Cat5E of Cat6

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macura
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-04 19:00
Mijn vraag
...

Beste mede tweakers,

Over een paar maanden trek ik mijn nieuwe woning in en daar moet een netwerk komen. omdat ik nu de kans heb alles te vervangen en compleet iets nieuws op te bouwen zoek ik jullie hulp.

Is het beter om nu cat6 te nemen ipv cat5E?

wat ga ik doen met mijn netwerk,

- thuiswerken. benaderen externe server van werk
- gaming (online)
- series en films streamen. (4K)
- nieuwsgroepen worden gebruikt
- WIFI door het hele huis incl achtertuin. (hoeft niet overal de volle 300 mb te zijn, als is het 50, als het maar stabiel is.
- aansluiting in de meterkast, kabel naar de woonkamer met wallplug aansluiting en een kabel naar zolder.

Wat ik in gedachte had was om een NAS te plaatsen voor alle muziek, series, films etc. verder gebruiken wij beide een laptop zakelijke en hebben we er beide één privé. daarnaast heb ik mijn desktop voor gaming. mijn laptop wil ik beneden zetten om de NAS te benaderen en deze op de TV / AMP aan te sluiten.

Mocht er iemand bij zijn die een goede tip tot hardware kan geven, ook altijd welkom. Budget is 1500 euro

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Nog geen hardware gekocht voor dit netwerk. heb alleen de laptops en de desktop. ook nog geen NAS of niks. PC en laptop prive gebruiken alleen SSD's, NAS kan prima HDD lijkt mij.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Eigen onderzoek, Cat6 geeft meer bandbreedte, maar het is mijn onduidelijk met kernen, flexibel of niet etc. En heeft het een meer waarde op Cat5E met oog op de toekomst.

PS, mocht er een fout gemaakt zijn door mij in deze vraag (huisregels etc) dan verneem ik het gaarne en pas ik het aan.

Dank jullie allemaal voor jullie hulp alvast.
...

Beste antwoord (via macura op 16-03-2017 15:13)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Maakt niks uit wat je gaat doen. Zolang je 1Gbit/s op je netwerk wil en niet meer gaat Cat5e prima werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

macura schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:06:

Eigen onderzoek, Cat6 geeft meer bandbreedte, maar het is mijn onduidelijk met kernen, flexibel of niet etc. En heeft het een meer waarde op Cat5E met oog op de toekomst.
Solid of Stranded heb je ook bij Cat5E. Shielded, unshielded, foiled enz enz heb je ook in cat5e en cat6 smaken. Dus dat argument valt wel af :+

Nu is 10Gbps nog niet heel interessant bij thuis gebruik maar dat kan over een aantal jaar heel anders zijn. Zie maar hoe snel dat is gegaan bij gigabit in huis.

Vraag is wil je dan nu besparen en over 10 jaar alle kabels er uit trekken omdat je toch 10gbps wil of nu iets meer investeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 16-03-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Praktisch gezien om op de toekomst voorbereid te zijn moet je het snelste installeren omdat je daarna toch niks meer doet. Dus CAT6 de afstanden in een rijtjes huis zijn niet om echt naar huis te schrijven dus onder 40 meter verwacht dat ik dat je wel 10Gb zou kunnen doen over 5e (Dit heb ik niet getest, maar is slechts mijn verwachting) . Het grote nadeel van CAT6A tov 5e is dat de kabels dikker en stugger zijn , wat vervelend is bij trekken en patch panels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macura
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-04 19:00
Dank jullie voor de antwoorden, genoeg stof nu om na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 15:14
Voor een thuisnetwerk is gewone cat 5e of cat6 prima.ftp en dat soort kabels is niet nodig en vreet ook nog ruimte in je buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zou nu altijd cat6 halen, want daar kan je binnen beperkte afstand ook 10Gbps over heen krijgen. De meerprijs van cat6 is niet heel veel. Kijk hier eens, prima kabel en erg goedkoop zeker de dozen met 100/305 meter. https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/utp-kabel/

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Als je toch alles nog moet kopen doe dan direct cat6 das meer dan voldoende voor nu en de toekomst en zo heelveel duurder is het niet tegenover cat5e.

Voor wifi zou je unify kunnen nemen.
Pagina: 1