Linux voor 4 monitoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:56

dawauz

XboX live : DaWauZ

Topicstarter
Ik beschik over enkele thin clients. o.a. een HP GT7725 met uitbreiding, dus geschikt voor 4 monitoren.
Omdat ik met het originele OS niet uit de voeten kan, denk aan verouderde browsers, wil ik proberen een ander linux OS erop te zetten.
Echter ben ik wat betreft kennis van Linux een noob.
Welke linux distro kan ik het beste nemen, het is voornamelijk om te browser vensters te openen op 4 schermen, liefste met chromium of firefox. Die zijn natuurlijk wel eenvoudig te installeren, maar het aansturen van 4 monitors blijkt nog niet zo eenvoudig (terwijl het originele os dit wel kan, maar de browsers te oud zijn en niet te updaten etc)

[ Voor 7% gewijzigd door dawauz op 20-02-2017 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Naar welke distro's heb je zelf een beetje gekeken? Heb je bijvoorbeeld Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 al gelezen? Andere inspiratie met wat je wilt, zoals de desktop omgeving? Zie daarvoor De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz

dawauz

Topicstarter
Ik heb een keer ubuntu geprobeerd, maar dat was nog met weinig geheugen in het apparaat, ik heb nu in totaal 4gb erin gezet, en een grotere ssd.
Ik ga die topics zowieso doorspitten maar ik hoop dat iemand met ervaring met 4 monitors mij een beetje op weg zou kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zie dat er een ATI kaart in zit. Zelf had ik een setup met nVidia.
Via de nVidia driver kon ik instellen of het 4 afzonderlijke schermen moesten zijn, of één hele grote.
Dit alles deed ik onder KDE.

Ik kan je verder weinig vertellen want ik gebruik de setup al jaren niet meer, maar misschien helpt het je een beetje op weg.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Als je de opensource driver gebruikt kun je het beste met xrandr/arandr een script genereren wat uitgevoerd word bij opstarten. Zo werkt het bij mij. Heb ook 4 monitoren.

arandr is een GUI voor xrandr.

De driver van AMD/ATI, FGLRX word dacht ik niet meer ondersteund op nieuwe distributies.

Edit:

FGLRX wordt iig niet meer ondersteund in Ubuntu en varianten.

https://wiki.ubuntu.com/XenialXerus/ReleaseNotes#fglrx

[ Voor 18% gewijzigd door smekkos op 20-02-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

smekkos schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:51:
Als je de opensource driver gebruikt kun je het beste met xrandr/arandr een script genereren wat uitgevoerd word bij opstarten. Zo werkt het bij mij. Heb ook 4 monitoren.

arandr is een GUI voor xrandr.
Je kan dan net zo goed de tool van de Desktop Environment gebruiken. Die gebruiken uiteindelijk ook gewoon de randr extentie. Tools als arandr en scripts die xrandr aanroepen neem je als je DE geen eigen monitorconfiguratietool heeft.
De driver van AMD/ATI, FGLRX word dacht ik niet meer ondersteund op nieuwe distributies.

Edit:

FGLRX wordt iig niet meer ondersteund in Ubuntu en varianten.

https://wiki.ubuntu.com/XenialXerus/ReleaseNotes#fglrx
Klopt, die is opgevolgd door de AMDGPU driver. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Hero of Time schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:02:
[...]

Je kan dan net zo goed de tool van de Desktop Environment gebruiken. Die gebruiken uiteindelijk ook gewoon de randr extentie. Tools als arandr en scripts die xrandr aanroepen neem je als je DE geen eigen monitorconfiguratietool heeft.
Klopt, Alleen is het mij nooit gelukt om met de ingebouwde tool de monitoren op de juiste plek te krijgen. Vandaar ook arandr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz

dawauz

Topicstarter
Ik heb nu KDE Neon geinstalleerd.
Het lijkt allemaal aardig goed te werken, zij het niet dat met 2 schermen, het 2e scherm hele tijd een soort van aan/uit knippert, tussenposen van 2 seconden.
Dit is nu op de setup met alleen de ingebouwde videokaart (2x dvi output) (2 verschillende resolutie monitoren)
Met de extra kaart erbij, krijg ik een mooi gecrasht achtig beeld.
geen idee wat te doen, heb inmiddels diverse systeeminstellingen geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou ook nog aan KDE kunnen liggen ivm de grafische extra's die het heeft. Je zou Xfce kunnen proberen, of een andere desktop omgeving die minder eist van de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz

dawauz

Topicstarter
xfce lost het probleem ook niet op.
Ik ga eens op zoek naar een andere videokaart dan de ati firemv 2250
Helaas heb ik zo nog niets liggen wat past dus moet even ergens een kaart lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz

dawauz

Topicstarter
hmm ik lees overal dat er geen ander model videokaart in kan.
Balen.
Met lubuntu en arandr gaat het helaas ook niet werken, ik zal eens kijken naar andere versies. De KDE Neon is overigens wel lekker snel en mooi vorm gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe bedoel je 'geen ander model'? Is het niet gewoon een standaard PCIe x16 low profile kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Daar lijkt het inderdaad wel op van wat ik zie op Google. Zelfs al betreft het een x1 risercard kun je die wel modden om je kaart te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz

dawauz

Topicstarter
Nou het is wel een x16 maar ik denk dat de bios of die riser zo is gemaakt dat hij alleen werkt met de kaart die erin zit.
Ik heb een hd3450 geprobeerd en dan geen beeld. Dat is wat je verder ook wel tegenkomt op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, want zo'n Firemv ding komt niet veel voor. Het zou mij daarom niet verbazen dat je vage beeld daardoor komt, de driver is niet 100% functioneel met de kaart. Je ziet iets vergelijkbaars bij nVidia met de Quadro kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz

dawauz

Topicstarter
zou goed kunnen.
Zou er dan toch niet een driver zijn die te gebruiken is op de 1 of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vesa, maar die is traag en nogal beperkt omdat het de standaard fallback driver is. Framebuffer is een andere optie, maar is weer afhankelijk van wat de kernel aanbied aan opties. Je zou naar de amdgpu driver kunnen kijken. Geen idee of die deze kaart ondersteund, kan zijn dat die te oud is ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is precies wat je wil bereiken, dat is me even niet helemaal duidelijk. Een beetje zichzelf respecterende Desktop Environment heeft gewoon voor multi-monitor support. Op mijn werk gebruik ik Kubuntu (KDE Plasma) in combinatie met 2 monitoren. Vanuit de instellingen kan ik gewoon beide schermen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz

dawauz

Topicstarter
Op 4 monitoren webpagina's tonen.
Ja het is wat oude hardware, en jammer dat de kaart dan niet helemaal lekker samen gaat....waarschijnlijk te wijten aan een driver o.i.d.

Het gekke is, dat als ik 2 schermen op de Firemv 2250 aansluit, dit prima werkt.
2 schermen op de interne ook.
Maar een mix gaat helaas niet goed :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
Wat lukt er niet in een mix? Het kan soms wat tricky zijn om de schermen die je op je intel gpu hebt aangesloten aan te sturen :) Je moet dan even via xrandr de output van je dedi gpu naar de intel outputs sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

aeTIos schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:59:
Wat lukt er niet in een mix? Het kan soms wat tricky zijn om de schermen die je op je intel gpu hebt aangesloten aan te sturen :) Je moet dan even via xrandr de output van je dedi gpu naar de intel outputs sturen.
Als je z'n link in de OP had gelezen, had je gezien dat het om een AMD thin client gaat. ;) Beide dus ATi video en zou dezelfde driver moeten pakken, maar die twee kaarten samen gaat dus niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
Oh, ik kan niet lezen. Mij bad :')

edit: Hoewel het misschien wel het proberen waard is om de interne GPU niet te gebruiken. Het zou maar werken :o

[ Voor 63% gewijzigd door aetios op 22-02-2017 12:06 ]

Pagina: 1