2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
[ Voor 56% gewijzigd door Angeloonie op 09-01-2010 22:02 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Kijk liever of de auto een airco heeft, en voldoende been- en bagageruimte.
Dus, kies vooral een auto die ruim genoeg is voor jullie allemaal.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Hoeveel CC raden jullie min. aan?
[ Voor 16% gewijzigd door F.West98 op 09-01-2010 22:11 ]
Een beetje grote auto zou ik minimaal 100 pk aanhouden, een klein autotje 75 misschien.
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
In Nederland niet nee. Zit je in een bergachtig gebied dan is extra vermogen wel zo prettig.frickY schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:03:
De motorinhoud lijkt me totaal niet interessant voor een huurauto in de vakantie.
dus 100 pk is 1000 CC??? Ik weet echt niet het verschil tussen pk, kw, cc, enz...Angeloonie schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:12:
Noem het alsjeblief pk's of desnoods kW's.
Een beetje grote auto zou ik minimaal 100 pk aanhouden, een klein autotje 75 misschien.
Dan gaan we dus op zoek naar 100 pk
Maar serieus ten eerste is er geen antwoord op te geven omdat je niet zegt wat voor een type auto je wilt huren, camper of Toyota Aygo. En ten tweede boeit het toch geen reet. Als die huur bak maar groot genoeg is voor iedereen plus bagage.
Motorinhoud zegt niets, een 2liter kan 100 pk hebben , maar ook 180pk...job schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:15:
[...]
In Nederland niet nee. Zit je in een bergachtig gebied dan is extra vermogen wel zo prettig.
Huurauto moet gewoon het aantal volk kunnen trekken , dus best een auto met 100pk of meer.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Maar er is geen direct verband tussen vermogen en cylinderinhoud..job schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:15:
[...]
In Nederland niet nee. Zit je in een bergachtig gebied dan is extra vermogen wel zo prettig.
1.4TSI blok van VW doet 170pk.. 1.9SDI blok zit op iets van 60 of 70 pk. Er zijn meer variabelen om tot een bepaald vermogen te komen.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Golf 1.2 (1200cc dus) TSI heeft 105pk waar je prima mee uit de voeten kan.
Zoals iedereen zegt, kies een auto uit die je prettig lijkt.
Prettig misschien, noodzakelijk allerminst. Zelf een loaded Ford Focus Wagon 1.6 benzine meerdere malen over de Alpen heen gesleurd. TDI'tjes hou je inderdaad met geen mogelijkheid bij maar het komt gewoon probleemloos omhoog.job schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:15:
[...]
Nee dat zeg ik ook nietThunderNet schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:19:
[...]
Maar er is geen direct verband tussen vermogen en cylinderinhoud..
Wellicht niet duidelijk wat ik zei, maar ik wilde alleen aangeven dat de TS eerder naar vermogen moet kijken. Maar dat had wel wat expliciter gemogen wellicht.
Wat wel zo is, is dat binnen een zelfde model en type een grotere motorinhoud vaak wel meer pk heeft.
Noodzakelijk niet nee.Polster schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:20:
Prettig misschien, noodzakelijk allerminst. Zelf een loaded Ford Focus Wagon 1.6 benzine meerdere malen over de Alpen heen gesleurd. TDI'tjes hou je inderdaad met geen mogelijkheid bij maar het komt gewoon probleemloos omhoog.
Al ligt het er ook helemaal aan welke weg je daar neemt. De doorgaande wegen zijn niet zo'n probleem.
Zit je in een vakantie huisje op/tussen de bergen, met stijle weggetje dan worden pk's toch sneller belangrijk.
Dat zou ik niet te hard roepen. Wij hadden op Fuerteventura een huurauto die echt niet op de taak was toegespitst. Er zat maar een 1.1 liter motor in het hok (citroen C3) en die trok het écht niet de bergen op. Moest soms echt in zijn 2 naar boven (op de snelweg he! ) levensgevaarlijk.frickY schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:03:
De motorinhoud lijkt me totaal niet interessant voor een huurauto in de vakantie.
Kijk liever of de auto een airco heeft, en voldoende been- en bagageruimte.

EN ben een keer met een suzuki swift naar zuid frankrijk op vakantie geweest maar die had het ook best zwaar met het 1.3 liter motortje om snelheid vast te houden op snelwegen, die trok het echt niet in zijn 5 en ook niet in zijn 4. Dat was ook met 5000 toeren in zijn 3 naar boven. En dan reed je nog maar 90 ofzo.
Een beetje auto die in de bergen meekomt zou in mijn optiek minstens een 1.6 liter motor moeten hebben. of een 1.4 met turbo.
Golf III 1.9D: deed het daar prima. Je moest even terug naar de 3e versnelling om bij de helling op te komen, in de 4 ging het ook nog wel, maar ging het steeds een beetje langzamer. De 5 was daar overbodig, in die versnelling kwam je de helling niet op, en eraf overtreed je de snelheidslimieten.
Peugeot 206 1.4HDI: deed het daar ook prima. Ding heeft evenveel kracht dankzij toevoeging van een kleine turbo. Als je genoeg snelheid had, ging dat ding zonder problemen bij hellingen op in de 4e versnelling, wel volgas om snelheid te houden, maar het ding protesteerde niet en ging niet langzamer rijden. Evenals bij de Golf was de 5e versnelling ook waardeloos ivm snelheidslimieten.
Cylinderinhoud zegt niks, PKs zegt niks, het gaat om koppel als je gaat bergrijden. De meeste diesels hebben dat in overvloed, of je nou een 1.9 of een 1.4 hebt maakt dan niet zoveel uit.
Dat doet mijn Swift (993cc, 40kW/55pk) ook, met 90 in zijn 3 bergop, volgeladen met 3 man en bagage. Wil hiermee (net als anderen) zeggen dat cc's of pk's niet altijd alles zeggen. Een Daihatsu Charade GTti heeft bijvoorbeeld ook maar 993 cc, maar dan wel met 100 pk. Die zal er weer veel minder moeite mee hebben dan de eerder genoemde Swiftjes.Metro2002 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:03:
[...]
EN ben een keer met een suzuki swift naar zuid frankrijk op vakantie geweest maar die had het ook best zwaar met het 1.3 liter motortje om snelheid vast te houden op snelwegen, die trok het echt niet in zijn 5 en ook niet in zijn 4. Dat was ook met 5000 toeren in zijn 3 naar boven. En dan reed je nog maar 90 ofzo.
Wordt er vooral op vlakke (snel-)wegen mee gereden, dan is het vermogen niet zo belangrijk. Ikzelf zou dan kiezen voor een auto die niet ruimer is dan nodig, met de lichtste motor. Lekker zuinig en snel genoeg. Voor in de bergen zou je kunnen kiezen voor een auto met grotere motor en meer vermogen, maar noodzakelijk is het eigenlijk niet. Heb me met 55 pk prima kunnen redden in Zuid-Frankrijk (om en nabij de Mont Ventoux, prachtig rijden daar
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Opzich met je hele verhaal eens, maar je laatste zin verpest hetMetro2002 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:03:
[...]
Dat zou ik niet te hard roepen. Wij hadden op Fuerteventura een huurauto die echt niet op de taak was toegespitst. Er zat maar een 1.1 liter motor in het hok (citroen C3) en die trok het écht niet de bergen op. Moest soms echt in zijn 2 naar boven (op de snelweg he! ) levensgevaarlijk.![]()
Een beetje auto die in de bergen meekomt zou in mijn optiek minstens een 1.6 liter motor moeten hebben. of een 1.4 met turbo.
cc's, vermogen, koppel, het zegt allemaal niks als je niet weet wat voor auto omhoog gesleurd moet worden. Mijn vriendin en ik hadden op onze vakantie in Griekenland afgelopen zomer een Hyundai Getz mee met 1100cc motor. Geen idee hoeveel vermogen die had, maar we hadden de optie om voor 10 euro/dag een Punto 1.4 mee te nemen. Die Punto was groter, zwaarder, maar had wel wat meer vermogen. Toch hebben we ons met de Getz prima gered en leek hij niet onder te doen voor C3's 1.6, Punto's 1.4 enzovoorts die ook in de bergen reden. So what dat je soms even een versnelling terug moet of >4000 toeren moet maken. Het is jouw auto toch niet? Bovendien kan hij daar met warme motor prima tegen.
Ik zou een diesel huren als ik jou was, dan heb je lekker veel koppel en kom je al die bergen wel door. Is ook nog eens goedkoper waarschijnlijk, sowieso in brandstof en verbruik, dat compenseert vaak de hogere dagprijs wel
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
F.West98 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:00:
Hallo,
Mijn famillie (en ik) gaan binnenkort naar Spanje, waar ze een auto huren. Ze weten niet hoeveel CC ze dan moeten hebben in de auto. Onze heeft sowieso wel 2000 CC, (mazda 626, 2.1I), maar hoeveel is nu goed voor zo'n huurauto? We zouden het echt NIET weten... Wij zijn een 0 op auto-gebied
F.West98
De links op je site linken door naar C/Users/Foris/blabla. Dit is lokaal en dus voor ons niet te bereiken
welke site? florisfilmpjes? die is offline, en niet te vindenRedHat schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:50:
[...]
offtopic:
De links op je site linken door naar C/Users/Foris/blabla. Dit is lokaal en dus voor ons niet te bereiken
De site die we krijgen als we op het huisje klikken onder je naam.
[ Voor 40% gewijzigd door job op 10-01-2010 18:14 ]
Bullshit, vermogen moet je gewoon hebben, alleen koppel zegt niets._JGC_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:53:
Ik heb nu mijn 2e auto, met beide in Noorwegen geweest, waar het zeker niet vlak is:
Golf III 1.9D: deed het daar prima. Je moest even terug naar de 3e versnelling om bij de helling op te komen, in de 4 ging het ook nog wel, maar ging het steeds een beetje langzamer. De 5 was daar overbodig, in die versnelling kwam je de helling niet op, en eraf overtreed je de snelheidslimieten.
Peugeot 206 1.4HDI: deed het daar ook prima. Ding heeft evenveel kracht dankzij toevoeging van een kleine turbo. Als je genoeg snelheid had, ging dat ding zonder problemen bij hellingen op in de 4e versnelling, wel volgas om snelheid te houden, maar het ding protesteerde niet en ging niet langzamer rijden. Evenals bij de Golf was de 5e versnelling ook waardeloos ivm snelheidslimieten.
Cylinderinhoud zegt niks, PKs zegt niks, het gaat om koppel als je gaat bergrijden. De meeste diesels hebben dat in overvloed, of je nou een 1.9 of een 1.4 hebt maakt dan niet zoveel uit.
dan doet die sitemaker het niet goed. de links werken wel... maar die troubleshooter dus niet... mwah, die was toch nog nie afRedHat schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:50:
[...]
offtopic:
Waar baseer je dat op? Lees dit eens, misschien dat je er dan anders over gaat denken...:_JGC_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:53:Cylinderinhoud zegt niks, PKs zegt niks, het gaat om koppel als je gaat bergrijden. De meeste diesels hebben dat in overvloed, of je nou een 1.9 of een 1.4 hebt maakt dan niet zoveel uit.
http://www.autoblog.nl/ar...-of-vermogen-wat-is-beter
Niks bullshit, _JGC_ heeft een punt. Vermogen heb je alleen nodig om hard te rijden, om bergen door te komen heb je meer aan koppel. Koppel zorgt ervoor dat je niet zo vaak terug moet schakelen, waardoor je relaxter door de bergen kunt rijden. Natuurlijk is veel vermogen ook fijn, maar dat is alleen voor hard rijden echt nuttig, want een motor met veel vermogen en relatief weinig koppel moet net zo hard terugschakelen en hoog in de toeren de heuvel op als een motor met wat minder vermogen.GoldenSample schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:15:
[...]
Bullshit, vermogen moet je gewoon hebben, alleen koppel zegt niets.
5-10 jaar oude turbo diesels hadden weinig vermogen, maar veel koppel. Toch waren dat ideale auto's om mee de bergen in te gaan of zware lasten te trekken. Vermogen is overrated I.M.O.
Zoals ik al zei: koppel is leuk voor het trekken van zware lasten, vermogen om hard te rijden (snelle tijden op het circuit). Lees nu de TS nog eens. Wat wil F.West98 doen? Zo snel mogelijk in Spanje zijn? Zo ja, dan moet hij vooral een auto met veel vermogen nemen. Of wil hij de bergen in en daar een beetje relaxt toeren? Zo ja, dan moet hij een auto nemen met wat meer koppel.flo_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:55:
[...]
Waar baseer je dat op? Lees dit eens, misschien dat je er dan anders over gaat denken...:
http://www.autoblog.nl/ar...-of-vermogen-wat-is-beter
[ Voor 27% gewijzigd door Grrrrrene op 10-01-2010 19:00 ]
Haal de motor eens uit een auto en span een paard ervoor. Nu kan het paard nog zo'n harde ruk geven aan die auto, maar uiteindelijk is een auto met 10 van die paarden ervoor sneller boven dan die ene (ondanks dat ze geen "ruk" geven, maar rustig beginnen te lopen).Grrrrrene schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:56:Zoals ik al zei: koppel is leuk voor het trekken van zware lasten, vermogen om hard te rijden (snelle tijden op het circuit). Lees nu de TS nog eens. Wat wil F.West98 doen? Zo snel mogelijk in Spanje zijn? Zo ja, dan moet hij vooral een auto met veel vermogen nemen. Of wil hij de bergen in en daar een beetje relaxt toeren? Zo ja, dan moet hij een auto nemen met wat meer koppel.
Ja d0h. 10 paarden leveren ook een 10x zo grote kracht en koppel is het "kracht equivalent" bij rotatiesflo_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:30:
[...]
Haal de motor eens uit een auto en span een paard ervoor. Nu kan het paard nog zo'n harde ruk geven aan die auto, maar uiteindelijk is een auto met 10 van die paarden ervoor sneller boven dan die ene (ondanks dat ze geen "ruk" geven, maar rustig beginnen te lopen).

Sorry, maar ik moest hier wel ff om glimlachen

Het is niet zo ingewikkeld hoor: die auto moet de berg op, dat kost een bepaalde trekkracht, afhankelijk van de helling en de massa (want die factoren veroorzaken een gravitatiekracht omlaag die een resulterende kracht de helling af veroorzaakt, da's brugklas natuurkunde). Die kracht moet door de banden op het wegdek worden overwonnen (en als je wil accelereren moet je meer kracht leveren, zie Newton's 2e wet) door middel van een koppel. Dat koppel komt van de motor, via een bepaalde overbrengingsverhouding in de versnellingsbak. Het enige bepalende is hier het koppel op de banden, niet wat de motor levert. Daarom kan een motor met minder koppel een lagere overbrengingsverhouding in de versnellingsbak pakken en op de wielen hetzelfde koppel veroorzaken (de benzineauto rijdt dan in de 3, de diesel in de 4).
[ Voor 62% gewijzigd door Grrrrrene op 10-01-2010 19:41 ]
XXXVI
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Anoniem: 144949
In principe heb je niet perse een hoog koppel nodig, immers het koppel aan de krukas is compleet anders dan het koppel aan de wielen. Wat zorgt hiervoor: een versnellingsbak (en andere overbrengingen), die je kan zien als een koppelomvormer waarbij je verschillende verhoudingen kan kiezen.
Wat je nodig hebt om een berg op te geraken met een bepaalde snelheid: koppel aan de wielen. En het koppel dat je aan de motor hebt zegt daar dus niets over. Wat zegt wel iets over het koppel dat je aan de wielen kan hebben bij een bep. snelheid -> vermogen. Immers is vermogen aan de motor gelijk aan vermogen aan de wielen (verliezen verwaarlozend).
Om een berg op te geraken heb je dus in theorie alleen maar een hoog vermogen nodig, ook al haal je dat door een motor met belachelijk weinig koppel en 10000rpm.
In praktijk heb je echter maar een beperkt aantal versnellingen (de meesten althans). Bij het op- of terugschakelen gaat het toerental dus varieren bij eenzelfde snelheid. Hoe minder versnellingen (met verder uit elkaar liggende verhoudingen) hoe groter het verschil in toerental waarin de motor zal hernemen bij een naastliggende versnelling. Je hebt dan een hoog vermogen nodig binnen gans dit "toerentalbereik". Een motor met laag koppel en die zijn hoog vermogen haalt uit hoge toeren zal doorgaans een hoog piekende maar smalle vermogencurve hebben en dus niet geneigd zijn om binnen het volledige gewenste toerentalbereik voldoende vermogen ter beschikking te hebben. Dan is dus een motorkarakteristiek die ook wat koppel heeft handiger -> max koppel op een lager toerental dan bij max vermogen.
Ik heb de vorige gemist denk ik?Anoniem: 144949 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:49:
Moehaha gaat de koppel versus vermogen discussie weer eens beginnen![]()
Exact! Praktijk vs. theorie, iets wat we hier op T.net nog wel 's uit het oog verliezen volgens mij. Opzich helemaal mee eens, met een paar kanttekeningen: met een CVT zou je verhaal over de smalle powerband van een motor met veel vermogen niet meer opgaan. Waar het mij echter om gaat: heel leuk dat je met een motor met veel vermogen met 6k rpm tegen het rood de berg op kunt racen, het is toch _veel_ prettiger om dat met 3k rpm te doen met een motor met wat meer koppel? Ik voel mij niet op mijn gemak in een auto die zoveel toeren nodig heeft om de berg op te komen[knip]Iets met "in de praktijk"[/knip]
[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 10-01-2010 19:59 ]
Die eerdergenoemde Golf III 1.9D had een topsnelheid van 155km/h, en haalde dit heuvelaf met gemak. Als je dan heuvelop ging, nam dit af naar 135km/h voor je weer naarbeneden kon. Toen ik echter een stevige remactie moest maken mocht ik terugschakelen naar de 3 en kon die auto niet harder dan 80. Speelde toen wel mee dat we met raam open, kachelfan op 4 en met 35 graden buitentemperatuur reden. Met dergelijke temperaturen zit er veel te weinig zuurstof in de lucht om optimaal vermogen uit je motor te halen.
Edit: meestal wordt ook aangeraden om in dezelfde versnelling af te dalen als je gaat klimmen. Je moet niet je koppeling indrukken om als een projectiel bij een heuvel af te knallen om snelheid te maken
[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 10-01-2010 19:59 ]
Dan is het nogsteeds geen kopel, dan is 't een breed vermogens gebied.Grrrrrene schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:56:
[...]
Niks bullshit, _JGC_ heeft een punt. Vermogen heb je alleen nodig om hard te rijden, om bergen door te komen heb je meer aan koppel. Koppel zorgt ervoor dat je niet zo vaak terug moet schakelen, waardoor je relaxter door de bergen kunt rijden. Natuurlijk is veel vermogen ook fijn, maar dat is alleen voor hard rijden echt nuttig, want een motor met veel vermogen en relatief weinig koppel moet net zo hard terugschakelen en hoog in de toeren de heuvel op als een motor met wat minder vermogen.
5-10 jaar oude turbo diesels hadden weinig vermogen, maar veel koppel. Toch waren dat ideale auto's om mee de bergen in te gaan of zware lasten te trekken. Vermogen is overrated I.M.O.
Weetje waar 't verschil zit, mensen zijn bang dat hun motorblok ontploft als ze 3500 toeren of meer maken.
Z'n diesel levert z'n topvermogen maar iets boven dat toerental. terwijl een benzine blok dat vermogen levert bij 6000 toeren, als je dan met beide 't zelfde toerental rijd heeft de diesel het inderdaad makkelijker en je hoeft niet terug te schakelen, dat klopt.
Echter dat komt doordat hij op dat toerental meer vermogen levert dan de benzine motor.
Vermogen komt voort uit 't koppel + draaimoment maar alleen dat koppel zegt niets, waarom een diesel schakellui rijd is omdat de versnellingen maar iets langer zijn vaak dan in een Benzine versie waardoor je in de zelfde versnelling veel beter in het hoge vermogensbereik van het blok zit.
Nee, meer vermogen bij weinig toeren[...]
Zoals ik al zei: koppel is leuk voor het trekken van zware lasten, vermogen om hard te rijden (snelle tijden op het circuit). Lees nu de TS nog eens. Wat wil F.West98 doen? Zo snel mogelijk in Spanje zijn? Zo ja, dan moet hij vooral een auto met veel vermogen nemen. Of wil hij de bergen in en daar een beetje relaxt toeren? Zo ja, dan moet hij een auto nemen met wat meer koppel.
offtopic:
Is t je al eens opgevallen dat als je met een kleine dieselmotor hard wilt rijden je juist veel meer moet schakelen dan in een benzine auto met vergelijkbaar vermogen?
Komt omdat een beetje benzinemotor rijdbaar is van zeg 2500 tot 6000 toeren en een huis tuin en keukendiesel van 2000 tot 4500.
als je een diesel met 3000 toeren de berg op jaagt zit je ruwweg op 2/3 van z'n max toerental, bij de meeste benzines is 2/3 van het max toerental 4000 toeren, ja je hebt compleet gelijk dat je 'm dan inderdaad meer gaat horen maar relatief gezien zit je op de zelfde verhouding.Grrrrrene schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:58:
[...]
Ik heb de vorige gemist denk ik?
[...]
Exact! Praktijk vs. theorie, iets wat we hier op T.net nog wel 's uit het oog verliezen volgens mij. Opzich helemaal mee eens, met een paar kanttekeningen: met een CVT zou je verhaal over de smalle powerband van een motor met veel vermogen niet meer opgaan. Waar het mij echter om gaat: heel leuk dat je met een motor met veel vermogen met 6k rpm tegen het rood de berg op kunt racen, het is toch _veel_ prettiger om dat met 3k rpm te doen met een motor met wat meer koppel? Ik voel mij niet op mijn gemak in een auto die zoveel toeren nodig heeft om de berg op te komenErg zuinig kan het ook niet zijn, het uiterste van het toerenbereik gebruiken om te stijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 10-01-2010 20:02 ]
Waarom maak je je er dan zorgen om?! Selecteer op bagageruimte en aantal inzittenden, airco er bij (hoewel dat "binnenkort" nog niet nodig is qua temperatuur) en kies dan gewoon de goedkoopste.F.West98 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:16:
[...]
Ik weet echt niet het verschil tussen pk, kw, cc, enz...
Wat zal dat een hel zijn zeg, met een 1.8 liter benzineauto een berg op moeten rijden... Wat zijn Nederlanders een enorme aanstellers aan het worden zeg! D'r zijn mensen die daar met de fiets overheen rijden, en jij klaagt dat je moet terugschakelen? Als je niet kan/wil schakelen, neem dan gewoon een automaat...Grrrrrene schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:43:
Ik moet voor m'n werk nog wel 's met huurauto's het buitenland in. Zodra je richting Z-Duitsland gaat en flink de bergen in moet, is een diesel zoooo fijn. We hadden de eerste keer een Ford C-Max 1.8 mee, wat een hell was dat. Terugschakelen naar de 2e versnelling om met het verkeer mee te komen. Later namen we altijd diesels mee (Opel Zafira bijvoorbeeld, met een 1.7 dieseltje erin). Heerlijk in de 5 of 6 de heuvel op kachelen met 2500rpm
[ Voor 54% gewijzigd door RemcoDelft op 10-01-2010 20:17 ]
Ik ben voor 4 jaar geleden met een Daihatsu Valera (formaat Toyota Starlet,maar dan met koffberbak) met 5 man én een volbepakte vouwwagen naar zuid-frankrijk gereden. Daar lag een 1.5 in met maar 90 pk, het hield niet over, maar meer heb je niet nodig. Ja, tuurlijk moet je terug naar de 3 ofzo als je een berg (als in, de Pyreneeën) op wilt, maar wat maakt dat uit?
Ik zou gewoon je keus af laten hangen van de ruimte die je nodig hebt, niet de motorinhoud. Zeker als je zo ver weg gaat, zou ik een niet al te grote motor nemen, want dan ga je je scheel betalen aan brandstof.
Vaak bu'j te bang!
Dat gaat redelijk hand in hand. Een F1 motor heeft veel vermogen, maar relatief weinig koppel. Op 2500rpm trekt hij m'n Mazda 626 er misschien niet eens uit, maar ik kan geen dyno-run van een F1-motor vinden. Die motoren zijn ontwikkeld om tussen laten we zeggen 14k rpm en 19k rpm alles eruit te halen wat erin zit, daaronder boeit niet, daar komen ze amper in een race. Als je zo'n motor in je auto zou hebben moet je dus in die smalle powerband zitten om die F1-performance te halen, maar lekker lui idlen met 2k rpm is echt niet te doen.GoldenSample schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:00:
[...]
Dan is het nogsteeds geen kopel, dan is 't een breed vermogens gebied.
Nee hoor, ik ben zeker niet bang dat m'n motorblok ontploft als ik >3500rpm haal, dat doe ik geregeld, maar dan wel met een warme motor. Ik heb er alleen een hekel aan als dat nodig is om op normale snelheid door te blijven rijden heuvelop. Ik WIL niet 80km/u in de 2 doen om de berg op te komen. Natuurlijk kom je er zo ook, maar met wat meer koppel zou je het in de 3 of 4 kunnen doen, wat rustiger rijdt (minder motorlawaai) en minder schakelen vereist. En juist schakelen wil je niet bergop, dan valt je auto even stil (aangenomen dat je een handbak met "oudewetse koppeling" hebt en geen dubbele koppeling ofzo, zoals tegenwoordig in begint te raken of een automaat met koppelomvormer, waardoor je de aandrijving niet verliest.Weetje waar 't verschil zit, mensen zijn bang dat hun motorblok ontploft als ze 3500 toeren of meer maken.
Z'n diesel levert z'n topvermogen maar iets boven dat toerental. terwijl een benzine blok dat vermogen levert bij 6000 toeren, als je dan met beide 't zelfde toerental rijd heeft de diesel het inderdaad makkelijker en je hoeft niet terug te schakelen, dat klopt.
Echter dat komt doordat hij op dat toerental meer vermogen levert dan de benzine motor.
Draaimoment en koppel is hetzelfde. Ik denk dat jij overbrengingsverhouding bedoelt. We bedoelen hetzelfde, alleen vind jij met 6k rpm de berg op rijden geen probleem en vind ik dat de auto dan gewoon koppel tekort komt. Mind you: "koppel" en "vermogen" waar we het nu over halen de auto's maar op 1 specifiek toerental, het is dus een relatief nietszeggend getal.Vermogen komt voort uit 't koppel + draaimoment maar alleen dat koppel zegt niets, waarom een diesel schakellui rijd is omdat de versnellingen maar iets langer zijn vaak dan in een Benzine versie waardoor je in de zelfde versnelling veel beter in het hoge vermogensbereik van het blok zit.
Daarmee zeg je feitelijk hetzelfde in andere woorden. Ik wil veel koppel in een nuttig toerengebied: 1500-4000rpm ongeveer.[...]
Nee, meer vermogen bij weinig toeren
Klopt. Volgens mij heeft Jeremy Clarkson dat 's treffend uitgelegd in een uitzending: een diesel rijdt (sportief) als zo'n kinderpiano: je bent net lekker bezig met een melodie en dan kom je ineens toetsen tekort. Een diesel heeft een lekker hoog koppel over een beperkt toerengebied. Schakelen bij de redline heeft zelden zin en dat is ook de reden dat een benzinemotor met gelijke inhoud voorlopig altijd nog sneller is dan een diesel, maar nogmaals: we hebben het hier over een vakantie naar Spanje. Ik heb dan liever een diesel met meer koppel in de bergen, zodat ik niet steeds de toeren hoef te verhogen dan een benzine met wat meer vermogen.
offtopic:
Is t je al eens opgevallen dat als je met een kleine dieselmotor hard wilt rijden je juist veel meer moet schakelen dan in een benzine auto met vergelijkbaar vermogen?
Komt omdat een beetje benzinemotor rijdbaar is van zeg 2500 tot 6000 toeren en een huis tuin en keukendiesel van 2000 tot 4500.
*zucht* Wat een heerlijk nuttige bijdrage aan de discussieRemcoDelft schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:00:
[...]
Wat zal dat een hel zijn zeg, met een 1.8 liter benzineauto een berg op moeten rijden... Wat zijn Nederlanders een enorme aanstellers aan het worden zeg! D'r zijn mensen die daar met de fiets overheen rijden, en jij klaagt dat je moet terugschakelen? Als je niet kan/wil schakelen, neem dan gewoon een automaat...

Probeer me nou geen woorden in de mond te leggen. Ik heb nergens beweerd dat je met een 1.8 niet door de bergen kunt. Ik heb alleen gezegd dat ik het met die diesel een stuk relaxter vond, omdat die het in de 4 en 5 nog trok, ipv dat ik 3 (!) versnellingen terug moest. Mag ik dat prettiger vinden zonder persoonlijk aangevallen te worden?
[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 10-01-2010 20:25 ]
Als je zoekt op de juiste username (het zijn altijd dezelfde mensen die aangetrokken worden door die discussie) en de juiste zoektermen, dan zou je toch wel wat moeten vinden.
zoekertje
Als je overigens niet het verschil kent tussen pk en cc, en je gaat in de bergen rijden, raad ik toch aan om een diesel huurauto te nemen met voldoende van beiden. Ik veronderstel dat je dan ook niet goed weet hoe je toerental/versnelling te kiezen en dan is een brede vermogencurve geen overbodige luxe. Ook eens informeren wat je best doet in stijle afdalingen.
Hier met de 206 1 jaar in Noorwegen gewoond, 950kg, 220Nm en 165 Pk... zonder problemen de heuvels opGrrrrrene schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:48:
[...]
Opzich met je hele verhaal eens, maar je laatste zin verpest het
cc's, vermogen, koppel, het zegt allemaal niks als je niet weet wat voor auto omhoog gesleurd moet worden. Mijn vriendin en ik hadden op onze vakantie in Griekenland afgelopen zomer een Hyundai Getz mee met 1100cc motor. Geen idee hoeveel vermogen die had, maar we hadden de optie om voor 10 euro/dag een Punto 1.4 mee te nemen. Die Punto was groter, zwaarder, maar had wel wat meer vermogen. Toch hebben we ons met de Getz prima gered en leek hij niet onder te doen voor C3's 1.6, Punto's 1.4 enzovoorts die ook in de bergen reden. So what dat je soms even een versnelling terug moet of >4000 toeren moet maken. Het is jouw auto toch niet? Bovendien kan hij daar met warme motor prima tegen.
Ik zou een diesel huren als ik jou was, dan heb je lekker veel koppel en kom je al die bergen wel door. Is ook nog eens goedkoper waarschijnlijk, sowieso in brandstof en verbruik, dat compenseert vaak de hogere dagprijs welBovendien hoef je onderweg minder vaak te tanken, want diesels rijden gewoon verder op 1 tank.
dus 1998cm3 uit mijn hoofd zou dan voldoende moeten zijn
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Als de TS nou is aangeeft met hoeveel man hij op vakantie gaat en wat het doel van de reis is.
Ga je rondreizen?
Dan ga je zeer waarschijnlijk bergen/heuvels tegenkomen, dan zou ik minimaal een 1.8 benzine of een 1.9 turbodiesel nemen. Of qua pk's iniederval boven de 120 pk.
Heb zelf een keer met 4 man + baggage door zuid spanje gecrosst in een Opel Zafira 1.8 met 125 pk, en dat was net voldoende (wel veel schakelen en toeren maken).
Als je alleen stadsverkeer gaat doen en geen bagage oid mee hoeft te nemen dan zou ik gewoon het goedkoopste brik huren waar je met de familie inpast.
Zo antwoord is gegeven, topic kan dicht.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
genoeg motorinhoud, koppel, vermogen, laag brandstofverbruik en goedkope brandstof voor zo'n reis.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Nog een voorbeeld, een goede vriend van me is met zijn (helaas overleden
Vaak bu'j te bang!
Als je met 100+ de berg op wilt komen heb je misschien wel gelijk, maar ik rijd met een 1.6 benzine (+/- 100 pk) volgeladen en met vouwwagen erachter ook zonder problemen elke berg op. Het is maar net wat je wilt.
Belangrijkste vraag is wat TS nu precies van plan is, dus waarheen, met hoeveel man, evt aanhanger erachter ? etc. In principe kom je nl. met elke enigszins moderne auto wel overal waar je wilt komen.
[removed]
1398cm3 dieselblok doet het ook. Je moest eens zien wat voor brikken Noren zelf in rijden, en net alsof die nooit in de bergen komen. In principe kan elke auto de bergen opkomen, het is maar net wat je voorkeuren zijn.peugeot206gt schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:31:
[...]
Hier met de 206 1 jaar in Noorwegen gewoond, 950kg, 220Nm en 165 Pk... zonder problemen de heuvels op
dus 1998cm3 uit mijn hoofd zou dan voldoende moeten zijn
Sommige mensen roepen ook dat je absoluut niet met een 1.0 motor de snelweg op kunt in dit land, praktijk wijst alleen wat anders uit. Het is dan maar net of je bereid bent om met 4K RPM te rijden met bijbehorend brandstofverbruik.
Wederom geldt: ligt er maar net aan wat voor auto er om dat blok heen zit. Een Volkswagen Transporter met 1.0 driepitter benzine gaat gewoon niet werken, een Suzuki Alto is nog tamelijk rap met zo'n motor. Maarja, neemt de TS z'n familie (vader, moeder, zus/broer) mee of z'n familie (vader, moeder, zus/broer, neef, nicht, oom, tante, oma, opa, aangetrouwde personen...)? Gezien de vergelijking met de Mazda 626 zal het wel dat eerste zijn._JGC_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:27:
[...]
1398cm3 dieselblok doet het ook. Je moest eens zien wat voor brikken Noren zelf in rijden, en net alsof die nooit in de bergen komen. In principe kan elke auto de bergen opkomen, het is maar net wat je voorkeuren zijn.
Sommige mensen roepen ook dat je absoluut niet met een 1.0 motor de snelweg op kunt in dit land, praktijk wijst alleen wat anders uit. Het is dan maar net of je bereid bent om met 4K RPM te rijden met bijbehorend brandstofverbruik.
Wat je voor het gemak hier even vergeet is hoe dit koppel geleverd wordt bij turbodiesel vs benzine. Als je kijkt naar dyno afbeeldingen van een benzine auto loopt het koppel meestal net als het vermogen in een stijgende lijn omhoog bij hogere toeren. Bij een tdi heb je vanaf bv 2000rpm al een maximaal koppel wat soms daarna zelfs omlaag loopt (hoewel deze ws zwaar getuned is, maar idee blijft hetzelfde). Wat gebeurt er nu bv als je een berg op rijdt en de helling wordt nog wat steiler waardoor je toeren willen zakken, het koppel stijgt waardoor je lekker verder kunt tokkelen. Misschien niet een helemaal eerlijke vergelijking (turbo vs atmosferisch), maar turbobenzine en tsi's met turbo en compressor (best of both worlds?) zijn toch wat minder gebruikelijk bij huurauto's.Grrrrrene schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:31:
[...]
Dat koppel komt van de motor, via een bepaalde overbrengingsverhouding in de versnellingsbak. Het enige bepalende is hier het koppel op de banden, niet wat de motor levert. Daarom kan een motor met minder koppel een lagere overbrengingsverhouding in de versnellingsbak pakken en op de wielen hetzelfde koppel veroorzaken (de benzineauto rijdt dan in de 3, de diesel in de 4).
[ Voor 19% gewijzigd door Nielson op 11-01-2010 00:37 ]
Ik heb me toen ook regelmatig geergerd aan het gebrek aan vermogen, regelmatig terugschakelen op een beetje helling... lekker relaxed rijden hoor met 5k rpm. Wou dat ik mijn gechipte v40 diesel had toen, dan lach je erom.
[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 11-01-2010 14:35 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Je overbrengingsverhouding blijft gelijk, dus het koppel op je banden stijgt. Dat het vermogen afneemt boeit niks.Exigence schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:22:
Je koppel stijgt weliswaar licht met het dalen in toeren, maar je toeren dalen, waardoor, ondanks dat je koppel licht toeneemt, toch je vermogen (koppel * toeren) afneemt....
Weet je hoe ze in Griekenland rijden? Bordjes 50 = 80km/u, bordjes 80 = 110km/u en bordjes 130km/u (autosnelweg) betekent voor hun minstens 140-150km/u doorrijden. Flitspalen zat gezien, maar die flitsen niet of de boete komt nooit aan ofzo. Ik denk dat ik volgende keer in Griekenland toch vraag om een auto met een iets grotere motor, want zo'n knipperende en toeterende Griek in m'n achteruitkijkspiegels past niet bij m'n relaxte vakantiegevoelheuveltje schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:34:
Och ruim 3 maanden door duitsland en luxenburg heen liggen crossen met een brakke 1100cc Fiesta (40 pk als ie dat al haalt) incl. 2 man + kofferbak aan zooi meegenomen. Je kunt niet altijd met 120 de berg op, maar je komt er altijd wel
[ Voor 51% gewijzigd door Grrrrrene op 11-01-2010 14:38 ]
@TS
Zoals eerder gezegd, kies een auto waar jullie allemaal in passen. Zolang er geen caravan mee moet maakt het vermogen (of de motorinhoud, wat jij wil) ook niet zoveel uit.
Was uit reflex ook m'n eerste gedachte, maar:Exigence schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:22:
Je koppel stijgt weliswaar licht met het dalen in toeren, maar je toeren dalen, waardoor, ondanks dat je koppel licht toeneemt, toch je vermogen (koppel * toeren) afneemt....
Koppel aan de wielen gaat eenzelfde verloop hebben als de koppelcurve in de illustratie (koppel aan de motor), alleen dan vermenigvuldigd met een bepaalde factor. Die factor hangt af van de overbrengingsverhouding. Hoe dan ook:
binnen eenzelfde overbrengingsverhouding
toerentalmax M aan wielen = toerentalmax M aan motor
edit> wat Grrrrrene dus zegt...
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 11-01-2010 14:47 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik zou ook niet durven beweren dat je het niet redt, zie ook m'n verhaal over de Hyundai Getz 1.1 in Griekenland door de bergen. Die heeft heel hard moeten werken, maar bracht ons de steilste bergen op. En ik had ook geen haast, maar die hijgende medeweggebruikers in je nek is niet relaxtMarzman schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:49:
In Januari hadden we een Deawoo gehuurd met een 1.4 die voor de ene berg op dat eiland flink moest werken met 4 man er in. Maar dat is toch helemaal niet boeiend als je vakantie hebt? Je komt altijd wel boven, alleen als je motor wat minder krachtig is in een versnelling lager en met een wat lagere snelheid.
Misschien ligt het er aan waar je naartoe gaat. Grieken, Turken, Italianen staan toch wel bekend om hun machorijgedragGrrrrrene schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:26:
[...]
Ik zou ook niet durven beweren dat je het niet redt, zie ook m'n verhaal over de Hyundai Getz 1.1 in Griekenland door de bergen. Die heeft heel hard moeten werken, maar bracht ons de steilste bergen op. En ik had ook geen haast, maar die hijgende medeweggebruikers in je nek is niet relaxtHet niet naar een 5000rpm draaiende motor hoeven luisteren is ook een vorm van vakantie/relaxen
/▌
Leuk dat je met je diesel niet hoeft terug te schakelen, maar ik vind het geweldig. In de bergen rijden is voor mij juist het leukere autorijden. Van de zomer in Marokko maar ook in Sierra Nevada, auto met z'n 2-en en vol met vakantie bagage, dus best zwaar, gewoon lekker met veel toeren die berg op scheuren.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik dat ook wel leuk. Het wordt anders als je 1000 kilometer zo zou moeten rijden, maar het zijn nooit lange stukken dat het echt stijl is en het zijn meestal niet de snelwegen!null schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:18:
Heerlijk juist, die hoge rpm's![]()
Leuk dat je met je diesel niet hoeft terug te schakelen, maar ik vind het geweldig. In de bergen rijden is voor mij juist het leukere autorijden. Van de zomer in Marokko maar ook in Sierra Nevada, auto met z'n 2-en en vol met vakantie bagage, dus best zwaar, gewoon lekker met veel toeren die berg op scheuren.
/▌
Maar met echte bergweggetjes ontkom je ook bij een diesel niet aan schakelen lijkt me. Als je een echte haarspeeld bocht hebt en daarna een lang stuk, moet je sowieso wel een keer schakelen lijkt me. Diesel hebben altijd lekker veel koppel dankzij een turbo, maar ik vind altijd dat de koel snel op is bij een beetje doortrekken. Schakellui bij wisselende situaties, rotondes, drempels etc, maar een lang stuk optrekken (vanuit (bijna) stilstand oprit snelweg) dan schakel je juist meer in een diesel. Tenminste, als je op volle snelheid wil.
Maar goed, het blijft heerlijk om haarspeld bochten in z'n 1 te nemen en dan op het rechte stuk daarna (als het zicht goed is) wat langzaam verkeer te passeren, vol optrekkend. Dan door naar z'n 2 en vrij snel alweer even de 80 aantikken ofzo, ook al zijn het flinke hellingen.
Maar 700 euro voor een motorrevisie is best goedkoop
Weet je zeker dat ze er niet een 2e hands motortje in hebben gehangen? (dan nog is het goedkoop)
Afdalen gaat niet zo intuïtief zoals bij vlak rijden. Als je bij vlak rijden de gas lost (vanaf een redelijk toerental) dan gaat je snelheid zonder twijfel dalen. Doe je dit in een (voldoende stijle) afdaling dan gaat je auto alsnog versnellen omdat de afremming op de motor onvoldoende is. Je moet dus extra remming verkrijgen:
Dat kan door bijremmen op de voet, maar dat wil je niet te intensief doen want een paar kilometer verder wil je nog remblokjes hebben.
Dat kan door afremming op de motor in een lagere versnelling, dat gaat als volgt:
*ontkoppelen -> afremming op de motor valt weg, je gaat nog feller versnellen
*lagere versnelling schakelen
*terug koppelen -> je hebt dan al een redelijke vaart en gaat naar een lage verhouding schakelen, kortom de koppeling moet een serieus toerenverschil overbruggen (plotse onangename koppeling, trage slijtgrage koppeling, koppeling met terugschakelgas)
In het begin is dat wel even zoeken maar daarna vind je wel redelijk een systeem.
Zuigerveren waren verrot en garage had de schade op 700 euro geschat. Hij heeft het ding niet laten reviseren, maar heeft daarna een Opel Corsa 1.2 16V gekocht. Of dat ding langer gaat leven dan die Cuore vraag ik me af!null schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:58:
Een gezonde motor hoor je op z'n toeren te kunnen trappen. Hij was idd waarschijnlijk ook gaar.
Maar 700 euro voor een motorrevisie is best goedkoop![]()
Weet je zeker dat ze er niet een 2e hands motortje in hebben gehangen? (dan nog is het goedkoop)
Waarom heb je, volgens jou, geen airco nodig dan?F.West98 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:10:
racen doen we niet, en airco is niet belangrijk als we er in februari heen gaan dacht ik
Hoeveel CC raden jullie min. aan?
Daar gaan we weer... Airco zorgt voor een optimale regulatie van de luchtvochtigheid en temperatuur. Ook handig in de winter dus, als de ruiten beslagen zijn, en niet alleen voor in de zomer (zoals veel mensen denken).
[ Voor 17% gewijzigd door flo_ op 11-01-2010 22:19 ]
Mijn 15 jaar oude auto heeft amper last van beslagen ramen. Alleen nu soms midden in de winter, maar dan doe ik niet eens m'n best met het afsluiten van de ventilatie voor de buiten lucht.
Waarom zou hij in hemelsnaam airco nodig hebben in februari in Spanje? Z'n ruiten zullen niet beslaan, en hij zal het ook niet te warm hebben.
En dat weet jij? Als ik 's ochtends op de parkeerplaats hier eens om me heen kijk zijn de ramen van bijna alle ramen beslagen. Auto's die gewoon in de buitenlucht staan, niet overdekt onder een carport of in een garage, gewoon zonder beschutting op een openbare parkeerplaats. Ik vind dat je vrij makkelijk oordeelt dat iemand anders airco niet nodig heeft.!null schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:13:
Waarom zou hij in hemelsnaam airco nodig hebben in februari in Spanje? Z'n ruiten zullen niet beslaan, en hij zal het ook niet te warm hebben.
Ik zag vanochtend beelden op het journaal van Spanje. Het is nog geen februari, maar ze hadden flinke stapels sneeuw liggen. Als je beslagen ruiten hebt haalt airco het vocht sneller uit je auto door droge lucht langs de ramen te blazen. Ik merk het overigens amper of ik airco aan heb of uit. Ik rijd 1:13.5 met airco en 1:14 zonder. Lekker boeiend dat ik wat milieuonvriendelijker bezig ben, het moet al niet gekker worden dat ik m'n airco met een schuldgevoel aan ga zetten
Voor auto's die uitgerust zijn met een airco is het raadzaam om minstens elke week de airco een kwartier tot half uur te laten draaien.
[ Voor 14% gewijzigd door RomeoJ op 11-01-2010 23:37 ]
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ik heb zelf een Pingi vochtvreter in de auto liggen die ik elke 2 weken even in de magnetron mik om het vocht eruit te krijgen. Sinds ik dat ding in de auto heb liggen heb ik geen beslagen ramen meer gehad. 's morgens krabben, instappen, sneeuw van de schoenen vegen buiten de auto, starten en wegrijden.
Anyway, m'n punt is dat ik het zonde vind. En auto's met airco zijn doorgaans fatosnlijke auto's waar je weinig problemen zou moeten hebben met vocht. Het is doorgaans wat anders dan een 20 jaar oude 205-je.
Wat je alleen precies wilt vertellen snap ik nietGrrrrrene schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:19:
[...]
Dat gaat redelijk hand in hand. Een F1 motor heeft veel vermogen, maar relatief weinig koppel. Op 2500rpm trekt hij m'n Mazda 626 er misschien niet eens uit, maar ik kan geen dyno-run van een F1-motor vinden. Die motoren zijn ontwikkeld om tussen laten we zeggen 14k rpm en 19k rpm alles eruit te halen wat erin zit, daaronder boeit niet, daar komen ze amper in een race. Als je zo'n motor in je auto zou hebben moet je dus in die smalle powerband zitten om die F1-performance te halen, maar lekker lui idlen met 2k rpm is echt niet te doen.
Maarja, herrie en een diesel[...]
Nee hoor, ik ben zeker niet bang dat m'n motorblok ontploft als ik >3500rpm haal, dat doe ik geregeld, maar dan wel met een warme motor. Ik heb er alleen een hekel aan als dat nodig is om op normale snelheid door te blijven rijden heuvelop. Ik WIL niet 80km/u in de 2 doen om de berg op te komen. Natuurlijk kom je er zo ook, maar met wat meer koppel zou je het in de 3 of 4 kunnen doen, wat rustiger rijdt (minder motorlawaai) en minder schakelen vereist. En juist schakelen wil je niet bergop, dan valt je auto even stil (aangenomen dat je een handbak met "oudewetse koppeling" hebt en geen dubbele koppeling ofzo, zoals tegenwoordig in begint te raken of een automaat met koppelomvormer, waardoor je de aandrijving niet verliest.
Ja foutje van mijn kant, bedoelde inderdaad het toerental van je motor (voor pk's aan de krukas die - aandrijf verlies keurig het zelfde aan je wielen is en zo mocht je er zin in hebben weer terug te rekenen naar koppel op de wielen.)[...]
Draaimoment en koppel is hetzelfde. Ik denk dat jij overbrengingsverhouding bedoelt. We bedoelen hetzelfde, alleen vind jij met 6k rpm de berg op rijden geen probleem en vind ik dat de auto dan gewoon koppel tekort komt. Mind you: "koppel" en "vermogen" waar we het nu over halen de auto's maar op 1 specifiek toerental, het is dus een relatief nietszeggend getal.
Dus eigenlijk zeg je gewoon dat je genoeg vermogen bij weinig toeren wilt[...]
Daarmee zeg je feitelijk hetzelfde in andere woorden. Ik wil veel koppel in een nuttig toerengebied: 1500-4000rpm ongeveer.
klopt, zat oa in de sirocco diesel uitzending, was toevallig vandaag op een belgische zender.[...]
Klopt. Volgens mij heeft Jeremy Clarkson dat 's treffend uitgelegd in een uitzending: een diesel rijdt (sportief) als zo'n kinderpiano: je bent net lekker bezig met een melodie en dan kom je ineens toetsen tekort. Een diesel heeft een lekker hoog koppel over een beperkt toerengebied. Schakelen bij de redline heeft zelden zin en dat is ook de reden dat een benzinemotor met gelijke inhoud voorlopig altijd nog sneller is dan een diesel, maar nogmaals: we hebben het hier over een vakantie naar Spanje. Ik heb dan liever een diesel met meer koppel in de bergen, zodat ik niet steeds de toeren hoef te verhogen dan een benzine met wat meer vermogen.
Bijremmen met de voet doe je vooral niet (zo min mogelijk) omdat je niet wil dat het water in je remvloeistof gaat koken zodat je bij de volgende bocht door je rem trapt. Als je je remblokjes opremt in een paar kilometer bergweg dan zijn ze al bijna op, of je schijven zijn vreselijk versletenAnoniem: 144949 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 18:38:
Dat kan door bijremmen op de voet, maar dat wil je niet te intensief doen want een paar kilometer verder wil je nog remblokjes hebben.
Ik wil aangeven dat veel vermogen (uit de specs van een autofabrikant of autoverhuurbedrijf) niet zaligmakend is. Veel vermogen wordt vaak gehaald door veel toeren te maken, soms bij normale straatauto's al richting of voorbij de 9000 toeren. Ja, zo kun je de berg ook op, maar ik _vind_ (dus geen discussie) het relaxter om het met wat minder toeren te doenGoldenSample schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 02:27:
[...]
Wat je alleen precies wilt vertellen snap ik niet
Mwah, de moderne diesels zijn niet zo luidruchtig meer, tenminste, ik denk dat je dat bedoelt?[...]
Maarja, herrie en een dieselsnap wat je bedoeld hoor, maar daar had ik al gelijk in gegeven.
Naja, koppel op de wielen is gewoon een nuttigere eenheid, omdat dat je trekkracht bepaalt, niet wat je motor doet. Daar zit natuurlijk een redelijk vaste relatie tussen, maar whatever[...]
Ja foutje van mijn kant, bedoelde inderdaad het toerental van je motor (voor pk's aan de krukas die - aandrijf verlies keurig het zelfde aan je wielen is en zo mocht je er zin in hebben weer terug te rekenen naar koppel op de wielen.)
Ja, en probeer dat soort specs maar 's te krijgen van je huurbedrijf (of uberhaupt van een autodealer)...[...]
Dus eigenlijk zeg je gewoon dat je genoeg vermogen bij weinig toeren wilt
Jup, en zo'n Scirocco is een sportwagen die over z'n hele toerengebied (en vooral bovenin) thuis moet geven, dat is niet een eis (hoogstens een wens) bij normalere personenwagens, anders zou niemand een diesel rijden[...]
klopt, zat oa in de sirocco diesel uitzending, was toevallig vandaag op een belgische zender.
Over dat diesel versus benzine verhaal, het is gewoon een kwestie van smaak. Laten we er wel even bij stilstaan dat een diesel vrijwel altijd een turbo gebruikt en vaak vergeleken wordt met een turboloze benzine motor.
Maar het is gewoon smaak. Wil je met het normale rijden altijd in een keer het maximale vermogen hebben, of mag er best voor geschakeld worden? Turbodiesels hebben al het vermogen/koppel in de gebruikelijke regionen, wat lekker kan rijden. Zo ook de Volvo S80 D5 van m'n pa, grote bak, ook al zit ie helemaal vol, laag in de toeren sprint ie toch wel weg, zo'n berg koppel. Bij mij smaakt dat dan naar meer, dan heb ik is een lang stuk voor mezelf, en dan merk je dat de koek snel op is en je alweer moet schakelen. Van 30 naar 120 om maar wat te noemen moet je echt 3 keer schakelen wil je aan de gang blijven. Op die lange enden zie je dat een diesel het vaak nog aflegt tegen een benzine auto. Maar de ontwikkeling staat niet stil.
Rij je allebei 50 naast elkaar en wil je allebei elkaar voor zijn voor het ritspunt om maar wat te noemen, dan wint de turbodiesel met gemak. Gaan we van die 50 naar de 200 km/u, dan ligt het plaatje heel anders.
En ik zou denk ik ook een moderne turbodiesel verkiezen boven een moderne burgerbak met simpel 1.6-je op benzine met weinig pk. Zeker voor dagelijks. Maar als het op het leuke rijden aankomt hou ik toch van de Japanse hoogtoerige naaimachinetjes.
Dit doet me denken aan de asfalt-bergweg in Ierland waar ik in de eerste versnelling (huurauto) bergaf moest remmen omdat de toerenteller tegen het rood aan ging... Was best leuk rijdenAnoniem: 144949 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 18:38:
Afdalen gaat niet zo intuïtief zoals bij vlak rijden. Als je bij vlak rijden de gas lost (vanaf een redelijk toerental) dan gaat je snelheid zonder twijfel dalen. Doe je dit in een (voldoende stijle) afdaling dan gaat je auto alsnog versnellen omdat de afremming op de motor onvoldoende is. Je moet dus extra remming verkrijgen:
Dat kan door afremming op de motor in een lagere versnelling, dat gaat als volgt:
*ontkoppelen -> afremming op de motor valt weg, je gaat nog feller versnellen
*lagere versnelling schakelen
*terug koppelen -> je hebt dan al een redelijke vaart en gaat naar een lage verhouding schakelen, kortom de koppeling moet een serieus toerenverschil overbruggen (plotse onangename koppeling, trage slijtgrage koppeling, koppeling met terugschakelgas)
Met een 1.6-je kan je ook echt wel lol hebben, hoef je mij niet te vertellen. Maar de meeste zijn vrij saai, en idd in zeer zware auto's_JGC_ schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:47:
Je staat nog versteld van het aantal PKs in een moderne 1.6 burgerbak. Nadeel is dat dat weer gecompenseerd wordt met 200kg extra massa tov van een oude 1.6 burgerbak, dus je schiet er netto niet heel veel mee op.
(mijn tweede auto is een middenmotor auto met een 1.6-je met richting de 130pk op 1000 kilo, gaat erg lekker)
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 12-01-2010 11:23 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
offtopic: Remvloeistof is zo hygroscopisch als iets (trekt dus water aan) en hoort om de 2 jaar vervangen te worden, puur om die reden. Hoe ouder de vloeistof hoe lager het kookpunt. Dit kan al gebeuren als je remmen als geheel nog niet erg heet zijn. Als je last van fading hebt door gassen tussen je blokken en je schijven dan ben je wel heel erg gek aan het doen, wat ik in het geval van (de ouders van) de TS niet verwacht!null schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 08:15:
Ehm... als het goed is heb je geen water in remvloeistof... Gooi er Dot 5.1 in, dat kookt niet erg snel. Maar goed, los daarvan, je kan ook fading hebben puur alleen omdat je blokken en schijven te heet zijn, ontstaat er soms een gas tussen (wat blijft hangen).
Anoniem: 4629
In bergrijk gebied wil je wel een beetje motor. En als ie relatief rustig kan werken dan is dat ook wel zo prettig. Iets van een 1,5L 4-banger moet in een normaal formaat auto toch wel voldoen. Dan heb je 100 pk of zo rond die koers. Goed je zult wat moeten roeren om een berg op te komen maar dat moet je maar voor lief nemen. Op de snelweg is het gewoon zat. Inhoud zegt niet alles maar het is doorgaans wel indicatief voor het vermogen en koppel. Legio factoren die van invloed zijn. Inductie, overbrenging, gewicht, enz.
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 12-01-2010 12:17 ]
Dot 5.1 zelfs elk jaar.Peenutzz schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:11:
[...]
offtopic: Remvloeistof is zo hygroscopisch als iets (trekt dus water aan) en hoort om de 2 jaar vervangen te worden, puur om die reden. Hoe ouder de vloeistof hoe lager het kookpunt. Dit kan al gebeuren als je remmen als geheel nog niet erg heet zijn. Als je last van fading hebt door gassen tussen je blokken en je schijven dan ben je wel heel erg gek aan het doen, wat ik in het geval van (de ouders van) de TS niet verwacht![]()
Ecodan warmtepomp
(auto is van '85, in September oldtimer
Maar ja, Toyota en Honda hebben wel aardig lang gelijk aan mooie hoogtoerige veel-pk-per-liter blokjes gemaakt. Alleen met de S2000 op 240pk heeft Toyota nog niet geëvenaard.
Nee, maar als ik fading heb op het circuit dan weet ik niet of het nou aan dat gas ligt of aan m'n remvloeistof. Maar volgens mij, als je het in je pedaal voelt is het de vloeistof.Peenutzz schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:11:
[...]
offtopic: Remvloeistof is zo hygroscopisch als iets (trekt dus water aan) en hoort om de 2 jaar vervangen te worden, puur om die reden. Hoe ouder de vloeistof hoe lager het kookpunt. Dit kan al gebeuren als je remmen als geheel nog niet erg heet zijn. Als je last van fading hebt door gassen tussen je blokken en je schijven dan ben je wel heel erg gek aan het doen, wat ik in het geval van (de ouders van) de TS niet verwacht![]()
Anoniem: 4629
Ik heb het meegemaakt. Da's niet tof.
Maar ik bedoelde gasvorming tussen de schijven en blokken, of idd zoals je het uitlegt, water -> gasvorming in de remvloeistof. Dus als het in de vloeistof zit voel je het in de pedalen, met gas tussen blok en schijf moet je in theorie hetzelfde respons op het pedaal hebben. De auto geeft echter niet hetzelfde respons als normaal
[ Voor 9% gewijzigd door !null op 12-01-2010 13:37 ]
Die met die gassen (verbrande voering) had ik vorig jaar in de bergen. Nieuwe schijven en blokken, nieuwe vloeistof, lekker aan het poken, veel remmen en na een tijdje waren ze dus gloeiend heet. Na een inhaalactie willen remmen voor een bocht, reed dik 90. Trap dus op de rem en niks dus. Wat je zegt, pedaal keihard, remwerking bijna nul. Best eng. Bocht was gelukkig leeg (ben niet gek natuurlijk
[ Voor 28% gewijzigd door Peenutzz op 13-01-2010 00:36 ]
Ik adviseer een Audi Q7 V12 TDI btw
Vaak bu'j te bang!
[ Voor 8% gewijzigd door Niekleair op 13-01-2010 17:20 ]
[img]error.jpg[/img]
Let wel op dat als je je airco niet regelmatig gebruikt je schimmels in je filters kan krijgen!null schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:13:
Mag ik er ook even op wijzen dat je de airco totaal niet nodig hebt in een fatsoenlijke auto? Als in, buiten de zomer. Mijn auto heeft ook airco, erg fijn, maar ik ga dat echt niet gebruiken buiten de warme zomer dagen om. Dat is nog is zonde, slecht voor milieu, slecht voor portomonnee etc..
Dus ook buiten de zomer af en toe ff de airco aanzetten om de boel schoon te blazen..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Anoniem: 616596
Dus hierbij mijn vraag: Ik ga een auto huren in een gebied met veel bergen. De keuze van het verhuurbedrijf zijn simpel. Een kleine auto diesel 1.2-1.4, of een iets grotere auto benzine 1.4-1.6.
Meer specificaties krijg ik niet. Kom niet aan met zoek een andere verhuurbedrijf, daar heb ik niets aan.
Ik hoop dat jullie mij een duidelijk antwoord kunnen geven. (geen caravan, 2 personen, weinig bagage)
p.s.
Volgende keer wel zelf een topic aanmaken
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 17-03-2017 13:05 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik was bang dat ik een dubbele topic zou aanmaken, vandaar dat ik hier reageer.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Terug on topic: 1PK+1.5NM per 10KG gewicht is comfortabel rijden
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
/▌
Dat geeft het toch al duidelijk aan? Je hebt gewoon niets te kiezen in dit opzicht. Benzine/diesel is niet helemaal vergelijkbaar, maar zo te zien kies je gewoon een formaat (en brandstof) en krijg je daar een motortype bij dat ongeacht het autoformaat voor ongeveer gelijke prestaties zorgt. Een grotere auto heeft nu eenmaal een sterkere motor nodig om even snel vooruit te komen.Anoniem: 616596 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:51:
Ik vond de oorspronkelijke vraag heel interessant. Maar ik begrijp niets van jullie technische verhalen.
Dus hierbij mijn vraag: Ik ga een auto huren in een gebied met veel bergen. De keuze van het verhuurbedrijf zijn simpel. Een kleine auto diesel 1.2-1.4, of een iets grotere auto benzine 1.4-1.6.
Meer specificaties krijg ik niet. Kom niet aan met zoek een andere verhuurbedrijf, daar heb ik niets aan.
Ik hoop dat jullie mij een duidelijk antwoord kunnen geven. (geen caravan, 2 personen, weinig bagage)
Dus eigenlijk is de vraag: hoe groot wil je de auto hebben?
Natuurlijk kan ik kiezen. Maar de kleine diesel (vw polo of soortgelijk) en iets grotere benzine (ford focus of soortgelijk) liggen qua prijs dichtbij elkaar.
Het gaat mij puur om het gemak om in bergen uit de voeten te komen.
Dit topic is gesloten.