Fiets achterlicht alleen op batterij onpraktisch/onveilig?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 14:55
Leuk dat ik dit topic voorbij zie komen. Heb mijn stationsfiets, een 25 jaar oude gazelle die ik dagelijks gebruik, vorig jaar een upgrade gegeven. Ik heb toen de trommelremmen en de verlichting aangepakt.

Daarvoor heb ik een tijdje met van die batterijlampjes rondgefietst, die van 2 euro van de hema. Maar ik merk dat die dingen toch vrij snel leeg gaan, ze van de fiets pleuren, er niet genoeg licht vanaf komt om het fietspad te verlichten, ze stiekem in de tas aan gaan of dat je ze gewoon kwijt bent. Toen ik er over na ging denken vond ik het eigenlijk ook maar onzin, want waarom niet gewoon de beweging van de fiets gebruiken om stroom op te wekken? Die paar % extra weerstand door een dynamo tegen het wiel ga ik wel overleven.

Ik heb vervolgens bij de gamma een nieuwe dynamo, voorlamp en achterlamp gehaald. Bij mijn gazelle zat origineel 1 draad van de dynamo naar de achterlamp, en het frame was de retour. Door al het roest en kapotte onderdelen ging em dat niet meer worden, dus heb ik een 2-draads kabel aangebracht zodat het achterlicht ook blijft functioneren ondanks dat de fiets verder weg roest. Die kabel heeft ook een buitenmantel, zodat ik hoop dat daar de roest op slaat in plaats van op de aders. De voorlamp, achterlamp en dynamo ook gemonteerd, alles aangesloten en ik had weer een goed werkende verlichting, die gewoon altijd werkt. Geen gedoe meer met losse lampjes en lege batterijen.

Voor de remmen heb ik 2de hands remschoenen op de kop getikt voor voor en achter. Alles bij elkaar heb ik de remmen en verlichting voor 40 euro opgeknapt. Ik ben er nog steeds erg tevreden mee en mijn trouwe gazelle kan er weer een tijd tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

PatrickPR schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:54:
Leuk dat ik dit topic voorbij zie komen. Heb mijn stationsfiets, een 25 jaar oude gazelle die ik dagelijks gebruik, vorig jaar een upgrade gegeven. Ik heb toen de trommelremmen en de verlichting aangepakt.

Daarvoor heb ik een tijdje met van die batterijlampjes rondgefietst, die van 2 euro van de hema. Maar ik merk dat die dingen toch vrij snel leeg gaan, ze van de fiets pleuren, er niet genoeg licht vanaf komt om het fietspad te verlichten, ze stiekem in de tas aan gaan of dat je ze gewoon kwijt bent. Toen ik er over na ging denken vond ik het eigenlijk ook maar onzin, want waarom niet gewoon de beweging van de fiets gebruiken om stroom op te wekken? Die paar % extra weerstand door een dynamo tegen het wiel ga ik wel overleven.

Ik heb vervolgens bij de gamma een nieuwe dynamo, voorlamp en achterlamp gehaald. Bij mijn gazelle zat origineel 1 draad van de dynamo naar de achterlamp, en het frame was de retour. Door al het roest en kapotte onderdelen ging em dat niet meer worden, dus heb ik een 2-draads kabel aangebracht zodat het achterlicht ook blijft functioneren ondanks dat de fiets verder weg roest. Die kabel heeft ook een buitenmantel, zodat ik hoop dat daar de roest op slaat in plaats van op de aders. De voorlamp, achterlamp en dynamo ook gemonteerd, alles aangesloten en ik had weer een goed werkende verlichting, die gewoon altijd werkt. Geen gedoe meer met losse lampjes en lege batterijen.

Voor de remmen heb ik 2de hands remschoenen op de kop getikt voor voor en achter. Alles bij elkaar heb ik de remmen en verlichting voor 40 euro opgeknapt. Ik ben er nog steeds erg tevreden mee en mijn trouwe gazelle kan er weer een tijd tegenaan.
Oude Gazelle's FTW, die dingen zijn nagenoeg onverwoestbaar. Mijn vorige fiets was een Gazelle Tour de France en zou dit jaar 32 geworden zijn. Had er een moderne voorrem opgezet, een nieuw draadje getrokken voor het achterlicht en goede antilekbanden, ding ging als een tiet en trilde zowaar niet uit elkaar op de Utrechtse grachten. Helaas is bij een diefstalpoging het frame onherstelbaar doorgebogen, anders had ik 'm nog steeds gehad. Met het tempo dat ik er mee reed gaf de dynamoverlichting ook meer dan voldoende licht om op onverlichte wegen fatsoenlijk te zien. En ondanks de leeftijd liep de dynamo eigenlijk verrassend licht

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-05 09:32
incaz schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:23:
[...]

Ik vind knipperende lampjes niet fijner - dat maakt vooral het inschatten van snelheden een stuk lastiger.

Mijn eigen klacht met afneembare batterijlampjes is dat de meesten geen fatsoenlijke bescherming hadden om per ongeluk aangaan te voorkomen - vervelend als je ergens heen moet waar je de lampen niet kunt laten zitten en je ze in je jas of tas moet doen. (En dat zou zo langzamerhand toch een solved problem moeten zijn.)
Inderdaad nog een onbedoeld positief effect ;) Nou eigenlijk lijkt dat toch zo te zijn en geven jullie daarvoor al de verklaring: er ontstaat onzekerheid bij de automobilist bij knipperende lampjes. Dan treed hetzelfde effect op als bij minirotondes en de nieuwe stadsstraatjes zonder voetpad, fietspaden en belijning, je durft door de schijnbare onoverzichtelijkheid niet vol gas door te blazen en er wordt voorzichtiger gereden. Dat is ook wat ik ervaar bij knipperende lampjes als iknop de fiets zit. Ben ik normaal druk met het ontwijken van auto's die er nog snel even voor langs of omheen schieten, bij knipperende lampjes wacht men net die 10 seconden op je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:27
Precies. Ik moet 's winters door een plaatsje fietsen waar ik dan op enig moment de weg over moet steken, op een zeer gevaarlijke plek. Ik stap hier altijd af, doe een knipperende led sportband op mijn arm aan (geel hesje heb ik ook aan) en begeef me dan via het zebrapad... en dan nog zijn er die gewoon keihard bijna over je tenen rijden.

Beruchte plek (gemeente heeft al waarschuwingsborden geplaatst onlangs), ik weet dat het slecht zichtbaar is (vind ik zelf ook vanuit de auto) dus zeker niet zomaar de weg opstappen, maar ik laat even duidelijk eerst mijn kerstboom arm zien in het donker, dat helpt. Zelfs bij slapende rijinstructeurs (leerling begon te remmen voor me en instructeur schoot blijkbaar wakker en bonkte toen zelf op de rem :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:04
Deze https://www.fixxar.nl/lyn...hterlicht-met-sensor.html is tot nu toe de beste voor het geld. Knopje van de bediening kan je los halen zodat het achterlicht alleen maar aan gaat in het donker en bij beweging. Het glaasje is afgesloten met een rubber (mist bij heel veel) maar 100 uur op het balkon in de regen en de sneeuw kwam er toch nog wel een beetje water in.
Met 2 eneloop aaa van Nkon https://www.nkon.nl/recha...su-batterijen-hr4utc.html blijft dit achterlicht 100 uur branden.
Bij mij goed voor 1800 km in het donker.

De goedkope wegwerp lampjes hebben een revolutie doorgemaakt!
De froggies van een aantal jaren terug zijn vervangen door https://www.kruidvat.nl/w...pjes-batterijen/p/2997464.

Deze (met 2x CR2032) blijven 70 uur branden en waren nog geheel droog na 70 uur op het balkon in de regen en de sneeuw!
Deze kosten in china https://dutch.alibaba.com...ke-light-60259516097.html
50 cent!

Wil je perse met dynamo probeer dan een https://www.flickr.com/photos/heinzmittler/4011706416/ op de kop te tikken. Onverwoestbaar en lichtlopend. Als achterlicht zou ik dan http://www.axasecurity.co...n/axa-ray-steady-50-80mm/ nemen niet al te duur en met standlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05
Dat goedkope LED meuk ook echt niet bijdraagt aan veiligheid kan ik bevestigen. Iets van een jaar geleden heb ik onze fietskar voorzien van 4 LED lampjes van de Xenos (2x druppel, 2x betere kwaliteit op AAA, meerdere LEDs en met bevestigingsbeugel).

Een van de betere was er gedurende het jaar al geheel afgetrild. Een druppel deed het gisteravond niet meer. De andere betere hield er halverwege om onduidelijke redenen mee op (batterij nog goed).

Het is dus echt troep. Zelfs met grote mate van redundantie heb je nog een prutresultaat. Dat wordt dus of volhangen met nog meer redundantie of iets goeds :P

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 06-02-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat vinden jullie van dit soort lampjes:
Afbeeldingslocatie: http://litbimg1.rightinthebox.com/images/384x384/201509/avyo1441856548886.jpg
De lijnen worden met laagvermogen lasers op de weg geprojecteerd. Ik heb dit ooit in Amerika gezien (in San Francisco om precies te zijn) en vond het wel extreem duidelijk. De lijnen creëren namelijk een zone waarbinnen alle uitstekende delen (zoals het stuur) zich bevinden, zaken die normaal redelijk onzichtbaar zijn in het donker.

Verder rij ik al iets van 15 jaar met een achterlicht op batterijen rond en blijkt dat betrouwbaarder dan een traditioneel achterlicht ooit is geweest. Tegen de tijd dat de batterijen leeg beginnen te raken, merk je dat hij zwakker wordt (terwijl hij nog altijd feller is dan zo'n ouderwets 6v gloeilampje of cheapass druppeltje) en gaat er een verklikkerledje branden.

Een puntje waarom je vooral led-achterlichten niet meer op een dynamo wil hebben, is dat het opgenomen vermogen zo laag is dat weerstanden door corrosie in verhouding te hoog worden en het licht onbetrouwbaar werkt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

deepbass909 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:41:
Wat vinden jullie van dit soort lampjes:
[afbeelding]
De lijnen worden met laagvermogen lasers op de weg geprojecteerd.
Precies zo eentje heb ik nu ca. 1,5 jaar op m'n ATB aan de achterzijde. Werkt prima!

Idd, op van die donkere fietspaden een keurige rode lijn op het wegdek die de ruimte rondom je fiets afbakent.
Ooit gekocht bij de Aldi. Zomer/winter/regen/vorst heeft die lamp al overleefd.
Alleen een keertje heb ik de houder die om de zadelpen zit, zelf afgebroken (fiets viel tegen een metalen paal, precies op die plek). Dus zelf een nieuwe beugel gemaakt.

En batterijtjes? Er zit nu geloof ik, het derde setje alkaline batterijtjes in (die van de Lidl, prima spul) :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23

Roy

Hobbies?

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom zoveel mensen negatief zijn over verlichting via de dynamo. Op mijn 14 jaar oude Koga heb ik gewoon een naafdynamo (kost blijkbaar 1 watt aan extra trapvermogen: http://media.fietsersbond...adsfietsen2010januari.pdf), daar merk je niets van, en het werkt al 14 jaar zonder ook meer enig probleem.

Hetzelfde voor alle fietsen in de familie: iedereen zweert bij dynamo; tegenwoordig is de bekabeling gewoon goed en de lampen geven echt goed licht (in het oosten des lands wel nodig). En met de nieuwste lampen heb je ook een soort 'dagrijverlichting' waardoor je als fietser veel beter zichtbaar bent.

Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe fiets, en heb een "Gazelle Ultimate s8" overwogen, maar dat gaat hem niet worden aangezien die geen naafdynamo heeft. Ik vind het erg irritant als een batterij leeg is (en dat is altijd op het moment dat ik x uur van huis ben, of als ik net weg wil gaan)

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 14:21
deepbass909 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:41:
Een puntje waarom je vooral led-achterlichten niet meer op een dynamo wil hebben, is dat het opgenomen vermogen zo laag is dat weerstanden door corrosie in verhouding te hoog worden en het licht onbetrouwbaar werkt.
Welke corrosie dat is bij alu toch een heel stuk minder dramatisch en bij een 2 aderige kabel heb je nergens last van. Allemaal makelijk oplosbaar maar kost een paar centen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Refro schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:55:
[...]

Welke corrosie dat is bij alu toch een heel stuk minder dramatisch...
Dat dacht ik ooit ook...dat corrosie een stuk minder problematisch zou zijn. :N

Juist aluminium in combinatie met andere metalen en ons nederlandse klimaat (vooral zoutstrooien in de winter op de fietspaden is funest), levert ernstige corrosieproblemen op!
Zie de foto's, wat pekel doet met alu velgen en stalen/verchroomde spaaknippels: :-(
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/666/31929307003_f48a7fb800_n.jpgAfbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/547/31900227374_b58feef1d9_n.jpg

Ik heb daar ooit een fietsenbouwer over gesproken en die zei het volgende:

"Dat ziet er slecht uit.

De oorzaak is achterblijvende pekel met wat vocht. Daar waar de aluminium velg en de verchroomde nippels samen komen ontstaat elektrolyse. De spaak spanning maakt het nog wat erger. Hier is sprake van corrosie langs de kristal grenzen. Het probleem komt juist voor bij (hoog gelegeerde) lichtere, duurdere, sterkere aluminium legeringen. In veel landen geven deze velgen geen problemen, maar in Nederland is pekel de boosdoener.

Ik denk dat weinig fietsfabrikanten zich realiseren dat voor gebruik in Nederland een ander type aluminium en een ander type velg gekozen moet worden. De velgen worden dan wel zwaarder en aangezien iedereen een zo licht mogelijke fiets wil maken/kopen ontstaan dit soort problemen."

M.a.w. aluminium is niet de oplossing tegen corrosie op contactvlakken. Juist lokaal gevoede verlichting (hetzij batterij, hetzij accu gevoed), zonder draden 'gedoe' is een stuk betrouwbaarder. Wel dan zorgen voor een goede IP klasse behuizing.

M.a.w. was het maar allemaal zo simpel... >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Welke corrosie dat is bij alu toch een heel stuk minder dramatisch en bij een 2 aderige kabel heb je nergens last van. Allemaal makelijk oplosbaar maar kost een paar centen meer.
Aluminium is zo onedel als wat, dus corrosie is steevast een probleem. Maak je de fout RVS bouten in je frame te draaien, dan heb je kans dat alles er omheen aan gort gaat.

Het is niet voor niets dat Landrovers met een aluminium opbouw en stalen frame het spul electrolytisch scheiden met kunststof ringen.
ehtweak schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:28:
Juist aluminium in combinatie met andere metalen en ons nederlandse klimaat (vooral zoutstrooien in de winter op de fietspaden is funest), levert ernstige corrosieproblemen op!
Zie de foto's, wat pekel doet met alu velgen en stalen/verchroomde spaaknippels: :-(
[afbeelding][afbeelding]

Ik heb daar ooit een fietsenbouwer over gesproken en die zei het volgende:
Volgens mij heeft dit type scheuren niet direct met corrosie te maken en vooral met te dunne velgen ten opzichte van wat het wiel verwacht wordt. Nederlanders gebruiken een fiets intensief en als je dan op klinkerstraatjes met een kinderzitje achterop rondrammelt, wordt het het aluminium al snel te veel.

Corrosie is meer een aantasting van een bepaald gebied.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 06-02-2017 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Laatst online: 07:04
Super dit!

De topicstarter heeft het over een achterlicht en we gaan nu over op de galvanische brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Laatst online: 02-05 16:14
Zoals eerder gemeld vind ik ook dat de fabrikanten jarenlang zichzelf het er erg makkelijk hebben afgedaan door in mijn ogen inferieure verlichting te maken. Enkeldradig aansluiten, connecties door een spatbord, talloze kliksystemen, in eerste instantie werkt het allemaal prima, totdat het een paar keer in de regen is geweest en de corrosie toeslaat. Je kan mij niet wijsmaken dat een fabrikant dit zelf niet wist.
Vanuit hun standpunt is elke minuut geld, waarbij de veiligheid achterop wordt gesteld.

Het is zeker een pluspunt dat naafdynamo's meer een meer standaard worden in het "duurdere" segment, dit verhelpt het aloude probleem dat bij een regenbuit de banddynamo slipt. Denk je alles voor elkaar te hebben werkt het nog steeds niet.

Ik ben zelf overgegaan op afneembare LED verlichting met aan de voorkant een oplaadbare LI-ION batterij en achterop 2x een AAA batterij, beide een Chinees. De achterverlichting gaat zeker 6 maanden mee, waarbij ik deze ook gebruik op mijn racer en MTB om 's avonds te trainen. De voorlamp een maand of twee, ik schat tussen de 8 en 10 uur branden.

De simpele button lichtjes zouden totaal niet op de markt gebracht mogen worden, die dingen zijn nauwelijks zichtbaar, eigenlijk is elk lichtje met een CR2032 batterij niet geschikt. Er zit totaal geen energie in zo'n batterijtje, zeker niet in een kloonbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Roy schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:54:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom zoveel mensen negatief zijn over verlichting via de dynamo. Op mijn 14 jaar oude Koga heb ik gewoon een naafdynamo (kost blijkbaar 1 watt aan extra trapvermogen: http://media.fietsersbond...adsfietsen2010januari.pdf), daar merk je niets van, en het werkt al 14 jaar zonder ook meer enig probleem.

Hetzelfde voor alle fietsen in de familie: iedereen zweert bij dynamo; tegenwoordig is de bekabeling gewoon goed en de lampen geven echt goed licht (in het oosten des lands wel nodig). En met de nieuwste lampen heb je ook een soort 'dagrijverlichting' waardoor je als fietser veel beter zichtbaar bent.

Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe fiets, en heb een "Gazelle Ultimate s8" overwogen, maar dat gaat hem niet worden aangezien die geen naafdynamo heeft. Ik vind het erg irritant als een batterij leeg is (en dat is altijd op het moment dat ik x uur van huis ben, of als ik net weg wil gaan)
Een naafdynamo werkt inderdaad goed, een traditionele dynamo (die tegen de band drukt) geeft wel aanzienlijk meer weerstand dan die ene Watt. Probleem met een naafdynamo is alleen dat die behoorlijk kostbaar zijn en als je er één achteraf wilt plaatsen, je vastzit aan of het wiel opnieuw spaken of een volledig nieuw wiel (wat het in beide gevallen nog duurder maakt). Daarnaast loopt een wiel met naafdynamo altijd zwaarder dan een naaf zonder dynamo, ook al wordt er geen stroom gevraagd. Als je vooral overdag fietst, geeft een naafdynamo dus meer nadelen dan voordelen.

Gebruik je een traditionele dynamo, vergeet dan dit soort ondingen:
Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/images/UN4190L.jpg

Maar pak een goede HR-dynamo, zoals deze Axa:
Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/images/679993.jpg
Dat scheelt al heel veel in weerstand als de verlichting is ingeschakeld.

Ik heb voor mijn huidige fiets (een Giant Custom SL) gekeken naar een naafdynamo, maar de kosten waren mij te hoog in verhouding tot hoeveel ik in het donker rij.
[...]

Aluminium corrodeert niet verder, maar creëert een afsluitende oxidatielaag (itt bijv. ijzer). Maar die oxidatielaag ontstaat veel sneller (vrijwel direct) en is elektrisch isolerend. Zelfs met gebruik van kartelringen, die door de oxidatie heen drukken, is het slechts een kwestie van tijd voor verbindingen weer problemen gaan geven.

2-aderige kabel lost dit inderdaad op, maar ook die gaan bij de contactpunten oxideren. Ik moet de eerste fiets nog tegenkomen waar na een paar jaar er geen oxidatie op de verschillende contactpunten zit, zelfs als deze goed beschermd lijken te zitten.
Anoniem: 172410 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:31:
[...]

Aluminium is zo onedel als wat, dus corrosie is steevast een probleem. Maak je de fout RVS bouten in je frame te draaien, dan heb je kans dat alles er omheen aan gort gaat.

Het is niet voor niets dat Landrovers met een aluminium opbouw en stalen frame het spul electrolytisch scheiden met kunststof ringen.

[...]

Volgens mij heeft dit type scheuren niet direct met corrosie te maken en vooral met te dunne velgen ten opzichte van wat het wiel verwacht wordt. Nederlanders gebruiken een fiets intensief en als je dan op klinkerstraatjes met een kinderzitje achterop rondrammelt, wordt het het aluminium al snel te veel.

Corrosie is meer een aantasting van een bepaald gebied.
Aluminium-corrosie werkt anders dan bij veel andere metalen. Door corrosie en elektrolytische werking veranderd de kristalstructuur van aluminium, waardoor het brozer wordt en je juist dit soort spanningsscheuren gaat krijgen. Daarnaast verouderd de meeste soorten aluminium ook spontaan (herkristalisering), waardoor het minder flexibel wordt. Dat wordt versterkt door het gebruik. Hoe sterk dat effect is, is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de exacte legering, warmte/koude behandeling tijdens productie en blootstelling aan zuurstof en andere oxiderende stoffen.

Aluminium (fiets)velgen hebben daardoor vrijwel altijd een beperkte levensduur.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 02-05 14:21
deepbass909 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:13:
[...]

[...]

Aluminium corrodeert niet verder, maar creëert een afsluitende oxidatielaag (itt bijv. ijzer). Maar die oxidatielaag ontstaat veel sneller (vrijwel direct) en is elektrisch isolerend. Zelfs met gebruik van kartelringen, die door de oxidatie heen drukken, is het slechts een kwestie van tijd voor verbindingen weer problemen gaan geven.

2-aderige kabel lost dit inderdaad op, maar ook die gaan bij de contactpunten oxideren. Ik moet de eerste fiets nog tegenkomen waar na een paar jaar er geen oxidatie op de verschillende contactpunten zit, zelfs als deze goed beschermd lijken te zitten.

[...]
Mijn inmiddels bijna 7 jaar oude fiets heeft vast wel wat corrosie rond de aansluitpunten (>35000km mee gefiets). Tot nog toe is dit nooit een probleem geweest voor de betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-05 16:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
gambieter schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:31:
Ik doe zelf geen onderhoud, dan moet ik mijn handen vuil maken ;) . Ik betaal daar mensen voor. Maar componenten zijn goedkoper als ze geen speciale bedrading e.d. moeten hebben, of verschillen tussen merken gaan geven.
Dat is helemaal waar inderdaad, als je puur naar de noodzakelijke kosten kijkt kan je met batterij veel goedkoper uit komen. Ik moet er ook niet aan denken dat ik mijn voorvork zou moeten demonteren, geen idee hoe dat allemaal in elkaar steekt nu. Maar er zijn gelukkig mensen die daar hun geld mee verdienen en het voor mij willen doen. :P
Dat half Nederland zonder achterlicht fietst heeft meerdere oorzaken; het snel opblazen van het achterlicht als de voorlamp het niet meer doet, en de "king of the road" houding van de Nederlandse fietser die zichzelf goed beschermd voelt en ook weet dat veel autorijders zelf fietsen. Dat is in Denemarken ook zo, als voetganger moet je maar eens in Kopenhagen zomaar een fietspad overstekken. Je hebt meer kans door een fietser geraakt te worden dan door een auto op de weg ;) .

In andere landen valt dat tegen. In het VK bijvoorbeeld, heeft Chris Grayling, de Minister voor Transport (zeg maar de Infrastructuur en Milieu in NL?), recent nog gezegd dat fietsers geen weggebruikers zijn. En veel autobestuurders zijn nog steeds geen fietsers gewend en kijken ook totaal niet uit. Dan laat je het wel uit je hoofd zonder licht te rijden, veel fietsers hier hebben standaard die reflecterende gele of oranje jassen aan, minstens 3 of 4 LED lampen die ook nog eens fel flikkeren. Alles om maar op te vallen.
Opblazen van het achterlicht is wel uit de vorige eeuw hoor. ;)

Maar de instelling doet inderdaad wel een hoop. De fietser wordt hier dermate veel beschermd dat ze zichzelf vaak onkwetsbaar wanen en automobilisten steevast als psychopaten in een moordwapen beschouwen. De balans lijkt wel eens wat zoek.

Als ik hier een fietser die zonder licht en zonder voorrang oversteekt aan puin rijd ben ik waarschijnlijk alsnog aansprakelijk. Altijd fijn. :z
Wijlen mijn vader was een zeer enthousiaste fietsenreparateur, dat was zijn pensioenhobby. Hij had een gloeiende hekel aan fietsers zonder licht en wij hebben vaak zat op onze kop gehad van hem, zelfs als volwassenen :p . Maar zelfs hij was om aangaande LED-lampjes met batterijen :)
Ja hij weet hoeveel werk het voor hem is om het aan te leggen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb zo mijn eigen ervaringen met fietsverlichting en ben uiteindelijk wel tot bepaalde conclusies gekomen. Laat ik het maar eens opschrijven. Verhaal! ;)

Toen ik een kleine 10 jaar terug een tijd in de avond voor de lichaamsbeweging wat rondjes begon te fietsen, ook over onverlichte polderweggetjes, heb ik in aanvulling op mijn klassieke fietsverlichting op banddynamo eerst één, en na hem even getest te hebben nog een tweede Basta Sun batterijlamp gekocht bij Halfords. Met halogeenlampje en vijf (oplaadbare) penlites gaven die voor die tijd een flinke hoeveelheid licht waarmee ik op onverlichte weggetjes goed uit de voeten kon. Omdat ze vooral zijn om te ZIEN en niet om gezien te worden is de brandduur maar enkele uren. Voordeel van twee is dat ik nu er wat onderdelen stuk zijn gegaan ik van twee nog één compleet werkend exemplaar over heb dat ik tot voor kort nog geregeld gebruikte. Het 'managen' van voldoende geladen batterijen en het bij je hebben van extra batterijen en die onderweg wisselen vond ik níét echt ideaal.

Een paar jaar terug werkte mijn achterlicht niet meer maar bleek het lampje niet stuk te zijn. Dan blijkt ook hoe simpel die verlichting is wat deels een KISS principe is maar deels ook TE simpel met massa via het frame en één vrij dun, zwak draadje dat tussen voorvork en frame waar het draadje naar het achterlicht in verdwijnt o.a. bij elke stuurbeweging een beetje buigt. Draadbreuk ergens? Het was het simpelst om maar een batterijachterlichtje te gebruiken dat ik toch eens bij de Mars repen cadeau had gekregen. :9 Alleen had die naast constant branden nog 7 verschillende knipperstanden de ik nooit gebruikte maar je moet wel 8 keer drukken voor het lampje weer uit is. Hándig joh zoveel 'functies'. 8)7 Toen ik een keer een verloren achterlicht op de weg zag liggen dat domweg een aan/uit knopje had werd dát gepromoveerd tot achterlicht. :P Later kwam ik bij Action een ding tegen dat je onder je bagagedrager kon monteren i.p.v. de reflector die daar zat en die die reflector combineerde met een batterij LED lichtje met gewone schakelaar. Werkt best leuk en had het voordeel dat je ook bij stilstand nog gezien wordt maar natuurlijk vergeet je hem wel eens uit te doen en dan brandt het ding een dag voor niks wat weer enkele weken gebruik kost. En om de batterijen te wisselen had je een schroevendraaier nodig. Ook allemaal niet ideaal dus.

Ik had bij een Chinese webshop ook eens een LED zaklantaarntje gekocht dat ook een stuurhouder heeft en begon die meer te gebruiken i.p.v. die Basta maar ook soms in combinatie omdat ik nog maar één Basta had. Maar alleen als ik dat licht vóór nódig had. Om gezien te worden deed mijn oude voorlamp op dynamo zijn werk.

Toen begon een paar maanden geleden mijn achternaaf stuk te gaan en kocht ik een nieuwe achternaaf, velg en spaken en bouwde daarmee een fonkelnieuw achterwiel. Daardoor was ik bij mijn research naar een achternaaf met versnelling en trommelrem ook het e.e.a. tegengekomen over naafdynamo's en aangezien mijn dynamo sinds de montage van een nieuwe voorband véél meer slipte en ik het werken met al die batterijen en losse lampjes op je stuur die je er steeds op moet zetten en af moet halen als je je fiets ergens neerzet aardig zat begon te worden besloot ik ook een nieuw voorwiel te bouwen met een nette naafdynamo erin. Ook omdat die tevens meteen een grotere remtrommel had dan de oude, net als de nieuwe achternaaf, en ik met mijn lijf van twee meter een beetje extra remvertraging wel kon waarderen. ;) Twee vliegen in één klap. :)

Ik had daar ook wat over rondgeneusd op het internet en had geleerd dat de trapweerstand véél geringer was dan van een (gemiddelde) banddynamo en dat de constante onbelaste draaiweerstand écht verwaarloosbaar zou zijn. Ook las ik dat in de US men de dynamoverlichting blijkbaar aan het ontdekken is die daar niet of nauwelijks gebruikt werd en daar nogal enthousiast over is.

Met de nieuwe naafdynamo moest er natuurlijk ook gelijk nieuwe LED verlichting vóór en achter komen. Ik kwam voor het moment terecht bij de Herrmans H-OneS, hier te zien in hun lichtsimulator en toen ik in een review over een achterlicht bij Amazon las dat een gebruiker over dat licht zelfs complimenten van autobestuurders kreeg besloot ik dat die ook wel zou voldoen. ;)

Met dat voorlicht heb ik geen Basta Sun en zaklampje op het stuur meer nodig. Het geeft meer licht dan die twee Basta's samen gaven. Omdat het op een beugel op mijn stuurpen zit kan ik er makkelijk bij om het aan en uit te schakelen en om de bundel wat te richten al naar gelang de omstandigheden. Wat lager in het stadsverkeer om niemand te verblinden (wat inderdaad knap irritant is) en wat hoger op de afgelegen onverlichte weggetjes om wat verder vooruit te kunnen zien.

Ik moet zeggen dat als je wat vaker in het donker fietst zoals ik nu doe en vooral ook als je licht nodig hebt om te zien en niet puur om gezien te worden dat een naafdynamo met krachtige LED lamp wat mij betreft absoluut ideaal is. Je hoeft nooit meer na te denken over opgeladen batterijen. Het licht is altijd beschikbaar en het voldoet ook om te zien op donkere weggetjes. Daar heb je dus geen krachtige verlichting op batterijen meer voor nodig. Alleen voor wat extremer fietsen in onverlicht terrein zul je krachtigere verlichting die alleen maar op batterijen/accu kan werken nodig hebben.

Wat betreft de grote aantallen mensen die met slechte verlichting rondfietsen. Het is voor een groot deel een mentaliteitskwestie. Ook al kúnnen mensen voor een paar euri een redelijk batterijlampje op hun fiets zetten dan nóg doen te veel het niet. Of ze wisselen geen batterij als die eenmaal leeg is. Dat moet je als overheid dus voor je beleid incalculeren als je de realiteit niet wilt negeren.

De klassieke fietsverlichting stamt qua technologie nog uit de tijd dat de meeste mensen fietsten en er nog amper auto's waren. Het is nu in druk verkeer aanzienlijk riskanter om slecht zichtbaar rond te rijden. Vandaar ook dat er later de verplichtingen bij zijn gekomen om een passieve rode achterreflector en reflecterende zijkanten op banden te hebben. Allemaal om al te compenseren voor dat slechte gedrag van mensen t.a.v. adequate verlichting.

Die klassieke verlichting met banddynamo en massa via het frame wat door roestige contacten kan falen is achterhaald. Batterijverlichting kan heel aardig werken met wat slimme functies maar heeft toch altijd geregeld aandacht nodig, waar teveel mensen helaas te weinig discipline voor kunnen opbrengen. Dus doe je er verstandig aan mensen tegen zichzelf te beschermen. Als overheid doe je in dat soort situaties niet aan individuele verschillen. Je moet zelfs niet alleen voor de grote gemene deler gaan maar ook juist voor de minst gunstige omstandigheden. Dáárvoor moet je regelgeven.

De kosten van adequate verlichting op elke nieuw geleverde fiets hoeft helemaal niet zo hoog te zijn. Toen de Japanse automerken de westerse markten veroverden slaagden ze daar mede in omdat allerlei zaken die bij de westerse merken als hele dure extra accessoires werden geleverd (autoradio, elektrische ramen, achterruitverwarming etc.) door hun als standaard bij elke auto in de fabriek aan de lopende band werden ingebouwd. Dat drukte de kostprijs aanzienlijk. Daarmee konden ze een aantrekkelijker product aanbieden voor een zéér concurrerende prijs. Als je in Nederland wettelijke eisen zou stellen om bijv. een verplichte naafdynamo met degelijke en betrouwbare automatische verlichting met standlicht in te bouwen dan wordt elke nieuwe fiets niet erg veel duurder en omdat iedereen het zo moet leveren is er ook een level playing field qua concurrentie. Het enige dat roet in het eten kan gooien is de in dit soort gevallen volslagen contraproductieve neiging naar 'Europese' regelgeving die geen rekening houdt met de individuele verschillen en behoeften t.a.v. dit soort zaken in de verschillende landen.

Nederland is een fietsland. Door de kleine afstanden en de dichte bevolking is het voor veel mensen haalbaar om woon-werk en woon-school afstanden per fiets af te leggen. Door de hoge bevolkingsdichtheid levert dat dan wel een zeer intensieve 'menging' van auto's en fietsen op. In andere, grotere, minder dichtbevolkte landen is dat veel minder sterk het geval. Daarom hebben wij hier andere regelgeving nodig dan elders om adequaat te kunnen zijn. En daarbij hoort ook adequate handhaving. Die wegbezuinigen is van een ongelofelijke kortzichtigheid. Elke fietser die door slechte verlichting voor de rest van zijn/haar leven in een rolstoel of erger moet doorbrengen kost een enorm bedrag aan zorgkosten, alleen... die komen later pas en staan niet in de boeken van het ministerie dat die handhaving zo lekker efficiënt wegbezuinigt.

Het is met beperkte middelen goed mogelijk om veilige en duurzame VASTE verlichting in een fiets te bouwen die er niet makkelijk afgesloopt wordt wat helaas in onze samenleving een irritant verschijnsel is. Dat mensen in grote steden met barrels rondfietsen omdat elke nette fiets gejat wordt maakt dat die mensen helaas hun toevlucht zullen blijven (moeten) nemen tot 'noodoplossingen'. Want zo beschouw ik ze toch wel. Een naafdynamo waarvan je de weerstand eigenlijk niet merkt en die krachtige verlichting aandrijft die in >95% van de situaties voldoet is wat mij betreft écht ideaal. Het retrofitten is natuurlijk lang niet altijd praktisch haalbaar maar voor nieuwe fietsen zou het van mij de norm mogen worden. Ik wil niet meer terug naar iets anders. Een ervaring die velen mét mij hebben denk ik.

Voor het moment heb ik nog een twee-aderige kabel buitenom langs het frame naar het achterlicht getrokken. Ik wil nog eens een keer rustig een nieuwe draad grotendeels binnendoor trekken ter vervanging van de oude draad. Er wordt speciale sterke twee-aderige coaxiale ronde stroomdraad geleverd door de maker van de (dure) Son naafdynamo's die ik daar evt. voor wil gebruiken.

Nog even over allerlei vormen van corrosie die hier langs kwamen, ook m.b.t. aluminium. Ik heb het gevoel dat gebruik van aluminium frames en velgen voor fietsen niet in de laatste plaats gebruikt wordt als 'verkoopargument' (want lichter) door de fietsbranche. Net als lichtmetalen velgen en turbo's en nodeloos krachtige motoren in auto's. Die geven mensen een heel prettig gevoel want dat zijn zaken die hele 'sportieve' (race) auto's ook hebben. Hartstikke écht dus. 8) Zo ook met racefietsen waar wedstrijden mee gereden worden waarbij een honderdste seconde het verschil kan maken tussen winnen of niet. Daarbij moet je dan op elk onsje en elke gram letten maar daarbij moet je dan wel compromissen sluiten t.a.v. zaken als sterkte en duurzaamheid en ga je extra kosten voor lief nemen. Nu ben ik bij de nieuwe wielen die ik heb gebouwd voor RVS velgen gegaan. Die zijn zeer sterk en ook helemaal niet bijzonder zwaar. Wel duurder dan gewone stalen velgen maar daar heb je dan het voordeel van corrosievrij voor terug.

Voor een gebruiksfiets voor woon-werk/school/boodschappen en zelfs recreatieve toertochtjes in dit vlakke landje waarbij je dat gewicht niet frequent omhoog moet zeulen zijn wat extra kilo's eigenlijk volslagen oninteressant. De fietser zelf (en evt. bagage) maakt het óvergrote deel uit van het totaalgewicht. Een fiets voor dergelijk gebruik een paar kilo lichter maken is dan eigenlijk ook weinig meer dan wat gerommel in de marge. Maar het stáát zo leuk in de aanprijzingen die door de marketingafdeling geschreven wordt. :P Net als méér megapixels in digitale camera's (die tot meer ruis bij weinig licht leiden) wil men ons laten geloven dat méér gewichtsbesparing iets is dat wij altijd moeten willen. En dáárom mag die fiets dan natuurlijk ook weer duurder zijn begrijp je wel? :*) Maar die 'ouderwetse' stalen fietsframes van de degelijke Hollandse merken als Gazelle gaan wel generaties mee. Die zijn ook niet van 'pisbakkenstaal' gemaakt. Een fiets significant duurder maken voor een paar kilo gewichtsbesparing is voor 98% van de gevallen niet tot nauwelijks zinvol vermoed ik.

Als de meer onzinnige prijsverhogende zaken van fietsen afgehaald worden kan men ook weer wat meer kosten steken in écht goede verlichting waarmee een zéér reëel aspect, veiligheid, gediend wordt en niet het ego van de fietser gekieteld wordt. ;)

Lijkt mij de betere keuze. :)

[ Voor 201% gewijzigd door CaptJackSparrow op 20-03-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Goed verhaal. Tot je begon te beweren dat je een aantal kilo verschil op je fiets niet merkt, want dat is gewoon niet waar. :P

Echter zou luxe op je fiets nooit ten koste van de veiligheid moeten gaan, dat ben ik wel met je eens. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nou gaf ik argumenten om mijn standpunt te onderbouwen. Doe dat nou ook eens. ;)

Laten we als voorbeeld makkelijke ronde getallen nemen. Fietser van 75 kg met 5 kg bagage op een fiets van meteen maar 20 kg. Maakt 100kg rond. Als je die fiets 5 kg lichter maakt moet je 5% minder gewicht op gang brengen. Rest is voornamelijk luchtweerstand die je tijdens de rit moet overwinnen.

Waarom maakt die 5% trage/zware massa volgens jou zo'n significant verschil? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CaptJackSparrow schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:42:
Voor een gebruiksfiets voor woon-werk/school/boodschappen en zelfs recreatieve toertochtjes in dit vlakke landje waarbij je dat gewicht niet frequent omhoog moet zeulen zijn wat extra kilo's eigenlijk volslagen oninteressant. De fietser zelf (en evt. bagage) maakt het óvergrote deel uit van het totaalgewicht. Een fiets voor dergelijk gebruik een paar kilo lichter maken is dan eigenlijk ook weinig meer dan wat gerommel in de marge.
Ik merk het verschil tussen mijn oude stalen fiets en de nieuwere aluminium fiets al als ik hem met de hand voortduw. Ook is juist accelereren gemakkelijker en kan je met een merkbaar hogere topsnelheid kruisen.

Dat is absoluut geen gerommel in de marge, tenzij je toch al traag als wat bent.
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:40:
Laten we als voorbeeld makkelijke ronde getallen nemen. Fietser van 75 kg met 5 kg bagage op een fiets van meteen maar 20 kg. Maakt 100kg rond. Als je die fiets 5 kg lichter maakt moet je 5% minder gewicht op gang brengen. Rest is voornamelijk luchtweerstand die je tijdens de rit moet overwinnen.
Laten we je voorbeeld omdraaien: ik weeg 75 kg en loop een paar kilometer of zelfs een trap op. In het ene geval heb ik niets in mijn handen, in het andere 5 kilogram.

Wanneer loop ik makkelijker?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 21-03-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:45:
[...]

Ik merk het verschil tussen mijn oude stalen fiets en de nieuwere aluminium fiets al als ik hem met de hand voortduw. Ook is juist accelereren gemakkelijker en kan je met een merkbaar hogere topsnelheid kruisen.

Dat is absoluut geen gerommel in de marge, tenzij je toch al traag als wat bent.
Met de hand duwen is nou juist géén fietsen en dán mis je inderdaad het gewicht van de fietser zelf die je eenmaal fietsend toch écht ook moet voortstuwen. En verder is een eventueel meer of minder voorovergebogen zithouding tussen beide fietsen natuurlijk van grote invloed i.v.m. de luchtweerstand die uiteindelijk de limiterende factor is voor de snelheid die je kunt bereiken.

Aantal en type versnellingen kan de ervaring ook beïnvloeden. Meer of minder optimale fietshouding en daarmee overbrenging van kracht op de pedalen is van invloed en ook iets als de juiste bandenspanning kan veel uitmaken evenals wel of niet aanwezige vering.

Het is dus maar helemaal de vraag of het verschil dat jij voelt door het lagere gewicht komt. Ik heb daar zo mijn twijfels over.

Laten we het simpel checken. Hoeveel verschil merk jij tussen het wel of niet meenemen van 5 kg bagage op een fiets?

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 21-03-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat mag uiteraard, maar mijn ervaring is dat verschil in gewicht duidelijk verschil in weggedrag brengt. Wendbaarder, accelereert prettiger. Het gewicht van je lichaam is veel minder van belang, want dat ben je zelf en beweeg je zelf. De fiets is een instrument wat onder je hangt, daarvan voel je het gewicht veel meer.

Dit verhaal gaat overigens alleen op als je niet als de gemiddelde zoutzak op je fiets hangt en rustig vooruit tuft. ;)

Aanvulling op je laatste edit: best veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 21-03-2017 21:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:56:
Met de hand duwen is nou juist géén fietsen en dán mis je inderdaad het gewicht van de fietser zelf die je eenmaal fietsend toch écht ook moet voortstuwen.
Precies. Je neemt dus een factor weg die niets met het gewicht van de fiets te maken heeft. Wat overblijft is het effect van het gewicht en dat blijkt aanzienlijk te zijn.
En verder is een eventueel meer of minder voorovergebogen zithouding tussen beide fietsen natuurlijk van grote invloed i.v.m. de luchtweerstand die uiteindelijk de limiterende factor is voor de snelheid die je kunt bereiken.

Aantal en type versnellingen kan de ervaring ook beïnvloeden. Meer of minder optimale fietshouding en daarmee overbrenging van kracht op de pedalen is van invloed en ook iets als de juiste bandenspanning kan veel uitmaken evenals wel of niet aanwezige vering.

Het is dus maar helemaal de vraag of het verschil dat jij voelt door het lagere gewicht komt. Ik heb daar zo mijn twijfels over.
Daarom is de handproef zo fijn. Houding, bandenspanning, versnellingen en vering hebben allemaal weinig tot geen invoed. Het is dan ook pure natuurkunde - minder gewicht is een grotere acceleratie en een hogere topsnelheid. Tel daarbij op dat het geleverde vermogen van een mens beperkt is en je ziet al snel waarom een dergelijke verschil in gewicht een relevant verschil in resultaat maakt.

Overigens heb ik ook meer vertrouwen in mijn capaciteit een vergelijking te maken dan jij dat hebt.
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:56:
Laten we het simpel checken. Hoveel verschil merk jij tussen het wel of niet meenemen van 5 kg bagage op een fiets?
Als ik een rondje ga fietsen om het fietsen laat ik mijn slot thuis, omdat het zonder prettiger fietst. Dat weegt minder dan dat.

Nogmaals, als ik 10 kilometer ga lopen en ik heb in het ene geval 5 of 10 kilo bij me en in het andere geval niets. Wanneer loop ik makkelijker? Uiteraard in het tweede geval. Dan hebben we nog niet eens meegenomen dat de benodigde energie voor hogere snelheden niet lineair schaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is inderdaad pure natuurkunde en daarom kun je niet even het overgrote deel van het totaalgewicht dat je moet verplaatsen, de fietser zelf, buiten beschouwing laten. Dat doe je nu 'gemakshalve' wel, maar dat kan dus niet. En lopen en rollen op wielen laat zich absoluut niet vergelijken natuurlijk. We hebben het wiel uitgevonden omdat dat verplaatsen van gewicht nou juist zo veel makkelijker maakt. En trap lopen is al helemaal niet aan de orde. Ik had het expliciet over fietsen in dit vlakke landje.

Ik had het ook over een gebruiksfiets. Expliciet níét eentje voor sportieve capriolen. Daar gaan andere factoren bij spelen. Graag appels met appels blijven vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En ik heb het over een sportieve toerfiets voor woon/werk en algemeen gebruik. Is dat geen appel dan?

Ik kan mijzelf heel goed buiten beschouwing laten. Dat is namelijk de enige constante factor bij het vergelijken. Of mag een zwaar persoon dan geen lichte fiets om dat het dan toch niet meer uit maakt? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:16:
Het is inderdaad pure natuurkunde en daarom kun je niet even het overgrote deel van het totaalgewicht dat je moet verplaatsen, de fietser zelf, buiten beschouwing laten. Dat doe je nu 'gemakshalve' wel, maar dat kan dus niet. En lopen en rollen op wielen laat zich absoluut niet vergelijken natuurlijk. We hebben het wiel uitgevonden omdat dat verplaatsen van gewicht nou juist zo veel makkelijker maakt. En trap lopen is al helemaal niet aan de orde.
Daarom had ik het ook over lopen ;) Je verplaatst met je eigen energie je eigen lijf, plus die kilo's waar de discussie over gaat. Die zijn dan ontzettend goed merkbaar. Waarom je dan het idee hebt dat dat niet opgaat als er een fiets bij komt kijken is een raadsel. Dat is nog niet onderbouwd.
Ik had het ook over een gebruiksfiets. Expliciet níét eentje voor sportieve capriolen. Daar gaan andere factoren bij spelen. Graag appels met appels blijven vergelijken.
Wie heeft het over een fiets voor sportieve capriolen? Gewoon een aluminium Gazelle met baggagedrager en
de gebruikelijke opsmuk versus een standaard omafiets. Op die eerste kan je ook sportievere stukjes fietsen, maar dat maakt het niet opeens een carbon lichtgewicht modelletje.

Het lijkt er toch op dat er gezocht wordt naar verschillen en argumenten die er niet echt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:25:
[...]
Daarom had ik het ook over lopen ;) Je verplaatst met je eigen energie je eigen lijf, plus die kilo's waar de discussie over gaat. Die zijn dan ontzettend goed merkbaar. Waarom je dan het idee hebt dat dat niet opgaat als er een fiets bij komt kijken is een raadsel. Dat is nog niet onderbouwd.
Omdat rollen op wielen vele malen efficiënter is en gewicht dan een véél kleinere rol gaat spelen, want dat gewicht hoef je niet meer te dragen. Een mens kan een auto van 1000 kg nog vrij makkelijk voortduwen maar lopen gaat allang niet meer bij een veel lager gewicht als je dat moet meedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:30:
Omdat rollen op wielen vele malen efficienter is en gewicht dan een véél kleinere rol gaat spelen, want dat gewicht hoef je niet meer te dragen. Een mens kan een auto van 1000 kg nog vrij makkelijk voortduwen maar lopen gaat allang niet meer bij een veel lager gewicht als je dat moet meedragen.
Omgekeerd kost een hogere snelheid juist exponentieel meer energie, in plaats van lineair. Het effect van een lager gewicht dat je bij lopen al merkt zie je dus bij hogere snelheden dubbele en dwars terug.

Maar goed, vanuit de natuurkunde en volgende de ervaringkundologen maakt het wel een verschil. Ik snap dan ook niet zo goed waarom je koste wat kost probeert te beweren dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En ik ben even verbaasd dat ik de simpelste dingen die algemeen bekend zijn nog moet uitleggen. Zonder dat inzicht kan ik ook geen zinvolle discussie voeren en dus stop ik er maar mee. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik gebruikte op een gegeven moment 4 penlites per week, alleen voor de voorlamp kosten 5 euro. Heb toen maar oplaadbaren gekocht. 4 voor de koplamp en als ik weer een rondje van 1,5 uur wilde fietsen bij voorzorg vervangen door 4 anderen

Heel praktisch lekker veel licht op de donkerste paadjes in het niks, goedkoop en met zo'n felle bundel ziet iedereen je, ook als je stilstaat.

ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Laat ik het zo zeggen, ik zou al heel blij zijn als er fietsen in het assortiment zouden zitten waarin ik de keuze heb om een achterlicht te hebben die (ook) op de naafdynamo is aangesloten :) Dat er een markt is voor mensen die graag met batterijen werkt sluit elkaar natuurlijk niet uit.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die zijn er toch gewoon? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 21-03-2017 22:01 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Binnenkort toch de fietswinkel weer eens binnenlopen dan, dan klopt mijn beeld niet :) Ik koop ze meestal 2e hands, toen ik m'n laatste kocht (toch wel tijdje terug), waren alle moderne forensenfietsen uitgerust met batterij achterverlichting. De oudere modellen met banddynamo's natuurlijk nog gewoon wel.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hangt wel erg van merk en type af. Veel standaard fietsen hebben het niet inderdaad, maar het komt zeker vaker voor. lk kwam uiteindelijk bij Koga die naafdynamo en zowel voor als achter ermee bedient. Heeft ook dagrijverlichting en standlicht, maar dat is wellicht wat overdreven. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:35:
En ik ben even verbaasd dat ik de simpelste dingen die algemeen bekend zijn nog moet uitleggen. Zonder dat inzicht kan ik ook geen zinvolle discussie voeren en dus stop ik er maar mee. :/
Je eigen opmerking is hier van kracht:
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:40:
Nou gaf ik argumenten om mijn standpunt te onderbouwen. Doe dat nou ook eens. ;)
aljooge schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:41:
Ik gebruikte op een gegeven moment 4 penlites per week, alleen voor de voorlamp kosten 5 euro.
Hoe verbruik je vier penlites per week en kosten die je ook nog eens 5 euro? Dat is in beide gevallen erg veel.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 21-03-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:27:
[...]

Je eigen opmerking is hier van kracht:

[...]

[...]

Hoe verbruik je vier penlites per week en kosten die je ook nog eens 5 euro? Dat is in beide gevallen erg veel.
Bijna 5 euro 4 van die Duracell batterijen. 2 rondes pokemon go gyms aanvallen a 20 km per fietstocht en de penlites zijn leeg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aljooge schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:12:
Bijna 5 euro 4 van die Duracell batterijen. 2 rondes pokemon go gyms aanvallen a 20 km per fietstocht en de penlites zijn leeg. ;)
Als die dure batterijen zo snel leeg zijn was ik toch eens aan goedkopere begonnen. Sowieso zijn die wel erg snel leeg - ik doe nu toch alweer even met een set van drie AAA-batterijen en met die lamp kan je zien, in plaats van alleen gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Pure afzetterij zo'n prijs voor 4 penlites. Wie verkoopt die voor dat bedrag?

Voor een fractie van de prijs koop je even goede bij Lidl. En als je ze veel gebruikt zijn oplaadbare véél voordeliger in het gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rXCLZq80qCOprKKWssaX8r1F/full.jpg

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
CaptJackSparrow schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:56:
Pure afzetterij zo'n prijs voor 4 penlites. Wie verkoopt die voor dat bedrag?

Voor een fractie van de prijs koop je even goede bij Lidl. En als je ze veel gebruikt zijn oplaadbare véél voordeliger in het gebruik.

[afbeelding]

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen
Bruna zojuist nog gezien 4 AAA voor 4.99

Ik gebruik nu al een paar maand oplaadbare van de Lidl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 12:41
Ik heb net een nieuwe fiets gekocht (Trek L300), met naafdynamo. Daar werkt bij deze fiets ook alleen maar het voorlicht op. En andere fiets die ik overwoog (Cortina Speed) had wel ook het achterlicht op de naafdynamo.
De fietsenmaker gaf als argument voor het achterlicht op batterijen dat een licht op dynamo uit gaat wanneer je stil staat, waar dat met batterijen niet zo is. Met een achterlicht op batterijen blijf je dus zichtbaar wanneer je staat te wachten bij bijvoorbeeld een stoplicht.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheFes schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:47:
De fietsenmaker gaf als argument voor het achterlicht op batterijen dat een licht op dynamo uit gaat wanneer je stil staat, waar dat met batterijen niet zo is. Met een achterlicht op batterijen blijf je dus zichtbaar wanneer je staat te wachten bij bijvoorbeeld een stoplicht.
Klopt. Daar is standlicht voor uitgevonden.

Onderaan de streep maakt het dan ook allemaal niet zoveel uit. De ouderwetse dynamo is evident minder veilig, maar alle moderne oplossingen hebben wat plussen en minnen en zijn prima werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

gambieter schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:31:
[...]

In andere landen valt dat tegen. In het VK bijvoorbeeld, heeft Chris Grayling, de Minister voor Transport (zeg maar de Infrastructuur en Milieu in NL?), recent nog gezegd dat fietsers geen weggebruikers zijn. En veel autobestuurders zijn nog steeds geen fietsers gewend en kijken ook totaal niet uit. Dan laat je het wel uit je hoofd zonder licht te rijden, veel fietsers hier hebben standaard die reflecterende gele of oranje jassen aan, minstens 3 of 4 LED lampen die ook nog eens fel flikkeren. Alles om maar op te vallen.
Misschien heeft die Grayling ook wel gelijk voor zijn land. In veel landen is fietsen een vorm van ontspanning of van sport ipv een transportmiddel.

Overigens heeft in Belgie ook bijna iedereen al een reflectiejasje aan (niet alleen fietsers maar ook wandelaars). De infrastructuur (zeker voor fietsers en voetgangers) is een stuk slechter als in Nederland. Fietspaden zijn soms een geschilderde stippellijn op een 90 weg waar fietsers op moeten rijden. Soms moeten fietsers voor beide richtingen een fietspad gebruiken aan dezelfde kant van de weg en stoepen voor voetgangers ontbreken ook in veel wijken in de dorpen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Niet online
Ik heb net een nieuwe fiets gekocht (Trek L300), met naafdynamo. Daar werkt bij deze fiets ook alleen maar het voorlicht op. En andere fiets die ik overwoog (Cortina Speed) had wel ook het achterlicht op de naafdynamo.
Waarom laat je je fietsmaker niet een draad trekken van voor naar achter ? Heb je altijd zekerheid over verlichting.
Batterijen zijn altijd net op als je ze nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik ben zelf een keer op een grijze herfstnamiddag op de fiets door een tegemoetkomende buschauffeur over het hoofd gezien toen ik buiten een auto om ging waar nog genoeg ruimte was voor ons beiden maar niet meer toen hij bij het kiezen van zijn pad geen rekening met mij hield en mijn doorgang plotseling veel kleiner werd en zijn buitenspiegel mijn arm raakte. Hij kwam er 50m later pas achter toen zijn buitenspiegel weg bleek want die was van de beugel losgebroken en hing aan een snoer. Hij kwam verschrikt teruglopen niet wetende wat hij zou aantreffen. Hij had mij met mijn 2 meter totaal niet gezien. Het was nog niet donker dus ik reed nog niet met licht en ik had donkere kleding aan. Op zo'n grauwe namiddag ben je dan niet echt goed zichtbaar.

Viel allemaal wel mee dus. Paar dagen blauwe arm gehad. Ik werd me er daardoor wel meer van bewust dat je er verstandig aan doet om je eigen zichtbaarheid te vergroten en ik heb sindsdien bij Action reflecterende armbanden met rode ledjes gekocht en ook eens wat reflecterend zelfoprollende metalen strippen die je om arm of been kunt doen toen ik die tegenkwam. Heb ook zo'n reflecterend hesje gekocht. Die banden heb ik wel bij me in een tas en af en toe wel gebruikt. Die metalen strippen om mijn onderbenen zodat ze bij het trappen bewegen wat de zichtbaarheid zeker zal doen toenemen.

Ook mede dáárom heb ik die betere verlichting aangeschaft. Ik meen nu ook wel te merken dat als je met een serieus goed zichtbaar licht een kruising nadert men je eerder ziet en je wellicht eerder als een grotere weggebruiker aanziet omdat men die met die heldere verlichting associeert. Er is hier ook een weg naar mijn woonplaats die niet breed is en waar je je als fietser altijd lichtelijk ongemakkelijk voelt als de auto's je vrij dicht moeten passeren, vooral in de spits. Als ik daar nu met ook een groot en helder achterlicht rij heb ik een beetje de indruk gekregen dat men iets meer geneigd is om even achter je te blijven hangen tot er geen tegenliggers zijn. Dat grote rode achterlicht lijkt misschien een beetje als een stoplicht te werken. De psychologie daarvan zou wel begrijpelijk zijn.

Ik heb ook nog wel een aardig idee voor handhaving. Je zou bij zonder verlichting rijden bijvoorbeeld kunnen kiezen tussen een forse boete of je moet je binnen 10 dagen melden bij het politiebureau met een naafdynamo en (automatische) moderne heldere ledverlichting vóór en achter met standlichten (en dagverlichting) op die fiets. Dan zullen mensen er mag ik hopen liever voor kiezen om hun geld dan maar in die goede verlichting te steken. Met alleen een dikke boete ontneem je mensen evt. de middelen om dat geld daaraan te kunnen uitgeven. Zo wéét je dat het geld goed besteed wordt. Natuurlijk wel even framenummer noteren zodat mensen niet met een andere geleende goede fiets langskomen. Of ze komen met een nieuwe fiets en moeten dan die oude voor schroot inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat argument slaat echt nergens op. Mijn koplamp werkt ook op dynamo en blijft branden als ik stil sta.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Maasluip schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:00:
[...]

Dat argument slaat echt nergens op. Mijn koplamp werkt ook op dynamo en blijft branden als ik stil sta.
Maar op een gegeven moment zal die ook uit gaan toch. Stel dat je bij een spoorovergang staat met een enorm lange goederentrein, of langs iemand bekends fiets en daar 10 minuten mee staat te praten.

In de meeste gevallen (stoplicht, weg oversteken etc) zal het standlicht best wel toereikend zijn, maar er zullen ook vast gevallen zijn waarbij je licht toch echt uit gaat.

Dat het argument in de meeste gevallen niet op gaat ben ik wel met je eens, maar dat het echt nergens op slaat vind ik overdreven.

@boomsma
Het achterlicht op batterijen is voor mij geen issue, ik ben al jaren niet anders gewend. Een draad naar achteren laten trekken zou voor mij dus wat overdreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:30:

Maar op een gegeven moment zal die ook uit gaan toch. Stel dat je bij een spoorovergang staat met een enorm lange goederentrein, of langs iemand bekends fiets en daar 10 minuten mee staat te praten.
Dat is natuurlijk ook een beetje een non-argument. Wellicht komt het voor dat je zo'n lange trein tegenkomt dat het standlicht niet afdoende meer is, maar in de praktijk zal dat geen reëel probleem zijn. En wie weet komt er wel zo'n ontzettend lange trein voorbij dat je normale batterij ook leeg is. Dan is het juist een voordeel om een rondje te kunnen fietsen en weer licht te hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:35:
[...]

Dat is natuurlijk ook een beetje een non-argument. Wellicht komt het voor dat je zo'n lange trein tegenkomt dat het standlicht niet afdoende meer is, maar in de praktijk zal dat geen reëel probleem zijn. En wie weet komt er wel zo'n ontzettend lange trein voorbij dat je normale batterij ook leeg is. Dan is het juist een voordeel om een rondje te kunnen fietsen en weer licht te hebben :+
Ik geef zelf ook al aan dat dit uitzonderlijke gevallen zijn,
Ik kan alleen nergens vinden hoe lang een standlicht het nog blijft doen, maar dat zal nooit meer als een paar minuten zijn (ik zie alleen dat in Duitsland het verplicht is voor 1 minuut). Stel dat het 5 minuten is, daarin krijg je je batterijen niet leeg hoor (tenzij ze toch al bijna leeg waren).

Zoals ik al aangaf zie ik ook wel in dat het in het grootste gedeelte van de gevallen toereikend zal zijn, maar in uitzonderlijke gevallen zal je toch echt wel zonder licht staan.

Overigens is het achterlicht wel of niet op dynamo niet de doorslaggevende factor geweest bij de keuze van de fiets hoor. Sterker nog, mijn voorkeur was uitgegaan naar achterlicht op naafdynamo. Ik ken mezelf namelijk langer dan vandaag, en weet dat ik echt wel eens het licht ga vergeten uit te zetten. Maar met een extra setje batterijen in de fietstas is dat ook prima op te vangen.

Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik het overdreven vind om het een argument te noemen wat "echt nergens op slaat". Eerder een argument wat in 95% van de gevallen niet op zal gaan :) Verder zijn we het volgens mij gewoon helemaal met elkaar eens O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:30:
[...]

Als voetganger heb je ook geen licht en een fiets heeft ook nog een reflector.
10 minuten haalt mijn koplamp trouwens ook nog wel (als in: geeft nog een beetje licht). Het ligt er maar net aan hoe groot de condensator is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slibbe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07-2024
[b][message=50131555,noline]Yucon schreef op zondag 5 februari 2017 Vervang de wegwerpbatterijen door oplaadbare en een klein zonnepaneeltje en dan is het zo goed als onderhoudsvrij want zelfs onder slechte omstandigheden levert zo'n paneeltje wel voldoende stroom. En dat voor een totaalprijs van 10 euro ipv 2 euro per lamp.

Gek eigenlijk dat dit in de handel niet te krijgen is. Dit is een veel fraaiere oplossing dan naafdynamo's en mogelijk nog goedkoper ook.
Linkje van jouw handige zonnepaneeltje-oplossing die ook onder slechte omstandigheden voldoende stroom levert?

P60, 40 Mb, hdd 400 Mb en nog een hele berg nieuwere spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan toch gewoon ergens een backup lampje plaatsen? Een op de plaats van de reflector, een op de zadelstang. Klaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:20
Ach... ik heb fatsoenlijk licht op mijn fiets (koplamp dynamo en achterlicht AAA batterijen, en twee Hema ledjes als backup), en kom alsnog dagelijks automobilisten tegen die te lamlendig zijn om voorrang te verlenen... De moraal is toch wat veranderd t.o.v. vroegâh.

Ik overweeg overigens een koplamp op batterijen om net wat lichter te kunnen trappen... iemand nog aanbevelingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Flozem op 28-01-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 09:39

Yucon

*broem*

slibbe schreef op zondag 28 januari 2018 @ 00:43:
[...]

Linkje van jouw handige zonnepaneeltje-oplossing die ook onder slechte omstandigheden voldoende stroom levert?
Ooit tuinlampjes met zonnepaneeltjes gezien? Die werken prima. De reden dat ze vaak kapot zijn is omdat er vreselijk slechte oplaadbare batterijen in zitten en ze nauwelijks goed waterdicht zijn. Dat staat los van de paneeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 09:57
Flozem schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:30:
Ik overweeg overigens een koplamp op batterijen om net wat lichter te kunnen trappen... iemand nog aanbevelingen?
Ik heb er zelf een die gewoon een USB-poortje heeft.

De grote koplampentest 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Flozem schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:30:
Ach... ik heb fatsoenlijk licht op mijn fiets (koplamp dynamo en achterlicht AAA batterijen, en twee Hema ledjes als backup), en kom alsnog dagelijks automobilisten tegen die te lamlendig zijn om voorrang te verlenen... De moraal is toch wat veranderd t.o.v. vroegâh.

2 sets oplaadbare baterijen, 1 set voor in de lamp 1 in de lader. Je betaald je anders blauw aan penlites.

eventueel tweede setje meenemen met schroevedraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:58
Elektrische fietsen gebruiken de accu van de fiets voor de verlichting. Lekker veel licht en geen gedoe met batterijtjes wisselen. (zolang je fiets opgeladen is). Geen idee wat er gebeurt als je accu leeg is, want mijn fiets-accu is nog nooit leeg geweest

[ Voor 22% gewijzigd door Gamebuster op 28-01-2018 10:32 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:14
Ik heb op mijn fiets zowel voor- als achterlicht op de naafdynamo.
Wanneer ik stil sta dimt de verlichting iets maar blijft wel ten minste 15 minuten branden na ong. 5 minuten fietsen. Ik vergeet vaak mijn verlichting uit te schakelen omdat ik eigenlijk niets merk of het nu aan- of uit staat...

Laatst merkte ik op dat mijn achterlicht het niet deed. Bleek de kabel welke door het frame loopt door de vering in de voorvork doormidden gebroken te zijn. Inmiddels is dit weer opgelost echter heb ik nu dus maar een extra LED lampje onder mijn zadel aan de zadelpen gemonteerd van een paar euro als back-up.

Collega van mij had vroeger goed functionerende LED verlichting op zijn racefiets, dat zijn nu goedkope versies omdat men ze bleef jatten...

Al met al denk ik dat er geen perfecte oplossing bestaat. Ik denk echter dat mijn fiets de meest praktisch en betrouwbare variant heeft. Mijn vorige fiets had hetzelfde systeem en ik heb daar na 3 jaar nog nooit problemen mee gehad.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gamebuster schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:30:
Elektrische fietsen gebruiken de accu van de fiets voor de verlichting. Lekker veel licht en geen gedoe met batterijtjes wisselen. (zolang je fiets opgeladen is). Geen idee wat er gebeurt als je accu leeg is, want mijn fiets-accu is nog nooit leeg geweest
Waarschijnlijk geldt dat voor de meeste gebruikers. :P

Ik vermoed dat als hij niet genoeg capaciteit meer heeft voor trapondersteuning hij best nog wel een tijd de verlichting van stroom kan voorzien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 2 Laatste