Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!
Volgens mij blijft zo'n muscle car bij een frontale aanrijding met een kleine auto gewoon net als daarvoor. Het vervormt niet. Daardoor is de maximale overlevingssnelheid 8 km/h t.o.v. 64 km/h in een reguliere auto. Echter, door de tweepuntsgordels is het maar de vraag of een gemiddeld mens nog wel overleeft bij 8 km/h.evjatar schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:49:
[...]
Is niet zo natuurlijk meer, in pak m beet 30-50 jaar is er op het gebied van veiligheid enorme sprongen gemaakt. Waar oude muscle cars nog heupgordels hebben (geen driepunt) hebben zelfs de meest kleine moderne auto's hoge waarderingen in NCAP testen door airbags, kooiconstructies etc. In het geval van een frontale botsing kies ik altijd voor een moderne auto, ook tegen een muscle car van 2,5-3 ton.
Je bent gewoon op slag dood doordat je organen de vertraging niet kunnen hebben. Bij die kleine auto crepeer je van je verwondingen
Niet voor een muscle car hoor. De jaren daarvoor waren vermogens van 300-400 PK ook niet ongewoon, maar een oliecrisisauto is enorm geknepen. Dan had ineens 5 liter V8 motoren met net 140 PK bijvoorbeeld.
[ Voor 26% gewijzigd door AtleX op 07-03-2017 11:06 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Zoals Jeremy Clarkson zei: " Speed doesn't kill, suddenly becoming stationary is what gets you". De vertraging is dodelijk als een menselijk lichaam niet wordt afgeremd. Daarom zijn gordelspanners & airbags zo belangrijk qua veiligheid.Trommelrem schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:04:
[...]
Volgens mij blijft zo'n muscle car bij een frontale aanrijding met een kleine auto gewoon net als daarvoor. Het vervormt niet. Daardoor is de maximale overlevingssnelheid 8 km/h t.o.v. 64 km/h in een reguliere auto. Echter, door de tweepuntsgordels is het maar de vraag of een gemiddeld mens nog wel overleeft bij 8 km/h.
Je bent gewoon op slag dood doordat je organen de vertraging niet kunnen hebben. Bij die kleine auto crepeer je van je verwondingen
En natuurlijk vervormt een muscle car ook. Het is de manier waarop de energie weg wordt geleid van de inzittenden wat belangrijk is. In het geval van een muscle car zal door de massa en het formaat de auto relatief minder vervormen, maar wel minder "gecontroleerd", waardoor de krachten van de aanrijding ook doorgegeven worden aan de inzittenden. Daarbij komt nog dat je er ook op kan rekenen dat het stuur je borstbeen breekt, de motor op schoot wil komen te zitten en alle zij-ramen knallen.
Simpelweg, moderne auto's zijn ontworpen om de inzittenden te beschermen en zichzelf op te offeren hiervoor.
@AtleX, Dat is het zeker, drm mijn vorige post. een 1967 Pontiac GTO heeft 340/360pk en 0-100 als een echte Muscle Car. dacht 6 sec en dat is fast voor 1967
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik lees in de comments bij de video, en als ik de video bekijk lijkt het daar ook wel erg op, dat er geen motor en transmissie en dergelijke meer in de auto aanwezig zijn. Totaal geen goede vergelijking dus, alles maakt deel uit van de veiligheid, ook die onderdelen. Zo is bij mijn Volvo 480 zelfs het reserve wiel onderdeel van de veiligheid achter. die is zo geplaatst dat hij een deel van de klap opvangt.evjatar schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:32:
[...]
Wat betreft veiligheid: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY, en dat is dan nog een Volvo uit de jaren 90. Kleine moderne auto's zijn een stuk veiliger dan ze er uit zien, vooral voor de bestuurders.
Las het ook, totaal ongeloofwaardige test dus.CdE schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:18:
[...]
Ik lees in de comments bij de video, en als ik de video bekijk lijkt het daar ook wel erg op, dat er geen motor en transmissie en dergelijke meer in de auto aanwezig zijn. Totaal geen goede vergelijking dus, alles maakt deel uit van de veiligheid, ook die onderdelen. Zo is bij mijn Volvo 480 zelfs het reserve wiel onderdeel van de veiligheid achter. die is zo geplaatst dat hij een deel van de klap opvangt.
Hier ook een Volvo rijder (440) en voel me absoluut veiliger in m'n Volvo dan de Kia Picanto van m'n vriendin/
Zelf ook eigenaar geweest van een 460, de meeste van die serie Volvo's zijn zo krokant als een kroket bij de snackbar. 1 goed ongeluk en het is over & uit voor zowel auto & mogelijk de passagiers. Overigens wel Volvo blijven rijden, maar een stuk moderner (& veiliger).
Haha, dat krokant is herkenbaar, maar dat is die van mij nietevjatar schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:16:
Neemt niet weg dat een 400 serie Volvo het af zal leggen tegen een moderne auto qua veiligheid en overlevingskans. Veiliger voelen en veiliger zijn, zijn 2 compleet verschillende dingen.
Zelf ook eigenaar geweest van een 460, de meeste van die serie Volvo's zijn zo krokant als een kroket bij de snackbar. 1 goed ongeluk en het is over & uit voor zowel auto & mogelijk de passagiers. Overigens wel Volvo blijven rijden, maar een stuk moderner (& veiliger).
Er rijden er ook nog rond die wel wat liefde gehad hebben
Maar goed, het klopt zonder meer dat een moderne auto, in hetzelfde segment het waarschijnlijk beter doet. Maar vergis je niet, mijn broertje heeft een ongeluk gehad met mijn vorige 480 en is daarmee met hoge snelheid (minimaal 120) in rondgetold, over de kop geslagen en achterstevoren in de sloot gekomen. Hij stapte wel zo uit, had helemaal niets. Dus delen als het dak zitten wel behoorlijk degelijk in elkaar. Zo ken ik meer verhalen inclusief foto's, die auto's zijn voor hun tijd gewoon erg goed. Ik denk dat er nog genoeg goedkopere moderne auto's rondrijden die het een eind minder doen op het vlak van veiligheid. (zeker de kleinere categorie als C1, 108, Ka ed)
Zie bijvoorbeeld deze ncap test video: YouTube: Volvo 480 ES crash tests
Dwalen we zo niet enorm af van de oorspronkelijke vraag?
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ja precies, je wilt juist dat de auto het gros van de energie voor je opvangt, niet dat de auto de energie naar jou doorzet omdat die veel te stevig is gebouwd (dus ouderwetse auto's zoals muscle cars). Die klap overleef je hoogstwaarschijnlijk al niet meer bij 50-80km/h.evjatar schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:15:
[...]
Zoals Jeremy Clarkson zei: " Speed doesn't kill, suddenly becoming stationary is what gets you". De vertraging is dodelijk als een menselijk lichaam niet wordt afgeremd. Daarom zijn gordelspanners & airbags zo belangrijk qua veiligheid.
En natuurlijk vervormt een muscle car ook. Het is de manier waarop de energie weg wordt geleid van de inzittenden wat belangrijk is. In het geval van een muscle car zal door de massa en het formaat de auto relatief minder vervormen, maar wel minder "gecontroleerd", waardoor de krachten van de aanrijding ook doorgegeven worden aan de inzittenden. Daarbij komt nog dat je er ook op kan rekenen dat het stuur je borstbeen breekt, de motor op schoot wil komen te zitten en alle zij-ramen knallen.
Simpelweg, moderne auto's zijn ontworpen om de inzittenden te beschermen en zichzelf op te offeren hiervoor.
YouTube: Crash test Euro NCAP - Toyota Aygo - Citroen C1 - Peugeot 108AtleX schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:44:
Nope, dat misverstand ontstaat doordat mensen denken dat kleiner & lichter onveiliger is dan groot en zwaar. Maar, zo'n klein autootje gaat heel anders om met botsingsenergie dan een grotere wagen. De kreukelzones zijn ook anders, maar het frommelt ook anders op zodat er meer energie wordt weggeleid van de passagiers. Aanrijdingen recht vanachter zijn een heikel punt bij kleinere auto's, maar verder doet een moderne 108 absoluut niet onder voor je 30 jaar oude 480. Sterker nog, ik denk dat 'ie een heel stuk veiliger is. Betere materialen, 30 jaar vooruitgang op medisch vlak, 30 jaar extra research naar botsingen. Daar profiteert zo'n wagen meer van, dan een oude auto van een paar honderd kilo meer gewicht & een metertje extra lengte.
offtopic:
Dwalen we zo niet enorm af van de oorspronkelijke vraag?
Gewoon vergelijken, ik vraag het me af. Juist met de argumenten die jij geeft
Ik zou het erg interessant vinden hoe dat in een praktijk test uit zou pakken. Het zou kunnen, hangt denk ik erg van het type aanrijding af.
(als je van crash plaatjes houd: http://www.volvo480forum.com/index.php/topic,13870.3975.html)
Uhm, zoiets...
[ Voor 3% gewijzigd door CdE op 07-03-2017 12:59 ]
Totdat er een keer iets stuk gaat, onderschat niet wat zo'n wagen aan onderhoud kostErapaz schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:52:
Eens met de TS dat er weinig leuke moderne auto's zijn. Ze bestaan echter wel. Mag ik een vrije interpretatie doen van de omschrijving "muscle car"? Een dikke bak met dito V8.
Tweedehands auto's van pakweg 10 tot 15 jaar oud met een dikke motor zijn vaak behoorlijk betaalbaar qua aanschafprijs. Uiteraard wel duurder in brandstof / verzekering / onderhoud / wegenbelasting. Dus vaak veel minder populair dan een bijv. een VW Polo (die schrijven bijna niks af en zijn tweedehands onredelijk duur).
Heel toevallig kwam ik deze Audi S8 tegen vandaag.
[afbeelding]
Ok, hij staat nog op UK kenteken, en van binnen is het niet moeders mooiste, maar is dit niet een hele gave bak voor 3500 euro? Comfortabel, snel en uniek.
Vaak bu'j te bang!
Zo komen de geruchten de wereld in. Iemand die er geen drol van gelooft roept dat.. er is geen enkele onderbouwing voor dat die zou ontbreken. Wel zie ik iemand claimen dat hij zo gebouwd is dat de motor onder de auto zou schuiven. Wat eveneens niet onderbouwd is maar op zich wel als een logische verklaring klinkt voor het feit dat een motor niet zichtbaar zou zijn waar je hem zou verwachten.Purehz schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:29:
[...]
Las het ook, totaal ongeloofwaardige test dus.
Hier ook een Volvo rijder (440) en voel me absoluut veiliger in m'n Volvo dan de Kia Picanto van m'n vriendin/
Zoals iemand anders al eerder zei in dit topic: veilig voelen is iets heel anders dan veilig zijn. Het gros van de mensen in dit topic interpreteren dit fout en reageren daarom met 'argumenten' die nergens op slaan buiten hun 'gevoel' dan.Purehz schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:29:
[...]
Las het ook, totaal ongeloofwaardige test dus.
Zou een moderne Ford Mustang wat zijn ??
Voor jouw budget koop je die zo'n beetje nieuw, incl. moderne techniek.
Het uiterlijk is zeker geinspireerd door de oude Mustangs.
100km per dag in een oude musclecar lijkt mij enorm optimistisch ;-)
En 100km in een oldtimer gaat gewoon prima zolang je maar een beetje qua snelheid meekan op de snelweg. Zelf ook jaren in oude Alfas 100km per dag gereden zonder (persoonlijke) problemen.
Verwijderd
Je leest het in de comments dus zal het wel kloppen? Riiiiiight...CdE schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:18:
[...]
Ik lees in de comments bij de video, en als ik de video bekijk lijkt het daar ook wel erg op, dat er geen motor en transmissie en dergelijke meer in de auto aanwezig zijn. Totaal geen goede vergelijking dus, alles maakt deel uit van de veiligheid, ook die onderdelen. Zo is bij mijn Volvo 480 zelfs het reserve wiel onderdeel van de veiligheid achter. die is zo geplaatst dat hij een deel van de klap opvangt.
Dan moet je nog veel leren over bronselectie. Dat gerucht over "geen motor of versnellingsbak" is gebaseerd op speculatie, men kan of wil de resultaten niet geloven. Je leest ook in de comments dat Fifth Gear de Volvo op strategische plekken heeft doorgeknipt/doorgezaagd. Ik heb een tijdje gezocht maar kan daar helemaal niets over vinden.
Fifth Gear was een heel bekend auto-programma, die zetten hun geloofwaardigheid echt niet op het spel met zoiets, lijkt me.
De realiteit is volgens mij veel eerder dat:
1. Er geen enkele onderbouwing is voor het idee dat die test oneerlijk is
2. De veiligheid en structurele integriteit van auto's in de laatste 30 jaar onvoorstelbaar verbeterd is
Als je met een zware muscle car frontaal tegen een Smart botst met pakweg 40 km/u, dan ligt je dikke V8 op de achterbank en staat de Smart tussen de voorstoelen, grotendeels intact. Zoek maar eens een crash test op van een Smart tegen een recente S-klasse, die laatste is 1 van de veiligste auto's ter wereld.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2017 13:23 ]
Verwijderd
YouTube: 1959 Chevrolet Bel Air vs. 2009 Chevrolet Malibu IIHS crash test
Klassieker vernietigd, bestuurder geen overlevingskans.
2015 Smart vs. 2014 S-klasse:
YouTube: Crash test : Mercedes S-Class 2014 VS smart 2015 (Option Auto)
Smart nog heel aardig intact.
Smart met 70 MPH (112 km/u!!!) tegen een betonnen muur:
YouTube: Smart Car Crash Test #TBT- Fifth Gear
Zo sterk is een Smart dus.
We hebben het hier over hedendaagse Amerikaanse bakken, dus die eerste zin heb ik even voor je gefixedSpazzII schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:16:
Ik bedoelde eentje met een klassiek modern uiterlijk, maar met moderne klassieke techniek gemaakt. Dan gaat alleen wel de aanschafprijs weer wat omhoog. Ook replicas zijn vast wel tweedehands te vinden. Van de Shelby Cobra (vind ik er zelf heel gaaf uitzien, maar het gaat uiteraard om jou) zijn bijvoorbeeld veel replicas gemaakt. Je moet dan uiteraard wel weer gewoon netjes wegenbelasting betalen, want ze zien er uit als oldtimers, maar zijn dat niet!
Ik heb toevallig wat van die crashes van dichterbij gezien (o.a. met 850's en verschillende 480's maar ook een 145) en daarop afgaande lijkt dit niet te kloppen, maar ik kan het mis hebben. Het is niet een heel waarschijnlijke situatie, dus de kans is goed aanwezig dat ik het verkeerd zie. (normaal zit een auto niet aan een kabel en zou de auto waarschijnlijk een andere richting op "afketsen" bijvoorbeeld)Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:06:
[...]
Je leest het in de comments dus zal het wel kloppen? Riiiiiight...
Dan moet je nog veel leren over bronselectie. Dat gerucht over "geen motor of versnellingsbak" is gebaseerd op speculatie, men kan of wil de resultaten niet geloven. Je leest ook in de comments dat Fifth Gear de Volvo op strategische plekken heeft doorgeknipt/doorgezaagd. Ik heb een tijdje gezocht maar kan daar helemaal niets over vinden.
Fifth Gear was een heel bekend auto-programma, die zetten hun geloofwaardigheid echt niet op het spel met zoiets, lijkt me.
De realiteit is volgens mij veel eerder dat:
1. Er geen enkele onderbouwing is voor het idee dat die test oneerlijk is
2. De veiligheid en structurele integriteit van auto's in de laatste 30 jaar onvoorstelbaar verbeterd is
Als je met een zware muscle car frontaal tegen een Smart botst met pakweg 40 km/u, dan ligt je dikke V8 op de achterbank en staat de Smart tussen de voorstoelen, grotendeels intact. Zoek maar eens een crash test op van een Smart tegen een recente S-klasse, die laatste is 1 van de veiligste auto's ter wereld.
Overigens had ik het niet over die Amerikaanse bakken maar over Volvo's van ongeveer 20 jaar terug, o.a. de Volvo 400 serie. Ik ben de laatste om te zeggen dat auto's niet veiliger zijn geworden, maar ik vind die test nogal onwaarschijnlijk overkomen. Die oude amerikanen zou ik inderdaad niet nemen voor een stukje veiligheid.
Verwijderd
Wat bedoel je dan met "van die crashes"? Je hebt aanrijdingen gezien ofzo? Waarom zouden die vergelijkbaar zijn met een offset frontale botsing?CdE schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:53:
[...]
Ik heb toevallig wat van die crashes van dichterbij gezien (o.a. met 850's en verschillende 480's maar ook een 145) en daarop afgaande lijkt dit niet te kloppen, maar ik kan het mis hebben. Het is niet een heel waarschijnlijke situatie, dus de kans is goed aanwezig dat ik het verkeerd zie. (normaal zit een auto niet aan een kabel en zou de auto waarschijnlijk een andere richting op "afketsen" bijvoorbeeld)
Overigens had ik het niet over die Amerikaanse bakken maar over Volvo's van ongeveer 20 jaar terug, o.a. de Volvo 400 serie. Ik ben de laatste om te zeggen dat auto's niet veiliger zijn geworden, maar ik vind die test nogal onwaarschijnlijk overkomen. Die oude amerikanen zou ik inderdaad niet nemen voor een stukje veiligheid.
En wat is er niet heel waarschijnlijk aan de situatie? Crashtests worden zo vaak met kabels gedaan, als dat niet representatief zou zijn voor de werkelijke situatie was dat natuurlijk nooit toegestaan. Dat is om de auto op exact de juiste snelheid te brengen.
In dit geval moet je je er sowieso van bewust zijn, dat dit gaat om een OFFSET frontale crash, waarbij de helft van de voorzijde van de auto op de helft van de andere auto knalt, frontaal. Dat is 1 van de heftigste botsingen; bij een volle (ipv offset) frontale botsing heb je "meer auto" om de energie van de botsing te absorberen.
Ik vind het schrijnend dat wat schreeuwende pipo's onder een Youtube filmpje zo serieus worden genomen. Misschien wil je dan iets te graag geloven wat ze roepen?
Het gaat overigens om een ca. 8 jaar oude Modus vs. een ca. 28 jaar oude Volvo.
De nieuwe Smart Fortwo is ongetwijfeld nog veiliger dan die oude en snijdt je "American classic" open als een sardientjesblik, met die ultra high strength steel cocon.
Overigens krijgt zelfs de nieuwe (2017!) Ford Mustang maar 2 van de 5 sterren in de Euro NCAP test:
https://www.cnet.com/road...est-earns-just-two-stars/
Dan zit je wellicht alsnog beter in een Smart... pffff.
Uiteraard levertje je achtergrond een ander beeld op van bepaald nieuws, ik heb ook niet beweert dat het zo is, maar dat het er op lijkt. Maar ik heb ook nergens een verklaring kunnen vinden dat het niet zo is, dat had ik als Fifth Gear was toch wel gedaan als je hiervan beschuldigd wordt. Verder heb je bij dergelijke programma's toch ook een redelijke amusement gehalte, dus om die nu gelijk als meest betrouwbaar neer te zetten. Maar zeker, je referentie kader heeft hier een behoorlijke invloed op en duwt mij ook een stukje verdediging inVerwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:47:
[...]
Wat bedoel je dan met "van die crashes"? Je hebt aanrijdingen gezien ofzo? Waarom zouden die vergelijkbaar zijn met een offset frontale botsing?
En wat is er niet heel waarschijnlijk aan de situatie? Crashtests worden zo vaak met kabels gedaan, als dat niet representatief zou zijn voor de werkelijke situatie was dat natuurlijk nooit toegestaan. Dat is om de auto op exact de juiste snelheid te brengen.
In dit geval moet je je er sowieso van bewust zijn, dat dit gaat om een OFFSET frontale crash, waarbij de helft van de voorzijde van de auto op de helft van de andere auto knalt, frontaal. Dat is 1 van de heftigste botsingen; bij een volle (ipv offset) frontale botsing heb je "meer auto" om de energie van de botsing te absorberen.
Ik vind het schrijnend dat wat schreeuwende pipo's onder een Youtube filmpje zo serieus worden genomen. Misschien wil je dan iets te graag geloven wat ze roepen?
Het gaat overigens om een ca. 8 jaar oude Modus vs. een ca. 28 jaar oude Volvo.
De nieuwe Smart Fortwo is ongetwijfeld nog veiliger dan die oude en snijdt je "American classic" open als een sardientjesblik, met die ultra high strength steel cocon.
Overigens krijgt zelfs de nieuwe (2017!) Ford Mustang maar 2 van de 5 sterren in de Euro NCAP test:
https://www.cnet.com/road...est-earns-just-two-stars/
Dan zit je wellicht alsnog beter in een Smart... pffff.
Dat er dan commentaar op komt is logisch, van beide kanten, niemand kan uitsluitsel geven, dus we weten het niet zeker. Als ik verder kijk lijkt het erop dat de auto inderdaad intact is, dan is dat dus een pluim voor de Modus
Verder had ik had het niet over "Amerikaanse" bakken, ik ging alleen in op de video die geplaatst werd en dat werd een discussie op zich
Het verschil zit het in het feit dat benedict met feiten komt en jij met argumenten die eigenlijk op helemaal niks slaan. Als je dan de verdediging in duikt doe dan dan met iets onderbouwd zoals een betrouwbare bron. En hij post niet eens alleen iets over fifth gear.CdE schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:02:
[...]
Uiteraard levertje je achtergrond een ander beeld op van bepaald nieuws, ik heb ook niet beweert dat het zo is, maar dat het er op lijkt. Maar ik heb ook nergens een verklaring kunnen vinden dat het niet zo is, dat had ik als Fifth Gear was toch wel gedaan als je hiervan beschuldigd wordt. Verder heb je bij dergelijke programma's toch ook een redelijke amusement gehalte, dus om die nu gelijk als meest betrouwbaar neer te zetten. Maar zeker, je referentie kader heeft hier een behoorlijke invloed op en duwt mij ook een stukje verdediging in![]()
Dat er dan commentaar op komt is logisch, van beide kanten, niemand kan uitsluitsel geven, dus we weten het niet zeker. Als ik verder kijk lijkt het erop dat de auto inderdaad intact is, dan is dat dus een pluim voor de Modus.
Verder had ik had het niet over "Amerikaanse" bakken, ik ging alleen in op de video die geplaatst werd en dat werd een discussie op zich
Verwijderd
Dat lijkt me onzin, want er is geen enkele serieuze beschuldiging geweest. Alleen wat halfgare pipo's die iets roepen op het internet. Daar moet je je niet tegen verdedigen, ten eerste weet imo iedereen met gezond verstand dat je die niet serieus moet nemen en ten tweede moet je die pipo's geen podium/aandacht geven.CdE schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:02:
Uiteraard levertje je achtergrond een ander beeld op van bepaald nieuws, ik heb ook niet beweert dat het zo is, maar dat het er op lijkt. Maar ik heb ook nergens een verklaring kunnen vinden dat het niet zo is, dat had ik als Fifth Gear was toch wel gedaan als je hiervan beschuldigd wordt.
Ze zullen extremen opzoeken omdat de amusementswaarde dan hoger is. Maar het aan gort knippen van de kreukelzones van een Volvo of het verwijderen van de aandrijflijn, als iemand dat aantoont (en dat risico is reëel) ben je je geloofwaardigheid kwijt.Verder heb je bij dergelijke programma's toch ook een redelijke amusement gehalte, dus om die nu gelijk als meest betrouwbaar neer te zetten. Maar zeker, je referentie kader heeft hier een behoorlijke invloed op en duwt mij ook een stukje verdediging in
Ze pakken niet voor niets een grote lompe Volvo, die staan (terecht) bekend als state-of-the-art veilig. Maar de standaarden lagen destijds veel lager dan nu. Die 440 van jou is ook onveilig naar huidige maatstaven. Die zou het waarschijnlijk nog slechter doen, want in de basis is ie volgens mij ouder.
Lijkt me flauw, op die manier weten we niets zeker. Het gaat er dan ook niet om wat we zeker weten, maar wat aannemelijk en waarschijnlijk is.Dat er dan commentaar op komt is logisch, van beide kanten, niemand kan uitsluitsel geven, dus we weten het niet zeker.
Het gaat mij niet om die discussie op zich, maar om het feit dat roeptoeterende halve garen in no time navolging krijgen. Dat is overigens een maatschappelijke trend.Als ik verder kijk lijkt het erop dat de auto inderdaad intact is, dan is dat dus een pluim voor de Modus.
Ik had gehoopt dat men op Tweakers prima in staat is om zelf kritisch na te denken. Dan valt dat vies tegen.