Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 04:49

Jimbolino

troep.com

intoxicated schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:38:
[...]
Even wat terugkoppeling hierover. Als test heb ik ImprovMX ingesteld op een test-domein, inmiddels 2 weken geleden (de dag nadat je dit postte). De TTL van mijn DNS-records is 3600s en dus al ruimschoots voorbij. Op enkele toevalstreffers na, komt email vanaf o.a. Gmail en het netwerk van mijn werkgever, niet aan. ImprovMX geeft hierbij geen undeliverable-message terug.

Daarnaast draait ImprovMX op 1 niet-redundant server. mx1 en mx2.improvmx.com resolven beiden naar 192.241.186.150. Dit is een IP-adres in de range van cheapo DigitalOcean-VPSsen.

Avoid at all cost, zou ik zeggen.
Ik heb even gekeken in mijn (gmail) box en zie nog wel dagelijks berichten via improvmx binnenkomen.
Echter zie ik dat er ook veel via mailgun binnen komen (mijn 3e en 4e MX record)

Of het een storing is weet ik niet zeker, kan ook een blokkade aan de kant van gmail zijn.

Deze is misschien ook het proberen waard:
https://forwardmx.io/pricing

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Ik heb zelf een paar VPS'jes gehuurd, en die forwarden mail naar mijn Pi thuis, die stelt het via IMAP beschikbaar. Dus op alle apparaten dezelfde mail etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ondertussen een paar maanden verder, omdat ik toch meer controle wilde over de email en ik hier toch een server hebt snorren met een stapeltje vaste IP adressen heb ik mail weer naar binnen getrokken.

Omdat antispam / antivirus op de email tegenwoordig wel erg belangrijk zijn, ben ik terecht gekomen op http://www.scrolloutf1.com/. Ik had er niet eerder van gehoord, maar na 5 minuten instellen was eigenlijk alles al klaar, domeinen toegevoegd, DKIM en DMARC records toegevoegd aan DNS en alles wordt nu gesigned en in de AD geverifieerd.

Heeft iemand deze zelf ook geprobeerd? Volgens mij is het gemaakt door een Nederlander :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Wat ik even niet begrijp is waarom sommige mensen het zo moeilijk voor zichzelf maken. Hosten bij Office 365 of Google Apps is veel makkelijker. Wel duur, maar er zijn genoeg andere hosted alternatieven.

Zelf hosten is denk ik alleen handig voor het verzenden van grote hoeveelheden bulkmail zoals nieuwsbrieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:47
stier schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:01:
Wat ik even niet begrijp is waarom sommige mensen het zo moeilijk voor zichzelf maken.
De lol van het zelf opzetten en regelen misschien?
Of het niet afhankelijk willen zijn van een partij als Microsoft, Google? Of die je het geld niet gunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-06 21:14
Ik maak het mijzelf ook niet moeilijk, ik vind het gewoon interessant om alles zelf op te zetten en in te richten! :) Tuurlijk is het wel eenmaal veel meer werk, onder andere met het spamfilter, maar nu alles draait en goed is ingesteld ben ik wel blij dat ik het heb gedaan.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@stier Zo moeilijk is dit allemaal niet, grootste uitdaging is je hele sender chain, zodat je niet beland in een spamfolder of rejected wordt bij andere mailservers.

Ook houdt het je scherp voor het werk, je kan soms wat dingen op je eigen omgeving prutsen als je weer eens een implementatie- of project-plan aan het schrijven bent. (Google zoeken is net anders dan het zelf even uitpluizen en meemaken)

Juist voor bulkmail en nieuwsbrieven kan je beter services aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:42
Een tijdje terug gebruikte ik nog Debian met alle services (postfix, dovecot, spam assassin, dkim, full text search, etc., maar ook owncloud voor contacten, agenda en data) zelf opgezet. Inmiddels ben ik zo'n 1,5 jaar over naar Mail-in-a-box, wat eigenlijk dezelfde functionaliteit biedt, maar dan met out-of-the-box goed geregelde backups, eenvoudig updaten en een makkelijke beheersinterface. Op dit moment gebruikt mailinabox Ubuntu 14.04 LTS als base OS. De automatische monitoring e-mailtjes ("Status Updates") zijn ideaal. Je kunt ervoor kiezen om DNS ook via dit platform af te handelen en zodoende niets meer van doen te hebben met DNSSEC, DANE TLSA, DKIM, DMARC en SPF records, maar een externe DNS provider gebruiken is ook mogelijk. Mail-in-a-box vertelt je dan met copy paste commando's wat je moet doen.
Zelfs met nul Linux ervaring is dit voor iedereen op te zetten, zelfs op bijvoorbeeld een $5.00 DigitalOcean VPS.

Ik moet zeggen, ik heb er zeker geen spijt van. Het verhuizen naar een nieuwe PC / server is doodeenvoudig en wat betreft beheer is het draaien van één simpel commando om te updaten naar een nieuwe versie afdoende.
Dat scheelt tijd en omdat de monitoring goed geregeld is met duidelijke instructies, word je ook niet laks in beheren.
Updates laat ik automatisch installeren, en rebooten laat ik ook door "unattended-upgrades" afhandelen, waardoor ik eigenlijk nooit wat hoef te doen, afgezien van een simpel commando intikken bij een nieuwe versie.

Encrypted backups zijn geregeld met duplicity. Als externe backuplocatie gebruik ik de gratis versie van TransIP stack (1TB opslag gratis). Die heb ik via webdav (davfs2) lokaal gemount. Ik gebruik de ingebouwde Rsync om via de webinterface iedere nacht zowel een lokale als een remote backup te maken.
Mocht ik naar een nieuwe server willen migreren, dan hoef ik slechts met een makkelijke installer te installeren en de backups up te loaden of de stack te mounten op het nieuwe systeem, alles is goed gedocumenteerd.

Het kostte wel even tijd om niet meer als spam te worden gezien door Microsoft, maar toen na een maand de reputatie van mijn IP gevestigd was was heb ik nu nooit meer last, terwijl het systeem bliksemsnel is.
Wat je inlevert is wat keuzevrijheid in het opzetten van zaken, maar in de praktijk merk ik dat het me dat meer dan waard is.
De kans immers dat je zelf wat sloopt bij een update is kleiner dan wanneer je samen deze scripts onderhoud (of gewoon mee profiteert) en bugs rapporteert dan wanneer je zelf wat in elkaar sleutelt en omdat iedereen de broncode van de installer kan inzien is de kans op een beveiligingslek of het niet worden gedicht van een lek veel kleiner.

Zijn hier meer gebruikers van MIAB?

EDIT:
Ik heb vandaag ook even mijn documentatie van Stack backups opzetten op het MIAB forum gezet:
Tutorial.

[ Voor 10% gewijzigd door ikke26 op 20-05-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@ikke26 ja ik gebruik ook mail-in-a-box werkt inderdaad wel lekker, hoewel ik niet super veel kaas gegeten heb van het hosten van mijn eigen mailserver, ik kom juist van de andere kant, wel degelijk ervaring met GNU/Linux maar niet specifiek met het hosten van mail.
Gebruik het voor een van mijn domains nu te hosten, nadeel is dat je er niet extreem veel van leert. Maar het werkt eigenlijk wel prima.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 15:39

shotputty

I'll be back

Tijdens mijn search komt steeds dit topic bovendrijven. Ik heb inmiddels alle linkjes gevolgd om te kijken of ik een oplossing zie om tegelijkertijd spam te filteren voor 10+ domeinen (50+ mailadressen). Wij maken allemaal gebruik van outlook (lokaal) die de mail via pop3 ophaalt.
Is dit allemaal te routeren via een betaald spamfilter waarna het vervolgens alsnog doorgestuurd wordt naar de huidige mailboxen? Ik heb Spamassassin al behoorlijk scherp afgesteld op alle servers maar er komt nog zo ontzettend veel spam doorheen dat ik toch op zoek ben naar een betere oplossing.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
Waarom zou je met alle kopzorgen van dien zelf gaan hosten? Ergens in de cloud hosten is toch stukken handiger, met een veel lekkere interface en je weet dat je mails gewoon aankomen.

Ik beken de grote cloudproviders zoals Google en Microsoft zijn duur, maar je zou ook eens naar Strato kunnen kijken? Die bieden een mailsuite aan op basis van Open X Change, vooral in Duitsland onder het MKB geliefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 09:39
Ik gebruik zoho.eu (ivm data veiligheid, moet je wel apart account voor hebben). Heb in de eerste maanden op een wat ruizig IP gezeten (helaas, tot 5 accounts gratis, dus veel spammers), maar gelukkig kon men mij op een ander IP zetten en ik heb al jaren een service zonder delivery issues.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

stier schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:48:
Waarom zou je met alle kopzorgen van dien zelf gaan hosten? Ergens in de cloud hosten is toch stukken handiger, met een veel lekkere interface en je weet dat je mails gewoon aankomen.

Ik beken de grote cloudproviders zoals Google en Microsoft zijn duur, maar je zou ook eens naar Strato kunnen kijken? Die bieden een mailsuite aan op basis van Open X Change, vooral in Duitsland onder het MKB geliefd.
Wij vinden de interface van Outlook heel prettig. Ik weet niet of we daarmee kunnen blijven werken als we de mail "in de cloud hosten". Zijn Google of Microsoft te gebruiken als spamfilter terwijl je gewoon door kan werken in Outlook lokaal?

Ik ben nu aan het kijken naar mx-relay.com, wellicht is dit de eenvoudigste oplossing voor de spam zonder onze manier van werken drastisch te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
Gebruik je MS outlook, het programma of de web interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

stier schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:22:
Gebruik je MS outlook, het programma of de web interface?
Het programma Outlook lokaal op de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

shotputty schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:39:
[...]

Het programma Outlook lokaal op de pc.
Dat werkt prima met bijvoorbeeld Office365, wat natuurlijk ook van Mircosoft is, dus er is prima integratie mogelijk.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb twee weken geleden een account bij Mailbox.org aangemaakt, komende vanaf Gmail (ik wilde daar echt weg, gezien je privacy daar weinig waard is voor m'n gevoel. Dat is immers hun verdienmodel :/ ).

Ben bij hen uitgekomen via de vergelijking op deze blog. Na te hebben gefilterd (tip: download hem even in Excel) op de zaken die voor mij belangrijk zijn (SMTP, CalDAV voor agenda, CardDAV voor contacten etc., prijs) kwam Mailbox.org eruit rollen. Voor €12 per jaar heb ik nu 2GB opslag voor mail, heb ik er m'n agenda en kan ik er m'n telefoonboek contacten kwijt.

Paar dagen later ook een domeinnaam aangeschaft en die aan mailbox.org gekoppeld. Gelijk de hele mikmak met SPF / DKIM / DMARC ingesteld om te zorgen dat ik niet in spam beland. Domeinnaam is de kosten ook niet, paar eurotjes per jaar. Voordeel is nu dat ik de back-end makkelijk kan wijzigen, kwestie van de MX-records aanpassen en ik ben klaar.

Tot nu toe tevreden over :) Is alleen even een werkje om overal m'n mailadres te wijzigen. Heb ook catch-all ingesteld, mocht een website ooit m'n mailadres lekken dan weet ik dus wie de schuldige is >:)

ProtonMail zie je ook veel genoemd worden als je het over mail + privacy hebt. Maar heeft geen agenda, kan niet makkelijk SMTP en doet volgens mij ook geen CardDAV voor contacten.

@Gonadan Wat heb jij uiteindelijk gekozen?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 04-06-2019 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@ThinkPad uiteindelijk heb ik gewoon Outlook Online of hoe dat ook heet afgenomen bij KPN. Per maand en je kunt middels configuratie relatief goedkoop en makkelijk meerdere domeinen koppelen en gebruiken.

Vooralsnog werkt dat prima en heb ik nog geen klachten. Het is allemaal wat minder fancy met geautomatiseerde filters en dergelijke, maar daar word ik toch nooit zo blij van. Pluspunt is dat ik nog de stap naar Office365 kan maken aangezien ik waarschijnlijk toch nog wel eens lokaal een office wil hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:04

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

ThinkPadd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:28:
Ik heb twee weken geleden een account bij Mailbox.org aangemaakt, komende vanaf Gmail (ik wilde daar echt weg, gezien je privacy daar weinig waard is voor m'n gevoel. Dat is immers hun verdienmodel :/ ).

Ben bij hen uitgekomen via de vergelijking op deze blog. Na te hebben gefilterd (tip: download hem even in Excel) op de zaken die voor mij belangrijk zijn (SMTP, CalDAV voor agenda, CardDAV voor contacten etc., prijs) kwam Mailbox.org eruit rollen. Voor €12 per jaar heb ik nu 2GB opslag voor mail, heb ik er m'n agenda en kan ik er m'n telefoonboek contacten kwijt.

Paar dagen later ook een domeinnaam aangeschaft en die aan mailbox.org gekoppeld. Gelijk de hele mikmak met SPF / DKIM / DMARC ingesteld om te zorgen dat ik niet in spam beland. Domeinnaam is de kosten ook niet, paar eurotjes per jaar. Voordeel is nu dat ik de back-end makkelijk kan wijzigen, kwestie van de MX-records aanpassen en ik ben klaar.

Tot nu toe tevreden over :) Is alleen even een werkje om overal m'n mailadres te wijzigen. Heb ook catch-all ingesteld, mocht een website ooit m'n mailadres lekken dan weet ik dus wie de schuldige is >:)

ProtonMail zie je ook veel genoemd worden als je het over mail + privacy hebt. Maar heeft geen agenda, kan niet makkelijk SMTP en doet volgens mij ook geen CardDAV voor contacten.

@Gonadan Wat heb jij uiteindelijk gekozen?
Vraagje, bij wie heb jij je domeinnaam? Ik heb namelijk mijn domein bij Transip, en al een week geleden de security code overgekopiëerd maar ik krijg het maar niet werkend. |:( Ik weet 100% zeker dat ik iets over het hoofd zie.

Ik heb zo de DNS-instellingen geplaatst:

<code>.<domein>.nl - TXT - 1 dag - <lange code>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:01

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Aerkhanite schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:11:
[...]
Vraagje, bij wie heb jij je domeinnaam? Ik heb namelijk mijn domein bij Transip, en al een week geleden de security code overgekopiëerd maar ik krijg het maar niet werkend. |:( Ik weet 100% zeker dat ik iets over het hoofd zie.

Ik heb zo de DNS-instellingen geplaatst:

<code>.<domein>.nl - TXT - 1 dag - <lange code>
TTL zou ik sowieso op 5 minuten zetten, da's heel wat flexibeler. Een dag is vaak irritant lang. :)

Verder: Het enige dat ik kan vinden over een security code bij een domein, is dat je die nodig hebt om een domein van de ene partij naar de andere te verhuizen. Je geeft het dus op bij je nieuwe hoster en plakt het niet in een DNS record. Het is niet bedoeld om publiek te delen terwijl een TXT record gewoon publiek uit te lezen is...

Bedoel je dit?
https://www.transip.nl/kn...-domein-transip-opvragen/

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

unezra schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 06:56:
[...]

TTL zou ik sowieso op 5 minuten zetten, da's heel wat flexibeler. Een dag is vaak irritant lang. :)

offtopic:
Leuke read waarom 5min ook niet altijd 'goed' is:
https://www.sidnlabs.nl/n...rds-kiezen-hoe-doe-je-dat

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 00:17

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Hoe ik het zelf opgelost heb:
Domein(en) bij CloudFlare onderbrengen ($8,03 per jaar voor .com en $10,11 per jaar voor .org)
En de hosting bij HawkHost.com Daar betaal je $2,99 per maand voor 10GB ruimte zonder limiet op domeinen of bandwidth. of $7,99 per maand voor onbeperkte ruimte.
IMAP werkt gewoon. Anti-Spam door SpamExperts, dus ook dat zit wel goed. en met een filter op de juiste manier instellen is het + gebruik ala google ook mogelijk (test@domein.com en test+123@domein.com komen op test@domein.com binnen).

Deze combo bevalt mij super goed.
En je kan er gratis ook nog eens je MySQL DB of website draaien.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik draai al jaren mijn eigen mailserver, maar was het handmatig configureren van mijn spamfilter wél zat. Draai nu een paar maanden Proxmox Mail Gateway, wat eigenlijk prima bevalt.

Het is een appliance van de makers van Proxmox Virtual Environment (eigenlijk is het andersom, ze hebben eerst PMG bedacht en zijn pas later aan PVE begonnen) en met enig configuratiewerk, draait het prima, stabiel, snel én vangt het relatief veel spam af.

https://www.proxmox.com/en/proxmox-mail-gateway

Als je toch al de infra (lees: eigen server) hebt, is dat best een leuke optie. Niet perfect en de zeurmelding dat je geen subscription hebt is irritant, maar je komt er ook niet al te vaak en wie weet is het uit te zetten. (Op PVE kan dat, PMG heb ik nog geen methode gevonden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33
Eigen postfix debian bak (tevens nas, http, db, smb) met Amazon Free Tier als fallback. Alles forward naar Google. Spam filtert bij mij zen.spamhaus.org eruit of anders Google.

Uitgaande mail via Postfix smtp met relay via eigen ISP.

Rpi met Openvpn (en Pihole) ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 16:42
ik draai mijn mail op mijn VPS

het is wel kut want ik kom denk ik vaak in een spamfilter vast, en MS blokkeert me gewoon.

Maar goed, ik ben developer, geen beheerder, ik snap geen hout van hoe dat hele email ecosysteem werkt

[ Voor 30% gewijzigd door dakka op 07-10-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33
dakka schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:14:
ik draai mijn mail op mijn VPS

het is wel kut want ik kom denk ik vaak in een spamfilter vast, en MS blokkeert me gewoon
ptr record op je ip aan staan? verder bieden google en ms tools welke je kunt gebruiken als postmaster

https://sendersupport.olc...m/pm/troubleshooting.aspx

https://gmail.com/postmaster/

Het voordeel van een eigen bak achter de schuine kant zoals ik hebt is dat je telkens de smtp van je isp kan gebruiken. Wat blacklisting van je eigen IP voorkomt. Ander voordeel is dat storage goedkoper is. 3TB erin, klaar.

Nadeel is dat het wat higher maintenance is. Hoewel laatste keer was herinstall met ssd's en dat is bijna 3 jaar terug. Debian LTS uiteraard.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:38
Ik regel het nog steeds zelf met postfix/dovecot op ubuntu. Dat stukje is niet zo moeilijk. Totdat je de spam-filters wilt inregelen, dan kun je aan de bak. De documentatie op het web is divers en deels verouderd of incompleet.
Uiteindelijk draait het nog steeds, met inmiddels spf check, dkim check, spamassassin/clamav, razor en pyzor,Ik zit nog even vast op ubuntu 16.04 helaas, en opendmarc 1.3.1 die daar wordt meegeleverd is toch wat buggy.
Ik zie wel hoe lang ik dit vol houdt, maar het gaat nog steeds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:07
Voor mijzelf al heel wat jaren ondertussen eigen VPS met Debian en dan grotendeels volgende handleiding om het op te zetten: https://workaround.org/ispmail . Gebruik alleen geen roundcube voor de webmail maar wel RainLoop, En natuurlijk ook heel de zwier in orde voor SPF, DKIM, DMARC, ... en dan een eigen snelle interface naar de database gemaakt zodat ik zeer eenvoudig mail aliassen kan aanmaken. Dat geeft mij de mogelijkheid om snel unieke email adressen aan te maken voor antispam doeleinden zonder met een catch-all te moeten werken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

valkenier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:37:
Ik regel het nog steeds zelf met postfix/dovecot op ubuntu. Dat stukje is niet zo moeilijk. Totdat je de spam-filters wilt inregelen, dan kun je aan de bak. De documentatie op het web is divers en deels verouderd of incompleet.
[...]
Uiteindelijk draait het nog steeds, met inmiddels spf check, dkim check, spamassassin/clamav, razor en pyzor,Ik zit nog even vast op ubuntu 16.04 helaas, en opendmarc 1.3.1 die daar wordt meegeleverd is toch wat buggy.
Ik zie wel hoe lang ik dit vol houdt, maar het gaat nog steeds
Ik kreeg daarmee veel te veel spam er doorheen, plus dat ik het idee van spamfilteren op een aparte vm ook wel prettig vind. PMG is puur een doorgeefluik, mijn MTA draait gewoon op mijn eigen machine, maar als je mail verzend kom je op de PMG doos uit.

Dat ding update regelmatig zijn spam- en virusfilters automatisch, eens in de zoveel tijd update je de hele doos met de hand. Zelden zo weinig spam mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kerio mailserver op een Linux (centOS) vm bij Digitalocean. Bevalt nog altijd prima. zou nog wel eens willen overstappen naar Microsoft, maar da's toch een stuk duurde omdat ik nogal wat accounts heb..

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

unezra schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 06:56:
[...]

Verder: Het enige dat ik kan vinden over een security code bij een domein, is dat je die nodig hebt om een domein van de ene partij naar de andere te verhuizen. Je geeft het dus op bij je nieuwe hoster en plakt het niet in een DNS record. Het is niet bedoeld om publiek te delen terwijl een TXT record gewoon publiek uit te lezen is...

Bedoel je dit?
Neen, ik bedoel dit: Afbeeldingslocatie: https://files.catbox.moe/n4ox93.png
Ik heb het nu zo ingesteld: Afbeeldingslocatie: https://files.catbox.moe/wsatbh.png
Als in, what links staat, TXT, en dan wat rechts staat.

Maar als ik het nu goed lees, moet ik ook nog een subdomein maken, dus wat links staat zonder de .domein.ext in een A record, met dezelfde waarde als de @ A record?

Sorry, dit is nog redelijk nieuw voor me en ik voel me nu redelijk dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bravoure
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 20:03
Aerkhanite schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Neen, ik bedoel dit: [Afbeelding]
Ik heb het nu zo ingesteld: [Afbeelding]
Als in, what links staat, TXT, en dan wat rechts staat.

Maar als ik het nu goed lees, moet ik ook nog een subdomein maken, dus wat links staat zonder de .domein.ext in een A record, met dezelfde waarde als de @ A record?

Sorry, dit is nog redelijk nieuw voor me en ik voel me nu redelijk dom.
Je bent er volgens mij bijna. Ik heb het werkend met ook een domein bij Transip. Heb je in het beheerpaneel misschien bij "Naam" ook je volledige domeinnaam geplakt achter die hashcode? Je hoeft daar alleen de waarde tot en met "...c554” te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

bravoure schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:46:
[...]
Je bent er volgens mij bijna. Ik heb het werkend met ook een domein bij Transip. Heb je in het beheerpaneel misschien bij "Naam" ook je volledige domeinnaam geplakt achter die hashcode? Je hoeft daar alleen de waarde tot en met "...c554” te plakken.
Dat heb ik, en dat wist ik niet. Dan haal ik dat weg en dan zie ik morgen wel weer of het werkt :P.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:59
ZeroCode schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:40:
Ik zit te denken aan een account op Antagonist pakket Slim, 100GB storage met IMAP ondersteuning en onbeperkte email adressen. De clients maken hier eigenlijk vrij weinig uit, er word voornamelijk met webmail gewerkt.

Ik zit alleen ook naar Office365 te kijken, maar ik kan eigenlijk niet het voordeel t.o.v. Antagonist vinden. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is met Office365 email en bijvoorbeeld Antagonist?
Bij Antagonist heb je alleen imap voor mail.
Bij Off365 krijg je mail, agenda, notes, adresboek, pushmail, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 21:12
Mailcow-dockerized is echt mijn tip.Wat een heerlijke applicatie is dat, alles geïntegreerd en binnen een uurtje alles werkend. Alleen je DNS records instellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn domein draait bij Google en ik forward alle mail (catch-all) naar mijn Gmail mailbox. Die gebruikt ook de Gmail spamfilters en ik kan in Gmail de regels instellen voor mijn mail. Ik zou het niet meer anders willen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:38
unezra schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:53:
[...]

Ik kreeg daarmee veel te veel spam er doorheen, plus dat ik het idee van spamfilteren op een aparte vm ook wel prettig vind. PMG is puur een doorgeefluik, mijn MTA draait gewoon op mijn eigen machine, maar als je mail verzend kom je op de PMG doos uit.

Dat ding update regelmatig zijn spam- en virusfilters automatisch, eens in de zoveel tijd update je de hele doos met de hand. Zelden zo weinig spam mogen ontvangen.
Dat ziet er wel goed uit inderdaad, en scheelt wellicht een boel werk. Als het weer eens tijd wordt voor een server upgrade, wellicht iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26
@Gonadan kan je iets meer vertellen over die outlook pakketten bij KPN. Het Exchange Online instap kost maar € 1,70 p/m maar het is me niet duidelijk wat je daarvoor krijgt. Nu zal ik als het me onduidelijk blijft KPN eens bellen, maar misschien kan jij me nu al verder helpen.

Mijn functionele wensen:
- Het domein @[achternaam].cc en @[voornaam].nl volledig kunnen integreren. Dus oneindig aantal aliassen bijv. [voornaam]@[achternaam].cc of tweakers@[voornaam].[achternaam].cc voor beide TLD.
- Online en offline kunnen synchroniseren van mail, agenda en contacten (IMAP / CalDAV / CardDAV)
- Online mail cliënt met idealiter TFA.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traxxion
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:08
supayoshi schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:11:
Mailcow-dockerized is echt mijn tip.Wat een heerlijke applicatie is dat, alles geïntegreerd en binnen een uurtje alles werkend. Alleen je DNS records instellen!
Kan ik beamen. De support is ook echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@CurlyMo dat moet ik even voor je nakijken, een vlugge blik op de KPN website geeft mij de indruk dat het er weer anders uit ziet dan toen ik het bestelde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabbel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-06 15:05
unezra schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:07:
Ik draai al jaren mijn eigen mailserver, maar was het handmatig configureren van mijn spamfilter wél zat. Draai nu een paar maanden Proxmox Mail Gateway, wat eigenlijk prima bevalt.

Het is een appliance van de makers van Proxmox Virtual Environment (eigenlijk is het andersom, ze hebben eerst PMG bedacht en zijn pas later aan PVE begonnen) en met enig configuratiewerk, draait het prima, stabiel, snel én vangt het relatief veel spam af.

https://www.proxmox.com/en/proxmox-mail-gateway

Als je toch al de infra (lees: eigen server) hebt, is dat best een leuke optie. Niet perfect en de zeurmelding dat je geen subscription hebt is irritant, maar je komt er ook niet al te vaak en wie weet is het uit te zetten. (Op PVE kan dat, PMG heb ik nog geen methode gevonden.)
Dit klinkt zeer interessant. Als ik het dus goed begrijp dan gebruik je dit zonder er voor te betalen en dat werkt gewoon? Of mis je functionaliteit? Als ik op de site van hun kijk is er geen free edition namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

gabbel schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:44:
[...]
Dit klinkt zeer interessant. Als ik het dus goed begrijp dan gebruik je dit zonder er voor te betalen en dat werkt gewoon? Of mis je functionaliteit? Als ik op de site van hun kijk is er geen free edition namelijk.
Klopt. Dit werkt 100% zonder er voor te betalen.
Er zijn 2 catches:
  • Je krijgt een zeurmelding dat je geen valid subscription hebt (die mag je volledig negeren)
  • Je krijgt enkel toegang tot de non-enterprise repository
Dat eerste is puur een eyesore en mogelijk is die uit te zetten. (In hun andere pakket. Proxmox Virtual Environment (PVE), kan dat. Met een kleine tweak in de code. Voor PMG heb ik dat nog niet kunnen vinden.)

Dat tweede heb je eigenlijk geen last van. De enterprise repo heeft iets betere Q&A maar ik gebruik echt al jaren PVE vanuit de non-enterprise repo en dat werkt prima. Ook daar zit Q&A op, het is geen beta, het is eerder een RC2 of beter.

Overigens zijn de basis gewoon 100% Open Source componenten die je ook zelf aan elkaar kunt knutselen. In beide gevallen, zowel bij PVE als PMG. De toegevoegde waarde zit 'm in de GUI en de CLI tools. Ik vind dat dusdanig, dat ik al jaren met veel plezier PVE gebruik en sinds kort ook PMG een kans heb gegeven.

Het kán beter, qua spamfilter, maar de enige oplossing die ik heb gevonden die werkelijk beter is (Solarwinds MSP), is een betaalde dienst. Prima voor professioneel gebruik, te duur voor privé gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@unezra Sophos UTM is gratis voor home users, zit een hele goeie anti spam op die je desgewenst nog kan uitbreiden met eigen sources. als je niet hem als gateway gebruikt heb je voldoende aan de 50 ip adressen.

Beheerschil is volledig GUI.

Doet tevens DKIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:42
CurlyMo schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:15:
@Gonadan kan je iets meer vertellen over die outlook pakketten bij KPN. Het Exchange Online instap kost maar € 1,70 p/m maar het is me niet duidelijk wat je daarvoor krijgt. Nu zal ik als het me onduidelijk blijft KPN eens bellen, maar misschien kan jij me nu al verder helpen.

Mijn functionele wensen:
- Het domein @[achternaam].cc en @[voornaam].nl volledig kunnen integreren. Dus oneindig aantal aliassen bijv. [voornaam]@[achternaam].cc of tweakers@[voornaam].[achternaam].cc voor beide TLD.
- Online en offline kunnen synchroniseren van mail, agenda en contacten (IMAP / CalDAV / CardDAV)
- Online mail cliënt met idealiter TFA.
Wil je niet gewoon een catch-all? Ook verzenden vanaf een alias is wel een hoop gedoe bij Office 365

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
Ik maak zelf al een aantal jaren gebruik van FastMail. Die heb ik samen met Zoho Mail en een mail account van TransIP destijds vergeleken en die kwam toen voor mij als beste uit de bus. Het bevalt me nog steeds uitstekend en ik heb nog geen uitval of iets dergelijks gehad.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GrooV schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

Wil je niet gewoon een catch-all? Ook verzenden vanaf een alias is wel een hoop gedoe bij Office 365
Heb ik ook, maar niet voor alles.

De catch-all staat op:
mail@[voornaam].[achternaam].cc

niet op:
[voornaam]@[achternaam].cc

Het idee is dat ze de eerste vrij kunnen gebruiken met één catch-all, de twee als persoonlijke mail voor vrienden en familie.

Dus nee, ik hoef geen oneindige aliassen kunnen aanmaken, maar wel een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

GrooV schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:53:
[...]
Catch-all is nogal klote.
Levert een hoop extra werk op voor je spamfilter én uiteindelijk veel spam die er doorheen glipt.

Een van je eerste "lines of defence" wat betreft spam, is enkel het aanmaken van adressen die je werkelijk gebruikt, hooguit aangevuld met RFC2142 adressen. (https://www.ietf.org/rfc/rfc2142.txt)
Vorkie schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:53:
@unezra Sophos UTM is gratis voor home users, zit een hele goeie anti spam op die je desgewenst nog kan uitbreiden met eigen sources. als je niet hem als gateway gebruikt heb je voldoende aan de 50 ip adressen.

Beheerschil is volledig GUI.

Doet tevens DKIM.
Dat lijkt zuiver en alleen als Windows of Mac client software te draaien:
https://home.sophos.com/en-us/download-antivirus-pc.aspx

Maar goed, voor de mensen die op die manier hun mail doen, kan dat daarmee zeker een goed alternatief doen. :) (Voor mij is dat niet handig, ik heb geen mailclient op mijn devices staan. Doe alles via webmail, ook op mijn smartphone. That is, ik gebruik ook nog mutt, sporadisch, maar da's een oude gewoonte.)

[ Voor 43% gewijzigd door unezra op 08-10-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:05:
[...]

Catch-all is nogal klote.
Levert een hoop extra werk op voor je spamfilter én uiteindelijk veel spam die er doorheen glipt.

Een van je eerste "lines of defence" wat betreft spam, is enkel het aanmaken van adressen die je werkelijk gebruikt, hooguit aangevuld met RFC2142 adressen. (https://www.ietf.org/rfc/rfc2142.txt)

[...]

Dat lijkt zuiver en alleen als Windows of Mac client software te draaien:
https://home.sophos.com/en-us/download-antivirus-pc.aspx

Maar goed, voor de mensen die op die manier hun mail doen, kan dat daarmee zeker een goed alternatief doen. :) (Voor mij is dat niet handig, ik heb geen mailclient op mijn devices staan. Doe alles via webmail, ook op mijn smartphone. That is, ik gebruik ook nog mutt, sporadisch, maar da's een oude gewoonte.)
?

Sophos UTM is een Linux based appliance, antivirus is een onderdeel van de UTM suite.

https://www.sophos.com/en...hos-utm-home-edition.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Wilde schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:01:
Kerio mailserver op een Linux (centOS) vm bij Digitalocean. Bevalt nog altijd prima. zou nog wel eens willen overstappen naar Microsoft, maar da's toch een stuk duurde omdat ik nogal wat accounts heb..
Opzich bevalt Kerio goed, ook wel betaalbaar. Alleen jammer dat de zoekfunctie niet helemaal goed werkt.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vorkie schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

?

Sophos UTM is een Linux based appliance, antivirus is een onderdeel van de UTM suite.

https://www.sophos.com/en...hos-utm-home-edition.aspx
Ah, sorry, dat was me niet duidelijk.
Je moet daarin dus ieder intern IP dat je wil beschermen opgeven?

Fin, dat kan natuurlijk prima als je maar een paar mailclients hebt en die UTM als gateway er tussen zet. (Of een mailserver, waarbij je in feite alleen die wil beschermen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@CurlyMo aliassen is inderdaad wat bewerkelijk. Losse adressen zijn namelijk gelimiteerd, en om vanaf een alias te kunnen versturen moest ik een trucje met een lijst doen of iets dergelijks, maar dat heb ik ook niet meer helemaal voor ogen.
Uiteindelijk ben ik ook gewoon afgestapt van allerlei adressen voor verschillende doeleinden. Het kost me meer werk dan het me oplevert.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb nog steeds de gratis Google Apps. Werkt goed al zit het tegenwoordig op het gewone Gmail platform. Maar nog steeds met dashboard en dergelijke.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:44

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

TransIP als backend voor nu al zo'n 2 jaartjes. Geen klachten, doet wat het moet doen.

Mailclient op de telefoon is Nine, op de standaard Windhoos 10 pc maak ik gebruik van de standaard mail app.

Op systemen zonder mail client maak ik gebruik van de webbrowser mail van TransIP. Wederom geen klachten, doet wat het moet doen. Een kalender toevoeging zou helemaal top zijn, dan ben ik ook weer af van Google Agenda :D

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb even contact gehad met KPN en met het Exchange Online Premium van € 4,11 p/m kan ik alles wat ik wil. Dat is ~ € 50 p/j. Eigenlijk had ik gehoopt op iets goedkopers, maar dat kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:04
Marzman schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:06:
Ik heb nog steeds de gratis Google Apps. Werkt goed al zit het tegenwoordig op het gewone Gmail platform. Maar nog steeds met dashboard en dergelijke.
Hier hetzelfde en werkt perfect.
Alleen Google Assistant toegang geven tot mijn GSuite agenda nog niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
supayoshi schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:11:
Ik heb Mailcow ook eens een kans gegeven. Enige waar ik een beetje mee zit is de beveiliging. De SOGo webmail client vraag alleen maar een wachtwoord en ook voor IMAP en SMTP toegang heb ik alleen maar het algemene wachtwoord nodig.

Graag zou ik voor de webmail een TFA hebben en voor IMAP en SMTP een applicatie specifiek wachtwoord.

Hoe zijn mensen hier daarmee omgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:52
CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:24:
Ik heb even contact gehad met KPN en met het Exchange Online Premium van € 4,11 p/m kan ik alles wat ik wil. Dat is ~ € 50 p/j. Eigenlijk had ik gehoopt op iets goedkopers, maar dat kan ik niet vinden.
Ik zou zelf aanraden om direct bij Microsoft aan te schaffen. In de praktijk zie ik vooral gedoe met mensen waarbij het allemaal net wat anders werkt omdat ze het via een reseller hebben lopen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jazzy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:07:
[...]
Ik zou zelf aanraden om direct bij Microsoft aan te schaffen. In de praktijk zie ik vooral gedoe met mensen waarbij het allemaal net wat anders werkt omdat ze het via een reseller hebben lopen.
Ik had gezien je avatar wel verwacht dat je wel een goed idee zou hebben voor mijn mailcow vraag }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 21:15
CurlyMo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:44:
[...]

Ik had gezien je avatar wel verwacht dat je wel een goed idee zou hebben voor mijn mailcow vraag }:O
https://mailcow.github.io...-docs/u_e-mailcow_ui-tfa/
Zou toch moeten lukken ?

En verder is het uiteindelijk ook maar een collectie van bekende opensource pakketen aan elkaar geknoopt met een mysql databaseje. Dus als je echt meerdere usernames en passwords wil zal daar vast wel een mouw aan te passen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dat is alleen het admin paneel niet de webmail client. Ik ga nu kijken of ik het met een reverse proxy in NGINX kan oplossen die een TOTP voorschotelt voordat je verbinding krijgt tot de achterliggende pagina's.

Dan nog even kijken hoe ik applicatie specifieke wachtwoorden voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Dat is inderdaad de oplossing die je vindt als je zoekt op sogo en 2fa.
Andere zou wellicht zijn een losse SAML service die 2FA ondersteund en daar SOGO aan hangen.

Maar goed of het je veel gaat opleveren qua security tov een fail2ban is altijd nog de vraag, misschien is de kans op het binnen komen met een exploit in een der componenten al wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
gekkie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:55:
Dat is inderdaad de oplossing die je vindt als je zoekt op sogo en 2fa.
Andere zou wellicht zijn een losse SAML service die 2FA ondersteund en daar SOGO aan hangen.

Maar goed of het je veel gaat opleveren qua security tov een fail2ban is altijd nog de vraag, misschien is de kans op het binnen komen met een exploit in een der componenten al wel groter.
Wil je daarmee zeggen dat fail2ban (of vergelijkbare functionaliteit) ook de inlogpogingen binnen SOGO afvangt? Dan is het natuurlijk ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Geen idee, ik ken het niet zelf niet, maar het lijkt me wellicht een eenvoudigere en makelijkere variant die wellicht wel geimplementeerd is en misschien niet eens zo veel scheelt qua daadwerkelijke verbetering van security. Persoonlijk heb ik webmail helemaal buiten geschopt, gebruikte het eigenlijk toch nooit en het was met de bugs in roundcube, potentiele bugs in webservers, PHP, crosssite scripting issues etc. eigenlijk wel het grootste security issue in de hele mail setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb nog even verder zitten testen en de fail2ban werkt best aardig. Teveel verkeerde IMAP / SMTP inlogpogingen en je wordt automatisch (tijdelijk) geblokkeerd.

Teveel verkeerde inlogpogingen in SOGo blokkeert ook automatisch (tijdelijk) na teveel verkeerde inlogpogingen.

Enige waar je niet voor beschermd is mensen die toevallig je wachtwoord inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
Ik heb ook een hoop dingen al geprobeerd en overwogen.

En voor gemak wat ik hier ook lees is Microsoft Exchage / Office 365 wel een goede.

Maar (of zie ik dit verkeerd) dit is toch best prijzig met het gezin:
Exchange Online (Abonnement 1) € 40,80 per gebruiker per jaar.
Met 4 gezinsleden € 160,- per jaar.

Of zie ik iets over het hoofd en is er een goedkopere manier om dit af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:21
Ik ben overgestapt van apart gehoste email naar freedom. Heb 4 adressen op domein. Voldoende voor mij. De kosten zijn nog even onduidelijk. 50 euro voor het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 18:45
Een vraagje voor dit topic: ik heb de email van mijn domein bij Googe Suite. SPF, DKIM en DMARC policy is goed geregeld. Toch komen bij hotmail en live emails al mijn emails in de junk-mail... Ik heb met microsoft hier contact over en daar volgt niets uit. Ik heb de broncode van een aantal in de spamfolder gekomen emails gestuurd en zij zeggen niets vreemd te zien. Hebben jullie nog tips?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

vandermark schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:08:
Een vraagje voor dit topic: ik heb de email van mijn domein bij Googe Suite. SPF, DKIM en DMARC policy is goed geregeld. Toch komen bij hotmail en live emails al mijn emails in de junk-mail... Ik heb met microsoft hier contact over en daar volgt niets uit. Ik heb de broncode van een aantal in de spamfolder gekomen emails gestuurd en zij zeggen niets vreemd te zien. Hebben jullie nog tips?
Toevallig heb ik hier op dit moment ook last van. Niet zozeer met mail vanaf Gmail maar vanuit een via de website gestuurde mail. Ook hier staat alles goed ingesteld en zelfs mail-tester heeft een score van 9/10 (plain text zou het 10 maken).

Ook hier heb ik contact gehad met Microsoft en het enige wat ze zeggen is "alles ziet er goed uit en wij zien geen reden waarom het niet zou aankomen". Dat is allemaal heel mooi en aardig maar toch komen de mails in de spam en soms zelfs helemaal niet aan, echter reageren ze dan niet meer als je dat aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 18:45
Brummetje schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:41:
[...]

Ook hier heb ik contact gehad met Microsoft en het enige wat ze zeggen is "alles ziet er goed uit en wij zien geen reden waarom het niet zou aankomen". Dat is allemaal heel mooi en aardig maar toch komen de mails in de spam en soms zelfs helemaal niet aan, echter reageren ze dan niet meer als je dat aangeeft.
Ik kreeg precies die melding ook terug...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@vandermark Maak even een apart topic aan zodat we je kunnen helpen en deel daar de headers even van de mails die in spam komen. Strip wel even mailadres/domein/IP-adres eruit als je dit privé wil houden.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2020 11:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• funkyduck
  • Laatst online: 17-01 12:14
Ik moet nu ook wat wijzigen ivm hosting. De websites draai in nu op mijn synology, maar ik zit te denken ook de e-mail daar mee te laten afhandelen. Iemand hier ervaring mee? Zou dat misschien een goede oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb bij yourname een catchall welke via EFS3 leeg gehaald wordt en doorgezet wordt naar mijn Exchange 2016 server thuis welke op mijn NUC met ESX draait.

Spam en Malware filtering loopt op de Catchall.

[ Voor 14% gewijzigd door Wim-Bart op 04-02-2020 13:46 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 22:22

lier

MikroTik nerd

funkyduck schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:24:
Ik moet nu ook wat wijzigen ivm hosting. De websites draai in nu op mijn synology, maar ik zit te denken ook de e-mail daar mee te laten afhandelen. Iemand hier ervaring mee? Zou dat misschien een goede oplossing zijn?
Wat is jouw definitie van "een goede oplossing"? Persoonlijk stel ik het liefst zo min mogelijk services beschikbaar via Internet. Vooropgesteld, het werkt, maar wat zijn je eisen en wensen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 17:59
Ik gebruik verschillen systemen, vanwege verschillende bedrijven.

Onderstaand is natuurlijk erg persoonlijk,

Office 365
Voornamelijk doordat gebruikers met Office bekend zijn en iets anders maar lastig vinden.
+ Desktop applicatie (niet voor mij een plus, wel voor vele)
- Onoverzichtelijk
- Snelheid (van webapp)
- Categorisering (Mail kan maar in 1 map vallen)
- Prijs
- Uitloggen niet mogelijk! (enkel door ook browser te sluiten!)

Google Apps (business)
+ Goede spamfilter
+ Google Apps Script +++++ Zelf automatiseren van taken! Erg fijn.
+ Labels (meer labels aan 1 email)
+ Extensies
- Prijs
- Snelheid webapp

Hotmail
+ Prijs
- Onbetrouwbare spamfilter

IMAP
+ Prijs
- Spamfilter??
- Webmail??
Zelf haal ik een 20 tal mailboxen op met Gmail (niet forward), dan heb je de spamfilter van Google en 1 Webapp.

Mijn conclusie:
Google Apps vind ik zakelijk gezien het meest prettig werken.
Gmail vind ik het meest prettig voor prive (eventueel met ophalen van andere mailboxen)

Zelf zou ik niet kiezen voor een eigen hosted oplossing, te veel gedoe en onderhoud is het niet waard ten op zichte van de kosten van gewoon inkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bender op 04-02-2020 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Interessante vraag. Wist niet dat Synology dit kon. Hoeveel onderhoud er mogelijk is, en hoe gevoelig voor aanvallen zou ik idd wel willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:59
Ik zit ook te kijken om mail op m'n eigen domein te gaan hosten, wil de boel niet op eigen hardware draaien en eigenlijk ook niet zelf op een vps onderhouden.

Een partij als deze is supergoedkoop en lijkt te bieden wat ik wil (genoeg mailboxen, voorlopig genoeg ruimte, eigen domein, SSL). Zie ik iets over het hoofd? Is er een rede waarom dit een slecht idee is?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

MerijnB schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:48:
Een partij als deze is supergoedkoop en lijkt te bieden wat ik wil (genoeg mailboxen, voorlopig genoeg ruimte, eigen domein, SSL). Zie ik iets over het hoofd? Is er een rede waarom dit een slecht idee is?
Een uitgebreide webmail client
die je waarschijnlijk op moet vatten als: we hebben er een open-source pakket opgeplempd en als er wat mis mee is, dan komt er vast in een volgende release.

Mijn mail is sinds het begin van het jaar bij Mailbox.org, daarvoor was ik bij Fastmail.fm. Beide goed, de webmail vond ik bij Fastmail eigenlijk nog beter, maar ja de Australische privacy-wetgeving... Mailbox heeft wel wat meer aandacht voor zaken als DKIM, al legt Fastmail goed uit waarom ze het niet zo belangrijk vinden.

Als je de mail alleen maar met een IMAP-client wilt gaan gebruiken is het waarschijnlijk allemaal wat minder kritisch, zeker als je je mailbox nog in een lokale kopie bewaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:59
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:16:
[...]

[...]

die je waarschijnlijk op moet vatten als: we hebben er een open-source pakket opgeplempd en als er wat mis mee is, dan komt er vast in een volgende release.

Mijn mail is sinds het begin van het jaar bij Mailbox.org, daarvoor was ik bij Fastmail.fm. Beide goed, de webmail vond ik bij Fastmail eigenlijk nog beter, maar ja de Australische privacy-wetgeving... Mailbox heeft wel wat meer aandacht voor zaken als DKIM, al legt Fastmail goed uit waarom ze het niet zo belangrijk vinden.

Als je de mail alleen maar met een IMAP-client wilt gaan gebruiken is het waarschijnlijk allemaal wat minder kritisch, zeker als je je mailbox nog in een lokale kopie bewaart.
Ik heb eigenlijk alleen imap nodig idd, mailbox en fastmail zijn respectievelijk 4x en 8x zo 'duur'. Maar ik snap wat je zegt, ligt wel een beetje in lijn der verwachting.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:16:
Op dezelfde pagina staat dat er gebruik gemaakt wordt van SmarterMail.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:45:
Ik heb nog even verder zitten testen en de fail2ban werkt best aardig. Teveel verkeerde IMAP / SMTP inlogpogingen en je wordt automatisch (tijdelijk) geblokkeerd.

Teveel verkeerde inlogpogingen in SOGo blokkeert ook automatisch (tijdelijk) na teveel verkeerde inlogpogingen.
Als aanvulling op mijn mailcow installatie heb ik een permanent ban script geschreven. Die zorg dat iedere tijdelijke ban een permanente ban wordt:
https://gist.github.com/C...2310a3b6daf1ce6a407185d50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:33
Fijn dat hier een topic over is! Recentelijk ook besloten om mijn gratis Gmail in de ban te doen en over te gaan naar eigen domein(en). Heb hier al flink wat doorgelezen, maar zit toch nog met 2 vragen.

1. Op dit moment heb ik 2 domeinen bij TransIP (mail@voornaamachternaam.nl en mail@randomiets.nl) en zoek ik een client die daar de mail en agenda van afhandelt. Een belangrijke vereiste is een prettige app voor op de telefoon/iPad, zodat ik niet steeds los mijn IMAP per apparaat hoef in te stellen. Ik zit te twijfelen tussen Fastmail en Microsoft Exhange Online (1). Zitten er nog grote verschillen tussen deze 2? M.a.w. heeft de ene een groot voordeel/nadeel ten opzichte van de ander?

2. Daarnaast lees ik dat veel gebruikers Office 365 inzetten voor het afhandelen van hun eigen domeinen, maar is het hier wel bij mogelijk om 2 domeinnamen te koppelen? Zelf heb ik een Office 365 Family abbo, dus dat zou misschien het makkelijkst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nog steeds transip en Google Apps. Zolang dat gratis blijft werken laat ik het zo denk ik (ik kan nog steeds gratis 100 accounts aanmaken al heb ik er maar 4 in gebruik, waarvan 3 door familieleden). Ik ben er ook niet meer zo mee bezig als vroeger. En misschien wil ik er ook wel voor betalen als ik dan ook fatsoenlijke google photos capaciteit enzo blijf behouden en het niet te duur wordt.

Ik heb wel mijn oude gmailadres ook terug in gebruik genomen. Niet echt voor e-mail, maar voor Stadia.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:56
maar ik zit te denken ook de e-mail daar mee te laten afhandelen. Iemand hier ervaring mee? Zou dat misschien een goede oplossing zijn?
Ik heb dat draaien met MailPlus Server en dat bevalt prima. MailPlus checkt netjes SPF, DKIM, DMARC, maar ook zwarte lijsten. Spamfilter draait op basis van Rspamd en zet SPAM netjes in JUNK. Foutieve inloggers worden tevens automatisch geblokt.

Wel heb ik een fallback maildienst afgenomen voor het geval je synology een probleem heeft.

Ik ben er voorlopig tevreden mee :)

Heb zelf aanpassingen gemaakt via SSH in de templates zodat ik op internet.nl een 100% score haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Vince_ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:33:
2. Daarnaast lees ik dat veel gebruikers Office 365 inzetten voor het afhandelen van hun eigen domeinen, maar is het hier wel bij mogelijk om 2 domeinnamen te koppelen? Zelf heb ik een Office 365 Family abbo, dus dat zou misschien het makkelijkst zijn?
Jazeker, bij office 365 betaal je per gebruiker, niet per mailbox/domein.

Je kunt zoveel domeinnamen aanmaken als je wilt, en zoveel (shared) mailboxen als je wilt. Ook kun je via "mail flow" instellen wat je waar naar toe wilt forwarden.
Ik heb zelf een catch all zitten op mijn domein, zodat ik voor iedere website een eigen e-mailadres kan gebruiken. (handig bij data leaks)

[ Voor 12% gewijzigd door Jimbolino op 05-03-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Vince_ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:33:
Fijn dat hier een topic over is! Recentelijk ook besloten om mijn gratis Gmail in de ban te doen en over te gaan naar eigen domein(en). Heb hier al flink wat doorgelezen, maar zit toch nog met 2 vragen.

1. Op dit moment heb ik 2 domeinen bij TransIP (mail@voornaamachternaam.nl en mail@randomiets.nl) en zoek ik een client die daar de mail en agenda van afhandelt. Een belangrijke vereiste is een prettige app voor op de telefoon/iPad, zodat ik niet steeds los mijn IMAP per apparaat hoef in te stellen. Ik zit te twijfelen tussen Fastmail en Microsoft Exhange Online (1). Zitten er nog grote verschillen tussen deze 2? M.a.w. heeft de ene een groot voordeel/nadeel ten opzichte van de ander?

Volgens mij heb je met een Office 365 Family geen Exchange online. Hiervoor zal je nog een andere licentie nodig hebben bijvoorbeeld een Exchange online P1 welke 4,20 per maand is.

Je kan op je 365 onbeperkt domeinen toevoegen en deze gebruiken in exchange. Voor een user mailbox heb je een actieve licentie nodig, maar voor shared mailboxen niet die kan je onbeperkt aanmaken en kunnen ook voorzien worden van username en password zodat je hem op een telefoon of via de webmail kan openen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laohu
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
HKLM_ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 05:18:
[...]

Volgens mij heb je met een Office 365 Family geen Exchange online. Hiervoor zal je nog een andere licentie nodig hebben bijvoorbeeld een Exchange online P1 welke 4,20 per maand is.

Je kan op je 365 onbeperkt domeinen toevoegen en deze gebruiken in exchange. Voor een user mailbox heb je een actieve licentie nodig, maar voor shared mailboxen niet die kan je onbeperkt aanmaken en kunnen ook voorzien worden van username en password zodat je hem op een telefoon of via de webmail kan openen.
Als ik het goed begrijp ondersteunt MS een eigen domein i.c.m. Family als het domein bij GoDaddy is geregistreerd. Op Reddit lees ik dat het ook weer bij andere registrars.

Alternatief is een MS 365 business basic maar je hebt dan alleen toegang tot online versies van Office.

Iemand andere ervaringen/tips om MS 365 Family te gebruiken met een eigen domein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Beste Tweakers,

Na een kwart eeuw wordt het ook eens tijd voor een eigen domeinnaam :) Dat heb ik nog niet.
Deze wil ik vastleggen bij Vimexx denk ik.

Ik wil hem enkel gebruiken voor Exchange online e-mail in of 365. (roundcube webmail vind ik niets)

Als ik nu alleen een domein aanschaf bij Vimexx à €0,89 en een Exchange Online pakket aanschaf bij Microsoft zie
https://www.microsoft.com...ge-online-plans?market=nl

Kan ik dan al e-mailen van de gekochte domeinnaam die ik dan instel bij microsoft met TXT record validatie of heb ik dan ook toch nog meer nodig kwa webhosting en ruimte bij Vimexx?

Of hoe werkt dat?

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 19:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

lSltAlKeR schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:32:
Beste Tweakers,

Na een kwart eeuw wordt het ook eens tijd voor een eigen domeinnaam :) Dat heb ik nog niet.

Ik wil hem enkel gebruiken voor Exchange online e-mail in of 365. (roundcube webmail vind ik niets)

Als ik nu alleen een domein aanschaf bij Vimexx à €0,89 en een Exchange Online pakket aanschaf bij Microsoft zie

Kan ik dan al e-mailen van de gekochte domeinnaam die ik dan instel bij microsoft met TXT record validatie of heb ik dan ook toch nog meer nodig kwa webhosting en ruimte bij Vimexx?

Of hoe werkt dat?
Ik zou de centen voor Exchange gewoon in mijn zak houden, je kunt de e-mailservers van Vimexx uitstekend met Thunderbird benaderen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 11:00
lSltAlKeR schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:32:
Beste Tweakers,

Of hoe werkt dat?
Ja, dit heb ik zelf ook (echter met domein via Strato en MS Exchange online via YourHosting afgenomen).
Daarnaast recent voor iemand volledig bij Strato afgenomen (https://www.strato.nl/office/office-365/) voor €5/mnd (bij maandelijks opzegbaar). Dan heb je hetzelfde doel bereikt (domein plus mail via MS). YourHosting e.a. bieden deze combinaties ook aan.

Koppelen domein met MS is vervolgens TXT/MX records inrichten, de benodigde records krijg je netjes door een wizard door te klikken en kun je direct valideren als je dit in de dns settings van je domein hebt gewijzigd (zie ook evt https://www.strato.nl/faq...nodig-voor-Microsoft-365/ voor details).

Gebruik het nu zelf een jaar en had voorheen mail via hoster, ondanks dat het ietswat duurder is zo absoluut blij met de keuze, het gemak is zoveel waard en webmail blijft krachtig ten opzichte van alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik heb het "eenvoudig" gehouden. Domeinen bij verschillende partijen, mail wordt allemaal geforward naar mijn ISP mailbox (xs4all). Daarnaast meerdere aliassen bij verenigingen etc. dus buiten eigen beheer. Die worden geforward naar een mailadres bij 1 van mijn domeinen waarna het wordt doorgezet naar xs4all.

Groot voordeel: Ik hoef niet overal in te loggen, alle mail van alle domeinen komt op 1 plek aan en kan lokaal verdeeld worden. Domeinen kunnen makkelijk verhuisd worden en ook bij ISP wisseling hoeft alleen de forwarding per domein te worden aangepast.

Eigen servers en zelf te onderhouden mailafhandeling zit ik niet op te wachten. Grote mailservers zoals gmail, hotmail gebruik ik eigenlijk niet of alleen voor echte wegwerpmeuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 11:58
Ik heb mijn mail bij Protonmail staan. Je kan daar je eigen domein opgeven.

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

kipppertje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:52:
Ik heb mijn mail bij Protonmail staan. Je kan daar je eigen domein opgeven.
Is ook nog een optie.

Wat ik me afvraag.

Ik neig toch echt naar de keuze van domeinnaam bij Vimexx aanscaffen voor een prikkie en een exchange online plan 1 aan te schaffen bij Microsoft.

Ik lees tegenstrijdige berichten over hoeveel mailboxen je kan aanmaken. De ene zegt dat je maar 1 mailbox hebt en er wel 1000 aliassen aan kan hangen. De ander zegt dat je 6 mailboxen kan maken en dus met 1 plan 6x50 gig kan krijgen is eigenlijk 300GIG op 1 plan.

Graag zou ik max 4 boxen aanmaken dus dat je ook dus ook 1eventueel 4x verschillende imap inlogs kan doen naar de verschillende boxen welke je hebt aangemaakt. Wie kan bevestigen of je dan aan Exchange online 1 plan genoeg hebt? (kan ook anders maandag naar microsoft bellen :+ ) Of moet je dan toch meer dan 3,40 per maand gaan betalen en/of heb je meerdere licenses nodig? Laatste lijkt mij logisch eigenlijk dat je dan per mailbox een license nodig hebt..... of is toch echt "6 gebruikers"op 1 license?

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

lSltAlKeR schreef op zondag 18 juli 2021 @ 02:39:
[...]
Graag zou ik max 4 boxen aanmaken dus dat je ook dus ook 1eventueel 4x verschillende imap inlogs kan doen naar de verschillende boxen welke je hebt aangemaakt. Wie kan bevestigen of je dan aan Exchange online 1 plan genoeg hebt? (kan ook anders maandag naar microsoft bellen :+ ) Of moet je dan toch meer dan 3,40 per maand gaan betalen en/of heb je meerdere licenses nodig? Laatste lijkt mij logisch eigenlijk dat je dan per mailbox een license nodig hebt..... of is toch echt "6 gebruikers"op 1 license?
Je kunt in principe onbeperkt gedeelde mailboxen aanmaken:
https://docs.microsoft.co...boxes?view=o365-worldwide
Notice how you weren't asked to provide a password when you created the shared mailbox? The account has a password, but it's system-generated (unknown). You shouldn't use the account to log in to the shared mailbox.
Ik kan uit ervaring melden dat je een gedeelde mailbox wel een eigen wachtwoord kunt geven, en daarna webmail en imap kunt gebruiken met dat wachtwoord.
Alleen omdat microsoft duidelijk aangeeft dat je geen licentie hebt, is het de vraag hoe lang het blijft werken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Laatst online: 21-05 17:10
Ik heb laatst (met behulp van Microsoft support) gedeelte mailboxen aangemaakt tijdens mijn trial. Ik heb er 3 domeinen gekoppeld en tijdens de profperiode allemaal gedeelde mailboxen aangemaakt. Ik heb nu 1 betaalde licentie en 12 shared mailboxen op 3 domeinen.

De shared mailboxen hebben ieder 50 gb maar kunnen verder geen gebruik maken van de uitgebreide opties van Microsoft 365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
joecks schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:35:
Ik heb laatst (met behulp van Microsoft support) gedeelte mailboxen aangemaakt tijdens mijn trial. Ik heb er 3 domeinen gekoppeld en tijdens de profperiode allemaal gedeelde mailboxen aangemaakt. Ik heb nu 1 betaalde licentie en 12 shared mailboxen op 3 domeinen.

De shared mailboxen hebben ieder 50 gb maar kunnen verder geen gebruik maken van de uitgebreide opties van Microsoft 365.
Welke uitgebreide opties doel je dan op? Mijn sharedmailboxen hebben dezelfde functionaliteit en bescherming als mijn primaire postvak.

Je kan bijvoorbeeld gewoon een 50GB online archive koppelen aan je SharedMailbox.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 18-07-2021 09:22 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
HKLM_ schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:20:
[...]

Welke uitgebreide opties doel je dan op? Mijn sharedmailboxen hebben dezelfde functionaliteit en bescherming als mijn primaire postvak.

Je kan bijvoorbeeld gewoon een 50GB online archive koppelen aan je SharedMailbox.
Geen OneDrive , Geen shared agenda (?) , Geen Teams enz enz.. Voor mij overigens ook allemaal niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
joecks schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Geen OneDrive , Geen shared agenda (?) , Geen Teams enz enz.. Voor mij overigens ook allemaal niet nodig...
Randzaken die niks met mail te maken hebben dus :+

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joecks
HKLM_ schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Randzaken die niks met mail te maken hebben dus :+
Dat klopt , maar jij vraagt welke uitgebreide opties ;)

Ik noemde ook de uitgebreide opties behorende bij Microsoft 365 , zou je die wel willen hebben dan moet je gewoon een licentie afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:20

jurroen

Security en privacy geek

Ik host zelf mijn mailserver. De primary is colocated metaal in een tier-IV datacenter. Elk uur een (encrypted) backup naar een server in een ander DC. Ook is er een fallback (en replicatie) naar een VM/VPS in een derde datacenter (eveneens eigen hardware).

SPF, DKIM, DMARC, MTA-STS, etc geconfigureerd. Anti-spam via diverse checks (surbl, rdns, fcdns, senderscore) én rspamd. Firewall policy inkomend én uitgaand op basis van whitelisting (alleen indien expliciet toegestaan), waarbij poorten ook alleen door bepaalde users/daemons gebruikt kunnen worden. Op internet.nl, Hardenize en anderen de hoogste score.

Storage met FDE en boobytraps (in een eigen rack waar alleen ik toegang toe heb, als sensoren afwijkende / ongeauthoriseerde waarden meten direct een power cut).

Ik ben geen crimineel, terrorist en heb geen rare kinks / voorkeuren. Drieletterige 'agencies' zijn geen deel van mijn threat model. Waarom dan al die moeite?

Omdat het kan. En omdat ik het leuk vind.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1 2 3 Laatste