Muscle car betaalbaar?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10thgaming
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-08 16:56
Hoi allemaal,

Ik heb enkele vragen over de maandelijkse kosten van een muscle car. Dan heb ik het over een Amerikaan gemaakt voor het jaar 1977 (voorkeur gaat naar Dodge).

- Heb ik het goed als ik zeg dat je volledig wegenbelasting vrij bent (ook in januari, februari en december) indien de auto ouder is dan 40 jaar.
- Is het realistisch qua benzine kosten als er dagelijks tussen de 50-100KM in gereden wordt?
- Hoe zwaar zou het voor de auto zijn qua onderhoud kosten als hij intensief gebruikt wordt? Zelfs als hij recent is gerestaureerd.

Uiteraard heb ik zelf het internet afgezocht naar antwoorden, maar ik heb geen helder antwoord kunnen krijgen voor gelijknamige scenario's.

Disclaimer: Ben nog niet erg kenniswijs in de autowereld 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door 10thgaming op 26-02-2017 14:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Niet kenniswijs in de autowereld en vervolgens dagelijks met een auto van > 40 jaar oud 50km tot 100km per dag willen gaan rijden.

Ik mag hopen dat je niet afhankelijk van de auto bent want anders kan dat best wel problematisch worden.
10thgaming schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:09:
- Heb ik het goed als ik zeg dat je volledig wegenbelasting vrij bent (ook in januari, februari en december) indien de auto ouder is dan 40 jaar.
Correct al is het maar de vraag of je door de pekel wil gaan rijden.
- Is het realistisch qua benzine kosten als er dagelijks tussen de 50-100KM in gereden wordt?
Afhankelijk van het blok en hoe "zuinig" die is
- Hoe zwaar zou het voor de auto zijn qua onderhoud kosten als hij intensief gebruikt wordt? Zelfs als hij recent is gerestaureerd.
Met een hogere leeftijd willen bepaalde onderdelen op het einde van hun latijn komen, meer onderhoud is dus te verwachten

[ Voor 67% gewijzigd door Napo op 26-02-2017 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:50
Denk ook niet alleen aan de kosten en betrouwbaarheid, maar ook het comfort.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Tussen de 13000 en 26000 kilometer op jaarbasis rijden in een benzine slurpende amerikaan waar je niet snel en goedkoop onderdelen voor kan kopen. Klinkt inderdaad als een geweldig plan.

[ Voor 4% gewijzigd door Fietsbel op 26-02-2017 14:20 ]

39

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Even snel rekenen:

50-100 km/dag is grofweg 20.000 kilometer per jaar.
Een 40 jaar oude muscle car verbruikt ongeveer 15 liter per 100 kilometer.
Als je op benzine gaat rijden komt dat neer op ongeveer 5000 euro brandstof per jaar.
In vergelijking met een gemiddelde auto heb je dus al 2500 euro extra kosten per jaar aan brandstof.

Onderhoud van een 40 jaar oude auto kost meer omdat de techniek niet zo goed is als van moderne autos en de onderdelen schaarser zijn. Ook zijn die oude auto's lang niet zo betrouwbaar.

Comfort van een auto uit de jaren '70 is ook niet bepaald van hetzelfde niveau als van een moderne auto.

Eventueel is LPG een optie om op brandstofkosten te besparen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:31
Is het niet een veel beter idee om een goedkopere, zuinige en betrouwbare auto te gebruiken voor het dagelijkse verkeer, en een 'muscle car' voor het weekend te gebruiken? Dat is vaak zelfs goedkoper als je alle kosten mee rekent. Van enkel de onderhoud en brandstofkosten kun je al een goedkopere auto rijden en onderhouden.
In de winter stal je de Dodge dan gewoon, en heb je ook nog eens geen last van pekel :). Met dat soort weer wil je imo toch niet rijden, met zo'n auto in winterse omstandigheden veel te tricky.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:01

Roozzz

Plus ultra

Benzinekosten zijn volstrekt realistisch... je gaat goede vrienden maken bij het lokale tankstation. Beetje afhankelijk van de motor en rijstijl zal je al behoorlijk blij mogen zijn met 1 op 6 vrees ik.

Verder volledig eens met bovenstaande reacties... bezint eer ge begint. Er is een reden dat dit soort auto's vooral hobbymatig gebruikt worden en niet als daily-driver...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
DaWaN schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:20:
Onderhoud van een 40 jaar oude auto kost meer omdat de techniek niet zo goed is als van moderne autos en de onderdelen schaarser zijn. Ook zijn die oude auto's lang niet zo betrouwbaar.
Mwa, techniek is een stuk minder complex. Grote nadeel zit in de beschikbaarheid van onderdelen en derhalve de hogere prijs. Gemakkelijk zelf te repareren in ieder geval maar je moet er wel zin in.

Betrouwbaarheid hoeft ook geen probleem te zijn maar ligt er een beetje aan hoe je onderhoud gaat plegen. Afwachten tot iets kapot gaat of dingen preventief vervangen.

LPG is wellicht een optie om de brandstofkosten flink te drukken

[ Voor 4% gewijzigd door Napo op 26-02-2017 14:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 20:48

Eventueel is LPG een optie om op brandstofkosten te besparen.
Napo schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:23:
[...]
LPG is wellicht een optie om de brandstofkosten flink te drukken
Kreeg plots een koude rilling bij het lezen van deze commentaren, LPG in een muscle car is regelrechte heiligschennis.
Ga je een beetje zitten schamen in een hoekje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Een goed gerestaureerde wagen met gereviseerde motor die netjes zn onderhoud krijgt is qua betrouwbaarheid gewoon goed. Vroeger werd daar toch ook dagelijks mee gereden. 2x per jaar nieuwe olie+filter, eens per jaar bougies af en toe nieuwe bougiekabels en zo'n ding loopt vrolijk door.

Een lekkere V8 op carburateurs in een amerikaanse wagen is echt doodsimpele en betrouwbare techniek. Alles is stevig uitgevoerd en degelijk op al die wagens. En comfort: ja je hebt meer windgeruis maar die motor kan prima mee in het verkeer. En een auto moet geluid maken toch? al die stille dingen van de laatste tijd.

Enigste puntje is de remmen. Die zijn op bijna elke oude auto standaard gewoon kut, en je kunt simpelweg qua remmen niet mee met het huidige wagenpark. Dus voldoende afstand houden, of investeren in grotere remklauwen en schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:20

-tom-562

Oliesjeik

Wat is je budget? En nette, roestvrije, betrouwbare Amerikaanse sportwagen koop je ook niet voor een habbekrats. Zo te lezen ben je ook niet erg handig, dus dan moet je wel een kant en klaar (dus duur) exemplaar kopen, als je de auto echt dagelijks wilt gebruiken.
Mijn advies: koop een kleine Japanner o.i.d. voor dagelijks gebruik, en koop een hobbyauto voor in de zomer.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Hou rekening met een onderhoudsinterval van 5000 km, om de maand bij de garage. Ouderwetse techniek, alles mechanisch. zoek iemand die daar goed in is en een gunstig uurtarief hanteert.

En natuurlijk een benzineverbruik tussen de 1:4 en 1:7.

Het kan wel, maar trek wel 1000 euro per maand uit voor je hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10thgaming
Duidelijke antwoorden! Ik weet genoeg. _/-\o_
(Nu ga ik huilen in een hoekje omdat mijn voorspelling klopte.) Ik kan de moderne auto's niet aanzien. Vreselijk.

[ Voor 18% gewijzigd door 10thgaming op 26-02-2017 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

10thgaming schreef op zondag 26 februari 2017 @ 17:22:
(Nu ga ik huilen in een hoekje omdat mijn voorspelling klopte.) Ik kan de moderne auto's niet aanzien. Vreselijk.
Alsof er niet 1 moderne auto is die je wel acceptabel zou kunnen vinden... Vind dat nogal een godwin redenatie om het voor jezelf goed te praten.
Zijn maar paar dingen die het "goed kunnen praten"
1) Heb je het geld over om dit te doen
2) heb je de tijd over die zo'n auto vraagt

Indien alle twee ja, gewoon doen. Zijn zat oldtimer handelaren die weten wat ze te koop hebben.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Napo schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:13:
Niet kenniswijs in de autowereld en vervolgens dagelijks met een auto van > 40 jaar oud 50km tot 100km per dag willen gaan rijden.

Ik mag hopen dat je niet afhankelijk van de auto bent want anders kan dat best wel problematisch worden.
Ik heb anderhalf jaar woon werk verkeer gedaan met een 40 jaar oude kadett die ik voor 500 euro gekocht had, met nauwelijks onderhoud. Het gaat niet om hoe oud de auto is, maar hoe betrouwbaar hij is. Een 40 jaar oude amerikaan is vragen om problemen, tenzij je hem zelf volledig opnieuw opgebouwd hebt ofzo. Een kadettje kan echt nauwelijks iets aan kapot en als het toch gebeurt is het simpel en goedkoop te fixen. Maar je kunt ook een redelijk nieuwe auto kopen en dan opeens al aan een motorrevisie vast zitten van 4k door een ontwerpfout (zoals n vriend van me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Koop gewoon iets goedkoops en simpels voor woon/werk en iets leuks er naast. Met de motor die ik heb is woon/werk ook echt niet te doen dus die is alleen voor de lol. Dat ie dan 1:11 rijd boeit dan ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mark-k schreef op zondag 26 februari 2017 @ 17:45:
[...]

Ik heb anderhalf jaar woon werk verkeer gedaan met een 40 jaar oude kadett die ik voor 500 euro gekocht had, met nauwelijks onderhoud. Het gaat niet om hoe oud de auto is, maar hoe betrouwbaar hij is. Een 40 jaar oude amerikaan is vragen om problemen, tenzij je hem zelf volledig opnieuw opgebouwd hebt ofzo. Een kadettje kan echt nauwelijks iets aan kapot en als het toch gebeurt is het simpel en goedkoop te fixen. Maar je kunt ook een redelijk nieuwe auto kopen en dan opeens al aan een motorrevisie vast zitten van 4k door een ontwerpfout (zoals n vriend van me).
niet mee eens, een 40 jaar oude amerikaan kan weldegelijk voor dagelijks gebruik gebruikt worden.
de voornaamste redenen dat ze ''onbetrouwbaar'' zijn komt doordat ze door een beunhaas opgelapt worden, vaak verkeerde onderdelen, en verwaarloosd zijn.
plus het feit, we wonen in een verkeerd land. onderdelen moeten vaak overzee komen, brandstof is vergeleken met amerika in nederland peperduur. dan de vele naar gas omgebouwde hokken die niet of nauwlijks zijn aangepast hiervoor.

de vele problemen die zowel een amerikaan, aziaat, of europeaan hebben van die tijd.
Uitgedroogde rubbers, verteerde pakkingen, kabels die blank komen te liggen doordat de mantel verteerd. dus het rubber dat loslaat en de kern bloot legt. roest doordat deze niet of nauwlijks behandeling hebben gehad tegen roesten. en de eerder varianten met computer techniek voor aansturing van de motor (ECU) waarvan diverse dingen oxideren, of condensatoren die lekken.
dan vaak radiatoren die doorrotten, koelvinnen van de radiatoren verdwenen zijn, lekkages door verteerde uitgedroogde pakkingen, verkeerd type/soort smeermiddelen, etc.
dan helaas ook de vele orginele onderdelen die niet meer verkrijgbaar zijn en dus aangewezen bent op aftermarket, soms goedkoper, soms duurder als de OEMS, en dan veelal de afwijkende maten van de onderdelen.
dynamo met verkeerde aansluitpunten, verdelerkappen etc.

aan de topicstarter, kijk naar een veelgebruikt musclecar. verdiep je in de techniek. doe mee aan sleuteldagen. en sluit je aan bij een club.
denk niet dat het weinig zou kosten. het zal minder kosten als je zelf kennis en ervaring krijgt of opbouwt tijdens het sleutelen. als je de adressen niet hebt om aan de onderdelen te komen kun je vaak duur uit komen.
zelf sleuten kosten minder. maar niet weinig.goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:00:
[...]

niet mee eens, een 40 jaar oude amerikaan kan weldegelijk voor dagelijks gebruik gebruikt worden.
de voornaamste redenen dat ze ''onbetrouwbaar'' zijn komt doordat ze door een beunhaas opgelapt worden, vaak verkeerde onderdelen, en verwaarloosd zijn.
plus het feit, we wonen in een verkeerd land. onderdelen moeten vaak overzee komen, brandstof is vergeleken met amerika in nederland peperduur. dan de vele naar gas omgebouwde hokken die niet of nauwlijks zijn aangepast hiervoor.

de vele problemen die zowel een amerikaan, aziaat, of europeaan hebben van die tijd.
Uitgedroogde rubbers, verteerde pakkingen, kabels die blank komen te liggen doordat de mantel verteerd. dus het rubber dat loslaat en de kern bloot legt. roest doordat deze niet of nauwlijks behandeling hebben gehad tegen roesten. en de eerder varianten met computer techniek voor aansturing van de motor (ECU) waarvan diverse dingen oxideren, of condensatoren die lekken.
dan vaak radiatoren die doorrotten, koelvinnen van de radiatoren verdwenen zijn, lekkages door verteerde uitgedroogde pakkingen, verkeerd type/soort smeermiddelen, etc.
dan helaas ook de vele orginele onderdelen die niet meer verkrijgbaar zijn en dus aangewezen bent op aftermarket, soms goedkoper, soms duurder als de OEMS, en dan veelal de afwijkende maten van de onderdelen.
dynamo met verkeerde aansluitpunten, verdelerkappen etc.

aan de topicstarter, kijk naar een veelgebruikt musclecar. verdiep je in de techniek. doe mee aan sleuteldagen. en sluit je aan bij een club.
denk niet dat het weinig zou kosten. het zal minder kosten als je zelf kennis en ervaring krijgt of opbouwt tijdens het sleutelen. als je de adressen niet hebt om aan de onderdelen te komen kun je vaak duur uit komen.
zelf sleuten kosten minder. maar niet weinig.goedkoop.
Tuurlijk kan het, maar door de dingen die je zelf aanhaalt is de kans groter dat je problemen krijgt met een Amerikaan dan met een bewezen Europeaan zoals n kadettje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 16:42
Zou een replica een idee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 14:39

Bestla

Kvinne

Zo'n moderne Dodge Challenger is natuurlijk ook :9~ Ik weet niet wat die ondertussen doen 2e hands. ;)
https://www.autotrack.nl/...torinhoud=&paginanummer=1

[ Voor 47% gewijzigd door Bestla op 27-02-2017 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 16:42
Bestla schreef op maandag 27 februari 2017 @ 07:15:
[...]

Zo'n moderne Dodge Challenger is natuurlijk ook :9~ Ik weet niet wat die ondertussen doen 2e hands. ;)
https://www.autotrack.nl/...torinhoud=&paginanummer=1
Ik bedoelde eentje met een klassiek uiterlijk, maar met moderne techniek gemaakt. Dan gaat alleen wel de aanschafprijs weer wat omhoog. Ook replicas zijn vast wel tweedehands te vinden. Van de Shelby Cobra (vind ik er zelf heel gaaf uitzien, maar het gaat uiteraard om jou) zijn bijvoorbeeld veel replicas gemaakt. Je moet dan uiteraard wel weer gewoon netjes wegenbelasting betalen, want ze zien er uit als oldtimers, maar zijn dat niet!

[ Voor 12% gewijzigd door SpazzII op 27-02-2017 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Vanwaar die afkeer van gas in die dingen? Zo vreselijk veel maakt dat toch niet uit, en zonder dat is het echt bijna niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 21:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

Koop een charger, rij er een jaar in. Man, die moderne auto's zien er opeens prachtig uit! (dat en ze kosten geen 1-1.5 euro per km aan onderhoud)

[ Voor 0% gewijzigd door Denko op 27-02-2017 11:06 . Reden: Iets te hoog geschat ]

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 11:01
De andere optie is dat je hier gaat kijken: http://revologycars.com/
Moderne technologie met de juiste klassieke uitstraling.

p.s.
Het is niet goedkoop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Koop er een zonder blok en gooi er een wat modernere V8 in, ietwat betrouwbaarder en verbruik is ook (minimaal) beter. Kost wel wat maar dat is voornamelijk arbeidsuren.

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10thgaming
SpazzII schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:16:
[...]
Ik bedoelde eentje met een klassiek uiterlijk, maar met moderne techniek gemaakt. Dan gaat alleen wel de aanschafprijs weer wat omhoog.
Inderdaad ook naar gekeken, maar zoals je zegt, behoorlijk prijzig.
SwooX schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:34:
Koop er een zonder blok en gooi er een wat modernere V8 in, ietwat betrouwbaarder en verbruik is ook (minimaal) beter. Kost wel wat maar dat is voornamelijk arbeidsuren.
Deze oplossing zou me nog best bevallen. Het hoeft van mij nog niet eens perse een brullende V8 te zijn omdat het me voornamelijk om het uiterlijk gaat. Anders had ik ook wel genoeg genomen met de nieuwe Dodge modellen. Die zware voorkanten vind ik niks (als we betere veiligheid even achterwegen laten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Misschien moet je eens budgetten roepen? Zowel qua aanschaf (+eventuele import, + eventuele ombouw, e.d.) als qua running costs. Natuurlijk kan je een oude Amerikaan kopen en daar een modernere motor in hangen. Een LS of Coyote swap is natuurlijk erg populair, maar het is niet simpelweg even de motor eruit halen en een nieuwe erin hangen en klaar ben je. Als je zo'n project wilt starten moet je een lange adem qua tijd en geld hebben.

Hetzelfde met rijden. Ook al hang je een moderner blok erin, het blijft een tank van vaak toch wel anderhalf tot twee ton en de luchtweerstand van een flatgebouw. Dat wordt niet zomaar twee of drie keer zo zuinig. Als je 25000 uitgeeft aan een ombouw, puur om zuiniger te rijden, en je gaat van 1:5 naar 1:8 l/100km dan is de terugverdientijd enorm.

[ Voor 28% gewijzigd door AtleX op 27-02-2017 13:21 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

10thgaming schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:15:
[...]

Inderdaad ook naar gekeken, maar zoals je zegt, behoorlijk prijzig.

[...]

Deze oplossing zou me nog best bevallen. Het hoeft van mij nog niet eens perse een brullende V8 te zijn omdat het me voornamelijk om het uiterlijk gaat. Anders had ik ook wel genoeg genomen met de nieuwe Dodge modellen. Die zware voorkanten vind ik niks (als we betere veiligheid even achterwegen laten.)
:D
Volgens mij heb je geen idee wat een technisch goede, roestvrije, echte muscle car kost :+

Goedkoopste lijkt mij om een recente V6 Mustang te importeren.
En als je oud wilt, dan een 'pony' car, b.v. een Ford Taunus Coupe of een Ford Capri

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 27-02-2017 14:07 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10thgaming
AtleX schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:18:
Misschien moet je eens budgetten roepen? Zowel qua aanschaf (+eventuele import, + eventuele ombouw, e.d.) als qua running costs.
Ik had het gehoopt het hele plaatje te hebben voor minder dan €50.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
10thgaming schreef op maandag 27 februari 2017 @ 17:06:
[...]Ik had het gehoopt het hele plaatje te hebben voor minder dan €50.000.
Wat bedoel je met 'kenniswijs' ?
Kun je sleutelen, kan je een goede auto van een slechte auto onderscheiden, en dan bedoel ik motorisch in een klein uurtje ( proefrit )
In plaats van "op basis van wat anderen erover zeggen"

Want ik ben bang dat dit anders op een financiële teleurstelling uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou lekker zoiets halen, 'musclecar' en betrouwbaar
http://suchen.mobile.de/f...1.modelId=30&pageNumber=5

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10thgaming
Ik kan momenteel niet sleutelen nee. Niet aan auto's tenminste. :/

Is het een idee om inderdaad een nieuwere en efficiëntere auto te gebruiken voor dagelijks vervoer. En voor z'n 10 tot 20 duizend een classic te kopen (die geen paint job vereist) om hobbymatig mee te (leren) klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreshMaker schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:00:
[...]

[...]

Wat bedoel je met 'kenniswijs' ?
Kun je sleutelen, kan je een goede auto van een slechte auto onderscheiden, en dan bedoel ik motorisch in een klein uurtje ( proefrit )
In plaats van "op basis van wat anderen erover zeggen"

Want ik ben bang dat dit anders op een financiële teleurstelling uitloopt.
in de motor kun je niet kijken, evenmin in de automaat/handbak.
bij een proefrit kan de motor en of automaat perfect werken, maar zodra je vertrouwd raakt kan het stuk gaan.
Hetgeen mijn ervaring is met toendertijd een Ford Scorpio 2.9 24v Ghia Cosworth.
Bij het bezichtigen en kopen van de auto staarde ik mij blind. exterieur was perfect onderhouden, op de lak na die van dit model de blanke lak los liet op diverse punten.
Proefrit reed deze voor mijn gevoel superieur, en mijn eerste ervaring met een 2.9 V6 was fenomenaal.
Na een week echter begaf de automaat het. Geen idee wat het was maar het bleek bij nader onderzoek dat de automaat voor de aanschaf al defect was.

TS, koop niet zomaar een eerste de beste oude amerikaan, ga speuren.
Kijk of je een bedrijf vind die in deze dingen gespecialiseerd zijn. En koop NOOIT van een particulier.
De meeste amerikanen ''liefhebbers'' trappen die dingen af, want het geluid, de V8 etc.

Als je een US koopt, en er zitten cherrybombs onder of glasspack uitlaten. ga met een wijde boog er om heen.
Die dingen worden meestal afgetrapt.
Een US car met V8 hoort ''rustig' van geluid te zijn, niet die iemand zijn trommelvliezen kan breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Verwijderd Dat is precies wat ik bedoel.
Uiteraard ken ik ook jouw kennis niet, maar het kopen van een auto is geen eenvoudige opgave, een oudere/gebruikte al helemaal niet, en op het gebied van 'gewilde' objecten wordt het al helemaal koffiedik.

Ik zou TS aanraden om een 'club' te zoeken, een vereniging van enthousiasten die je kan helpen bij de zoektocht ( en het onderhoud )

Ik heb met mijn vader ooit een VW camper uit de jaren '70 gezocht, maar zonder externe hulp ben je bijna een vrij target om je te laten plukken, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

10thgaming schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:14:

Is het een idee om inderdaad een nieuwere en efficiëntere auto te gebruiken voor dagelijks vervoer. En voor z'n 10 tot 20 duizend een classic te kopen (die geen paint job vereist) om hobbymatig mee te (leren) klussen?
Als je de ruimte hebt om een auto binnen te stallen en er aan te werken zou je dat kunnen overwegen.

Ik heb zelf voor de hobby een hele goedkope MX-5 gekocht met het idee het ding 'even' op te knappen.
Inmiddels staat dat ding al 3 jaar gedemonteerd in de schuur en duurt het waarschijnlijk nog wel een paar maanden voordat het ding weer de weg op gaat (heel veel laswerk). Is niet echt een ramp, maar klusjes kosten altijd veel meer tijd dan je denkt: helemaal als je er nog van moet leren.

Als een klus tegenzit of je hebt onderdelen nodig, dan is het ideaal als je de auto gewoon een weekje kunt laten staan om daarna weer verder te gaan. Staat de auto op de stoep of kun je de sleutelruimte maar een dag gebruiken dan is het misschien slimmer om iets te kopen waar minder aan gesleuteld hoeft te worden (zoiets als die 2008 Mustang die hierboven gelinkt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er zijn tegenwoordig wel wat bedrijven die zich speciaal op de oudere auto richten, ook US cars.
Ik denk dat je even Google moet gebruiken, en je ziet zelf wat er verschijnt en of het aan je wensen voldoet.
Er is denk ik ook wel een forum al dan niet in het Engels of Duits

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

voor het genoemde budget van 50K is echt wel wat te koop. Recent voor ongeveer de helft nog een tweetal compleet gerestaureerde trans ams (78 - 84) gezien en een mooie camaro z28. Ik heb er ooit eentje gehad en twijfel soms toch weer....

soms, zoals in dat geval, kom je iets tegen van een liefhebber die hem helemaal heeft aangepakt maar nooit toe komt aan rijden. Die wil je dan hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Gooi even dat budget en dat rationele uit het raam. Je wilt een oude wagen met karakter gaan rijden, en dat vindt ik overigens geweldig hoor, maar rationaliteit past daar simpelweg niet bij.

Wat je moet doen is een paar auto's proefrijden. Voor dat geld is echt meer dan genoeg leuks te koop. Zat goed onderhouden en dus betrouwbare V8 wagens.
Koop degene die je het beste gevoel geeft en onder budget is en ga gewoon rijden. Als er iets stuk gaat laat je het maken en je gaat niet naar het verbruik en de garagekosten kijken. Je gaat gewoon glimlachen als je het apparaat start en die V8 hoort brommen.

Dat is simpelweg de enige juiste manier om zo iets aan te pakken. Als je gaat kijken naar of het economisch wel of niet slim is dan valt het toch altijd tegen. Je leeft maar een keer dus koop gewoon iets waar je echt blij van wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 00:44
Los van wat er al gezegd is, weet ook dat je met een vehikel rond bolt met ncap 0 sterren.

Kans om bv door een stuurstang doorboord te worden of het motorblok in je gezicht te krijgen is allemaal mogelijk.

https://www.wired.com/201...safety-just-20-years-ago/

[ Voor 17% gewijzigd door anessie op 28-02-2017 00:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 20:48
Yucon schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:04:
Vanwaar die afkeer van gas in die dingen? Zo vreselijk veel maakt dat toch niet uit, en zonder dat is het echt bijna niet te doen.
Omdat het eigenlijk niet past bij het hele idee van een musclecar. Die karren zijn ontworpen om conform met de Amerikaanse tijdsgeest van toen ongegeneerd benzine er door te jagen voor meer brute kracht.

Op een of andere manier lijkt het alsof je de ziel uit de motor haalt door hem lpg te laten rijden.

Maar het kan wel, en als het goed gedaan word maakt het objectief gezien niet veel uit , zoals je zelf al aanhaalde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chrysler PT Cruiser een alternatief? Oogt klassiek Amerikaans, 2e hands goedkoop in aanschaf. Betrouwbaarheid mwah en ik zou er ook een LPG tank in laten leggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 24-09 21:15
justmike schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 01:10:
Maar het kan wel, en als het goed gedaan word maakt het objectief gezien niet veel uit , zoals je zelf al aanhaalde
Daarom zou ik zelf al nooit zo'n auto op gas kopen. Niks mis met op gas rijden, maar als je gaat inbouwen moet een motor gewoon perfect zijn en het moet goed gedaan worden. Je zou niet de eerste zijn met een oldtimer waar de gas inbouw de motor verpest.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 07:22:
Chrysler PT Cruiser een alternatief? Oogt klassiek Amerikaans, 2e hands goedkoop in aanschaf. Betrouwbaarheid mwah en ik zou er ook een LPG tank in laten leggen.
Het zal wel aan mij liggen, maar een PT Cruiser en een klassieke Amerikaan vind ik niet echt vergelijkbaar. Buiten dat vind ik de PT Cruiser een goede 2e op een bepaald lijstje, na de Fiat Multipla.

[ Voor 33% gewijzigd door TheBrut3 op 28-02-2017 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
10thgaming schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:14:

Dit raad ik je niet aan, leren klussen in een auto die zo'n fortuin kost kan bijna alleen maar mis gaan. Iets als een Kadett dan? De vorm van een kleine muscle car maar dan met een half muscle car blok (4 cilinder :9).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 14:39

Bestla

Kvinne

Dit was mijn oldtimer uit 1971 , een Pontiac Firebird Formula 455
Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/59deb9xj7/Chopperdag001_B.jpg

Helemaal uit elkaar geweest tot het laatste boutje en 6 jaar restauratiewerk. En toch verkocht na een jaar erin rijden. Verbruik was 1 op 5 benzine met een 85 liter tankinhoud.

Aanschaf was bijelkaar € 3000 (auto 1 en auto 2 donor) € 5000 aan polyurethaanmateriaal voor de wielophanging interieurdelen, tapijt en spuitverf, Wat elbowgrease en geduld en een berg pakkingen voor het 6,6 liter V8 blok , resuteerde wel in een strak sturende musclecar die beter reed dan een nieuwe in 1971 ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Bestla op 28-02-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
SwooX schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:49:
[...]

Dit raad ik je niet aan, leren klussen in een auto die zo'n fortuin kost kan bijna alleen maar mis gaan. Iets als een Kadett dan? De vorm van een kleine muscle car maar dan met een half muscle car blok (4 cilinder :9).
Tegenwoordig heb je ook hele musclecars met vierpitters. 2.3 Ecoboost > 300pk. Nieuw ongeveer 35.000 euro excl BPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
t_captain schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:54:
[...]

Tegenwoordig heb je ook hele musclecars met vierpitters. 2.3 Ecoboost > 300pk. Nieuw ongeveer 35.000 euro excl BPM.
Een musclecar van nu en tig jaren geleden is natuurlijk appels met peren vergelijken. Een muscle car wil je natuurlijk alleen met V8. Maarja, TS had het over een muscle car van 10-20k in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

SwooX schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:56:
[...]

Een musclecar van nu en tig jaren geleden is natuurlijk appels met peren vergelijken. Een muscle car wil je natuurlijk alleen met V8. Maarja, TS had het over een muscle car van 10-20k in de toekomst.
TBH het gaat mij puur om het uiterlijk

Als ford nu een 69 mustang, of een cuda, of challenger zou verkopen met een 1.4 ecoboost voor een schappelijk prijsje. Dan mag je er voor mij meteen een bestellen. Ik vind (net als de TS) die dingen zo veel mooier/gaver dan de huidige auto's terwijl performance me niet boeit zolang ie maar niet trager is dan het autotje wat ik nu rijd.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Om op je topictitel te reageren; Nee, neehee, nee echt niet. Nee!
Met dat in het achterhoofd een gratis tip; begin er niet aan.

Als je het wilt leren koop je een oude Amerikaan. Maar dan moet dat niet je daily driver worden. Zeker niet met die kilometers die je er mee wilt gaan maken.

[ Voor 10% gewijzigd door warhamstr op 28-02-2017 09:18 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
heuveltje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:09:
[...]

TBH het gaat mij puur om het uiterlijk

Als ford nu een 69 mustang, of een cuda, of challenger zou verkopen met een 1.4 ecoboost voor een schappelijk prijsje. Dan mag je er voor mij meteen een bestellen. Ik vind (net als de TS) die dingen zo veel mooier/gaver dan de huidige auto's terwijl performance me niet boeit zolang ie maar niet trager is dan het autotje wat ik nu rijd.
Zo heeft ieder zijn eigen mening. :9 Voor mij graag een auto met perfomance waarvan je het niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
Ik rijd zelf ook een amerikaanse auto (>25 jaar oud). Het is niet helemaal vergelijkbaar want het is geen muscle car. Onderdelen voor mijn auto zijn nog relatief goed te verkrijgen maar ik doe vrijwel al het onderhoud zelf dus ik heb geen last van uurloon en toch is dit een enorme kostenpost. Ik rijd ongeveer 7000-8000km per jaar. Hou er rekening mee dat je, afhankelijk van je verzekering, ook niet meer mag rijden per jaar omdat de meeste oldtimerverzekeringen een limiet stellen aan je aantal kilometers per jaar. Bij mij ligt deze op 8k waarbij ik kan bijkopen maar mijn premie wel enorm omhoog gaat (relatief, want ik betaal nog steeds vrijwel niets). Ik rijd ongeveer 1 op 5 op benzine, dus reken uit maar uit: kleine 2200 euro per jaar aan benzinekosten voor mij, als jij meer gaat rijden.. auch. Nu kan je wel overwegen om op LPG te gaan rijden aangezien je >40 jaar oud bent. Je verbruik gaat dan iets omhoog en afhankelijk van hoe je het inbouwt verlies je wellicht bergruimte.

Wat ik ook wel wil benoemen: ik rijd er niet dagelijks in, ik heb een andere auto voor dagelijks gebruik. De ritjes die ik doe zijn voornamelijk naar evenementen en dan rijd ik vaak zo'n 6-8 uur per dag (afgewisseld). Oude auto's zijn niet comfortabel en na een paar uur ben je blij als je er uit kan.

Al met al denk ik dat ik (wel wegenbelasting a 1100 per jaar voor mij) tussen de 5 en 8k per jaar aan kosten aan deze auto kwijt ben. Neemt niet weg dat ik er veel plezier aan beleef en hem ook niet zomaar weg doe ;)

[ Voor 11% gewijzigd door markv93 op 28-02-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
Ik denk echter wel dat de TS zich beter kan gaan aanmelden op een forum voor oldtimers/muscle cars. De beste informatie zal je toch echt krijgen van mensen met een soortgelijke auto zelf, zoals @markv93 zijn ervaring nu deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:41
Met een budget van E50000 moet je toch wel een mooie moderne (muscle) car kunnen halen. De nieuwere Mustangs, camaro's, chargers dat soort auto's zijn prima aan te schaffen binnen dit budget met een V8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Neem een simpele leaseauto in de operational lease (VW Up Elektrisch ofzoiets) die je alleen zakelijk gebruikt zodat je geen bijtelling hebt.

Neem een musclecar voor je priveritten. Dan kun je toch een leuke auto (prive) rijden, maar heb je wel de betrouwbaarheid om zaken te kunnen doen en dan blijven je gebruikskosten toch enigszins laag (een stilstaande auto slijt veel minder hard, zeker als je hem thuis in een garage kunt zetten).

Dan heb je prive veel paarden en zakelijk veel koppels :)

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 28-02-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Oom van me heeft een Amerikaan geïmporteerd, een jaren 60 model. Aanschaf was ongeveer 20k, en hij heeft nog zo'n 10-15k uitgetrokken om een aantal zaken te verbeteren (o.a. nieuwe schakelbak, grotere motor). Huidige verkoopprijs in NL zal nu na alle restauraties rond de 50-60k liggen, maar net als velen doet hij of zelf het onderhoud, of samen met vrienden die in een garage werken. Dan nog is dit zijn enige hobby, en gaan er zeker duizenden euro's per jaar in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:34:
[...]

Neem een simpele leaseauto in de operational lease (VW Up Elektrisch ofzoiets) die je alleen zakelijk gebruikt zodat je geen bijtelling hebt.
uhm huh?
Dus nu moet je bij de werkgever aankloppen of hij een leaseauto wil leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Private lease...

TS, wat vind je van bijvoorbeeld een Ford Thunderbird uit 1994 (op LPG) of een moderne Ford Mustang? Dat halveert je brandstofkosten al minstens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Inc. BKR registratie en gezeik bij het verkrijgen van een eventuele hypotheek _/-\o_ .

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
Private lease is oplichterij. Blijf er ver weg van. Je gaat toch niet zelf alle risico's dragen op iets wat je op contractbasis afneemt?
Napo schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:06:
[...]

uhm huh?
Dus nu moet je bij de werkgever aankloppen of hij een leaseauto wil leveren?
Je mag toch ook zelf operational lease doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Zebby schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:45:
Oom van me heeft een Amerikaan geïmporteerd, een jaren 60 model. Aanschaf was ongeveer 20k, en hij heeft nog zo'n 10-15k uitgetrokken om een aantal zaken te verbeteren (o.a. nieuwe schakelbak, grotere motor). Huidige verkoopprijs in NL zal nu na alle restauraties rond de 50-60k liggen, maar net als velen doet hij of zelf het onderhoud, of samen met vrienden die in een garage werken. Dan nog is dit zijn enige hobby, en gaan er zeker duizenden euro's per jaar in zitten.
Het nadeel is dat de autoprijzen de laatste jaren wel enorm omhoog gegaan zijn. Daar heeft je oom waarschijnlijk van geprofiteerd en als je nu iets koopt werkt dat waarschijnlijk omgekeerd. De vuistregel is dat een gerestaureerde auto kopen goedkoper is dan er zelf een restaureren, en zonder externe factoren zoals een stijgende markt lijkt het me erg moeilijk om daarvan af te wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:29:
[...]

Je mag toch ook zelf operational lease doen?
Klopt maar dan slaat het stuk bijtelling nergens op ;)

Als je prive iets least heb je nooit last van bijtelling

[ Voor 11% gewijzigd door Napo op 28-02-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 10:53
Ik denk dat je gewoon goed moet gaan rekenen, en goed moet nadenken wat het je waard is. Betaalbaar is het vast wel, vraag is of je het er voor over hebt.

Met 100KM per dag kom je al snel richting het omslagpunt dat een diesel goedkoper rijdt dan benzine, laat staan dat je een flink verbruikende auto hebt.

Daarnaast; weet je zeker dat je 100KM per dag wil rijden in zo'n ouwe bak. Veel comfort heb je niet, koud in de winter, snikheet in de zomer, lawaai op de snelweg en de veiligheid laat ook stevig te wensen over.

Ik zou dan eerder kiezen voor twee auto's; je droom auto voor de weekenden en ritjes die je puur voor de lol maakt en daarnaast een goedkope nieuwere auto die veilig, betrouwbaar, zuinig en comfortabel is.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een 40 jaar oude muscle car verbruikt ongeveer 15 liter per 100 kilometer.
Ik denk dat je hier erg optimistisch bent. 1 op 2 tot 1 op 4 zou goed kunnen. Zeg maar 30 tot 60 euro per dag. En dan heb je ook nog aardig wat motorrijtuigenbelasting vanwege het gewicht.

Er is een reden dat je ze in Nederland zelden op de weg ziet. Voor dezelfde maandlasten kan je heel veel andere auto's uitkiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 28-02-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Er zijn genoeg 'leuke' auto's die prima geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Zelf rijd ik een Jaguar XJ8 uit 2000, een auto die me aan aanschaf, spuiten en aanpakken van wat achterstallig onderhoud een dikke 10k gekost heeft. Daarvoor heb je een heerlijke V8, unieke uitstraling maar wel alle comfort en veiligheid van een moderne auto. Verbruik ligt rond de 1:8 en qua onderhoud moet je pakweg 3k per jaar reserveren maar in staat zijn om onverwachte kosten op te kunnen vangen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Jazzy schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:58:
Er zijn genoeg 'leuke' auto's die prima geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Zelf rijd ik een Jaguar XJ8 uit 2000, een auto die me aan aanschaf, spuiten en aanpakken van wat achterstallig onderhoud een dikke 10k gekost heeft. Daarvoor heb je een heerlijke V8, unieke uitstraling maar wel alle comfort en veiligheid van een moderne auto. Verbruik ligt rond de 1:8 en qua onderhoud moet je pakweg 3k per jaar reserveren maar in staat zijn om onverwachte kosten op te kunnen vangen.
Je kan een europese wagen van 20 jaar oud niet vergelijken met een amerikaanse bak van 50 jaar oud.
Ken iemand met iso, (italiaan met chevy block) . Is niet te doen al daily driver qua verbruik alleen al.

Plus die bakken zijn gewoon niet gemaakt voor europese wegen. Veel te breed, comfort is ook meh. Een boot ligt vaster op de weg. Remmerij is ook antiek. En op papier zijn ze redelijk snel, in de praktijk zal de gemiddelde leasebak je er gewoon uitrijden. Leuk gebrul een amerikaan maar dat is een renault 1.0 met een motordemper ook.

Neen, muscle car is leuk voor zondag. Voor daily driver zouk altijd europeaan of japanner kiezen.
Bijvoorbeeld zoals jazzy zegt, lekker jaguartje ofso. Heb je betrouwbare "musclecar" die gewoon meer geschikt is.

Of je neemt, een golfje met vr6 blokje. Klinkt goed. Gaat goed. :9

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Waarom probeert iedereen hier voor de topicstarter te besluiten dat 'ie geen oude Amerikaan moet willen? Dat mag diegene toch zelf weten?

Ja, met oude auto's kan je tegen dingen aanlopen. Ja, de onderdelenvoorziening voor die oude Amerikanen is briljant maar voor ons Europeanen wel traag. Ja, het zuipt. Ja, het is niet heel comfortabel vergeleken met iets wat 40 jaar jonger is. Jup, het is minder betrouwbaar dan iets wat van nog 40 jaar vooruitgang profiteert. Ik neem aan dat diegene dat wel weet, en anders er snel achterkomt in de verdere zoektocht.

Als je er 40 jaar geleden dagelijks mee kon rijden, kan dat nu op zich ook. Koop er eentje in zeer goede staat, schakel daar een gerenommeerde expert voor in, en onderhoud het ding rigoreus. Niet wachten tot er iets stuk gaat, want dan moet je wachten op onderdelen, maar alles lekker op tijd vervangen. Beperk de risico's, houd rekening met de nadelen in vergelijking met veel nieuwere auto's en veel plezier ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
AtleX schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:42:
Als je er 40 jaar geleden dagelijks mee kon rijden, kan dat nu op zich ook.
40 jaar geleden kon dat in Nederland ook niet. In de VS wel.
TS vraagt of het betaalbaar is. Het antwoord daarop hangt van zijn portemonnee af, maar als-ie het moet vragen, ga ik er vanuit dat-ie het niet kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

verbruik is inderdaad wel een ding. Toen ik mijn v8 6.6 rondtoerde was inderdaad 1:4 meer regel dan uitzondering. Als je dan een volle tank afrekende was het aardig slikken. dat was nog in guldens.....

moet ook eerlijk zeggen dat comfort ook wel een ding is. Het eerste kwartier is geweldig en het starten een genot. Als je dan ook nog een t bar / roof hebt in de zomer is het helemaal super.

daarna merk je inderdaad vooral dat je remmen vaak te kort komen (aanpassen kost flink geld) en de wegligging is in bochten ook soms niet echt fijn. ABS etc kennen we niet en rijden in regen of sneeuw is al snel een uitdaging. Stoelen zijn vaak aan vernieuwing toe en wil je dat fijn in orde gaat ook de geld meter weer lopen.

Al met al de reden waarom ik ook al jaren de knoop zelf niet doorgehakt heb om er naast mijn daily ride weer een neer te zetten

[ Voor 61% gewijzigd door Ray op 28-02-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:12:40 jaar geleden kon dat in Nederland ook niet. In de VS wel.
mijn vader heeft de hele 60er jaren in een dikke amerikaanse bak rondgereden, eerst een 57'er chevrolet en daarna een chevrolet impala '63. reed met dat ding heel nederland en europa door .... ging prima, kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

PetervdM schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:37:
[...]

mijn vader heeft de hele 60er jaren in een dikke amerikaanse bak rondgereden, eerst een 57'er chevrolet en daarna een chevrolet impala '63. reed met dat ding heel nederland en europa door .... ging prima, kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Akkoord maar als een modern polotje voor jou de remmen eens dichtslaat, hang je gegarandeerd in zijn achterste. Een vrachtwagen met fietsremmen remt beter dan die amerikanen.

In het huidige verkeer zijn die bakken ronduit gevaarlijk. Of het kost je bakken geld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Wij reden heel Nederland door in een 2CV, dat ging ook 'prima'. Maar je moet dat niet romantiseren. Naast remmen moet je ook denken aan moderne luxe als goede ruitewissers en een goed werkende ontwaseming. Tien jaar geleden reden wij een Kadett B (1968) als dagelijkse auto en dat is echt niet ideaal. Het maakt echt veel verschil of je een oude auto op zondag uit de schuur haalt om een rondje te toeren of dat je hem dagelijks voor alles moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:36
Leuk topic - Roept toch wat zoetsappige nostalgische gevoelens op..

Ik heb van mijn 18e tot mijn 23e in een oude Land Rover (1977), Diesel iedere dag een retourtje woon-studie en stage gedaan - inmiddels alweer een paar jaar geleden. On-road 40km / dag. Bij vuil weer (Off-road) 35km / dag. Weliswaar geen muscle car, maar wel een auto waar ik regelmatig onder lag om de LaRo op de weg te houden.

Dankzij deze tijd heb ik leren sleutelen en alles wat daarbij komt kijken, maar ook leren rijden. Afzien met het remmen, situaties anders inschatten en de raampjes dichthouden zodat de rook niet binnenkwam - voor mij een prachtige tijd. Zie het niet als een auto, maar als een hobby - die bij mij is uitgegroeid naar een 'manier van leven'.

De LaRo is nog steeds in eigen bezit, maar. geschorst vanwege de hoge wegenbelasting. Zomer '17 komt ze (na een aantal weken sleutelen) weer de schuur uit.

En kosten: voor een blokrevisie haalde ik 1 op 8 ongeveer (Diesel), na een revisie + brandstofpomp naar 1 op 9,5. Goede ouwe tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Onderhoud van een 40 jaar oude auto kost meer omdat de techniek niet zo goed is als van moderne autos... Ook zijn die oude auto's lang niet zo betrouwbaar.
Kan niet over een amerikaan spreken, rij er geen en nooit gehad. Maar wel over europese autos van de afgelopen 50 jaar. Waar is het op gebaseerd dat de techniek van toen slechter is?

Onze hele moderne auto is op de techniek van de jaren 70 en 80 gebaseerd. Uitvindingen als lambdasonde, luchtmassameter multipoint injectie, microprocessor gestuurde inspuiting, abs, 3 weg katalysator etc stamt uit die tijd.

Bosch K-jetronic systeem is van 1974 tot 1995 toegepast. 21 jaar lang.

Ik denk dat een oude volvo of mercedes uit dat tijdperk op dit moment betrouwbaarder is dan dezelfde moderne uitvoering over 40 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Dan moet je er eens eentje gaan rijden, dan piep je wel anders. :) Ik heb bijvoorbeeld een Mercedes 190 gehad het Bosch K-Jetronic systeem waar werkelijk alles aan stuk kan gaan. Dan sta je op een rotonde stil omdat één of ander relais slecht contact maakt of de contactjes blijven plakken.

Het is niet dat de oude techniek fundamenteel onbetrouwbaar is, maar dat het oud is en daardoor onbetrouwbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzy op 28-02-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
sugarlee89 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:56:

Onze hele moderne auto is op de techniek van de jaren 70 en 80 gebaseerd. Uitvindingen als lambdasonde, luchtmassameter multipoint injectie, microprocessor gestuurde inspuiting, abs, 3 weg katalysator etc stamt uit die tijd.

Eigenlijk is milieuzone van Rotterdam is zo'n onzin, omdat je met een geregelde katalysator en injectiemotor gewoon alle milieuzones in mag (ook de groene Duitse). Aangezien auto's vanaf de jaren '80 die systemen al hebben, zijn er maar weinig auto's van vroeger uitgesloten van de milieuzones (uitgezonderd enkele Franse auto's die geen U9 of K6-g hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:59

Tomatoman

Fulltime prutser

AtleX schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:42:
Waarom probeert iedereen hier voor de topicstarter te besluiten dat 'ie geen oude Amerikaan moet willen? Dat mag diegene toch zelf weten?
Helemaal mee eens dat hij dat zelf mag weten, maar hij vraagt advies voor een verstandige afweging. En dat krijgt hij :)
Als je er 40 jaar geleden dagelijks mee kon rijden, kan dat nu op zich ook.
Dat klinkt op zichzelf heel logisch, maar bedenk wel dat de lat 40 jaar geleden heel wat lager lag. Toen was het heel normaal om een auto iedere 5000 à 10.000 km een onderhoudsbeurt te geven en was het ook acceptabel om een paar keer per jaar autopech te hebben (!). En dat is met auto's waar veel minder techniek in zit dan in moderne auto's. Als ik nu iedere 10.000 km olie zou laten vervangen, zou ik iedere 2 à 3 maanden aan de beurt zijn. En dat is het tweede wat is veranderd: tegenwoordig rijden we gemiddeld _veel_ meer kilometers dan 40 jaar geleden. Daar zijn auto's uit de jaren '70 eenvoudigweg niet op gemaakt. Dat geldt niet alleen voor Amerikaanse muscle cars, maar voor alle auto's uit die periode. Dat betekent niet per se dat oldtimers ongeschikt zijn voor hoge jaarkilometrages, maar bedenk wel dat je dan de grens opzoekt van wat nog verstandig is. Dat is echt een wezenlijk verschil met moderne auto's. Topicstarter rijdt naar moderne maatstaven niet zoveel kilometers (max 20.000 per jaar), maar voor een 40 jaar oude auto is dat wél relatief veel.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

CdE

Auto's van goed 40 jaar kunnen prima betrouwbaar zijn mits goed onderhouden. Maar dat geld net zo goed voor een auto van 10 jaar of 20 jaar of wat dan ook.
Zelf rijden wij allemaal wat oudere auto's hier. jongste is 22 jaar. Gaat allemaal prima, kosten vallen ook mee, tenzij je natuurlijk van alles wilt gaan "upgraden" ed.
Nu moet ik zeggen, ik heb alleen ervaring met Volvo, Europees dus. Amerikanen zijn over het algemeen toch wat gevoeliger. De Volvo 145 van 71 die wij hier hebben kan prima meekomen met het verkeer, redelijk vlot zelfs met ruim 110pk. Remmen gaat ook prima, rondom schijven. Verbruik, tja, automaat, luchtweerstand van een baksteen. Met het één en ander getuned, andere ECU en 4 bak automaat rond de de 1 op 10 met redelijk vlotte rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Jazzy schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:58:
Ter vergelijking; ik heb ooit eens besloten dat "leuk" voor mij persoonlijk geen relevant argument is voor een daily driver.

Rij nu een oersaaie Prius.

Aanschaf, rond de 6k. Verbruik 1:20, comfort is top, veiligheid is ook top. Gaat nooit stuk, dus je kunt rondkomen met 0 euro onderhoud per jaar hoewel het advies natuurlijk wel is elk jaar een beurt bij de dealer dus laten we het ruim pakken 500 euro per jaar :).

Veel goedkoper ga je niet rijden in zo'n ruime auto, en "leuk" komt ooit nog wel eens in een tweede auto.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XyritZz schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:43:
[...]

Ter vergelijking; ik heb ooit eens besloten dat "leuk" voor mij persoonlijk geen relevant argument is voor een daily driver.

Rij nu een oersaaie Prius.

Aanschaf, rond de 6k. Verbruik 1:20, comfort is top, veiligheid is ook top. Gaat nooit stuk, dus je kunt rondkomen met 0 euro onderhoud per jaar hoewel het advies natuurlijk wel is elk jaar een beurt bij de dealer dus laten we het ruim pakken 500 euro per jaar :).

Veel goedkoper ga je niet rijden in zo'n ruime auto, en "leuk" komt ooit nog wel eens in een tweede auto.
een auto kopen is een persoonlijk iets.
de één vind het model mooi, de ander walgelijk.
maar laten we wel menselijk blijven. en elkaars keuze respecteren.

zelf ook overwogen ooit een prius te kopen. het enige wat mij zwaar irriteerd.... het tellerunit dat in het midden zit...
daar kan ik gewoon niet aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 18:50:
[...]

een auto kopen is een persoonlijk iets.
de één vind het model mooi, de ander walgelijk.
maar laten we wel menselijk blijven. en elkaars keuze respecteren.

zelf ook overwogen ooit een prius te kopen. het enige wat mij zwaar irriteerd.... het tellerunit dat in het midden zit...
daar kan ik gewoon niet aan wennen.
Oh natuurlijk, ik respecteer ieder z'n keuze. Ik wilde alleen een idee geven hoe goedkoop je kunt rijden als je niets geeft om het uiterlijk of het sportieve rijgedrag van een auto maar er heel objectief naar kijkt.

Ik zie de aantrekkingskracht van een muscle of sportieve auto ook wel, maar zou het zelf enkel als weekendauto erbij willen hebben.

Off-topic; nieuwere modellen Prius hebben een HUD bij de bestuurder op de voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Beste TS.
Ook ik ben dol op muscle cars.
Maar ik weet niet wat het kost.
Maar mijn redenatie is; als het niet duur was reed iedereen wel rond in muscle cars.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:24

Fiber

Beaches are for storming.

Gewoon doen, maar dan als hobby auto voor erbij, om lekker aan te sleutelen en op een mooie dag een keer mee te toeren of naar een meeting gaan. Niet als dagelijkse auto.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10thgaming
Fiber schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:11:
Gewoon doen, maar dan als hobby auto voor erbij, om lekker aan te sleutelen en op een mooie dag een keer mee te toeren of naar een meeting gaan. Niet als dagelijkse auto.
Na de vele replies die beide kanten van het verhaal belichtten denk ik inderdaad dat ik dit zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
azz_kikr schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:30:
[...]

Akkoord maar als een modern polotje voor jou de remmen eens dichtslaat, hang je gegarandeerd in zijn achterste. Een vrachtwagen met fietsremmen remt beter dan die amerikanen.

In het huidige verkeer zijn die bakken ronduit gevaarlijk. Of het kost je bakken geld...
Gemiddelde volvo en mercedes van 30-40 jaar oud met rondom remschijven en verschillende modellen met abs remmen beter dan een goedkoop modern polootje of seatje met trommelremmen achter. En als ik dan kijk naar de dunne remleidingen en klein reservoir van nu dan is de degelijkheid van moderne auto's ver te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

sugarlee89 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:54:
[...]

Gemiddelde volvo en mercedes van 30-40 jaar oud met rondom remschijven en verschillende modellen met abs remmen beter dan een goedkoop modern polootje of seatje met trommelremmen achter. En als ik dan kijk naar de dunne remleidingen en klein reservoir van nu dan is de degelijkheid van moderne auto's ver te zoeken.
Gemiddelde volvo en mercedes is geen amerikaanse muscle car. 8)7

Polotje staat toch heel wat sneller still dan een dodge charger van bijna 2 ton en ook trommeltjes achteraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

sugarlee89 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat een oude volvo of mercedes uit dat tijdperk op dit moment betrouwbaarder is dan dezelfde moderne uitvoering over 40 jaar.
sugarlee89 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:54:
[...]
Ik ben het niet geheel oneens met jouw posts, maar ik zal toch even het e.e.a. toelichten.

Ten eerste een Volvo / Mercedes uit de jaren '80 qua techniek al heel wat stappen verder dan een Amerikaan uit de jaren '60. Mijn buurman rijdt al sinds eind jaren 90 dagelijks in dezelfde Mercedes W124. Dat is een auto die gemiddeld 1:12 op diesel rijdt en die inmiddels al iets van 750.000 kilometer gereden heeft. Op alle vlakken (comfort, verbruik, betrouwbaarheid) is die auto prima te gebruiken als dagelijkse auto. Vanwege de leeftijd heb je er wel wat meer onderhoud aan: rubberen onderdelen doorstaan niet altijd de tand des tijds, accu gaat eens stuk, etc.

Er zijn best wat technieken uit de jaren '80 waarvan ik blij ben dat ze niet meer bestaan, om maar wat te noemen wat mij zo snel binnenschiet:
-Mechanische luchtmassameters
-Mechanische ontstekingsverdelers met bougiekabels
-Mechanische snelheidsmeterkabels
-Olieleiding naar je klokkenbak voor oliedrukmeter

Ik denk dat het grote verschil m.b.t. betrouwbaarheid van moderne auto's en auto's gebouwd in de jaren '80 een combinatie van kosten en materiaalkennis is. De Mercedessen van eind jaren '80 werden gebouwd met de filosofie om zo goed mogelijk te zijn, kosten waren daarin minder belangrijk. Tegenwoordig worden auto's ontworpen voor een bepaalde prijs en bijbehorende levensduur. Door de betere kennis worden dingen nauwelijks meer 'over-engineered' zoals dat in de jaren '80 gebruikelijk was. Je hebt dus zeker wel een punt dat sommige onderdelen uit die tijd beter waren dan wat je nu nieuw kunt kopen. Wil echter niet zeggen dat moderne auto's per definitie onbetrouwbaarder zijn! Garantiegevallen zijn het laatste waar een fabrikant op zit te wachten. Je kunt er dus min- of meer wel vanuit gaan dat een auto prima blijft werken binnen de garantieperiode.
Ook moet je even realiseren dat een Polo / Ibiza niet met dezelfde levensduur wordt ontworpen als bijvoorbeeld een Mercedes E / S klasse.
Ik rij overigens zelf in een Lexus IS200 uit 1999 en ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat die auto de 500.000+ niet haalt, maar dat is opnieuw een auto uit de hogere prijsklasse.

Niet dat dit allemaal relevant is voor de TS. Ik ben benieuwd wat voor auto de TS als hobbyauto wil gaan kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

azz_kikr schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:07:
[...]

Gemiddelde volvo en mercedes is geen amerikaanse muscle car. 8)7

Polotje staat toch heel wat sneller still dan een dodge charger van bijna 2 ton en ook trommeltjes achteraan
Vaak ook nog trommeltjes vooraan :D

Andere kant is dan wel weer dat zo'n Charger die Polo volledig opvouwt en verder zelf een paar krasjes heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Radiant schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:01:
Andere kant is dan wel weer dat zo'n Charger die Polo volledig opvouwt en verder zelf een paar krasjes heeft
Neuh, ik geef de inzittende van die Polo veel meer kans dan de inzittende van die Charger. Die Charger stamt uit de tijd dat veiligheid totaal geen aandacht kreeg, die Polo profiteert van 40 jaar onderzoek en ontwikkeling in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:57
AtleX schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:20:
[...]

Neuh, ik geef de inzittende van die Polo veel meer kans dan de inzittende van die Charger. Die Charger stamt uit de tijd dat veiligheid totaal geen aandacht kreeg, die Polo profiteert van 40 jaar onderzoek en ontwikkeling in die richting.
Ja precies, en juist dat 'opvouwen' is wat je wilt, als je er iig nog levend uit wilt komen. Zo'n charger is gewoon een blok metaal, daar wordt je echt niet vrolijk van na een ongeluk, als je het uberhaupt nog na kunt vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Eerder in dit topic is al een linkje gepost over de veiligheid van auto's van nu, vergeleken met auto's van 20 jaar terug. Ik weet wel waar ik liever in zit..

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wesleytjuh schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:23:
Eerder in dit topic is al een linkje gepost over de veiligheid van auto's van nu, vergeleken met auto's van 20 jaar terug. Ik weet wel waar ik liever in zit..
Ik zit liever in een 30 jaar oude bak uit de USA die 3 ton weegt dan een nieuwe Smart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Mij niet gezien in dagelijks verkeer tussen de files door. In de zomer in het weekend daarentegen _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wesleytjuh schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:28:
Mij niet gezien in dagelijks verkeer tussen de files door. In de zomer in het weekend daarentegen _/-\o_ .
Veiligheid is meer dan een moderne of een oude auto. Ook al zijn die bakken uit de USA ouder hebben ze meer metaal op bepaalde plekken zitten. Een auto als een Smart of Aygo is nogal lastig veiliger te krijgen dan iets met enorm veel metaal. Daarom zou ik mij geen zorgen maken over de veiligheid van zo'n auto. Een goede gordel en hoofdsteun is natuurlijk wel belangrijk. Als ik in een botsing op hoge snelheid kan kiezen tussen een dikke muscle car of een Smart dan weet ik het wel :P

Ik zou de TS trouwens gewoon aanraden om voor woon/werk iets te kopen en deze auto juist voor die mooie zondagen. Dan kan er teminste ook een dikke zuipende V8 in in plaats van een zuinige 4 of 6 cilinder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
anessie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 00:32:
Los van wat er al gezegd is, weet ook dat je met een vehikel rond bolt met ncap 0 sterren.

Kans om bv door een stuurstang doorboord te worden of het motorblok in je gezicht te krijgen is allemaal mogelijk.

https://www.wired.com/201...safety-just-20-years-ago/
Over deze post had ik het dus. Meer metaal zegt lang niet alles, de manier waarop alles bevestigd is om zo tijdens een botsing gecontroleerd te breken en energie weg te geleiden van de bestuurder heeft een enorme impact(:+) op de inzittenden. Nu een een Smart wel een uiterste, daar zou ik inderdaad ook niet geheel comfortabel 50K per jaar mee rijden, maar in mijn huidige (weekend) auto of een iets in de klasse van een Golf zonder te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Eens met de TS dat er weinig leuke moderne auto's zijn. Ze bestaan echter wel. Mag ik een vrije interpretatie doen van de omschrijving "muscle car"? Een dikke bak met dito V8.
Tweedehands auto's van pakweg 10 tot 15 jaar oud met een dikke motor zijn vaak behoorlijk betaalbaar qua aanschafprijs. Uiteraard wel duurder in brandstof / verzekering / onderhoud / wegenbelasting. Dus vaak veel minder populair dan een bijv. een VW Polo (die schrijven bijna niks af en zijn tweedehands onredelijk duur).

Heel toevallig kwam ik deze Audi S8 tegen vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://www.jospriem.nl/static-storage2/autodata/images/occasions-module/70/2701170_2.jpg?3201835569#voorraad

Ok, hij staat nog op UK kenteken, en van binnen is het niet moeders mooiste, maar is dit niet een hele gave bak voor 3500 euro? Comfortabel, snel en uniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
wesleytjuh schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:51:
[...]

Over deze post had ik het dus. Meer metaal zegt lang niet alles, de manier waarop alles bevestigd is om zo tijdens een botsing gecontroleerd te breken en energie weg te geleiden van de bestuurder heeft een enorme impact(:+) op de inzittenden. Nu een een Smart wel een uiterste, daar zou ik inderdaad ook niet geheel comfortabel 50K per jaar mee rijden, maar in mijn huidige (weekend) auto of een iets in de klasse van een Golf zonder te twijfelen.
Dat is zeker een goed punt. Als je gaat kijken naar andere oude auto's is dat helemaal erg. Een oude Kadett bijvoorbeeld of een Golf1. Wat er in Rusland rijd qua oude auto's is helemaal erg. Zelfs met een botsing van 50km/u blijft er niets van zo'n auto over. Dan toch liever een 30 jaar oude Amerikaan dan een 30 jaar oude Europeaan. Een Smart is natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar er rijden tegenwoordig genoeg andere auto's rond die zo licht en zuinig mogelijk gemaakt zijn als een Aygo. Up of i10. Wil niet weten wat er gebeurt als die met 80km/u een 30 jaar oude Amerikaan van 3 ton tegenkomen. Denk dat je dan toch liever in de Amerikaan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 13:50
PilatuS schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:37:
[...]

Veiligheid is meer dan een moderne of een oude auto. Ook al zijn die bakken uit de USA ouder hebben ze meer metaal op bepaalde plekken zitten. Een auto als een Smart of Aygo is nogal lastig veiliger te krijgen dan iets met enorm veel metaal. Daarom zou ik mij geen zorgen maken over de veiligheid van zo'n auto. Een goede gordel en hoofdsteun is natuurlijk wel belangrijk. Als ik in een botsing op hoge snelheid kan kiezen tussen een dikke muscle car of een Smart dan weet ik het wel :P

Ik zou de TS trouwens gewoon aanraden om voor woon/werk iets te kopen en deze auto juist voor die mooie zondagen. Dan kan er teminste ook een dikke zuipende V8 in in plaats van een zuinige 4 of 6 cilinder.
Wat betreft veiligheid: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY, en dat is dan nog een Volvo uit de jaren 90. Kleine moderne auto's zijn een stuk veiliger dan ze er uit zien, vooral voor de bestuurders.

Of een (oude) amerikaan een optie is, is voor iedereen anders. Met 50.000,- pegels koop je een hele mooie oldtimer. Als je daarnaast nog een redelijk budget hebt voor onderhoud, brandstof en onverwachte zaken is dat geen enkel probleem. Plus dat je een unieke dagelijkse auto hebt.

Kan het goedkoper? Ja natuurlijk, voor 15.000,- koop je een VW UP! of ander klein Europees gebakje zonder ziel, maar daar rijd het dan ook naar. Je kan ook met het OV gaan of op de fiets, maar dat zal geen optie zijn.

Als je een flink budget hebt, en je wilt het graag, waarom zou je het dan niet doen? Je leeft tenslotte maar 1 keer en de "had ik het toch maar gedaan" is achteraf altijd zuur. Ik zeg, doen!

[ Voor 30% gewijzigd door evjatar op 02-03-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
evjatar schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:32:
[...]
Wat betreft veiligheid: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY, en dat is dan nog een Volvo uit de jaren 90. Kleine moderne auto's zijn een stuk veiliger dan ze er uit zien, vooral voor de bestuurders.
Ik weet dat het tegenwoordig met de meeste auto's wel goed zit, ook de kleine lichte auto's. Alleen een botsing in zo'n kleine auto tegen een auto van 1.5 ton of 3 ton is natuurlijk een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

evjatar schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:32:
[...]

Kan het goedkoper? Ja natuurlijk, voor 15.000,- koop je een VW UP! of ander klein Europees gebakje zonder ziel, maar daar rijd het dan ook naar. Je kan ook met het OV gaan of op de fiets, maar dat zal geen optie zijn.
Voor mij zit er toch meer ziel in een Golf 1 Gti-tje of een kevertje hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:53
PilatuS schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:25:
[...]

Ik zit liever in een 30 jaar oude bak uit de USA die 3 ton weegt dan een nieuwe Smart :)
Al eens op Youtube gekeken naar de crashtest van een Smart? Zal je verbazen...doe mij maar de Smart. 8)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 13:50
PilatuS schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:48:
[...]

Ik weet dat het tegenwoordig met de meeste auto's wel goed zit, ook de kleine lichte auto's. Alleen een botsing in zo'n kleine auto tegen een auto van 1.5 ton of 3 ton is natuurlijk een wereld van verschil.
Is niet zo natuurlijk meer, in pak m beet 30-50 jaar is er op het gebied van veiligheid enorme sprongen gemaakt. Waar oude muscle cars nog heupgordels hebben (geen driepunt) hebben zelfs de meest kleine moderne auto's hoge waarderingen in NCAP testen door airbags, kooiconstructies etc. In het geval van een frontale botsing kies ik altijd voor een moderne auto, ook tegen een muscle car van 2,5-3 ton.
Pagina: 1 2 Laatste