Mooi dat het allemaal bevallen is. Zomaar even een vraag tussendoor: heb jij de huurauto ook verzekerd (als in, eigen risico / schade afgekocht)? Ik ga over een paar weken een auto huren in Italië en was eigenlijk van plan om zo min mogelijk te verzekeren, want ik heb vertrouwen in mijn eigen rijgedrag en kunde en vind verzekeringen per definitie een vorm van geldverspilling voor alles wat je zelf kan betalen als het misgaat. Nu krijg ik echter een (geautomatiseerde) mail van Ryanair (heb een flight + rent combi genomen) waarin wordt aangeraden toch echt alsnog een verzekering af te sluiten, omdat je anders 3.000 euro borg beschikbaar moet hebben die achteraf (deel) ingehouden kan worden bij schade. Dat zou betekenen dat ik mijn creditcard moet 'upgraden' qua limiet. Ook ben ik door het hoge bedrag even opnieuw na gaan denken en bedacht ik me dat natuurlijk ook iemand anders nog mijn auto kan raken bij een parkeeractie ofzo waardoor ik zelfs als ik zelf netjes rij nog problemen kan krijgen. Dan is de 50 euro verzekering natuurlijk een relatief klein bedrag om het comfort te kopen van geen zorgen maken. Maar t.o.v. de 100 euro voor de huur zelf (een week een Fiat Panda) is het weer best fors... Nou ja, ben benieuwd hoe jij (en anderen hier) hierin staan, is risico afkoop bij een huur-auto een no-brainer of zijn er hier meer die dat gewoon niet doen en het (kleine) risico op schade voor lief nemen?Anoniem: 616596 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 00:30:
Beste allemaal,
Ik heb met plezier nogmaals al jullie reacties op mijn topic teruggelezen.
Ik ben net terug van 8 dagen Madeira. Ik heb daar ruim 100 km per dag rond mogen rijden in een spiksplinternieuwe Renault Capture diesel. Dat op zich is een lang verhaal, doe ik op verzoek.
Madeira is niet voor mensen met hoogtevrees. Het gaat goed zolang je op de toeristische plekken blijft. Ga je daar buiten, dan ga je je grenzen verleggen.
Ik ben er van overtuigd dat ik alle wegen in een benzine auto had kunnen rijden. Maar in een diesel rijd je daar net even wat lekkerder!
Bedankt aan iedereen die een serieuze reactie heeft gegeven, zodat ik mijn keuze tussen benzine en diesel heb kunnen maken.
Grtz, Mark
ps, Een foto van een steile weg komt niet over. Maar 1 foto zou ik jullie niet willen onthouden. Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik hier een foto kan plaatsen?
Anoniem: 738905
Je eigen rijgedrag kan zeer goed zijn, maar volgens mij rijden 99 van de 100 Italianen als gekken daar rond...
Gelukkig zullen er op Madeira niet zoveel Italianen rijden.Anoniem: 738905 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:01:
Je eigen rijgedrag kan zeer goed zijn, maar volgens mij rijden 99 van de 100 Italianen als gekken daar rond...
Een borg is niet meer dan dat, een zekerstelling voor de verhuurder om bij eventuele schade niet helemaal met lege handen te staan. Als jij geen volcasco verzekering afneemt en de auto wordt gejat, mag jij een nieuwe auto betalen, onafhankelijk van een eventuele borg. Dan mag je je limiet nog een keertje verhogen naar waarschijnlijk 20-30kValorian schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:57:
[...]
Mooi dat het allemaal bevallen is. Zomaar even een vraag tussendoor: heb jij de huurauto ook verzekerd (als in, eigen risico / schade afgekocht)? Ik ga over een paar weken een auto huren in Italië en was eigenlijk van plan om zo min mogelijk te verzekeren, want ik heb vertrouwen in mijn eigen rijgedrag en kunde en vind verzekeringen per definitie een vorm van geldverspilling voor alles wat je zelf kan betalen als het misgaat. Nu krijg ik echter een (geautomatiseerde) mail van Ryanair (heb een flight + rent combi genomen) waarin wordt aangeraden toch echt alsnog een verzekering af te sluiten, omdat je anders 3.000 euro borg beschikbaar moet hebben die achteraf (deel) ingehouden kan worden bij schade. Dat zou betekenen dat ik mijn creditcard moet 'upgraden' qua limiet. Ook ben ik door het hoge bedrag even opnieuw na gaan denken en bedacht ik me dat natuurlijk ook iemand anders nog mijn auto kan raken bij een parkeeractie ofzo waardoor ik zelfs als ik zelf netjes rij nog problemen kan krijgen. Dan is de 50 euro verzekering natuurlijk een relatief klein bedrag om het comfort te kopen van geen zorgen maken. Maar t.o.v. de 100 euro voor de huur zelf (een week een Fiat Panda) is het weer best fors... Nou ja, ben benieuwd hoe jij (en anderen hier) hierin staan, is risico afkoop bij een huur-auto een no-brainer of zijn er hier meer die dat gewoon niet doen en het (kleine) risico op schade voor lief nemen?
Dus bewust verzekeringen afsluiten: ja. Jezelf informeren over wat de risico's zijn: ook handig!
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Hoewel je helemaal gelijk hebt met het laatste punt (jezelf informeren) denk ik dat je stelling rond diefstal niet zo'n realistisch scenario is. Als je huurauto gestolen wordt is dat volgens mij vrijwel altijd gewoon een probleem van de verhuurder. Alleen als je bewijsbaar nalatig bent geweest (bijvoorbeeld geen sleutels meer kunt inleveren) zal diefstal op de huurder verhaalt kunnen worden. Maar goed, of dat in Italië ook zo geregeld is is natuurlijk een tweede vandaar het woord 'denk' in de eerste zinfsfikke schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:43:
[...]
Een borg is niet meer dan dat, een zekerstelling voor de verhuurder om bij eventuele schade niet helemaal met lege handen te staan. Als jij geen volcasco verzekering afneemt en de auto wordt gejat, mag jij een nieuwe auto betalen, onafhankelijk van een eventuele borg. Dan mag je je limiet nog een keertje verhogen naar waarschijnlijk 20-30k![]()
Dus bewust verzekeringen afsluiten: ja. Jezelf informeren over wat de risico's zijn: ook handig!
De reactie was denk ik op mijn vervolg vraag, die betrof huren in Italië.TheBrut3 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:13:
[...]
Gelukkig zullen er op Madeira niet zoveel Italianen rijden.
[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 22-05-2017 22:00 ]
Anoniem: 738905
Klopt 
Maar kost een week een Fiat huren maar 100 euro in Italië? Dat zal toch wel het vijfvoudige zijn? Ik rij geregeld in huurauto's van het werk en volgens mij kosten die 125 of meer per dag (al regelt de lease maatschappij het, maar ze worden ook gebracht en gehaald, dus goedkoop is het vast niet) en dat is in Nederland. Zijn B klasse auto's allemaal, dus ook niet heel groot. Zeg maar VW Polo formaat.
Maar kost een week een Fiat huren maar 100 euro in Italië? Dat zal toch wel het vijfvoudige zijn? Ik rij geregeld in huurauto's van het werk en volgens mij kosten die 125 of meer per dag (al regelt de lease maatschappij het, maar ze worden ook gebracht en gehaald, dus goedkoop is het vast niet) en dat is in Nederland. Zijn B klasse auto's allemaal, dus ook niet heel groot. Zeg maar VW Polo formaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 22-05-2017 22:19 ]
Daarom zeg ik dus dat het verstandig is je te informerenValorian schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:58:
[...]
Hoewel je helemaal gelijk hebt met het laatste punt (jezelf informeren) denk ik dat je stelling rond diefstal niet zo'n realistisch scenario is. Als je huurauto gestolen wordt is dat volgens mij vrijwel altijd gewoon een probleem van de verhuurder. Alleen als je bewijsbaar nalatig bent geweest (bijvoorbeeld geen sleutels meer kunt inleveren) zal diefstal op de huurder verhaalt kunnen worden. Maar goed, of dat in Italië ook zo geregeld is is natuurlijk een tweede vandaar het woord 'denk' in de eerste zin

*Bij diefstal/schade/whatever, als jij bijvoorbeeld een stopbord negeert, of door rood rijdt en een ongeluk krijgt, gooit de verzekering het ook op grove nalatigheid en mag je voor de gehele schade opkomen. Genoeg voorbeelden van: http://www.mietwagen-talk...o-ohne-selbstbeteiligung/
[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 22-05-2017 22:29 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Auto huren is een stuk goedkoper dan dat.
In Ierland een golf 7 10 dagen gehad voor €88,-
In Portugal eerder een Polo 8 dagen gehad voor 130.
Ga zelf komende week naar Madeira, heb uiteindelijk een Fiat 500 besteld, nog geen 140 voor een week.
Alleen IJsland was andere koek. Daar was ik toch €1600 kwijt voor 3 weken een Vitara.
Alleen op IJsland heb ik extra verzekeringen afgesloten voornamelijk vanwege de gravel, en achteraf daar erg blij mee. Heb er nml een ster in de ruit gekregen en meerdere putten in de lak en de ruit toen er een vrachtwagen passeerde.
Daarnaast is een verschil dat in Portugal en Ierland het eigen risico niet zo heel hoog is. Max €750 waar ik huurde.. op IJsland zat het eigen risico standaard op €3500 een is met de verzekering verlaagd naar €550. + Glasverzekering, + zand&as verzekering etc
In Ierland een golf 7 10 dagen gehad voor €88,-
In Portugal eerder een Polo 8 dagen gehad voor 130.
Ga zelf komende week naar Madeira, heb uiteindelijk een Fiat 500 besteld, nog geen 140 voor een week.
Alleen IJsland was andere koek. Daar was ik toch €1600 kwijt voor 3 weken een Vitara.
Alleen op IJsland heb ik extra verzekeringen afgesloten voornamelijk vanwege de gravel, en achteraf daar erg blij mee. Heb er nml een ster in de ruit gekregen en meerdere putten in de lak en de ruit toen er een vrachtwagen passeerde.
Daarnaast is een verschil dat in Portugal en Ierland het eigen risico niet zo heel hoog is. Max €750 waar ik huurde.. op IJsland zat het eigen risico standaard op €3500 een is met de verzekering verlaagd naar €550. + Glasverzekering, + zand&as verzekering etc
[ Voor 28% gewijzigd door GAIAjohan op 22-05-2017 22:33 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Valt erg mee. Scheelt vast nog per locatie en seizoen, maar een 500 of een Panda in Milaan bij een vliegveld kan vanaf zo'n 20-25 euro per dag, en bij een week krijg je dan nog flink korting. Een week een Panda kost mij 111 euro exclusief verzekeringen. Met 60 euro is dat laatste ook geregeld.Anoniem: 738905 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:19:
Klopt
Ook leuk detail: een retourtje met eigen auto naar dezelfde bestemming (en dus beschikbaarheid van een eigen auto in Italie) zou me ongeveer evenveel kosten aan benzine + tol (FR) of vignet (Zw) als de huur+vliegticket+verzekering bij elkaar (!) (NB: ik reis alleen, bij meer mensen in een auto wordt eigen vervoer natuurlijk snel rendabeler)
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 22-05-2017 22:31 ]
Ja, dat doe ik altijd. Natuurlijk geloof ook ik in mijn eigen stuurkunsten. Maar ook ik ben maar een mens en kan fouten maken. Bovendien heb je te maken met nog meer factoren.Valorian schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:57:
[...]
Zomaar even een vraag tussendoor: heb jij de huurauto ook verzekerd (als in, eigen risico / schade afgekocht)?
Ten eerste, het werd al genoemd, de andere bestuurders. Ik vertrouw ze voor geen meter, zeker niet in Italië!
Maar wat dacht je van de wegen? Die zijn vaak niet zo goed onderhouden als hier in Nederland. En bijvoorbeeld steenslag maakt dure beschadigingen. Maar ook harde struiken langs een nét te smalle weg met een tegenligger.
Standaard, vaak heet dat ten onrechte vol casco, is meestal niet gedekt: banden, glas, spiegels, lak en de onderkant van de auto. Het is veel goedkoper om dat af te kopen, dan om het financiële risico te nemen dat het allemaal wel goed zal gaan.
Anoniem: 172410
Banden en de onderkant van de auto gaan inderdaad nog weleens mis bij belabberde wegen.Anoniem: 616596 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:28:
Standaard, vaak heet dat ten onrechte vol casco, is meestal niet gedekt: banden, glas, spiegels, lak en de onderkant van de auto. Het is veel goedkoper om dat af te kopen, dan om het financiële risico te nemen dat het allemaal wel goed zal gaan.
Daarom stonden op IJsland vrijwel alle huurauto's op Nexen, Linglong etc
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west