Ik heb mijn G5 nu twee weken en een paar dingen vallen me toch wel op.
Zoals meerdere mensen al hebben gemeld is de "Stock Android" in werkelijkheid gewoon een zwaar aangepaste versie die zich presenteert als stock. Onder de kap heeft Lenovo behoorlijk werk verricht
De metalen backcover is niets meer dan een sticker op het plastic, een metalen backcover is in mijn ogen massief geen sticker.
Begrijp me op dat deel niet verkeerd, de "look and feel" is prima stikker of geen stikker ik vind alleen dat marketing en veel recensies dit "vergeten" aan te kaarten.
De G5 (en de G5+) is heel selectief als het gaat om SD kaarten... als de write speed lager dan 25 Mb/s is dan loop je tegen diversen problemen aan....
Lange wachttijd voor het maken van eerste foto in standaard instelling van de Motorola camera app. (in de professional instelling gaat dit sneller)
Uitval van de camera (reboot noodzakelijk)
lange laadtijden van apps en soms laden ze helemaal niet.
Natuurlijk word je hiervoor tijdens het formatteren gewaarschuwd, als de telefoon meld dat je SD kaart te langzaam is is hij dat ook..... (veel mensen kopen een kaart vanwege de geweldige leessnelheid die aangegeven word....en slechts zelden vind je op de verpakking de schrijfsnelheid en nu is die juist van groot belang als je de kaart als intern geheugen gebruikt)
Het gebruikt van een UHS-1 class 10 kaart zegt dus helemaal niets die kaarten mogen een write speed hebben vanaf 13 Mb/s en de goedkope zitten daar nog een stuk onder. De Lexar 633x die ik had schreef niet meer dan 15 Mb/s in een test in de laptop en leest keurig bijna 90 Mb/s... zo een kaart werkt dus niet in de G5/G5+.
De vingerprint scanner vind ik helemaal geweldig! werkt razendsnel en als je een tweede vinger instelt heb je altijd de scanner binnen beruik en ontgrendelt het toestel razendsnel.
Het gebruik van de scanner als "one touch" knop is een ervaring op zich.... het koste wat tijd om te wennen (in mijn geval) maar dan wil je ook niets anders meer.
De meegeleverde software is gelukkig echt minimaal, zelf een gallery app ontbreekt (als je Google foto niet wilt gebruiken) maar in de Playstore zijn er volop te vinden die gratis en volkomen vrij van advertenties zijn.
Het toestel is wel wat eigenwijs, de bluetooth schakel bijvoorbeeld standaard na elke reboot uit, dat kun je alleen voorkomen door in de locatie setting de bluetooth scan optie uit te schakelen.....
Het scherm is absoluut in orde alleen de automatische helderheid werkt niet echt zoals ik het wil, dat kan best een persoonlijk iets zijn en andere kunnen wel tevreden zijn.
Ook de System UI wilt heel graag dat je twee keer de setting aanpast want de eerste keer is na een reboot je instelling weer gereset (percentage in de batterij bijvoorbeeld)
Speaker..... niets mis mee als je in gedachte houd wat je in je handen houd..... hij voldoet prima als je belt en het is een blijft een telefoon en geen draagbaar entertainment centrum.... Het geluid via bluetooth of de Jack uitgang is gewoon prima.
Video opnemen kan wel wat "onderwater geluiden" geven... dat is vrij normaal in lawaaierige omgevingen en komt door het gebruik van twee microfoons en de bijbehorende software... perfect voor bellen niet zo perfect voor de regisseur in dop. (dit is eenvoudig op te lossen door voor het filmen een andere app te gebruiken, Snap camera heeft bijvoorbeeld de optie een bepaalde microfoon aan te wijzen die gebruikt word bij video opnamen.)
De video opnamen zijn prima maar ik mis toch wel wat opties.... Ik ben een gebruiker van Snap camera en die app geeft je de mogelijkheid alles in te stellen zoals je wilt.... de resolutie, framerate, bitrate, audio en video codec enz) De Motorola camera komt niet verder dan de resolutie en de framerate is 30 fp/s of je dit leuk vind of niet.
Mijn voorlopige conclusie,
Een goed uitziend toestel dat lekker in de hand light niet te groot is en ook niet te licht of te zwaar.
Mits je de juiste SD kaart gebruikt is zijn de opslag mogelijkheden meer dan voldoende (tot 128Gb).
Software updates is even afwachten want Lenovo pakt dat heel anders aan dan bij de eerdere generaties Motorola gebruikelijk was..... (de G5 loopt nu al achter en krijgt ook geen 7.1)
De prijs kwaliteit verhouding is dik oke, maar men moet niet de vergissing maken het toestel te vergelijken met topklasse toestellen want dan valt de G5 (en iets minder de G5+) genadeloos door de mand.
Teruglezend is het bijna een recensie geworden maar ach het was koffietijd en ik verveelde me
John