Ben nu je dat zegt ook wel benieuwd of het achter de ene auto makkelijker is om te rijden dan bij de andere. En of ze bewust nog de lucht vervuilen voor achteropkomend verkeer.
Goede vraag, ik weet het antwoord ook niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit waarddevolle data is. En er dus soms expres achter iemand aan gereden wordt. Of dat wordt afgesproken? Dat durf ik echt niet te zeggen, ik zou zeggen van niet. Maar wie weet.nachtnet schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:02:
Andere vraag (misschien wat laat met nog maar een halve dag te gaan..)
Zijn er teams die bewust bij elkaar in de vieze lucht gaan rijden om te zien hoeveel invloed dat op de wagen heeft? Ik kan me dat eventueel van STR & RBR voorstellen.. (het lijkt mij dat dat bij uitstek data is die niet makkelijk uit de sim/windtunnel-computer rolt..)
Een paar dagen geleden via twitter een filmpje gezien waar ze inderdaad op elkaars staart zaten. Door de zon kon ik niet goed zien welke teams het waren. Het was een rode/oranje wagen. Gezien McLaren zoveel stilstaat moet het Ferrari wel zijn geweest.nachtnet schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:02:
Andere vraag (misschien wat laat met nog maar een halve dag te gaan..)
Zijn er teams die bewust bij elkaar in de vieze lucht gaan rijden om te zien hoeveel invloed dat op de wagen heeft? Ik kan me dat eventueel van STR & RBR voorstellen.. (het lijkt mij dat dat bij uitstek data is die niet makkelijk uit de sim/windtunnel-computer rolt..)
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Ze hebben verschillende neuzen (inclusief voorvleugel) geprobeerd en eerst een aantal rondes met een aero rake gereden om data te verzamelen over de verschillen in luchtstroming over die verschillende types voorkant zogezegd.Spotmatic schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:50:
Toch apart weer, dat zeer beperkte aantal rondjes van VER. Maar minimaal meer dan ALO, die al onderaan staat qua rondenaantal. Is dat in het geval van VER vanwege een tweakje hier, tweakje daar, of is er meer aan de hand?
Daarna heel veel rondjes achter elkaar van het type 'naar buiten en direct weer naar binnen'.
Nee, merp!
volgens mij is het lunchpauze

De testdagen zijn (bijna) weer voorbij. Iedereen is op de baan geweest. Tijd voor een poll.

De testdagen zijn (bijna) weer voorbij. Iedereen is op de baan geweest. Tijd voor een poll.
Poll: Wie staat er na de eerste 4 races bovenaan in het klassement? | |
---|---|
| Tussenstand: |
. | |
Ook een poll maken? Klik hier |
Je kunt prima simuleren hoe het is om achter je eigen auto te rijden (d.w.z. de lucht die aan de achterkant uit je simulatie komt kun je er makkelijk aan de voorkant in stoppen) - echter of het de tijd/moeite waard is weet ik nietnachtnet schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:02:
(het lijkt mij dat dat bij uitstek data is die niet makkelijk uit de sim/windtunnel-computer rolt..)
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Tussenstandje na 7.5 dag testen
Fastest lap per tyre
Driver Team Date Tyre Lap time
Kimi Raikkonen Ferrari Day Eight Ultrasofts 1:18.911
Kimi Raikkonen Ferrari Day Eight Supersofts 1:18.634
Kimi Raikkonen Ferrari Day Eight Softs 1:19.267
Sebastian Vettel Ferrari Day Three Mediums 1:21.609
Gisteren zal volgens mij Massa ook vlak achter Hulkenberg (of Ocon), terwijl ze de enige 2 auto's op het circuit van ruim 4,5 km waren. Dat gaat ook niet per ongeluk hoor.Coldcat schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:08:
[...]
Een paar dagen geleden via twitter een filmpje gezien waar ze inderdaad op elkaars staart zaten. Door de zon kon ik niet goed zien welke teams het waren. Het was een rode/oranje wagen. Gezien McLaren zoveel stilstaat moet het Ferrari wel zijn geweest.
Heeft er ook al iemand op de harde (oranje) band gereden deze testweken?
Deze band word namelijk ook gebruikt in het weekend van de GP van Barcelona(weet alleen even niet of deze verplicht is)
Deze band word namelijk ook gebruikt in het weekend van de GP van Barcelona(weet alleen even niet of deze verplicht is)
Fastest lap per tyre | ||||
Driver | Team | Date | Tyre | Lap time |
Kimi Raikkonen | Ferrari | Day Eight | Ultrasofts | 1:18.911 |
Kimi Raikkonen | Ferrari | Day Eight | Supersofts | 1:18.634 |
Kimi Raikkonen | Ferrari | Day Eight | Softs | 1:19.267 |
Sebastian Vettel | Ferrari | Day Three | Mediums | 1:21.609 |
Van mij mag het tanken wel weer terugkomen in de F1. Dat zorgt gewoon voor extra strategieën. Dat verplicht gebruiken van 2 soorten compounds

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Wat een vertrouwen in HAM allemaal. Is er niemand een dromer? hahanachtnet schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:08:
volgens mij is het lunchpauze
[afbeelding]
Poll: Wie staat er na de eerste 4 races bovenaan in het klassement?
- Hamilton
- Bottas
- Ricciardo
- Verstappen
- Vettel
- Räikkönen
- Perez
- Ocon
- Massa
- Stroll
- Vandoorne
- Alonso
- Kvyat
- Sainz
- Grosjean
- Magnussen
- Hulkenberg
- Palmer
- Ericsson
- Wehrlein
Tussenstand:
[afbeelding]
. Ook een poll maken? Klik hier
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Jawel, daarom stemde ik op WehrleinJasphur schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:15:
[...]
Wat een vertrouwen in HAM allemaal. Is er niemand een dromer? haha
39
Opvallender is dat als je de teams optelt Merc & Ferrari elkaar weinig ontlopen in de poll.Jasphur schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:15:
[...]
Wat een vertrouwen in HAM allemaal. Is er niemand een dromer? haha
Over 8 weken maar eens kijken hoe de stand werkelijk is.. (reminder set.)
Ik heb voor Ricciardo gekozen. Ik denk dat (mits de auto mee kan doen om de prijzen) hij wel eens beter uit de verf kan komen dan Max.. puur omdat Ricciardo ook weet dat Max eigenlijk alleen maar beter/ervarener zal worden en dit het jaar is dat hij nog de meeste kans maakt.
Ik hoop natuurlijk van niet, alhoewel ik Ferrari, Renault en McLaren ook wel wat succes gun. Niet te veel echter.
Ik hoop natuurlijk van niet, alhoewel ik Ferrari, Renault en McLaren ook wel wat succes gun. Niet te veel echter.
Ik heb zo het gevoel dat Red Bull nog steeds info aan het vergaren is op standje safe door de problemen met de ERS en dat ze wanneer ze klaar zijn met het standaard testprogramma de boel open gaan draaien en er echt voor gaan zitten. Wanneer je dan stil komt te staan is het toch niet zo erg meer je hebt immers al alle data binnen.
Eigenlijk is McLaren dus al gewoon 3 dagen klaar met data vergarenMaakmeGek schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:21:
Ik heb zo het gevoel dat Red Bull nog steeds info aan het vergaren is op standje safe door de problemen met de ERS en dat ze wanneer ze klaar zijn met het standaard testprogramma de boel open gaan draaien en er echt voor gaan zitten. Wanneer je dan stil komt te staan is het toch niet zo erg meer je hebt immers al alle data binnen.
Is toch duidelijk dat ze kampioen gaan worden?Radiant schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:23:
[...]
Eigenlijk is McLaren dus al gewoon 3 dagen klaar met data vergaren
In de wintertesten heeft Ferrari wel eerder de indruk gewekt het gat gedicht te hebben danwel beter te zijn tov de concurrentie. In raceweekenden kwam het er dan niet uit, óf ze zakten gedurende het jaar weg. Ik verwacht dat dat ook een soort mentaliteitsissue is; als alles hun kant op valt, zijn ze vol zelfvertrouwen en lúkken dingen ook maar als het tegenzit zit het bij Ferrari ook al snel heel erg tegen. "When it rains, it pours" zeg maar.nachtnet schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:18:
[...]
Opvallender is dat als je de teams optelt Merc & Ferrari elkaar weinig ontlopen in de poll.
Over 8 weken maar eens kijken hoe de stand werkelijk is.. (reminder set.)
Bij RBR en Mercedes zie je dit dus vaak omgekeerd het geval zijn. Die trekken zichzelf op als ze op achterstand staan.
Het lijkt er eerder op dat Ferrari er telkens voor kiest om redelijk positief voor de dag te komen tijdens het testen, waarschijnlijk om de Italiaanse pers rustig te houden.Icephase schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:24:
[...]
In de wintertesten heeft Ferrari wel eerder de indruk gewekt het gat gedicht te hebben danwel beter te zijn tov de concurrentie. In raceweekenden kwam het er dan niet uit, óf ze zakten gedurende het jaar weg. Ik verwacht dat dat ook een soort mentaliteitsissue is; als alles hun kant op valt, zijn ze vol zelfvertrouwen en lúkken dingen ook maar als het tegenzit zit het bij Ferrari ook al snel heel erg tegen. "When it rains, it pours" zeg maar.
Bij RBR en Mercedes zie je dit dus vaak omgekeerd het geval zijn. Die trekken zichzelf op als ze op achterstand staan.
Ik ben benieuwd of het dit jaar anders is. Ik denk zelf dat ze het na de eerste paar races toch tegenvalt.
Kijkend naar het eerste jaar van Max in de RB, en dan met name de 2e helft van het seizoen, verwacht ik juist het tegenovergestelde. Ik denk dat we RIC minder zullen zien lachen in 2017.Feihcretsam schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:21:
Ik heb voor Ricciardo gekozen. Ik denk dat (mits de auto mee kan doen om de prijzen) hij wel eens beter uit de verf kan komen dan Max.. puur omdat Ricciardo ook weet dat Max eigenlijk alleen maar beter/ervarener zal worden en dit het jaar is dat hij nog de meeste kans maakt.
Vorig seizoen 't verschil tussen Ferrari en RB 1,6 seconden bij de laatste testdag, nu 0,8 sec.
En afgelopen seizoen was RB duidelijk beter dan Ferrari, dus RB zal dit seizoen véél en véél beter zijn
En 't gat tussen de snelste tijd en de WK was 3,3 seconden. Ericsson en Alonso zitten het dichtste bij dat verschil, dus 1 van die 2 wordt wereldkampioen.
En afgelopen seizoen was RB duidelijk beter dan Ferrari, dus RB zal dit seizoen véél en véél beter zijn
En 't gat tussen de snelste tijd en de WK was 3,3 seconden. Ericsson en Alonso zitten het dichtste bij dat verschil, dus 1 van die 2 wordt wereldkampioen.
*knip* trol is niet gewenst.
[ Voor 94% gewijzigd door naitsoezn op 10-03-2017 13:53 ]

Sean Kelly - https://twitter.com/virtualstatman/status/840179988712345600
Just saying..
@Sniffels ?? say what ?? kun je hier iets toelichten?
[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 10-03-2017 13:42 ]
Ok. Ferrari is snelste vooralsnog. Mercedes geeft aan nog niet alles uit de auto gehaald te kunnen hebben en RBR had afstemming problemen. In ieder geval gisteren.
Zou dit met de voorwielophanging te maken kunnen hebben? Vorige week kwam die verduidelijking van FIA. Deze week hebben ze dus voor het eerst gereden zonder de potentiële illegale producten.
Misschien wel een verklaring?
Het is maar testen....
Zou dit met de voorwielophanging te maken kunnen hebben? Vorige week kwam die verduidelijking van FIA. Deze week hebben ze dus voor het eerst gereden zonder de potentiële illegale producten.
Misschien wel een verklaring?
Het is maar testen....
Oke. Irritant. De Autosport liveblog stroomt vol met Twitter berichten van mensen die gokken wie er P 1st, 2nd en 3d gaan rijden.......
Ja, zoiets doen ze elke dag. In de lunchpauze een vraag stellen en dan tweets van mensen in de liveblog zetten. Dit keer was de vraag wie je in Australië op pole verwacht en wat de top drie in de race wordt. Op zich wel aardig, maar het zegt vrij weinig.
[ Voor 10% gewijzigd door ArnevdS op 10-03-2017 14:09 ]
Een nog redelijk interessante kijk op de huidige stand van de teams met Karun Chandhok:
https://www.facebook.com/Formula1/videos/772164069607244/
We hoeven ons blijkbaar niet al te veel zorgen te maken over Red Bull
https://www.facebook.com/Formula1/videos/772164069607244/
We hoeven ons blijkbaar niet al te veel zorgen te maken over Red Bull
Aan de andere kant. Ferrari heeft veel potential wins weggegooid vanwege slechte strategie. Nu de banden langer mee gaan zal het minder daarvan afhangen. Dus wellicht kunnen ze het dit jaar wel goed omzetten..nachtnet schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:40:
[afbeelding]
Sean Kelly - https://twitter.com/virtualstatman/status/840179988712345600
Just saying..
@Sniffels ?? say what ?? kun je hier iets toelichten?
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Zelf denk ik ook dat een conclusie trekken uit de huidige tijden niet (veel) zegt.rik86 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:39:
Vorig seizoen 't verschil tussen Ferrari en RB 1,6 seconden bij de laatste testdag, nu 0,8 sec.
Als je kijkt naar de test standen (rondetijden, top speed, laps) van RBR vorig jaar, dan waren ze niet eens bij de top 5 geëindigd aan het eind van 2016, maar ergens zwevend tussen de 5e en 10e plek.
RBR lijkt het altijd heel voorzichtig en terughoudend te doen voor het publiek/fans tijdens de testdagen, zodra de F1 daadwerkelijk begint (kwali / race) laten ze zien wat ze kunnen.
Ik vind het wel wat hebben, lekker duister maar kennelijk zeer effectief de testdagen benutten. Qua standen (rondetijden, laps en etc) altijd terughoudend, totdat het echte race begint dan knallen ze.
Stel de huidige cijfertjes zouden ergens voor staan (qua resultaten van het nieuwe F1 seizoen) dan zou RBR nooit echt iets bereikt moeten hebben, toch is het 1 van het beste team die rondrijd uiteindelijk.
Merc en Ferrari maken altijd veel laps, snelle rondetijden en hoge topsnelheden (waarvan ze inderdaad ook altijd een hoge top hebben), maar RBR kon anders goed op tegen Ferrari afgelopen jaar vind ik persoonlijk, het jaar daarvoor ook. Ondanks dat ze tijdens de testdagen maar een middenmoot waren, waren ze schijnbaar qua data en optimalisaties 1 van de beste
Het testschema van RBR bestaat duidelijk niet uit: zoveel mogelijk rondjes rijden, zo hard mogelijk voor een hoge top en rondetijden.. Eerder het tegenover gestelde, en dat werkt kennelijk elk jaar weer superieur goed voor ze.
Met de Poll heb ik wel op HAM gestemd, maar ik twijfel zeer tussen RIC en VER, ook 2 kanshebbers.
2 kanshebbers met de gedachten, ze waren afgelopen jaar goed op weg, hebben de smaak te pakken en zetten dat nu voort.
Ik kan 0,0 conclusies trekken op basis van aantal rondjes, top speed en etc, omdat het nog nooit iets daadwerkelijk betekent heeft voor een team als RBR.
Dat Mercedes sterk zal zijn is ook wel een aanname die iedereen kan/mag maken, zou raar zijn indien dat niet zo is. Maar ik verwacht dat RBR wel de strijd aan kan gaan met Mercedes.
Nog 2 weken, dan weten we het allemaal. Tot die tijd is het helaas gokken, iemand hier zal vast wel gelijk hebben/krijgen met zijn gewaagde gok xd
Toch apart dat ze nog maar 4 uur kunnen testen maar niemand haast lijkt te maken. Ik zou denken dat iedere kilometer aan data hard gewaardeerd word momenteel.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/
Die mensen die de autosport liveblog moeten bijhouden zijn volgens mij ook blij dat 't de laatste dag is en dat we dan snel naar 't echte werk kunnen gaan:
https://www.autosport.com...a-second-f1-test-day-fourThere once was an F1 live commentary.
Which tried to start a limerick with commentary.
No F1 cars were on track.
So cut them some slack.
For this terrible attempt at live commentary.
ik denk dat Alonso wel haast heeft maar de honda nietShao Kahn schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:06:
Toch apart dat ze nog maar 4 uur kunnen testen maar niemand haast lijkt te maken. Ik zou denken dat iedere kilometer aan data hard gewaardeerd word momenteel.
haha. Iemand een foto?14:07 There's an upside-down #GoMax banner in the grandstand. You F1 fans, with your japes!
haha. Die blogger van Autosport is echt grappig.
Grappige/interessante quote van Karun Chandhok op twitter over die 1:18 van RAI: "Definitely didn't lift on the straight - saw him come past myself with DRS open. Funny seeing RBR people also run to the wall to listen for lift"
[ Voor 3% gewijzigd door Stefie2010 op 10-03-2017 14:23 ]
My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP
Je moet toch wat, als er verder niks te melden valt!
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ze mogen in de tests toch overal DRS gebruiken, ook buiten de DRS-zones toch? Die sandbag is dan ook overboord gegooid.Stefie2010 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:17:
Grappige quote van Karun Chandhok op twitter over die 1:18 van RAI: "Definitely didnt't lift on the straight - saw him come past myself with DRS open. Funny seeing RBR people also run to the wall to listen for lift"
Een beetje mijn kijk op het geheel... disclaimer: alles kán grote onzin zijn...
Hoewel het aantal ronden misschien niets zegt over de kale performance van de auto, zegt het wel wat over de betrouwbaarheid. In die zin dat veel rondjes = betrouwbaar en niet dat weinig rondjes = onbetrouwbaar.
In dat licht heeft Mercedes het wel voor elkaar denk ik, ze zijn én snel én betrouwbaar in de tests. Onthoud dat de betrouwbaarheidsproblemen bij Mercedes in 2016 ook pas in de 2e helft van het seizoen kwamen, nadat de RBR zagen naderen qua performance.
Ferrari laat vaker in tests zien dat ze én betrouwbaar én snel kunnen zijn, maar in de races komt het er niet uit. Al jaren niet. Ik zie geen reden om aan te nemen dat het dit jaar anders zou zijn, maar alles kan natuurlijk. Begin 2016 waren ze wel duidelijk het 2e team na Mercedes dus toen zaten ze ook vóór RBR.
RBR heeft een eigen testprogramma afgewerkt met relatief weinig rondjes. Ook een paar probleempjes her en der maar ik denk dat ze de basispace en -betrouwbaarheid wel onder controle hebben. Ze zullen wel moeten blijven ontwikkelen willen ze bij Ferrari en Mercedes in de buurt komen denk ik. Zeker de eerste races nog geen overwinningen (hoewel: Australië is altijd een verrassing! Was het niet 2014 of 2015 dat RBR zoveel problemen had in de wintertests maar vervolgens wel een P1 en P2 scoorde in Melbourne? OK, ze werden toen gediskwalificeerd maar dat had naar mijn idee meer een technische reden dan dat ze daar écht voordeel aan hadden). Eerste races geen overwinningen = geen WK. Jammer maar helaas.
Williams maakt een sterke indruk maar zakt tijdens een seizoen altijd weg. De auto is in de basis heel goed, maar de doorontwikkeling tijdens een seizoen lukt vaak niet. Ook in de topjaren zag je dat: gaandeweg het seizoen kwam de concurrentie dichterbij.
Force India is net andersom wat mij betreft: die auto wordt tijdens het seizoen altijd steeds beter. Net alsof zij hun testinfo uit de praktijk halen en bijv Williams alleen uit simulaties.
Toro Rosso ziet er sterk uit. Ze zullen denk ik dicht in de buurt van RBR zitten, zeker in het begin. Ik verwacht ook nog wel de nodige updates aan die auto. Met name de eerste dagen van de tests gingen ze als een speer.
Renault gaat de laatste dagen steeds beter. Maar volgens mij zijn die echt aan het pushen: ik kan me niet voorstellen dat zij een grote sprong tov 2016 gaan maken (in vergelijking met de andere teams). Hun topjaren als team waren wat dat betreft misschien wel een lucky shot. Ik beschouw ze niet als topteam, zoals RBR dat wel is inmiddels. Maar wat niet is, kan nog komen.
McLaren: idem aan 2016. Betrouwbaarheid is pet, performance is pet. Het lag niet aan Ron Dennis dat het niet ging, en stiekem weten ze dat ook wel. Jenson wilde niet voor niks graag weg. En Fernando is gewoon een koppige Spaanse "gallardo" die tegen beter weten in volhoudt. Maar 2017 wordt ook niks, dat is wel duidelijk. Ben benieuwd wanneer ze aan de 2018 auto gaan werken, en welke motor daar dan in komt. Verwacht daar snel duidelijkheid over, maar ik kan me een scenario als bij RBR in 2015 voorstellen: veel klagen over Honda en dan het probleem zelf bij de horens vatten en oplossen zodat de samenwerking er uiteindelijk beter uit komt.
Sauber: Het nieuwe Manor. In het begin van de tests nog leuk meedoen (en aerodynamisch is het geen slechte auto), maar nu zie je ze echt wel terugvallen. De verouderde motor gaat ze echt parten spelen.
En dan vergeet ik bijna Haas... en dat geeft ook precies aan hoe ik daar over denk: doen leuk mee, maar onzichtbaar. Die hebben volgens mij echt tijd nodig om de boel aan de gang te krijgen en of dat lukt is nu nog koffiedik kijken. Ik vergelijk ze heel erg met Toyota: veel potentie en je zat altijd te wachten en hopen op de doorbraak maar die kwam er maar nooit. Hopelijk zetten ze het de komende jaar voort met jonge rijders en zijn ze voor Ferrari wat TR voor RBR is.
Al met al geven de tests mij in elk geval géén aanleiding om te denken dat de verhoudingen anders liggen dan in 2016. Behalve dan dat RBR misschien in het begin van het jaar meer achterom moet kijken naar Williams en FI tov vorig jaar.
Hoewel het aantal ronden misschien niets zegt over de kale performance van de auto, zegt het wel wat over de betrouwbaarheid. In die zin dat veel rondjes = betrouwbaar en niet dat weinig rondjes = onbetrouwbaar.
In dat licht heeft Mercedes het wel voor elkaar denk ik, ze zijn én snel én betrouwbaar in de tests. Onthoud dat de betrouwbaarheidsproblemen bij Mercedes in 2016 ook pas in de 2e helft van het seizoen kwamen, nadat de RBR zagen naderen qua performance.
Ferrari laat vaker in tests zien dat ze én betrouwbaar én snel kunnen zijn, maar in de races komt het er niet uit. Al jaren niet. Ik zie geen reden om aan te nemen dat het dit jaar anders zou zijn, maar alles kan natuurlijk. Begin 2016 waren ze wel duidelijk het 2e team na Mercedes dus toen zaten ze ook vóór RBR.
RBR heeft een eigen testprogramma afgewerkt met relatief weinig rondjes. Ook een paar probleempjes her en der maar ik denk dat ze de basispace en -betrouwbaarheid wel onder controle hebben. Ze zullen wel moeten blijven ontwikkelen willen ze bij Ferrari en Mercedes in de buurt komen denk ik. Zeker de eerste races nog geen overwinningen (hoewel: Australië is altijd een verrassing! Was het niet 2014 of 2015 dat RBR zoveel problemen had in de wintertests maar vervolgens wel een P1 en P2 scoorde in Melbourne? OK, ze werden toen gediskwalificeerd maar dat had naar mijn idee meer een technische reden dan dat ze daar écht voordeel aan hadden). Eerste races geen overwinningen = geen WK. Jammer maar helaas.
Williams maakt een sterke indruk maar zakt tijdens een seizoen altijd weg. De auto is in de basis heel goed, maar de doorontwikkeling tijdens een seizoen lukt vaak niet. Ook in de topjaren zag je dat: gaandeweg het seizoen kwam de concurrentie dichterbij.
Force India is net andersom wat mij betreft: die auto wordt tijdens het seizoen altijd steeds beter. Net alsof zij hun testinfo uit de praktijk halen en bijv Williams alleen uit simulaties.
Toro Rosso ziet er sterk uit. Ze zullen denk ik dicht in de buurt van RBR zitten, zeker in het begin. Ik verwacht ook nog wel de nodige updates aan die auto. Met name de eerste dagen van de tests gingen ze als een speer.
Renault gaat de laatste dagen steeds beter. Maar volgens mij zijn die echt aan het pushen: ik kan me niet voorstellen dat zij een grote sprong tov 2016 gaan maken (in vergelijking met de andere teams). Hun topjaren als team waren wat dat betreft misschien wel een lucky shot. Ik beschouw ze niet als topteam, zoals RBR dat wel is inmiddels. Maar wat niet is, kan nog komen.
McLaren: idem aan 2016. Betrouwbaarheid is pet, performance is pet. Het lag niet aan Ron Dennis dat het niet ging, en stiekem weten ze dat ook wel. Jenson wilde niet voor niks graag weg. En Fernando is gewoon een koppige Spaanse "gallardo" die tegen beter weten in volhoudt. Maar 2017 wordt ook niks, dat is wel duidelijk. Ben benieuwd wanneer ze aan de 2018 auto gaan werken, en welke motor daar dan in komt. Verwacht daar snel duidelijkheid over, maar ik kan me een scenario als bij RBR in 2015 voorstellen: veel klagen over Honda en dan het probleem zelf bij de horens vatten en oplossen zodat de samenwerking er uiteindelijk beter uit komt.
Sauber: Het nieuwe Manor. In het begin van de tests nog leuk meedoen (en aerodynamisch is het geen slechte auto), maar nu zie je ze echt wel terugvallen. De verouderde motor gaat ze echt parten spelen.
En dan vergeet ik bijna Haas... en dat geeft ook precies aan hoe ik daar over denk: doen leuk mee, maar onzichtbaar. Die hebben volgens mij echt tijd nodig om de boel aan de gang te krijgen en of dat lukt is nu nog koffiedik kijken. Ik vergelijk ze heel erg met Toyota: veel potentie en je zat altijd te wachten en hopen op de doorbraak maar die kwam er maar nooit. Hopelijk zetten ze het de komende jaar voort met jonge rijders en zijn ze voor Ferrari wat TR voor RBR is.
Al met al geven de tests mij in elk geval géén aanleiding om te denken dat de verhoudingen anders liggen dan in 2016. Behalve dan dat RBR misschien in het begin van het jaar meer achterom moet kijken naar Williams en FI tov vorig jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Icephase op 10-03-2017 14:32 ]
Nikat Lauda 

Dit sowieso. Ik verwacht dat dit ook geldt voor Ferrari trouwens.Icephase schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:29:
…
[ Voor 93% gewijzigd door Jasphur op 10-03-2017 14:40 ]
Slecht...Jasphur schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:38:
Nikat Lauda
[...]
Dit sowieso. Ik verwacht dat dit ook geldt voor Ferrari trouwens.
Kitty Lauda was dan beter geweest
Waar blijft onze insider in de Mercedes garage?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Nee, alleen in 1 van de 2 DRS zones. Enige verschil is dat je niet binnen 1 sec van je voorganger hoeft te liggenArnevdS schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:19:
[...]
Ze mogen in de tests toch overal DRS gebruiken, ook buiten de DRS-zones toch? Die sandbag is dan ook overboord gegooid.
Mooi, laat de coureurs maar goed en efficient omgaan met hun brandstof. Leuk extra spelelement dit, zeker voorde eerste paar races.
Toch vreemd, we zijn net af van die vervelende banden met ingebouwde degradatie zodat vaak wisselen nodig was, maar nu introduceren we benzineverbruiksmanagement? Voortaan krijgt elke auto een opschakel-indicator voor "het nieuwe F1-rijden?"Jasphur schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:50:
[...]
Mooi, laat de coureurs maar goed en efficient omgaan met hun brandstof. Leuk extra spelelement dit, zeker voorde eerste paar races.
Ik zeg doen kijken of HAM nog iets van de knopjes op zn stuur snaptSpotmatic schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:53:
[...]
Toch vreemd, we zijn net af van die vervelende banden met ingebouwde degradatie zodat vaak wisselen nodig was, maar nu introduceren we benzineverbruiksmanagement? Voortaan krijgt elke auto een opschakel-indicator voor "het nieuwe F1-rijden?"
Ik zie dat ze op de standaard plekken de DRS open mogen gooien? Hoe kom je bij één i.p.v. twee?Stefie2010 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:44:
[...]
Nee, alleen in 1 van de 2 DRS zones. Enige verschil is dat je niet binnen 1 sec van je voorganger hoeft te liggen
Edit: onjuist dus. Op beide plekken op van het circuit mag DRS worden gebruikt tijdens de testen.
[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 10-03-2017 15:02 ]
Testing, one, two ...
Nee, waarschijnlijk net als in het verleden weer een engineer die aangeeft dat ze "lift and coast" moeten doen...Spotmatic schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:53:
[...]
Toch vreemd, we zijn net af van die vervelende banden met ingebouwde degradatie zodat vaak wisselen nodig was, maar nu introduceren we benzineverbruiksmanagement? Voortaan krijgt elke auto een opschakel-indicator voor "het nieuwe F1-rijden?"
Daar waren we nu vorig jaar juist eindelijk vanaf...
Omdat elk circuit 2 DRS zones heeft?hardware-lover schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:54:
[...]
Ik zie dat ze op de standaard plekken de DRS open mogen gooien? Hoe kom je bij één i.p.v. twee?
Edit: Oops, verkeerd gelezen
[ Voor 13% gewijzigd door Stefie2010 op 10-03-2017 14:56 ]
Gewoon de airco uit en er is niks meer aan de hand toch?Jasphur schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:50:
[...]
Maar dit hebben de beleidsbepalers wel aan zien komen, gok ik. Het is niet hele nieuwe data.
kevlar01 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:54:
[...]
Nee, waarschijnlijk net als in het verleden weer een engineer die aangeeft dat ze "lift and coast" moeten doen...
Daar waren we nu vorig jaar juist eindelijk vanaf...

Dat is aanwijsbaar onjuist. Sommige circuits hebben 2 DRS zones.
Dat bedoel ik niet. Je zegt dat ze nu maar op één plek DRS mogen gebruiken, toch?
Testing, one, two ...
Que?Razorbite schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:56:
[...]
Dat is aanwijsbaar onjuist. Sommige circuits hebben 2 DRS zones.
Monaco heeft bv. maar 1 DRS strook, maar ik zou eerder zeggen: de meeste circuits hebben 2 stroken, enkelen 1.
Eigenlijk bedoelde ik dat ze dr DRS mogen gebruiken in 1 van de 2, willekeurig, of in beidenhardware-lover schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:57:
[...]
Dat bedoel ik niet. Je zegt dat ze nu maar op één plek DRS mogen gebruiken, toch?
Klopt je hebt gelijk, ik zie dat Monaco en Suzuka er beiden maar 1 hebben.ArnevdS schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:58:
[...]
Monaco heeft bv. maar 1 DRS strook, maar ik zou eerder zeggen: de meeste circuits hebben 2 stroken, enkelen 1.
Volgens mij bloedt het allemaal een beetje dood.. Zou mooi zijn als de heren nog even een paar low fuel runs eruit gooien.

Kimi loopt al met Raikkonen jr. op de arm door de pits dus de heren vinden het wel best zo denk ik..
https://d2kmm3vx031a1h.cl...GettyImages-651129500.jpg

Heeft hij hem dan nu ook mee de auto in?Grimmie187 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:14:
Kimi loopt al met Raikkonen jr. op de arm door de pits dus de heren vinden het wel best zo denk ik..
Is ook vrijmibo daar denk ik. :dGrimmie187 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:14:
ping 127.212.23.124
Iemand anders liet al de resultaten van de 2016 testdagen zien. Daar was duidelijk zichtbaar dat de teams een andere strategie hanteren dit jaar. Enerzijds kan dit komen doordat er een compleet nieuwe wagen staat, anderszijds doordat er problemen zijn.
Gezien RBR dit jaar veel tijd in de garage rondbrengt lijkt het erop dat er problemen zijn met de motor en setup van de auto. Newey zijn hand overspeeld met het bluffen over de auto, aërodynamica?
Gezien RBR dit jaar veel tijd in de garage rondbrengt lijkt het erop dat er problemen zijn met de motor en setup van de auto. Newey zijn hand overspeeld met het bluffen over de auto, aërodynamica?
Haha op het moment dat ik het typ gaat hij weer naar buiten..
Of alles is perfect gelopen en hebben ze het gewoon niet nodig om nog naar buiten te gaan.Woudloper schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:15:
De tijd die ze doorbrengen in de garage kan ook gewoon perfect gepland zijn
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
RB13 LIGT UIT ELKAAR
Het ziet er niet naar uit dat Max Verstappen op korte termijn zijn programma kan vervolgen. De auto van Red Bull Racing ligt behoorlijk uit elkaar in de pitbox en de verwachting is dat de werkzaamheden op zijn vroegst rond 16.30 uur voltooid zullen zijn.
Update geplaatst op 15:18:51
Het ziet er niet naar uit dat Max Verstappen op korte termijn zijn programma kan vervolgen. De auto van Red Bull Racing ligt behoorlijk uit elkaar in de pitbox en de verwachting is dat de werkzaamheden op zijn vroegst rond 16.30 uur voltooid zullen zijn.
Te hard de garage ingereden?Spotmatic schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:19:
RB13 LIGT UIT ELKAAR
Ik had verwacht dat Red Bull juist de laatste paar dagen veel lange runs zouden doen. Ziet ernaar uit dat er toch wat dingen mis zijn als ze zoveel stilstaan deze laatste testdag.

In the paddock, teams up and down pitlane will look to make a headstart on the big job of packing up after two weeks here, before the chequered flag is shown.
Of ze zijn de wagen aan het ombouwen naar de AUS spec en draaien om kwart voor 5 een 1:17:900 uit de RB13..
En waarom niet. Nu de taak om twee weken vol gas in de garage aan de gang te gaan.
Ze laten Fernando met zijn McLaren achter in Barcelona? Die rijdt namelijk (voor de verandering) nog..
Eens... Verlies pakken van de huidige 2 weken, en er vol voor gaan bij de eerste training @ Albert ParkJasphur schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:32:
[...]
En waarom niet. Nu de taak om twee weken vol gas in de garage aan de gang te gaan.
Ze kunnen natuurlijk alvast de lunchruimte enzo inpakken. Alle reservedelen die nog over zijn terug in de vrachtwagen. Als hij nu stuk gaat kunnen ze hem toch niet meer maken.Grimmie187 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:33:
[...]
Ze laten Fernando met zijn McLaren achter in Barcelona? Die rijdt namelijk (voor de verandering) nog..
Gewoon spullen pakken en vertrekken zodat als Alonso klaar is met zijn stint hij in een lege pitbox terugkomt..RocketKoen schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:35:
[...]
Ze kunnen natuurlijk alvast de lunchruimte enzo inpakken. Alle reservedelen die nog over zijn terug in de vrachtwagen. Als hij nu stuk gaat kunnen ze hem toch niet meer maken.
Fixed.Grimmie187 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:36:
[...]
Gewoon spullen pakken en vertrekken zodat als Alonso klaar is met zijn stint stil valt hij in een lege pitbox terugkomt..
Mochten er mensen bang zijn in een zwart gat te vallen na twee weken intensief de Formule 1 tests gevolgd te hebben, vrees niet uw nieuwe verslaving is hier: DeTjuk in "MotoGP en WSBK topic" MotoGP testing @ Qatar!
Weliswaar geen twee weken, maar wel een heel weekend lang. En deze tests zijn veel relevanter qua testtijden aangezien de eerste race van het seizoen ook daar plaats vindt. Namelijk op 26 maart zal op Losail International Circuit de eerste Grand Prix van het MotoGP 2017 seizoen worden verreden.
Weliswaar geen twee weken, maar wel een heel weekend lang. En deze tests zijn veel relevanter qua testtijden aangezien de eerste race van het seizoen ook daar plaats vindt. Namelijk op 26 maart zal op Losail International Circuit de eerste Grand Prix van het MotoGP 2017 seizoen worden verreden.
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
Wallpapermateriaal 

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070
Weet iemand waarom max z'n auto uit elkaar ligt??
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Top!
maar wat mij al dagen opvalt is dat het iedere fotograaf lukt om het jumbo logo (net onder het vizier) buiten beeld te houden.. Zou RBR daar afspraken over hebben gemaakt met de fotograven?
15:52 We've just been told Red Bull has been busy fixing a turbo issue, which is kept Verstappen out of action, but the Dutchman is expected to resume running soon.Nickrsd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:44:
Nickrsd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:44:
15:52 We've just been told Red Bull has been busy fixing a turbo issue, which is kept Verstappen out of action, but the Dutchman is expected to resume running soon.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Nu de beurt aan RIC. Bezoek aan de Grand Stand.

Doen de andere teams dat nou eigenlijk ook zo bij de fans op bezoek gaan? of is dit echt een RB dingJasphur schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:57:
Nu de beurt aan RIC. Bezoek aan de Grand Stand.
[afbeelding]
RB marketing ding.Wognummer schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:00:
[...]
Doen de andere teams dat nou eigenlijk ook zo bij de fans op bezoek gaan? of is dit echt een RB ding
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
McLaren gaat er weer voor.
Rode vlag in 3,2,1...Rivanov schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:06:
McLaren gaat er weer voor.
I intend to live forever. So far, so good.
Vraag me af waar die turbo zit bij dat Renault blok.
Je zou zeggen dat je die er in een kwartiertje wel in geschroefd hebt.
Of ze hadden dat ding de hele test op half vermogen draaien, en gaan er vanmiddag nog een paar zieke rondes uit trappen
Je zou zeggen dat je die er in een kwartiertje wel in geschroefd hebt.
Of ze hadden dat ding de hele test op half vermogen draaien, en gaan er vanmiddag nog een paar zieke rondes uit trappen
[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2017 16:13 ]
Veel mensen hebben het steeds over Honda, wat begrijpbaar is. Maar de motoren van Renault hebben in deze 2 weken bij elkaar ook best wat defecten laten zien!
Ik weet niet of dit sarcastisch is, maar Jumbo is geen prive sponsor meer van Max, alleen Exact nog. Las ergens hier dat Jumbo weer een andere talent gaat zoeken.nachtnet schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:45:
[...]
Top!
maar wat mij al dagen opvalt is dat het iedere fotograaf lukt om het jumbo logo (net onder het vizier) buiten beeld te houden.. Zou RBR daar afspraken over hebben gemaakt met de fotograven?
Ja, ben benieuwd of we nog een Engine Tally gaan zien.
Honda had volgens mij woensdag al zes motoren gebruikt.
Honda had volgens mij woensdag al zes motoren gebruikt.
Neejoh, die staan gewoon op de binnenrand van z'n vizier.Quantor schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:14:
[...]
Ik weet niet of dit sarcastisch is, maar Jumbo is geen prive sponsor meer van Max, alleen Exact nog. Las ergens hier dat Jumbo weer een andere talent gaat zoeken.
https://racingnews365.nl/...-contract-max-verstappen/
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2017 16:15 ]
16:13
Alonso staat andermaal binnen met een elektrisch probleem om zijn McLaren Honda.
🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070
Laatste jaartje heb ik gehoord ergens.Quantor schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:14:
[...]
Ik weet niet of dit sarcastisch is, maar Jumbo is geen prive sponsor meer van Max, alleen Exact nog. Las ergens hier dat Jumbo weer een andere talent gaat zoeken.
Voorlopig komen de Jumbo Racedagen op Zandvoort nog
Zelfs op trainingen zie je wel vaak grote verschillen ten opzichte van de kwalificatie, dus ik wacht Melbourne af als graadmeter.
...
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten als forumcrew dat dit topic niet heel serieus is en dat er de nodige slowchat plaatsvindt. Dat vinden we niet erg. We gaan nu alleen wel vragen om de HK reacties, steeds maar met flauwe plaatjes of filmpjes reageren of troll/sarcastische reacties op elkaar achterwege te laten. Hou het topic vriendelijk en leuk voor elkaar.
We weten als forumcrew dat dit topic niet heel serieus is en dat er de nodige slowchat plaatsvindt. Dat vinden we niet erg. We gaan nu alleen wel vragen om de HK reacties, steeds maar met flauwe plaatjes of filmpjes reageren of troll/sarcastische reacties op elkaar achterwege te laten. Hou het topic vriendelijk en leuk voor elkaar.