Welke kabel en cat moet ik kopen? (UTP/FTP cat5e,cat6,...)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik veronderstel dat dit voor jullie een makkelijke vraag is om te beantwoorden maar voor mij, als leek, is het moeilijker.

Ik zou namelijk een netwerkkabel moeten trekken vanuit mijn kelder, langs o.a. het valse plafond van mijn badkamer (vochtig) moeten trekken. Elektriciteitskabel moeten ook getrokken worden en ben niet zeker of deze samen/apart zullen liggen. Ze lopen sowieso voor een deel langs elkaar.
De kabel zou 25 à 30 meter moeten zijn.

Welke kabel raden jullie mij aan?
  1. UTP of FTP
  2. cat5e of cat6 (cat 7 heb ik niet nodig)
  3. AWG ... ?
Een paar extra vragen:
[a] Stel dat het maar 20 meter zou zijn, maakt dit een verschil? Ik veronderstel van niet.
[b] Ik veronderstel dat ik sowieso CU moet nemen en niet CCA of CCS?

Alvast bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Voor een huis omgeving: UTP is meer dan zat.
2. Leg meteen CAT6A
3. AWG maakt niet uit. Als het maar een CAT 6A is.

Voor type en merk: Belden 1583EPE heeft een extra dikke (en gladde) mantel. En is ook geschikt voor buiten (UV en water bestendig). OK, het is een CAT 5e kabel, maar ze hebben het ook in CAT6A.

Neem wel een merk, dus TE, AMP, Belden etc.... De extra "meerkosten" t.o.v. no name kabel haal je eruit door "installeer en vergeet".

Bij mij draait al 16 jaar een Belden 1583 CAT5e kabel door een tuinslang (onder de grond) naar de schuur. En daar staat de server / NAS etc.... Gewoon Gbit wordt volgetrokken (780 - 890 Mbps aan data).

a. Lengte maakt niet uit. Of het nou 1 meter is of 100, geen verschil.
b. Ja, ZEKER gaan CCA, CCS en zo. Zie verhaal hierboven over een merkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:29

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hier hebben wij toch al een prachtig mooi topic over..?

Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply