Windows 10 herinstall: zijn deze drivers nog nodig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135195

Topicstarter
Ik wil Windows 10 weer eens clean installen op m'n 2 1/2 jaar oude PC. Motherboard is een ASRock Z97 Extrem6. Nu ben ik tot nu toe gewend om meteen na het installeren van Windows drie drivers te installeren die bij mijn mobo horen:

1. INF driver (chipsetdriver)
2. Intel Management Engine driver
3. Intel Rapid Storage Technology driver

Nu heb ik drie vragen:

1. is het met Windows 10 nog wel nodig deze te installeren? Doet W10 dat zelf al niet goed genoeg?

2. Zijn ze uberhaupt wel alle drie nodig...? (Ik heb momenteel trouwens alleen maar SSD's in mijn PC.)

2. kan ik het beste de drivers van de mobo-site gebruiken (die allemaal stammen uit september 2015) of kan ik beter de nieuwste meuk proberen te downloaden van Intel zelf?

EDIT
Trouwens, als ik op de site van Intel zoek naar drivers voor Windows 10, vind ik alleen de INF v 10.1.1.42 en verder niets over Management of Rapid storage... Ik heb ook nog de Intel driver update utility gedownload en die vind helemaal niets voor mijn PC...?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 20-02-2017 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Installeer Windows 10 en gebruik de device manager om te zien welke drivers benodigd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Altijd de nieuwste drivers voor alle apparaten installeren en dan van de site van ASRock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-06 14:52
Mijn ervaring met Windows 10 en Intel drivers is tot nu toe erg positief. Bij Windows 10 installaties valt mij op dat voornamelijk de grafische drivers je nog rechtstreeks bij de fabrikant moet downloaden, de chipset, lan, wwan etc. drivers worden tot nu toe goed beheerd door Microsoft.

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Squ1zZy schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:11:
Installeer Windows 10 en gebruik de device manager om te zien welke drivers benodigd zijn :)
Ja, logisch, maar daar kan je volgens mij nergens uithalen of je de INF of Rapid Storage moet installeren of niet...
TPbasMIE schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:27:
Mijn ervaring met Windows 10 en Intel drivers is tot nu toe erg positief. Bij Windows 10 installaties valt mij op dat voornamelijk de grafische drivers je nog rechtstreeks bij de fabrikant moet downloaden, de chipset, lan, wwan etc. drivers worden tot nu toe goed beheerd door Microsoft.
Ja, ik download wel altijd nog de GPU drivers: de rest heb ik geen omkijken meer naar, alles werkt meer dan prima, alleen dus de drie genoemde drivers heb ik geen idee van. Het valt me wel op dat als ik ze installeer, W10 niet zegt dat er al nieuwere versies geinstalleerd zijn. En ik ga er maar van uit dat als ik ze installeer en W10 nieuwe versies heeft, dat die er dan wel overheen worden gezet via een update of zo. Dus ik denk dat ik dan maar voor de zekerheid alledrie de drivers installeer, en dan dus de oudere versies van de ASRock site: het zal ook niet echt kwaad kunnen, lijkt mij.

Het blijft altijd wel wat vage shit: ik heb me lam gegoogled maar je vindt overal weer een andere mening.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 21-02-2017 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
1. Update je BIOS naar v2.70
2. Configureer je BIOS naar UEFI, NVMe/AHCI en zet oude legacy troep uit
3. Installeer Windows 10
4. Laat Windows via Windows Update alle stuurprogramma's installeren, deze bevatten voornamelijk:
a. de grafische drivers
b. Intel Management Engine driver
c. losse Intel drivers, waar nodig

Wat je niet per sé wil zijn dus de Intel INF of Intel Rapid Storage drivers. Windows doet het zelf best netjes en deze drivers zijn ook nog eens stabiel. Welke grafische oplossing gebruik je? De ingebouwde Intel GPU of een losse van nVidia/ATi?

Gebruik zeker niet die destijds bij je moederbord geleverd zijn! En controleer achteraf inderdaad even Apparaat beheer of je nog wat mist.

[ Voor 34% gewijzigd door Shaggy_NL op 21-02-2017 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 18:59
Kijk nu in je draaiende systeem naar de drivers waar je over twijfelt. Noteer de versies en ook vooral de functies die je er van gebruikt. Zaken uit de drivers die je niet gebruikt kan je overslaan.

Na de her installatie van windows10 (alles sinds windows 7) heeft drivers aan boord die 'goed genoeg' zijn voor de meeste gebruikers dus je zou genoeg moeten hebben mits...
- Kijk in de drivers (devmgmt.msc) en zie wat er nog niet van drivers is voorzien. Die drivers moet je zelf toevoegen.
- Daarna bekijk je de devices die je in een vorige installatie van drivers hebt voorzien. Controleer of je gebruikte functies er zijn. Zo niet: Dan de drivers installeren.
- Uiteindelijk zou je kunnen overwegen om drivers te updaten waarvan msWindows een oudere versie levert dan de leverancier op de site heeft staan. Ga hier spaarzaam mee om! Doe dit alleen als je het echt wilt!

Detail: mijn hoofd-reden om de drivers zo selectief mogelijk te installeren is dat de drivers die met mswindows mee komen ook in potentie door mswindows worden bijgewerkt.

toevoeging: Drivers installeer je door de '*.inf' file te 'installeren'. Liefst vanuit de devmgmt.msc -> device -> updatedriver -> verwijs die naar de *.inf. Wees spaarzaam met het installeren van bundels software en drivers door elkaar. Hoe minder overbodige software hoe minder problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door beerse op 21-02-2017 09:40 . Reden: toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Anoniem: 135195 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:36:
[...]

Ja, logisch, maar daar kan je volgens mij nergens uithalen of je de INF of Rapid Storage moet installeren of niet...
Ermm.. Je kan de UID gebruiken om te kijken wat het device is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik raadt altijd aan om na de installatie met Snappy Drivers aan de gang te gaan.
dan heb je alles in één keer op orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hm, ja, dank voor alle info over het installeren van drivers maar dat was mijn vraag eigenlijk niet. Ik heb geen problemen met hardware die niet werkt en ik weet voor welke spullen ik wel of niet aparte drivers nodig heb. Mijn vraag gaat SPECIFIEK over de drie genoemde drivers. Zijn die uberhaupt wel nodig? De INF and Rapid Storage driver kan je niet terugvinden in Apparaatbeheer: voor zover ik weet zouden die bepaalde zaken verbeteren. En de Management driver: heb je die wel nodig?

Ik heb dus geen problemen met het installeren van drivers of hardware die niet werkt: ik wil gewoon weten wat het nut is van de in de opening post genoemde drivers, of ik die wel apart moet installeren en zo ja, of ik dan de nieuwste van Intel moet downloaden of de oude van ASRock moet gebruiken. De antwoorden spreken elkaar nogal tegen of gaan over totaal wat anders... ;)
Shaggy_NL schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:08:
Wat je niet per sé wil zijn dus de Intel INF of Intel Rapid Storage drivers. Windows doet het zelf best netjes en deze drivers zijn ook nog eens stabiel. Welke grafische oplossing gebruik je? De ingebouwde Intel GPU of een losse van nVidia/ATi?

Gebruik zeker niet die destijds bij je moederbord geleverd zijn! En controleer achteraf inderdaad even Apparaat beheer of je nog wat mist.
Enfin, hieruit begrijp ik dat ik geen enkele driver uit mijn OP hoef te installeren omdat Windows dat zelf prima doet (chipset, management en rapid storage), toch? Of begrijp ik het verkeerd.

Ik heb trouwens een nVidia GPU die ik handmatig up to date houdt. Bij Apparaatbeheer mist dus ook helemaal niets.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 21-02-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43
Als je geen gele uitroeptekens in apparaatbeheer hebt is in principe alle hardware geïnstalleerd. De INF drivers heb je dan ook niet perse nodig. Deze update is daarnbij voornamelijk cosmetisch, in de package zelf zitten ook geen driverfiles, enkel geüpdatete INF files die zorgen dat Windows de hardware goed herkend en de juiste inbox drivers gebruikt. Nieuwere Windows versies kunnen daarnaast uitstekend bijgewerkte drivers via Windows Update binnenhalen, dit zijn gewoon dezelfde drivers die hardware fabrikanten aan Microsoft aanbieden voor WHQL certificatie. Hier kan alleen wel wat vertraging inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, duidelijk, dank je, Nielson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
FreshMaker schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:35:
Ik raadt altijd aan om na de installatie met Snappy Drivers aan de gang te gaan.
dan heb je alles in één keer op orde
..en gebruik van dergelijke tools raad ik nou juist weer helemaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Shaggy_NL schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:03:
[...]

..en gebruik van dergelijke tools raad ik nou juist weer helemaal af.
want ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Dan heb je minder controle over wat je binnen haalt. En niet elke nieuwe driver is per sé beter, alsin, een nieuwe driver kan wel eens onstabieler zijn als die, die met Windows Update mee komt.
Pagina: 1