Tweakers,
Ik ben van plan om ene Home Server te gaan bouwen die een beetje in de categorie "manusje van alles" komt te vallen.
Denk aan:
Webserver
Gameserver
Fileserver
VMC
En in de toekomst ook aansturing van Z-wave via Domoticz en weet ik het wat ik me allemaal nog voor gekkigheid bedenkt
Mijn idee is om dat te gaan doen met deze setup:
Ik hoop het systeem binnen de 600 euro te kunnen houden, dat is net als hier boven incl. 2x een 4tb hdd.
En omdat ik verwacht dat die systeem veel draai uren gaat krijgen, wil ik hem ook nog redelijk energie zuinig proberen te houden.
- De behuizing is gekozen met het oog op uitbreidbaarheid voor het fileserver gebied.
- Ik heb nu een mobo gekozen met helaas maar 4 sata sloten, maar verwacht in de toekomst te moeten gaan uitbreiden met een uitbreidingskaart.
Dit omdat ik verwacht dat de beschikbare 4tb (de andere is voor parity) toch binnen 2 jaar vol komt te zitten.
- De SSD is bedoeld als main voor het besturingssysteem.
- Voeding word een 350 watter die ik nog heb liggen.
Mijn idee is tot nu toe om dit systeem op Ubuntu met Snapraid of misschien voor de distro van unRAID te kiezen.
Grootste probleem is dat ik nogal een n00b ben op het gebied van Linux.
Maar ik kan de nodige ondersteuning krijgen vanuit de vriendengroep.
En ben er ook echt niet vies van om hier lekker de nodige avonden voor uit te trekken om het te leren.
Nu is mijn vraag eigenlijk, wat zijn jullie ideeën over bovengenoemde setup?
Wat zouden jullie aanpassen of misschien toch compleet anders doen?
Hoor het graag van jullie
Schuim
Ik ben van plan om ene Home Server te gaan bouwen die een beetje in de categorie "manusje van alles" komt te vallen.
Denk aan:
Webserver
Gameserver
Fileserver
VMC
En in de toekomst ook aansturing van Z-wave via Domoticz en weet ik het wat ik me allemaal nog voor gekkigheid bedenkt
Mijn idee is om dat te gaan doen met deze setup:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | ASRock J3160-ITX | € 92,50 | € 92,50 |
| 2 | Seagate IronWolf, 4TB | € 142,90 | € 285,80 |
| 1 | Inter-Tech IPC 4U-4088-S | € 68,58 | € 68,58 |
| 1 | Silicon Power SP008GBSTU160N02 | € 38,71 | € 38,71 |
| 1 | Corsair Force LS V2 60GB | € 43,71 | € 43,71 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 529,30 | |
Ik hoop het systeem binnen de 600 euro te kunnen houden, dat is net als hier boven incl. 2x een 4tb hdd.
En omdat ik verwacht dat die systeem veel draai uren gaat krijgen, wil ik hem ook nog redelijk energie zuinig proberen te houden.
- De behuizing is gekozen met het oog op uitbreidbaarheid voor het fileserver gebied.
- Ik heb nu een mobo gekozen met helaas maar 4 sata sloten, maar verwacht in de toekomst te moeten gaan uitbreiden met een uitbreidingskaart.
Dit omdat ik verwacht dat de beschikbare 4tb (de andere is voor parity) toch binnen 2 jaar vol komt te zitten.
- De SSD is bedoeld als main voor het besturingssysteem.
- Voeding word een 350 watter die ik nog heb liggen.
Mijn idee is tot nu toe om dit systeem op Ubuntu met Snapraid of misschien voor de distro van unRAID te kiezen.
Grootste probleem is dat ik nogal een n00b ben op het gebied van Linux.
Maar ik kan de nodige ondersteuning krijgen vanuit de vriendengroep.
En ben er ook echt niet vies van om hier lekker de nodige avonden voor uit te trekken om het te leren.
Nu is mijn vraag eigenlijk, wat zijn jullie ideeën over bovengenoemde setup?
Wat zouden jullie aanpassen of misschien toch compleet anders doen?
Hoor het graag van jullie
Schuim
AMD5800x3D, 6900XT, 16GB 3600mhz, SSD's Only