Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

HMD heeft zondag de Nokia 3, 5 en 6 gepresenteerd. De smartphones draaien op Android Nougat, beschikken over Google Assistant en krijgen maandelijkse beveiligingsupdates. Ook belooft HMD de toestellen snel van nieuwe Android-versies te voorzien.

Volgens HMD is de Android-versie op de Nokia-toestellen snel en 'puur'. Daardoor zegt de fabrikant snel updates en beveiligingspatches uit te kunnen brengen. De drie modellen hebben allemaal een behuizing van aluminium en een gelamineerd scherm dat is beschermd met Gorilla Glass. Ook hebben alle modellen dezelfde 8-megapixelfrontcamera met autofocus, een grote beeldhoek van 84 graden, een diafragma van f/2 en pixels van 1,2μm. De camera's aan de achterkant zijn verschillend.

Ook de Nokia 5 heeft een Snapdragon 430-soc en 2GB ram. Dit model heeft een 5,2"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels. Bij de behuizing van de Nokia 5 zijn de antennes aan de boven- en onderkant zijn verwerkt. De achterkant is daardoor helemaal van aluminium, aldus HMD.

De Nokia 3, 5 en 6 zullen in vier kleurvarianten verkrijgbaar zijn: matzwart, zilver, blauw en koper. In het tweede kwartaal van dit jaar moeten ze op de markt verschijnen. De wereldwijde release zal in 120 landen plaatsvinden. In de Benelux zal alleen de Nokia 3 beschikbaar zijn als dualsimtoestel, de Nokia 5 en 6 bieden plaats voor één simkaart.

Terug naar Inhoudsopgave

OSAndroid 7.1.1
CPUQualcomm® Snapdragon™ 430
GPUQualcomm® Adreno™ 505
RAM2 GB
ROM16 GB (uitbreidbaar tot 2TB)
ConnectiviteitBluetooth 4.1, NFC, GPS, 2,4 GHz b/g/n
AansluitingenMicro-USB2.0, 3,5mm
SensorenAccelerometer (G-sensor), ambient light sensor, e-compass, Hall sensor, fingerprint sensor, gyroscope, proximity sensor
Scherm5,2" HD LCD-scherm
Back Camera16MP, PDAF, 1.12um, F/2.0 (met dubbele Ledflitser)
Front Camera8MP, AF, 1.12um, F/2.0
Accu3000 mAh
Kleurmatzwart, zilver, blauw en koper
Afmetingen149,7 x 72,5 x 8,05 mm
Gewicht160 g
Prijs189 euro
BijzonderhedenDual Nano Sim
Release DatumQ2 2017
AccessoiresOplader, Oplaadkabel, Headset, Quick guide, Sim tool

Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.027-02-2017Topic aangemaakt

Terug naar Inhoudsopgave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:34
Ik houd deze ook in de gaten en ben benieuwd naar de camera. Hier al enkele eerste shots: http://www.gsmarena.com/n...ra_samples-blog-23706.php
Niet zo heel indrukwekkend als je de foto op volledige grootte bekijkt, me dunkt.
Er zijn nog niet zo heel veel reviews te vinden, maar hier en daar lees je toch dat de camera's niet al te opvallend zijn. Er is geen sprake van Pureview of Carl Zeiss alleszins. Even de grondige reviews afwachten.

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
chaola schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:10:
Niet zo heel indrukwekkend als je de foto op volledige grootte bekijkt, me dunkt.
Ben ik inderdaad met je eens. De foto's zijn een beetje wazig en lijken ook onscherp. Wellicht is het dus gewoon te snel genomen.
Er zijn nog niet zo heel veel reviews te vinden, maar hier en daar lees je toch dat de camera's niet al te opvallend zijn. Er is geen sprake van Pureview of Carl Zeiss alleszins. Even de grondige reviews afwachten.
Zo vreemd is dat natuurlijk ook niet voor een toestel van maar 190 euro. Dat soort mooie camera's zitten eigenlijk alleen in toestellen die 600 euro of meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nou, voorheen in de nokia's zat toch ook gewoon een Zeiss lens hoor. Staat op mijn Lumia 735, de laatste Nokia voordat Microsoft het overnam, er gewoon op.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:03:
Nou, voorheen in de nokia's zat toch ook gewoon een Zeiss lens hoor. Staat op mijn Lumia 735, de laatste Nokia voordat Microsoft het overnam, er gewoon op.
Dat klopt inderdaad. Maar dat toestel was bij aankondiging wel 80 euro duurder 269 euro vs. 189 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 14:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Oh ja, ik zat met de Nokia 6 in mijn hoofd, die wel een bijna vergelijkbare prijs heeft met de Lumia 735. My bad.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Ook ik heb momenteel een Lumia 735. Merktrouw blijven dus, maar wel ontrouw aan het OS (hebben ze zelf gezocht bij Microsoft: andere discussie). Natuurlijk is Nokia al lang Nokia niet meer, maar je hoopt natuurlijk toch een beetje dat HMD de traditie gaat voortzetten en Nokia had best een goede reputatie op het vlak van camera's. Nu, die shots op MWC zijn nogal haastig genomen en ik heb ook al gelezen dat de camera app nog niet op punt zou staan. Voorlopig nog geen no go dus en afwachten op meer uitgebreide reviews met definitieve firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
DrivinUCrazy schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:03:
Daar moeten we dus blijkbaar niet meer op rekenen: http://www.gsmhelpdesk.nl...a-en-carl-zeiss-beeindigd
Voor mij moet het ook niet per se Zeiss te zijn, maar ik hoop dat ze toch een beetje meer ambitie hebben dan gewoon maar de gemiddelde camera voor dit prijssegment te nemen. De Moto G4/5 en Honor 5c zitten bv ook rond de €200 en lijken qua camera toch boven hun prijsklasse uit te stijgen.
EDIT: nuance door Nokia: niet uitgesloten dat toekomstige modellen toch weer Zeiss krijgen: http://www.gsmhelpdesk.nl...ussen-nokia-en-carl-zeiss

[ Voor 12% gewijzigd door chaola op 15-03-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Dit is een leuk verhaaltje waar weinig van klopt:
"Daar moeten we dus blijkbaar niet meer op rekenen: http://www.gsmhelpdesk.nl...a-en-carl-zeiss-beeindigd"

Microsoft heeft nooit de rechten op de merknaam van nokia kunnen verkopen omdat ze nooit eigenaar zijn geweest van de merknaam Nokia. Ze hebben alleen voor een aantal jaar het recht gehad om deze te mogen gebruiken, Bij de overname heeft Nokia al afgedwongen dat Nokia zelf weer telefoons mag (laten) maken vanaf 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iets bekend over de snelheid van deze telefoon?
Hiermee bedoel ik puur de theoretische cijfers, dmv een benchmark.
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn vriendin der lg g2, omdat deze toch begint te muiten helaas.
Ik zag deze wel als potentiële vervanger.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2017 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 07:32:
Is er al iets bekend over de snelheid van deze telefoon?
Hiermee bedoel ik puur de theoretische cijfers, dmv een benchmark.
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn vriendin der lg g2, omdat deze toch begint te muiten helaas.
Ik zag deze wel als potentiële vervanger.
1.4 GHz A53 (SD430), niks om over naar huis te schrijven. De SoC in de G2 (2.2+ GHz SD800) is stukken sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:54:
[...]

1.4 GHz A53 (SD430), niks om over naar huis te schrijven. De SoC in de G2 (2.2+ GHz SD800) is stukken sneller.
Dankje voor je reactie, dan zal deze waarschijnlijk afvallen.
Helaas want voor de rest zag het allemaal wel leuk uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47

NetAmp

"for indoor use only"

De SoC in de G2 (2.2+ GHz SD800) is stukken sneller.
Voor mij andersom, t.o.v. m'n huidige Lumia 830.
Lumia 830Nokia 5
Processorsnelheid1,2GHz1,4GHz
Geheugengrootte1GB2GB
Accucapaciteit2.200mAh3.000mAh

Theoretisch moet de Nokia 5 ietsje meer "power" hebben. Maar omdat Android minder geoptimaliseerd is(?), ookal is het plain/vanilla Android (zonder fabrikant-specifieke aanpassingen of "bloatware"), kan de gebruikservaring in de praktijk zomaar anders uitpakken :F

Ik twijfel een beetje tussen Nokia 5 en 6, vooral omdat de Nokia 6 met bijna dezelfde basis-specs (afgezien van 3GB i.p.v. 2GB RAM) op een ietsje groter beeldscherm FullHD beelden moet tonen. Dat moet wel een zwaardere belasting zijn qua rekenkracht en daarmee stroomverbruik.

Hopelijk liggen beide modellen binnenkort naast elkaar in een fysieke winkel :o

Zou ook wel heel leuk zijn als Tweakers aandacht besteedt aan deze nieuwe toestellen. Zoals het launch-event van de Nokia N8, jaren geleden (destijds een briljant toestel IMHO, met al veel verbeteringen in Symbian dat vervolgens op de Nokia 808 PureView alleen maar beter werd).

Positief verhaal van GSM Arena, over de drie nieuwe Nokia's:
http://www.gsmarena.com/n...nokia_3-review-1584p5.php
Of the three, the Nokia 5 could prove to be the best-seller. Its metal unibody feels better than the 5" competition from Motorola and Sony, even if the phone can't quite match their cameras. Do keep in mind that the European Moto G5 Plus is capped at 1080p video, not 2160p like its US twin.
...
These three phones certainly whet our appetite and we're curious to see what Nokia and HMD have in store for the premium market. However, the MWC trio will probably prove a reliable source of income for the new old brand.
:)

[ Voor 19% gewijzigd door NetAmp op 23-06-2017 10:11 . Reden: Toevoeging n.a.v. artikel GSM Arena. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
NetAmp schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:55:
[...]

Voor mij andersom, t.o.v. m'n huidige Lumia 830.

Theoretisch moet de Nokia 5 ietsje meer "power" hebben. Maar omdat Android minder geoptimaliseerd is(?), ookal is het plain/vanilla Android (zonder fabrikant-specifieke aanpassingen of "bloatware"), kan de gebruikservaring in de praktijk zomaar anders uitpakken :F
Ik denk dat het veel meer is dan "ietsje". Ik zie nu al een duidelijk verschil tussen een Android toestel met een SD410 en mijn Lumia 730 (SD400 zoals de Lumia 830), bij die SD430 zal dat volgens mij nog meer uitgesproken zijn. Ik denk ook wel dat de nieuwe Android versies veel beter in mekaar zitten qua efficiëntie, stroomverbruik en zo dan vroeger.
Alleen moet ik nog overtuigd worden van die camera van de N5 en de toch wel fors grotere afmetingen dan wat ik nu gewend ben met mijn 4.7".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 110% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Theoretisch moet de Nokia 5 ietsje meer "power" hebben.
De SD400 in de Lumia heeft geen A53 cores maar A7 cores, niet direct vergelijkbaar dus.

Zie hier bijvoorbeeld het verschil: http://www.anandtech.com/show/9525/the-moto-g-2015-review/2
2014 Moto G heeft 1.2GHz A7 SD400
2015 Moto G heeft 1.4GHz A53 SD410

[ Voor 25% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-06-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zojuist heb ik de zilveren Nokia 5 ontvangen. Het is een heel mooie telefoon die wat mij betreft qua uiterlijk zeker niet onderdoet voor een iPhone. De vingerafdruk sensor werkt lekker snel en het scherm is scherp en helder. De camera is redelijk.

Het lijkt er overigens wel op dat zoals hierboven al aangegeven is, de processor niet zo snel is. Websites laden niet zo soepel als ik had gehoopt en het scrollen gaat met heel kleine onderbrekingen gepaard. Hopelijk wordt in een toekomstige software update de responsiveness van de bediening nog wat verbeterd, want het valt me nu enigszins tegen.

Op mijn blog heb ik zojuist een review van de Nokia 5 geplaatst met een voorbeeldfoto.

[ Voor 13% gewijzigd door spocky op 28-06-2017 19:30 ]

Portugese Wijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

spocky schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:10:
... de responsiveness van de bediening ... valt me nu enigszins tegen.
Oh jammer. Dat verwachtte ik eerder bij de Nokia 6, omdat die meer pixels op het scherm moet toveren
(FullHD/1080 vs HD/720). Maar misschien stoort 't me niet, want m'n Lumia 830 heeft ook zo zijn trage momenten :z

Dank voor de review! :)

[ Voor 12% gewijzigd door NetAmp op 28-06-2017 19:50 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:04:
Persoonlijk vond ik de SD410 in de Moto G3 al stukken sneller aanvoelen dan de SD400 (L735, L830 zal zelfde verhaal zijn).
Die Moto is uit 2015.. de 100 - 130 euro 2015 Moto E had ook al A53 cores, het is toch een beetje jammer dat we twee jaar later nog steeds dezelfde cores hebben in een 2x zo dure telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

Olaf van der Spek schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:12:
... het is toch een beetje jammer dat we twee jaar later nog steeds dezelfde cores hebben in een 2x zo dure telefoon.
Niet om nou per se de Nokia 5 (of 6) of specifiek de chip-keuze te verdedigen, maar de prijs van het toestel hangt niet enkel af van de chipset ;)

Ik ga er vanuit dat die Moto "gewoon" een plastic behuizing had(?), wat waarschijnlijk goedkoper te produceren is dan de metalen body van deze nieuwe Nokia's. En het regelmatig uitbrengen van updates (de 'nazorg' - waarvan ik van harte hoop dat ze de belofte waarmaken) was waarschijnlijk ook niet van toepassing op de Moto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 128% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

Brazos schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 18:10:
... voor de Nokia 6 had men misschien wel beter een 6xx chip kunnen kiezen, ...
Inderdaad, zoals ik eerder schreef:
... omdat de Nokia 6 met bijna dezelfde basis-specs (afgezien van 3GB i.p.v. 2GB RAM) op een ietsje groter beeldscherm FullHD beelden moet tonen. Dat moet wel een zwaardere belasting zijn...
Wel heeft de 6 als voordeel dat er meer opslaggeheugen ingebouwd zit. De 5 heeft 16GB (en daar gaat natuurlijk nog de ruimte voor het OS vanaf... gelukkig niet de 'bloatware' van andere merken).
Hopelijk werken de meeste apps ook goed vanaf een microSD-kaartje(?).

N.B. Mooie samenloop, dat de nieuwe toestellen worden geleverd met Android 7/N... de N van Nokia :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mregeling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-08 06:19
Mooi degelijk gebouwde telefoon zeg.
Scherm is voor zijn resolutie ook zeker niet verkeerd. Kan aardig fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Ik heb een aantal berichten verplaatst naar: [Nokia 5] Levertijd & Prijzen. Voorraden bespreken hoort in dat topic thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Brazos schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:52:
Kun je met stock Android niet je SD kaart koppelen aan je vaste geheugen? Ben de naam even kwijt, maar de telefoon krijgt dan één schijf zeg maar, de SD schijf wordt dan gelijk aan je interne geheugen.

Android heeft deze optie, alleen veel fabrikanten schakelen het uit. Motorola kan het wel, en ik denk dat er een goede kans is dat Nokia het ook kan.
Adoptable Storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makkie88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 16:25
Ik heb de Nokia 5 als test telefoon in gebruik voor mijn werk. Dit is een potentiele vervanger voor de Huawei P8lite (2015).
Reden dat dit toestel is gekozen is voornamelijk de Prijs in combinatie met de Specs.

Het volgende viel mij op
+Telefoon is onwijs snel, reageert goed op aanrakingen en openen van apps gaat snel
+geen bloatware! grote opluchting in vergelijking
+accu gaat lang mee (bijna 1,5x zo lang in vergelijking..)

-telefoon gaat aan in mijn broekzak door de vingerafdruk scanner, waardoor ik al een paar keer de politie aan de telefoon had (broekzakbellen)..
-telefoon gaat niet op zwart als ik aan het bellen ben.. iets met proximity sensor?

Herkennen jullie de bovenstaande opsommingen? of kan ik met het een en ander tweaken nog wat verbeteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruzer
  • Laatst online: 08-09 12:55
rens-br schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:14:
[...]

Dat klopt inderdaad. Maar dat toestel was bij aankondiging wel 80 euro duurder 269 euro vs. 189 euro.
nieuws: Nokia-smartphones krijgen weer camera's met Carl Zeiss-lenzen

When the pink is snookered, Go for the brown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 107% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

Brazos schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:41:
[...]
Ik hoop dat HMD/Nokia in de toekomst weer extra aandacht gaat besteden aan de camera, dat was toch altijd wel het handelsmerk van Nokia (en ik vind moderne camera's in telefoons nog steeds om te huilen, zelfs de topmodellen bakken er maar weinig van). In die zin mis ik mijn N8 nog steeds nog wel eens, wat een camera zat daar op.
[...]
Die hoop deel ik met je. Daarom mis ik de camera van m'n 808 PureView ook weleens.

Met m'n huidige toestel, de Lumia 830 (tevens met PureView technologie), schoot ik o.a. het volgende plaatje:

Luna in de tuin

Niet slecht, toch :D Dus waarschijnlijk ga ik ook deze camera wel missen.

Net als de Rich Audio Recording functie (eveneens een technologie van Nokia), waarmee ik recentelijk nog behoorlijk verbaasd was - in positieve zin - over de kwaliteit van de geluidsopname tijdens een concert (was wel in een kleine zaal en 't publiek was helemaal stil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 108% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Het is leuk om te zien dat Nokia weer leven krijgt.
Ik ben was zelf een Nokia 1520 gebruiker en ik ben nu een iPhone gebruiker.

De technolgieën die Nokia gebruikte/gebruiken zijn gewoon fenomenaal.
Een voorbeeld hiervan is: Assertive Display
Zelf de Google Pixel heeft dit niet eens. zo zijn er nog een aantal qua technologieën die later zijn geintroduceerd bij andere OEMs, Zoals het Always on Display.

Het is gewoon een onwijns gaaf merk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik heb een Nokia 5 besteld bij Belsimpel. Wat een mooi toestel. Reageert vlot, mooi display, netjes afgewerkt. Alleen de camera is dramatisch, maar verder zeker een aanrader als je een goedkoop net testel zoekt.

iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Jammer van de camera :(

Zijn er al echte reviews van de N5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom hebben wij nou weer geen dual sim in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 16:25
Ik kreeg gisteravond een update (Android 7.1.1 Beveiliging 1 Juni Bulld Nr: 00ww_3_320)

en nu is mijn probleem omgedraaid: het scherm gaat nu wel uit tijdens het bellen, maar als ik de telefoon van mijn oor vandaan haal.. blijft het scherm uit.. voor geen mogelijkheid aan te krijgen ( powerbutton/ homebutton).. ik kan du onmogelijk telefoongesprekken ophangen..

meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:33
Hierbij een foto gemaakt met de Nokia 5.
Instellingen camera zijn "out of the box".

Nu maar hopen dat ik de foto juist plaats hier. Eerste keer dat ik hier een plaatje/foto plaats.

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/phlpb216n/IMG_normal.jpg

Hierbij nog een link van een review : https://www.androidplanet.nl/reviews/nokia-5-review/

[ Voor 155% gewijzigd door Kroonkurk op 13-07-2017 22:08 . Reden: plaatje niet zichtbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 108% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janchtw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-08 13:34
Sinds gisteren heeft mijn vrouw een N5. Druk bezig geweest met instellingen en het meeste is nu wel zoals gewenst. Wat nog wel wordt gemist is het Glance scherm. Op iedere afbeelding van de N5 zie je die staan, ook op die bovenaan dit forum, maar we kunnen niet vinden hoe je dat instelt. Op mijn Samsung 7 is het gewoon Display allways on en klaar is kees maar de N5 heeft die optie niet. Ook in de handleiding van de N5 is er niets over te vinden.

Ik vraag mij nu af of Glance wel mogelijk is op de N5 en is dat plaatje dan gewoon op de afbeelding geplakt om het er leuker uit te laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janchtw
Oeps, al gevonden. Het is geen Glance scherm wat wordt getoond. Glance zal dus wel niet mogelijk zijn. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 101% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:41
Even een vraagje van mijn kant voor degenen die het toestel hebben:

Hoe lijkt het met de accuduur? Met mijn iphone 6 red ik nu net aan een dag, en ben me aan het orienteren voor een ander toestel. Ik bel vrij veel, en regelmatig een whatsappje etc. Middelmatig gebruik zgemaar, maar wel veel gesprekstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

@janchtw Misschien lukt het met een app zoals Glance Plus?
Google Play: Glance Plus

Vreemd dat zo'n functie nog niet standaard in (de nieuwe) Android zit. Misschien omdat veel toestellen geen OLED scherm hebben.
Brazos schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:02:
[...]
Glance screen op een LCD scherm heb je niet zoveel aan, daar moet je OLED voor hebben.
Toch werkt het prima op mijn Lumia 830 met LCD-scherm ;-)

Al heb ik deze niet constant aan hoor. Is nu zo ingesteld dat hij een tijdje actief wordt, als ik met mijn hand over de nabijheids-sensor zwaai.
offtopic:
(Handig tijdens vergaderingen om even subtiel te kijken :-P )

Ziet er ook prima uit met omgevingslicht. Alleen in het donker zie ik de grijzige gloed van de LCD backlight.

Maar ik ben 't met je eens @Brazos dat OLED efficiënter (en mooier) is voor dit soort toepassingen.
offtopic:
Nokia 808 PureView had al Nokia Sleeping Screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 106% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janchtw
Duidelijk, bedankt voor jullie informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:12:
Waarom hebben wij nou weer geen dual sim in nederland?
Bij zowel Amazon.de en .fr zijn de Dual sim versies zonder problemen te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 15:45
Bedankt voor het plaatsen van voorbeeld foto's hier!! Super.
De camera is echt triest slecht. Of zit er nog een plastic bescherm folie op de lens? ;) Had toch wel iets meer verwacht van een Nokia camera.
Dan toch maar een Moto E4 plus? De Nokia 5 heeft wel beter features verder. En een Qualcomm chipset met mogelijk custom kernels. Moeilijk. Ik ga eerst zelf maar eens testen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is daar ook al een plus versie van en zou die een betere camera hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

tweakradje schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:42:
... Ik ga eerst zelf maar eens testen in de winkel.
Mij lijken de Moto's (o.a. G5 Plus) ook wel interessante alternatieven t.o.v. de Nokia/HMD toestellen. Maar de nieuwe Nokia's hebben wel een steviger behuizing én uitzicht op Android (security) updates op de langere termijn. Ik begrijp van andere tweakers dat we die updates van Moto/Lenovo niet hoeven te verwachten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Ik ben ook sceptisch over de camera, maar uit de beelden die hier gepost zijn, kan ik toch niet opmaken of die camera nu echt zo slecht is. In deze review (https://www.cnet.com/products/nokia-5/review/) is men zelfs nog redelijk over de camera en staat letterlijk:
The Moto G5 Plus is a bit more powerful, with 32GB, rather than 16GB of storage as standard, a screen that packs in more pixels in the same space and a camera that performs a little -- although not dramatically -- better.
Blijkbaar is het toch vooral weer de low light performance die te wensen over laat, maar daar heb ik nog niet echt voorbeelden van gezien. Vraag is of er op dit moment veel smartphones zijn die op dat vlak wel een aanvaardbare prestatie neerzetten, zeker in het prijssegment <500 euro.
Edit: nog eentje: http://www.techradar.com/reviews/nokia-5
The handset we got hands-on with wasn’t running final software, but early signs are promising, with good-quality pictures showing plenty of detail.
Anderzijds zetten ze de camera dan wel bij de minpunten
Photos from camera are a little dark
Tja :?
Ik hoop dat Arnoud Wokke of collega's hem binnenkort eens onder handen zullen nemen en dan weten we wellicht meer.

[ Voor 22% gewijzigd door chaola op 18-07-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
Kan er gekozen worden voor een onscreen navbar ? (en zijn de hardware knoppen ook uit te schakelen)

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

chaola schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:31:
Ik hoop dat Arnoud Wokke of collega's hem binnenkort eens onder handen zullen nemen en dan weten we wellicht meer.
Ja :) traditie getrouw schreef @arnoudwokke natuurlijk veel Nokia toestel-reviews in het verleden, zoals deze hands-on met de N8 ( reviews: met multimediamonster Nokia N8 ).

Als Arnoud of een collega-reviewer dit leest: is er een (uitgebreide) review op komst van de Nokia 5/6?

Ik ben ook wel benieuwd hoe deze "nieuwe Nokia's" van HMD uit de Tweakers.net tests komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:33
NetAmp schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:22:
[...]

Ja :) traditie getrouw schreef @arnoudwokke natuurlijk veel Nokia toestel-reviews in het verleden, zoals deze hands-on met de N8 ( reviews: met multimediamonster Nokia N8 ).

Als Arnoud of een collega-reviewer dit leest: is er een (uitgebreide) review op komst van de Nokia 5/6?

Ik ben ook wel benieuwd hoe deze "nieuwe Nokia's" van HMD uit de Tweakers.net tests komen.
Ik ben ook benieuwd! We hebben nog geen Nokia's op de redactie liggen. We willen dat wel graag, maar we wilden ze het liefst als trio testen. De 6 was er nog niet, dus we wachten nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Ik ben gisteren naar Vandenborre geweest, m.h.o. een kleine hands on test, maar alles was al uitverkocht. Levertermijn 2-3 weken. De mensen zijn Nokia duidelijk nog niet vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 118% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janchtw
tweakradje schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:42:
......
De camera is echt triest slecht.
Ik denk dat dit wat te zwaar aangezet is. Het probleem is denk ik dat de camera geen stabilisatie heeft. Dat ga je vooral merken bij donkere omstandigheden omdat je dan een lange sluitertijd krijgt met grotere kans op bewegingsonscherpte. Vergeet niet dat veel fotografen hiervoor een statief gebruiken.

Hopelijk komen er nog updates voor de camera app zodat het mogelijk wordt om bv andere ISO waarden in te stellen of om dat automatisch te laten doen en daarmee snellere sluitertijden mogelijk te maken..

Ik heb zelf ook nog wat foto's gemaakt en mij valt het niet eens zo erg tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.janhvogels.nl/diversen/Nokia5_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.janhvogels.nl/diversen/Nokia5_3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
janchtw schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:32:
Vergeet niet dat veel fotografen hiervoor een statief gebruiken.
Is dat zo? Goede fotocamera's met goede EIS/OIS hebben volgens mij geen statief nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janchtw
Volgens mij ook niet maar als stabilisatie ontbreekt dan kun je maar beter een statief gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Heeft de Nokia een statiefaansluiting? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janchtw
Nee, is ook niet nodig. Voor smartphones zijn meerdere alternatieven om ze op een statief te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
  • Laatst online: 29-08 15:45
janchtw schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat dit wat te zwaar aangezet is. Het probleem is denk ik dat de camera geen stabilisatie heeft. Dat ga je vooral merken bij donkere omstandigheden omdat je dan een lange sluitertijd krijgt met grotere kans op bewegingsonscherpte. Vergeet niet dat veel fotografen hiervoor een statief gebruiken.

Hopelijk komen er nog updates voor de camera app zodat het mogelijk wordt om bv andere ISO waarden in te stellen of om dat automatisch te laten doen en daarmee snellere sluitertijden mogelijk te maken..

Ik heb zelf ook nog wat foto's gemaakt en mij valt het niet eens zo erg tegen
Dank je wel. _/-\o_ Dat ziet er al iets beter uit. Niet stilhouden bij weinig licht geeft uiteraard slechte foto's. Zeker als je de isowaarde niet kan instellen als gebruiker.
Ben eens bij de mediamarkt gaan testen. Hebben de Nokia 5 niet eens als demo. Wel kwam de 3 net binnen. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om meerdere smartphone camera's te vergelijken. Vond de Moto E4 plus eigenlijk het beste bieden qua phone en camera.
Nu nog een keer de Nokia 5 of 6 testen als die binnen komt.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakradje op 20-07-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gisteren gekocht, en volgens mijn eerste indruk is het een mooi toestel.
Zoals in een van de reviews aangegeven is hij wel glad.
Toestel ziet er degelijk uit, en reageert erg vlot.

Bij mij blijft er bij het Agenda-icoon een rood bolletje met (1) er in staan. Deze krijg ik niet weg, heeft iemand een idee hoe je dat weg krijgt?

[ Voor 39% gewijzigd door assembler op 21-07-2017 13:40 . Reden: Meer gebruikservaring toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
assembler schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:38:
Zoals in een van de reviews aangegeven is hij wel glad.
Een case is dus eigenlijk verplicht?
Een toestel als de Moto E is prima bruikbaar zonder case maar volgens mij glijden al die premium toestellen zo uit je handen zonder case..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zit er sterk over te denken om een nokia 5 aan te schaffen maar lees dat hij in de benelux niet als dualsim uit komt. Wat is het nadeel van een dual sim nokia 5 uit Duitsland halen? Alleen de garantie? Of zit je mogelijk ook nog met softwarematige risico's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 10-09 22:24
Tehh schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:37:
Of zit je mogelijk ook nog met softwarematige risico's?
Kan ik me niet voorstellen. Op vorige toestellen (Samsung) heb ik firmware voor Duitsland en Scandinavië geflashd, en verder ook Motorola's gebruikt die standaard met een EU firmware (dus niet land- of provider specifiek) kwamen. Allemaal zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
Tehh schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:37:
Ik zit er sterk over te denken om een nokia 5 aan te schaffen maar lees dat hij in de benelux niet als dualsim uit komt. Wat is het nadeel van een dual sim nokia 5 uit Duitsland halen? Alleen de garantie? Of zit je mogelijk ook nog met softwarematige risico's?
Lijkt me ook nul risico's te hebben. Let even op welke 4g banden worden ondersteund. Ik meen dat de Dual sim varianten bij Amazon.de/fr gewoon alle hier gebruikte banden ondersteunen, dus een prima bruikbaar toestelletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raytje78
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-08-2022
Vraagje.. Welke launcher heeft de N5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

Uit de startpost: "De smartphones draaien op Android Nougat. {...}
Volgens HMD is de Android-versie op de Nokia-toestellen snel en 'puur'."

Kortom, de standaard launcher van Android (in dit geval dus Nougat, oftewel versie 7.1.1).

Maar ik ben wel benieuwd naar Z launcher: https://www.zlauncher.com/
Deze werd door Nokia ontwikkeld (voor hun N1 tablet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raytje78
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-08-2022
NetAmp schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:09:
[...]

Uit de startpost: "De smartphones draaien op Android Nougat. {...}
Volgens HMD is de Android-versie op de Nokia-toestellen snel en 'puur'."

Kortom, de standaard launcher van Android (in dit geval dus Nougat, oftewel versie 7.1.1).

Maar ik ben wel benieuwd naar Z launcher: https://www.zlauncher.com/
Deze werd door Nokia ontwikkeld (voor hun N1 tablet).
Ik heb ook de GM 5 plus en die heeft, toen ik hem kocht, ook N maar als launcher de Google Now launcher. En met die launcher werken die Tabs in de Google Feed niet. Daarom vroeg ik het. De GM 5 plus is ook stock Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De N5 heeft vrij weinig vrije ruimte, slechts ongeveer 8GB als ik het goed heb. Waarom is dit?

Android werkt ook gewoon met maar 4 of 8GB totale opslag, waarom moet het dan op een 16GB device alsnog de helft inpikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infragno
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-07-2021
spocky schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:10:
Zojuist heb ik de zilveren Nokia 5 ontvangen. Het is een heel mooie telefoon die wat mij betreft qua uiterlijk zeker niet onderdoet voor een iPhone. De vingerafdruk sensor werkt lekker snel en het scherm is scherp en helder. De camera is redelijk.

Het lijkt er overigens wel op dat zoals hierboven al aangegeven is, de processor niet zo snel is. Websites laden niet zo soepel als ik had gehoopt en het scrollen gaat met heel kleine onderbrekingen gepaard. Hopelijk wordt in een toekomstige software update de responsiveness van de bediening nog wat verbeterd, want het valt me nu enigszins tegen.

Op mijn blog heb ik zojuist een review van de Nokia 5 geplaatst met een voorbeeldfoto.
Heb je toevallig een SD-kaart geformeerd als gedeeld intern geheugen? Die van mij haperde eerst ook met scrollen, etc. Ik had een class 10 geheugen kaartje geformeerd als intern geheugen. Mijn ervaring was dat het toestel er in het geheel langzamer van werd (dus ook de apps die niet op de SD-kaart stonden) en dat de batterij er sneller door leeg ging. Ik heb nu een snel geheugenkaartje gekocht (U3) en dit werkt prima.

Let wel op, zo'n kaartje kost al snel 40 euro, dus voor sommigen is het slimmer om dan een Nokia 6 te kopen. Echter vind ik het design van de Nokia 5 super. Ik vind de Nokia 6 niet lekker in de hand liggen.

Ik ben erg benieuwd naar de Nokia 8, echter zal de prijs mij wel doen afschrikken. Ik wil geen duur toestel die je uit angst moet beschermen met dikke hoesjes en screenprotectors.

[ Voor 27% gewijzigd door Infragno op 29-07-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infragno
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-07-2021
Ik krijg contactloos betalen niet aan de praat op de Nokia 5. Is iemand dit al gelukt? Ik had het hiervoor werkend op een A5 2017. Krijg nu op het betaalterminal de melding Read chip / magneetstrip of onbekende / ongeldige pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Infragno schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 15:46:
Echter vind ik het design van de Nokia 5 super. Ik vind de Nokia 6 niet lekker in de hand liggen.
Wat is het verschil tussen die twee, behalve dat de 6 iets groter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 120% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag de overstap gemaakt van Windows Phone naar Android (Nokia 5). Het toestel zelf is prima, maar deze versie van Android is voor mij nog even wennen.

Is het überhaupt mogelijk om apps over te zetten naar een SD kaart? Onder instellingen -> Apps / Opslag zie ik nergens de mogelijkheid om apps te verplaatsen naar de SD kaart. Heb ook allerlei sub mapjes gecheckt.

Ook een tegenvaller is dat mijn contacten + telefoonnummer en e-mail adressen vanuit mijn Microsoft account (gekoppeld aan de Gmail app) niet mee worden genomen. Het zal toch niet zo zijn dat ik ze 1 voor 1 moet overzetten?

Als jullie tips hebben, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 22:10 . Reden: typo ]

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:08:
mijn contacten ... vanuit mijn Microsoft account (gekoppeld aan de Gmail app) niet mee worden genomen. Het zal toch niet zo zijn dat ik ze 1 voor 1 moet overzetten? Als jullie tips hebben, dan hoor ik dat graag.
Je kunt op Outlook.com met je Microsoft account aanmelden en naar "People" gaan.
https://outlook.live.com/owa/?path=/people

In de menubalk, onder "Manage" is er de optie "Export contacts". Daar kan een export naar een CSV-/tekstbestand worden gedaan.

Vervolgens zou je in GMail (Google Contacts) zo'n CSV-bestand moeten kunnen importeren. Ik weet (nog) niet uit ervaring hoe die import-tool omgaat met een Microsoft Outlook CSV-bestand.

Overigens geldt dit voor de desktop versie van de betreffende websites. Mogelijk bieden de mobiele sites niet alle benodigde functies.

[ Voor 9% gewijzigd door NetAmp op 10-08-2017 08:53 ]

Verwijderd

Dankjewel, aan de hand van je info is het gelukt. Kennelijk is het niet mogelijk om de adressen mee te nemen. Dat heb dus ouderwets 1 voor 1 over moeten zetten, maar goed er zijn ergere dingen.

Ik heb mijn sd gekaart ingesteld als intern geheugen. Blijkbaar kunnen sommige apps niet over worden gezet naar de sd kaart. De eerste apps die ik had gedownload, waren dus zulke apps. Best raar dat de offline kaart van here drive niet op de sd kaart kan worden opgeslagen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Heb je adoptable storage gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, ik heb adoptable storage gebruikt. Is vrij eenvoudig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dan wordt alles toch automatisch over interne en SD storage verdeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Na 7 (zeven!) jaar met een nokia C7 gelopen te hebben heb ik dan eindelijk de overstap gemaakt naar een 'echte' smartphone - aldus de verkoper. Vergeleken met mijn oude telefoon vind ik hem dan ook voornamelijk groot (van 3,5 naar 5,2 inch). Ook mis ik gek genoeg een notificatie-led. Ik vond het wel fijn dat ik zonder mijn tel aan te doen kon zien of ik een bericht had.

Of ik nu echt veel gebruik ga maken van deze 'echte' smartphone weet ik niet, als ik niet aan het reizen ben zit ik vaak binnen handbereik van een desktop/laptop of tablet.

Ik heb trouwens de 'normale' 5, en niet de dual sim. Misschien was dual sim wel slimmer geweest, dan had ik de data-sim uit mijn tablet in mijn telefoon kunnen stoppen en kon ik zonder tablet 't leven door... Nouja, dat zien we nog wel een keer, wie weet krijg ik mijn werkgever zo gek een nieuwe voor mij te kopen met dual sim :-)

[ Voor 22% gewijzigd door Tehh op 16-08-2017 13:22 ]

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:49
staat er op het scherm naast de batterij ook hoeveel % er nog over is?

laatst had ik er 1 in mijn handen waar dat niet zo was en ik kon het ook niet zo snel vinden waar je dat kon instellen.

bij andere android smartphones is deze optie er wel gewoon.

alvast bedankt :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
joey82 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:23:
laatst had ik er 1 in mijn handen waar dat niet zo was en ik kon het ook niet zo snel vinden waar je dat kon instellen.
In System UI Tuner is dat in te stellen.
Niet zoveel aandacht besteden aan de batterij is een andere optie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Vandaag bij de mediamarkt even met de 5 gespeeld, ik word namelijk gillend gek van mijn lumia 640 en vind dit een mooie vervanger. Ik vind de meerprijs tov de 3 wel gerechtvaardigd, hij lijkt echt sneller en is gewoon veel sjieker. Toch wat vragen voor hier:

1. Ik heb zo goed als geen ervaring met stock Android, maar zag zo gauw geen bestandsbeheer/verkenner. Dat zit er wel in toch?
2. Verder begrijp ik uit eerdere posts dat je niet kunt instellen dat foto's gewoon in een mapje op de microSD komen te staan, maar dat dat alleen met adoptable storage kan. Kan je dan wel gewoon je microsd 'oververhuizen' naar de volgende/vervangende/tijdelijke telefoon? Dat kan wel met de lumia's en was echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
10Cage schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 15:48:
Kan je dan wel gewoon je microsd 'oververhuizen' naar de volgende/vervangende/tijdelijke telefoon? Dat kan wel met de lumia's en was echt ideaal.
Dat kan niet. Maar als je de SD kaart niet adopteert moet je er toch ook gewoon foto's op kunnen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

10Cage schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 15:48:
1. Ik heb zo goed als geen ervaring met stock Android, maar zag zo gauw geen bestandsbeheer/verkenner. Dat zit er wel in toch?
"The standard suite of Google applications are preinstalled, and that’s it. There’s no additional bloatware, so you have a clean canvas on which to install the apps and games you want, without ones you don’t want getting in the way."
bron: http://www.techradar.com/reviews/nokia-5-review

Je bent vrij om een bestandsbeheer-app te kiezen... Er is (meer dan) genoeg keuze via de Play Store :) Zelf gebruik ik "ES File Explorer" op m'n oude Samsung Tab2. En ook "Total Commander" is beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door NetAmp op 20-08-2017 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
Hallo,
Ik gebruik momenteel een Lumia 920, maar de beperkingen van WP beginnen me na 5 jaar steeds vaker te ergeren (gebrek aan Snapchat en Stievie, het wegvallen van de Messenger-app en een brakke Facebook app). Bovendien kom ik niet toe met de niet-uitbreidbare opslag. En steeds vaker klappen apps dicht of gebeuren er andere capriolen.
Maar de (video)camera is -wanneer hij werkt- nog steeds goed, met name de opname van geluid waaraan vele nieuwere toestellen gewoonweg niet kunnen tippen. Dit ondervond ik afgelopen weekend nog op Pukkelpop. Maar er zitten steeds vaker korte crashes in de video's...

Ik overweeg de aanschaf van een Nokia 5, maar op vlak van camera en geluidsopname wil ik dus zeker niet achteruit gaan. Zijn er nog Tweakers die een Lumia 920 hadden, en nu een Nokia 5 gebruiken en deze wat kunnen vergelijken?

Alvast bedankt :)

• Menno van Rijn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:18
Heeft iemand ervaring met de Dual Sim versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcmistral
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-08 12:41
Het valt mij op dat het gewicht van de Nokia 5 niet bij de specificaties staat. Kan iemand het toestel even wegen in laten weten hoe zwaar de Nokia 5 is? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theohelmus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08 09:52
@Verwijderd Je kan voor je outlook contacten ook de outlook app uit de app store downloaden. FF inloggen en daarna in de personen app: contacten downloaden uit outlook en je hebt al je contacten weer van outlook op je android staan :)

• Mylan Piron
Niemand die me verder kan helpen met m'n vragen in het bericht hierboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mylan Piron schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:35:
Ik overweeg de aanschaf van een Nokia 5, maar op vlak van camera en geluidsopname wil ik dus zeker niet achteruit gaan. Zijn er nog Tweakers die een Lumia 920 hadden, en nu een Nokia 5 gebruiken en deze wat kunnen vergelijken?
Ik heb geen Lumia 920, maar dat toestel was 600+ euro en de N5 is 200 euro. Ik ben bang dat camerakwaliteit (helaas) in die vijf jaar niet zoveel beter is geworden dat ie beter is dan de 920.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Mylan Piron schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:34:
Niemand die me verder kan helpen met m'n vragen in het bericht hierboven?
Ik heb geen vergelijk, maar wel een 920 gehad. Ik kan wel zeggen dat, gebaseerd op gevoel en specs, je nooit de kwaliteit van je Lumia gaat krijgen met de 5. Bijvoorbeeld: de 920 had optische stabilisatie en Rich recording, en beide zijn niet aanwezig op de 5. Verder had de 920 Zeiss optics en was er sowieso een focus op goede camera's bij Nokia destijds.

• Mylan Piron
Bedankt voor jullie respons Olaf en 10Cage, ik vreesde ook reeds dat de kwaliteit niet beter zou zijn.
Hoewel m'n 920 wel wat problemen heeft met het scherpstellen tijdens bijvoorbeeld een concert. De camera neemt ook wel steeds vaker eens een wazige foto, dus het lijkt mij dat het einde dichterbij komt.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, andere onderwerpen horen in:
- Levertijden, shops en prijzen: [Nokia 5] Levertijd & Prijzen
- Accessoires: [Nokia 5] Het grote Accessoires topic