Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Home Server

Pagina: 1
Acties:

• Schuim
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 10:18
Tweakers,

Ik ben van plan om ene Home Server te gaan bouwen die een beetje in de categorie "manusje van alles" komt te vallen.

Denk aan:

Webserver
Gameserver
Fileserver
VMC

En in de toekomst ook aansturing van Z-wave via Domoticz en weet ik het wat ik me allemaal nog voor gekkigheid bedenkt :+

Mijn idee is om dat te gaan doen met deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3160-ITX€ 92,50€ 92,50
2Seagate IronWolf, 4TB€ 142,90€ 285,80
1Inter-Tech IPC 4U-4088-S€ 68,58€ 68,58
1Silicon Power SP008GBSTU160N02€ 38,71€ 38,71
1Corsair Force LS V2 60GB€ 43,71€ 43,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,30

Ik hoop het systeem binnen de 600 euro te kunnen houden, dat is net als hier boven incl. 2x een 4tb hdd.
En omdat ik verwacht dat die systeem veel draai uren gaat krijgen, wil ik hem ook nog redelijk energie zuinig proberen te houden.

- De behuizing is gekozen met het oog op uitbreidbaarheid voor het fileserver gebied.

- Ik heb nu een mobo gekozen met helaas maar 4 sata sloten, maar verwacht in de toekomst te moeten gaan uitbreiden met een uitbreidingskaart.
Dit omdat ik verwacht dat de beschikbare 4tb (de andere is voor parity) toch binnen 2 jaar vol komt te zitten.

- De SSD is bedoeld als main voor het besturingssysteem.

- Voeding word een 350 watter die ik nog heb liggen.

Mijn idee is tot nu toe om dit systeem op Ubuntu met Snapraid of misschien voor de distro van unRAID te kiezen.
Grootste probleem is dat ik nogal een n00b ben op het gebied van Linux.
Maar ik kan de nodige ondersteuning krijgen vanuit de vriendengroep.
En ben er ook echt niet vies van om hier lekker de nodige avonden voor uit te trekken om het te leren.

Nu is mijn vraag eigenlijk, wat zijn jullie ideeën over bovengenoemde setup?
Wat zouden jullie aanpassen of misschien toch compleet anders doen?

Hoor het graag van jullie _/-\o_

Schuim

AMD5800x3D, 6900XT, 16GB 3600mhz, SSD's Only

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Welke 350w voeding? En welke gameservers worden er op gehost?

• Tyramisu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:37
Waarom geen WD Red als harde schijven, die zijn gemaakt om 24/7 aan te staan?

En uitbreiden met een RAID- of HBA-kaart gaat hem niet worden, aangezien er geen PCIe-sloten op het moederbord zitten.

Tevens dacht ik dat je een redelijke 120GB SSD voor ca. 50 euro kon hebben, maar ik zit nu op de mobiele site, dus kan het niet zo snel checken.

Ik neem ook aan dat je al een server-rack hebt staan, anders is een rack kast niet echt handig en kan je beter gewoon een tower nemen.

Als laatste zal een hoge kwaliteit voeding altijd de zuinigheid positief beïnvloeden, en als je belangrijke bestanden op het systeem gaat zetten wil je niet afhankelijk zijn van een slechte voeding die je hele systeem mee de dood in kan nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Tyramisu op 07-02-2017 21:57 ]

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Schuim schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:41:
Wat zouden jullie aanpassen of misschien toch compleet anders doen?
Als je er nog geen hebt, een UPS!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Waarom niet een HP Microserver? pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

De Celeron versie is relatief stil en zuinig. Als je meer vermogen wil is er ook een Xeon E3 versie te koop: pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 (F9A40A). Een web- of fileserver heeft niet veel CPU vermogen nodig voor die functies. Zeker als je een minimalistische installatie van Linux als OS hebt.

Nadeel ten opzichte van wat je uitgezocht had is dat de Microserver maar twee disks maximaal kan hebben. Indien dat een breekpunt is kan je ook deze goedkope Dell server overwegen: pricewatch: Dell Poweredge T20-3708

Daar hoef je dan alleen nog maar schijven aan toe te voegen. Deze Dell heeft ook een Xeon E3 en staat voor rond de 350 euro al onder je bureau.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Is duurdere ssd, maar dubbel zoveel opslag: pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB
Werkt bij mij prima in de htpc.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:40
Kijk ook eens naar de voorbeeld systemen in Het grote zuinige server topic - deel 2, dan weet je zeker dat je kwaliteit componenten hebt die lang meegaan en energiezuinig zijn

• Schuim
UltiemePCNerd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:54:
Welke 350w voeding? En welke gameservers worden er op gehost?
Het gaat om een Corsair voeding die ik nog heb liggen, weet zo even niet meer welke, maar zat op bronze.
Deze gaat er in eerste instantie in, om de kosten even wat te drukken, dat word in de toekomst wel anders.
Games?
Ik ben nog van de oude garde, en een paar indie's die nog het 1 en ander ondersteunen, laten we het daar maar op houden ;)
Tyramisu schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:54:
Waarom geen WD Red als harde schijven, die zijn gemaakt om 24/7 aan te staan?

En uitbreiden met een RAID- of HBA-kaart gaat hem niet worden, aangezien er geen PCIe-sloten op het moederbord zitten.
Keuze voor geen RED is eigenlijk meer een beknibbelen op de prijs, daarbij dacht ik dat de Seagates tegenwoordig erg goed mee kunnen komen.

Uitbreiden is inderdaad een dingetje met dit bord.
Er zit een mini pci-e op, en er zijn wel uitbreiders voor te vinden, echter wel beperkt.
Daar zit dan ook de grootste twijfel van mij, of ik wel voor dit bord moet gaan,

Deze is vooral gekozen met de gedachte aan een zo laag mogelijk verbruik.
Ik heb nu toch besloten om voor deze SSD te gaan, de 10 euro die die meer kost verdienen we al terug aan het mindere verbuikt :9

• Schuim
TweakPino schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 07:17:
Kijk ook eens naar de voorbeeld systemen in Het grote zuinige server topic - deel 2, dan weet je zeker dat je kwaliteit componenten hebt die lang meegaan en energiezuinig zijn
Ik had hier al een tijdje in mee zitten lezen en aan de hand van 1 van de voorbeelden de volgende setup samen gesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 64,95€ 64,95
1ASRock B150M Pro4S€ 76,50€ 76,50
2Seagate IronWolf, 4TB€ 142,90€ 285,80
1Inter-Tech IPC 4U-4088-S€ 68,58€ 68,58
1Crucial CT4G4DFS8213€ 28,99€ 28,99
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 54,27€ 54,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,09

Met het oog op geschat verbruik en prijs, heb ik in eerste instantie gekozen voor de setup met de mini-itx mobo.
Hoewel deze Asrock al een stuk beter scoort op uitbreidbaarheid.

Ook de verhouding dualcore/quadcore doet altijd wat in mn hoofd.
Echter vraag ik me nog wel steeds af of dat ook nodig gaat zijn bij het gebruik van de server zoals eerder genoemd.

Pluspunt van dit bord is wel dat het om een socket 1151 gaat en dus aanpasbaar is ipv de vast gesoldeerde cpu op de ITX, en kan deze dus indien nodig in de toekomst wel aangepast worden naar bijv. een quadcore.

Is dit in jullie ogen een veel beter keuze dan? :?

[ Voor 0% gewijzigd door Schuim op 08-02-2017 14:04 . Reden: CPU aangepast ]

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
Wat is de reden van het ini mini moederbord in zo'n grote kast?
misschien iets om in de gaten te houden. Er is momenteel een BBG opstelling gaande m.b.t een homeserver. [BBG] Thuisserver - maart 2017

Verwijderd

Deze pricewatch: ASRock J3455-ITX kan ook nog. Iets nieuwer, met HDMI 2.0. Nou ja, die andere heeft displayport, komt wel redelijk op hetzelfde neer, maar misschien is het handiger.

• Schuim
NLMaca schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 03:19:
Wat is de reden van het ini mini moederbord in zo'n grote kast?
misschien iets om in de gaten te houden. Er is momenteel een BBG opstelling gaande m.b.t een homeserver. [BBG] Thuisserver - maart 2017
De reden van de behuizing is de grote hoeveelheid bay's en opties die deze bied in samenwerking met de prijs.
In de toekomst verwacht ik toch nog de nodige hdd's toe te voegen.
Daarbij pas deze met zijn 3u 19"mooi in mijn 19" rack wat ik in de meterkast heb zitten ;)

Die BBC ga ik gelijk even doorspitten :9

Pagina: 1