ICS heeft nu naast de hierboven al eerder genoemde Mastercard prepaid kaart (
https://prepaid.yourmastercard.nl/ ) ook een Visa Prepaid World kaart, zie:
https://prepaid.worldcard.nl/
Mastercard heeft vaak betere koersen dan Visa, las ik recent ergens in 2 onderzoeken, weet niet meer precies waar. ICS heeft volgens mij een goede (telefonische) klantenservice en alles is lekker Nederlands (klantenservice, uitgifte kaarten, site's, opwaarderen, vestigingsplaats, de app, klachten/claims indienen, juridisch enz.). Beide kaarten kosten wel iets per jaar, maar niet extreem veel en je krijgt er ook nog diverse verzekeringen bij die andere debit/prepaid/ en soms ook credit kaarten niet hebben of wel maar dan anders/slechter of aanzienlijk duurder (wel goed de voorwaarden bestuderen voor vertrek of gebruik, meestal beter toch nog een goede losse reisverzekering afsluiten bij reizen!). Ook zijn hun kosten nog redelijk vind ik, in tegenstelling tot veel anderen en zijn de kosten ook duidelijk op de site te zien. Geen vage aanvraagkosten van "maar" 90 euro bijv. en per jaar bijna de helft goedkoper dan meeste andere genoemde voorbeelden. Of goedkoper bij geld ernaartoe storten en andere gebruikskosten. Daarnaast eigen bankvergunning, geld terug bij misbruik/fraude etc.
Hebben een app (niet super maar wel oke), contactloos betalen, CVC en Secure Code, en webinlog + site(s). Limiet is ook hoog, want je kunt er zelf vooraf met een bankafschrijving een bedrag naar storten via internetbankieren (niet te gek doen want volgens mij is ook hier die wet tegen witwassen en terrorismefinanciering op van toepassing en alles wordt ook doorgegeven aan de belastingdienst

). Wel zijn er kosten aan storten verbonden (0,95 euro per keer) en een opslag voor buitenlandse valuta en pinnen (dacht beide 2% momenteel), betalingen in euro's in eurolanden gratis. Zij zijn dus wel wat duurder op bepaalde punten dan Revolut en N26 (daarbij veel "gratis" momenteel), maar in mijn ogen toch beter en betrouwbaarder dan veel andere aanbieders, zoals het hierboven genoemde Leupay of bijv. viabuy. Zou die anderen persoonlijk dus maar links laten liggen, want zijn meer echte geldgraai constructies (rekenen vaak nog aanzienlijk meer voor alles) en de klantenservice is daarbij ook niet altijd even geweldig. Dan beter voor Revolut of N26 gaan op dit moment (met fysieke kaart(en) en/of virtueel voor internetaankopen alleen, of dus prepaid Mc of Visa via ICS (waarbij dus Mc vaak de beste koersen/toeslagen heeft schijnbaar).
Zelf gebruik ik nu/binnenkort:
-Al jaren een "echte" cc via ING (=Mastercard, toch noodzakelijk vaak voor hotel, tolpoortjes en autoverhuur). Begin iedere volgende maand automatische incasso/afschrijving van je rekening. Aankoopverzekering e.d.
-Revolut (=MC) sinds ongeveer 2 maanden en N26 (=MC + Maestro) nadat mijn validatie een dezer dagen is afgerond), beide tijdje testen, vooral handig i.v.m. vaak geen extra kosten bij betalen in andere valuta, goede koersen. Apps met directe meldingen ook wel fijn en kaart tijdelijk uit/aan kunnen zetten/blokkeren. Revolut tot nu toe tevreden over (behalve de reactietijd vd klantenservice, soms duurt het echt lang via de in app chat), vooral tevreden met de nieuwe GB ibannrs + een overboeking vanaf ING staat er vaak al binnen 2 uur bij.
-Als back-up had ik bovenstaande prepaid Mastercard van ICS sinds 2 jaar, maar dat wordt nu een Visa prepaid van hun i.v.m. toch ander netwerk/soms op locatie wel visa en geen Mastercard en voor sommige situaties zijn de bijbehorende verzekeringen weer handig.
-Nog diverse normale pinpassen/maestro van diverse NL-banken, met daaraan gekoppeld diverse spaarrekeningen zodat ook van daar af nog binnen max 1 dag geld overgeboekt kan worden, indien nodig.
Trustpilot lijkt me handig om te vergelijken. In veel landen om ons heen is trouwens veel wel gratis idd (bijv. bankieren zelf + creditcards en toeslagen bij vreemde valuta, zelfs pinnen in vreemde valuta bij een ATM bij een aantal). Ook ING of ICS in Duitsland is voordeliger dan hier in NL, zie de Duitse sites. Dus we worden best genaaid hier in NL heb ik het idee. Als je een woonadres in het Buitenland hebt, bijv. DE, GB of BE, daar eerst even goed rondkijken. Je hebt er diverse goede vergelijkingssites, ook van consumentenorganisaties/test-organisaties. Als Nederlander woonachtig in NL kun je daar vaak niet terecht helaas...
Edit: dus misschien zijn initiatieven uit het buitenland (zoals Revolut, N26, en misschien Fidor Bank, Monese e.d. toch goed om hier ook iets aan de prijzen/concurrentie/mogelijkheden te doen, in positieve zin dan natuurlijk. Let's hope so!