Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 13:29
jurroen schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:27:
Ik host zelf mijn mailserver. De primary is colocated metaal in een tier-IV datacenter. Elk uur een (encrypted) backup naar een server in een ander DC. Ook is er een fallback (en replicatie) naar een VM/VPS in een derde datacenter (eveneens eigen hardware).

SPF, DKIM, DMARC, MTA-STS, etc geconfigureerd. Anti-spam via diverse checks (surbl, rdns, fcdns, senderscore) én rspamd. Firewall policy inkomend én uitgaand op basis van whitelisting (alleen indien expliciet toegestaan), waarbij poorten ook alleen door bepaalde users/daemons gebruikt kunnen worden. Op internet.nl, Hardenize en anderen de hoogste score.

Storage met FDE en boobytraps (in een eigen rack waar alleen ik toegang toe heb, als sensoren afwijkende / ongeauthoriseerde waarden meten direct een power cut).
Nieuwsgierig: hoe vaak is dit al onverwacht gebeurd?
Ik ben geen crimineel, terrorist en heb geen rare kinks / voorkeuren. Drieletterige 'agencies' zijn geen deel van mijn threat model. Waarom dan al die moeite?

Omdat het kan. En omdat ik het leuk vind.
Dat lijkt mij nou helemaal een prima reden. :) Leuk om te lezen hoe iemand lekker kan doorslaan in z'n hobby!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 00:16

jurroen

Security en privacy geek

vanaalten schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:54:
[...]

Nieuwsgierig: hoe vaak is dit al onverwacht gebeurd?
Eén keer. Was bovendien ook nog mijn eigen schuld in een moment van onoplettendheid 8)7

Enfin. Toen er wel achter gekomen dat de replicatie en fallback werkt zoals t moet!

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:32

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Toch even een kickje, want dit is best een behulpzaam topic met informatie. Nu heb ik ook een kwestie waar ik mee zit, en ik toch afvraag hoe anderen dit doen.

Ik heb nu mijn eigen domein (achternaam.casa, want .nl en soortgelijk was al in gebruik) bij Mailbox.org, met één mailbox die ik gebruik voor officiële zaken: Werk, Bankzaken, Overheid, Leveranciers (GWL, Internet), Verzekeraars. Nu ga ik dat waarschijnlijk ook opsplitsen met aliassen (tiscali@hocus.pocus, coolblue-energie@hocus.pocus, hema-zorg@hocus.pocus, je weet wel), maar dan loop ik mogelijk tegen het 25-aliassen limiet aan.

Maar ik gebruik nog mijn lukkelige oude gmail of outlook voor webshops etc. Die ga ik dus ook veranderen voor een eigen domein, @po.ep bijvoorbeeld.
Nu zit ik eigenlijk een beetje; wat is nu het handigst? Één catch-all op hetzelfde domein: vangnet@poep.doos, wat ook het hoofd-alias is, en dan gewoon overal een passend mailadres invullen (albertheijn@poep.doos, picnic@poep.doos, etc), of toch netjes voor de aliassen gaan?

Zelfhosten is mij net iets te veel moeite :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Aerkhanite kun je dat niet oplossen met een + in de naam?
https://www.thewindowsclub.com/gmail-address-tricks

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:32

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

@unezra Dan geef je nog steeds je "echte" mailadres prijs, en gebruik ik nog steeds Gmail 😋.
Mijn bedoeling is juist om volledig over te stappen van Gmail en Outlook, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Aerkhanite schreef op woensdag 24 november 2021 @ 06:18:
@unezra Dan geef je nog steeds je "echte" mailadres prijs, en gebruik ik nog steeds Gmail 😋.
Mijn bedoeling is juist om volledig over te stappen van Gmail en Outlook, vandaar de vraag.
Ja en nee.
Als je 1 alias voor al die dingen gebruikt en dán met + werkt, ben je er.

Heb je 1 adres voor webshops en hou je ze uit elkaar met die + er tussen.

Ik kan even niet zien of die limiet er bij mailbox.org er ook is voor eigen domeinen, maar je zou hoe dan ook kunnen spelen met 1 of meerdere extra domeinen voor dit soort dingen. Specifiek domein voor webshops etc aanvragen, daar al je webshops met iets als "coolblue+webshop@mijnspamdomein.whatever" en klaar ben je.

EDIT:
Ze hebben ook een businessplan met 250 aliases:
https://mailbox.org/en/business-mail#business-tariffs

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 24-11-2021 07:27 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_X
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-07 19:54
Thanks @Jazzy voor de doorverwijzing naar deze topic. Veel goede suggesties hier en heb al een heel deel doorgenomen. Hierbij dan ook een update :
  • Nog niet gelezen hier, maar met outlook.com, hotmail, .... kan je ook + aliassen gebruiken
  • Het lijkt niet langer mogelijk om een custom domein aan een gratis outlook address te koppelen
  • Als ik de informatie van m'n ISP nalees, is een custom domein toevoegen niet mogelijk voor als normale klant
Wat me nog wel niet duidelijk is, of ik met een eigen domein en een catch-all, alles kan laten forwarden zonder dat de mails tijdelijk opgeslagen worden in een mailbox bij de provider van het domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realbart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-05 13:11
Hoe staat dit er in 2022 voor?
  • Google stopt met de gratis g-suite, dus ik heb 3 mailboxen (plus heel veel aliassen en wat mailing lists) weg te migreren (of ik ga per gebruiker betalen voor Google Workspace)
  • Office365 staat alleen eigen domeinen toe als deze via GoDaddy worden gekocht. Of je moet naar de business-variant waar je per gebruiker betaalt.
Ik heb het het lieft buiten de deur staan, maar ik overweeg ook mijn synoligy nas te misbruiken. Ding staat toch altijd aan.

[ Voor 7% gewijzigd door realbart op 04-02-2022 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23

Zjemm

...

Heet is veelal een keuze, of betalen voor een goede dienst, of zelf doen, maar dat kost ook tijd en geld

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfkunst
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-08 09:12
Ik kwam bij toeval dit topic tegen. Zelf host ik al jaren en jaren mijn eigen Exchange omgeving. Een enkele server, ooit begonnen met Exchange 2003, en daarna telkens geüpgrade tot nu Exchange 2016. Maar ik wordt ook ouder en moet voor mijn werk al veel dagelijks beheer uitvoeren, dus thuis merk ik dat ik er minder zin in krijg.
Ik heb mijn domein bij TransIP wat me al jaren goed bevalt. Een andere mailoplossing als exchange of iets soortgelijks is geen optie. Ik wil active sync of iets wat er op lijkt met mijn eigen domein.

En volgens mij blijven er dan maar bijzonder weinig smaakjes over: Microsoft 365 Family of Google Workspace Business Starter.
Of zijn er nog meer smaken, het mag wat geld kosten, maar eigenlijk niet teveel, we blijven Hollanders, hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:20

Ankh

|true

rolfkunst schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:48:
Ik kwam bij toeval dit topic tegen. Zelf host ik al jaren en jaren mijn eigen Exchange omgeving. Een enkele server, ooit begonnen met Exchange 2003, en daarna telkens geüpgrade tot nu Exchange 2016. Maar ik wordt ook ouder en moet voor mijn werk al veel dagelijks beheer uitvoeren, dus thuis merk ik dat ik er minder zin in krijg.
Ik heb mijn domein bij TransIP wat me al jaren goed bevalt. Een andere mailoplossing als exchange of iets soortgelijks is geen optie. Ik wil active sync of iets wat er op lijkt met mijn eigen domein.

En volgens mij blijven er dan maar bijzonder weinig smaakjes over: Microsoft 365 Family of Google Workspace Business Starter.
Of zijn er nog meer smaken, het mag wat geld kosten, maar eigenlijk niet teveel, we blijven Hollanders, hè?
Microsoft gaat stoppen met domeinen in hun 365 portfolio en moet je dus al exchange online gaan afnemen. Nu loopt mijn domein via 365 family (via een truuk zonder Godaddy) en ben ik benieuwd of het dan nog evengoed blijft werken. Anders moet ik ook voor mezelf en mijn familie een alternatief gaan bedenken. Eventueel zou mailcow een oplossing kunnen zijn.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfkunst
Waar heb je dat gelezen? Ik kan het zo gauw niet vinden. Daar baal ik wel stevig van, maar ik ben ook benieuwd of het na het stoppen bij jou nog werkt.
En wat voor truuk heb je gebruikt? Wil je die delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 13:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfkunst
En ik vermoed dat je deze truc gebruikt hebt voor het instellen. Maar dat maakt nu ook niet meer uit helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:12
Als je zelf geen zin meer hebt in het hosten van Exchange maar je wil wel graag exchange houden dan kan je overgaan naar Office365 exchange online. Goedkoopste abbo is 4 euro in de maand per actieve user dat werkt opzich prima.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik gebruik Mailcow wat gebruik maakt van o.a. SOGo en Rspamd op een vps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:46
Qunix schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:17:
Werkt het ook met activesync?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Qunix schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:17:
Nice, dankjewel dat je geen gebruikt maakt van $BIGMAILERS _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
zx9r_mario schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:07:
[...]

Werkt het ook met activesync?
SOGo wel ja.
SOGo provides a rich AJAX-based Web interface and supports multiple native clients through the use of standard protocols such as CalDAV, CardDAV and GroupDAV, as well as Microsoft ActiveSync.
En Mailcow is een alles-in-één pakket.

[ Voor 5% gewijzigd door Qunix op 15-11-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

rolfkunst schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:48:

Proton met Proton Mail.

Ik ben recent overgestapt van een Exchange Online contract voor mijn mailadres (althans degene die ik semi-professioneel gebruik) naar Proton. Ik was helemaal klaar met MS, je neemt veel meer af dan een Office licentie voor mail maar je moet ook beheren. Nu vind ik dat 40u/wk niet erg, maar om dan ook nog vage MS zaken er bij te moeten doen (ik werk in de Linux kant van de IT) was mij iets te veel gevraagd. Hierbij kon ik soms niet alles even lekker voor elkaar krijgen. Werkte de catchall niet zoals ik zou willen. Moest ik overal een alias voor aanmaken en als je wil migreren gaan ze moeilijk doen met IMAP (breek mij de bek niet los).

Proton Unlimited heb ik en is wel iets duurder, maar ook het privacy aspect spreekt mij wel aan. De heel suite met agenda, drive en VPN is iets wat ik op termijn ook meer en meer ga gebruiken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

True schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:33:
[...]

als je wil migreren gaan ze moeilijk doen met IMAP (breek mij de bek niet los).
Ehm, je weet dat ProtonMail zelf géén IMAP ondersteund en dat je enige optie is om een Electron-powered bridge te gebruiken die ook nog eens een grafische omgeving vereist? Yikes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jurroen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:34:
[...]

Ehm, je weet dat ProtonMail zelf géén IMAP ondersteund en dat je enige optie is om een Electron-powered bridge te gebruiken die ook nog eens een grafische omgeving vereist? Yikes.
Oh ja dat weet ik absoluut. Maar mij ging het om het feit dat IMAP zou moeten werken en dat het niet deed totdat ik zo'n 30 mails en 4(!) supportcalls met MS verder was. De workaround was alle security maatregelen maar uitschakelen en zonder 2FA/app password rechtstreeks in te loggen voor IMAP sync (en import bij Proton).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1 2 3 Laatste