huurauto, diesel of benzine

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616596

Topicstarter
Ik ga een auto huren in een gebied met veel bergen. De keuze van het verhuurbedrijf zijn simpel. Een kleine auto (vw polo of soortgelijk) diesel 1.2-1.4, of een iets grotere (ford focus of soortgelijk) benzine 1.4-1.6.
De prijzen van deze auto's liggen dicht bij elkaar. Welke auto kan ik het beste kiezen als het gaat om rijgemak.
Ik hoop dat jullie mij een duidelijk antwoord kunnen geven. (geen caravan, 2 personen, weinig bagage)

Beste antwoord (via Anoniem: 616596 op 19-03-2017 10:41)

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:18
Huurauto; welke motorinhoud nemen?

Mijn excuses, ik dacht dat jij de topic starter was!!! Anyway, lees dat topic even door..

Mijn ervaringen; zuid-frankrijk zowel de Alpen als de Pyreneeën, eerste keer was zo'n 9-10 jaar geleden met een Toyota Starlet (eerste auto), 75pk, benzine (1.3).. Route du Soleil, bergen op met vol beladen wagen moest terug naar de 3 (120km/u).

Diesel, tsja veelal minder pk's dan benzine (bij huur bedrijven) maar een TDI heeft wel pit in de toeren.

Ik zou zeggen: kijk naar de brandstof prijs :P Diesel goedkoper? Neem een diesel, huurauto zal niet vol beladen zijn (tenzij je ermee vanaf NL vertrekt), dus met een 1.3 heb je veelal wel genoeg..
Echter zegt 1.3 weinig, je dient naar de pk's te kijken. Ik zou niet met 75pk (starlet was nog geen 700 kilo!!!) de bergen meer in willen. Ik zou zeggen: minimaal 100pk benzine of diesel.

Maar let op, sommige nemen genoeg met minder en aangezien het een huur auto betreft zou ik me minder zorgen maken om de pk's (persoonlijk), want ook met 75pk kom je de bergen op echter belast je dan zwaar de auto...

Zelf heb ik circa 4 jaar geleden op Kreta een VW Beetle cabrio gehuurd voor 1 week, dit was een benzine 1.6 (pk i dont know, ik denk 100-120) en daarmee heb ik elke ''berg'' daar wel gehad zonder problemen..
Dit is dan ook gelijk een voordeel van de meeste bergen, het zijn slingerwegen waar je maar 50-80 mag, nja dat lukt in de 2e -3e versnelling zonder problemen.

Hoe dan ook, diesel of benzine maakt niet uit.. Kijk naar de prijs per liter indien je veel wilt gaan rondrijden en op de centen wilt letten.. Check daarnaast de pk's voor wat power onder je reet tijdens bergen beklimmen :)

[ Voor 189% gewijzigd door LopendeVogel op 17-03-2017 23:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48
Het zou me weinig uitmaken welke brandsfof er in een huurauto moest.

Maar als ik voor bijna hetzelfde geld kon kiezen tussen een polo of een focus dan wist ik het wel, neem de focus... Dat is een klasse hoger.

Rijgemak? Iedere auto kan in de bergen rijden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:34
Diesel heeft vaak meer koppel, rijdt misschien net wat beter in de bergen..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:48
Ik zou de auto kiezen op basis van ruimte welke je nodig hebt en nM koppel om in de bergen je vlot voort te kunnen bewegen. En Airco afhankelijk van het klimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24

Shunt

Boe

Xander schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:14:
Het zou me weinig uitmaken welke brandsfof er in een huurauto moest.

Maar als ik voor bijna hetzelfde geld kon kiezen tussen een polo of een focus dan wist ik het wel, neem de focus... Dat is een klasse hoger.

Rijgemak? Iedere auto kan in de bergen rijden.
Ha heb jij wel eens met een clio 0.9 benzine gereden in de bergen?
Een whooping 90PK maar geloof me gewoon niet genoeg om fatsoenlijk in de bergen te rijden (tenerife)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Een 1.2 diesel en 1.4 benzine komen allebei goed boven. Remember: Don't be gentle, it's a rental ;-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
Huurauto; welke motorinhoud nemen?

Mijn excuses, ik dacht dat jij de topic starter was!!! Anyway, lees dat topic even door..

Mijn ervaringen; zuid-frankrijk zowel de Alpen als de Pyreneeën, eerste keer was zo'n 9-10 jaar geleden met een Toyota Starlet (eerste auto), 75pk, benzine (1.3).. Route du Soleil, bergen op met vol beladen wagen moest terug naar de 3 (120km/u).

Diesel, tsja veelal minder pk's dan benzine (bij huur bedrijven) maar een TDI heeft wel pit in de toeren.

Ik zou zeggen: kijk naar de brandstof prijs :P Diesel goedkoper? Neem een diesel, huurauto zal niet vol beladen zijn (tenzij je ermee vanaf NL vertrekt), dus met een 1.3 heb je veelal wel genoeg..
Echter zegt 1.3 weinig, je dient naar de pk's te kijken. Ik zou niet met 75pk (starlet was nog geen 700 kilo!!!) de bergen meer in willen. Ik zou zeggen: minimaal 100pk benzine of diesel.

Maar let op, sommige nemen genoeg met minder en aangezien het een huur auto betreft zou ik me minder zorgen maken om de pk's (persoonlijk), want ook met 75pk kom je de bergen op echter belast je dan zwaar de auto...

Zelf heb ik circa 4 jaar geleden op Kreta een VW Beetle cabrio gehuurd voor 1 week, dit was een benzine 1.6 (pk i dont know, ik denk 100-120) en daarmee heb ik elke ''berg'' daar wel gehad zonder problemen..
Dit is dan ook gelijk een voordeel van de meeste bergen, het zijn slingerwegen waar je maar 50-80 mag, nja dat lukt in de 2e -3e versnelling zonder problemen.

Hoe dan ook, diesel of benzine maakt niet uit.. Kijk naar de prijs per liter indien je veel wilt gaan rondrijden en op de centen wilt letten.. Check daarnaast de pk's voor wat power onder je reet tijdens bergen beklimmen :)

[ Voor 189% gewijzigd door LopendeVogel op 17-03-2017 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga steeds korte stukjes rijden van 3 kwartier tot 1 1/2 uur. Beide auto's hebben airco.
Ik heb alleen gehoord dat er zeer steile wegen zijn, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48
Shunt schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:23:
[...]

Ha heb jij wel eens met een clio 0.9 benzine gereden in de bergen?
Een whooping 90PK maar geloof me gewoon niet genoeg om fatsoenlijk in de bergen te rijden (tenerife)
Nee, nooit in een Clio gereden, wel met mijn Punto met 77pk door Noorwegen gereden?

Iedereen zal zijn eigen idee hebben van "fatsoenlijk mee te rijden". Je komt uiteindelijk met beide auto's boven. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
...

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 616596 op 18-03-2017 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Xander schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:26:
[...]

Nee, nooit in een Clio gereden, wel met mijn Punto met 77pk door Noorwegen gereden?

Iedereen zal zijn eigen idee hebben van "fatsoenlijk mee te rijden". Je komt uiteindelijk met beide auto's boven. ;)
Euh spreek voor je zelf.
Die clio heb ik op meerdere momenten aan de kant moeten zetten omdat ik gewoon niet om hoog kwam.
Maar ja dat is dan ook zo'n fijne moderne 0.9 drie pitter die in de lage toeren nagenoeg 0.0 koppel heeft. Volgens mij is een Punto nooit geleverd met een turbo waar een motor aan vast zit dus dat is gewoon niet te vergelijken.

Op het moment dat ik ergens geparkeerd heb (achterlijke helling) en dan achteruit het parkeer vak uit moet glijden omdat ik niet eens een paar meter omhoog kom (rokende koppeling) dan kan je volgens mij zeggen dat sommige auto's gewoon niet te doen zijn in de bergen.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Anoniem: 616596 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:33:
@LopendeVogel, ik begrijp je reactie niet. 7 jaar geleden zat ik nog niet op dit forum.
Klopt, ik heb hem helemaal aangepast. Jij stelde daar toevallig een vraag vandaag.. Ik dacht even dat jij de topic starter was :D

Anyway, ik heb wel wat (hopelijk) nuttige informatie voor je toegevoegd in mijn reactie hierboven :)

Nogmaals, excuses moi!
Anoniem: 616596 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:26:
Ik ga steeds korte stukjes rijden van 3 kwartier tot 1 1/2 uur. Beide auto's hebben airco.
Wat zijn ''beide'' auto's? Heb je een link naar deze 2 auto's? Ik zou zeggen: kies de auto met de meeste pk's (kw), tenzij je op de centen wilt letten; neem de diesel :P

[ Voor 32% gewijzigd door LopendeVogel op 17-03-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Lopende Vogel, excuses aanvaard! En bedankt voor je heldere uitleg en het delen van je ervaringen.
Het aantal pk's vertellen ze helaas niet op de website van een verhuurbedrijf.
Dit zijn de gegevens waar ik het mee moet doen: Een (kleine) economy auto (vw polo of soortgelijk) diesel 1.2-1.4, of een (iets grotere) compact auto (ford focus of soortgelijk) benzine 1.4-1.6.
Ik neem een diesel gezien jouw verhaal.
Nogmaals bedankt.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 616596 op 18-03-2017 11:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Shunt schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:38:
[...]

Euh spreek voor je zelf.
Die clio heb ik op meerdere momenten aan de kant moeten zetten omdat ik gewoon niet om hoog kwam.
...
Zal ik dat bij deze even doen?
Je kunt niet rijden. :X

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

warhamstr schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 08:55:
[...]

Ik snap hem ook niet. Met een suzuki wagon met 65 pk en 81 Nm reed ik samen met mijn vrouw en 2 kinderen gewoon in de bergen. Geen problemen.

Ok, het rijdt minder fijn dan de c klasse die ik nu heb, maar toch... niet omhoog kunnen mer een auto die zelfs meer pk heeft dan de wagon ontgaat me.

Benzine of diesel maakt weinig uit. Misschien als beginner een diesel nemen omdat ie daar waarsxhijnlijk rijles in gehad hebt, maar een andere reden kan ik niet bedenken.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 18-03-2017 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Hebben jullie enig idee hoe stijl het is in bepaalde gebieden op Tenerife ? En dan heb ik het niet over de snelweg maar de dorpjes. Tot aan de top van de berg waar je kunt komen heb ik geen probleem gehad. Alleen in een dorp waar de helling zo erg was dat zelfs de handrem de auto niet hield kwam ik simpel weg niet omhoog. En achter mij / na mij twee andere huur Clio's ook niet. Ik heb redelijk wat ervaring met rijden in berg gebieden maar dat Clio benzine blok is gewoon kut voor in de bergen. Zolang je blijft rollen gaat het maar zodra je stil komt te staan hield het op. We hebben de Clio terug gebracht en een Punto mee gekregen met slechts 80pk maar dan een fatsoenlijke 4 cilinder en die had een stuk minder problemen met het zelfde stuk. Ik zal zo eens kijken of ik de weg kan vinden op Tenerife. Volgens mij is het stukje best berucht.

Heb het even bekeken kan het exacte punt niet vinden maar volgens mij was het 30graden helling zonder aanloop.

[ Voor 6% gewijzigd door Shunt op 18-03-2017 09:11 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Shunt schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:05:
Hebben jullie enig idee hoe stijl het is in bepaalde gebieden op Tenerife ? En dan heb ik het niet over de snelweg maar de dorpjes. Tot aan de top van de berg waar je kunt komen heb ik geen probleem gehad. Alleen in een dorp waar de helling zo erg was dat zelfs de handrem de auto niet hield kwam ik simpel weg niet omhoog. En achter mij / na mij twee andere huur Clio's ook niet. Ik heb redelijk wat ervaring met rijden in berg gebieden maar dat Clio benzine blok is gewoon kut voor in de bergen. Zolang je blijft rollen gaat het maar zodra je stil komt te staan hield het op. We hebben de Clio terug gebracht en een Punto mee gekregen met slechts 80pk maar dan een fatsoenlijke 4 cilinder en die had een stuk minder problemen met het zelfde stuk. Ik zal zo eens kijken of ik de weg kan vinden op Tenerife. Volgens mij is het stukje best berucht.

Heb het even bekeken kan het exacte punt niet vinden maar volgens mij was het 30graden helling zonder aanloop.
Die ken ik. Er zijn op Tenerife bochten op de echte lokale wegen waar je bij bergwegen soms drie keer moet steken om de haarspeld bocht te maken. Ga naar Cicar en neem een Astra. Dat is een prima auto. Dat moet je niet met een Auris gaan rijden want dat is zelfmoord want de 1.3 is echt zuinig maar dat logisch want die doet het voor geen ene meter en je mag blij zijn als je net met 20 kmh een berg op komt. Wat een baggere auto was dat. Verder vaak met Seat Leon gereden en dat was vaak diesel en dat gaat als de brandweer.
Op Tenerife zijn de bergwegen met een kleine auto soms echt zelfmoord want het haalt de helling vaak niet, valt stil, je trekt de halve koppeling eruit of de remmen werken vaak slecht en zeker met drie of vier personen, want iedereen haalt je in, zelfs bussen. Hoewel ik ooit een panda had met automaat en dat ging als de brandweer.
Wegen in Tenerife buiten de normale wegen, zijn verraderlijk, gevaarlijk, steil, etc. Auto's worden slecht onderhouden en daarom was ik blij de vorige keer dat ik een Opel Zafira mee kreeg. Alleen met die twee liter diesel tja en beetje gas geven resulteert al in meteen remmen voor al die huurauto's omdat de meeste mensen maar kleine auto's huren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:05
Vroeger stond er nog in Autohandleidingen hoe steil hellingen mochten zijn. Voor een oude Fiat Panda 1000 fire was dat 36%. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat met zo'n clio veel minder is.
Sterker, vroeger gingen auto's met 40pk gewoon de bergen in.

Ik heb in Portugal in een Polo 1.0 60pk gereden. Omhoog ging het niet snel, maar uiteindelijk kom je er wel.

Verder op IJsland geweest, en ook daar kwamen Polo's gewoon de Öxi op, alhoewel ik toen een Vitara had. Al was daar 1 idioot in een Auris die stil ging staan bij 17% en onverhard, en daarna nauwelijks meer omhoog kwam omdat er geen grip was..

[ Voor 41% gewijzigd door GAIAjohan op 18-03-2017 10:03 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GAIAjohan schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:57:
Vroeger stond er nog in Autohandleidingen hoe steil hellingen mochten zijn. Voor een oude Fiat Panda 1000 fire was dat 36%. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat met zo'n clio veel minder is.
Sterker, vroeger gingen auto's met 40pk gewoon de bergen in.
precies, zo lastig is het niet. Maar Nederlanders leren niet in de bergen te rijden bij de rij opleiding en voor beginnende bestuurders is het dan wel even wennen. Eigenlijk moet je eerst even bij iemand in de auto zitten die daar woont of ervaring heeft, dan zie je even hoe je moet rijden :)

Neem aan dat er ook wel youtube filmpjes over zijn.
itsalex schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:26:
Op Tenerife zijn de bergwegen met een kleine auto soms echt zelfmoord want het haalt de helling vaak niet, valt stil, je trekt de halve koppeling eruit of de remmen werken vaak slecht en zeker met drie of vier personen, want iedereen haalt je in, zelfs bussen. Hoewel ik ooit een panda had met automaat en dat ging als de brandweer.
Als een Panda automaat het kan, dan kan je het zelf ook met een willekeurige andere auto hoor. Kijk anders hier hoe het moet:

YouTube: Vlog Michael: handige tips voor rijden in de bergen

Wordt alles in behandeld. En volgens mij gefilmd in Tenerife.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 18-03-2017 10:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Komt omdat je tegenwoordig het nieuwe rijden leert. Kleine motor plus weinig toeren werkt gewoon niet in de bergen. Als je 50 in zn'n 5 in de bergen gaat rijden kom je niet omhoog nee.

Als het even duur is, zou ik de benzine nemen. Beter voor het milieu en rustiger in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:02

SeatRider

Hips don't lie

Ik zou lekker het dieseltje pakken. Diesel is in de meeste landen goedkoper dan benzine en zo niet dan in elk geval zuiniger. Maar dat maakt natuurlijk alleen uit als je echt veel gaat rijden. Ik heb een paar keer een fly&drive gedaan en dan rijd je al gauw meer dan duizend km. Heb op Kreta ook een keer een week rondgereden in een Atoz-achtig hok (1.2 benzine) en daar kom je idd ook de berg wel mee op, maar comfortabel is anders.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Inderdaad, dat nieuwe rijden. Is ook niet zo goed voor Diesels in Nederland. Maak gewoon 4000 tot 5000 toeren, ik schakel meestal bij 4500 toeren als ik omhoog moet rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:28

ECO knop wel uitgezet ? :+

Rij ook in een Clio estate 0.9, het is een kwestie van weten waar de turbo zit en gassen maar 8)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@hobbykok: betreffende de Panda, dit was de 1.2 motor, automaat met handschakeling en de oude versie nog. De auto weegt geloof ik maar 750 kg en ik was met 2 personen en de 1.2 motor deed geloof ik 70 pk dus dat gaat nog. Alleen als je een Opel Corsa automaat neemt, die is gauw 800/900 kg en de motor deed maar 70 pk en slechte automaat en dan met 3 mensen dus nog een keer komt daar ruim 200 kg erbij en dat gaat niet.
We hadden ook een Cordoba met een 1.4 motor en 4 personen, dat gaat echt niet met stijle wegen en we hebben het op weg naar de top opgegeven omdat de auto het niet trok en te warm steeds werd. De Seat Cordoba is veel te zwaar en dan met 80 pk en dan nog met 250/300 kg menselijk gewicht, gaat het echt niet worden.
Neem een middenklasse auto bij Cicar en je zit goed. Hertz en Avis geven Toyota/Ford mee met een slechte motor en als je Seat/Opel/VW hebt dan zit je goed. Ik huur nu ook standaard, zelfs als ik alleen ben, met een zwaardere motor en grotere klasse, puur om geen gezeur te hebben en niet alle details van het landschap hoef ik te zien want ik wil gewoon doorrijden en inhalen.
Ik reed laatst ook in een VW Up 60 pk. Je moet echt veel toeren maken om dat ding vooruit te krijgen en de bergen zou ik echt niet in willen met zo'n auto.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 17:37

30 graden? Zulke wegen bestaan niet. Ook niet op Tenerife.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
pacificocean schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:00:
[...]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Baldwin_Street
...35 graden.

Maar een google naar 'steepest road in the world' geeft nog wel andere hits boven de dertig graden. Zie bijvoorbeeld dit artikel.

Maar of het nou 25 of 30 graden is, ik zou denken dat elke auto er wel tegenop moet kunnen komen - met de juiste techniek. Vooral veel toeren maken in lage versnellingen, denk ik. Alleen geen idee hoe je fatsoenlijk vanaf stilstand moet beginnen te rijden zonder de koppelingsplaten te frituren.

[ Voor 20% gewijzigd door vanaalten op 18-03-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Anoniem: 616596 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 08:51:
@Lopende Vogel, excuses aanvaard! En bedankt voor je heldere uitleg en het delen van je ervaringen.
Het aantal pk's vertellen ze helaas niet op de website van een verhuurbedrijf.
Dit zijn de gegevens waar ik het mee moet doen: Een (kleine) economy auto (vw polo of soortgelijk) diesel 1.2-1.4, of een (iets grotere) compact auto (ford focus of soortgelijk) benzine 1.4-1.6.
Ik neem een diesel gezien jouw verhaal.
Nogmaals bedankt.
Natuurlijk, geen enkel probleem :)

Indien de dieselprijs goedkoper is daar waar jij heen gaat zou ik voor bijv de vw polo 1.4 diesel gaan. Aangezien je het voor relatief korte stukken gebruikt (landschap verkennen / wandelen denk ik) heb je daar meer dan genoeg aan.
Sommige hebben volgens mij het vermoeden dat jij dagenlang wilt gaan toeren wat natuurlijk in een Bentley V12 met 800pk wel ontiegelijk stoer is zodat je met 300km/u de steilste bergen op kan vliegen.. Maar daar heb je allemaal niks aan. Een VW Polo 1.4 Diesel zal daar gewoon de bergen opkomen, en desnoods schakel je even terug en belast je die motor (nee niet kapot trappen omdat het jouw auto niet is) dat maakt echt helemaal niks uit, dat is normaal :)

Als je ziet wat er in de Fransen Alpen en Pyreneeën rond tuft dan komt het met een VW Polo 1.4 helemaal goed :) Mensen daar rijden ook niet allemaal in auto's met ontelbaar veel pk's.
vanaalten schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:08:
[...]

...35 graden.

Maar een google naar 'steepest road in the world' geeft nog wel andere hits boven de dertig graden. Zie bijvoorbeeld dit artikel.

Maar of het nou 25 of 30 graden is, ik zou denken dat elke auto er wel tegenop moet kunnen komen - met de juiste techniek. Vooral veel toeren maken in lage versnellingen, denk ik. Alleen geen idee hoe je fatsoenlijk vanaf stilstand moet beginnen te rijden zonder de koppelingsplaten te frituren.
Als men niet in staat is om auto te rijden dan kan je beter gewoon geen auto huren. Een hellingproef heb je normaliter geleerd voor het halen van je rijbewijs en dat moet elke Nederlander kunnen, ook zonder de koppelingsplaten te frituren.

[ Voor 26% gewijzigd door LopendeVogel op 18-03-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om het verhaal compleet te maken, ik ga 8 dagen naar Madeira. Daar schijnen wegen te zijn van 30% en meer..
Ik ga inderdaad korte stukken rijden, het is maar een klein eiland, en vooral genieten van het uitzicht.
En dan wil ik me geen zorgen hoeven maken over of m'n auto die berg wel aankan ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Anoniem: 616596 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:17:
Om het verhaal compleet te maken, ik ga 8 dagen naar Madeira. Daar schijnen wegen te zijn van 30% en meer..
Ik ga inderdaad korte stukken rijden, het is maar een klein eiland, en vooral genieten van het uitzicht.
En dan wil ik me geen zorgen hoeven maken over of m'n auto die berg wel aankan ja of nee.
Na snel google te gebruiken: geschikte auto Madeira (wat een mooi eiland is dat zeg!! Alvast heel veel plezier toegewenst), zijn er eigenlijk geen auto's die je kan huren wat een te zwakke motor hebben.
In het verleden hebben ze wel Chevrolet gehad maar die waren te zwak en worden niet meer verhuurd.

Ik lees zelfs dat de Smart (cabrio) redelijk populair is in de verhuur daar, nja als die het al kan, dan kan een VW Polo 1.4 het al helemaal :) Je hoeft je na een korte blik op google dus geen zorgen te maken! Voor je eigen plezier kan je natuurlijk wel kiezen voor de 1.4 van VW en niet een lagere inhoud (1.1 oid).

Daarnaast kan je er vanuit gaan dat de verhuurbedrijven geen auto's gaan verhuren die kapot gaan bij de eerste beste helling. Hun gebruiken altijd auto's die een langere periode mee kunnen gaan, oftewel: het blok zal daar altijd sterk genoeg zijn om de bergen mee op te kunnen.
Ze gaan daar geen auto's verhuren waarbij je in de 1e versnelling de bergen mee op moet en de auto na een maand uit elkaar valt.

[ Voor 16% gewijzigd door LopendeVogel op 18-03-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

In Madeira kan je gewoon behoorlijke auto's huren hoor (Sixt, Avis) Ik weet niet waarom je je keuze beperkt tot twee mini auto'tjes van waarschijnlijk een budgetaanbieder. Bij goedkope lokale verhuurbedrijfjes op toeristische locaties geldt goedkoop is duurkoop dubbel en dwars. Zorg iig dat je weet waar je aan begint :)

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 18-03-2017 11:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Renegade666 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:38:
[...]

ECO knop wel uitgezet ? :+

Rij ook in een Clio estate 0.9, het is een kwestie van weten waar de turbo zit en gassen maar 8)
Met de eco knop kwam hij de laatste stukken bij de Tijde niet meer op.
Zonder de eco mode moest ik de meeste 25 / 30 graden hellingen met een aanloopje nemen en nee ik verwacht niet dat ik in mijn 6 de helling op kom. Waarom is het lastig voor mensen te accepteren dat er bepaalde gebieden zijn met van die eco hokken slecht of niet berijkbaar zijn? Die clio heeft 135nm koppel bij 2500 toeren. bijna 1000kg plus een flinke kerel (ik achter het stuur) plus de vriendin en bepakking en spullen achter in dat maakt het al snel meer dan 200kg er boven op. dus 1200kg.
Ik zie mensen veel vergelijkingen maken met oude auto's met een klein blok.
Zowel de blokken (geen turbo en dus hun max koppel op een relatief laag aantal toeren) als de versnellingen zijn TOTAAL niet te vergelijken met de huidige hell van de eco auto's.

Maar het is al goed ik kan schijnbaar geen auto rijden en de lijst aan mensen die de clio terug brachten (inclusief locals) omdat hij niet te gebruiken was in de kleine dorpen.

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
fsfikke schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:26:
[...]

In Madeira kan je gewoon behoorlijke auto's huren hoor (Sixt, Avis) Ik weet niet waarom je je keuze beperkt tot twee mini auto'tjes van waarschijnlijk een budgetaanbieder. Bij goedkope lokale verhuurbedrijfjes op toeristische locaties geldt goedkoop is duurkoop dubbel en dwars. Zorg iig dat je weet waar je aan begint :)
Ik heb me beperkt tot deze twee auto's omdat ik ten eerste vastzit aan een budget. Ik ga ze huren via Sunny, omdat ik het prettig vind om, als dat nodig mocht zijn, een Nederlandstalige hulplijn kan bellen. Ik weet ook zeker bij Sunny, dat ik alles verzekerd heb (glas, bodem lak, etc).
Bovendien wil ik geen grote auto, omdat alles daar klein is. De straatjes, de parkeervakken, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 616596 op 18-03-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Anoniem: 616596 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:26:
Je hebt nog 2 factoren

- Is het er erg koud? Diesel bevriest eerder dan benzine
- Hoe hoog is hoog? Een dieselmotor presteert minder dan benzine op zeer grote hoogte bij gebrek aan zuurstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 616596 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:42:
[...]

Ik heb me beperkt tot deze twee auto's omdat ik ten eerste vastzit aan een budget. Ik ga ze huren via Sunny, omdat ik het prettig vind om, als dat nodig mocht zijn, een Nederlandstalige hulplijn kan bellen. Ik weet ook zeker bij Sunny, dat ik alles verzekerd heb (glas, bodem lak, etc).
Bovendien wil ik geen grote auto, omdat alles daar klein is. De straatjes, de parkeervakken, etc.
Totdat je bij de lokale partner van Sunny komt (samen met alle andere 200 man die net het vliegtuig uit stappen) en ze je vertellen dat je toch echt niet goed verzekerd bent en dat je verzekering x/y/z erbij MOET nemen. Vervolgens krijg je een 3 jaar oud koekblik wat nog meer weg heeft van een golfbal.
Er zijn genoeg horror-verhalen te vinden op het internet van mensen die je voorgegaan zijn, daarom mijn advies om je goed te informeren zodat je weet waar je aan begint. Of al die extra stress die paar Euro waard zijn moet je zelf bepalen.

[ Voor 39% gewijzigd door fsfikke op 18-03-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
rdfeij schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:47:
[...]

Je hebt nog 2 factoren

- Is het er erg koud? Diesel bevriest eerder dan benzine
- Hoe hoog is hoog? Een dieselmotor presteert minder dan benzine op zeer grote hoogte bij gebrek aan zuurstof.
Op dat eiland (tropisch eiland in de Atlantische oceaan) worden geen auto's verhuurd die niet geschikt zijn voor het eiland.
Er zijn geen reden voor zorgen, enige waar je op hoeft te letten is: wil je zuinig / goedkoop rijden of wil je flink wat pk's onder je bibs.
In het geval van de TS is de VW 1.4 Diesel meer dan geschikt :)

@fsfikke
https://blog.sunnycars.nl/autohuur-opgelicht/
Heeft niks met Sunny te maken zoals je ziet, ook ik heb dit met Hertz meegemaakt op de Canarische eilanden. Als je een agressieve verkoper treft heb je daar kans op, gewoon zeggen dat je geen extra verzekeringen wilt omdat je die al hebt en klaar dat was het :) Of je nu naar het duurste auto verhuur bedrijf gaat, of naar een ''budget'' als Sunny, dat maakt geen drol uit :)
Wat jij omschrijft kan je bij elk verhuur bedrijf meemaken, budget of het duurste van het duurste maakt helemaal niks uit. Feit blijft dat hun ''altijd'' toeristen iets willen aansmeren aangezien die na 1-2 weken toch weg zijn. Dat is in vrijwel elk land zo met vrijwel elk verhuurbedrijf (als je een vervelende verkoper treft).

Wat ook bij elk verhuur bedrijf geadviseerd wordt is om eventuele schade al te fotograferen (of video, nog beter) zodat er achteraf geen gezeik kan optreden, maar goed dat is ook van toepassing als je in Nederland een auto / bus of wat dan ook huurt. Ook hier proberen ze je dat te flikken..

[ Voor 50% gewijzigd door LopendeVogel op 18-03-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@rdfeij Ik ga in mei en het hoogste punt van Madeira is 1861 meter.
Dus ik ben niet bang voor vorst of gebrek aan zuurstof.

@fsfikke Ik heb al vaker in zo'n rij gestaan en dat geeft mij geen stress. Ik weet nu al dat ik geen extra verzekering MOET afsluiten, dus die horror verhalen zijn aan mij niet besteed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
pacificocean schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:00:
[...]

[...]

...35 graden.

35%. Dat is toch net iets anders dan 35 graden. 35% betekent nog geen 20 graden. 35 graden zou rond de 70% betekenen, dat bestaat, zoals eerder gezegd, niet ;) .. Ter ondersteuning:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/45/Grades_degrees.svg/1280px-Grades_degrees.svg.png

De stijlste autowegen in Nederland zijn ongeveer 9%. Laatst wel boven de 100% aangetikt in Frankrijk, maar dat was op ski's (en best stijl :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

LopendeVogel schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:52:
[...]
@fsfikke
https://blog.sunnycars.nl/autohuur-opgelicht/
Heeft niks met Sunny te maken zoals je ziet, ook ik heb dit met Hertz meegemaakt op de Canarische eilanden. Als je een agressieve verkoper treft heb je daar kans op, gewoon zeggen dat je geen extra verzekeringen wilt omdat je die al hebt en klaar dat was het :) Of je nu naar het duurste auto verhuur bedrijf gaat, of naar een ''budget'' als Sunny, dat maakt geen drol uit :)
De meeste toeristen zijn nou eenmaal onervaren huurders. Die weten niet precies wat ze nou hebben afgesloten en zijn snel onzeker te maken. De lokale verhuurfirma vertelt ze over torenhoge eigen risico's die ze moeten betalen als er iets gebeurt terwijl ze denken dat ze alles al afgekocht hadden. Dat die verzekering via Sunny loopt en dat ze daar achteraf moeten proberen hun geld terug te krijgen snappen de meeste niet.

Ook de grote namen zijn niet vies van dat soort praktijken, maar het boeken 3rd parties wekt de verkoopslusten toch het sterkste aan in een poging toch nog wat te verdienen aan de deal. Los daarvan hebben de grote namen gewoon een betere en jongere vloot. (en met wat trucjes krijg je daar ook hele redelijke prijzen)
Anoniem: 616596 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:56:
@fsfikke Ik heb al vaker in zo'n rij gestaan en dat geeft mij geen stress. Ik weet nu al dat ik geen extra verzekering MOET afsluiten, dus die horror verhalen zijn aan mij niet besteed!
En toch maanden van tevoren een topic openen met de vraag of je de berg op gaat komen :+

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 18-03-2017 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

...35 graden.

Je haalt graden en procenten door elkaar :z. 35% komt overeen met 19°.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
En toch maanden van tevoren een topic openen met de vraag of je de berg op gaat komen :+
Mijn vraag ging over benzine vs diesel. Niet over stress in een rij...

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 616596 op 18-03-2017 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 17:37
[...]

...35 graden.

Al jouw voorbeelden zitten ruim onder de 30 graden.

Misschien moet je je eens verdiepen in het verschil tussen graden en percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
Tomatoman schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:32:
[...]

Je haalt graden en procenten door elkaar :z. 35% komt overeen met 19°.
Yep, inderdaad, niet goed opgelet. Dank voor de correctie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

pacificocean schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:48:
[...]

Al jouw voorbeelden zitten ruim onder de 30 graden.

Misschien moet je je eens verdiepen in het verschil tussen graden en percentage.
Oh gossie iemand heeft een vergissing gemaakt tussen graden en %. Daar hoef je niet zo lullig over te doen. Er iemand op wijzen zoals hier boven past beter binnen de Tweakers comunity. Dus ja we hebben het hier over percentages op Tenerife heb je meerdere punten die boven 30% zitten.

Mijn tip blijft dan ook als je op de snelweg blijft boeit het niet wat je pakt daar kom je ook weg met een auto als de Clio met een 0.9 liter 3 cilinder. Wil je echt de berg dorpjes bezoeken doe je zelf dan een plezier en neem een redelijke diesel of een groter benzine blok maar vergeet boven alles niet terug te schakelen.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorig jaar met een basis Fabia door de hoge Atlas geweest. Niks aan het handje. Polo moet het dus ook prima trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Shunt schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:32:
[...]

Ik zie mensen veel vergelijkingen maken met oude auto's met een klein blok.
Zowel de blokken (geen turbo en dus hun max koppel op een relatief laag aantal toeren) als de versnellingen zijn TOTAAL niet te vergelijken met de huidige hell van de eco auto's.
Met turbo zou het juist veel makkelijker moeten gaan omdat het koppel dus op een lager toerental beschikbaar is, en tevens veel hoger is dan bij atmosferische blokjes.
Waar je nu 90pk bij 4000rpm en 130Nm bij 2500rpm hebt, had je vroeger 60pk bij 6000rpm en 80Nm bij 4000rpm.

In de eerste versnelling zit je zo op 2500rpm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52

Tomatoman

Fulltime prutser

Na alle verhalen over bestuurders die iets verkeerd zouden doen omdat ze op een steile helling niet omhoog kwamen: blijkbaar kan ik ook niet autorijden.

Op vakantie reed mijn vrouw in een klein huurautootje met nog kleinere motor: een Kia Picanto met een driecilinder, zoals je ze wel vaker im het Caribisch gebied tegenkomt. Lees: waardeloze motor. Op een erg steile helling kwam mijn vrouw niet omhoog, ze viel gewoon stil. Ik vond dat maar raar, dat moest toch gewoon kunnen? Toen ik na wat verwijten over en weer zelf achter het stuur plaatsnam, bleek dat mijn vrouw niets verkeerd deed, maar dat het simpelweg niet lukte: de auto kwam met geen mogelijkheid tegen de steile helling op. Dat had niets met voertuigbeheersing te maken, maar alles met het ondermaatse motortje in die auto.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tomatoman schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:08:
Na alle verhalen over bestuurders die iets verkeerd zouden doen omdat ze op een steile helling niet omhoog kwamen: blijkbaar kan ik ook niet autorijden.

Op vakantie reed mijn vrouw in een klein huurautootje met nog kleinere motor: een Kia Picanto met een driecilinder, zoals je ze wel vaker im het Caribisch gebied tegenkomt. Lees: waardeloze motor. Op een erg steile helling kwam mijn vrouw niet omhoog, ze viel gewoon stil. Ik vond dat maar raar, dat moest toch gewoon kunnen? Toen ik na wat verwijten over en weer zelf achter het stuur plaatsnam, bleek dat mijn vrouw niets verkeerd deed, maar dat het simpelweg niet lukte: de auto kwam met geen mogelijkheid tegen de steile helling op. Dat had niets met voertuigbeheersing te maken, maar alles met het ondermaatse motortje in die auto.
En je reed in de eerste of tweede versnelling?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:09
Auto's met 60-70pk die een helling niet op komen. Haha. Nederlanders proberen daar gewoon te rijden zoals hier. Ja dat gaat niet werken. Planken met 2500rpm en steeds langzamer gaan, ligt dan aan de eco wagens van tegenwoordig... Laat die driepitter is jengelen rond de 4-4.5k rpm in zijn eerste versnelling, gegarandeerd dat hij je met volle bepakking tegen elke helling op trekt. Koppel is leuk voor als je vanuit stilstand moet vertrekken maar daarna heb je toch echt vermogen nodig, oftewel hoog in toeren blijven rijden. Als je snel de helling op wilt is het een ander verhaal maar ook de kleine driecilinders kunnen gewoon boven komen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Jim423 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:29:
Auto's met 60-70pk die een helling niet op komen. Haha. Nederlanders proberen daar gewoon te rijden zoals hier. Ja dat gaat niet werken. Planken met 2500rpm en steeds langzamer gaan, ligt dan aan de eco wagens van tegenwoordig... Laat die driepitter is jengelen rond de 4-4.5k rpm in zijn eerste versnelling, gegarandeerd dat hij je met volle bepakking tegen elke helling op trekt. Koppel is leuk voor als je vanuit stilstand moet vertrekken maar daarna heb je toch echt vermogen nodig, oftewel hoog in toeren blijven rijden. Als je snel de helling op wilt is het een ander verhaal maar ook de kleine driecilinders kunnen gewoon boven komen.
Oh ja o wijze oppergod der auto's gij die het zo veel beter kan dan de rest.
Je begrijpt toch wel dat er een flink verschil is tussen een hellinkje op rijden of 300 / 400 meter met 30/35% tegen een helling op rijden? Vooral vanuit stilstand is dat met zo'n kut eco hok erg lastig. Er zullen hier niet veel mensen zitten die in de vijf proberen een helling op te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Shunt op 18-03-2017 15:44 ]

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoeveel dagen heb je die auto eigenlijk nodig? Als het om 1 of twee dagen gaat, gewoon een klasse boven de instap nemen. Je praat over tientjeswerk maar hebt veel meer ruimte en geen gezeik. Is weer typisch hollands om daar moelijk over te doen :P
Heb de Teide destijds met een Megane benzine gedaan, geen enkel probleem. Zelfs al is het heel steil dan nog moet je in zijn eerste versnelling gewoon omhoog komen. Zelf ook vaak in .GR gereden met een koekblik en steile haarspelden in een Matiz zijn prima te doen, kwestie van weten hoe en wanneer je schakelt en de auto op toeren houden.
Oh ja, en als je weet hoe je moet hellingtrekken dan helpt dat ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:22
In 2015 naar Madeira geweest en had als auto een Skoda Fabia met een 3 cilinder motor. Als je het motortje maar toeren laat maken is het geen probleem. En ja op Madeira is geen cm vlak asfalt te vinden zelf de landingsbaan van het vliegveld loopt omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:10

Alleen geen idee hoe je fatsoenlijk vanaf stilstand moet beginnen te rijden zonder de koppelingsplaten te frituren.
Net als wat ze met de caravan adviseren? Met slippende banden in plaats van slippende koppeling:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/wegrijden.php
Zie gecontroleerde wielslip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben een jaar of 5 geleden met een micra 1.0 uit 1993 Frankrijk doorkruist en hoewel het er niet hoog was, had je wel veel steile onverharde wegen als je een beetje naar de meer afgelegen gebieden ging. Dat gaat echt 100% prima, zolang je maar terugschakelt en niet verwacht met 70 km/u zo'n helling op te moeten kunnen scheuren. Het enige waar ik problemen mee had waren snelwegen. Daar moest ik weleens terug naar 4 en zat ik gezellig met de vrachtwagens op de rechterbaan omdat de auto niet harder dan 100 bergop wilde :o.

Mijn moeder rijdt nu in zo'n modern 3 cylinder 0.9L auto'tje (Panda) en ik kan je vertellen, dat klinkt als een traktor, maar dat heeft meer (veel meer) pit dan dat 1.0 motortje uit de micra. En alles komt prima tegen 30% op. Als het dat niet deed, dan was het gewoon stuk of beheers je inderdaad de techniek om tegen steile wegen op te rijden niet zo goed IMO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:01
Shunt schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:42:
[...]

Je begrijpt toch wel dat er een flink verschil is tussen een hellinkje op rijden of 300 / 400 meter met 30/35% tegen een helling op rijden? Vooral vanuit stilstand is dat met zo'n kut eco hok erg lastig. Er zullen hier niet veel mensen zitten die in de vijf proberen een helling op te rijden.
Kwestie van kunnen rijden. Een helling van 35% nemen vanuit stilstand, zelfs met een 'eco hok' is geen probleem (zonder piepende banden en/of verbrande koppeling), vergt alleen wat ervaring en kunde.
Een oude peugeot 206 met 65/70pk trekt dat nog makkelijk..

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:26

Ligone

Moeha!

GAIAjohan schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 13:23:
[...]

Met turbo zou het juist veel makkelijker moeten gaan omdat het koppel dus op een lager toerental beschikbaar is, en tevens veel hoger is dan bij atmosferische blokjes.
Waar je nu 90pk bij 4000rpm en 130Nm bij 2500rpm hebt, had je vroeger 60pk bij 6000rpm en 80Nm bij 4000rpm.

Er is nog steeds een enorm groot verschil tussen mechanisch koppel en geblazen koppel, Op vakantie zie ik dat ook dikwijls genoeg. Mijn camper weegt 5 ton (+1ton auto op aanhanger) en heeft 110pk. Het is echter wel een 4000cc met dus enorm veel koppel. Elke helling steek ik de recente campers met 150-160pk vlot voorbij... zelfs vrachtwagens.

Daarentegen is het autotje dat ik meeneem een daihatsu cuore met 3cil 1000cc waarmee ik overal rondtour, zowel aan de kust van kroatië tot zelfs in de bergen van oostenrijk. Nog nooit problemen gehad maar ik zie ook wel altijd dat ik niet moet vertrekken op steile helling. (daarom heeft stijgend verkeer ook altijd in elk land voorrang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 13:23:
[...]

Het "probleem" met turbo's is dat je voordat de turbo werkt het koppel hebt van een veel kleinere motor. Dus een ongeblazen 2.0 motor met 130 PK heeft veel meer koppel in het lage 1000-2000 toerengebied dan een 1.0 motor met hetzelfde aantal PKs. Ja als de turbo eenmaal werkt heb je meer koppel, maar die turbo werkt pas als er uitlaatgassen gegenereerd worden. Dus ookal zegt de fabriekant dat het maximum koppel bij 1500 RPM beschikbaar is, dan is dat alleen waar als de turbo al draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:15
Wij zijn afgelopen jaar ook op Madeira geweest. Kregen van Sunny Cars een Skoda Citigo mee. Uiteraard probeerden ze bij de balie van het verhuurbedrijf een grotere auto aan te smeren onder het mom van 'niet de berg op kunnen komen'. Niet gedaan en de driecylinder (weet niet of het de 60pk of 75pk versie was) heeft ons prima het hele eiland rondgereden. Ook naar het hoogste punt geweest, allemaal geen probleem. We reden zo naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Z___Z schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:06:
[...]

Het "probleem" met turbo's is dat je voordat de turbo werkt het koppel hebt van een veel kleinere motor. Dus een ongeblazen 2.0 motor met 130 PK heeft veel meer koppel in het lage 1000-2000 toerengebied dan een 1.0 motor met hetzelfde aantal PKs. Ja als de turbo eenmaal werkt heb je meer koppel, maar die turbo werkt pas als er uitlaatgassen gegenereerd worden. Dus ookal zegt de fabriekant dat het maximum koppel bij 1500 RPM beschikbaar is, dan is dat alleen waar als de turbo al draait.
Alleen vergelijk ik daar niet mee. Ik vergelijk met de 1.4tjes en 1.2tjes waar in de jaren 70/80 ook gezinnen gewoon de berg mee op konden. Of de 1.0 zoals de oerPanda mee werd geleverd. Als je met die auto's van weleer met 60pk en 80Nm de berg op komt, moet dat ook gewoon lukken met een moderne downsizer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als het met een voorwielaandrijver qua tractie niet lukt kun je het nog achteruit proberen. Heeft me in de atlas op een steile kiezelhelling gered.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Shunt schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:42:
[...]

Wijze oppergod hier, cq ervaringsdeskundige. Geen enkele gangbare auto is niet in staat een Europese bergweg te bedwingen. (punt)

Als 'ie 't niet trekt zit je een versnelling (of drie) te hoog. Gewoon terugschakelen en toeren maken, al rij je op een snelweg en je moet terug naar z'n twee? So be it.

Hoe denk je dat men vroegah met een gezin in een Kadett 1,3 met een topkoffer op het dak een caravan erachter over de Brenner kwam?

Toeren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Wat een heerlijke combi moet dat zijn. Klinkt voor mij als droomvakanties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Benzine of diesel, als je de hoogte in gaat moet je een turbomotor hebben. Door de drukvulling kunnen ze het vermogensverlies van de ijle lucht compenseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

offtopic:
[quote]warhamstr schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:37:
[...]

Wijze oppergod hier, cq ervaringsdeskundige. Geen enkele gangbare auto is niet in staat een Europese bergweg te bedwingen. (punt)

Als 'ie 't niet trekt zit je een versnelling (of drie) te hoog. Gewoon terugschakelen en toeren maken, al rij je op een snelweg en je moet terug naar z'n twee? So be it.

Hoe denk je dat men vroegah met een gezin in een Kadett 1,3 met een topkoffer op het dak een caravan erachter over de Brenner kwam?

Toeren maken.
[/quote]
Is goed kerel, ik zal inderdaad wellicht hem in zijn vier hebben gehad toen ik net de haarpin met 15% gedaan had. En toen ik stil moest gaan staan omdat er een auto naar beneden kwam stond ik natuurlijk nog steeds in zijn drie en toen ik met amper 10 kmh de klim moest gaan beginnen (natuurlijk nog in de drie of was het nu vijf?) Toen er echter nog een panda 4x4 naar beneden kwam en ik nogmaals stil moest gaan staan was het klaar. Een helling proef van 35% trok hij gewoon niet zelfs niet toen ik eindelijk wakker werd en hem in zijn een zette.

Iedereen heeft het hier over rijden in een berggebied als de brenner dat zijn wat een flink aantal KM met MAX 20 25%? Allemaal redelijk mooi asfalt en echt stil staan op hellingen zit er niet heel vaak bij.

Ik heb het hier over dorpsstraatjes waar je nog niet betaalt omhoog loopt zo stijl dat ze zijn waar je om de haverklap stil staat door tegenliggend verkeer dat gewoon voorrang neemt.

Ik heb nooit maar dan ook nooit moeite gehad met welke auto dan ook in dat soort gebieden op die kut Clio na. Maar nee het komt absoluut door mij.

Weet je wat ik ben een beetje klaar met dit haantjes gedrag hier, neem het advies hoe je het wilt ik heb mijn zegje gedaan volgens de oppergoden hier heb je enkel een staafmixer nodig om OVERAL te komen naast de snelwegen dorpjes of wat dan ook dus veel succes en vooral veel plezier!

[ Voor 7% gewijzigd door Shunt op 18-03-2017 17:56 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

De laatste in dit filmpje is toch zo goed als een staafmixer :D :D

YouTube: Fifth Gear - Cheapest Cars, Steepest Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

warhamstr schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:39:
[...]

Wat een heerlijke combi moet dat zijn. Klinkt voor mij als droomvakanties _/-\o_
Klopt! maar aan er zijn ook nadelen... 17-18L/100km verbruik bijvoorbeeld! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
@Anoniem: 616596
Hey Mark!

Weet je inmiddels genoeg? Ik zie namelijk dat niemand meer bezig om met jou te helpen (diesel of benzine) helaas.

Maar ik ga er vanuit dat je uit mijn antwoord wel voldoening kon halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Shunt schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:52:
Weet je wat ik ben een beetje klaar met dit haantjes gedrag hier, neem het advies hoe je het wilt ik heb mijn zegje gedaan volgens de oppergoden hier heb je enkel een staafmixer nodig om OVERAL te komen naast de snelwegen dorpjes of wat dan ook dus veel succes en vooral veel plezier!
Sja, ik vind het roepen dat je perse een grote auto nodig hebt meer een beetje minachtend naar de kleine auto's. Ze redden het echt wel, zolang je maar boven de 3K toeren zit en je daadwerkelijk vermogen naar de wielen brengt. Ook wegrijden uit stilstand gaat. Het gaat niet echt soepel want je moet direct toeren maken en misschien wat slippen/zoeken, maar dat moet je met een 150pk motor vanuit stilstand mogelijk ook als je in zo'n benarde positie stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
JvS schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:40:
[...]

Sja, ik vind het roepen dat je perse een grote auto nodig hebt meer een beetje minachtend naar de kleine auto's. Ze redden het echt wel, zolang je maar boven de 3K toeren zit en je daadwerkelijk vermogen naar de wielen brengt. Ook wegrijden uit stilstand gaat. Het gaat niet echt soepel want je moet direct toeren maken en misschien wat slippen/zoeken, maar dat moet je met een 150pk motor vanuit stilstand mogelijk ook als je in zo'n benarde positie stilstaat.
Bij een grote huur auto gaat het vermogen toch verloren in het extra gewicht wat een grote auto weegt. Dat is een zinloze discussie.

Ging er voor de topicstarter om of hij nu een diesel of benzine moest nemen.
Conclusie: een 1.4 vw polo diesel is geschikt (1 van zijn 2 mogelijke huur auto's). TS is naar mijn weten allang geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Conclusie: Aangezien de 1.4 diesel bitter weinig mechanisch koppel heeft en het moet hebben van zijn turbo is hij even geschikt als een 1.4 benzine. Zelfs het voordeel van remmen op de motor heeft die diesel niet aangezien er geen inhoud is. Als je inhoud open gaat trekken tussen 1.2 en 2.0 dan kan je pas spreken over verschillen die er toe doen. Nu zijn het beide naaimachines die mits kunde de berg wel degelijk op geraken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

LopendeVogel schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:45:
[...]

Bij een grote huur auto gaat het vermogen toch verloren in het extra gewicht wat een grote auto weegt. Dat is een zinloze discussie.

Ging er voor de topicstarter om of hij nu een diesel of benzine moest nemen.
Conclusie: een 1.4 vw polo diesel is geschikt (1 van zijn 2 mogelijke huur auto's). TS is naar mijn weten allang geholpen.
Conclusie: Ze zijn beide geschikt en de TS moet op basis van eigen voorkeuren een keus maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Ligone schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:50:
Conclusie: Aangezien de 1.4 diesel bitter weinig mechanisch koppel heeft en het moet hebben van zijn turbo is hij even geschikt als een 1.4 benzine. Zelfs het voordeel van remmen op de motor heeft die diesel niet aangezien er geen inhoud is. Als je inhoud open gaat trekken tussen 1.2 en 2.0 dan kan je pas spreken over verschillen die er toe doen. Nu zijn het beide naaimachines die mits kunde de berg wel degelijk op geraken!
Vandaar dat ik al op de eerste pagina zei (toen we er volgens mij allemaal al uit waren) dat hij vervolgens naar de literprijs kon kijken. Benzine goedkoper? Go for it. Diesel goedkoper? Go for it.

Dat mensen vervolgens de raarste 100% offtopic discussies beginnen heeft niemand iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:22
Dan ben ik heel benieuwt als de TS in Madeira bij de verhuur staat wat voor een auto hij mee krijgt.
Mijn ervaring is dat het type wat als voorbeeld wordt genoemd er nooit is. 2 Keer een auto op Madeira gehuurd de eerste keer zou het een Toyota Aygo zijn kreeg een opel corsa mee en de tweede keer zou het een Toyota yaris zijn werd dus een fabia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toen ik na wat verwijten over en weer zelf achter het stuur plaatsnam, bleek dat mijn vrouw niets verkeerd deed, maar dat het simpelweg niet lukte: de auto kwam met geen mogelijkheid tegen de steile helling op.
Dat heb je denk ik vervolgens jaren lang nog moeten aanhoren? :+

als mij zoiets zou overkomen zou mijn vrouw mij de rest van haar leven aan blijven herinneren, dat weet ik wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 18-03-2017 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:19
warhamstr schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 08:55:
[...]

Ik heb deze zomer met een 105pk benzinewagen van 1700kg een caravan van 1000kg, 4 personen en bagage voor 3 weken de bergen door gereden.
't Is maar wat je 'niet boven geraken' noemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je komt altijd wel boven, het is meer wat je acceptabel vind om te verliezen in snelheid. Maar op die punten verliezen zo veel auto's snelheid want de eco-motoren worden het meest verkocht. Het dus niet dat je opeens gevaarlijk zacht gaat.
cadsite schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:31:
[...]

Ik heb deze zomer met een 105pk benzinewagen van 1700kg een caravan van 1000kg, 4 personen en bagage voor 3 weken de bergen door gereden.
't Is maar wat je 'niet boven geraken' noemt...
Is het koppel dan niet belangrijker dan de PK's? Diesels zijn dan snel in het voordeel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
Geen idee.
Ik vind heel dit soort discussies gewoon belachelijk...
Wij geraakten vroeger met onze Renault R4 ook overal. Nu lukt dat blijkbaar niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

cadsite schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:11:
Geen idee.
Eens, al die mensen met hun mooie verhaaltjes 'ik ben een keer een berg opgereden met een 0.3 litertje met 20pk dus alles wat groter en krachtiger is is totaal belachelijk en onnodig!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:09
Marzman schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:44:
Is het koppel dan niet belangrijker dan de PK's? Diesels zijn dan snel in het voordeel.
Het is een combinatie van beide maar meer koppel betekend in een auto ook vaak meer PK's. Gezien diesel van hetzelfde formaat meer koppel heeft in de regel scheelt dat wel met wegrijden (op een helling) dus die zou ik iets voordeliger vinden naast het financiële voordeel. Die turbo is zo klein die spooled echt wel als je wegtrekt dus dat koppel komt er wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 18-03-2017 21:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fsfikke schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:24:
[...]

Eens, al die mensen met hun mooie verhaaltjes 'ik ben een keer een berg opgereden met een 0.3 litertje met 20pk dus alles wat groter en krachtiger is is totaal belachelijk en onnodig!'
Ik snap het ook niet helemaal, bij winkelcentra en parkeergarages kom je toch ook boven? Dat zijn ook steile hellingen. En dan moet je vaak nog stoppen op de helling om te wachten op een slagboom die open gaat. Maar hierboven schrijft iemand dat het niet ging met een Kia Picanto. Ik kan me dat ook niet voorstellen, mischien niet snel, maar hij komt toch wel boven. Desnoods in zijn 2 of zelfs 1 en je kan ook nog schuin wegrijden waardoor je bij stilstand de helling wat minder stijl maakt om op gang te komen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

fsfikke schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:24:
[...]

Ons moeder haar Datsun 100a (50pk) had het in de Ardennen toch al heel moeilijk. Tegen 40 ofso op de rechterband en de trucks je voorbij daveren :D

MAar hij reed er wel op. Ik denk dat er geen enkele wagen bestaat die er niet zal oprijden. En er is nog altijd de handrem om te helpen bij het vertrekken. In 1e rijd alles omhoog volgens mij. Zelfste de klienste koekendoos.
Of het verkeer achter je het ook zo leuk vind, dat is andere zaak.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284893

Zelf dagelijks bestuurder van een Captur 0.9 Tce dus weet wel wat het doet.
Zit je alleen in de auto? Geen probleem; je gaat wel wat hoger in de toeren maar het lukt wel.

Neem je mensen en baggage mee? Je geraakt nog steeds boven, maar god je gaat veel aan 'red line motoring' doen.. Je verbruik zal er ook niet wauw mee zijn (wat sowieso al niet super is)..
Dusja, 90pk lijkt wel voldoende, maar als je pas je koppel haalt boven 3500 toeren (dan pas voel je de turbo), ga je ook niet meteen blij worden.. Vergelijkbare zaken gedaan met een Grand Scenic 1.9 Diesel met 115pk en dat ging al een heel pak beter.

Maar bon ontopic: ik zou zelf opteren voor de diesel. Dat lijkt me toch een betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
LopendeVogel schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:35:
@Anoniem: 616596
Hey Mark!

Weet je inmiddels genoeg? Ik zie namelijk dat niemand meer bezig om met jou te helpen (diesel of benzine) helaas.

Maar ik ga er vanuit dat je uit mijn antwoord wel voldoening kon halen?
Ja , ik weet genoeg. Ik ga voor de diesel. Bedankt iedereen die een serieus antwoord heeft gegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieka
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 17:06
Ik heb echt zitten zweten in een Citroën C1 in de Portugese Algarve, en niet omdat het zo warm was.
Steile en smalle wegen waar het druk is, en dan nauwelijks in de 1 naar boven kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
@Twieka Vreemd, die Polo 1.0 60pk die ik daar had gedijde daar prima. Ja berg op was de snelheid er wel uit, maar pech, je bent op vakantie, dus de tijd heb je wel.
Verbruik van 1:21,5 was wel netjes.
Op de snelweg vond ik het ding juist niks. 4k+ rpm bij 120. Daarom alleen van en naar het vliegveld de snelweg gepakt.

Dankzij TS even gezocht op Madeira. Denk dat ik er nu een weekje naartoe ga in mei. Ik kies voor de Ford fiesta diesel voor €185 :) bij Budget. za t/m za.. een Up heb je voor 130, maar beetje comfort is ook wel lekker.

Weekje met twee personen kost inclusief vlucht, 3 hotels en auto ~700-750. Interessant :) thanks

[ Voor 55% gewijzigd door GAIAjohan op 18-03-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

GAIAjohan schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 22:43:
@Twieka Vreemd, die Polo 1.0 60pk die ik daar had gedijde daar prima. Ja berg op was de snelheid er wel uit, maar pech, je bent op vakantie, dus de tijd heb je wel.
Verbruik van 1:21,5 was wel netjes.
Op de snelweg vond ik het ding juist niks. 4k+ rpm bij 120. Daarom alleen van en naar het vliegveld de snelweg gepakt.

Dankzij TS even gezocht op Madeira. Denk dat ik er nu een weekje naartoe ga in mei. Ik kies voor de Ford fiesta diesel voor €185 :) bij Budget. za t/m za.. een Up heb je voor 130, maar beetje comfort is ook wel lekker.

Weekje met twee personen kost inclusief vlucht, 3 hotels en auto ~700-750. Interessant :) thanks
Goed plan, mooi eiland :-)

OT: was begin februari een weekje op Madeira en daar rondgereden in een seat Ibiza 1.2 3 pitter (70 pk ofzo?) en dat ging prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Marzman schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:44:

[...]

Ja, koppel aan het wiel is belangrijk. En dat is meer afhankelijk van de overbrenging dan van het motorconcept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Volgens mij heb ik ook op dat weggetje gereden! Wij hadden toen een Corsa met een 1.2 ofzo, ging op zich prima in 1 zolang je maar gang houdt. Als we stil waren komen te staan hadden we een probleem gehad :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Ik heb op bestemmingen zoals Madeira of Canarische eilanden ook de neiging om een compacte hatchback te huren. Op de smallere wegen wel prettig, en je zit meestal toch maar 15 a ~60 minuten in de auto. Alleen nu met een tweede kleine erbij moet ik wat groter rijden. Heb mezelf deze zomer met een 3-serie verwend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
cadsite schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:11:
Geen idee.
Wij geraakten vroeger met onze Renault R4 ook overal. Nu lukt dat blijkbaar niet meer...
Ja het gewicht van een Renault R4 was dan ook 630kg...
Natuurlijk kun je er prima mee boven komen, maar het ligt ook heel erg aan de bergwegen.

Zijn het snelwegen zoals bij de ardennen, of gaat het om bergweggetjes waar je toch niet harder dan 30 rijdt?

Ik merk altijd duidelijk verschil als je de A2 naar Belgie neemt en dan overstapt op de E40:
https://www.google.nl/map...fNyHsQ!2e0!7i13312!8i6656

Daar merk je het altijd zo fijn. Het stuk omhoog is daar zo lang, dat ook mijn 120pk turbodiesel gewoon terugzakt omdat hij het niet aankan. Tja en hoe minder koppel/vermogen het blok daar heeft, hoe verder hij terugzakt...

Alleen als iedereen om je heen ook terugzakt, valt dat minder op, dan dat jij alleen terugzakt.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Is dat dan zo'n ramp dat je eens wat terugzakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Inderdaad. Op sommige wegen op IJsland kon onze Vitara ook niet sneller dan 70 omhoog in z'n 2. (Automaat). Was dat een ramp? Neuh.. je bent op vakantie en komt uiteindelijk wel boven.. en vaak was op zulke wegen 30-50 ook wel genoeg ivm veelal onverhard

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 20-03-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nederlanders snappen doorgaans niet dat je op de allersteilste stukjes best eens terug mag naar de 1e versnelling. Dat doe je in de gemiddelde parkeergarage wellicht ook al. Jaren geleden hebben mijn vriendin en ik een Hyundai Getz gehuurd in Griekenland en zijn op basis van de instructies van TomTom dwars door het hart van een Grieks eiland naar een strand aan de andere kant gereden. Pas bij terugkomst en klagend over de staat van de wegen legde de hoteleigenaar uit dat rondom het eiland een prachtige, geasfalteerde weg lag, die wel enorm om was, maar ook veel veiliger :D Hoe naïef we toen waren :P

Maar goed, die Getz met whopping 1.1L 4-cilinder en 60pk op laten we zeggen 1100kg met volle tank brandstof en twee passagiers en wat bagage bracht ons elke helling omhoog, ook de enorm steile. Het punt is dat grip op een gegeven moment belangrijker wordt. In de 1 komt iedere auto zo'n steile helling wel op en je maakt me niet wijs dat die helling kilometers lang duurt of op een weg ligt waar je 80km/u of harder kan :)

Een grotere motor nemen in je huurauto doe je puur voor comfort of omdat je te lui bent om te schakelen. Natuurlijk rijdt een diesel dan fijner, of een benzinemotor met dikke turbo of v6, maar daar betaal je waarschijnlijk ook voor. Als het je puur om de bergen gaat: dat lukt met iedere auto prima, al zul je met zo'n <1 liter 3-pittertje wat vaker terug naar de 4 of zelfs 3 moeten en accepteren dat je op autosnelwegen bult op niet harder dan 100 kan. Small price to pay als je het mij vraagt :)

De sterke verhalen van mensen die hun auto moesten parkeren omdat hij niet omhoog kwam, moet je niet geloven. Ik kwam vorig jaar een 30% helling prima op in mijn huur-Alto met 658cc (52pk!) 3-cilinder, mijn vriendin naast me en mijn ouders met bagage voor twee overnachtingen op de achterbank. De laatste nacht begon het te regenen en was ik de volgende ochtend blij dat ik alleen omlaag hoefde (met 4 wielen omlaag remmen werkt beter dan met 2 voorwielen accelereren tegen de berg op) op weg naar het vliegveld. Ik vraag me oprecht af of de banden wel genoeg grip hadden gehad de berg op.

Edit: Eigenlijk is het heel simpel. In iedere auto, hoe ondergemotoriseerd ook, kun je bij het verkeerslicht met slippende banden wegrijden. Dat betekent dat iedere auto, hoe ondergemotoriseerd ook, meer trekkracht heeft in de 1e versnelling dan hij grip heeft. Wat beperkt je uiteindelijk dus om de helling op te komen? Grip.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 20-03-2017 19:53 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 09:48
Elke auto is geschikt om bovenop de helling te komen.
In Italië rijden ze in de kleinste FIAT Chincuequento's, en die komen ook prima boven.

Ik ben met drie vrienden in mijn studententijd met een Peugeot 205 1.1i op vakantie geweest, echt tot de nok toe vol die auto. Dwars door de Alpen. Ging perfect! Echter waren wij wel enorm verbaasd waarom de motor twee keer oververhit raakte :+ ... koelvloeistofpeil aan de lage kant. Ding rijdt nu nog steeds rond, als boodschappenwagentje.

Allemaal beren op de weg, wat mij betreft. Gewoon de grootste auto met de dikste motor nemen, want dat rijdt wel leuk :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:26

-tom-562

Oliesjeik

Hier een vergelijkbaar verhaal, maar dan met 4 man én een aanhangertje in een oud model Suzuki Alto, dus zo'n 800cc 3-cilinder met 45 pk o.i.d. :P Ook daarmee kom je prima door de Pyreneeën! Alleen je moet niet bang zijn om dat ding op z'n staart te trappen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:11
Mensen vergeten vaak om echt toeren te maken. In de handleiding van mijn corsa staat dat 4500rpm moet maken voor steile hellingproef.
Daarnaast staat dat de motor langdurig 6200rpm mag draaien. Dat heeft niks het nieuwe rijden te maken.

Als ik met caravan in de bergen rij draait min moter langdurig 5000rpm en je komt dan gewoon boven.

Voor lange hellingen heb je niks aan koppel dan heb je vermogen nodig en dat is toeren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste allemaal,
Ik heb met plezier nogmaals al jullie reacties op mijn topic teruggelezen.
Ik ben net terug van 8 dagen Madeira. Ik heb daar ruim 100 km per dag rond mogen rijden in een spiksplinternieuwe Renault Capture diesel. Dat op zich is een lang verhaal, doe ik op verzoek.
Madeira is niet voor mensen met hoogtevrees. Het gaat goed zolang je op de toeristische plekken blijft. Ga je daar buiten, dan ga je je grenzen verleggen.
Ik ben er van overtuigd dat ik alle wegen in een benzine auto had kunnen rijden. Maar in een diesel rijd je daar net even wat lekkerder!
Bedankt aan iedereen die een serieuze reactie heeft gegeven, zodat ik mijn keuze tussen benzine en diesel heb kunnen maken.
Grtz, Mark

ps, Een foto van een steile weg komt niet over. Maar 1 foto zou ik jullie niet willen onthouden. Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik hier een foto kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Let ook op wat brandstof kost in het buitenland. In Nederland is diesel goedkoper, in andere landen kan dat zomaar omgekeerd zijn.
ZieglerNichols schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:25:
Een 1.2 diesel en 1.4 benzine komen allebei goed boven. ]
Mwoah. Op sommige locaties was toch echt wel meer nodig dan dat, tenzij je echt in de eerste of uiterlijk tweede versnelling naar boven wilt tuffen. Dan ben je echter weer zo langzaam dat het vanzelf gevaarlijk wordt. Een grotere motorisering is geen luxe, maar een noodzaak. Een paar centen beknibbelen om vervolgens als een malloot rond te rijden is wel des Neerlands.

Edit: lekker op tijd B)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 22-05-2017 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Anoniem: 616596 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 00:30:
Beste allemaal,
Ik heb met plezier nogmaals al jullie reacties op mijn topic teruggelezen.
Ik ben net terug van 8 dagen Madeira. Ik heb daar ruim 100 km per dag rond mogen rijden in een spiksplinternieuwe Renault Capture diesel. Dat op zich is een lang verhaal, doe ik op verzoek.
Madeira is niet voor mensen met hoogtevrees. Het gaat goed zolang je op de toeristische plekken blijft. Ga je daar buiten, dan ga je je grenzen verleggen.
Ik ben er van overtuigd dat ik alle wegen in een benzine auto had kunnen rijden. Maar in een diesel rijd je daar net even wat lekkerder!
Bedankt aan iedereen die een serieuze reactie heeft gegeven, zodat ik mijn keuze tussen benzine en diesel heb kunnen maken.
Grtz, Mark

ps, Een foto van een steile weg komt niet over. Maar 1 foto zou ik jullie niet willen onthouden. Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik hier een foto kan plaatsen?
Uploaden naar een host zoals imgbox of imgur en dan hier de bbcode link plakken.

Of andere host, je drukt op het image prentje boven de reply box en plakt de link naar je foto daarin.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh_Winnie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-12-2023
Als je in de bergen relaxed ophoog wilt rijden zal het er meer aan liggen of in de juiste versnelling ophoog gaat. Te snel op zijn nederlands opschakkelen dan zal iedere auto dood vallen. Dus gewoon niet te snel opschakelen. Beetje meer vermogen helpt altijd om wat relaxter ophoog te komen in de bergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Als je niet weet hoe te rijden in de bergen (toeren draaien!), dan moet je gewoon een automaat nemen.
Die geraakt overal op, en je riskeert geen koppeling.

En als die toeren moet draaien, dan zal die toeren draaien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 2 Laatste