Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosemoose
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-04 20:42
Goede middag!

Momenteel heb ik 2 zonnecollectoren op mijn dak staan type:
Collectors Merk Roth
Type Heliostar 252 S4
bruto opp. : 5.52m² / paneel
Capaciteits opp. : 2.30m² / paneel
Helling : 40°
orientatie : Zuid

Hierop zit een buffervat van 300 liter aangesloten. Helaas hebben wij niet altijd voldoende warm water voor verschillende douches achter elkaar, en dit in de winter.
De zonnecollectoren zijn onderaan het buffervat aangesloten, maar deze leveren natuurlijk weinig energie in de winterperiode.
Op het bovenste circuit zit een warmtepomp aangesloten, maar deze warmt natuurlijk maar 150-200 liter van het total volume op.

Daarom overweeg ik momenteel op een groter buffervat te installeren, van bvb 600 liter, om toch voldoende sanitair comfort te hebben in de winter.

Mijn vraag: welke invloed heeft deze overdimensionering van buffervat tov de geinstalleerde zonnecollectoren op de performantie/opbrengst van mijn zonneboiler systeem?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem een hellmann fsk-2
Zomer zonneboiler onderste spiraal
Winter zonneboiler bovenste spiraal
Schakelbaar met 3-weg klep.
WP op volledige cv inhoud. Externe pomp voor je cv circuit.
Koperen hygienespiraal met e-doorstroom naverwarmer.
Altijd warm tapwater. Heb je 3-fase in huis?
Zoek eens op jerh zijn posts.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2017 14:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:28
moosemoose schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:55:
Mijn vraag: welke invloed heeft deze overdimensionering van buffervat tov de geinstalleerde zonnecollectoren op de performantie/opbrengst van mijn zonneboiler systeem?
geen enkel probleem zonnecollectoren zullen net zo veel preformen en opbrengst geven.

een collector verwarmt, en dat zal hij blijven doen, met alleen 2x zoveel water zal het wel 2x zolang duren voor dat hij een juiste temperatuur heeft bereikt, maar ook 2x zolang duren voordat je hem leeg hebt gemaakt.
+/- veranderd dat dus niet. ;)

de warmte pomp zal nog steeds het bovenste gedeelte blijven verwarmen.
maar meestal zie je dat warmtepompen geen warm water maken van hoger als 55 graden. (en dat soms ook maar 1x per week, en dan heb je vaak een nog lagere temperatuur +/-45 graden.)
vandaar dat je de boiler ook sneller leeg maakt met een warmtepomp (je mengt minder koud water bij om te douchen als met 65 graden.)
wat doet jouw systeem?

(ik los dit op door slim bepaalde begrenzers in mijn systeem te hebben.
daar door heb ik in de zomer meer l/m uit de douche als in de winter.
klein ongemak(merkt het amper) grote besparing (merk je goed.))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@AUijtdehaag zijn idee gaat inderdaad prima werken, maar als je aan je huidige boiler een 11kW doorstromer knoopt ben je er waarschijnlijk ook al.
Eventueel met wat (handmatige) driewegkleppen de warmtepomp en zonneboiler omwisselbaar maken.

Maar als antwoord op je vraag: met een grotere boiler zul je meer verliezen hebben (groter warmteverliezend oppervlak). In de winter is dat niet erg, de boiler staat immers binnen waar je het warm wil hebben.
's Zomers is het ook niet zo erg, want dan is de boiler zo weer heet.
In het tussenseizoen zal de boiler vaker niet helemaal heet worden op zonkracht waardoor je niet zonder naverwarming kan.

Al met al is het vooral je huidige boiler die niet zo handig ingedeeld is, niet per sé dat hij te klein is.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 22-03-2017 14:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik neem aan dat er tapwater in zijn boilervat zit.
Legionella?

Een hygienespiaal zoals ik voorstelde (koper, goede warmteoverdracht)
Lijkt me gezonder dan een kweekvijver.

Bovendien kan de WP op lage temperatuur blijven. Is beter voor de cop

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:38:
Legionella?

al eens goed gekeken naar wanneer legionella dood gaat?
boven de 55 graden voor langer als 5-6uur is genoeg.
(veel merken warmtepompen doen dit 1x per week soms zie je ook 1x per 2 weken.)

doe je het met een doorstroom verwarmer(gas of elektra) er achter die op 60 graden staat, dan heb je nog steeds 32 minuten nodig om te ontsmetten (nog langer dus als dat je een douche pakt., lol)
pas boven de 70 graden heb je 100% zekerheid. ;)
dat doet niemand in nederland zover ik weet, maar een doorstroom verwarmer (gas of elektra) hoeft niet beter te zijn als gewoon 1x per week de zaak naar 55 graden te brengen voor een uurtje of 6. ;)

maar goed legionella in nederland is niet zo een heel groot gevaar, ons drinkwater is vrij schoon.
1 legionellatje geeft je ook nog geen veteranen ziekte, een gezond persoon kan veel hebben.
besmetting is flink meer voor nodig. (ik zou er niet te veel naar kijken, maar wel weten wat en hoe.)
ook moet de legionella in je longen komen voor een besmetting, voor douchen dus gevaarlijk maar niet voor een bad of keuken kraan.
ziekenhuizen en bejaardenhuizen moeten hier zeker wel opletten, daar wil je gewoon 0% risico.

grove bron die ik hier voor gebruik.
Wikipedia: Legionella pneumophila
maar dan vervang je wel de betere cop, voor een na verwarming met een cop van 1.
ik zie maar weinig voordeel eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 22-03-2017 15:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Om terug te komen op de vraag; je jaaropbrengst van je ZB zal bij een verdubbeling van volume wel omhoog gaan. Je ZB kan eerder en langer de warmte erin kwijt.

Nadeel is wel dat je niet zo snel meer op goede bruikbare temperaturen zit om zonder extra apparatuur de boel na te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:56:
[...]

maar dan vervang je wel de betere cop, voor een na verwarming met een cop van 1.
ik zie maar weinig voordeel eigenlijk?
Is dat wel zo?

Een boilervat opwarmen naar 55 graden met een WP gaat met een cop van 2.5. (zie l/w warmtepomp forum)
Een buffervat opwarmen naar 35 graden gaat met een cop van 4 (nou goed, 3,5 als het koud is buiten)

4-2,5 = 1,5
3,5-2.5 = 1

Verlies is dus een cop van 1.
Hee, dat doet een e-verwarmer ook! :)
Verschil is er dus niet, en minder warmteverliezen van het buffervat
Shoot me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosemoose
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:38:
Legionella?

Ik had het inderdaad niet vermeld, maar er zit ook nog een weerstand in het buffervat dat iedere zaterdag het water opwarmt tot 60 graden om legionella tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosemoose
migjes schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:32:
[...]

de warmte pomp zal nog steeds het bovenste gedeelte blijven verwarmen.
maar meestal zie je dat warmtepompen geen warm water maken van hoger als 55 graden. (en dat soms ook maar 1x per week, en dan heb je vaak een nog lagere temperatuur +/-45 graden.)
vandaar dat je de boiler ook sneller leeg maakt met een warmtepomp (je mengt minder koud water bij om te douchen als met 65 graden.)
wat doet jouw systeem?
Mijn warmtepomop warmt het water inderdaad op tot 50 graden, bij hogere temperaturen boed je in op effecientie in geval van een (mijn) warmtepomp.
Dus in de winter heb ik inderdaad maar pakweg 150 liter op ruwweg 45 graden, en daar kom ik dus onvoldoende lang mee toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@moosemoose

Is het dan wel zo'n goed idee om het volume te verdubbelen? Kan je beter een 80 liter E-boilertje erachter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En daar zit dus het legionella gevaar.
150 liter op 45 graden en de rest kouder
Maar ik houdt er maar over op...

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosemoose
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:30:
En daar zit dus het legionella gevaar.
150 liter op 45 graden en de rest kouder
Maar ik houdt er maar over op...
1 maal per week gaat hij tot 60 dmv weerstand hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@moosemoose
Sorry, leesde het te laat... ;-)
Al eens gedacht aan een warmtemeter aan je WP?
Ook leuk speelgoed hoor...
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosemoose
Rhaelak schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:30:
@moosemoose

Is het dan wel zo'n goed idee om het volume te verdubbelen? Kan je beter een 80 liter E-boilertje erachter hangen.
Ik heb me die vraag inderdaad ook al gesteld. Zo een elektrische doorstromer is erg goedkoop, maar ik vrees een beetje voor de elektriciteitsfactuur, vermits een WP toch efficienter zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Een douchebeurt à 7,5L/min van 40* C verwarmen naar 60* C met een doorstroomverwarmer kost 10,5kW.
10 minuten douchen is dan 1,75kWh. Reken maar eens uit wat je op jaarbasis kwijt bent.
Elke COP groter dan 1 is efficiënter uiteraard. Echter wordt je boiler nu ook eenmaal per week opgestookt tot 60* C en dat kan je met een hygiëneboiler laten vervallen.

Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: hoeveel liter heet water wil je hebben eigenlijk?
Alleen een grotere boiler lost niet per se je probleem op in ieder geval.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zijn verdeling in het vat is gewoon niet optimaal.
In de winter doet de zonnecollector weinig tot niets en zit onderin.
De WP kan niet het hele vat verwarmen door de spiraal bovenin.

Op zoek naar een ander vat dus, die wel goed is ingedeeld.
Zie mijn 1e reactie.

Een hogere cop is niet perse beter.
Er zit ook nog een aandeel tijd en warmteverlies in van het vat.
Dat kost je dus ook energie wat niet verwerkt zit in de cop. Cop is een getal die berekent word als de WP draait. Maar als dat vat niet gebruikt word ben je de energie kwijt aan verlies.

Een en ander is afhankelijk van jouw situatie. (Ik heb geen zonnecollector)
En ik douche nog steeds met een cop van 1 met douche wtw en 7250 watt doorstromer.
Een vat een heel jaar op 55 graden houden met de WP kost me meer energie.
Omdat ik simpelweg er maar 10 minuten van gebruik maak per dag.
De WP staat zelfs nu volledig spanningsloos, stand-by verbruik is ook 0,2 kWH per dag.
Dat is al 16% van wat ik nodig heb voor mijn dagelijkse spoelbeurt.

Aankomende winter zorgt wel mijn vat voor voorverwarming tapwater. Dan staat het vat toch al op 35 graden ivm cv die weer werkt icm WP

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2017 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
moosemoose schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:29:
[...]

Mijn warmtepomop warmt het water inderdaad op tot 50 graden, bij hogere temperaturen boed je in op effecientie in geval van een (mijn) warmtepomp.
Dus in de winter heb ik inderdaad maar pakweg 150 liter op ruwweg 45 graden, en daar kom ik dus onvoldoende lang mee toe.
jep, daar zit het probleem, een 150 tot 200 liter op maar 45 graden, dat gaat er best rap door heen.
een grotere boiler of een boiler met een betere verdeling help natuurlijk, maar is best duur.

simpelste oplossing (mits mogelijk/wenselijk) is natuurlijk minder warm water gebruiken.
zelf heb ik een douche die max 17l/m kan slobberen (vette regendouche), maar ook heb ik een "spaardouche" ongeveer 6,5l/m.
de "spaardouche" gebruik ik in de winter als ik weinig warm water heb, de regendouche is voor de rest van het jaar.
kost een beetje aanpassings-vermogen, maar voor ons 2 geen probleem.

andere optie is een doorstroom verwarmer, mooi maar ook nadelen.
heb je wel al snel 3 fase nodig, en dan nog hebben die dingen een maximale hoeveelheid door stromend water (zelfs met zware doorstroom verwarmers heb je best weinig l/m, ze knijpen helaas veel).
je moet meer gegevens geven om te berekenen of dit wel een optie is.
( de l/m van de douche + het aantal gewenste minuten douchen per dag)

andere optie is een kleine boiler als extra gebruiken, b.v. een 2span 30 liter boiler.
die kunt je ook anders aansluiten als 2span, maar gewoon als 1span en dan heb je een hele zware (3,5kW is mogelijk) boiler, die je dan +/-15 graden hoger zet als je warmtepomp boiler(45+15=60 graden).
zo een boiler reageert vrij snel op de temperatuur verlaging als je een douche pakt.
daardoor reageren ze als een doorstroom verwarmer zonder de nadelen van een doorstroom verwarmer. ;)
(energie gebruik is vrij laag, omdat hij toch gevuld word met warm water. ;)
wel cop van 1 en wat stilstand verlies, maar dat valt best mee.)

(je moet ook weer niet te bang zijn voor meer elektra gebruik.
het valt best mee, maar meer gebruiken is het wel. ;) )

met meer gegevens, kan ik meer berekenen (l/m gewest te kunnen tappen, en hoeveel minuten wil je dat per dag.)
een 150liter van 45 graden, is voor ons 2 meer dan genoeg om zelfs met de regen douche een 10 minuten te kunnen douchen per dag, meer als genoeg voor ons. ;)
de vrouw zou zelfs een bad kunnen pakken, alleen dan kan ik geen douche meer pakken.
(ach ja dan ga ik maar met haar mee in bad, ook gezellig. >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Even een korte berekening wat een en ander nu daadwerkelijk zou kosten aan energieverbruik;

Vat verwarmen tot 55°C van 300 liter met een WP, COP 2.5;

300 x 4,2 x 45 (10-55) / 3600 = 15.75 kw / 2.5 = 6.3 kwh.

Vat verwarmen tot 35°C van 300 liter met een WP, COP 4.0

300 x 4,2 x 25 (10-35) / 3600 = 8.75 kw / 4.0 = 2.19 kwh

Vervolgens met een doorstroomverwarmer het water verder opwarmen naar 55°C

300 x 4,2 x 20 (35-55) / 3600 = 7.0 kwh

Totaalverbruik verwarmen met WP = 6.3 kwh.
Totaalverbruik WP + E-verwarmer = 9.19 kwh.

Het plaatje wordt natuurlijk wel anders in een situatie zoals @AUijtdehaag schetst.
Stilstandsverliezen zijn ook niet opgenomen.

Wat ik zelf een groot voordeel vind als je een WP gebruikt in samenwerking met een E-verwarmer is dat de WP niet zoveel uren hoef te besteden aan het bereiden van SWW zodat je huis ook minder afkoelt (als je een constante temperatuur nastreeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosemoose
Misschien een beetje een domme vraag, maar stel ik verdubbel mijn buffervat inhoud,maar ik behoud hetzelfde aantal m2 zonnecollectoren, welk effect gaat dit hebben op het water binnen een gelaagde boiler.

Het warme water gaat stijgen, maar wat gaat nu precies het eindresultaat zijn tov het kleinere buffervat.
Waar gaan die kw's aan energie precies zitten.
Ga ik helemaal vanboven in het buffervat ongeveer evenveel warm water hebben zitten bij het grote en het kleine vat, of gaat de algemene temperatuur van grote vat gewoon lager zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@moosemoose

Je temperatuur zal aan het einde van een dag globaal voor de helft lager liggen dan dat het nu is.
Dubbele inhoud buffer maar gelijke aantal m2 collectoren. Je WP zal meer draaiuren / hoger vermogen gaan draaien om dezelfde inhoud boven op de gewenste temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@moosemoose
de boiler zal precies 2x zolang nodig hebben om met de collectoren te worden verwarmt.
ook de warmtepomp zal er precies 2x zolang over doen om de top te verwarmen.
dus je hebt precies 2x zoveel energie nodig als met de oude boiler om te starten.
klopt als een bus.

maar na dat de boiler verwarmt is, dan blijf je bij gelijk gebruik er precies even veel energie in stoppen als je nu doet.
zolang je maar precies even veel warmte er uit blijft halen (niet langer gaat douchen) moet je precies die warmte weer terug voeden.
dus je dagelijkse gebruik blijft bij een grotere boiler precies het zelfde.
en dit is veel belangrijker als de start energie die je nodig hebt. ;)

(er zijn wel een paar kleine afwijkingen in dit verhaal.
zo zal een grotere boiler beter zijn voor de collectoren, die krijgen dan meer koud water en kunnen dan langer effectief werken.
ook kun je beter langere periodes overbruggen met geen goed weer.
ook is de opslag beter in een grotere tank als een kleinere. (minder oppervlak per liter waar je warmte verliest.)
maar je verliest wel meer warme als een kleinere boiler omdat het oppervlak wel groter is.
maar dit is allemaal zo klein, ik zou er allemaal geen rekening mee houden. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-03-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
volgens mij ging de vraag ook over gelaagdheid. Volgens mij moet je als je de instroom kunt sturen en dus het vat daarvoor geschikt is krijg je dan vergelijkbaar aantal liters warm water bovenin als in het kleine vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@LittleTycoon @moosemoose
de gelaagdheid blijft bij zelfde type boiler altijd het zelfde of hij nu groot of klein is.
grotere boiler heeft wel ook een grotere top, gewoon omdat alles groter is.
(maar hangt ook erg veel af van het model wat je kiest.)

maar alternatieven genoeg te verzinnen. (mis alleen veel te veel gegevens om echt een goede tip te geven. dus een beetje grofjes.)

je zou de het systeem ook kunnen ombouwen met een boiler zoals deze:
https://2-improve.com/win...r-met-3-warmtewisselaars/
(dit is toevallig een 300l boiler, maar kunt ze in allerlei maten krijgen die je maar wil.
betwijfel of dit wel het goede voorbeeld is, maar vind even niet zo snel met plaatjes er bij de juiste.
voordeel van deze is wel dat 2/3 de top(200l) is in plaats van 1/2(150l). ;) )
dan gebruik je de bovenste en de onderste wisselaar voor de zonnecollectors (met prioriteit regeling)
de middelste gebruik je dan voor de wamtepomp + elektra element.

een prioriteit regeling kan heel leuk zijn, mocht het erg warm zijn en de collector levert erg veel warmte.
(collector kan boven de 45 of 55 graden komen b.v.) dan kan hij de top verwarmen en zo het anti legionella functie geheel over nemen.
is de top al meer als hij nodig heeft voor de anti legionella, dan kan hij over gaan naar de bodem warmtewisselaar.
heeft hij een dag met minder warmte dan doet hij de bodem van de tank verwarmen (collector niet hoger komen als 45 graden b.v.).
dit soort systemen werken vaak wel met variabele snelheid pompen, dus of het huidige systeem om te bouwen is hier voor, geen idee, mis gegevens.
(goedkoop is dit helaas ook niet. :-(
best wel een hoop dure onderdelen nodig, helaas. )

maar het kan nog leuker, check de tisun boilers eens :9~ :
http://www.tisun.com/prod...ro-clean-stratified-tank/
een mooie gelaagdheid over het geheel met nog meerdere spiralen ook.
(dit slaat een groot gat in de portemonnee, mooi maar duur. >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 23-03-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosemoose
Die tisus ziet er heel interessant uit, bedankt voor de suggestie.

Wat ik ook merk in mijn huidige vat, is dat indien de warmte geleverd werd door de zon (en het vat dus volledig op temperatuur is), de temperatuur in het vat trager daalt.
Wanneer de warmtepomp enkel warmte op de bovenste kring, zakt de temperatuur veel sneller. In de winter kan dit zelfs oplopen tot 10 graden op een nacht.
Dus hier vermoed ik dat ook de gelaagdheid van het huidige vat absoluut niet ideaal is.

Ik ga vandaag eens bellen naar een firma die deze tisun verdeeld, om eens te kijken naar een vat van 500-700 liter, ik denk dat dit mijn situatie sterk zou kunnen verbeteren.

Eventueel nog een doorstromer er achter plaatsen blijft wel een goede optie. Zo een doorstromer kost echt helemaal niets, dus dan kan je dat evengoed installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
of zo eentje:
http://www.ebay.de/itm/Hy...b587c4:g:STYAAOSw~gRVyJEy
Heeft een koperen hygienespiraal FW60. Maar een FW90 is ook te krijgen.

Koper = 390 W/(m*K)
RVS = 16 - 27 W/(m*K)
Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Koperen hygienespiraal doet het dus "iets" beter. ;)
En zit bovenin het vat, ipv door heel het vat.

FSK-2 heeft 2 zonneboiler spiralen, dan kan je de zonnecollector wisselen tussen zomer en winterbedrijf.
FSK-1: https://www.mupload.nl/img/gw6tyigbfjql1.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@moosemoose
tisun, jep dat is gaaf, heb hem nog nooit ergens zien werken, alleen in demo opstelling gezien.
tja goedkoop is hij niet (ruim boven mijn budget.)

jouw probleem is niet de gelaagdheid, maar de hoeveelheid warm water die je nodig hebt.
het top gedeelte van de boiler is eigenlijk te klein.
doordat je een warmtepomp gebruikt is de temperatuur stiekem best laag in de top, waardoor je hem best snel leeg tankt. :-(

let wel even op, je hebt nu een 300l tank, en dat weegt een 300 kilo+.
een 600l tank weegt dan een 600kilo+, beginnen langzaam wel flinke gewichten te worden, kan de vloer het aan is wel iets om even naar te gaan kijken. (of zoizo te weten of het wel kan) ;)

ik gaf ook nog een voorbeeld van een tank met 3 spiralen.
https://2-improve.com/win...r-met-3-warmtewisselaars/
ook 300l (maar is ook als 400 of 500 te krijgen.) dat systeem heeft als voordeel dat de tank in 3 lagen is ingedeeld, en dan zou je de 2 bovenste lagen kunnen gebruiken als top.
dan heb je een 200l top, in plaats van een 150l top die je nu hebt, zonder een grotere tank nodig te hebben.
(ook die van AUijtdehaag is gaaf.)

met 3 spiralen kun je ook dit geintje uitvoeren:
1. onderste spiraal voor de collector, verwarmen met de zon is goed.
2. middelste spiraal sluit je aan op het cv gedeelte van de warmtepomp.
3. bovenste spiraal gebruik je voor het tapwater gedeelte van de warmtepomp.
voordeel is nu, als je begint te stoken in de herfst, dan gaat het water van de warmte pomp ook door de boiler en die is dan warmer als wat de warmte pomp doet, dus doe je het huis ook verwarmen met de collector. (zonneboiler dus ook in zetten als verwarming van je huis.)
gewoon voor het leuk om even over na te denken. ;)

een doorstromer, klinkt leuk, maar zitten best wel veel grenzen aan, die misschien voor jouw een probleem kunnen geven (of misschien niet, mis ik goede gegevens voor van je.)
stel je hebt 3fase en je neemt een flinke doorstromer simpel voorbeeld:
http://www.budgetheat.eu/...00watt-8719128651190.html
11kW het klink flink, maar daar zit een begrenzer in die het aantal l/m begrenst. :-(
als die je hem voeden met warm water, dan word het aantal l/m niet meer, helaas.
(ze hebben het over dit model met 5 l/min, leuk voor een keuken kraan, minder leuk voor een douche of bad, maar heb dit model niet precies uitgezocht, dus lees dit als ongeveer. ;) )
en dat kan flink minder zijn als je nu gewend bent. :?
als er warm water in gaat, dan gaat een doorstromer wel minder energie gebruiken, dat is wel cool. ;)
(dit is op te lossen door een kleine boiler te pakken en die om te bouwen tot doorstroom verwarmer. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 24-03-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wil er geen welles/nietes spelletje van maken, maar van een hellmann zijn wel ervaringen te vinden.
jerh in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Ik geef alleen maar aan wat er ook mogelijk is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosemoose
migjes schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:33:
@moosemoose
tisun, jep dat is gaaf, heb hem nog nooit ergens zien werken, alleen in demo opstelling gezien.
tja goedkoop is hij niet (ruim boven mijn budget.)
Wat noem jij eigenlijk ruim boven je budget?
Ik zou schatten dat dit ding iets van een 2-3k kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@moosemoose
tja de kosten voor tap water in dit huishouden is maar 90€ per jaar.
dus in 20 jaar zit ik maar op 1800€, als dan alleen al de boiler duurder word als dat is het gewoon niet te doen voor mij. :-(
maar jouw situatie kan heel anders zijn, b.v. 2 puberende dochters gebruiken flink meer als wat wij nodig hebben. ;)
(wij zijn vooral in de zomer best veel weken en weekenden niet thuis.
dat help niet voor een zonneboiler, helaas.)

ben bang dat de boiler wel wat duurder gaat worden.
de goedkoopste zitten wel rond die prijs, maar jij wil er vast 1 die een extra spiraal heeft ook nog kijken naar een elektra element (geen idee wat je nu hebt, en of je die mee kunt nemen naar de nieuwe boiler).
maar niet geschoten is altijd mis.

maar heb je een beetje een idee hoeveel l/m(liter de minuut) je zou willen kunnen tappen?
(of wil je leren hoe dat te meten en berekenen?)
hoeveel water zou je eigenlijk willen hebben?
(ook hier meten is weten, en echt heel moeilijk is dit niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosemoose
De situatie is hier een beetje anders ja,
2 momenteel nog jonge kindjes, waarvan eentje zijn pamper iedere ochtend zo goed vult, dat hij iedere ochtend de douche in moet :p
Verder hebben we 2 regendouches (dat zal iets van een 10l / min zijn) en nog een bad van 190x90, dus al bij al gebruiken we wel wat water.

Dus laten we zeggen dat ik graag een bad zou willen nemen, en dat iemand anders tegelijkertijd ook nog een douche van een halfuur moet kunnen nemen. Dan hebben we zeker genoeg.

In dat bad zal ruwweg een 350 liter water gaan. Een half uurtje douchen zal nog eens 300 liter verbruiken.
Dus in het slechtste geval 650 liter @ 37 graden nodig.

Maar vermits de temperatuur in de boiler eerder op 45 zal zitten, hebben we dus wat minder liters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@moosemoose
ik ga even over op anders spreken. gewoon voor de duidelijkheid.
een regendouche gebruikt dus 10l/m@38.
wat betekent dat je 10 liter per minuut moet hebben van 38 graden om te douchen,
of +/- 5 liter per minuut van 65 graden met 5 liter per minuut op 11 graden.
gewoon om kleine foutjes (die hard door slaan) te voor komen. ;)

10l/m@38 voor een regendouche, o, dat vind ik erg weinig, de mijne doet een 14-17l/m@38.
weet je dit zeker of gok je dit, dat kan erg veel verschillen?
(of wil je weten hoe je dit moet meten?)

er zijn 2 zaken die je moet weten voor je kunt beslissen wat je doet.
1. hoeveel l/m@38 wil je kunnen tappen simultaan.
2. hoeveel liter wil je hebben.

voorbeeld wil je in de ochtend 2x5 minuten kunnen douchen (met 10l/m@38).
dan heb je 2x5x10=100 liter nodig.
wil je dan in de avond dat nog een keer doen, dan heeft je warmte pomp al lang die 100 liter wel weer voor je verwarmt. ;)
(met je huidige 150liter top zou je dus wel 9x 5minuten per dag moeten kunnen douchen.
maar maximaal 3x in de ochtend, 3x in de middag en 3x in de avond.)

ik weet het je hebt ook een bad, en tja daar gaat zoizo al snel een 150 liter@38 in zitten.
het is dan de vraag hoe belangrijk vind je het dat je nadat iemand een bad heeft vol laten lopen je meteen weer kunt gaan douchen.
het bad word hier maar 1x per maand gebruikt (vrouwen probleem, daar heb ik hem voor aangelegd, ze vind het dan heerlijk en mijn leven word er beter van. ;) )
dat ik dan geen douche kan pakken voor een paar uur, pff het boeit me niet.
maar jouw eis kan anders zijn. ;)

ander probleem met een bad (en soms ook de douche), je wil hem wel met een beetje snelheid kunnen vullen. je gebruikt nu een boiler systeem en dan heb je erg veel l/m@38, vrijwel ongelimiteerd tot aan de max koud water die geleverd kan worden. (grof wel kun je vaak een 30l/m@11 of meer aan koud water wel tappen in een huis.)
gebruik je de 11kW Clage CBH 11 doorstroomverwarmer, dan moet je op passen.
die heeft een limiet van 5l/m maar zal vast een leuke temperatuur halen (omdat hij voor verwarmt water krijgt.) dus laten we daar 65 graden van maken.
dus een 10l/m@38 graden gaat wel lukken.
maar dat betekent wel dat je bad dus 150l / 10l/m@38 dus 15 minuten duurt voor het vol is.
terwijl je op dit moment waarschijnlijk 30l/m@38 kunt doen, dus een 5 minuten.
11kW doorstroomverwarmer klinkt veel maar is maar de helft van wat een gemiddelde gasketel doet.
een gas ketel is vaak al snel een 22kW. ;)

dus of een doorstroomverwarmer jouw ding is?
geen idee, maar voor mij zijn ze al snel te beperkt.
ik neem liever het stilstand verlies van een boiler zo erg vind ik dat niet.
mijn boiler word wel gevuld met warmwater van de warmtepomp, dus heel veel hoeft hij niet te doen.
maar ik blijf de mogelijkheid houden van 30l/m@38 graden.
(helaas is mijn zonnecollector nu echt stuk, die krijg ik niet meer gerepareerd.
maar hoeft geen medelijden te hebben met mij, heel de setup heeft mij nog geen 200€ gekost.
was een restant van een bevriende loodgieter, en heb bijna alles gratis gehad.)

je hebt nu wel 1 probleem minder, je hoeft geen haast te maken met je beslissing.
als het goed is dat doet de collector flink mee met verwarmen van je tank, dus tijd genoeg om rond te zoeken, pas na de zomer kom je weer warm water te kort.

ik zie dat oeg website weer in de lucht is.
check deze boilers ook eens, kan ook leuk zijn.
https://www.oeg.net/nl/oeg-warmtepompboilers-g516005190
(website was vorige week uit de lucht :? )

Pagina: 1