Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:00

HMD heeft zondag de Nokia 3, 5 en 6 gepresenteerd. De smartphones draaien op Android Nougat, beschikken over Google Assistant en krijgen maandelijkse beveiligingsupdates. Ook belooft HMD de toestellen snel van nieuwe Android-versies te voorzien.

Volgens HMD is de Android-versie op de Nokia-toestellen snel en 'puur'. Daardoor zegt de fabrikant snel updates en beveiligingspatches uit te kunnen brengen. De drie modellen hebben allemaal een behuizing van aluminium en een gelamineerd scherm dat is beschermd met Gorilla Glass. Ook hebben alle modellen dezelfde 8-megapixelfrontcamera met autofocus, een grote beeldhoek van 84 graden, een diafragma van f/2 en pixels van 1,2μm. De camera's aan de achterkant zijn verschillend.

De Nokia 3 is het goedkoopste model met een 5"-scherm een een adviesprijs van 139 euro. Het toestel draait op een MediaTek-soc: de MTK 6737, een quadcore op 1,3GHz. Er is 2GB ram aanwezig en 16GB opslagruimte. Aan de achterkant zit een 8-megapixelcamera.

De Nokia 3, 5 en 6 zullen in vier kleurvarianten verkrijgbaar zijn: matzwart, zilver, blauw en koper. In het tweede kwartaal van dit jaar moeten ze op de markt verschijnen. De wereldwijde release zal in 120 landen plaatsvinden. In de Benelux zal alleen de Nokia 3 beschikbaar zijn als dualsimtoestel, de Nokia 5 en 6 bieden plaats voor één simkaart.

Terug naar Inhoudsopgave

OSAndroid 7.0
CPUMediaTek MTK 6737
GPUARM Mali-T720 MP2
RAM2 GB
ROM16 GB (Arte Black) (uitbreidbaar tot 2TB)
ConnectiviteitBluetooth, NFC, GPS, 2,4 GHz b/g/n
AansluitingenMicro-USB2.0, 3,5mm
SensorenAccelerometer (G-sensor), ambient light sensor, e-compass, gyroscope, proximity sensor
Scherm5,0" HD LCD-scherm
Back Camera8MP, AF, 1.12um, F/2.0, Ledflitser
Front Camera8MP, AF, 1.12um, F/2.0
Accu2650 mAh (Niet verwisselbaar)
Kleurmatzwart, zilver, blauw en koper
Afmetingen143,4 x 71,4 x 8,48 mm
GewichtOnbekend
Prijs139 euro
BijzonderhedenDual Nano Sim
Release DatumFebruari
AccessoiresOplader, Oplaadkabel, Headset, Quick guide, Sim tool

Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.027-02-2017Topic aangemaakt

Terug naar Inhoudsopgave

Vind dit echt een heel leuk, speels, goedkoop, leuk afgewerkte device :)
Leuk totaalpakket, Stock Android en beveiligingsupdates via Google, ik ben benieuwd naar de sells.
Een vingerafdrukscanner had het misschien wat chiquer gemaakt, dat moet kunnen in deze prijsklasse.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Stefan22
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
quote:
CLB schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:37:
Stock Android en beveiligingsupdates via Google
Ik vind het ook een leuk toestel, en denk dat beveiligingsupdates geen probleem zijn, pluspunt dus. Maar versie upgrades zoals van Android 7 naar Android 8 (mocht de volgende Android versie Android 8 gaan heten) zie ik nog niet zo snel gebeuren met een MediaTek CPU, als ik kijk naar andere fabrikanten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedOfShadows
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10-12 18:17
Iemand het toestel al in handen gehad? Ben er wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
SpeedOfShadows schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:14:
Iemand het toestel al in handen gehad? Ben er wel benieuwd naar.
Yes ik in Barcelona tijdens Mobile World Congress. Zeer appetijtelijk telefoontje hoor :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedOfShadows
quote:
CLB schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:28:
[...]

Yes ik in Barcelona tijdens Mobile World Congress. Zeer appetijtelijk telefoontje hoor :)
Mijn Lumia loopt op zijn laatste benen. Dit lijkt me wel een leuke opvolger maar ik wacht graag reviews af. En aangezien de release nadert, hoop ik er snel meer van te horen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elle13
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 09-12 20:09
Ik heb hem sinds gisteren in huis, dus laat maar weten als jullie vragen hebben :) .

• SpeedOfShadows
quote:
Elle13 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:32:
Ik heb hem sinds gisteren in huis, dus laat maar weten als jullie vragen hebben :) .
Ik wil er wel meer over weten. :)

Algemene indruk?
Is het een vlotte telefoon?
Welke apps zijn voorgeïnstalleerd? En kunnen onnodige apps verwijderd worden?
Valt de batterijduur mee?
Hoe zit het met de foto's gemaakt met de camera?
Software: Android 7.0 + security patch van juni, vermoed ik?
En tot slot, hoe zit het met de bouwkwaliteit?

Ik denk dat dat volstaat voor een 1e batch van vragen. :P
Waar heb je het toestel eigenlijk al kunnen halen? Buitenland?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Elle13
quote:
SpeedOfShadows schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:54:
[...]

Ik wil er wel meer over weten. :)

Algemene indruk?
Situatieschets: ik heb het toestel gekocht voor mijn moeder wiens Nokia Asha (ja, echt) vanaf juli niet meer ondersteund wordt door Whatsapp. Aangezien zij nul ervaring heeft met Android en ikzelf de afgelopen jaren een iPhone gehad heb, ben ik de Nokia 3 aan het "inlopen" zodat ik haar precies kan uitleggen hoe ze ermee overweg moet en indien nodig telefonisch kan gidsen als ze ergens tegenaan loopt. Zij heeft niet veel meer nodig dan bellen, sms'en, whatsappen, gmail, maps en buienradar oid. Omdat ze graag zo lang mogelijk bij hetzelfde toestel blijft (zie de Asha ;) ) heb ik een budgettelefoon met Nougat gekozen, die zeker nog O krijgt en misschien ook nog wat erna komt. Zo kan ze toch weer een aantal jaar verder. Het leek even de Moto G4 Play te gaan worden, maar uiteindelijk is het de Nokia 3 geworden omdat die al met Nougat uit de fabriek rolt, een stuk mooier is en het vertrouwde logo het psychologisch effect heeft dat de overstap naar Android toch wat minder groot lijkt :+ .

Dat gezegd zijnde: voor haar gebruik zal dit een toptoestel zijn. Lekker vlot met wat zij gebruikt, overzichtelijk, zo klein mogelijk met Nougat binnen deze prijsklasse (dus 5") en toch een beetje vertrouwd met de Nokia tune :P .Mijn eerste indruk is dan ook erg positief, want hij is best snel en simpel qua gebruik. En het is een mooi toestel!

Toegevoegde tekst:

Ik heb best grote handen voor een vrouw, maar vind deze grootte toch echt wel het maximum. Hij is lastig te bedienen met één hand vind ik, maar als je Android 7 wilt, is er helaas niks kleiner op de markt in deze prijsklasse...

/toegevoegde tekst.
quote:
Is het een vlotte telefoon?
Voor bovenvermeld gebruik is hij erg vlot. Ik wil tijdens deze inloopfase echter ook uitvissen wat ik zelf nodig heb wanneer ik binnenkort weer overstap naar Android. Om deze reden ben ik dus ook een hoop apps aan het testen die zij niet gebruikt, maar ik wel. Uit het lijstje huis-, tuin- en keukenapps is er tot nu toe maar 1 die trager reageert dan ik zou willen: de app van de Bijenkorf. Hij blijft soms echt hangen, maar dat kan ook aan de app liggen, want op mijn oude iPhone heb ik er ook last van. Verder heeft hij zowel in chrome als in de appie moeite om de afbeeldingen naast de bonusaanbiedingen van de AH te laden. Ze komen meestal wel, maar het duurt even.
quote:
Welke apps zijn voorgeïnstalleerd? En kunnen onnodige apps verwijderd worden?
Dit is voorgeïnstalleerd:
- achtergronden;
- agenda;
- berichten;
- calculator;
- camera;
- chrome;
- contacten;
- downloads;
- Duo;
- FM-radio;
- foto's;
- Gmail;
- Google;
- Google drive;
- Google Handschriftinvoer;
- Instellingen;
- Keep;
- klok;
- maps;
- ondersteuning (Nokia mobile care);
- Play boeken;
- Play films;
- Play games;
- Play kiosk;
- Play muziek;
- Play store;
- telefoon;
- en Youtube.

Ik heb nog niets verwijderd, maar heb even geprobeerd of het met YT lukt. Het lijkt erop dat je alleen de updates kan verwijderen, maar niet de hele app.
quote:
Valt de batterijduur mee?
Ik moet toegeven dat ik er nog niet echt op gelet heb. Hij leeft sinds 10:00 vrijdagochtend en was gisterochtend leeg toen ik wakker werd. Ik had hem met opzet niet aan de lader gehangen om een volledige ontlaadcyclus gehad te hebben. Hij was snel geladen, ik denk op een tweetal uur. Het is nu 27 uur geleden sinds de laadbeurt, hij heeft nog 27% en beweert daar nog 11 uur mee te overleven. Dat lijkt me sterk, maar met normaal gebruik kom je denk ik wel de dag door. Vrijdag was uiteraard een intensievere dag dan normaal.
quote:
Hoe zit het met de foto's gemaakt met de camera?
De camera is niet denderend, maar dat was ook geen vereiste in dit geval. Hij maakt foto's als je ze nodig hebt, maar ik ben meer het "als je mooie foto's wilt moet je maar een camera gebruiken"-type.
quote:
Software: Android 7.0 + security patch van juni, vermoed ik?
7.0 met patch van april.
quote:
En tot slot, hoe zit het met de bouwkwaliteit?
Die valt me ook mee. Het is uiteraard geen all-metal body, maar de buitenrand lijkt van metaal te zijn en het plastic achterpaneel is erin geklikt. Hij lijkt wel tegen een stootje te kunnen, maar ik ga het niet testen.
quote:
Waar heb je het toestel eigenlijk al kunnen halen? Buitenland?
Bij een provider in België (zonder abo). Hij was donderdag plots op voorraad, dus ik heb hem besteld en hij werd vrijdag netjes geleverd.

Nog een paar dingen:
- op de doos staat dat dit een Beneluxversie is (TA-1032 DS);
- mijn toestel heeft dual sim én een apart SD-slotje, al is er veel onenigheid op verschillende sites over single vs. dual sim;
- mijn toestel maakt probleemloos verbinding met 5 GHz wifi, hoewel het er in de Nokia 6-thread op lijkt dat de 6 uit Hong Kong dit niet kan.

Er lijken dus wel degelijk regionale verschillen te zitten in de specs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedOfShadows
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. _/-\o_
quote:
Elle13 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:30:
[...]

Situatieschets: ik heb het toestel gekocht voor mijn moeder wiens Nokia Asha (ja, echt) vanaf juli niet meer ondersteund wordt door Whatsapp. Aangezien zij nul ervaring heeft met Android en ikzelf de afgelopen jaren een iPhone gehad heb, ben ik de Nokia 3 aan het "inlopen" zodat ik haar precies kan uitleggen hoe ze ermee overweg moet en indien nodig telefonisch kan gidsen als ze ergens tegenaan loopt. Zij heeft niet veel meer nodig dan bellen, sms'en, whatsappen, gmail, maps en buienradar oid. Omdat ze graag zo lang mogelijk bij hetzelfde toestel blijft (zie de Asha ;) ) heb ik een budgettelefoon met Nougat gekozen, die zeker nog O krijgt en misschien ook nog wat erna komt. Zo kan ze toch weer een aantal jaar verder. Het leek even de Moto G4 Play te gaan worden, maar uiteindelijk is het de Nokia 3 geworden omdat die al met Nougat uit de fabriek rolt, een stuk mooier is en het vertrouwde logo het psychologisch effect heeft dat de overstap naar Android toch wat minder groot lijkt :+ .
Ik ken het. Mijn vader gebruikt nog steeds zijn Samsung flipphone. Vergeleken daarmee is de Asha al modern. ;)
Ik ben eerder aan het kijken voor mezelf. Zoals hierboven al gemeld gebruik ik nu nog een Lumia. Voorheen nog een Xperia gehad maar die was snel uitgezongen qua updates. Aangezien het 'nieuwe' Nokia/HMD daar belooft het beter te doen, kijk ik in hun richting.
quote:
Dat gezegd zijnde: voor haar gebruik zal dit een toptoestel zijn. Lekker vlot met wat zij gebruikt, overzichtelijk, zo klein mogelijk met Nougat binnen deze prijsklasse (dus 5") en toch een beetje vertrouwd met de Nokia tune :P .Mijn eerste indruk is dan ook erg positief, want hij is best snel en simpel qua gebruik. En het is een mooi toestel!
Ik zal wellicht iets intensiever het toestel gebruiken maar ben niet van plan zware mobiele games te spelen. Daarom kijk ik eerder naar low-end.
quote:
Toegevoegde tekst:

Ik heb best grote handen voor een vrouw, maar vind deze grootte toch echt wel het maximum. Hij is lastig te bedienen met één hand vind ik, maar als je Android 7 wilt, is er helaas niks kleiner op de markt in deze prijsklasse...

/toegevoegde tekst.
Ik werk nu nog let een 4". Zal even wennen zijn dus. Groter dan 5" hoeft het voorlopig voor mij zeker niet te zijn.
quote:
[...]

Voor bovenvermeld gebruik is hij erg vlot. Ik wil tijdens deze inloopfase echter ook uitvissen wat ik zelf nodig heb wanneer ik binnenkort weer overstap naar Android. Om deze reden ben ik dus ook een hoop apps aan het testen die zij niet gebruikt, maar ik wel. Uit het lijstje huis-, tuin- en keukenapps is er tot nu toe maar 1 die trager reageert dan ik zou willen: de app van de Bijenkorf. Hij blijft soms echt hangen, maar dat kan ook aan de app liggen, want op mijn oude iPhone heb ik er ook last van. Verder heeft hij zowel in chrome als in de appie moeite om de afbeeldingen naast de bonusaanbiedingen van de AH te laden. Ze komen meestal wel, maar het duurt even.
Jouw gebruik zal waarschijnlijk dichter tegen dat van mij liggen. Dus altijd interessant om te delen wanneer je nieuwe zaken tegenkomt. :)
Bijenkorf kende ik niet, kleding shoppen en mannen, je kent het wel. ;)
quote:
[...]

Dit is voorgeïnstalleerd:
- achtergronden;
- agenda;
- berichten;
- calculator;
- camera;
- chrome;
- contacten;
- downloads;
- Duo;
- FM-radio;
- foto's;
- Gmail;
- Google;
- Google drive;
- Google Handschriftinvoer;
- Instellingen;
- Keep;
- klok;
- maps;
- ondersteuning (Nokia mobile care);
- Play boeken;
- Play films;
- Play games;
- Play kiosk;
- Play muziek;
- Play store;
- telefoon;
- en Youtube.

Ik heb nog niets verwijderd, maar heb even geprobeerd of het met YT lukt. Het lijkt erop dat je alleen de updates kan verwijderen, maar niet de hele app.
Dat lijkt goed mee te vallen. Lijken mij standaard Android+Google apps te zijn + Nokia support. Bij Samsung/Sony e.a. Is dat wel anders.
Is er nog veel opslagruimte vrij out-of-the-box?
quote:
[...]

Ik moet toegeven dat ik er nog niet echt op gelet heb. Hij leeft sinds 10:00 vrijdagochtend en was gisterochtend leeg toen ik wakker werd. Ik had hem met opzet niet aan de lader gehangen om een volledige ontlaadcyclus gehad te hebben. Hij was snel geladen, ik denk op een tweetal uur. Het is nu 27 uur geleden sinds de laadbeurt, hij heeft nog 27% en beweert daar nog 11 uur mee te overleven. Dat lijkt me sterk, maar met normaal gebruik kom je denk ik wel de dag door. Vrijdag was uiteraard een intensievere dag dan normaal.
Dat lijkt me dan gemiddeld. Niet echt goed of slecht.
quote:
[...]

De camera is niet denderend, maar dat was ook geen vereiste in dit geval. Hij maakt foto's als je ze nodig hebt, maar ik ben meer het "als je mooie foto's wilt moet je maar een camera gebruiken"-type.
Ok, goed dus voor social media maar niet meer dan dat.
quote:
[...]

Die valt me ook mee. Het is uiteraard geen all-metal body, maar de buitenrand lijkt van metaal te zijn en het plastic achterpaneel is erin geklikt. Hij lijkt wel tegen een stootje te kunnen, maar ik ga het niet testen.
Begrijp ik, moet natuurlijk nog werken wanneer het terechtkomt bij je moeder. :P
Ik vind het ontwerp (op foto) wel geslaagd.
quote:
[...]

Bij een provider in België (zonder abo). Hij was donderdag plots op voorraad, dus ik heb hem besteld en hij werd vrijdag netjes geleverd.
Mooi, ik woon zelf in Vlaanderen laar wist niet dat ze hem al hadden.
Deze https://www.proximus.be/nl/id_cr_nokia-3-blue/particulieren/producten/toestellen/winkel/cr-nokia-3-blue.html?
quote:
Nog een paar dingen:
- op de doos staat dat dit een Beneluxversie is (TA-1032 DS);
- mijn toestel heeft dual sim én een apart SD-slotje, al is er veel onenigheid op verschillende sites over single vs. dual sim;
- mijn toestel maakt probleemloos verbinding met 5 GHz wifi, hoewel het er in de Nokia 6-thread op lijkt dat de 6 uit Hong Kong dit niet kan.

Er lijken dus wel degelijk regionale verschillen te zitten in de specs.
Ok, goed om te weten dat er mogelijke verschillen zijn. Vooral dus mee opletten als ik hem zou halen via bijvoorbeeld Amazon.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Elle13
[/quote]
quote:
SpeedOfShadows schreef op zondag 18 juni 2017 @ 21:44:

Ik zal wellicht iets intensiever het toestel gebruiken maar ben niet van plan zware mobiele games te spelen. Daarom kijk ik eerder naar low-end.

Jouw gebruik zal waarschijnlijk dichter tegen dat van mij liggen. Dus altijd interessant om te delen wanneer je nieuwe zaken tegenkomt. :)
Bijenkorf kende ik niet, kleding shoppen en mannen, je kent het wel. ;)
De Bijenkorf is een testapp geworden, omdat ik nog geen telefoon gehad heb die daar geen moeite mee had. Goeie case dus. Ik kon niet meteen een andere zware app bedenken om te testen.
quote:
Is er nog veel opslagruimte vrij out-of-the-box?
Het systeem neemt 6,23GB in.
quote:
Dat lijkt me dan gemiddeld. Niet echt goed of slecht.
Hij heeft de nacht nog overleefd en heeft zowaar nog 7% (~ 3 uur) over. 1 dag, 19 uur and counting bij licht gebruik :) .
quote:
In het zwart dan, ja. Ik vertrouwde de voorraadindicatie eerst niet en had geen zin om te betalen en dan na een week een bericht te krijgen dat hij niet leverbaar zou zijn, dus heb eerst gebeld om de levertermijn na te vragen. Maar dat is bij Proximus onbegonnen werk... Een winkel contacteren is ook al onmogelijk, zelfs via de klantenservice. Dus na een viertal telefoontjes stond ik geen meter verder en heb ik het er toch maar op gewaagd. Ogen dicht en hopen dat het goed komt.

• SpeedOfShadows
quote:
Elle13 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:13:

[...]

De Bijenkorf is een testapp geworden, omdat ik nog geen telefoon gehad heb die daar geen moeite mee had. Goeie case dus. Ik kon niet meteen een andere zware app bedenken om te testen.
In dat geval is het idd een goeie testcase. Je zou verwachten dat een bedrijf dat veel wil verkopen, net hun app licht houdt om een breder publiek te bereiken. 8)7
quote:
[...]

Hij heeft de nacht nog overleefd en heeft zowaar nog 7% (~ 3 uur) over. 1 dag, 19 uur and counting bij licht gebruik :) .
Dus 1 à 2 dagen afhankelijk van het gebruik. :)
quote:
[...]

In het zwart dan, ja. Ik vertrouwde de voorraadindicatie eerst niet en had geen zin om te betalen en dan na een week een bericht te krijgen dat hij niet leverbaar zou zijn, dus heb eerst gebeld om de levertermijn na te vragen. Maar dat is bij Proximus onbegonnen werk... Een winkel contacteren is ook al onmogelijk, zelfs via de klantenservice. Dus na een viertal telefoontjes stond ik geen meter verder en heb ik het er toch maar op gewaagd. Ogen dicht en hopen dat het goed komt.
Het is al beter dan vroeger maar ze durven je idd van het kastje naar de muur te sturen.
In ieder geval klopte de voorraadindicatie dus wel.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:37

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn vrouw heeft vandaag haar toestel bij Mediamarkt besteld als vervanger van de tegenvallende Moto E.

Gek genoeg geen bericht van Nokia als inschrijver voor beschikbaarheid.

Ik zie ook te weinig accessoires zoals een hoes.

PcDealer wijzigde deze reactie 10-07-2017 22:05 (38%)

LinkedIn WoT Cash Converter WoWs invite

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Telefoon binnen! Dang, het is licht, strak en ziet er premium uit.
Model TA-1032 DS
Matte Black
BENELUX

En inderdaad @Elle13 dual sim, sd is een aparte ingang.

• Elle13
quote:
PcDealer schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:51:
...

Ik zie ook te weinig accessoires zoals een hoes.
Ik heb een flip case besteld bij Ali voor ¤3.20 en had hem op een week in huis. Hij past perfect en de kwaliteit was beter dan ik verwacht had.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Elle13 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:18:
[...]

Ik heb een flip case besteld bij Ali voor ¤3.20 en had hem op een week in huis. Hij past perfect en de kwaliteit was beter dan ik verwacht had.
Bedankt voor de tip, maar ik bestel het liefste bij een bekende en als betrouwbaar te boek staande Nederlandse winkel :)

Ik zie een pre-order voor een Nokia Slim Flip Case: https://www.belsimpel.nl/...m-flip-case-black-nokia-3

Gezien mijn vrees dat binnen de kortste keren de telefoon valt of onder de krassen zit, deze besteld: https://www.bol.com/nl/p/...3-black/9200000075444754/

PcDealer wijzigde deze reactie 11-07-2017 19:51 (29%)

• Elle13
Ter info voor de twijfelaars: ik heb inmiddels de tweede systeemupdate gekregen, beide waren voor een security patch. De patch van juli heeft er lang over gedaan, maar die van augustus had een kortere lead time dus voorlopig gaat het goed.

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13:57
Ik heb hem net binnen maar ik vind het echt een mooi toestel en het ligt lekker in de hand.

Edit: Ik heb hem nu iets langer, maar het toestel voelt behoorlijk stevig aan, het touchscreen voelt fijn voor een budgettoestel en de belkwaliteit is op zich best netjes

Jantje2000 wijzigde deze reactie 14-09-2017 14:40 (48%)

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13:57
Ik heb gisteren of eergisteren de nieuwe beveiligingspatch gekregen van 5 september, dus tot nu toe houd HDM hun beloften wel in ieder geval.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08-12 13:45
Ik heb het toestel nou een week of twee binnen. Fijne telefoon. Heeft soms wel wat vertragingen en de onverlichte navigatie knoppen zijn een beetje jammer. Voor deze prijs ben ik overigens wel tevreden.

Om het wat meer geheugen vrij te krijgen heb ik behoorlijk wat programma's disabled en greenify geïnstalleerd en ingesteld.

• Buffalo
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08-12 12:07
Kan iemand vertellen of er hardwarematige verschillen zijn tussen een single sim variant en dual sim variant?
Buiten dat er uiteraard 2 sims in kunnen.

Ik wil hem bij Coolblue kopen, en daar wordt een dual sim aangeboden.

• Drugar
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:14
quote:
Buffalo schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:54:
Kan iemand vertellen of er hardwarematige verschillen zijn tussen een single sim variant en dual sim variant?

Misschien heb je hier wat aan: http://www.phonemore.com/...al-sim-vs-nokia-3/5121613

• MainframeX
quote:
Buffalo schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:54:

Die van mij gaat de vraag & aanbod op zodra ik een ander toestel heb. Het gaat om de dual sim variant. Laat maar weten of je interesse hebt.

Mochten mensen zich afvragen waarom ik het toestel weg doe; GPS is niet accuraat op dit toestel waardoor ik navigeren maar een frustrerende ervaring vind. Voor de rest ben ik erg tevreden over de telefoon.

• Buffalo
quote:
Conclusie: Geen verschillen op de sim slots na dan.

• Drugar
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:14
quote:
MainframeX schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:20:
[...]

Mochten mensen zich afvragen waarom ik het toestel weg doe; GPS is niet accuraat op dit toestel waardoor ik navigeren maar een frustrerende ervaring vind. Voor de rest ben ik erg tevreden over de telefoon.
Ik heb de 5, die werkt top met navigeren (300 km op gereden).

• MainframeX
quote:
Drugar schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:48:
[...]

Ik heb de 5, die werkt top met navigeren (300 km op gereden).
Daar was ik inderdaad ook al naar aan het kijken. Mooie telefoon en inderdaad werkt GPS gewoon goed op dit toestel volgens deze review: *klik*

Op dit moment ben ik in gesprek met iemand op vraag en aanbod om een nette Wileyfox swift 2x over te nemen. Zodra ik weer een toestel kan uitzoeken van de baas zal ik zeker weer naar het aanbod van Nokia kijken. (dit toestel is om de iPhone SE van werk te vervangen die maar kuren blijft vertonen.)

MainframeX wijzigde deze reactie 06-10-2017 10:43 (6%)

• lowiesjie
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08-12 16:38
Niet specifiek een Nokia 3 vraag, maar in hoeverre is 16gb nog voldoende voor Android als je de sd kaart alleen voor de opslag van foto's en muziek wilt gebruiken. Dus de apps gewoon installeren op intern geheugen. Hierbij nog de opmerking dat er geen games op komen. Iemand ervaring mee?

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14:53
quote:
lowiesjie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:14:
Niet specifiek een Nokia 3 vraag, maar in hoeverre is 16gb nog voldoende voor Android als je de sd kaart alleen voor de opslag van foto's en muziek wilt gebruiken. Dus de apps gewoon installeren op intern geheugen. Hierbij nog de opmerking dat er geen games op komen. Iemand ervaring mee?
16 GB is wel erg krap. Ik gebruik nu de Nokia 6 voor een paar weken en ik zit al op de 18GB.
Het systeem neemt al 10GB in beslag, mijn cachegeheugen gooit daar bijna 2 GB bovenop.

En dan heb ik nog bijna 6GB aan apps. Daar zitten een aantal games tussen. Maar het zijn vooal een aantal apps die hard aantikken. Zoals Facebook (400MB) Spotify (222MB) Maps (174MB) en Chrome (271MB). Ook de Microsoft apps OneNote/OneDrive/Word/Excel zitten samen op zo'n 800MB.

Alleen voor whatsapp en een buienradarapp heb je genoeg aan 16GB, maar wil je meer dan zal je de apps toch op je SD-kaart moeten gaan zetten.

• lowiesjie
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08-12 16:38
quote:
Jovatov schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:56:
[...]

16 GB is wel erg krap. Ik gebruik nu de Nokia 6 voor een paar weken en ik zit al op de 18GB.
Het systeem neemt al 10GB in beslag, mijn cachegeheugen gooit daar bijna 2 GB bovenop.

Alleen voor whatsapp en een buienradarapp heb je genoeg aan 16GB, maar wil je meer dan zal je de apps toch op je SD-kaart moeten gaan zetten.
Dat is duidelijk, dank.

• Buffalo
Misschien een domme vraag. Maar ik heb nu net een Nokia 3 ingesteld voor mijn moeder.
Maar de toetsen zijn niet verlicht.
Kan dit ergens ingesteld worden? Ik zou het onder weergave verwachten, maar dat is niet zo.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Buffalo schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:06:
Misschien een domme vraag. Maar ik heb nu net een Nokia 3 ingesteld voor mijn moeder.
Maar de toetsen zijn niet verlicht.
Kan dit ergens ingesteld worden? Ik zou het onder weergave verwachten, maar dat is niet zo.
Je moet er overheen schuiven om ze te activeren. Ze zijn niet verlicht.

• Buffalo
quote:
PcDealer schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Je moet er overheen schuiven om ze te activeren. Ze zijn niet verlicht.
EDIT: Volgens mij klopt je opmerking niet.
Ik zit net net filmpje te kijken over accupercentage, en dan zie je op een gegeven moment als er naar beneden wordt gescrolled, dat de linker en rechter toets oplichten.

Tot dusver is mij dat nog niet gelukt.

Buffalo wijzigde deze reactie 09-10-2017 19:44 (38%)

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14:30
Toestel is inmiddels beschikbaar voor een zeer scherpe actieprijs...

In reviews las ik dat de telefoon traag kan zijn. Is dit bij simpel gebruik als beetje Whatsapp, Facebook en browsen ook het geval? Ik speel geen spelletjes op mobiel.

• rens-br
Ik heb een aantal posts verplaatst naar: [Nokia 3] Levertijden & Prijzen. Aanbiedingen e.d. horen daar thuis.

• cowboyhenkie
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:29
quote:
Vlassie1980 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:48:
Toestel is inmiddels beschikbaar voor een zeer scherpe actieprijs...

In reviews las ik dat de telefoon traag kan zijn. Is dit bij simpel gebruik als beetje Whatsapp, Facebook en browsen ook het geval? Ik speel geen spelletjes op mobiel.
Ik heb hem besteld als vervanging voor mijn werktelefoon (Werk telefoon gebruik ik dan voor prive :P).

Ben erg benieuwd hoe langzaam hij is. Jammer dat hij zo groot is, maar voor ¤75 mag je niet te veel zeuren.

• Vlassie1980
quote:
cowboyhenkie schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

Ik heb hem besteld als vervanging voor mijn werktelefoon (Werk telefoon gebruik ik dan voor prive :P).

Ben erg benieuwd hoe langzaam hij is. Jammer dat hij zo groot is, maar voor ¤75 mag je niet te veel zeuren.
Bestelling gisteren geplaatst bij MM. Kom van een Moto E van 2,5 jaar oud dus ik ben sowieso niet verwend qua specs/features op mijn mobiel. Zolang de basis zaken maar een beetje soepel lopen ben ik al tevreden. Ik speel sowieso amper spelletjes op mobiel.

Alvast een hoesje gekocht ook.

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
'Ervaring' in de winkel is dat ie iig prettig in de hand voelt. Kwam om de blauwe mee te nemen maar alleen wit was nog over voor zelfs nog iets minder (zie prijzentopic). Met lege handen terug dus en zo maar ff de blauwe bestellen, zonder twijfel de mooiste O-) .

• Goofman
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:26
Even mijn post uit het levertijden topic gekopieerd:
“Betreft een dual-sim trouwens. Gisteravond alles geïnstalleerd. Eerst positieve indruk geldt nog steeds. Mooi scherm, GPS positiebepaling lijkt goed te werken (belangrijk voor mij aangezien ik de telefoon in de auto gebruik als navigatieapparaat) en voldoende snel (maar ik doe niet meer dan wat appen en surfen). Speaker en koptelefoongeluid is mager, maar niet belangrijk voor mij. Verder is het me nog niet gelukt om mijn Garmin sporthorloge via bluetooth te koppelen. Ga ik vanavond nog wel eens mee prullen. Ik heb al eens eerder een low-end Android gehad waar dat niet goed bij werkte (Motorola) dus verwacht dat het met de Nokia ook niet zal gaan lukken. Is echter voor mij geen dealbreaker. Ik kan het horloge altijd nog syncen mbv de Samsung tablet die we hebben liggen ;-)”

Tweede indruk na een paar dagen in gebruik te hebben: Garmin sporthorloge koppelen is inmiddels gelukt en werkt goed. Toestel is zeker niet de snelste, apps opstarten duurt even en drukken op een knop leidt niet direct tot een actie op de telefoon. Dit kan op termijn wellicht gaan irriteren, maar vooralsnog kan ik me er heel goed bij neerleggen. Ik ben ook geen heavy user (whatsapp en surfen , that’s it). Accutijd is goed genoeg voor wat ik er mee doe. Aan het eind van de dag nog 30% over. Schermhelderheid op auto met de schuif op 30% . Verder staat er van alles aan: GPS, data, wifi, bluetooth, uitgezonder de NFC. Gebruiktijd om en nabij uur of 2,5. Wat ik vooral fijn vind aan de Nokia 3 is dat ik er maar 75 Eur voor betaald heb en er exact hetzelfde mee kan doen als Android apparaten die veel duurder zijn. Alleen dus wat trager allemaal. En omdat de Nokia zo goedkoop is, is het ook minder erg wanneer er iets mee gebeurd (krassen, butsen, glas kapot). Het geeft wat meer ‘ease of mind’ 

• Vlassie1980
Nog steeds in afwachting van mijn Media Markt bestelling. Staat nu dat ze hem aan het gereed zijn maken voor verzending dus hij zal wel begin volgende week op mijn werk worden afgeleverd.

Ben erg benieuwd, heb nu een Moto E uit 2015 en die is ook niet de snelste. Grootste frustratie aan dat toestel is de beperkte opslag van 8Gb. Dat zou met deze Nokia 3 wel wat beter moeten zijn natuurlijk. En dat hij dus wat trager is zou voor mij geen probleem mogen zijn. Ik heb een sim only abbo met T-mobile samen korting zodat ik maar ¤7,50 per maand af moet tikken. Dat in combinatie met een zeer scherpe prijs van dit toestel is gewoon super. Heb er altijd een hekel aan om te veel te betalen voor dingen die ik toch niet nodig heb :)

Als ik het toestel volgende week mag ontvangen zal ik ook mijn ervaringen posten. Ik las in ieder geval dat je gewoon de classic Nokia tunes hebt, dat is sowieso al leuk :)

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15:53
Het is in elk geval goed om te zien dat dit toestel goed ondersteunt wordt met security patches. Wellicht dat er ook nog wel Android Oreo in het vat zit. Daar kan HTC met de HTC 10 nog wat van leren!

Ik heb er in elk geval eentje besteld en laat jullie bevindingen weten!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• apis29
  • Niet online
Eerder vanmiddag binnengekomen, nou ja 'binnen' zoals verwacht pastte het (net) niet door de brievenbus maar was thuis en hoorde wat gerommel dus kon mooi opendoen.

En inderdaad een dual sim:

Eerste opstart uit de doos leek wel een eeuwigheid te duren maar dat was na het zien van wat filmpjes wel in de lijn der verwachting. Tweede keer nu net leek niet zó lang ... (was nog niet verder dan het welkomstscherm gegaan bij de eerste keer).
Had hem zoals gezegd al in de winkel in de hand gehad en de bouw is prima in orde, voelde eigenlijk hetzelfde aan als de Sony XA1 die ik eerder op het oog had (die heeft ook een aluminium rand en plastic achterkant; een plastic achterkant die nu overigens vrij glad en glipperig aanvoelt met droge handen, dat is bij een glossy als de witte[?] wel anders).
139 gram schoon aan de haak en verder nog uitvinden hoe die irritante tril uit te zetten bij elke druk (edit: sounds -> other sounds -> vibrate on tap). Nano simkaart moet ook nog geregeld worden ...
Android 7.0 uit de doos erop en er staat nu een update van 728MB klaar, even doen dan maar ;) .

Edit: 17 minuten later ... 7.1.1

apis29 wijzigde deze reactie 28-10-2017 19:58 (3%)

• Jassy
Netjes, 7.1.1! Er zijn veel toestellen die die versie helemaal niet zien. Wat dat dan betreft petje af !

Had je ook een dual-sim besteld?

Jassy wijzigde deze reactie 28-10-2017 18:02 (14%)

• Goofman
quote:
Jassy schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:01:
Netjes, 7.1.1! Er zijn veel toestellen die die versie helemaal niet zien. Wat dat dan betreft petje af !

En 7.1.2 zit in de pijplijn. Net als Oreo trouwens.

Vandaag wel een vastloper gehad. Ik had Sygic gestart en een bestemming ingesteld. Daarna de telefoon een kwartslag gekanteld om in de auto houder te doen maar helaas, zo vast als een huis. Resetten en daarna werkte het wel gewoon wel 5 minuten later vertrokken. Jammer maar 75 Euro is nog steeds niet veel ;-)

• apis29
  • Niet online
quote:
Jassy schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:01:

Op de site van Mediamarkt stond in de specs dat het een single sim was maar ik had wel een dual sim verwacht (en gewild) ja na eerdere berichten over de versie die in de winkel lag.
En idd Oreo is ook aangekondigd(?) voor de Nokia 3 :) (en de volgende ook nog zie ik)

Ondertussen de Microsoft Launcher erop gezet en ziet er visueel iig al beter uit. Had ook eerder de locatiebepaling van (puur) de GPS getest en die zat er toch wel een meter of 15 naast in Google Maps, nu in HERE Maps variërend van één tot vijf meter (ook in Google Maps nu wel beter, een meter of 7 verderop ipv 15. edit: inmiddels minuten verder precies op locatie. Morgen maar eens onderweg testen ...).

En hij is toch wel irritant glad, ook mede door de smalle/dunne afgeronde zijkanten, denk dat ik een van die Nokia Crystal covers erbij ga nemen.

apis29 wijzigde deze reactie 29-10-2017 00:04 (38%)

• pareltje78
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 02-11 19:36
Ben deze week op dit toestel overgestapt, mede om de berichten dat wp niet meer ondersteund gaat worden, kom van een Lumia 640. En omdat deze telefoon voor deze prijs een koopje is ¤75.

Nu een aantal dagen in gebruik en moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben. Heerlijk snel toestel, heb de launcher "Evie" erop gezet, tot nu toe erg tevreden over de batterij haal met wat appen en surfen makkelijk de late avonduren.
Denk dat als ik nog wat aan de instellingen wijzig ik er zeker tot en met de volgende middag mee kan doen voordat ik moet opladen.

In vergelijking met mijn lumia 640 heb ik meer keuze uit apps, gebruik Here maps voor navigatie, gewend vanaf wp8 en werkt erg goed en snel. Moet nog wel even uitvinden hoe ik al die meldingen van Google kan uitzetten want nu komt er bovenin het scherm telkens meldingen, iemand een tip?

Heb de originele Nokia Crystal cover erbij en deze cover beschermt de telefoon goed en geeft een mooie uitstraling en niet geheel onbelangrijk een goede grip.

De foto's vallen mij echt mee hoor, las ergens in een review over fletsheid maar ik merk daar niets van en ben gewend te fotograferen met een spiegelreflexcamera. De camera op de telefoon reageert snel en er zijn zeer veel instellingen te doen.

Al met al zeer tevreden en zeker voor deze prijs, de overstap van wp10 naar Android valt mij ook mee, even wennen maar volgende week zal ik niet beter meer weten 😃

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 05-12 14:41
quote:
Goofman schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:15:
[...]

En 7.1.2 zit in de pijplijn. Net als Oreo trouwens.

Vandaag wel een vastloper gehad. Ik had Sygic gestart en een bestemming ingesteld. Daarna de telefoon een kwartslag gekanteld om in de auto houder te doen maar helaas, zo vast als een huis. Resetten en daarna werkte het wel gewoon wel 5 minuten later vertrokken. Jammer maar 75 Euro is nog steeds niet veel ;-)
Wat ik op internet lees, wordt Android 7.1.2 voor de Nokia 8 overgeslagen.
Nokia gaat direct door naar Android 8.0 Oreo. De bèta versie is al te installeren op de Nokia 8

Btw. ik heb de bèta versie van Android 8.0 geïnstalleerd.
Ik kan er nog niets over zeggen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• apis29
  • Niet online
@pareltje78 Heb je de slim case of die hybrid? En een foto van het geheel zou mooi zijn :) (of moet dat weer per se in het grote lege accessoires topic geplaatst worden?)
Vandaag accu van 0 naar 100% opgeladen en duurde iets van vijf uur (!?). Kwam er alleen pas bij 100% achter dat de wifi nog aan stond :+ dus dat zal nog wel een stuk beter kunnen. Telefoon was nog gewoon uit tijdens het opladen O-) , en heb ook niet de bijgeleverde lader gebruikt maar eentje van een oude Lumia met ook 1 ampère.
En verder is het scherm niet je-van-het qua kleuren wat in een van de reviews al naar voren kwam maar dat is voor het bedoelde gebruik verder niet zo van belang.

apis29 wijzigde deze reactie 29-10-2017 23:35 (65%)

• Vlassie1980
Even een vraag voor de mensen die deze foon al hebben: Aangezien hij geen notificatie led heeft, gaat het scherm dan wel aan bij binnenkomende meldingen?

De mijne komt dinsdag binnen en ben benieuwd :)

• Goofman
Nope gaat niet aan.
Ik heb de 3 inmiddels verkocht en heb met 90 Euro bijleggen via MP een LG Q6 (+ cover) gekocht. Deze toestellen worden momenteel massaal via MP gedumpt nav een actie van LG waar men dit toestel + cover kado doet bij een LG OLED tv.

• Vlassie1980
Inmiddels ook binnen en net klaar met het installeren van de updates.

Telefoon is mooi en voelt degelijk / premium aan.
Enige nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is het gebrek van een notificatie LED en het ook niet oplichten van het scherm als je een berichtje / mail / whatsappje krijgt. Is daar nog wat aan te doen?

Mijn Moto E toonde allerlei icoontjes op het scherm bij ontvangst meldingen.

• SLC
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 14:50
Uitgebreide review van de Single Sim variant:
productreview: Nokia 3 single sim Wit review door SLC

Uigebreide review van de Dual Sim variant:
productreview: Nokia 3 Dual Sim Wit review door SLC

Volgens apis29 zou dit topic vol staan met redenen waarom de Nokia 3 zijn geld niet waard is.
Ik ben het nog niet tegengekomen........

What do Sheldon Cooper and a black hole have in common? They both suck ! Stephen Hawking TBBT

• apis29
  • Niet online
quote:
SLC schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:24:

Volgens apis29 zou dit topic vol staan met redenen waarom de Nokia 3 zijn geld niet waard is.
Ik ben het nog niet tegengekomen........
Volgens apis29 is dit topic het bewijs dat ik er een bezit en er dus een mening over mag hebben ;) :') .

Zeker bang over negatieve geluiden zodat je je extra exemplaar niet kan scalpen O-)

• SLC
quote:
apis29 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:57:
[...]

Volgens apis29 is dit topic het bewijs dat ik er een bezit en er dus een mening over mag hebben ;) :') .

Zeker bang over negatieve geluiden zodat je je extra exemplaar niet kan scalpen O-)
Volgens mij zie ik nog steeds geen bewijs dat de Nokia 3 zijn geld niet waard is......... :O
Zeker bang dat je daadwerkelijk een keer een mening moet gaan onderbouwen......?

What do Sheldon Cooper and a black hole have in common? They both suck ! Stephen Hawking TBBT

• Goofman
Ik ben inmiddels alweer Nokia 3 af. Ik had eerder ook al mijn oog laten vallen op de LG Q6 en nu deze massaal gedumpt worden op marktplaats vanwege de OLED tv actie een exemplaar gekocht hier in de buurt voor 160 Euro. Bevalt me toch echt weer wel een klap beter/fijner dan de Nokia 3 moet ik zeggen.

Oeps: ik had dit al gepost zie ik nu, excuses

Goofman wijzigde deze reactie 31-10-2017 19:22 (7%)

• SLC
quote:
Goofman schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:20:
Ik ben inmiddels alweer Nokia 3 af. Ik had eerder ook al mijn oog laten vallen op de LG Q6 en nu deze massaal gedumpt worden op marktplaats vanwege de OLED tv actie een exemplaar gekocht hier in de buurt voor 160 Euro. Bevalt me toch echt weer wel een klap beter/fijner dan de Nokia 3 moet ik zeggen.

Oeps: ik had dit al gepost zie ik nu, excuses
De Nokia 3 en de LG Q6 zitten natuurlijk in een heel andere prijsklasse.
Het zou wel erg gek moeten lopen wil een toestel van bijna 250 euro niet beter bevallen dan een toestel van slechts 150 euro. De veel betere specs van de LG Q6 zijn alvast een goede eerste indicatie..... ;)

• Goofman
Toch valt het met die betere specs wel mee hoor. De Q6 heeft een Qualcom processor en 3 Gb geheugen tegenover een Mediatek processor en 2 Gb geheugen van Nokia 3. In de praktijk is de Q6 merkbaar sneller en vloeiender. Beide toestellen zitten op 7.1.1. De accuduur van de Q6 is beter dan ik op basis van het verschil in accucapaciteit verwacht had. En de schermverhouding van 2:1 (datgene wat voornamelijk het prijsverschil bepaalt volgens mij) heeft meer invloed op de gebruikservaring dan ik vooraf ingeschat had. In mijn ogen die 100 Euro extra wel waard.

• Vlassie1980
Als iemand een manier of app heeft om ervoor te zorgen dat ik een notificatie op het scherm krijg bij een whatsapp bericht of mail dan hou ik me aanbevolen :)

Verder gewoon een hele mooie degelijke telefoon waar ik wel even mee vooruit kan.

• SLC
quote:
Goofman schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:37:
Toch valt het met die betere specs wel mee hoor. De Q6 heeft een Qualcom processor en 3 Gb geheugen tegenover een Mediatek processor en 2 Gb geheugen van Nokia 3. In de praktijk is de Q6 merkbaar sneller en vloeiender. Beide toestellen zitten op 7.1.1. De accuduur van de Q6 is beter dan ik op basis van het verschil in accucapaciteit verwacht had. En de schermverhouding van 2:1 (datgene wat voornamelijk het prijsverschil bepaalt volgens mij) heeft meer invloed op de gebruikservaring dan ik vooraf ingeschat had. In mijn ogen die 100 Euro extra wel waard.
Full-HD scherm, veel snellere cpu (N.B. van een betere cpu maker), meer werkgeheugen, veel betere camera, dus ja de Q6 zit in een andere klasse en is daardoor ook vloeiender en veel beter. Het extra bedrag dat je daar normaal gesproken voor moet betalen is grofweg 100 euro. De software is natuurlijk gelijk dus dat speelt nauwelijks een rol.

• pareltje78
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 02-11 19:36
@apis29 het is de crystal hybrid cover. Heb even geen optie om een foto van het geheel te maken. Het is een mooie cover en echt goede kwaliteit zoals je van Nokia gewend mag zijn.

@Vlassie1980 er is een app in de app store: Always on Amoled. Deze geeft een klok weer op je vergrendelscherm en volgend mij kun je in die app ook notificaties instellen. Ik vermoed dus dat je dan meldingen van b.v. WhatsApp in beeld krijgt of een melding van hoeveel berichten er zijn.

Nog niet uitgeprobeerd dus zelf even uitproberen. Ikzelf probeer het maximale uit de batterij te halen en ben bezig om zoveel als mogelijk activiteiten op de achtergrond uit te schakelen. Of dit enige invloed heeft op de batterijduur kan ik nu nog niet goed inschatten, telefoon hangt nu pas voor de 3e maal aan de lader.

• Vlassie1980
quote:
pareltje78 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:38:
@Vlassie1980 er is een app in de app store: Always on Amoled. Deze geeft een klok weer op je vergrendelscherm en volgend mij kun je in die app ook notificaties instellen. Ik vermoed dus dat je dan meldingen van b.v. WhatsApp in beeld krijgt of een melding van hoeveel berichten er zijn.

Nog niet uitgeprobeerd dus zelf even uitproberen. Ikzelf probeer het maximale uit de batterij te halen en ben bezig om zoveel als mogelijk activiteiten op de achtergrond uit te schakelen. Of dit enige invloed heeft op de batterijduur kan ik nu nog niet goed inschatten, telefoon hangt nu pas voor de 3e maal aan de lader.
Thanks, had al even gekeken naar Glance Plus:
Google Play: Glance Plus

Werkt op zich wel maar nog niet geheel naar tevredenheid, ook veel ads omdat het een betaalde is. Ga nog even jouw suggestie checken :)

• Thaam
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 03-12 19:32
Ook ik heb de Nokia 3. Leuk telefoontje voor weinig. Maar ik heb sinds een 2 dagen een probleem met het geluid door de bel speaker. Er komt geen geluid uit. Dus als ik nu een belletje aanneem moet ik de luidspreker aanzetten.
Ik heb hem terug naar fabrieksinstellingen gedaan. Hij werkte toen voor een halve dag, maar het probleem is er weer. Heeft iemand een idee?

• Vlassie1980
quote:
Thaam schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:49:
Ook ik heb de Nokia 3. Leuk telefoontje voor weinig. Maar ik heb sinds een 2 dagen een probleem met het geluid door de bel speaker. Er komt geen geluid uit. Dus als ik nu een belletje aanneem moet ik de luidspreker aanzetten.
Ik heb hem terug naar fabrieksinstellingen gedaan. Hij werkte toen voor een halve dag, maar het probleem is er weer. Heeft iemand een idee?
Dat is balen, geen issues hier dus ik vrees dat je hem moet opsturen voor garantie afwikkeling..

• Vlassie1980
Tot nu toe 2 keer meegemaakt dat het scherm niet meer aan wilde. Je kunt gewoon gebeld worden en als je onderaan op de toetsen drukt dan voel je hem ook trillen dus hij reageert wel. Werd zelfs gebeld maar kon niet opnemen :P

Om dit op te lossen moet je een hard reset doen: Iets van 20 seconden de powerknop en volume up tegelijk ingedrukt houden. Hij start dan opnieuw op. Hopelijk kunnen ze dit oplossen middels een update want het zal niet de laatste keer zijn dat dit gebeurt.

Verder nog steeds erg tevreden!

• Goofman
quote:
Vlassie1980 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:56:
Tot nu toe 2 keer meegemaakt dat het scherm niet meer aan wilde. Je kunt gewoon gebeld worden en als je onderaan op de toetsen drukt dan voel je hem ook trillen dus hij reageert wel. Werd zelfs gebeld maar kon niet opnemen :P

Om dit op te lossen moet je een hard reset doen: Iets van 20 seconden de powerknop en volume up tegelijk ingedrukt houden. Hij start dan opnieuw op. Hopelijk kunnen ze dit oplossen middels een update want het zal niet de laatste keer zijn dat dit gebeurt.

Verder nog steeds erg tevreden!
Heb ik uiteindelijk in de week dat ik het toestel gehad heb ook 2 keer meegemaakt. Telkens met starten van de navigatiesoftware (Sygic). 2 keer te laat vertrokken en vrouw en kinderen ongeduldig naast me in de auto ;-)
Was toch wel een punt voor me eigenlijk, ook al kostte het toestel maar 75 Euro.

• apis29
  • Niet online
Geen problemen met het kompas? Volgens Google Maps is de accuracy 'low' (op de blauwe stip drukken en dan linksonder calibrate compass). De richting klopt ook voor geen meter, ook in een andere GPS app (ik kijk naar het Zuid-Westen en hij wijst naar het Oosten tot Noord-Oosten.
Ook in HERE WeGo de hele tijd melding om het kompas te kalibreren (wel heel slecht qua fietsroutes overigens: voer net een bestemming in naar het centrum en hij kent niet eens de hoofdader die alle stadsdelen min of meer verbind en stuurt je bijna de rimboe in met een omweg van hier tot Tokyo, zelfs een groot stuk over een autoweg met één van de drukste rotondes in de stad :+ [in een stad met een apart fietspaden netwerk]. Dat doet Google Maps dan een stuk beter)

Verder niet cruciaal de kompas functie, alleen het zogenaamde kalibreren lukt voor geen meter. Bij m'n LG G serie maar 1 halfslachtige poging nodig om het wel goed te kalibreren (om gebrekkige 'kalibreer' techniek uit te sluiten ;) ).

Edit: inmiddels gelukt te kalibreren:

apis29 wijzigde deze reactie 08-11-2017 21:55 (32%)

• SLC
quote:
apis29 schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:43:
Geen problemen met het kompas? Volgens Google Maps is de accuracy 'low' (op de blauwe stip drukken en dan linksonder calibrate compass). De richting klopt ook voor geen meter, ook in een andere GPS app (ik kijk naar het Zuid-Westen en hij wijst naar het Oosten tot Noord-Oosten.
Ook in HERE WeGo de hele tijd melding om het kompas te kalibreren (wel heel slecht qua fietsroutes overigens: voer net een bestemming in naar het centrum en hij kent niet eens de hoofdader die alle stadsdelen min of meer verbind en stuurt je bijna de rimboe in met een omweg van hier tot Tokyo, zelfs een groot stuk over een autoweg met één van de drukste rotondes in de stad :+ [in een stad met een apart fietspaden netwerk]. Dat doet Google Maps dan een stuk beter)

Verder niet cruciaal de kompas functie, alleen het zogenaamde kalibreren lukt voor geen meter.
Ik ben blij voor je dat je zo gelukkig bent met de Nokia 3........ :+

• apis29
  • Niet online
quote:
Volgens mij zie ik nog steeds geen bewijs dat de Nokia 3 zijn geld niet waard is......... :O
Zeker bang dat je daadwerkelijk een keer een mening moet gaan onderbouwen......?
  • "Nokia 3 review: A beauty that's only skin-deep: Gets the basics right, including the design, but the Nokia 3 falls short in most other respects"
  • "There’s that hit of nostalgia as you see the Nokia logo and the software is bloat-free, but this device simply can’t match the budget phones currently in the market that offer so much more. HMD hasn’t really done anything special or interesting with the Nokia 3 and the terrible performance really makes it a chore to use."
  • "At the end of the day, the Nokia 3 is a well-designed phone that catches the eye, but this impression turns out to be only superficial. "
  • "Nokia 3 review – a nice budget smartphone, but also it could be better [Taking in consideration the design, the specs, the clean Android 7.0 Nougat version and its price, Nokia 3 might be the perfect choice for a first-time smartphone user or for someone who wants a second smartphone or for someone who needs a phone for jobs based of making phone calls, sending messages or emails.]"
  • "Nokia 3 review: Un-Finnished Business"
  • "Nokia’s first budget Android phone is a decent first effort, but a handful of niggles hold the Nokia 3 back"
  • "Prijs-kwaliteitverhouding: de Nokia 3 is qua prijs en specificaties een telefoon voor wie niet veel heeft of wil besteden aan een telefoon. De concurrentie in dit prijssegment is groot. [krijgt 3.5 ster , Moto E 2017 4.5 (de Mediatek variant ook nog)]"
  • "Verdict: the Nokia 3 is an almost solid entry-level smartphone, which would probably be enough for a successful market start in this category."
  • Nokia 3 review: budgetsmartphone nodigt uit tot doorsparen
  • Our Verdict: it may look like one of the best cheap phones on the market but the Nokia 3 is style over substance, struggling with long load times and poor battery life.
  • Verdict: It is a good-looking smartphone, and one big positive point is that the company has promised future Android updates. Overall performance and camera results aren't its biggest highlights. In our opinion, the Nokia 3 is best suited for first-time smartphone buyers and those looking for some experience with Android in general ... -x- both of which offer better all-around performance."
  • OUR VERDICT: We had high hopes for the Nokia 3, but the final phone is a bit of a disappointment. We can't deny that it looks absolutely fantastic for the price, and we're fans of Nokia's decision to stick to stock Android, but it's just cut too many corners on the internal specs to make the 3 stand out amid a fiercely competitive budget smartphone market."
  • "Een volbloed prijsbreker is deze smartphone niet, maar het heeft wel een paar unieke eigenschappen om je (terug) naar het Nokia-merk te lokken; De Nokia 3 is een goed instapmodel voor wie kennis wil maken met smartphones en met Android"
  • "Nokia 3 review: the Nokia 3 is cheap and you'll know it"/"
  • "Nokia 3 review: Three isn't the magic number"
  • " Summary Nokia 3 is out there to redefine how you always felt about the low-end Android smartphones with its premium design, great display(??), excellent Battery life(??), and the latest Android experience out of the box."
  • "Verdict: As it is, the Nokia 3 is a forgettable device and can only really be recommended for someone who is an infrequent smartphone user, with low expectations when it comes to performance."
  • "Nokia 3 review: Stand-out styling, but sub-power power"
  • "Nokia 3 Review: Pretty, but also pretty slow"
  • "Unfortunately there are just a few too many cut edges on the Nokia 3 for me to recommend it. It might be a good-looking small phone running a clean version of Android, but even for $250 [AUD] you can probably do better."
Vooropgesteld dat de adviesprijs betalen 'altijd' teveel betalen is en al mede daarom geen 150 euro waard is, betaal je in dit geval in ieder geval niet voor de prestaties [edit: was ook aangekondigd voor ¤139 maar is hier ¤149 geworden en andere landen zelfs ¤159]. Bijna elke review heeft als pluspunten het uiterlijk, de duosim, (de belofte van) toekomstige updates, (edit: meeste ook 'stock' Android, een niet-onderbouwd minpunt in je eigen review) maar de prestaties vallen stelselmatig onder de minpunten. Hij doet de basishandelingen naar behoren ja maar daar hoef je (/zou je) geen 150 euro voor neer te leggen (een vraag waar je zelf ook nog altijd omheen loopt te draaien: had je hem gekocht ¤150 voor ? Kan je straks wel leuk 'ja' zeggen nu je er ook ¤75 voor betaald hebt en er anderen ¤110 voor vraagt maar elk antwoord nu beschouw ik op voorhand niet meer als geloofwaardig).

Dan waren ernaast al twee in dit topic die aangegeven hebben waarom ze hem niet meer hebben en is hier nog een mooie lijst met issues om doorheen te spitten https://forum.xda-developers.com/nokia-3/help (+comments op GSM Arena) (en vele positieve comments zijn ook van mensen die er een stuk minder voor betaald hebben dan de adviesprijs. Prijzen van ¤110 zijn voorbij gekomen, $80USD equivalent, etc.)

Wel krom zijn de vele vergelijkingen met de Moto G5 waar de Nokia 5 eerder de concurrent voor is, maar wellicht scheelt de prijs in andere landen minder en met de onvermijdelijke aanbiedingen scheelt het ook nog maar enkele tientjes. Maar ook een Sony L1 was bijv. laatst ¤159 bij de Aldi (wel 720p op 5.5")

In ieder geval voor ¤75 weer een leuke toevoeging aan de Nokia collectie die ooit begonnen is met een 6510.

apis29 wijzigde deze reactie 07-11-2017 01:03 (37%)
Reden: extra review quotes

• SLC
""maar elk antwoord nu beschouw ik op voorhand niet meer als geloofwaardig""

Tja, die mensen heb je steeds meer, ze verzinnen dat wat iemand zal gaan zeggen op voorhand niet waar is.

Dus wanneer ik van jou een voorbeeld vraag uit dit draadje van mensen die de Nokia 3 zijn geld niet waard vinden (zoals jij claimt), dan ga je eerst zelf lopen klagen, vervolgens kom je met externe losse opmerkingen van mensen die verwijzen naar high-end spul en op voorhand is alles wat ik zal gaan zeggen niet waar.

Gekker moet het echt niet worden...... 7(8)7

• rens-br
Modbreak:
Willen jullie stoppen met dit wellus niettus spel? Iedereen heeft een eigen mening en hou elkaar in eigen waarde. Met modder gooien en op de man spelen komen we niet verder natuurlijk.

• rens-br
quote:
Vlassie1980 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:14:
Als iemand een manier of app heeft om ervoor te zorgen dat ik een notificatie op het scherm krijg bij een whatsapp bericht of mail dan hou ik me aanbevolen :)
Wat bedoel je hiermee?

Je hebt toch standaard de Android Notificaties en de "heads up notification":

• Vlassie1980
quote:
rens-br schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:00:
[...]

Wat bedoel je hiermee?

Je hebt toch standaard de Android Notificaties en de "heads up notification":

[afbeelding]
Als mijn telefoon met het scherm uit op tafel ligt en ik krijg bijvoorbeeld een Whatsapp bericht dan hoor ik alleen een geluidje maar het scherm blijft op zwart staan. Aangezien er ook geen notificatie LED op zit valt het dan een stuk minder op.

Mijn vorige Motorola Moto E gaf wel een melding op het scherm in de vorm van een wit icoontje.
Onderstaand een voorbeeld van een andere Moto maar het principe is hetzelfde:

Ik heb al wat zitten rommelen met andere apps maar die zorgen er juist voor dat je a la Samsung constant je scherm aan hebt staan en dat wil ik nou ook weer niet want dan krijg je een aardige battery drain.

• rens-br
quote:
Vlassie1980 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:06:
Als mijn telefoon met het scherm uit op tafel ligt en ik krijg bijvoorbeeld een Whatsapp bericht dan hoor ik alleen een geluidje maar het scherm blijft op zwart staan. Aangezien er ook geen notificatie LED op zit valt het dan een stuk minder op.
Ah ok. Soort active display dus.

Een aantal ideeën:
https://android.gadgethac...your-pixel-nexus-0174816/
Google Play: Active Display

• Vlassie1980
quote:
Heb nu ACDisplay erop gezet en die lijkt te doen wat ik wil. En nog gratis ook :)

• apis29
  • Niet online
Met die Microsoft launcher Picturesque lockscreen ziet het er zo uit qua notificaties (heb alleen nog niet doorgehad of hij ook actief aangaat bij het binnenkomen van een melding; nog niet actief in gebruik verder):

Gyroscoop test in Computerbild:

Eigen resultaat:

Speelt ook bij bijv. de Nokia 8 kwam ik tegen en via omruil wel exemplaren die het goed doen.

apis29 wijzigde deze reactie 21-11-2017 20:51 (28%)

• Vlassie1980
Nog steeds tevreden met dit toestel, ACDisplay werkt helemaal top. Enige echte nadeel is de camera. Die is echt heel slecht of ik doe iets verkeerd.

Ik fiets altijd naar mijn werk op een highspeed ebike en wilde even wat plaatjes schieten:

Met mijn vorige Moto E schoot ik veel betere plaatjes en dat was een 5MP:

• SLC
Ja de Camera is een stevig minpunt van de Nokia 3, zie ook voor een 3 voudig foto vergeljjk:
productreview: Nokia 3 Dual Sim Wit review door SLC
De sensor is al niet goed, de Mediatek Socs zijn bovendien berucht om hun foto afhandeling en als klap op de vuurpijl is de foto software totaal niet in staat om er nog enigszins iets van te maken.
Ja zelfs mijn Nokia N95 (5MP uit 2007) schoot veel betere plaatjes......

• Wietsee.
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:43
quote:
Vlassie1980 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:13:
Nog steeds tevreden met dit toestel, ACDisplay werkt helemaal top. Enige echte nadeel is de camera. Die is echt heel slecht of ik doe iets verkeerd.

Ik fiets altijd naar mijn werk op een highspeed ebike en wilde even wat plaatjes schieten:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Met mijn vorige Moto E schoot ik veel betere plaatjes en dat was een 5MP:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Als je de resolutie van 8 MP (4:3) naar 6 MP (16:9) heb je in ieder geval weer breedbeeld foto's. En volgens mij zijn ze op 4 MP (16:9) nog een tikje scherper. Verder valt op dat na handmatig focussen de foto's scherper worden, maar uiteraard raken dan ook gedeeltes ook nog sneller overbelicht.

Daarnaast lijkt Open Camera, ook de scherpte ten goede te beïnvloeden. Hieronder een vergelijk, klik op de afbeelding voor een grotere versie (14 MB).

Maar bovenal gaat ondanks de recente overstap nog altijd mijn Nokia Lumia 930 mee om echte plaatjes te schieten.

Wietsee. wijzigde deze reactie 14-11-2017 23:26 (31%)
Reden: Fotovergelijking toegevoegd

Web Enrichment - regenthet.in - Vakantiehuisje Vasse

• Wietsee.
Update 7.1.2 aanstaande volgens dit artikel.
Mijn Nokia 3 vind echter nog geen nieuwe updates.

• evdakker
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
quote:
Wietsee. schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:26:
Update 7.1.2 aanstaande volgens dit artikel.
Mijn Nokia 3 vind echter nog geen nieuwe updates.
In het artikel staat volgens mij juist dat de Nokia 3 als enige (nog?) niet 7.1.2 krijgt, tegelijk met de november security update. De 5 en 6 krijgen wel al 7.1.2.

• Wietsee.
quote:
evdakker schreef op woensdag 15 november 2017 @ 08:38:
[...]

In het artikel staat volgens mij juist dat de Nokia 3 als enige (nog?) niet 7.1.2 krijgt, tegelijk met de november security update. De 5 en 6 krijgen wel al 7.1.2.
Er staat toch 'receiving now'. In India is men gestart met de uitrol van 7.1.2 aldus het artikel. Er staat nota bene en screenshot bij, dus weet niet wat jij nu voor ogen hebt 8)7 .

• evdakker
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
Hoe ik het lees, is dat de Nokia 3 op dit moment de November Security update krijgt, vóór de Nokia 5, 6 en 8. Alleen de security update dus, nog helaas nog niet een update van Android van 7.1.1 naar 7.1.2. De screenshot is ook van de security update, geen systeemupgrade. Dat heb ik voor ogen :P

• apis29
  • Niet online
Er staat zelfs dat de 3 alweer niet de 7.1.2. update krijgt die de 5 en 6 al bij de Oktober beveiligingsupdate kregen (die zitten dus al een tijdje op 7.1.2).

apis29 wijzigde deze reactie 15-11-2017 13:00 (4%)

• Wietsee.
Jullie hebben helemaal gelijk, overheen gelezen. Mijn oprechte excuses ;).

• Jassy
Ik heb zojuist de update gekregen en ik kan bevestigen dat de Android versie 7.1.1 is.

• DachtHetNietHe
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 03-12 09:33
Ik weet niet wat er aan de hand is met deze telefoon, maar ik krijg soms plotseling een meldingsgeluid en zie dan geen melding staan.
Erg vervelend zeker midden in de nacht.
Zijn er meer die er last van hebben ?? en zoja wat heb je er tegen gedaan.

• SLC
quote:
DachtHetNietHe schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:58:
Ik weet niet wat er aan de hand is met deze telefoon, maar ik krijg soms plotseling een meldingsgeluid en zie dan geen melding staan.
Erg vervelend zeker midden in de nacht.
Zijn er meer die er last van hebben ?? en zoja wat heb je er tegen gedaan.
In de nacht sowieso uit of op stil zetten, dan krijg je ten minste ook daadwerkelijk nacht"rust".

Bij de Nokia 3 heb ik dit niet gehad, bij een Samsung S4 mini wel, scherm gaat aan en audio melding.
Wanneer je dan keek was er verder niets te zien.

• Azrou
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:08
Ik heb iets heel vreemds, zodra ik iemand bel, gaat de telefoon op de "niet storen modus". Ik zie dan het icoontje staan. Wisselgesprek heb ik wel aan staan.

Kent iemand dit probleem?
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*