Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen. Ik hoor graag wat jullie er van vinden. Tips zijn welkom!

Situatie:

Gaat om een nieuwbouwwoning met het dak vrijwel pal op het zuiden. De afmetingen van het dak zijn ongeveer 5.4m breed bij 6m hoog. Volledig vrij (geen dakraam of dakkappel). Wel staat er vrijwel bovenaan een kleine schoorsteen op het dak. Ik ontvang 4000 euro subsidie omdat ik in "aardbevingsgebied" woon.

Ik heb verder vrij veel onderzoek gedaan naar specifieke zonnepanelen. Daarbij heb ik gekozen voor de Solar Frontiers 170 WP. Volgens verschillende testen van verschillende partijen presteren deze panelen het beste. Of dit op de lange termijn ook zo is blijft de vraag. Ik ben ervan bewust dat Solar Frontier binnenkort niet meer levert in Europa.

Ik kan op basis van de afmetingen op mijn dak ongeveer 18 panelen plaatsen. Aan de linkerkant van de schoorsteen plaats in niks (dat scheelt 2 panelen). Het is dan ook mijn streven om voor 4000 euro 18 panelen op mijn dak te krijgen. Wat betreft een omvormer vind ik het lastig. Het meest optimale is (volgens mij) een stringomvormer. Maar de vraag is of ik dit wel echt nodig heb. Wat zouden jullie aanraden in mijn geval?

Ik heb de volgende offertes ontvangen (incl plaatsing). Ik zal de netto prijzen vermelden (ex btw):

Aanbieder 1: (aangesloten bij stichting garantiefonds zonneenergie)

18 Solar Frontier panelen
Solar Edge 3000H + 9 optimizers
Montage systeem Click

4433 euro
--------------------------------------------
14 Solar Frontier panelen
Solar Edge SE 2200H + 7 optimizers
Montage systeem Click

3704 euro
--------------------------------------------
Goodwe 3000NS (1mpp)
Montagesysteem

3831 euro
-----------------------------------------------
Aanbieder 2: (aangesloten bij stichting garantiefonds zonneenergie)

SolarEdge 3000
Montagesysteem

4559 euro
-------------------------------------------------
Aanbieder 3

18 panelen
Omniksol 3.0 TL2
Montagesysteem

3964 euro

------------------------------------------------

Aanbieder 4

Solar Frontier Powerset 3.1
18 panelen + Steca omvormer
Montagesysteem

4734 euro

------------------------------------------------
Aanbieder 5

16 panelen
Ginlong 2.5 (2MPPT)
Montagesysteem

3716 euro

Ik ben bereid om zelf geld bij te leggen. Maar alleen als het echt een meerwaarde heeft. Zijn dit een beetje normale prijzen? Als ik alle componenten los zou kopen dan ben ik veel minder kwijt. Marges lijken hoog te liggen. Voornamelijk ook omdat men in het noorden weet van de subsidie regeling.

Mocht er meer informatie nodig zijn voor een goed advies hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou wegblijven van SE en SF met de P405 optimizers.
De kans dat de optimizer stuk gaat is vrij groot, met 2 panelen op 1 optimizer. Dit heeft te maken met wisselende spanningen van de SF panel op de optimizer.
Er is genoeg over te vinden in het PV forum. (of zoek op mijn reacties)

Je schrijft dat je geen schaduw hebt. Dan is SE ook niet nodig. (zeker niet met SF)
Tenzij je de logging zo mooi vind (per 2 panelen). Maar dat vind ik een non-argument.

Ik zou gaan voor aanbieding 4.
Hoog rendement omvormer met SF.
Ik snap alleen die prijs niet.
http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html
Montage systeem heb je al voor +/- 800 euro. (geen clickfit, ik vind clickfit ook relatief duur, er is wat goedkopers te vinden)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Zijn de aanbiedingen inclusief of exclusief het plaatsen van de panelen?

De SF panelen presteren goed maar beperken je opbrengt tot ongeveer 3000 kWh per jaar.
Als het verbruik van je huishouden boven de 3000 kWh per jaar ligt is mag je meer opbrengst salderen en is het zinvol te overwegen om andere panelen te nemen. Je kunt bijvoorbeeld ook 13 panelen van rond de 300 W kwijt op dat dak en dan zit je al aan 3900 Wp.

De aanbiedingen met Solaredge optimizers zijn veelal duurder maar alleen zinvol als er schaduw valt op je panelen door naastgelegen gebouwen of bomen of door je schoorsteen.

De aanbiedingen 1c en 3 lijken van je huidige aanbiedingen financieel het meest zinvol maar als er nog aanvullende leg/montage kosten moeten komen uit je subsidie en je tot minder dan 2700 kwh kan salderen is aanbieder 5 ook acceptabel.
Aanbieding 4 is misschien de mooiste set met de Steca omvormer maar wel flink te duur.

[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 01-03-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
TWyk schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:59:

De SF panelen presteren goed maar beperken je opbrengt tot ongeveer 3000 kWh per jaar.
?
http://www.pvoutput.org/a...sp?id=37744&sid=34523&t=y
Niet eens een perfect zuid dak.

Maar inderdaad ook even kijken of je flink meer WP kunt leggen met monopanelen.
Tenzij je perse SF wilt... (ook niet verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Mooie opbrengst maar:
2016 was zeer zonnig met landelijk gemiddeld circa 1880 uur zon tegenover 1640 uur normaal. Aan de kust scheen de zon het meest; in Zuid-Limburg het minst maar nog altijd 140 meer zonuren dan normaal.
Bron: KNMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Dank voor de reacties!

De prijzen snap ik inderdaad ook niks van. Maar ik vermoed dat het met de subsidie te maken heeft. Daar stemmen ze de prijzen op af. Ik ga in ieder geval even met aanbieder 4 overleggen. De andere hebben helaas geen powerset.

Alle prijzen zijn incl montage.

Ik woon sinds augustus 2016 in deze nieuwbouw. Mijn verbruik is tot nu toe 750 kwh. Dus ik verwacht maximaal 1500 kwh te verbruiken per jaar. Ik kom bij lange na niet aan 3000 kwh. Ik wil eigenlijk geen geld bijleggen. En verwacht in de toekomst ook niet meer dan 3000 kwh te verbruiken.

Per m2 leveren de SF idd minder op. Maar door bovengenoemde reden hoeft dat voor mij niet persee.

P.s. is het nog verstandig om te kiezen voor een partij welke is aangesloten bij stichting garantiefonds?

[ Voor 7% gewijzigd door biggydeen2 op 01-03-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
TWyk schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:08:
[...]

Mooie opbrengst maar:
2016 was zeer zonnig met landelijk gemiddeld circa 1880 uur zon tegenover 1640 uur normaal. Aan de kust scheen de zon het meest; in Zuid-Limburg het minst maar nog altijd 140 meer zonuren dan normaal.
Bron: KNMI
Ik begrijp je punt niet.
Voorbeeld is in het oosten van het land,
Sf presteert gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Dan zijn de aanbiedingen voor het grootste deel gewone prijzen. Solaredge oplossingen zijn daarbij altijd duurder. Alleen aanbieder 4 is echt te duur.
Ik woon sinds augustus 2016 in deze nieuwbouw. Mijn verbruik is tot nu toe 750 kwh. Dus ik verwacht maximaal 1500 kwh te verbruiken per jaar. Ik kom bij lange na niet aan 3000 kwh. Ik wil eigenlijk geen geld bijleggen. En verwacht in de toekomst ook niet meer dan 3000 kwh te verbruiken.

Per m2 leveren de SF idd minder op. Maar door bovengenoemde reden hoeft dat voor mij niet perse.
Dan kun je in financieel opzicht met aanbieding 1c of 3 die beide onder je subsidie grens liggen prima terecht.
De Solaredge oplossingen zijn alleen met flinke schaduw op je dak te verantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

AUijtdehaag schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:58:

Ik zou gaan voor aanbieding 4.
Hoog rendement omvormer met SF.
Ik snap alleen die prijs niet.
http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html
Montage systeem heb je al voor +/- 800 euro. (geen clickfit, ik vind clickfit ook relatief duur, er is wat goedkopers te vinden)
3100 voor de set
800 voor het montagesysteem
800 voor het plaatsen

is dat gek? lijkt mij een redelijke prijs hoor..

Ik zou ook voor deze set kiezen. De ferrari onder de beschreven sets!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
prein2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:52:
[...]
lijkt mij een redelijke prijs hoor..

Een Steca is marginaal efficiënter dan een gemiddelde omvormer zoals bij de verder vergelijkbare sets 1c en 3.
Die 734 euro boven de subsidiegrens van 4000 haal je daar niet mee uit.
Ik zie geen reden waarom set met een Steca 800 of 900 euro meer zou moeten kosten dan een set met een Omnik als je je bedenkt dat een 3k stecagrid al voor 900 euro te vinden is en zo'n Omnik voor ongeveer 750 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door TWyk op 01-03-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hij kan bijvoorbeeld naderhand nog 6x sf aan de andere kant leggen op de steca 4200 die bij de powerset zit.
Met die andere omvormers wordt dat lastiger.
Het is maar net wat je wilt.
Vind zowiezo 3060 wp op een 3000 watt omvormer veel te krap gekozen.
Sf piekt veel meer dan mono.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:09:
Hij kan bijvoorbeeld naderhand nog 6x sf aan de andere kant leggen op de steca 4200 die bij de powerset zit.
Met die andere omvormers wordt dat lastiger.
Het is maar net wat je wilt.
Vind zowiezo 3060 wp op een 3000 watt omvormer veel te krap gekozen.
Sf piekt veel meer dan mono.
Het is sowieso een optie om bij de offertes 1 en 3c die onder de 4000 euro van de subsidie zitten de omvormer te laten upgraden naar bijvoorbeeld een Omnik 4.0 of en Goodwe 3600
(of zelfs een Stecagrid 3600 als ze die leveren voor hoogstens een paar honderd euro meer)

[ Voor 3% gewijzigd door TWyk op 01-03-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TWyk
Bij een powerset tegenwoordig zit al een steca 4200. (turbo 1P)
Waarom zou je willen downgraden naar een steca 3600?

Als je met 18 panelen naar de Vmpp spanningen kijkt, zit je op de steca 4200 vrij dicht tegen het optimale aan. (6 panelen in een string)
Bij een chinees lig je er verder onder. (3 panelen in een string)
Het rendement is dus zeker wel wat hoger met een powerset

Dus het is een prijs/prestatie afweging.
(mijn keuze is prestatie, ondanks duurder. Geeft ook meer plezier en niet naderhand van.... had ik maar, als je op pvoutput je setje zit te vergelijken)

[ Voor 93% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
prein2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:52:
[...]
3100 voor de set
800 voor het montagesysteem
800 voor het plaatsen

is dat gek? lijkt mij een redelijke prijs hoor..

Die prijzen zijn inderdaad redelijk als het een bruto prijs zou zijn. De genoemde prijs van 4700 is netto. Volgens mij is dat veel te duur. En ik moet dan 700 bijleggen ten opzichte van de anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Deze offertes zijn via het project verstuurd, althans leveranciers aangedragen door het subsidie-project? Krijg je ook subsidie als je je leverancier zelf regelt?

edit: wat is trouwens je achterliggende overweging voor het merk zonnepanelen? Zit daar ook bij dat je per se de beste wilt hebben omdat deze het meest efficient stroom opwekken, onafhankelijk van hoeveel ze kosten?

Zo nee, kijk anders bijvoorbeeld eens hier naar de pakketten: http://www.sun-solar.nl/i...m/standaard-zonnepanelen/
Ik heb daar 2 jaar geleden een set van 9x270Wp gekocht met €600 aan installatiekosten. Was netto toen €3000 kwijt (dus na terugvraag BTW).

[ Voor 83% gewijzigd door celshof op 01-03-2017 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:16:
@TWyk
Bij een powerset tegenwoordig zit al een steca 4200. (turbo 1P)
Waarom zou je willen downgraden naar een steca 3600?
Ik zou eventueel een chinese omvormer zoals de Goodwe of de Omnik nog wel willen upgraden naar een Steca voor een paar honderd euro en dan is een Stecagrid 3600 al prima.
De enige aanbieding met de powerset is gewoon veel te duur dus die zou ik niet aanraden. Als hij de powerset (18SF + Stecagrid 4200) volledig geinstalleerd voor 4000-4200 zou kunnen krijgen dan is het wel een optie vergeleken met de al ontvangen aanbiedingen.
Het rendement is dus zeker wel wat hoger met een powerset
Rond de 2% schat ik
Dus het is een prijs/prestatie afweging.
(mijn keuze is prestatie, ondanks duurder. Geeft ook meer plezier en niet naderhand van.... had ik maar, als je op pvoutput je setje zit te vergelijken)
Als ik ruim 700 euro had kunnen besparen dan had ik wel voor lief genomen dat mijn setje 2% minder presteert tov van andere tweakers waarmee je je opbrengsten kan vergelijken op pvoutput. (als je uberhaupt al op PVoutput je opbrengsten wilt loggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ach, en aan de andere kant, als ik voor 700 euro 18 CIS panelen op mijn dak kon leggen dan zou ik elke dag lachen om de terugverdientijd van 1 jaar...

Tegen die prijs zou ik zeker de ferrari nemen en dus voor de stecagrid gaan... Dan kun je elke dag iedereen uitlachen omdat je de hoogste efficientie hebt, technisch de mooiste oplossing. Ik word er al blij van als ik eraan denk.

Maar uiteraard is iedereen vrij. als je puur naar terugverdientijd kijkt is het meestal zo dat de goedkoopste set het best terugverdiend. zodra ja voor uiterlijk/meer logging of iets anders fancies gaat, dan betekent dat dat je meer betaald..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
celshof schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:15:
Deze offertes zijn via het project verstuurd, althans leveranciers aangedragen door het subsidie-project? Krijg je ook subsidie als je je leverancier zelf regelt?

edit: wat is trouwens je achterliggende overweging voor het merk zonnepanelen? Zit daar ook bij dat je per se de beste wilt hebben omdat deze het meest efficient stroom opwekken, onafhankelijk van hoeveel ze kosten?

Zo nee, kijk anders bijvoorbeeld eens hier naar de pakketten: http://www.sun-solar.nl/i...m/standaard-zonnepanelen/
Ik heb daar 2 jaar geleden een set van 9x270Wp gekocht met €600 aan installatiekosten. Was netto toen €3000 kwijt (dus na terugvraag BTW).
Nee ik kan kopen waar ik wil. Alle aanbieders heb ik zelf benaderd. Uiteraard niet genoemd dat ik een subsidie van 4000 euro krijg.

De reden dat ik voor SF kies is omdat dit naar mijn idee (veruit) de meeste efficiente panelen zijn voor de prijs. Het levert niet het meeste op per m2 maar de prestaties worden voor zover ik kan terugvinden niet geevenaard. Ik wil het maximale halen uit die 4000 euro. Eventueel bijleggen mag maar liever niet. Sowieso al een luxe positie uiteraard.

Het enige probleem is dat de powersets vrijwel niet meer verkrijgbaar zijn. En kreeg zojuist te horen van iemand dat de powersets die er nog zijn wel eens refurbised kunnen zijn. De vraag is of dat wel verstandig is...

Maargoed heb nu de enige aanbieder gevraagd waarom de prijs zoveel afwijkt van de prijs op b.v. http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html En zal navraag doen over het refurbised verhaal. Ze hadden nog twee sets liggen bij de leverancier.

Update:

Contact gehad met een andere aanbieder. Deze rade aan om een fronius omvormer te nemen. Presteren erg goed volgens hun testen. Gaat om een fronius 3600 icm 18 panelen incl installatie voor 4000 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door biggydeen2 op 02-03-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd kiezen voor SolarEdge met optimizers! Daarmee worden de CIS panelen per twee geoptimaliseerd. Grootste nadeel van CIS panelen in combinatie met een string omvormer is dat er veel kleine strings worden gemaakt.

Wel eens gedacht aan een zonnestroomboiler? Als u 3000 kWh stroom opwekt en 1500 kWh verbruikt een unieke kans om met zonnestroom ook de gas rekening te verlagen.

*knip*

Dit valt onder spam. Zie het beleid.

[ Voor 24% gewijzigd door Rone op 02-03-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:39:
Altijd kiezen voor SolarEdge met optimizers! Daarmee worden de CIS panelen per twee geoptimaliseerd. Grootste nadeel van CIS panelen in combinatie met een string omvormer is dat er veel kleine strings worden gemaakt.

Wel eens gedacht aan een zonnestroomboiler? Als u 3000 kWh stroom opwekt en 1500 kWh verbruikt een unieke kans om met zonnestroom ook de gas rekening te verlagen.

*knip*
Dat is volgens mij alleen interessant als er veel schaduw aanwezig is. Ik zit pal op het zuiden zonder schaduw.

Zonneboiler is wellicht voor later inderdaad interessant.

[ Voor 11% gewijzigd door Rone op 02-03-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemiste kans als er bij de installatie geen SolarEdge wordt gebruikt. Bij een stringomvormer worden strings van 3 a 4 CIS panelen gemaakt. Onderling connectie middels Y-splitters. Dat is lastig bij service en onderhoud. Bij een fout in de panelen is het zoeken naar een speld in de hooiberg.

Voor de opbrengst maakt het inderdaad niet. De meerprijs van SolarEdge ga je in de loop van de jaren zeker terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:44
Ik vind het anders een behoorlijke meerprijs, met als enig voordeel dat je geen splitters hebt. Voor de meerprijs van SolarEdge leg je ook zo 2 extra panelen weg, gegarandeerd dat de opbrengst dan nog véél hoger is!

Begrijp me niet verkeerd, SolarEdge is prachtig als je schaduw hebt, of gewoon gek op grafiekjes. Maar voor een snelle TVT is het zelden de slimste keuze.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de levensduur van een Goodwe, Ginlong, Omnik, Steca string omvormer? SolarEdge is van aanzienlijk hogere kwaliteit, een langere levensduur en een zeer goede service.

De terugverdientijd van een string omvormer zal inderdaad korter zijn. Het totale projectrendement van de SolarEdge omvormer hoger door een lagere total cost of ownership.

Wellicht nog een overweging wat gebeurd er bij inductie als er 4 tot 5 parallelle string zijn aangesloten op een string omvormer? Waarschijnlijk de helft van de zonnepanelen kapot. Allemaal potentiële problemen die je met SolarEdge voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd
Je bent vast een hele goede verkoper.

Heb je hier ook goede verklaringen voor?
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook een uitleg voor ;) op basis van onze ervaring. Eerlijk is eerlijk ook poweroptimizers gaan kapot. Het % vervangen poweroptimizers is echter wel heel laag. De feiten qua vervanging liggen allemaal in het voordeel van SolarEdge. De nieuwe serie P405 van SolarEdge zijn echt super. Sinds de komst daarvan deze zomer hebben wij hiervan nog nooit een kapotte optimizer gehad. Deze optimizers zijn ook dikker, waarschijnlijk ivm warmte capaciteit.

Maar wie heeft er cijfers over het vervangpercentage van stringomvormers? Bij ons een veelvoud van SolarEdge. Bovenaan staat SMA, daarvoor hebben we nu na 5 jaar installatiewerk inmiddels al weer 50% vervangen. Mogelijk ook pech, maar om een beeld te geven van de levensduur van stringomvormers.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je zal er vast meer zien dan ik.

Maar ik lees meer over defecte P405's, dan over defecte SMA's
Ik vind het maar stemmingsmakerij wat je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af waarom je SF panelen neemt. Je kunt voor hetzelfde geld meer opbrengst krijgen, de voordelen van SF panelen benut je niet of nauwelijks. Volgens mij moet je die Shell panelen gewoon uit je hoofd zetten icm SE optimizers maar gewoon voor een recht toe recht aan set gaan van een goede leverancier met waarborgen. Je hebt vandaag een offerte van een collectief van me ontvangen die veel scherper was dan wat je zelf schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:16:
Heb ik ook een uitleg voor ;) op basis van onze ervaring. Eerlijk is eerlijk ook poweroptimizers gaan kapot. Het % vervangen poweroptimizers is echter wel heel laag. De feiten qua vervanging liggen allemaal in het voordeel van SolarEdge. De nieuwe serie P405 van SolarEdge zijn echt super. Sinds de komst daarvan deze zomer hebben wij hiervan nog nooit een kapotte optimizer gehad. Deze optimizers zijn ook dikker, waarschijnlijk ivm warmte capaciteit.

Maar wie heeft er cijfers over het vervangpercentage van stringomvormers? Bij ons een veelvoud van SolarEdge. Bovenaan staat SMA, daarvoor hebben we nu na 5 jaar installatiewerk inmiddels al weer 50% vervangen. Mogelijk ook pech, maar om een beeld te geven van de levensduur van stringomvormers.....
Feit is dat hoe meer elektronica op het dak hoe meer er kapot kan gaan. solaredge zonder überhaupt schaduw te hebben op je dak is in mijn ogen verspilling van geld. Ja je kan misschien sneller een storing ontdekken, maar als er iets kapot gaat merk je dat zonder optimizers ook wel. 25 jaar garantie is trouwens leuk op de optimizers, maar meestal krijg je maar twee jaar garantie op de installatie, kan je daarna alsnog kosten betalen omdat de optimizer van je dak moet worden gehaald...
biggydeen2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:41:
[...]
Update:

Contact gehad met een andere aanbieder. Deze rade aan om een fronius omvormer te nemen. Presteren erg goed volgens hun testen. Gaat om een fronius 3600 icm 18 panelen incl installatie voor 4000 euro.
Prima prijs toch? Deze omvormer denk ik, http://www.fronius.com/cp...xsl/83_34645_ENG_HTML.htm is een prima ding. Kan je zelfs nog iets uitbreiden mocht je ruimte over hebben ;)

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Dank allemaal voor het advies!

Uiteindelijk moet ik natuurlijk zelf een keuze maken. Hoewel het me veel tijd heeft gekost ben ik er (bijna) uit. Dankzij goed advies van mede-tweakers uitgekomen bij een aanbieder die goed advies geeft en mij niks probeert aan te smeren. Garantie e.d. is allemaal goed geregeld.

Er passen hooguit 19 panelen op mijn dak (uitgaande van SF panelen). We gaan voor de Fronius primo 3.6. omvormer (4 strings 2 mmp). Het word aangeraden om 3 strings van 6 panelen te gebruiken (dus 18 panelen). Ik zou nog een paneel kwijt kunnen alleen heb geen idee hoe het dan met de string uitkomt. Poging gewaagd om een berekening te maken maar dat is me niet gelukt. Is bijvoorbeeld 2x6 en 1x7 een goede optie?

Er zal dan wel 1 paneel aan de rechterkant van de schoorsteen geplaatst worden. Hoewel het een klein ding is ligt er dan wel schaduw op 1 paneel verder in de middag. Aangezien de hele string dan "aangetast" wordt was ik nog benieuwd of dat ene paneel extra wel de moeite waard is.

Tot zover bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
biggydeen2 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:02:
Er passen hooguit 19 panelen op mijn dak (uitgaande van SF panelen). We gaan voor de Fronius primo 3.6. omvormer (4 strings 2 mmp). Het word aangeraden om 3 strings van 6 panelen te gebruiken (dus 18 panelen).
...
Er zal dan wel 1 paneel aan de rechterkant van de schoorsteen geplaatst worden. Hoewel het een klein ding is ligt er dan wel schaduw op 1 paneel verder in de middag. Aangezien de hele string dan "aangetast" wordt was ik nog benieuwd of dat ene paneel extra wel de moeite waard is.
Laat dat ene paneel gewoon zitten en kies de schaduw vrije oplossing van 18 panelen zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Iemand ervaring met NSP (neo solar power) ? In de test van zonnepanelen.net komt deze naar voren met een hoog rendement (260wp model leverde 297kwh op in 2016) en ze zijn niet duur op een duitse site. 0,50€/wp (0,44€/kwh) ex btw. Krijg je eigenlijk de btw ook terug op buitenlandse producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een 300 Wp paneel levert je nog meer op. En 0,53 €/wp ex. Zoveel scheelt dat niet voor een huisinstallatie. Tenzij je een landbouwschuur vol legt.
Lijkt me sterk dat ze daar bij de belastingdienst intrappen. Je draagt de belasting in duitsland af en betaalt maar 19%. (zou wel een leuke winstpakker zijn die 2% gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Heb er nog eens over nagedacht, de 18 panelen lijken mij inderdaad een prima optie.

1. Geen schaduw
2. Drie strings van 6 panelen, kan je altijd nog uitbreiden op de tweede mpp tracker.
3. Binnen je budget
4. Qua aanzicht mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Laatste update:

Ik zit nu op 5000 euro ex. btw voor:

25 SF panelen (5x5 string)
Fronius primo 5.0
Incl. montage

Aardige prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 07:58:
Een 300 Wp paneel levert je nog meer op. En 0,53 €/wp ex. Zoveel scheelt dat niet voor een huisinstallatie. Tenzij je een landbouwschuur vol legt.
Lijkt me sterk dat ze daar bij de belastingdienst intrappen. Je draagt de belasting in duitsland af en betaalt maar 19%. (zou wel een leuke winstpakker zijn die 2% gratis)
Zou iemand me een passende 3600 watt 1 fase omvormer willen aanbevelen voor 14 van de bovenstaande 300 w/piek Ja Solar panelen.
Dakhelling is ongeveer 40 graden op het zuidwesten.
Dan ligt het dak mooi vol. _/-\o_
Sorry voor het inbreken in dit topic!

[ Voor 3% gewijzigd door Leudal op 06-03-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Leudal schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:54:
[...]

Zou iemand me een passende 3600 watt 1 fase omvormer willen aanbevelen voor 14 van de bovenstaande 300 w/piek Ja Solar panelen.
Dakhelling is ongeveer 40 graden op het zuidwesten.
Dan ligt het dak mooi vol. _/-\o_
Sorry voor het inbreken in dit topic!
SMA sunny boy 3600tl-20 (misschien net te krap) / SMA sunny boy 4000tl-20. Maak even je eigen topic aan ipv hier te vragen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
biggydeen2 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:56:
Laatste update:

Ik zit nu op 5000 euro ex. btw voor:

25 SF panelen (5x5 string)
Fronius primo 5.0
Incl. montage

Aardige prijs?
Ex de btw? Niet inclusief? Dan is het opzich nog een prima prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
5000 netto inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Zanzibar-1337 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:34:
[...]

SMA sunny boy 3600tl-20 (misschien net te krap) / SMA sunny boy 4000tl-20. Maak even je eigen topic aan ipv hier te vragen ;).
Is gemaakt een eigen Topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biggydeen2
Allright ik ben er uit. Het is geworden:

25x SF panelen
Fronius Primo 5.0 (5x5 strings)
Incl montage

6000 euro incl btw.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit zeker niet de laagste prijs is voor deze setup. Maar ik heb specifiek voor deze aanbieder gekozen omdat:

- Goed advies (minstens 10-15 adviseurs gesproken en deze sprak mij veruit het meeste aan. Geen verkoop geneuzel)
- Importeur/leverancier van SF (panelen goed leverbaar en zijn ook na te leveren. Ze stoppen niet met leveren in Europa zoals veel mensen denken)
- Importeur/leverancier van Fronius (Geen gezeur bij garantiezaken/problemen)
- Heeft geen keurmerk of andere stichting waardoor je extra geld kwijt bent en voor zover ik het kan lezen gewoon een wassenneus is.
- Mochten ze failliet gaan wordt de garantieafhandeling afgehandeld door hun importeur. Dit heb ik nagevraagd/gecontroleerd bij hun importeur. Daar heb je dus geen stichting of keurmerk voor nodig.
- Ze kunnen binnen 3 dagen plaatsen :D Komende woensdag liggen ze al op het dak... Dat verwacht je dan ook weer niet.

Mijn dak bleek iets breder te zijn dan gedacht waardoor er nog eens heel wat panelen extra bij passen. Er zouden eventueel nog 3 extra bij kunnen. Met 25 panelen is de opbrengst 4250WP. Met SF reken je daar al snel 10% bij en soms zelfs x 1.2. Dan zit ik rond de 4700 - 5100 WP. Met een verbruik van ongeveer 1500kwh per jaar heb ik dus minstens 3000 kwh over (lol)...

Daar ga ik nog wel wat leuks mee doen. Vooral in de toekomst als powerwalls flink goedkoper zijn. En zodra er over een paar jaar een Tesla voor de deur staat. (Zal eerder een elektrische driewieler worden maar ok... ;) )

De investering voor mij is nu 1000 euro. Daarnaast wil ik iig een elektrische boiler laten plaatsen. En mijn elektrische sfeerhaard kan weer van zolder gehaald worden :)

Ook vertelde de aanbieder dat elektrische C.V. ketels flink in opmars zijn. Helaas verbruiken ze nu al snel 10 kwh dus dat kan voor mij niet uit. Maar zodra dit flink naar beneden gaat zal ik mijn complete C.V. vervangen. Dan ben ik vrijwel gas loos. Wij Groningers zijn sowieso al niet zo blij met al dat gas... Aan de andere kant kan ik daarom nu wel voor 1000 euro dit leuke systeem plaatsen. Wellicht kan ik nog eens een boorpoging wagen in mijn achtertuin...

Tot zover bedankt voor alle hulp en info. Een foto van het resultaat zal eind deze week verschijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
biggydeen2 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:53:
Allright ik ben er uit. Het is geworden:

25x SF panelen
Fronius Primo 5.0 (5x5 strings)
Incl montage

6000 euro incl btw.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit zeker niet de laagste prijs is voor deze setup. Maar ik heb specifiek voor deze aanbieder gekozen omdat:

- Goed advies (minstens 10-15 adviseurs gesproken en deze sprak mij veruit het meeste aan. Geen verkoop geneuzel)
- Importeur/leverancier van SF (panelen goed leverbaar en zijn ook na te leveren. Ze stoppen niet met leveren in Europa zoals veel mensen denken)
- Importeur/leverancier van Fronius (Geen gezeur bij garantiezaken/problemen)
- Heeft geen keurmerk of andere stichting waardoor je extra geld kwijt bent en voor zover ik het kan lezen gewoon een wassenneus is.
- Mochten ze failliet gaan wordt de garantieafhandeling afgehandeld door hun importeur. Dit heb ik nagevraagd/gecontroleerd bij hun importeur. Daar heb je dus geen stichting of keurmerk voor nodig.
- Ze kunnen binnen 3 dagen plaatsen :D Komende woensdag liggen ze al op het dak... Dat verwacht je dan ook weer niet.

Mijn dak bleek iets breder te zijn dan gedacht waardoor er nog eens heel wat panelen extra bij passen. Er zouden eventueel nog 3 extra bij kunnen. Met 25 panelen is de opbrengst 4250WP. Met SF reken je daar al snel 10% bij en soms zelfs x 1.2. Dan zit ik rond de 4700 - 5100 WP. Met een verbruik van ongeveer 1500kwh per jaar heb ik dus minstens 3000 kwh over (lol)...

Daar ga ik nog wel wat leuks mee doen. Vooral in de toekomst als powerwalls flink goedkoper zijn. En zodra er over een paar jaar een Tesla voor de deur staat. (Zal eerder een elektrische driewieler worden maar ok... ;) )

De investering voor mij is nu 1000 euro. Daarnaast wil ik iig een elektrische boiler laten plaatsen. En mijn elektrische sfeerhaard kan weer van zolder gehaald worden :)

Ook vertelde de aanbieder dat elektrische C.V. ketels flink in opmars zijn. Helaas verbruiken ze nu al snel 10 kwh dus dat kan voor mij niet uit. Maar zodra dit flink naar beneden gaat zal ik mijn complete C.V. vervangen. Dan ben ik vrijwel gas loos. Wij Groningers zijn sowieso al niet zo blij met al dat gas... Aan de andere kant kan ik daarom nu wel voor 1000 euro dit leuke systeem plaatsen. Wellicht kan ik nog eens een boorpoging wagen in mijn achtertuin...

Tot zover bedankt voor alle hulp en info. Een foto van het resultaat zal eind deze week verschijnen!
Je moet wel een hele slechte prijs krijgen voor teruggeleverde elektriciteitsoverschotten als je met elektriciteit grootschalig water gaat verwarmen.
Een quooker van een paar liter kan ik nog wel begrijpen vanwege het comfort en bepaalde besparingen op kokend water gebruik maar verder is het verwarmen van water met elektriciteit gewoon milieuvervuiling.
Bedenk maar eens dat voor elke kWh die je teruglevert aan het net er effectief meer gas (of andere fossiele brandstoffen) worden bespaart dan jouw CV/Combi ketel verbruikt. Gebruik van een elektrische CV zal eerder het gasverbruik in Groningen doen toenemen dan verminderen.
Het opwekken van elektriciteit door elektriciteitscentrales is namelijk veel minder efficient (45%-55%) dan jouw combiketel/boiler die met gas water verwarmt (85%-90%).

Een elektrische auto opladen lijkt me dan al wel een stuk logischer.
Daar vervang je dan tenminste een echt nog veel inefficientere technologie namelijk de verbrandingsmotor (25%)

[ Voor 3% gewijzigd door TWyk op 06-03-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
TWyk schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:33:
[...]

Je moet wel een hele slechte prijs krijgen voor teruggeleverde elektriciteitsoverschotten als je met elektriciteit grootschalig water gaat verwarmen.
Een quooker van een paar liter kan ik nog wel begrijpen vanwege het comfort en bepaalde besparingen op kokend water gebruik maar verder is het verwarmen van water met elektriciteit gewoon milieuvervuiling.
Bedenk maar eens dat voor elke kWh die je teruglevert aan het net er effectief meer gas (of andere fossiele brandstoffen) worden bespaart dan jouw CV/Combi ketel verbruikt. Gebruik van een elektrische CV zal eerder het gasverbruik in Groningen doen toenemen dan verminderen.
Het opwekken van elektriciteit door elektriciteitscentrales is namelijk veel minder efficient (45%-55%) dan jouw combiketel/boiler die met gas water verwarmt (85%-90%).

Een elektrische auto opladen lijkt me dan al wel een stuk logischer.
Daar vervang je dan tenminste een echt nog veel inefficientere technologie namelijk de verbrandingsmotor (25%)
Daar heb je een goed punt. Uiteindelijk hoef je helemaal niks meer terug te leveren aan het net. Dan kun je met je eigen opgewekte energie je hele huishouden voorzien. Dat is nu uiteraard nog niet het geval maar daar gaan we wel naartoe. Water verwarmen met elektrische energie is zeker niet efficient. Maar maakt dat uit als je genoeg eigen energie opwekt en niet meer bent aangesloten op "het net"? Dat is toch juist het uiteindelijke doel?

Sowieso zal het gasverbruik moeten stoppen. Omdat het simpelweg uiteindelijk een keer op is. En de problemen hier in het noorden zijn echt behoorlijk groot. Dat wordt door de rest van het land snel vergeten. Het is wachten totdat er echt een keer iets gebeurt en dat er doden gaan vallen. De gasrekening zal alleen maar gaan groeien naarmate er minder gas uit de grond wordt gehaald. Gasverbranding is zeker efficient maar er zitten ook indirecte nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

biggydeen2 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:53:
Met elektrische CV en boorpoging bedoel je een warmtepomp? Dat is, energetisch gezien, wel beter dan gas.
Als je een lucht/water warmtepomp neerzet kan je voor ~€2k klaar zijn en heb je geen boring nodig.
Neem hier eens een kijkje:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
biggydeen2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:56:
[...]
Daar heb je een goed punt. Uiteindelijk hoef je helemaal niks meer terug te leveren aan het net. Dan kun je met je eigen opgewekte energie je hele huishouden voorzien. Dat is nu uiteraard nog niet het geval maar daar gaan we wel naartoe. Water verwarmen met elektrische energie is zeker niet efficient. Maar maakt dat uit als je genoeg eigen energie opwekt en niet meer bent aangesloten op "het net"? Dat is toch juist het uiteindelijke doel?
Het uiteindelijke doel zou (in mijn ogen) moeten zijn om zo weinig mogelijk energie te verbruiken en dat financieel verantwoord te realiseren.
Het is dus zeker niet zinvol om een hoogeffciente verwarmingsmethode te vervangen door een veel minder efficiente verwarmingsmethode omdat je toevallig wat stroom over hebt. Lever die stroom dan liever aan het net terug of beter nog kies voor vervanging van minder efficient energieverrbruik door effcienter verbruik.

Bijvoorbeeld
Brandstof auto naar elektrische auto of
CV ketel naar warmtepomp
Wel kijken of dat financieel verantwoord is want dat zijn dure overgangen die je mogelijk niet terugverdient (maar wel eerder als je elektriciteitsoverschotten hebt)

Ik vind terugleveren van elektriciteitsoverschotten aan het elektriciteitsnet een relatief milieu vriendelijk concept.
Veel milieuvriendelijker dan zelf elektriciteitsoverschotten opslaan in een powerwall of elektriciteitsoverschotten opmaken aan het verwarmen van water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:06:
[...]

Met elektrische CV en boorpoging bedoel je een warmtepomp? Dat is, energetisch gezien, wel beter dan gas.
Als je een lucht/water warmtepomp neerzet kan je voor ~€2k klaar zijn en heb je geen boring nodig.
Neem hier eens een kijkje:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3
Met een elektrische C.V bedoelde ik letterlijk een elektrische C.V. (geen waterpomp). Wat betreft het boren was een geintje ;)

Daar ga ik zeker een kijkje nemen! Heb wel even algemeen rondgekeken op internet maar kwam al snel op bedragen van ruim 5K. Voor 2k is dat zeker een goede optie. Dank voor de tip.
TWyk schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:09:
[...]

Het uiteindelijke doel zou (in mijn ogen) moeten zijn om zo weinig mogelijk energie te verbruiken en dat financieel verantwoord te realiseren.
Het is dus zeker niet zinvol om een hoogeffciente verwarmingsmethode te vervangen door een veel minder efficiente verwarmingsmethode omdat je toevallig wat stroom over hebt. Lever die stroom dan liever aan het net terug of beter nog kies voor vervanging van minder efficient energieverrbruik door effcienter verbruik.

Bijvoorbeeld
Brandstof auto naar elektrische auto of
CV ketel naar warmtepomp
Wel kijken of dat financieel verantwoord is want dat zijn dure overgangen die je mogelijk niet terugverdient (maar wel eerder als je elektriciteitsoverschotten hebt)

Ik vind terugleveren van elektriciteitsoverschotten aan het elektriciteitsnet een relatief milieu vriendelijk concept.
Veel milieuvriendelijker dan zelf elektriciteitsoverschotten opslaan in een powerwall of elektriciteitsoverschotten opmaken aan het verwarmen van water.
Dat ben ik volledig met je eens. Voor mij als individu levert dat echter weinig op afgezien van het grotere plaatje. Als ik puur naar de zakelijk kant kijk kan ik mijn kosten tot 0 reduceren door alles elektrisch aan te sturen. Of dit het meest efficiente of millieu vriendelijkste is, is een ander verhaal.

Het enige wat vaststaat is dat er binnenkort zonnepanelen op het dak liggen. Voor de rest heb ik nog niks definitief besloten. Dus ik ontvang graag tips als iets beter/anders kan! Ik ben in dat opzicht een beginner :) Het warmtepomp gedeelte ga ik zeker even doorspitten. Wellicht dat dit de volgende stap gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

biggydeen2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:47:
[...]
Daar ga ik zeker een kijkje nemen! Heb wel even algemeen rondgekeken op internet maar kwam al snel op bedragen van ruim 5K. Voor 2k is dat zeker een goede optie. Dank voor de tip.
De truc lijkt te zijn voor €4k een 7 kW monobloc uit Frankrijk te halen en dan hier €2k subsidie te krijgen.
Zelf heb ik geen ervaring, maar in dat topic zijn er des te meer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1