Windows 10 opnieuw installeren (met W8 Pro licentie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-08 18:19
Na een kleine drie jaar is het tijd om eens met een schone lei te beginnen op mijn pc.

Om de situatie kort te schetsen:
Drie jaar geleden gestart met een W8 Pro-licentie, inmiddels een upgrade naar W10 Pro.
De pc is als volgt samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 238,90€ 238,90
1Gigabyte GA-H97-HD3€ 125,-€ 125,-
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Sharkoon Tauron€ 0,-€ 0,-
1Asus PCE-AC68€ 67,51€ 67,51
1Samsung Syncmaster S27B370H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 80,95€ 80,95
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 17,77€ 17,77
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,-€ 56,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 500GB€ 209,-€ 209,-
1Konig CMP-CARDRW43€ 9,95€ 9,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 856,08

Mijn vraag is nu concreet:

Hoe ga ik best te werk om de installatie opnieuw te doen?
Via stick? Of via het instellingenmenu van Windows zelf.

Hoe is de situatie met drivers?
Volgens deze medetweakers is Windows goed genoeg om zelf zijn drivers te vinden. Maar is dit wel 100% zeker zo? Of kom ik op dezelfde situatie uit als bij de eerste installatie dat alles via cd/usb moest geïnstalleerd worden?

De Pro-licentie
Via deze medetweakers is er dus een omweg nodig om de Pro-licentie te gebruiken? Klopt dit ook? Of kun je na de installatie de code ingeven om up te graden naar Pro?

De reden dat ik er wat mee in zit, is omdat ik niet weet hoe de licenties precies werken bij W8 Pro -> W10 Pro.

Alvast een dikke bedankt!

Beste antwoord (via RRV op 27-02-2017 11:38)

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-10 18:37
Verder zou ik gewoon een ISO downloaden met de Media Creation tool en op DVD branden.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/home
PC Starten vanaf DVD.

Je kunt altijd een Win10 installeren naast je huidige Win10. Je hebt opslag genoeg. Kies dus bv om op een SSD te installeren. Je krijgt dan een Dual Boot, en kunt hier precies zien of alle drivers geinstallleerd worden en of alles automatisch werkt. Waarschijnlijk wel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
De speciale product key was nodig om een bestaande Home implementatie om te zetten naar Pro. Maar je hebt al een Pro-licentie die al geactiveerd is. Je kunt dus gewoon een clean install van Win 10 Pro doen, zelfs zonder prod.code in te vullen. Die wordt automatisch geactiveerd als op jouw PC al eerder Win10 Pro geactiveerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRV
TanteBeth schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 08:39:
De speciale product key was nodig om een bestaande Home implementatie om te zetten naar Pro. Maar je hebt al een Pro-licentie die al geactiveerd is. Je kunt dus gewoon een clean install van Win 10 Pro doen, zelfs zonder prod.code in te vullen. Die wordt automatisch geactiveerd als op jouw PC al eerder Win10 Pro geactiveerd was.
Mooi, dat is dus al één probleem die aan de kant geschoven kan worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gezien de wifi adapter zal je die waarsch wel even van de Asus site moeten halen, daarna moet Windows wel 90% kunnen installeren denk ik.
Maar het kan geen kwaad om zelf de laatste Intel chipset drivers en laatste AMD drivers te downloaden. CD's heb je sowieso niet nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Verder zou ik gewoon een ISO downloaden met de Media Creation tool en op DVD branden.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/home
PC Starten vanaf DVD.

Je kunt altijd een Win10 installeren naast je huidige Win10. Je hebt opslag genoeg. Kies dus bv om op een SSD te installeren. Je krijgt dan een Dual Boot, en kunt hier precies zien of alle drivers geinstallleerd worden en of alles automatisch werkt. Waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRV
Dank je voor de reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRV
Voor zij die willen weten welk resultaat ik had:

Ik heb eerst geprobeerd om Windows via de eigen Reset-optie te resetten.
Handig, want enkel mijn :C-schijf werd onder handen genomen.
Hier stonden naast Windows ook drivers en "rommelsoftware" op - dus deze werd inmiddels ook eens mooi gekuist (een kleine 20GB vrij!)

Mijn andere schijven werden volledig behouden (oef!) - dus het was niet nodig om mijn backups ter hande te nemen.
Pagina: 1