Binaire geslachtskeuze in gebruikersonderzoek

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.632 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnydoe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-08 09:30
De eerste vraag in het gebruikersonderzoek is nogal een binaire vraag die er toe kan leiden dat mensen zich bij de allereerste vraag al meteen buitengesloten voelen:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/c05py88cvzvew6f/Screenshot%202017-03-14%2010.50.06.png?dl=1

Een goed artikel hierover: https://www.surveygizmo.c...-survey-gender-questions/
... the days of giving respondents only “Male” or “Female” as their gender options in surveys have long passed.
waarbij ze ook een aantal redenen geven over waarom en wat de alternatieven zijn.

13:11 rob_erwt: de kennis van onze taal wordt ook alleen maar slechter bij die jonge generatie he... :P | 13:16 trigen: de oudere generatie kan het gewoon niet goed overbrengen :+

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:22

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zal allemaal best, maar op je paspoort heb je 1 van die 2 staan. Meer niet. What's next, zo'n lijst met alle smaakjes die op dat moment populair zijn? Er staat wat is je geslacht niet "hoe identificeer je jezelf".

Wil je van je paspoort afwijken dan kies je toch gewoon lekker de andere, problem solved.

[ Voor 68% gewijzigd door Angeloonie op 14-03-2017 11:18 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Sorry voor mijn wat directe antwoord, maar gaan we hier nu echt moeilijk over doen? Ook als je transgender bent, je zal je meer het een voelen dan het ander. Kies wat je je meer voelt of hoe je geregistreerd staat. Het is een Survey, meer niet. Je bent overigens niet verplicht om hem in te vullen.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:03

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Hoe kan je je buitengesloten voelen op die vraag als er maar twee genders ( XX en XY ) zijn?

Het is geen vraag hoe je je voelt, het is een binaire vraag omdat het antwoord ook enkel binair kan zijn op die vraag. Toegegeven er zijn mensen die een lichte afwijking hebben in hun genen en dus een beetje van beide hebben , echter die identificeren zich ook als 1 van beide.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-09 18:18
Holy shit, wel 22 verschillende gender mogelijkheden. Met zoveel keuze zou je voor minder over je identiteit beginnen twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is vooral of het erg is dat een handjevol mensen zich buitengesloten voelt. Moet je je daar druk om maken?
Ik zou zelf geneigd zijn om daar geen rekening mee te houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:36

nXXt

Carpe omnia

justmike schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:21:
[...]
Holy shit, wel 22 verschillende gender mogelijkheden. Met zoveel keuze zou je voor minder aan je identiteit beginnen twijfelen.
Er zijn nog wel meer opties geopperd, zelf. :P
Tsurany schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:22:
De vraag is vooral of het erg is dat een handjevol mensen zich buitengesloten voelt. Moet je je daar druk om maken?
Ik zou zelf geneigd zijn om daar geen rekening mee te houden.
Hoewel ik de vraagstelling niet als 'grievend' of 'buitensluitend' zou beschouwen, is het natuurlijk ook wel een kleine moeite om een optie 'anders' of 'zeg ik liever niet' toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Angeloonie schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:13:
Zal allemaal best, maar op je paspoort heb je 1 van die 2 staan. Meer niet
Biologisch gezien klopt dat niet. Er zijn mensen met beide geslachten, puur op genetisch celniveau. Er zijn ook mensen met beide geslachtsdelen. Dan heb je nog een derde groep waarbij het lichaam en de hersenen meetbaar van elkaar verschillen.

Dat is dan nog even los van de maatschappelijke discussie die op het moment gaande is.
nXXt schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:24:
Hoewel ik de vraagstelling niet als 'grievend' of 'buitensluitend' zou beschouwen, is het natuurlijk ook wel een kleine moeite om een optie 'anders' of 'zeg ik liever niet' toe te voegen.
We zijn het weer eens met elkaar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:04
johnydoe schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:11:
De eerste vraag in het gebruikersonderzoek is nogal een binaire vraag die er toe kan leiden dat mensen zich bij de allereerste vraag al meteen buitengesloten voelen:
[afbeelding]

Een goed artikel hierover: https://www.surveygizmo.c...-survey-gender-questions/

[...]

waarbij ze ook een aantal redenen geven over waarom en wat de alternatieven zijn.
Ik ben het met je eens. De samenleving is nog erg ingesteld op 2 groepen: MAN en VROUW. Een duidelijker hokjesdenken kan ik me niet voorstellen. Terwijl er natuurlijk vele gradaties zijn en gelukkig dat langzamerhand hier meer rekening mee gehouden wordt. De vraag in deze enquete heeft weinig te maken met de gender, omdat dit onderzoek van Tweakers niet gaat over genen, maar over gedrag. Dus ik stel voor dat voortaan of 3 keuzes komen: man/vrouw/wil niet zeggen. Of anders gewoon de hele vraag weg laten.
Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:20:
Hoe kan je je buitengesloten voelen op die vraag als er maar twee genders ( XX en XY ) zijn?

Het is geen vraag hoe je je voelt, het is een binaire vraag omdat het antwoord ook enkel binair kan zijn op die vraag. Toegegeven er zijn mensen die een lichte afwijking hebben in hun genen en dus een beetje van beide hebben , echter die identificeren zich ook als 1 van beide.
Ik raad je aan de serie geslacht te bekijken die onlangs op NPO3 te zien was. Er zijn ook mensen die zich agender voelen en beide kenmerken hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door segil op 14-03-2017 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Nadeel is wel dat de data die daar uit voortvloeit eigenlijk nutteloos is.
Elke vraag die met anders beantwoord zal worden is over het algemeen een hel om statistiek op los te laten.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

segil schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:25:
[...]
Ik ben het met je eens. De samenleving is nog erg ingesteld op 2 groepen: MAN en VROUW. Een duidelijker hokjesdenken kan ik me niet voorstellen. Terwijl er natuurlijk vele gradaties zijn en gelukkig dat langzamerhand hier meer rekening mee gehouden wordt. De vraag in deze enquete heeft weinig te maken met de gender, omdat dit onderzoek van Tweakers niet gaat over genen, maar over gedrag. Dus ik stel voor dat voortaan of 3 keuzes komen: man/vrouw/wil niet zeggen. Of anders gewoon de hele vraag weg laten.
Nu ja, welbeschouwd vraagt men hier niet naar gender, maar naar biologisch geslacht. Hoewel er ook in dat geval situaties zijn waar het geven van een antwoord niet zo eenvoudig is (intersex), is dat wel nog weer een andere discussie en aanmerkelijk zeldzamer.
Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:26:
[...]
Elke vraag die met anders beantwoord zal worden is over het algemeen een hel om statistiek op los te laten.
Niet per se. Tenzij je denkt dat mensen en masse grapjes gaan uithalen dat zij zich identificeren als aanvalshelikopter, kun je gerust een 'overige' optie toevoegen.

Sterker nog, op het moment dat mensen afhaken vanwege deze vraag heb je dus minder respondenten, terwijl je met een optie 'overige' mogelijk meer respondenten hebt én alsnog kunt filteren op man/vrouw waar relevant.

[ Voor 28% gewijzigd door nXXt op 14-03-2017 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:26:
Het artikel in de link stelt daarentegen terecht dat de data die een incompleet gestelde vraag oplevert ook niet waardevol is. De waarde van je resultaten is volldig afhankelijk van de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En dan krijg je weer een hele groep mensen die beledigd zijn omdat ze niet als "anders" gezien willen worden. En als je zulke vragen stelt wil je vaak wat met de uitslag doen, als iedereen dan kiest voor "anders" of "zeg ik liever niet" wordt het weer een drama met verwerken.

Het is een enorm kleine groep waar je toch een aardige uitzondering voor moet maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:22

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:25:
[...]

Biologisch gezien klopt dat niet. Er zijn mensen met beide geslachten, puur op genetisch celniveau. Er zijn ook mensen met beide geslachtsdelen. Dan heb je nog een derde groep waarbij het lichaam en de hersenen meetbaar van elkaar verschillen.
Vooruit, dan inderdaad de 3e optie "intersex" nog toevoegen. Of zoals aangegeven een "Anders", "Overig" of "Geen van bovenstaande" optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 14-03-2017 11:33 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Helemaal gelijk! Ik identificeer me als een stoel. Ik vind het schandalig dat ik onder geslacht niet kan kiezen voor stoel. Ik voel me zo beledigd, mijn poten staan helemaal stijf!

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Maar wacht even allemaal, we zijn dus bezig met een topic te schrijven over mensen die zich "mogelijk" niet gemakkelijk voelen bij een vraag over je geslacht.
Ligt het aan mij of zijn we helemaal gek geworden?

Moeten wij alles en iedereen aanpakken met zijden handschoentjes omdat we anders "mogelijk" iemand beschadigen?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Tsurany schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:28:
[...]
En dan krijg je weer een hele groep mensen die beledigd zijn omdat ze niet als "anders" gezien willen worden. En als je zulke vragen stelt wil je vaak wat met de uitslag doen, als iedereen dan kiest voor "anders" of "zeg ik liever niet" wordt het weer een drama met verwerken.

Het is een enorm kleine groep waar je toch een aardige uitzondering voor moet maken.
Tja, dan zou ik zeggen dat mensen zich ook weer niet te veel moeten aantrekken van antwoordopties in een poll. Verreweg de meeste mensen voelen zich prima thuis in een van de twee hokjes, maar er inderdaad zijn mensen die zich niet thuis voelen daarbinnen: een derde 'overige' optie is dus bedoeld als geste richting hen en niet vanuit 'otherising'.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:25:
[...]
We zijn het weer eens met elkaar eens.
Het zou verboden moeten worden! :(

[ Voor 10% gewijzigd door nXXt op 14-03-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnydoe
Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:30:
Maar wacht even allemaal, we zijn dus bezig met een topic te schrijven over mensen die zich "mogelijk" niet gemakkelijk voelen bij een vraag over je geslacht.

Moeten wij alles en iedereen aanpakken met zijden handschoentjes omdat we anders "mogelijk" iemand beschadigen?
Wacht even, je hebt dus een reactie geschreven op een topic waar het antwoord eigenlijk best simpel op is en een kleine moeite. Niemand heeft het over handschoenen of iets dergelijks, maar gewoon over wat menselijkheid en daarnaast ook gewoon statistisch betere antwoorden.

Kom op zeg, het is 2017. De tijd dat we alleen nog maar in hokjes denken is wel een beetje voorbij. Of denk jij nog steeds dat alleen mannen op Tweakers komen?

13:11 rob_erwt: de kennis van onze taal wordt ook alleen maar slechter bij die jonge generatie he... :P | 13:16 trigen: de oudere generatie kan het gewoon niet goed overbrengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:52

Cyphax

Moderator LNX
Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:30:
Het ligt aan jou. :P
Met andere woorden: jij wordt met fluwelen handschoentjes aangepakt? Voor jou staat de optie er immers tussen, neem ik aan. Nou wil een ander dat ook, en dan worden ze met fluwelen handschoentjes aangepakt? Dat is toch heel polariserend om zo te stellen? :)
Waarom probeer je niet om die energie anders in te zetten, en het standpunt van een ander iets beter te begrijpen?

Ik zou me denk ik in eerste instantie aan de iso-norm houden. Maar die is eigenlijk net zo achterhaald. Wikipedia: ISO 5218

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

johnydoe schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:33:
[...]

Wacht even, je hebt dus een reactie geschreven op een topic waar het antwoord eigenlijk best simpel op is en een kleine moeite. Niemand heeft het over handschoenen of iets dergelijks, maar gewoon over wat menselijkheid en daarnaast ook gewoon statistisch betere antwoorden.

Kom op zeg, het is 2017. De tijd dat we alleen nog maar in hokjes denken is wel een beetje voorbij. Of denk jij nog steeds dat alleen mannen op Tweakers komen?
Nee hoor, op Tweakers.net komen allerlei mensen. Zowel man als vrouw.
Echter is mijn opmerking mogelijk niet op zijn plaats realiseer ik mij nu.
Ik denk dat een apart topic daarvoor een beter idee zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Leeghoofd21 op 14-03-2017 11:40 ]

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Voor dataverzameling is het relevant om dit zo generiek mogelijk te houden. Een Google Analytics laat ook nog geen verschillende gendersoorten zien, alleen man/vrouw.

Ik zou dan kiezen voor een "NVT" oplossing i.p.v. zoveel smaken en soorten.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

[...]

Ook vrouwen, vandaar de optie man/vrouw.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18
Als je over zon vraag kan vallen heb je grotere problemen in je leven dan een onzeker geslacht.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

chaoscontrol schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:35:
Als je over zon vraag kan vallen heb je grotere problemen in je leven dan een onzeker geslacht.
Thank you!

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Chester schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:28:
Helemaal gelijk! Ik identificeer me als een stoel. Ik vind het schandalig dat ik onder geslacht niet kan kiezen voor stoel. Ik voel me zo beledigd, mijn poten staan helemaal stijf!
En dan ook nog gehandicapt ook .. maar 3 poten waarvan eentje altijd te kort is ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Voor de duidelijkheid: Ik ben allochtoon (en ook niet kaukasisch). Het volgende is dus niet discriminerend.

In Nederland zijn er slechts twee opties: Allochtoon en autochtoon. Autochtoon ben je als je al drie generaties Nederlandse ouders hebt. Allochtoon als er binnen de drie afgelopen generaties iemand een buitenlandse nationaliteit heeft (gehad). Daar heb je het maar mee te doen. Niet alles in het leven is een keuze en dat is maar goed ook. In plaats van janken over het feit dat er voor jouw geslacht geen WC bestaat, kun je er ook gewoon mee leven en het beste er van maken. Of wil je toch weer voor iedereen een eigen WC? Net als toen er 4 WC's waren: Kaukasische mannen, kaukasische vrouwen, zwarte mannen, zwarte vrouwen...

Ik ben succesvol omdat ik er het beste van maak. Mijn niet-kaukasische ras beperkt mij slechts voor 0,00001% in het succesvol zijn. Als je geslacht je beperkt in je levenssuccessen, dan moet je eens die onzichtbare drempel over. Of vul gewoon een hokje in! Morgen stemmen ook veel succesvolle mensen op een partij en niet op een persoon. De persoon kun je gewoon random uitkiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 14-03-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Cyphax schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:33:
[...]
Ik zou me denk ik in eerste instantie aan de iso-norm houden. Maar die is eigenlijk net zo achterhaald. Wikipedia: ISO 5218
Hoezo 'achterhaald'? Het ligt er ook maar net aan hoe je de nummers daarna interpreteert.

Het probleem met een lijst met extra opties is al snel dat je geacht wordt dan een min of meer complete lijst aan te leveren. Ik denk dat een optie 'overig', 'anders', 'zeg ik liever niet' of 'niet van toepassing' prima voldoende is voor de mensen die zich niet thuis voelen in een van beide hokjes, zonder daarbij voorbij te gaan aan het feit dat verreweg de meeste mensen totaal geen moeite hebben met de hokjes of het belang van analyse achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:35:
Nee hoor, op Tweakers.net komen allerlei mensen , stoelen (blijkbaar) , aanvalshelikopters etc etc.
Van flauw getrol wordt de discussie niet beter en doe je precies wat men hier probeert te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
[...]
Ik denk persoonlijk dat mannen op tweakers komen en vrouwen, of mensen die zich man voelen en man invullen, of mensen die zich vrouw voelen en vrouw invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnydoe
chaoscontrol schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:35:
Nu zou ik dit natuurlijk ook kunnen omdraaien, maar laten we de discussie alsjeblieft gewoon beschaafd houden. Ik begrijp niet helemaal waarom mensen zich genoodzaakt voelen om op dit punt grote heibel te maken en mensen gek te noemen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Uncle Mel schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:37:
[...]
Ik denk persoonlijk dat mannen op tweakers komen en vrouwen, of mensen die zich man voelen en man invullen, of mensen die zich vrouw voelen en vrouw invullen.
En er zijn mensen die zich oprecht geen van beide of een beetje van beide voelen. Hoe ver je precies moet gaan in de opties is een tweede, maar laten we nu ook niet net doen alsof het niet bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Cyphax schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:33:
[...]

Het ligt aan jou. :P

[...]

Met andere woorden: jij wordt met fluwelen handschoentjes aangepakt? Voor jou staat de optie er immers tussen, neem ik aan. Nou wil een ander dat ook, en dan worden ze met fluwelen handschoentjes aangepakt? Dat is toch heel polariserend om zo te stellen? :)
Waarom probeer je niet om die energie anders in te zetten, en het standpunt van een ander iets beter te begrijpen?

Ik begrijp de standpunten heel goed van andere mensen, echter ben ik het er niet mee eens. Mensen mogelijk voelen,doen en laten wat ze maar willen. Maar als je je stoort aan dit soort vragen lijkt mij dat er wel iets meer mis is met je. Dit zou ook betekenen dat je bij de Mac vraag naar pizza bijvoorbeeld.

Maar goed ik ga weer aan mijn werk, daar kan ik denk ik beter mijn energie in steken.

[ Voor 4% gewijzigd door Leeghoofd21 op 14-03-2017 11:42 ]

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
nXXt schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:37:
[...]

Hoezo 'achterhaald'? Het ligt er ook maar net aan hoe je de nummers daarna interpreteert.
Nouja, onder de streep biedt ie nog steeds de binaire mogelijkheden van "man" of "vrouw", dat is binnen deze context voor iemand die zich daar niet mee identificeert niet veel beter, want dan moet je uitwijken naar "onbekend" of "nvt", wat zo iemand dan ook tegen de borst kan stuiten.

Ik verwijs daarmee even naar de startpost:
... the days of giving respondents only “Male” or “Female” as their gender options in surveys have long passed.
Deze iso-norm is op die manier achterhaald te noemen. Maargoed, als je vindt dat het met de keuze tussen man en vrouw voldoende is, dan sluit die norm daar nog steeds bij aan. :P
Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:39:
[...]

Ik begrijp de standpunten heel goed van andere mensen, echter ben ik het er niet mee eens.
Waar ben je het dan precies niet mee eens? Je bent erop tegen dat het formulier meer mogelijkheden biedt dan "man" of "vrouw"?
Mensen mogelijk voelen,doen en laten wat ze maar willen. Maar als je je stoort aan dit soort vragen lijkt mij dat er wel iets meer mis is met je.
Poe, je zet die mensen nu eigenlijk weg als geestesziek. Is dat echt het punt dat je wilt maken?
Dit zou ook betekenen dat je bij de Mac vraag naar pizza bijvoorbeeld.
Ja pizza en je geslacht, met die vergelijking sla je de spijker wel op z'n kop. :P
(schreef hij ietwat sarcastisch :+)
Nouja, geen begrip in elk geval, da's jammer.

[ Voor 33% gewijzigd door Cyphax op 14-03-2017 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
johnydoe schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:38:
[...]

Nu zou ik dit natuurlijk ook kunnen omdraaien, maar laten we de discussie alsjeblieft gewoon beschaafd houden. Ik begrijp niet helemaal waarom mensen zich genoodzaakt voelen om op dit punt grote heibel te maken en mensen gek te noemen, etc.
Ik noem je niet gek, ik noem je een aansteller en dat mag ik gewoon vinden, ook heel beschaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
nXXt schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:38:
[...]

En er zijn mensen die zie oprecht geen van beide of een beetje van beide voelen. Hoe ver je precies moet gaan in de opties is een tweede, maar laten we nu ook niet net doen alsof het niet bestaat.
Ik zit niet in die situatie (gelukkig) dus ik weet oprecht niet hoe zij zich voelen, maar om nou een hele waslijst aan genders te moeten geven waarvan de helft dubbelzinnig is of overlappend, vind ik veel te ver gaan. Zeg dan gewoon "anders" maar moet het nou echt allemaal benoemd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnydoe
Alhoewel ik jullie meningen allemaal respecteer en waardeer, is het misschien ook wel interessant om eens een mening vanuit Tweakers zelf te horen. @zeef weet vast wie er achter die poll zit en kan dat snel oplossen (of niet, ook best, maar dan hebben we tenminste gewoon een uitleg van Tweakers zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Cyphax schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:40:
[...]
Nouja, onder de streep biedt ie nog steeds de binaire mogelijkheden van "man" of "vrouw", dat is binnen deze context voor iemand die zich daar niet mee identificeert niet veel beter, want dan moet je uitwijken naar "onbekend" of "nvt", wat zo iemand dan ook tegen de borst kan stuiten.
Ja, of een optie 'overig'. Ik denk dat zoiets toch handiger is, omdat het vaak geen doen is om een uitputtende lijst aan te bieden en een open veld zich lastig laat analyseren.

Ik denk dat meer dan 'm/v' geboden zou moeten worden in velerlei scenario's, bijvoorbeeld een optie 'x' op paspoorten, maar ik denk ook weer niet dat het 'otherising' is om hier een beetje praktisch mee om te gaan.
Uncle Mel schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:41:
[...]
Ik zit niet in die situatie (gelukkig) dus ik weet oprecht niet hoe zij zich voelen, maar om nou een hele waslijst aan genders te moeten geven waarvan de helft dubbelzinnig is of overlappend, vind ik veel te ver gaan. Zeg dan gewoon "anders" maar moet het nou echt allemaal benoemd worden?
Ik pleitte ook niet voor een waslijst. Ik zou pleiten voor een derde optie voor degenen die zich niet thuis voelen bij de andere twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn we al op dit punt van de discussie aanbelandt ;(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 13:06
Wat een ongelooflijke bullshit, kunnen we hier alstublieft mee ophouden?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:52
Gewoon de vraag anders stellen:

Ben je man
[ ] Ja
[ ] Nee

Als je Nee aankruist ben je een vrouw of iets anders onzekers.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:49:

Ben je man
[ ] Ja
[ ] Nee

Op zich niet incorrect, wel funest voor de waarde van je data :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
nXXt schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:46:
[...]

Ja, of een optie 'overig'. Ik denk dat zoiets toch handiger is, omdat het vaak geen doen is om een uitputtende lijst aan te bieden en een open veld zich lastig laat analyseren.
Zo'n optie (of "iets anders") accommodeert wel gelijk iedereen natuurlijk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:46:
[...]

Zijn we al op dit punt van de discussie aanbelandt ;(
kuch "discussie" kuch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnydoe
Danielson schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:48:
Wat een ongelooflijke bullshit, kunnen we hier alstublieft mee ophouden?
Nee, en het feit dat er nog steeds mensen zijn die het "bullshit" vinden, sterkt mij er alleen maar in dat dit een taboe is wat gewoon doorbroken moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

johnydoe schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:50:
[...]

Nee, en het feit dat er nog steeds mensen zijn die het "bullshit" vinden, sterkt mij er alleen maar in dat dit een taboe is wat gewoon doorbroken moet worden.
Ben je het ook eens met mensen die zich Age fluid vinden dan?
Want daar heerst een nog veel grotere taboe op. ( en terecht naar mijn idee )

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
LordSinclair schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:49:

Ben je man
[ ] Ja
[ ] Nee

Briljant, deze oplossing werkt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Cyphax schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:50:
[...]
Ja, maar zo'n open invulveld zou je waarschijnlijk ook een label meegeven als 'anders, namelijk'.

Ik denk dat men niet zo snel aanstoot zou nemen aan een optie met die naam zonder dat invulveld. :P
Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:51:
[...]
Ben je het ook eens met mensen die zich Age fluid vinden dan?
Want daar heerst een nog veel grotere taboe op. ( en terecht naar mijn idee )
Ik heb daar nog nooit serieus van gehoord. Is dit iets serieus of is het meer een parodie?

[ Voor 31% gewijzigd door nXXt op 14-03-2017 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danielson
[...]

Het is toch heel simpel? Biologisch gezien hebben we in de natuur twee soorten; mannetjes en vrouwtjes. Of een man nu een jurk aanheeft of wat dan ook, het blijft biologisch toch gewoon een man? Of zijn er recent nieuwe soorten ontdekt wat ik heb gemist? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:44
[...]

Het hoeft niet per se een taboe te zijn, het kan ook gewoon zijn dat het zo'n klein deel van de doelgroep betreft dat het niet de moeite waard is.

Ik ken iemand die in Afrika is geboren en niet precies weet hoe oud 'ie is. En toch moet 'ie dat invullen. omg omg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Houdt er rekening mee dat TS een hele vocale 0,0001% is en neem het met een korrel zout.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

De grap is natuurlijk juist dat de bijzonder lompe houding van sommige mensen in dit topic het standpunt van TS alleen maar ondersteunt.
Danielson schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:54:
Het is toch heel simpel? Biologisch gezien hebben we in de natuur twee soorten; mannetjes en vrouwtjes. Of een man nu een jurk aanheeft of wat dan ook, het blijft biologisch toch gewoon een man? Of zijn er recent nieuwe soorten ontdekt wat ik heb gemist? 8)7
Het helpt als je de eerder ingebrachte argument eerst rustig doorneemt, in plaats van er gelijk iets van te vinden. Mensen met twee geslachten komen, puur biologisch gezien, voor.

Overigens heb jij het over de natuur en daarin komt een veel grotere waaier aan varianten voor dan alleen man/vrouw.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

nXXt schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:52:
[...]

Ja, maar zo'n open invulveld zou je waarschijnlijk ook een label meegeven als 'anders, namelijk'.

Ik denk dat men niet zo snel aanstoot zou nemen aan een optie met die naam zonder dat invulveld. :P

[...]

Ik heb daar nog nooit serieus van gehoord. Is dit iets serieus of is het meer een parodie?
Ik weet niet of het serieus is , maar ik kan me inbeelden dat het indien wij de vrijheid van keuze voor andere onderwerpen groter maken dit ook nog wel eens werkelijkheid zou kunnen worden:

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Age%20Fluid

http://www.newsday.com/op...t-race-and-age-1.11839317

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:35
johnydoe schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:44:
Alhoewel ik jullie meningen allemaal respecteer en waardeer, is het misschien ook wel interessant om eens een mening vanuit Tweakers zelf te horen. @zeef weet vast wie er achter die poll zit en kan dat snel oplossen (of niet, ook best, maar dan hebben we tenminste gewoon een uitleg van Tweakers zelf).
De volgende keer maken we de vraag niet verplicht en nemen we een derde optie (Anders, namelijk: .....) op. Onze excuses voor de mensen die zich hierdoor (onbedoeld) in een hokje gestopt voelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Cyphax schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:50:
[...]

En jij denkt dat "anders" of "overig" kan ?
Dan hoort men er weer niet bij .. want anders .. want overig .. bedoel je soms overtollig ?
Dus nee .. binair gaat niet .. ook octaal schiet te kort .. zelf hexadecimaal trekt het niet .. dus we presenteren thans "sexadecimaal" ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:57:
De volgende keer maken we de vraag niet verplicht en nemen we een derde optie (Anders, namelijk: .....) op. Onze excuses voor de mensen die zich hierdoor (onbedoeld) in een hokje gestopt voelen.
Simpel en effectief. Prima opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Jeetje wat een discussie weer.

Ik snap TS wel. Geslacht (of gender identiteit) is nogal een bepalend iets voor een persoon. Je kan het onzin vinden (dat mag), maar hoe moeilijk is het om het veld anders er bij te zetten.

Niet zo gek toch, je hebt bij heel veel andere vragen ook die optie.

(Sowieso gek dat die vraag gesteld moet worden voor het onderzoek)

[ Voor 10% gewijzigd door Naj_Geetsrev op 14-03-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Dit is niet des redacties. GR -> LA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
[...]

Top! Slotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnydoe
[...]

Simple, effectief, iedereen blij, hulde! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:55:
[...]

De grap is natuurlijk juist dat de bijzonder lompe houding van sommige mensen in dit topic het standpunt van TS alleen maar ondersteunt.
Ik voel mij ook niet genoodzaakt TS te verbeteren, hij/zij/het mag vinden wat hij/zij/het het fijnste vind, maar val ons niet lastig met je stompzinnige onzin.

Daarbij voel ik mij extreem comfortabel bij 2 geslachten en voel ik mij geïrriteerd door al deze genderfluidness. Moet ik daar nu een topic over openen of is dat misschien onzin?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gekkie
De mensen die zich "in een hokje geplaatst voelen" plaatsen zich over het algemeen juist graag zelf vrij vocaal in dat hokje .. en gaan stampvoeten als het hokje er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 13:38
[...]

Hoop dat je niet zo makkelijk bent bij het formeren van een kabinet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ze riepen dit niet heel lang geleden ook over homo's. Mannen hoorden van vrouwen te houden. Ook stompzinnige onzin?
Daarbij voel ik mij extreem comfortabel bij 2 geslachten
Dit gaat niet over jou. De wereld is iets groter dan jouw achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Malt007 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:03:
[...]
Hoop dat je niet zo makkelijk bent bij het formeren van een kabinet :)
Waarom denk je dat de gemiddelde SJW (denkt dat [A-Za-z0-9]*) zo'n "succes" heeft ?
(* uiteraard excuus voor iedereen met een genderidentiteit die niet alfanumeriek uit te drukken is)

Het is makkelijker en een hokje bij te zetten wat waarschijnlijk niemand gebruikt en als het al gebruikt wordt totaal geen invloed heeft om welke uitkomst dan ook, dan om ook maar ergens (eindeloos) met die mensen in discussie te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:07:
[...]

Ze riepen dit niet heel lang geleden ook over homo's. Mannen hoorden van vrouwen te houden. Ook stompzinnige onzin?

[...]

Dus je keurt mijn gevoelens nu al af maar met die van TS ging je zo makkelijk mee? Ook typisch hoor.

Ik laat iedereen in hun waarde, maar als ze mij een mening vragen krijg je die. Zeg ik nu dat niemand zijn eigen geslacht mag bedenken? Nee, maar val ons er niet mee lastig. Dit is net zo erg als een vegatarier die elke minuut moet vertellen dat hij geen vlees eet.

Lekker belangrijk, lekker blijven doen! Maar laat mij met rust en doe dat gewoon lekker met jezelf.

Als je net als TS al van slag bent van dit soort dingen moet je eens gaan denken of je wel weerbaar genoeg bent in deze wereld, want hij is iets groter dan jou achtertuin (waar alles leuk en links is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Volgens mij heeft er hier niemand lopen brullen dat het patriarchaat van Tweakers hier mensen binair genderfascisme door de strot duwt. Er is een poging gedaan tot eerlijke en open discussie over hoe mensen zich voelen met de geboden opties. Er zijn zowel aan de kant van voorstanders als van de tegenstanders mensen die gewoon normaal hun mening gaven.

De enigen die in dezen 'triggered' lijken te zijn, zijn degenen die helemaal in de kramp schieten bij het idee van meer dan twee hokjes en de discussie voortdurend in het belachelijke willen trekken.

offtopic:
Ik voel een slotje aankomen, wat misschien voor de discussie ook maar beter is.
chaoscontrol schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:10:
[...]

Dus je keurt mijn gevoelens nu al af maar met die van TS ging je zo makkelijk mee? Ook typisch hoor.

[...]

Als je net als TS al van slag bent van dit soort dingen moet je eens gaan denken of je wel weerbaar genoeg bent in deze wereld, want hij is iets groter dan jou achtertuin (waar alles leuk en links is).
Volgens mij was de TS helemaal niet 'van slag'. De TS probeert zich in te leven in anderen – ik krijg de indruk dat dit alles eens niet direct op de TS van toepassing is – en voert een discussie of men zich niet uitgesloten kan voelen. Daar kun je het gewoon open en eerlijk over hebben. En ja, je kunt het daar dus ook gewoon mee oneens zijn. Dat mag ook. :P

Overigens heeft niet zo heel veel met linksigheid te maken. Degenen die mij hier wat beter kennen, zullen kunnen beamen dat ik niet in dat deel van het politieke spectrum thuis hoor. :P

Wel binair, trouwens … dat 'links' en 'rechts'. Of bedoel je dat 'links' en 'rechts' uitersten zijn op een spectrum, waar men ook ergens tussenin kan zitten? :+

[ Voor 49% gewijzigd door nXXt op 14-03-2017 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waar haal je dat vandaan? Niemand keurt jouw eigen gevoelens over jouw eigen geslacht af. Jij keurt de gevoelens van een ander over zijn geslacht wel af en dat is inderdaad waar de grens ligt. Daar heb je namelijk , droog bekeken, niets mee te maken.
nXXt schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:11:
De enigen die in dezen 'triggered' lijken te zijn, zijn degenen die helemaal in de kramp schieten bij het idee van meer dan twee hokjes en de discussie voortdurend in het belachelijke willen trekken.
Inderdaad. Mensen lijken volledig in een stuip te schieten over een zaak die ze eigenlijk op geen enkele manier treft.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2017 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]
Dit is net zo erg als een vegatarier die elke minuut moet vertellen dat hij geen vlees eet.
Hoe vaak heb je dit daadwerkelijk meegemaakt?
Ik ben zelf geen vegetariër maar het valt me op dat de anti-vegetariërs harder schreeuwen dan uitgesproken vegetariërs.

Hetzelfde geldt voor dit onderwerp, alsof sommige mensen het niet aan kunnen als de wereld een stukje ingewikkelder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 17:04
Danielson schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:54:
[...]

Misschien niet, maar wat is het nut van de vraag in deze enquete als het gaat om de biologische kenmerken?
Waarom zou Tweakers.net willen weten of ik XX of XY ben? Ik neem aan dat ze niet deelnemen aan een wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van computers op genmodificatie. Maar vermoedelijk keuzes willen kunnen koppelen aan gedrag.

Bij een onderzoek naar de lange termijn effecten van straling van genen, kan ik mij goed voorstellen dat je vraagt naar XX of XY. Hetzelfde geldt voor genmutaties voor een bepaalde kankersoort.

Maar in geval van dit Tweakers enquete, wat is de noodzaak om te weten of iemand man/vrouw is? Lijkt mij meer te maken te hebben met het gedrag/emoties van de persoon. Zijn/haar zelfbeeld. Niet de biologische kenmerken. En je hebt vrouwen bij die zeer mannelijk gedrag gedragen. En mannen die bij wijze van spreken vrouwelijker zijn dan mijn schoonzus (en dat zegt niets over haar als persoon :P)
Stel nu dat je een man hebt die zich in gedrag/emoties/zelfbeeld op en top vrouw voelt... wat moet die persoon dan van jou invullen? Hij ziet zelfzelf als een vrouw. Maar mag dat niet zo uitspreken dan? Ofzo?

En er bestaat een groep die zich mannelijk noch vrouwelijk voelt. Of allbei. En om die groep gaat het nu en ik vind het interessant om hierover te discussiëren en niet de vraag af te doen als iets onzinnigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
gekkie schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:57:
[...]

En jij denkt dat "anders" of "overig" kan ?
Dan hoort men er weer niet bij .. want anders .. want overig .. bedoel je soms overtollig ?
Dus nee .. binair gaat niet .. ook octaal schiet te kort .. zelf hexadecimaal trekt het niet .. dus we presenteren thans "sexadecimaal" ..
Het is natuurlijk een compromis, en het lost het probleem alleen op in zoverre dat je dan niet meer bent verplicht te moeten kiezen tussen "man" en "vrouw". Toch biedt het meer ruimte, en de erkenning dat er meer is dan alleen eenvoudigweg man of vrouw. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
segil schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:35:
[...]
Stel nu dat je een man hebt die zich in gedrag/emoties/zelfbeeld op en top vrouw voelt... wat moet die persoon dan van jou invullen? Hij ziet zelfzelf als een vrouw. Maar mag dat niet zo uitspreken dan? Ofzo?
Ook al kleed en gedraagt hij zich als een vrouw, voor mij is het heel simpel; het is en blijft biologisch gezien gewoon een man.

Begrijp me echt niet verkeerd, ik vind het aller balgenrijkst dat iemand gelukkig is, maar biologisch gezien ben je nou eenmaal een man of een vrouw. Tuurlijk gaat er wel eens iets mis in de natuur waardoor een persoon zowel manlijke als vrouwelijke biologische kenmerken heeft, maar daar hebben we het nu niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 17:27
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:19:
Inderdaad. Mensen lijken volledig in een stuip te schieten over een zaak die ze eigenlijk op geen enkele manier treft.
Ik noem dat zelf het 'Sylvana Simons'-effect.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Cyphax schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:38:
[...]

Het is natuurlijk een compromis, en het lost het probleem alleen op in zoverre dat je dan niet meer bent verplicht te moeten kiezen tussen "man" en "vrouw". Toch biedt het meer ruimte, en de erkenning dat er meer is dan alleen eenvoudigweg man of vrouw. :)
Mjah .. ding is dat een enquete en formuliertje over het algemeen nou nog een abstractie van die werkelijkheid is. Zo veel mogelijk nuance eruit zodat niet iedereen z'n eigen staafje* heeft, maar dat er ook nog wel eens meer dan frequentie 1 voorkomt, maar wel genoeg nuance over dat je er nog iets mee kunt voor je doel.
Maar goed, ik hoop dan uiteraard op de optie "anders, namelijk ....", zal ongetwijfeld veel creativiteit in de tweakers losmaken, wie zich vandaag als eerste "boaty mcboatface" voelt mag het zeggen :+.

* danwel bolletje dan wel iets anders waar die zich mee kan vereenzelvigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Danielson schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:47:
[...]
Ook al kleed en gedraagt hij zich als een vrouw, voor mij is het heel simpel; het is en blijft biologisch gezien gewoon een man.

Begrijp me echt niet verkeerd, ik vind het aller balgenrijkst dat iemand gelukkig is, maar biologisch gezien ben je nou eenmaal een man of een vrouw. Tuurlijk gaat er wel eens iets mis in de natuur waardoor een persoon zowel manlijke als vrouwelijke biologische kenmerken heeft, maar daar hebben we het nu niet over.
En wat nu als diegene een geslachtsoperatie ondergaan heeft? Waarom maakt dat ineens fundamenteel verschil?

Niet om je te jennen, hoor, maar volgens mij loop je al veel sneller tegen complexe gevallen aan dan je doet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danielson schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:47:
Tuurlijk gaat er wel eens iets mis in de natuur waardoor een persoon zowel manlijke als vrouwelijke biologische kenmerken heeft, maar daar hebben we het nu niet over.
Waarom niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Danielson
nXXt schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:52:
[...]

En wat nu als diegene een geslachtsoperatie ondergaan heeft? Waarom maakt dat ineens fundamenteel verschil?

Niet om je te jennen, hoor, maar volgens mij loop je al veel sneller tegen complexe gevallen aan dan je doet voorkomen.
Kan een man die een geslachtsoperatie heeft ondergaan zwanger raken? Nee, dat kunnen alleen vrouwen. Kan een vrouw die een geslachtsoperatie heeft ondergaan een vrouw bezwangeren? Nee, dat kunnen alleen mannen.

Ik kan me er totaal niet aan storen hoor als iemand als een ander geslacht door het leven gaat, ik vind het veel belangrijker dat hij/zij gelukkig is.

Maar als bepaalde personen het voor het zeggen hebben, zouden we 50+ genders hebben! Dat gaat me te ver, lijstjes zoals deze: http://ageofshitlords.com...umblr-sexualities-so-far/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danielson schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:07:
Maar als bepaalde personen het voor het zeggen hebben, zouden we 50+ genders hebben! Dat gaat me te ver, lijstjes zoals deze: http://ageofshitlords.com...umblr-sexualities-so-far/
Als bepaalde mensen het voor het zeggen hebben zouden we volgens de Bijbel leven of allemaal Arisch zijn. Wat is het punt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
Als ik me een Teletubbie zou voelen, mag ik dat dan volgens jou ook op mijn paspoort laten zetten i.p.v. man of vrouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Punt is dat kennelijk mensen zich voor the time being van een enquete niet willen conformeren aan de geboden opties. Op zich zou je zeggen ideaal Nederlandsch thema, al zitten er kennelijk toch wel wat ongeschreven spelregels aan vast. Maar daar kunnen de mensen van het gender drama-queen-turk uit ervaring vast wel meer over zeggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zeef
Modbreak:Heren, dames en andersgezinden ook.

Zullen we de discussie beschaafd houden? Een wijze les met de scherpere debatten is 'hard op de zaak, zacht op de man deelnemer.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Danielson schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:07:
Gender != sexuele voorkeur / sexualiteit. De lijst die je daar aanhaalt heeft niets met geslacht(en)/genders te maken ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danielson schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:15:
Als ik me een Teletubbie zou voelen, mag ik dat dan volgens jou ook op mijn paspoort laten zetten i.p.v. man of vrouw?
Als je als Teletubbie leeft en een antenne op je hoofd laat transplanteren valt daar wellicht wat voor te zeggen. Maar goed, de discussie wordt steevast tot in het belachelijke getrokken en dat helpt natuurlijk niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2017 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Je bent nou eenmaal een mannetje of een vrouwtje. Als je zo'n bijzondere situatie bent dat je 2-geslachten hebt, dan kies je maar het rondje van je dominante geslacht. Als je geen dominant geslacht hebt, vul je een willekeurige in.

Is er daadwerkelijk 1 persoon hier op tweakers die daadwerkelijk (Zonder trolling o.i.d.) een ander geslacht dan "man" of "vrouw" zou moeten invullen?

[ Voor 25% gewijzigd door Gamebuster op 14-03-2017 14:26 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Ik merk hier in dit topic dat degene die 'SJW!!!!!!' brullen zich zelf het meest gekwetst lijken te voelen, dus misschien wat voer om over na te denken? Je mag zelf identificeren zoals je je voelt, tast het jou echt aan als andere mensen graag wat meer opties willen dan alleen mannetje/vrouwtje zijn? En mensen die XYY of XXY zijn, of een andere variatie, waar ga je die inproppen? XX/XY/mannetje/vrouwtje is echt veel te kortzichtig om mensen in te delen, en doet totaal geen recht aan de gevoelens en levens van mensen die niet in mannetje/vrouwtje passen of denken. Persoonlijk voel ik me niet ongemakkelijk bij het hokje 'vrouw', maar ik ben emotioneel volwassen genoeg om te beseffen dat er mensen zijn die zich daar niet in thuis voelen, en het is een kleine moeite om rekening te houden met die mensen en hun gevoelens.
On-topic: Ik vind het heel netjes dat Tweakers toezegt bij de volgende enquete rekening mee te houden met deze vraag, hulde daarvoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mila1994 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:32:
Ik merk hier in dit topic dat degene die 'SJW!!!!!!' brullen zich zelf het meest gekwetst lijken te voelen, dus misschien wat voer om over na te denken? Je mag zelf identificeren zoals je je voelt, tast het jou echt aan als andere mensen graag wat meer opties willen dan alleen mannetje/vrouwtje zijn?
Ja, want straks ben ik een half uur aan het scrollen door de opties ;).

Of nou ja, het lijkt me prima als het beperkt blijft, en wat het dan moet zijn heb ik weer andere ideeën over dan sommige andere hier, maar bijvoorbeeld uit link van de TS: https://www.surveygizmo.c...-survey-gender-questions/
1. Girl
3. Tomboy
4. Female
6. Young woman
Dat zijn toch gewoon allemaal vrouwen? Een jonge vrouw is toch niet ineens een ander geslacht? En nu zit ik er misschien naast, maar een Tomboy is toch gewoon een vrouw met wat traditioneel jongensachtige hobby's en neigingen, maar die zich verder gewoon een vrouw voelt? Als ik dol zou zijn op breien dan heb ik ook niet ineens een nieuw geslacht nodig in het lijstje.

Verder, iemand geboren als man die nu als vrouw door het leven gaat kan gewoon invullen dat ze een vrouw is. Als zo iemand zich een vrouw voelt, waarom mag dat dan niet ingevuld worden maar moet er een apart hokje worden gecreeerd?

Daarnaast staan er nog een hele rits in die lijst die voor mij allemaal heel erg op elkaar lijken, en allemaal neerkomen op: Geen van beide of beide. Dan voeg je die optie toe, en we zijn klaar met drie opties :).

Of het alternatief:
14. Non-binary – A blanket term to describe those who do not feel exclusively male or female.
Eige manier waarop we dit eerlijk kunnen oplossen is twee schuifjes, waarmee je van 0 tot 100% kan invullen hoeveel man en hoeveel vrouw je op dat moment bent :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Sissors schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:51:
[...]

Ja, want straks ben ik een half uur aan het scrollen door de opties ;).
Voor mij hoeft het ook geen honderd opties te zijn, ik zet mezelf vaak in het hokje vrouw, maar iets als non-binary als derde optie zou wel respectvol zijn naar degenen toe die zich niet man/vrouw voelen. Ik ben zelf transvrouw, ik voel me thuis in het hokje vrouw, maar als je de optie non-binary geeft, geef je wel aan dat je beseft dat er mensen zijn die zich niet binair man/vrouw voelen. Met andere woorden, je geeft aan dat je fundamenteel respect hebt voor mensen die zichzelf niet binair man/vrouw voelen.
In sommige comments in dit topic lees ik al dat de poster geen fundamenteel respect heeft voor mij als transvrouw of voor niet-binaire personen, dus dan krijg ik daar toch een wrange smaak van in mijn mond, om het zo uit te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

En mensen die XYY of XXY zijn, of een andere variatie, waar ga je die inproppen? XX/XY/mannetje/vrouwtje is echt veel te kortzichtig om mensen in te delen, en doet totaal geen recht aan de gevoelens en levens van mensen die niet in mannetje/vrouwtje passen of denken.
Er zijn geen mensen die XYY of XXY zijn, dat is het mooie van de natuur.
Onze genetica is zo in elkaar geknutseld dat wij het snappen en er geen "rare" mutatie-geslachten ontstaan.
Mocht dit wel zo zijn dan zouden we heel wat biologieboeken moeten herschrijven en vooral en hele zooi wetenschappelijk onderzoek door de plee moeten spoelen.
Dit blijkt wel zo te zijn, dag klein wereldje van mij :)

Geslacht staat namelijk los van gevoel en is in weze binair, er zijn enkele mensen die als hermafrodiet geboren worden maar meestal kiezen die er voor om toch 1 van beide kanten te zijn.

Dat iemand zich iets anders voelt dan wat diegene is , is natuurlijk een kwalijke zaak ( en verschikkelijk voor diegene ) echter dan blijft de optie alsnog binair. Er is gewoonweg geen grijs gebied in deze. Geboortegeslacht zal altijd M/V zijn.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gamebuster schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:21:
Je bent nou eenmaal een mannetje of een vrouwtje.
Niet dus. Daar nonchalant over doen is makkelijk als het jou niet treft.

Ja, er zijn Tweakers die hier een geschiedenis mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mila1994 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:05:
Voor mij hoeft het ook geen honderd opties te zijn, ik zet mezelf vaak in het hokje vrouw, maar iets als non-binary als derde optie zou wel respectvol zijn naar degenen toe die zich niet man/vrouw voelen.
(zei iemand ergens eerder in dit topic, wat hier dan net zo goed op z'n plaats is, dat jij met deze 3 opties kunt leven wil natuurlijk niet zeggen dat een andere zou willen.)
Ik ben zelf transvrouw, ik voel me thuis in het hokje vrouw, maar als je de optie non-binary geeft, geef je wel aan dat je beseft dat er mensen zijn die zich niet binair man/vrouw voelen.
Waarom zou je dat niet kunnen beseffen zonder een aankruisbaar hokje ?
(ik bedoel een emotioneel volwassen iemand die lukt dat toch wel ?)
Met andere woorden, je geeft aan dat je fundamenteel respect hebt voor mensen die zichzelf niet binair man/vrouw voelen.
In sommige comments in dit topic lees ik al dat de poster geen fundamenteel respect heeft voor mij als transvrouw of voor niet-binaire personen, dus dan krijg ik daar toch een wrange smaak van in mijn mond, om het zo uit te drukken.
Wat versta je in deze onder "fundamenteel respect" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:23:
[...]

Als jij je vrouw voelt ben je nog geen vrouw. :?

Ik ken transgenders die zich vrouw voelen maar toch echt nog man zijn. Tot hun ongenoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:22:
Onze genetica is zo in elkaar geknutseld dat wij het snappen en er geen "rare" mutatie-geslachten ontstaan.
Mocht dit wel zo zijn dan zouden we heel wat biologieboeken moeten herschrijven en vooral en hele zooi wetenschappelijk onderzoek door de plee moeten spoelen.

Geslacht staat namelijk los van gevoel en is in weze binair, er zijn enkele mensen die als hermafrodiet geboren worden maar meestal kiezen die er voor om toch 1 van beide kanten te zijn.

Dat iemand zich iets anders voelt dan wat diegene is , is natuurlijk een kwalijke zaak ( en verschikkelijk voor diegene ) echter dan blijft de optie alsnog binair. Er is gewoonweg geen grijs gebied in deze. Geboortegeslacht zal altijd M/V zijn.
Waarom heb je zelf nou niet door dat je jezelf direct tegenspreekt. Er zijn wel hermafrodieten, maar er is geen grijs gebied? Lees je zelf weleens terug wat je schrijft :D
chaoscontrol schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:27:
Ik ken transgenders die zich vrouw voelen maar toch echt nog man zijn. Tot hun ongenoegen.
Wat is jouw definitie van man zijn precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik merk hier in dit topic dat degene die 'SJW!!!!!!' brullen zich zelf het meest gekwetst lijken te voelen, dus misschien wat voer om over na te denken?
Het gaat er gewoon om dat er 1 of 2 personen zijn die <geen beschaafde verwoording beschikbaar> en dat dan een grotere menigte erachter gaat staan en dan "discussies gaat voeren" waarna er een verandering wordt doorgevoerd zonder dat die oorspronkelijke persoon er uberhaupt mee te maken heeft.

Ik zie dit vergelijkbaar met dingen als "efteling is racistisch" en de zwarte-pieten discussie; 1 persoon heeft <weer geen beschaafde verwoording> en een grote menigte gaat vervolgens rellen om maar een verandering door te voeren waar vrijwel niemand gelukkiger van wordt.

Personen die problemen hebben met zwarte piet, racistische efteling attracties of gebrek aan meer geslachtsopties hebben veel grotere problemen in hun leven. Als ze hun zin krijgen, zoeken ze wel iets nieuws om over te klagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gamebuster schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:29:
Personen die problemen hebben met zwarte piet, racistische efteling attracties of gebrek aan meer geslachtsopties hebben veel grotere problemen in hun leven. Als ze hun zin krijgen, zoeken ze wel iets nieuws om over te klagen
Je hebt door dat je het tegen een transgendervrouw hebt die de optie geen van beide juist een prettig gebaar vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:23:
[...]

Maar die tweakers zijn hier niet (of heb ik ze gemist?). Er wordt gediscussieerd namens personen die zelf niet eens aanwezig zijn om hun mening erover te geven.
Hij/Zij/Het kan ook gewoon "Vrouw" aanvinken

[ Voor 17% gewijzigd door Gamebuster op 14-03-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
*oeps dubbeltje*

[ Voor 92% gewijzigd door Gamebuster op 14-03-2017 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:28:
[...]

Waarom heb je zelf nou niet door dat je jezelf direct tegenspreekt. Er zijn wel hermafrodieten, maar er is geen grijs gebied? Lees je zelf weleens terug wat je schrijft :D

[...]

Wat is jouw definitie van man zijn precies?
Je wordt als man of vrouw geboren, dat is per definitie je geslacht. Dat jij je er niet in thuis voelt staat daar helemaal los van, ook of jij zelf vind dat er andere definities moeten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:28:
[...]

Als je mijn post gelezen had , had je ook gezien dat de meeste hermafrodieten er toch echt wel voor kiezen om 1 van beide te zijn.
Ik lees altijd wat ik schrijf en probeer het zo goed mogelijk te onderbouwen.

Ik zie trouwens dat ik mijn huiswerk wat beter mag doen :

Wikipedia: Intersex

vooral het kopje population figures.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Leeghoofd21 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:22:
[...]

(..)
gelul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Magoed, los van alle discussies, een optie "Anders / Vertel ik liever niet" toevoegen dus en alles is weer goed in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Klopt, zie ook mijn vorige post.
Het is al even geleden dat ik afgestudeerd ben merk ik :)

HANDTEKENING!!!

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.