Fiets achterlicht alleen op batterij onpraktisch/onveilig?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Sinds bij de meeste fietsen tegenwoordig het achterlicht niet meer op dynamo is aangesloten maar alleen op batterij werkt vraag me eigenlijk af of het niet veel beter was geweest om een duale oplossing te maken. D.w.z. dat het achterlicht zowel op dynamo kan werken alsmede op batterij. Als de batterij op is heb je nu helemaal geen licht meer achter en moet je handelingen verrichten om deze te vervangen, wat toch veel mensen niet direct doen of soms gewoon niet door hebben.

Natuurlijk kan je zeggen dat er ook een stuk eigen verantwoordelijkheid bij zit, maar het lijkt me dat je veiligheid ook zoveel mogelijk zou willen moeten faciliteren door goede oplossingen te verzinnen.

Ik loop al een tijdje rond met deze gedachte, heb ik hier een punt en kon het ontwerp van het moderne achterlicht beter of juist niet ?

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probleem is dat mensen van die stomme drupjes kopen voor €2 waar één enkel LED-je in zit... Die dingen zijn waardeloos, bungelen alle kanten op waar ze niet te zien zijn. Batterijtjes daarvan zijn ook waardeloos.

Zelf heb ik al meer dan 3 jaar een fiets waarbij het achterlicht in de reflector aan de bagagedrager vast zit. Ding heeft een degelijke schakelaar en heeft mij nog niet in de steek gelaten. Op het moment dat de batterij het aan het begeven is dan zal die zwakker gaan branden, in eerste instantie. Het achterlicht van de fiets van mijn vrouw heeft dat ook recent gehad. Contacten opgepoetst, batterijen vervangen en gaan.

Wat voor jouw vraag belangrijk is heeft te maken met het productieproces. Voor een bedraad achterlicht, wat enigszins sabotagebestendig is moeten de draden door en langs het frame gelegd worden. Dat is, in vergelijking met de rest van het maken van een fiets, een flinke bult werk wat weinig toevoegt ten opzichte van een draadloos achterlicht. Aangezien alles tegenwoordig om geld draait is dit een besparing die niet doorgevoerd wordt in de prijs van een fiets. Ok, een achterlicht kost ook geld maar vast minder dan de uren die nodig zijn om een draadje te trekken en alsnog een lampje aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-05 18:08
Mijn achterlicht gaat bij de schuifknop knipperen als de batterij vervangen moet worden. Daarna nog voldoende tijd voor nieuwe batterijen. Niets mis mee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-06 23:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Die mini-lampjes zijn echt verschrikkelijk inderdaad, ik heb zo'n lampje voor en achter op de MTB en je ziet er werkelijk geen snars mee :( Daarnaast zijn ze makkelijk mee te nemen (als in diefstal) en meer dan een paar uur branden zit er ook niet in.

Ik heb nu sinds een jaar een elektrische fiets in het duurdere segment (~2.5K euro) en deze heeft de vóór en achter fatsoenlijke LED lampen (doet weinig onder voor LED-dimlicht van een auto :+) die automatisch aan gaan afhankelijk van de hoeveelheid licht. Dat is eigenlijk de ideale situatie. Echter zit er natuurlijk een grote marge op zo'n fiets, en is de 5 euro aan arbeid om nog een kabeltje extra aan de 600Wh accu te hangen niet echt een grote overweging. Mijn vorige fiets (gestolen ;( ) had inderdaad wel gewoon een batterijtje achter, en vóór werd de halogeenlamp aangedreven door de naafdynamo. Mijn ervaring is dat die batterijtje's in gefixeerde achterlampen toch wel minimaal een jaar of 2 meegaan. Het vervangen is dan even vervelend, maar ook je eigen verantwoordelijkheid.

Het valt mij in de auto vaak genoeg op dat mensen zonder licht op de fiets zitten, liefst ook nog met de telefoon tegen de bakkes en om het af te maken met donkere kleren. Het is als automobilist soms moeilijk om deze mensen tijdig te herkennen, maar aangezien je volgens de Nederlandse wet toch volledig onschendbaar bent op de fiets heeft men er klaarblijkelijk schijt aan even het knopje van de lamp in de duwen...

De echte oplossing? Ik heb geen idee, ik denk wel dat je als fietser na een close call of daadwerkelijk ongeluk toch even twee keer nadenkt voordat je meent 5 seconden te besparen door het licht niet aan te doen 8)7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

defiant schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:30:
Sinds bij de meeste fietsen tegenwoordig het achterlicht niet meer op dynamo is aangesloten maar alleen op batterij werkt vraag me eigenlijk af of het niet veel beter was geweest om een duale oplossing te maken. D.w.z. dat het achterlicht zowel op dynamo kan werken alsmede op batterij.
Duale oplossing voegt toch niets toe t.o.v. een constructie die louter werkt op dynamo?
Als de batterij op is heb je nu helemaal geen licht meer achter en moet je handelingen verrichten om deze te vervangen
Als de lamp kapot is moet je ook handelingen verrichten om deze te vervangen. Toch niet zo'n vreemd principe dat je af en toe onderhoud moet verrichten aan een fiets? Een auto krijgt ook jaarlijks een beurtje.
wat toch veel mensen niet direct doen of soms gewoon niet door hebben.
Niet doen is een gevalletje luiheid. Hier gaat een dynamo geen verandering in brengen. Niet doorhebben geldt evengoed voor een defectie dynamo of lamp ansich. Kwestie van verantwoordelijkheid nemen en frequent controleren.
Natuurlijk kan je zeggen dat er ook een stuk eigen verantwoordelijkheid bij zit, maar het lijkt me dat je veiligheid ook zoveel mogelijk zou willen moeten faciliteren door goede oplossingen te verzinnen.
Het verbruik van leds is dermate laag dat een beetje luxe batterij deze een behoorlijke tijd kan voeden. Uiteraard raakt een batterij op den duur leeg maar een dynamo gaat op den duur op slijten.

Verder brengt het "faciliteren van veiligheid" kosten en het is maar sterk de vraag in hoeverre de consument hiervoor wil betalen.
Een deftige en recente Volvo biedt significant meer veiligheid dan een 30 jaar oude Suzuki Alto en toch zie je laatstgenoemde vaker rijden.
Ik loop al een tijdje rond met deze gedachte, heb ik hier een punt en kon het ontwerp van het moderne achterlicht beter of juist niet ?
Uiteraard heb je een punt in de zin dat veiligheid voorop zou moeten staan. Hierin is eigen verantwoordelijkheid echter wel cruciaal. Bij menig rookmelder moet de batterij ook om de x aantal tijd vervangen worden.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Vroeger deed het achterlicht het ook niet. Raakte je aarde kwijt door roest aan je spatbord (steunen).

Dat was nog veel meer werk moest je een verbinding maken met je frame.

De betere bagagedragerlampjes/batterijen tegenwoordig doen het minimaal 3 jaar. (Ik fiets niet zo vaak in het donker).

In het verleden had ik dan al moeten lopen kutten om mijn dynamo aangedreven spatbordlampje weer tot leven te krijgen.

Of een nieuwe te bevestigen. Want er waren eikels die een hobby hadden gevonden in het eraf trappen van je achterlicht. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
sypie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:01:
Wat voor jouw vraag belangrijk is heeft te maken met het productieproces. Voor een bedraad achterlicht, wat enigszins sabotagebestendig is moeten de draden door en langs het frame gelegd worden. Dat is, in vergelijking met de rest van het maken van een fiets, een flinke bult werk wat weinig toevoegt ten opzichte van een draadloos achterlicht. Aangezien alles tegenwoordig om geld draait is dit een besparing die niet doorgevoerd wordt in de prijs van een fiets. Ok, een achterlicht kost ook geld maar vast minder dan de uren die nodig zijn om een draadje te trekken en alsnog een lampje aan te sluiten.
Het kostenaspect klopt natuurlijk, maar met dezelfde logica zou je natuurlijk het voorlicht in z'n geheel kunnen vervangen door een batterij en daarmee de kosten van de dynamo + infrastructuur (weliswaar korter) uitsparen.

Maar als alternatieve oplossing voor de infrastructuur buiten het kosten argument, zou je natuurlijk ook op het achterwiel een naafdynamo kunnen inzetten en daarmee een stuk infrastructuur van het trekken van de draad kunnen besparen.

Maar het kostenargument staat natuurlijk los van het argument van veiligheid, als daar winst te boeken is zou natuurlijk ook gewoon wettelijk geregeld kunnen worden.
Switchie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:32:
Niet doen is een gevalletje luiheid. Hier gaat een dynamo geen verandering in brengen. Niet doorhebben geldt evengoed voor een defectie dynamo of lamp ansich. Kwestie van verantwoordelijkheid nemen en frequent controleren.
[...]
Uiteraard heb je een punt in de zin dat veiligheid voorop zou moeten staan. Hierin is eigen verantwoordelijkheid echter wel cruciaal. Bij menig rookmelder moet de batterij ook om de x aantal tijd vervangen worden.
Dat is natuurlijk de kern. Schuif je de balans naar eigen verantwoordelijkheid of probeer je veiligheid toch zoveel mogelijk te faciliteren. Voor rookmelders heb je tegenwoordig ook duale oplossingen die zowel op het stroomnet als batterij werken.

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 05-02-2017 00:36 ]

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

defiant schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:33:
[...]
Maar het kostenargument staat natuurlijk los van het argument van veiligheid, als daar winst te boeken is zou natuurlijk ook gewoon wettelijk geregeld kunnen worden.
Dit is ook wettelijk geregeld in de zin dat je beide moet voeren.
Ansich voldoet een batterij gevoede lamp prima, tenzij je te lui bent deze regelmatig te checken.
maar met dezelfde logica zou je natuurlijk het voorlicht in z'n geheel kunnen vervangen door een batterij en daarmee de kosten van de dynamo + infrastructuur (weliswaar korter) uitsparen.
Dit wordt toch ook gewoon toegepast? Mijn fiets heeft naar mijn weten geen dynamo namelijk.
Dat is natuurlijk de kern. Schuif je de balans naar eigen verantwoordelijkheid of probeer je veiligheid toch zoveel mogelijk te faciliteren.
Mix van beiden. Fabrikanten kunnen faciliteren wat ze willen, onderhoud hiervan is een kwestie van eigen verantwoordelijkheid.

Maar wellicht simpel gedacht... Maar er bestaan toch gewoon duizenden fietsen waarbij het acherlicht wel wordt aangestuurd door de dynamo? Consument heeft imho dus voldoende mogelijkheden om gewoon zo'n modelletje aan te schaffen.
Voor rookmelders heb je tegenwoordig ook duale oplossingen die zowel op het stroomnet als batterij werken.
Klopt, heb ze zelf ook. Maar ook deze moeten gewoon vervangen worden na x periode. Kom je dus weer terug op stukje eigen verantwoordelijkheid

[ Voor 10% gewijzigd door Switchie op 05-02-2017 01:12 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het lijkt me een beetje onzinnig om het dubbel uit te voeren. Het is inderdaad een stukje eigen verantwoordelijkheid en als je toch die dynamo maakt dan heb je die batterij ook niet nodig.

Mijn ervaring is eigenlijk dat sinds de ledlampjes met batterij dat juist meer mensen met licht op hun fiets rijden als vroeger. En dankzij de 2 euro rommellampjes hebben zelfs de station/studenten/kroegfietsen vaak een lampje.
[...]

Verder brengt het "faciliteren van veiligheid" kosten en het is maar sterk de vraag in hoeverre de consument hiervoor wil betalen.
Een deftige en recente Volvo biedt significant meer veiligheid dan een 30 jaar oude Suzuki Alto en toch zie je laatstgenoemde vaker rijden.
Ik ben het met het meeste van je posts eens maar er rijden echt wel meer recente volvo's rond als Alto's van 30 jaar oud. Dat is dit model heh :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SHpHUTJHpFfsNnpYoBFNfhxZ/full.jpg

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:33

Dido

heforshe

Als je te besodemieterd bent om het batterijtje te vervangen, dan geloof ik helemaal niet dat je wel zo sportief bent om je dynamo op je wiel te drukken. "Dat trapt zwaarder" was een van de meestgehoorde excuses om geen licht te voeren voordat er overal batterijtjes in zaten.

Ja, een naafdynamo lost dat grotendeels op, maar dat kost dan weer extra geld. Kun je een hoop batterijtjes van kopen :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Marzman schreef op zondag 5 februari 2017 @ 01:55:
Mijn ervaring is eigenlijk dat sinds de ledlampjes met batterij dat juist meer mensen met licht op hun fiets rijden als vroeger. En dankzij de 2 euro rommellampjes hebben zelfs de station/studenten/kroegfietsen vaak een lampje.
Ik ben halverwege de 20 dus ik ken 'vroeger' wellicht anders dan anderen. Maar die 2 euro lampjes zijn er alleen voor dat je een hoogwoord kan leveren tegen oom agent dat je wel degelijk verlichting hebt op je fiets.
Maar als ik op mijn degelijke stadsfiets fiets of auto rij zie je die lui gewoon niet tot je ze er echt bijna voor hebt. Laten we overigens niet beginnen over die hippe elektrische fietsen waarbij halve xenonled verlichting is ingebouwd maar de eigenaar die afstelt om niet het fietspad te verlichten maar om voor je te verlichten, resultaat als tegenligger(voornamelijk als fietser op een fietspad) zie je echt geen drol meer. Voor een auto zou het gewoon APK-afkeur zijn voor slecht afgesteld lichtbeeld, maar op de fiets kan en mag alles ineens weer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Marzman schreef op zondag 5 februari 2017 @ 01:55:
Ik ben het met het meeste van je posts eens maar er rijden echt wel meer recente volvo's rond als Alto's van 30 jaar oud. Dat is dit model heh :p

[afbeelding]
Desalniettemin zijn er klaarblijkelijk nog steeds mensen die een dergelijke Alto besturen terwijl er algemeen bekend is dat er betere/veiligere modellen beschikbaar zijn.
Ergo, fabrikanten kunnen allerhande opties inbouwen om de veiligheid te bevorderen, zolang de consument hier de noodzaak niet van ziet c.q. er voor wil betalen, gaat het niets uithalen.

Zolang miljoenen huishoudens geen rookmelders hebben terwijl deze voor een paar euro in de grabbelbak van de Gamma liggen, zou ik mij persoonlijk niet al te veel zorgen maken over de stroomvoorziening van een achterlichtje.

[ Voor 13% gewijzigd door Switchie op 05-02-2017 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het voordeel van een lampje op batterij is juist dat je ziet/merkt dat deze het niet meer doet. Immers, als je hem aan doet dan merk je het direct.
Dit itt een op dynamo waarbij je moeilijk achterom moet kijken of het werkt. Soms kan je het zelfs helemaal niet zien door fietstassen of het model van de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Yucon

*broem*

Ik denk dat een dynamo niet de meest handige keuze is. Als je kijkt naar de action lampjes met schroefbevestiging, zeg maar de normale fietslampen op batterijen, gaan die behoorlijk lang mee. Vervang de wegwerpbatterijen door oplaadbare en een klein zonnepaneeltje en dan is het zo goed als onderhoudsvrij want zelfs onder slechte omstandigheden levert zo'n paneeltje wel voldoende stroom. En dat voor een totaalprijs van 10 euro ipv 2 euro per lamp.

Gek eigenlijk dat dit in de handel niet te krijgen is. Dit is een veel fraaiere oplossing dan naafdynamo's en mogelijk nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Yucon

*broem*

True schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:03:
[...]

Ik ben halverwege de 20 dus ik ken 'vroeger' wellicht anders dan anderen. Maar die 2 euro lampjes zijn er alleen voor dat je een hoogwoord kan leveren tegen oom agent dat je wel degelijk verlichting hebt op je fiets.
Maar als ik op mijn degelijke stadsfiets fiets of auto rij zie je die lui gewoon niet tot je ze er echt bijna voor hebt. Laten we overigens niet beginnen over die hippe elektrische fietsen waarbij halve xenonled verlichting is ingebouwd maar de eigenaar die afstelt om niet het fietspad te verlichten maar om voor je te verlichten, resultaat als tegenligger(voornamelijk als fietser op een fietspad) zie je echt geen drol meer. Voor een auto zou het gewoon APK-afkeur zijn voor slecht afgesteld lichtbeeld, maar op de fiets kan en mag alles ineens weer.
Wat betreft die druppeltjes van een euro heb je gelijk. Maar als je net een euro meer uitgeeft heb je onderstaande, en die werken wel degelijk goed. alle waar naar z'n geld natuurlijk. Maar je bent prima zichtbaar en ze gaan langer dan 1 avond mee

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1009/1009396.gif

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:08
Een groot voordeel van achterlicht op batterijen is dat ie ook brandt (en dat je dus zichtbaar bent voor achteropkomend verkeer) als je stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-06 21:56
migchiell schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:36:
Een groot voordeel van achterlicht op batterijen is dat ie ook brandt (en dat je dus zichtbaar bent voor achteropkomend verkeer) als je stilstaat.
Dat is in theorie leuk maar als ik stil sta op een plek waar auto's achterop komen dan is dat eigenlijk altijd bij een stoplicht. Daar is altijd uitstekende straatverlichting aanwezig en meestal aparte fiets voorsorteervakken.
Ik voel me eigenlijk nooit onveilig/ ongemakkelijk als ik stil sta zonder verlichting, alleen tijdens het rijden over donkere of slecht verlichte wegen.

[ Voor 14% gewijzigd door joppybt op 05-02-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik heb van de zomer mijn lampen onder handen genomen en voor een Axa LED Voorlicht Scope
en achter een Spanninga LED Achterlamp Brasa gezet.

Achterlicht had al batterijen maar veel meer dan een drupje was het niet.
voorlicht was oorspronkelijk een dynamo maar ook die had het begeven, en wilde naar een batterij oplossing toe (het liefst 1 die ik gewoon thuis met usb stekker oid in de muur kon prikken, maar die waren niet te vinden)

De brasa gaat nu knipperen als ik hem aanzet dat de batterijen leeg raken, van de scope zijn de batterijen al eens vervangen, hoe mensen hier dan aan 2-3 jaar levensduur van batterijen komen is mij een raadsel..
ik ben expres niet voor de allergoedkoopste oplossing gegaan (de action opschroef lampen), en het bleek dat deze 2 nog best goed beoordeeld leken te worden..

Persoonlijk vind ik fietsverlichting op batterij alleen niet onveilig, voor het achterlicht ook zeker niet onpraktisch.
onderhoud moet je er toch wel aan plegen, genoeg mensen die dat uberhaupt niet doen en dan is zelfs een lampje vervangen teveel werk..
Hoeveel mensen ik al niet van die drupjes van de action heb gezien die ook normale lampen hadden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Laatst online: 10:08
joppybt schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:43:
[...]

Dat is in theorie leuk maar als ik stil sta op een plek waar auto's achterop komen dan is dat eigenlijk altijd bij een stoplicht. Daar is altijd uitstekende straatverlichting aanwezig en meestal aparte fiets voorsorteervakken.
Ik voel me eigenlijk nooit onveilig/ ongemakkelijk als ik stil sta zonder verlichting, alleen tijdens het rijden over donkere of slecht verlichte wegen.
Het voordeel is niet voor iedereen even groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 23:40
mschol schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:50:
Hoeveel mensen ik al niet van die drupjes van de action heb gezien die ook normale lampen hadden..
Het is grotendeels mentaliteit.
Maakt niet uit hoe fancy je de verlichting maakt als fabrikant, mensen hebben er geen geld voor over en willen er geen moeite voor doen.
Helaas is er nog wel de factor stadsfiets. spul als verlichting is vaak wel het eerste dat gesloopt wordt. Of expres door een verveelde pauper met zijn voet. Of door een lomp geplaatste of verwijderde fiets.

Persoonlijk denk ik dat lampen op batterijen praktischer zijn. Voorkomt het "het trapt zo zwaar" gezeur van een dynamo. Plus wie kent niet de natte fietsband met een slippende dynamo.
En zoals eerder gezegd, bij stilstand hou je ook meteen licht. Misschien niet heel veel toevoeging is veel situaties, maar het kan geen kwaad.

Lege batterijen zijn ook makkelijk te zien. lamp knippert of gaat niet meer aan zodra je hem aan probeert te zetten. itt dynamo verlichting waar je je nek moet breken tijdens het fietsen of onhandig je wiel een slinger moet geven terwijl je je achterlicht in het zich probeert te houden.

Verder zal de huidige situatie niet veranderen zonder andere mentaliteit van de fietser. En dat is lastig denk ik. "gaat toch goed", "ze moeten gewoon opletten", "ze zien me toch" zijn nu de veelgehoorde smoesjes.

Het enige wat ik me kan bedenken om goede verlichting te kunnen handhaven is een richtlijn voor fietsverlichting (maar wel weer duidelijk nederland ambtenarenland). Maar ja, je kan moeilijk een lichtbeeldmeting/intensiteitsmeting aan de dienders meegeven. dat riekt naar nattevingerwerk en discussies.
Een keurmerk voor fietsverlichting zou kunnen, maar dan is elke verlichting die je eerder kocht per definitie fout (kostenpost voor de burger). En ook dit gaat natuurlijk weer onnodige irritatie opleveren. Niet gekeurde goede verlichting krijgt een bekeuring. En er komt vanzelf een goedkope "gekeurde" oplossing. Sowieso, met welke mankracht moet de politie dit gaan handhaven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik had vroeger lampen op dynamo, altijd ellende: roest, draadjes kapot, lampjes kapot, dynamo die slipt.

Nu een fiets met naafdynamo, achterlicht op batterijen. Nooit meer gedoe en gewoon de batterijen op tijd vervangen.

Ebike van vriendin heeft achterlicht op de accu, die laad je na elke rit op. Voorlamp gaat dan wel weer op losse batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-06 22:08
_JGC_ schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:05:
Ik had vroeger lampen op dynamo, altijd ellende: roest, draadjes kapot, lampjes kapot, dynamo die slipt.
Dat herken ik helemaal :X

Overigens heb ik wel ook met lampen op batterij ervaring gehad dat je niet altijd van te voren ziet dat hij er mee op gaat houden. Branden soms perfect en halverwege ineens uit. Veel hobbels in de weg, batterij kan iets gaan schuiven en geen contact meer maken.

Sinds een paar jaar heb ik altijd een hesje aan 's winters/'s avonds op de fiets. Ik deed dat met sporten, en in plaats van het hesje af te doen bij het naar huis fietsen hield ik het aan. Ik merk echt dat verkeer je veel eerder ziet hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn Koga Balance uit 2008 heeft gewoon voor en achterlicht (LED) op de naafdynamo, incl. lichtsensor. Helaas wel alleen standlicht achter, niet voor. Nieuwere modellen hebben dat voor ook.

Dat was toen wel een dure fiets maar ik neem aan dat dat inmiddels wel is doorgezakt naar het lagere segment en dat je daar ook niet meer met batterijen hoeft te soebatten, toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Bigs op 05-02-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
volgens mij zijn naafdynamo's nog steeds wel redelijk aan de prijs (kwa fiets segment). Een paar ledjes met een penlite is veel goedkoper te maken.

En kijkende naar "fietsend nederland" is het voor een (over?)groot deel helemaal niet relevant wat nieuw te krijgen is. Dat kopen ze toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 11:40
Mijns inziens is het allemaal een stukje bewustwording. In mijn jonge jaren schrok ik eigenlijk pas hoe slecht fietsers zonder licht te zien waren toen een vriend van mij die net zijn rijbewijs en autootje had mij daar in het donker op wees. Sinds dien altijd goede batterijlichtjes op de fiets.

Achterop heb ik een spanninga LED achterlicht, voor als ik een keer mijn lampjes vergeet. Deze heeft maar 1 fel ledje, maar door de spiegel er achter is deze toch goed te zien. Voor het vervangen van het batterijtje moet je schroeven, en dat wil je niet als je NU weg moet. Die gebruik ik nu alleen nog als ik het een keer te laat maak en ontden dat mijn echte LED lampen in mijn andere jas zitten....als voorlamp pak ik de LED flits van mijn Iphone. In die combi passeerde ik ook zonder problemen een politiecontrole, maar daar is het mij niet om te doen. Op een donkere dijk moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als een auto je over het hoofd ziet. En vaak zijn dat in het weekend juist de beschonken automobilisten die om de alcoholcontrole in de stad heen rijden......daarvoor moet je je nog zichtbaarder maken!

Het beste wat ik heb kunnen vinden is de batterij LED lampjes van Simson. Deze zijn lekker fel, met reflector en meerdere LED's, maar door het relief in het afdek kunstof glaasje niet verblindend. Ook zit er een felle stroboscoop functie op. Mijn vader heeft die laatst gebruikt toen hij met de fietsen op de auto strandde vlak na een heuvel in de weg. Hij had de witte Simson lampjes in de stroboscoop stand op de achterkant van het autodak gezet en zo zag je toch al net voor je de heuvel op reed dat er achter de heuvel iets aan de hand was.

Die Action lampjes met reflector zijn ook best redelijk. Er zit een kogeltje in dat het lampje aanzet bij beweging. Bij veel goedkope reflector lampen is het wisselen van een batterijtje soms opeens verrassend lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-06 15:34

JAMF

010 the number of the best

Mis in bovenstaande nog één kritiek punt: Handhaving

Helaas is het zo dat een negatieve prikkel nodig is om mensen hun verkeersgedrag te laten veranderen.

Jaren geleden toen er nog wel budget was, moest je niet gek staan te kijken als er een dag lang een grote fiets en bromfietscontrole was.
En bij gebrek aan social media, om de boel te verraden en anderen te waarschuwen, was dit nog best succesvol ook.

Verlichtingscontrole (Ja, ook overdag moet een fiets voorzien zijn van goedgekeurde werkende verlichting - het hoeft niet aan te staan, maar moet er wel op zitten)
Rollenbankje ernaast, met bijbehorende schrootcontainer voor de opgevoerde brommertjes.

Gewoon boetes uitdelen - niet om kostendekkend te zijn, maar om die veranderprikkel uit te sturen.

Als je drie keer per maand een boete krijgt voor je verlichting (niet aanwezig, niet werkend, niet aan als het moet of niet goedgekeurd) kiest iedereen eieren voor zijn geld.

Persoonlijk heb ik altijd degelijke (batterij) verlichting op de fiets - Als het dan eens fout gaat, heeft het in elk geval niet aan mij gelegen

offtopic:
Helaas geldt het gebrek aan verlichting ook voor auto's
- Dagrijverlichting als hoofdverlichting, zonder dat het achterlicht brandt.
- Aftermarket ledbalkjes
- Aftermarket Xenon / LED in en halogeen armatuur
- Lampen kapot die pas bij de volgende onderhoudsbeurt door de leasemaatschappij vervangen worden

[ Voor 20% gewijzigd door JAMF op 05-02-2017 12:01 ]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Klopt, vanuit het dorp waar ik opgroeide ging bijna iedereen met het fietspontje over naar harderwijk/ermelo voor de middelbare school. Zodra de winter inviel kon je de klok erop gelijk zetten dat ze je voor de pont op stonden te wachten (was ook net na een blinde bocht, dus extra pakkans). Dan had je een bekeuring te pakken en waarschijnlijk had je de pont gemist, dus je kwam ook nog eens te laat.

Werkte volgens mij best wel goed, maar inderdaad gebeuren dat soort dingen tegenwoordig veel minder (het lijkt iig zo).

Denk ook dat het weinig zin heeft zonder goede regelgeving omtrent verlichting. Die gloeiende spijkers van de action voldoen ook bij een controle, maar in het verkeer zijn ze imo bijzonder onzichtbaar. Beter dan niets, maar zeker niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
kuusj98 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:23:
Die mini-lampjes zijn echt verschrikkelijk inderdaad, ik heb zo'n lampje voor en achter op de MTB en je ziet er werkelijk geen snars mee :( Daarnaast zijn ze makkelijk mee te nemen (als in diefstal) en meer dan een paar uur branden zit er ook niet in.
Het gaat niet alleen om zien, maar ook om gezien worden. Die lampjes zouden verboden moeten worden, op een onverlichte B weg zie je fietsers met die lampjes gewoon niet, al helemaal niet als het regent.

EDIT: als ik geen degelijke verlichting op mijn fiets heb, fiets ik niet en pak ik de auto, dan maar een cola in 't cafe/op een verjaardag.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 05-02-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De overheid kan natuurlijk ook normen stellen voor veilige fietsverlichting. Je zult dan zien dat de markt zich aanpast en de waardeloze prul kwalitatief beter wordt. Mogelijk zelfs voor dezelfde prijs.

Fietsfabrikanten mogelijk trouwens ook wel meer inspelen op de klant. Waarom is het bijvoorbeeld bij veel achterlichten echt nodig om een schroevendraaier bij de hand te hebben om een batterij te wisselen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Rukapul schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:00:
Waarom is het bijvoorbeeld bij veel achterlichten echt nodig om een schroevendraaier bij de hand te hebben om een batterij te wisselen :?
Jij wilt dat de achterlicht na een aanrijding eraf vliegt?
Ik heb zelf een Gazelle Primeur met halogeen voorlicht op Dynamo en achterlicht op batterijen. Ik ben er zelf erg tevreden, maar ik voer wel elk jaar zelf onderhoud. (kettingspanner, olie op ketting, batterij vervangen, bel rechtzetten, roest afvijlen). En de fiets is al 17 jaar en alles werkt nog perfect. _/-\o_
Ik heb in de jaren alleen een bel, spatbordstangen, batterijen, kettingspanners moeten vervangen. Dit was goedkoper dan nog een Gazelle te kopen.
Ik heb wel een keer mijn voorwiel aan de Gort gereden door met hoge snelheid op geasfalteerde trambaan te rijden. Kosten: 100 euro, wat was ik toen een mongool. :(

[ Voor 21% gewijzigd door MedionAkoya op 05-02-2017 13:09 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:11
MedionAkoya schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Jij wilt dat de achterlicht na een aanrijding eraf vliegt?
Ik heb zelf een Gazelle Primeur met halogeen voorlicht op Dynamo en achterlicht op batterijen. Ik ben er zelf erg tevreden, maar ik voer wel elk jaar zelf onderhoud. (kettingspanner, olie op ketting, batterij vervangen, bel rechtzetten). En de fiets is al 17 jaar en alles werkt nog perfect.
Denk dat er wel andere dingen aan het vliegen zijn bij een aanrijding en dat je je mid-air wat minder zorgen maakt over je achterlicht, maar wat meer over de landing.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Señor Sjon schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:09:
[...]

Denk dat er wel andere dingen aan het vliegen zijn bij een aanrijding en dat je je mid-air wat minder zorgen maakt over je achterlicht, maar wat meer over de landing.
In de fietsenhok worden de achterlichtje gesloopt door andere fietsers. Meestal is de spatbord ook verbogen. Dat moet je dus wewr rechtzetten, daarom gaan de spatbordstangen ook stuk door herhalende buigen (metaalmoeheid en roest)

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 05-02-2017 13:13 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Onpraktisch/onveilig? Ik vind van niet. Tot voor kort pendelde ik 30km op een dag (woon/werk) en ik heb juist verlichting op batterij (accu) aangeschaft. Zo'n voorlicht op naafdynamo geeft wel wat licht, maar een degelijke koplamp met accu maakt een verschil als was het zon en maan. Ideaal voor die landweggetjes waar half-slapende automobilisten denken dat ze best groot licht aan kunnen laten staan "omdat die fietser nog heel ver weg is". Even je eigen accu-lichtje op standje groot licht zetten en je verlicht de meest duistere hoekjes van de ziel van dergelijke automobilisten nog.
Met achterlichten kan je ook beter investeren in een goeie op accu, niet zo'n standaard fabrieksdingetje die je alleen ziet als je 1m boven de grond zit en recht achter de fietser rijdt, nee, gewoon zo'n ding wat zowel naar boven als beneden 180 graden supergoed & superpermanent licht geeft.

Bijkomend voordeel van dergelijke verlichting? Je kan ze ook op een stationsfiets gebruiken. Een prettige gedachte dat je fiets inclusief verlichting € 150 waard is, maar dat je 75% daarvan gewoon in je tas kan stoppen terwijl je fiets nat wordt op 't station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Een aanrijding is misschien wat overdreven, maar een ongelukkig gat in de weg, even iets te gehaast de fiets in de schuur zetten, of iemand die in het fietsenhok niet zo zorgvuldig zijn fiets pakt kan zomaar je achterlicht kosten.

Een geschroefde unit zit dan toch wat beter vast dan een geklikte. Ik heb zelf een achterlicht met 2 klemmetjes. Die zijn wel eens gesneuveld. ivm de mount en de prijs wel weer zo'n zelfde erop gezet, maar ideaal is het niet.

En hoe vaak moet je nou de batterijen vervangen? eens per jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb toevallig afgelopen week een nieuwe voorlamp gehaald voor de fiets van m'n dochter (de oude was er weer eens afgetrapt door een stelletje 'lollige' :| vandalen).

En de Action heeft wel degelijk prima lampjes, weliswaar een stuk duurder ;) (3 euro!), maar die geeft een enorme hoeveelheid licht.
EN (!) je kunt 'm openmaken om de batterijtjes te vervangen, zonder schroevendraaier, met een munt lukt het ook. (maar met een schroevendraaier gaat makkelijker)

BTW: ze hebben ook prima achterlichten...
En op m'n ATB heb ik zo'n LED schijnwerper voorop (ooit een aanbieding van de Aldi) en achterop een LED/LASER achterlicht. Geven beiden een forse lichtbundel (uiteraard wel goed richten/afstellen).

IMHO is het onzin om te stellen dat er geen goede en betaalbare fietsverlichting mogelijkheden verkrijgbaar zouden zijn. Het is een kwestie van willen en gewoon doen! (zoals met zoveel dingen ;) )

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Duale oplossing voegt toch niets toe t.o.v. een constructie die louter werkt op dynamo?
Toch wel. Net als je bv. aan een verkeerslicht staat te wachten wil je bij slechte zichtbaarheid wel zichtbaar zijn. Een dynamo werkt niet als je stilstaat.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

ehtweak schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:14:
Heb toevallig afgelopen week een nieuwe voorlamp gehaald voor de fiets van m'n dochter (de oude was er weer eens afgetrapt door een stelletje 'lollige' :| vandalen).

En de Action heeft wel degelijk prima lampjes, weliswaar een stuk duurder ;) (3 euro!), maar die geeft een enorme hoeveelheid licht.
EN (!) je kunt 'm openmaken om de batterijtjes te vervangen, zonder schroevendraaier, met een munt lukt het ook. (maar met een schroevendraaier gaat makkelijker)

BTW: ze hebben ook prima achterlichten...
En op m'n ATB heb ik zo'n LED schijnwerper voorop (ooit een aanbieding van de Aldi) en achterop een LED/LASER achterlicht. Geven beiden een forse lichtbundel (uiteraard wel goed richten/afstellen).

IMHO is het onzin om te stellen dat er een geen goede en betaalbare fietsverlichting mogelijkheden verkrijgbaar zijn. Het is een kwestie van willen en gewoon doen! (zoals met zoveel dingen ;) )
Ja, klopt. Meesten gaan voor snel en goedkoop.
Ik kan mij wel voorstellen dat je aan fietsverlichting niets heb in Zuid-Holland. Je hebt overal straatverlichting.
Maar in de Veluwe of Drenthe....dan wel.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dat klopt, maar waarom nog een dynamo toevoegen als je al op accu/batterij werkt?
Dat voegt wat mij betreft dan amper meer wat toe, behalve een hoop kosten.

@ehtweak
Het hoeft inderdaad niet duur te zijn. Maar zelfs een "dure" lamp van 30 euro valt wel mee aangezien het gewoon een eeuwigheid mee kan gaan.

Het is puur laksheid.
5 minuten per half jaar naar de fiets kijken is teveel moeite. Denk dat je dat nooit kan winnen. Niet zolang mensen geen andere redenen krijgen om het in orde te maken. En dat is meestal risico op bekeuringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46
Volgens mij heb ik nu een duale oplossing. Ik rij op een koga liteace en daar wordt de voorlamp en achterlamp aangedreven door een dyanamo in combinatie met een condensator. Als je dus stilstaat voor bijv een stoplicht ben je nog steeds goed zichtbaar. Het merk van deze lamp is volgens mij Busch & Müller

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Yucon schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:31:
[...]

Wat betreft die druppeltjes van een euro heb je gelijk. Maar als je net een euro meer uitgeeft heb je onderstaande, en die werken wel degelijk goed. alle waar naar z'n geld natuurlijk. Maar je bent prima zichtbaar en ze gaan langer dan 1 avond mee

[afbeelding]
Dat werkt op zich prima inderdaad. Het zit al 5 jaar op een fiets die dag en nacht buiten staat en het voordeel is dat zoiets niet gestolen wordt (die clipon lampjes worden zo van je fiets afgetrokken). De binnenkant is wel aan het roesten, maar het blijft werken en als de batterij leeg raakt gaat hij gewoon minder fel branden (dus dat zie je wel).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:33
Die druppels moeten ze verbieden, er mag naar mijn mening best een aantal lumen grens komen wat als verlichting door gaat. Zolang het nog licht uitstraald nu is het voldoende voor oom agent.

Heb zelf een goedkoop setje van de action, kost ~4euro en komt een prima bak licht af om goed zichtbaar te zijn. Als niet alles continu eraf gesloopt zou worden had ik wel een mooi setje op accu gehad dat je ook echt nog wat aan je voorlicht had, maar dat is zonde van de investering hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 20:57

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

TerminalNL schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:12:
Die druppels moeten ze verbieden, er mag naar mijn mening best een aantal lumen grens komen wat als verlichting door gaat. Zolang het nog licht uitstraald nu is het voldoende voor oom agent.

Heb zelf een goedkoop setje van de action, kost ~4euro en komt een prima bak licht af om goed zichtbaar te zijn. Als niet alles continu eraf gesloopt zou worden had ik wel een mooi setje op accu gehad dat je ook echt nog wat aan je voorlicht had, maar dat is zonde van de investering hier.
Van mij mag die Lumen-grens twee kanten op werken. Tijdens mn woon-werkverkeer kom ik op de fiets en/of scooter genoeg luitjes tegen die met een slecht afgestelde bouwlamp op de fiets zitten, die zo fel is dat ik soms met m'n grootlicht aan niet eens meer kan zien waar nou weg is en waar berm :/

Op de fiets heb ik voor een Axa Comet IV, die kan ik er gewoon afklikken en in m'n jaszak opbergen, achter zo'n simpel clip-on dingetje met 3 ledjes die in de Nightrider stand staat. Tien jaar geleden had ik ook een Comet IV, indertijd was dat best een fel ding, tegenwoordig lijkt het wel een kaars vergeleken met moderne LED-lampen. Het is dat ik alleen in het donker fiets als ik ga stappen of van/naar het station ga, anders zou ik ook wel wat geld uittrekken voor een wat feller koplampje.

Overigens (goede) batterijverlichting FTW, want die kan tenminste op mijn tot snelle forensenfiets omgetoverde mountainbike

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

ucsdcom schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:44:
Mijns inziens is het allemaal een stukje bewustwording. In mijn jonge jaren schrok ik eigenlijk pas hoe slecht fietsers zonder licht te zien waren toen een vriend van mij die net zijn rijbewijs en autootje had mij daar in het donker op wees. Sinds dien altijd goede batterijlichtjes op de fiets.

Achterop heb ik een spanninga LED achterlicht, voor als ik een keer mijn lampjes vergeet. Deze heeft maar 1 fel ledje, maar door de spiegel er achter is deze toch goed te zien. Voor het vervangen van het batterijtje moet je schroeven, en dat wil je niet als je NU weg moet. Die gebruik ik nu alleen nog als ik het een keer te laat maak en ontden dat mijn echte LED lampen in mijn andere jas zitten....als voorlamp pak ik de LED flits van mijn Iphone. In die combi passeerde ik ook zonder problemen een politiecontrole, maar daar is het mij niet om te doen. Op een donkere dijk moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als een auto je over het hoofd ziet. En vaak zijn dat in het weekend juist de beschonken automobilisten die om de alcoholcontrole in de stad heen rijden......daarvoor moet je je nog zichtbaarder maken!

Het beste wat ik heb kunnen vinden is de batterij LED lampjes van Simson. Deze zijn lekker fel, met reflector en meerdere LED's, maar door het relief in het afdek kunstof glaasje niet verblindend. Ook zit er een felle stroboscoop functie op. Mijn vader heeft die laatst gebruikt toen hij met de fietsen op de auto strandde vlak na een heuvel in de weg. Hij had de witte Simson lampjes in de stroboscoop stand op de achterkant van het autodak gezet en zo zag je toch al net voor je de heuvel op reed dat er achter de heuvel iets aan de hand was.

Die Action lampjes met reflector zijn ook best redelijk. Er zit een kogeltje in dat het lampje aanzet bij beweging. Bij veel goedkope reflector lampen is het wisselen van een batterijtje soms opeens verrassend lastig.
Zodra je zelf achter het stuur kruipt word je pas bewust hoeveel iemand die een auto bedient op zich af ziet komen. Fietsers rijden vaak zonder kennis van verkeersregels als kippen zonder kop rond. Het is eigenlijk gewoon heel slecht dat verkeersregels niet altijd in het lagere onderwijs terugkomen. Drama is blijkbaar een vak dat meer prioriteit heeft. Een doodgereden fietser scheelt weer poen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
MedionAkoya schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:18:
[...]

Ik kan mij wel voorstellen dat je aan fietsverlichting niets heb in Zuid-Holland. Je hebt overal straatverlichting.
je hebt staatverlichting en straatverlichting.. genoeg plekken hier waarbij wat licht op de grond erg fijn is (slechte straatverlichting + crappy (tegel)fietspad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het is waar ik woon op straat sowieso veel minder licht dan vroeger.
En fietsers zijn zelfs bijna onzichtbaar op de fiets met hun donkere kleding.

Zag laats een meisje hier met zoiets in de wielen.
Afbeeldingslocatie: http://litbimg8.rightinthebox.com/images/384x384/201406/pkilnm1403256650291.jpg

Dat zouden ze verplicht moeten maken voor alle nieuwe fietsen.

[ Voor 31% gewijzigd door MrMonkE op 05-02-2017 15:08 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 19:50
Eer mijn achterlicht echt leeg is, heeft hij sowieso wel een week op lagere helderheid gebrand en knipperden er ook 2 kleine lampjes bij de switches. Daarnaast nog het feit dat ik ook een stand heb op het licht waarbij hij uit zichzelf aan (en uit wanneer de fiets stilstaat) gaat wanneer nodig.. Nee, gaat prima zo. Batterij houdt het erg lang vol. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Luca op 05-02-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 11:40
BdK9001 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:22:
[...]

Op de fiets heb ik voor een Axa Comet IV, die kan ik er gewoon afklikken en in m'n jaszak opbergen, achter zo'n simpel clip-on dingetje met 3 ledjes die in de Nightrider stand staat.
Die "nightrider modus" mag formeel niet eens, tenminste je moet volgens de eisen continu rood brandende verlichting voeren aan de achterkant van je fiets. Daar mag wat mij betreft best wat discussie over gevoerd worden. Was ooit de bedoeling dat je licht niet mocht knipperen door een slippende dynamo of andere mankementen, als ik in de stad op een donkere regenachtige ochtend of avond rijd dan zie je die knipperende lampjes echt veel beter tussen al het andere licht. Net als de trapperreflectoren. Die bewegen en vallen op, de gewone rode achterreflector zie je bij regen al heel veel minder!

En trouwens: als een nieuwe fiets verkocht wordt, dan zitten/zaten er volgens mij keurings logootjes in het kunstof van de lampglazen meegegoten. "Goedgekeurde verlichting". Zijn de normen er dus niet gewoon, maar onttrekt de handel zich niet gewoon aan die eisen? Ongeveer driekwart van de inspectie en keuringsdienst van waren is wegbezuinigd, omdat bedrijven goedkoper zelf hun waren zouden kunnen keuren....dat dat niet werkt zien we regelmatig met terugroepacties van onveilig speelgoed, stekkerdozen die kortsluiting kunnen veroorzaken, laders die smelten etc. Het toezicht op fietsverlichting zal dan wel helemaal geen prioriteit meer hebben. En anders... Action kan die waardeloze "druppels" verkopen en gewoon tegen de inspecteur zeggen: "dit is gewoon een LED lampje, geen fietsverlichting" en dan zijn ze weer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 26-06 21:30
MrMonkE schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:07:
Het is waar ik woon op straat sowieso veel minder licht dan vroeger.
En fietsers zijn zelfs bijna onzichtbaar op de fiets met hun donkere kleding.

Zag laats een meisje hier met zoiets in de wielen.
[afbeelding]

Dat zouden ze verplicht moeten maken voor alle nieuwe fietsen.
Dat is zelfs verboden.
Je mag wit, oranje en rood licht voeren op de openbare weg. Alle andere kleuren zijn alleen toegestaan voor hulpdiensten.
ucsdcom schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:15:
[...]

Die "nightrider modus" mag formeel niet eens, tenminste je moet volgens de eisen continu rood brandende verlichting voeren aan de achterkant van je fiets. Daar mag wat mij betreft best wat discussie over gevoerd worden. Was ooit de bedoeling dat je licht niet mocht knipperen door een slippende dynamo of andere mankementen, als ik in de stad op een donkere regenachtige ochtend of avond rijd dan zie je die knipperende lampjes echt veel beter tussen al het andere licht. Net als de trapperreflectoren. Die bewegen en vallen op, de gewone rode achterreflector zie je bij regen al heel veel minder!

En trouwens: als een nieuwe fiets verkocht wordt, dan zitten/zaten er volgens mij keurings logootjes in het kunstof van de lampglazen meegegoten. "Goedgekeurde verlichting". Zijn de normen er dus niet gewoon, maar onttrekt de handel zich niet gewoon aan die eisen? Ongeveer driekwart van de inspectie en keuringsdienst van waren is wegbezuinigd, omdat bedrijven goedkoper zelf hun waren zouden kunnen keuren....dat dat niet werkt zien we regelmatig met terugroepacties van onveilig speelgoed, stekkerdozen die kortsluiting kunnen veroorzaken, laders die smelten etc. Het toezicht op fietsverlichting zal dan wel helemaal geen prioriteit meer hebben. En anders... Action kan die waardeloze "druppels" verkopen en gewoon tegen de inspecteur zeggen: "dit is gewoon een LED lampje, geen fietsverlichting" en dan zijn ze weer klaar.
Tsja. verantwoorlijkheid van de fietser.
Alleen de politie doet er in de meeste plaatsen niks aan (hier in den haag iig niet).
En als je er als automobilist een aanrijdt omdat je hem niet zag in het donker dan ben je nog aansprakelijk ook...
Ik schrik me in de auto regelmatig kapot als er weer eens een onverlichte spookrijdende fietser voor me langs schiet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

RocketKoen schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:23:
[...]

Dat is zelfs verboden.
Je mag wit, oranje en rood licht voeren op de openbare weg. Alle andere kleuren zijn alleen toegestaan voor hulpdiensten.
O... Ik zou het toch op de fiets van mijn kinderen monteren maar dan oranje.
Zijn er ook vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Omdat de draadjes van de dynamo naar achteren in de fiets eigenlijk altijd kapot gingen (en lastig te repareren waren) is een aantal jaren terug de overstap gemaakt naar een fietsachterlicht op batterijen. Eigenlijk denk ik dat daarmee de grote verbetering van het ontwerp van een fietsachterlicht al gemaakt is.
Een lege batterij komt zelden voor en is gemakkelijk te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 10:42
Anoniem: 669783 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:44:
[...]

Zodra je zelf achter het stuur kruipt word je pas bewust hoeveel iemand die een auto bedient op zich af ziet komen. Fietsers rijden vaak zonder kennis van verkeersregels als kippen zonder kop rond. Het is eigenlijk gewoon heel slecht dat verkeersregels niet altijd in het lagere onderwijs terugkomen. Drama is blijkbaar een vak dat meer prioriteit heeft. Een doodgereden fietser scheelt weer poen. 8)7
Gelukkig zijn automobilisten wel bij hun verstand. Heb genoeg meegemaakt met auto's in de 6 jaar dat ik naar school fietste, stel je voor dat je 30 seconden later op je werk komt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Anoniem: 669783 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:44:
[...]

Ironisch, ik zie evengoed heel wat automobilisten regels aan hun laars lappen, of toch maar snel inhalen die 30m voor een versmalling waarvoor ze moeten vertragen, zodat je als fietser zelf ook op de rem moet gaan staan...

En dat zijn allemaal volwassenen :D

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

In verdediging van de fietser, ja er rijden zat minkukels rond die niet proberen sociaal rijgedrag toe te passen in het verkeer. Ik wil zelf er soms ook nog wel eens flink de mist in gaan. Het is moeilijk om foutloos te rijden, maar je moet er wel naar streven VI d ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 23:19
mashell schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:19:
[...]
Omdat de draadjes van de dynamo naar achteren in de fiets eigenlijk altijd kapot gingen (en lastig te repareren waren) is een aantal jaren terug de overstap gemaakt naar een fietsachterlicht op batterijen.
Klopt, maar de fietsindustrie had de verlichting nooit zo kwetsbaar moeten maken. Daarin hebben ze imho flink gefaald. Pas nadat LEDs een tijd op de markt waren hebben ze eigenlijk een soort work-around gevonden in een achterlicht op batterijen. Prima oplossing overigens, maar in de periode daarvoor had het zoveel beter gekund.

Zwakke punten waren de dunne draadjes, massa via spatbord en frame, slechte verbindingen (dat insteek-gevalletje bij de dynamo, brrr 8)7 ), en in mindere mate gloeilampjes. Die eerste 2 hadden makkelijk opgelost kunnen worden via een 2-aderige draad van fatsoenlijke dikte, netjes weggewerkt langs het frame. En gek genoeg had mijn decennia-oude fiets een dynamo met schroefverbinding voor de draad, blijkbaar vond iemand dat voor "verbetering" vatbaar (€€€?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sinds bij de meeste fietsen tegenwoordig het achterlicht niet meer op dynamo is aangesloten maar alleen op batterij werkt vraag me eigenlijk af of het niet veel beter was geweest om een duale oplossing te maken. D.w.z. dat het achterlicht zowel op dynamo kan werken alsmede op batterij. Als de batterij op is heb je nu helemaal geen licht meer achter en moet je handelingen verrichten om deze te vervangen, wat toch veel mensen niet direct doen of soms gewoon niet door hebben.

Wat heb je niet door, je doet toch zelf de verlichting aan ?
evt met sensor verlichting niet, maar ook de oude systemen gaan kapot.

Er zijn voldoende goede oplossingen te koop, niet alleen een rood hartje wat knippert aan je sleutelhanger.

Als je alleen denkt dat het knipperende hartje de enige verlichting is tegenwoordig wel, Misschien in studentenland.... Maar als je niet alleen dronken op straat fietst, zie je dat de fietsverlichting tegenwoordig ook prima is. ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Fietsverlichting op batterijen is wat mij betreft een (bijna) ideale oplossing. Je bent niet meer geneigd het licht maar te laten omdat je dan zwaarder moet trappen, er komt een behoorlijke bak licht uit en je bent goed te zien als je stilstaat. Ook gaan batterijen tegenwoordig zelf bij intensief gebruik lang mee.

Het enige nadeel is dat ze uiteindelijk ooit wel een keer leeg zijn en dat je daarmee een kleine hoeveelheid chemisch afval produceert. Daarentegen is een kapot gereden auto of fiets ook niet gunstig voor het milieu :P

Uiteraard gaat dit niet over die vrij waardeloze druppels die je overal ziet. Die zijn beter dan niets, maar dat is dan ook wel ongeveer hun enige kwaliteit. Zeker als die batterijen niet helemaal fris meer zijn is de situatie behoorlijk suboptimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250765

Even terug in de tijd was het nu 35 of 40 jaar alweer geleden ?
Op mijn dynamo een brugcel geplaatst en een 4.5 volt platte battrij als voeding voor de verlichting.
Als ik stil stond had ik licht vd batterij en ging ik fietsen en de dynamo spanning kwam boven de 4.5 volt dan werkte de batterij niet meer.
Ja OK in serie met de batterij nog een diode geplaatst , anders zou de batterij worden opgeladen.
1 x P.j. de batterij vernieuwen, dit heeft jaren gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
[...]

Heb het vaak zat meegemaakt dat je fietsen met degelijke verlichting niet ziet op een klinkerweg, binnen de bebouwde kom, met straatverlichting in de regen. De reflecties door water op het wegdek, de druppels op je voorruit. Dan maakt het soms geen donder uit of die fietser nu verlichting heeft of niet.

Verlichting op de fiets moet gewoon altijd in orde zijn en fatsoenlijk functioneren, straatverlichting of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reflectoren werken geweldig in donkere omstandigheden. In verlichte omgevingen, zeker als alles nat is, is zo iemand veel moeilijker te zien.

Straatverlichting is geen excuus om zelf geen verlichting te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Anoniem: 172410 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:40:
[...]

Reflectoren werken geweldig in donkere omstandigheden. In verlichte omgevingen, zeker als alles nat is, is zo iemand veel moeilijker te zien.

Straatverlichting is geen excuus om zelf geen verlichting te voeren.
FastFred schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:36:
[...]

Heb het vaak zat meegemaakt dat je fietsen met degelijke verlichting niet ziet op een klinkerweg, binnen de bebouwde kom, met straatverlichting in de regen. De reflecties door water op het wegdek, de druppels op je voorruit. Dan maakt het soms geen donder uit of die fietser nu verlichting heeft of niet.

Verlichting op de fiets moet gewoon altijd in orde zijn en fatsoenlijk functioneren, straatverlichting of niet.
Ik voer altijd verlichting op mijn fiets, dat is puur om te voorkomen dat ik aangereden word. En alle kleine beetjes helpen. Al verminder daarmee je het aantal aanrijdingen met 17 procent. (fietsen met wekende verlichting).
http://www.fietsberaad.nl...etsverlichting+helpt+echt

Ik weet niet wie de schuld krijgt als ik een fietser zonder licht aanrijdt terwijl ik wel licht voer. :o

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 05-02-2017 18:52 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:53
Het heeft vooral met kosten en wetgeving te maken. In Duitsland zijn er veel strengere eisen en is voor een stadsfiets batterij verlichting verboden. Daar kunnen ze dus wel netjes een 2 aderige kabel naar achter trekken. En dan werkt het gewoon altijd, zowel mijn voor als achterlicht hebben een standlicht en doen het nog ongeveer 5 minuten nadat ik stilstand. Dat is meer als voldoende om bij het stoplicht gezien te worden.

In de 6 jaar en 35000 km dat ik de fiets nu heb is er nog nooit een probleem met de verlichting geweest. Het kan dus wel maar kost gewoon een paar Euro. Technisch kan het ook nooit een probleem zijn als we kabels over de oceaan bodem kunnen trekken moet 2 meter op een fiets ook lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Refro schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:10:
Het heeft vooral met kosten en wetgeving te maken. In Duitsland zijn er veel strengere eisen en is voor een stadsfiets batterij verlichting verboden. ...
Ehhh, bijna goed... >:)
Sind 2013 is dat NIET meer het geval; dat verbod...

Wikipedia: Fahrradbeleuchtung – Wikipedia

Die Dynamopflicht wird von der Gewerkschaft der Polizei als technisch überholt eingeschätzt.[4] Anfang Januar 2013 gab das Bundesverkehrsministerium bekannt, dass eine Expertengruppe die „lichttechnischen Vorschriften“ der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung prüfe.[5] Die Prüfung solle klären, ob die bisherige Regelung, die einen fest montierten Dynamo vorschreibt, inzwischen technisch überholt sei und die Dynamopflicht zugunsten von batteriebetriebenen Lichtern aufzuheben sei.[4]

Seit 1. August 2013 ist neben dem Dynamo auch batterie- und akkubetriebene Beleuchtung für alle Fahrradtypen zugelassen.[6] Diese vom Bundesrat eingebrachte Änderung von § 67 Abs. 1 StVZO[7] wurde seitens des Bundesverkehrsministeriums, des ADFC,[8] der Stiftung Warentest[9] und anderen[10][11] insbesondere dahingehend kritisiert, dass Batterieleuchten praxisfern auf eine Spannung von 6 Volt festgelegt und die unveränderte Formulierung in § 67 Abs. 2 StVZO, dass Leuchten „fest angebracht“ sein müssen, zu Missverständnissen führen könne. Politisch gewollt war die Freigabe der „überall längst gängigen“[12] sogenannten Steckbeleuchtung. So sprach Vera Moosmayer, Sprecherin des Bundesverkehrsministeriums, von „enthaltenen Unklarheiten“,[13] der ADFC bezeichnete die Gesetzesänderung als „handwerklich schlecht gemacht“.[14]

http://www.gesetze-im-internet.de/stvzo_2012/__67.html

Fahrräder müssen für den Betrieb des Scheinwerfers und der Schlussleuchte mit einer Lichtmaschine, deren Nennleistung mindestens 3 W und deren Nennspannung 6 V beträgt oder einer Batterie mit einer Nennspannung von 6 V (Batterie-Dauerbeleuchtung) oder einem wiederaufladbaren Energiespeicher als Energiequelle ausgerüstet sein. Abweichend von Absatz 9 müssen Scheinwerfer und Schlussleuchte nicht zusammen einschaltbar sein.

M.a.w. het mag wel degelijk batterij en/of accu gevoed zijn!

[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 05-02-2017 19:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Jammer was in 2010 toen ik mijn fiets kocht nog wel zo. Gelukkig stellen ze wel nog eisen qua voltage en is er nog de stvz op keuring. Hiermee is veel "troep" nog steeds niet toegelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Refro schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:07:
Jammer was in 2010 toen ik mijn fiets kocht nog wel zo. Gelukkig stellen ze wel nog eisen qua voltage en is er nog de stvz op keuring. Hiermee is veel "troep" nog steeds niet toegelaten
Je doet net alsof batterijverlichting inferieur is, terwijl een modern batterijlicht in alle opzichten superieur is aan dynamoverlichting van nog niet zo heel lang geleden en ook objectief voor uitstekende zichtbaarheid kan zorgen. Nog even los van het lastige juridische onderscheid tussen een standlicht en batterijverlichting :P

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 05-02-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
In beide categorieen zijn hele goede lampen te krijgen. Mijn 40 lux lamp is absoluut voldoende en als het nodig is kan er ook 100 lux op. Batterij verlichting is ook heel goed maar ik en heel veel mensen zijn te lui om batterijen te vervangen. Ik fiets 150 km per week en het gemak van betrouwbare dynamo verlichting zal batterij verlichting mij nooit kunnen bieden. Dus op dat vlak is het voor mij zeker niet superieur.

Alle aangehaalde zaken met draadjes en roest is makkelijk op te lossen en komt voort uit de besparing die fabrikanten doen.

Een goede set bij bijvoorbeeld bumm is in beide gevallen ongeveer even duur (dynamo iets goedkoper) dan kies ik voor het gemak van dynamo.

Ik heb ook een redelijk goede set batterij verlichting voor mijn mountainbike, maar je moet toch steeds voor opgeladen accu's zorgen.

Iedereen moet voor zijn eigen situatie de beste keuze maken. Ik wilde voornamelijk een voorbeeld geven van dat het met dynamo verlichting ook prima kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Refro op 05-02-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-06 20:31
[...]

Was ooit de bedoeling dat je licht niet mocht knipperen door een slippende dynamo of andere mankementen, als ik in de stad op een donkere regenachtige ochtend of avond rijd dan zie je die knipperende lampjes echt veel beter tussen al het andere licht. Net als de trapperreflectoren. Die bewegen en vallen op, de gewone rode achterreflector zie je bij regen al heel veel minder!
Maar in de stad, met meerdere fietsers met knipperende achterlichten dicht bij elkaar, wordt het al snel onoverzichtelijk. Het is dan heel moeilijk om snel de richting en snelheid van een fietser in de schatten. Van mij hoeven die knipperende lichtjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
[...]

als ik in de stad op een donkere regenachtige ochtend of avond rijd dan zie je die knipperende lampjes echt veel beter tussen al het andere licht.
Ik vind knipperende lampjes niet fijner - dat maakt vooral het inschatten van snelheden een stuk lastiger.

Mijn eigen klacht met afneembare batterijlampjes is dat de meesten geen fatsoenlijke bescherming hadden om per ongeluk aangaan te voorkomen - vervelend als je ergens heen moet waar je de lampen niet kunt laten zitten en je ze in je jas of tas moet doen. (En dat zou zo langzamerhand toch een solved problem moeten zijn.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Diepte wordt veel lastiger in te schatten bij een klein en knipperend lampje. Als zich er, zoals hierboven gezegd wordt, meer naast elkaar bewegen, is het feest compleet.
MrMonkE schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:26:
O... Ik zou het toch op de fiets van mijn kinderen monteren maar dan oranje.
Zijn er ook vast :)
Verlichting aan de zijkant van een fiets is voor zover bekend verboden. Alleen reflectoren zijn toegestaan.
Refro schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:36:
In beide categorieen zijn hele goede lampen te krijgen. Mijn 40 lux lamp is absoluut voldoende en als het nodig is kan er ook 100 lux op. Batterij verlichting is ook heel goed maar ik en heel veel mensen zijn te lui om batterijen te vervangen. Ik fiets 150 km per week en het gemak van betrouwbare dynamo verlichting zal batterij verlichting mij nooit kunnen bieden. Dus op dat vlak is het voor mij zeker niet superieur.
Zelf vind ik de extra weerstand van een dynamo dan weer funest, ook als het een naafdynamo is. Dan liever die zeldzame keer batterijen wisselen.

Sowieso vind ik dergelijk onderhoud persoonlijk nauwelijks een argument. Dat zou betekenen dat mensen ook op platte banden rondfietsen en met een ketting die steeds van de tandwielen schiet, want dat soort onderhoud komt niet minder vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Anoniem: 172410 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:25:
[...]

Verlichting aan de zijkant van een fiets is voor zover bekend verboden. Alleen reflectoren zijn toegestaan.
Tot het niet verboden is.
Ik had namelijk in mijn orginele bericht staan dat dit verplicht zou moeten zijn op alle nieuwe fietsen,
Dus dan is er uiteraard van een verbod geen sprake. Dat zit in de stelling.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat wanneer iedereen het heeft het een beetje een onoverzichtelijke kermis wordt in het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrMonkE schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:49:
Tot het niet verboden is.
Ik had namelijk in mijn orginele bericht staan dat dit verplicht zou moeten zijn op alle nieuwe fietsen,
Dus dan is er uiteraard van een verbod geen sprake. Dat zit in de stelling.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat wanneer iedereen het heeft het een beetje een onoverzichtelijke kermis wordt in het verkeer.
Verkeersveiligheid is grotendeels voorspelbaarheid. Dat is waarom fietsen maar één koplamp mogen hebben - het voertuig zou anders met iets anders verward kunnen worden. Met kermis aan de zijkanten krijg je hetzelfde probleem.

Pas als je het gaat standaardiseren los je dat op, maar dan krijg je dus weer dat iedere fiets voor en achter met een dynamo of batterijverlichting uitgerust moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-06 15:34

JAMF

010 the number of the best

Sowieso vind ik dergelijk onderhoud persoonlijk nauwelijks een argument. Dat zou betekenen dat mensen ook op platte banden rondfietsen en met een ketting die steeds van de tandwielen schiet, want dat soort onderhoud komt niet minder vaak voor.
Weet niet in welk, door fietsenmakers herbevolkt, dorp jij woont, maar ik zie meer wrakken dan knappe goed onderhouden fietsen op straat. Inclusief de slappe banden, rotte ketting, rammelende kettingkast en versleten zadel

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Bigs schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:34:
Mijn Koga Balance uit 2008 heeft gewoon voor en achterlicht (LED) op de naafdynamo, incl. lichtsensor. Helaas wel alleen standlicht achter, niet voor. Nieuwere modellen hebben dat voor ook.
Dit dus. Standlicht voor én achter plus dagrijverlichting. Alles op naaf dynamo, ik zou echt nooit meer terug willen naar iets met batterijen, wat een gezeik is dat zeg.

Dan maar meer betalen, je hebt gewoon altijd goed licht.
Dat was toen wel een dure fiets maar ik neem aan dat dat inmiddels wel is doorgezakt naar het lagere segment en dat je daar ook niet meer met batterijen hoeft te soebatten, toch?
Helaas, ik heb aardig moeten zoeken. Het betekent extra draden trekken en dus extra kosten. Mensen willen graag goedkoop dus zit er nog steeds heel vaak zo'n batterij vreter op.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 21:28
Denk dat je de drempel zo laag mogelijk moet maken. Batterijen vervangen kan iedereen en LED gaat lang mee. Repareren van bedrading en vervangen van lampen is al snel teveel moeite. En wat te denken van de extra trapweerstand door de dynamo :P.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JAMF schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:58:
Weet niet in welk, door fietsenmakers herbevolkt, dorp jij woont, maar ik zie meer wrakken dan knappe goed onderhouden fietsen op straat. Inclusief de slappe banden, rotte ketting, rammelende kettingkast en versleten zadel
Oftewel, die groep rijdt toch wel rond met een half functionele fiets, wat de technologie ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
[...]

Diepte wordt veel lastiger in te schatten bij een klein en knipperend lampje. Als zich er, zoals hierboven gezegd wordt, meer naast elkaar bewegen, is het feest compleet.

[...]

[...]

Zelf vind ik de extra weerstand van een dynamo dan weer funest, ook als het een naafdynamo is. Dan liever die zeldzame keer batterijen wisselen.

Ik gok dat ik minstens 1x per week in de voorlamp nieuwe batterijen zou moeten doen (of opladen). Ik fiets stukken door landelijk buitengebied en bos dus heb geen straatverlichting om bin te schijnen. Pompen en de ketting spannen doe ik nog niet 1x per maand. En een extra weerstand van 1 tot 2 watt is bijna verwaarloosbaar. Een verende vork, zadelpen of te zachte banden kosten veel meer (tot wel 15 watt). En met een rohloff naaf en chainglider is mijn fiets toch niet de meest efficiënte, wel erg onderhouds arm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Altijd leuk die topics hier. TS maakt topic aan en reageert zelf niet meer en iedereen gaat met elkaar in discussie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Bigs schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:34:
Dat lijkt me eigenlijk ook de ideale situatie, maar blijkbaar telt het kostenargument in het geval van fietsen behoorlijk mee.
Gonadan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:03:
Dan maar meer betalen, je hebt gewoon altijd goed licht.
Dat dus inderdaad :)
Puch-Maxi schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:04:
En wat te denken van de extra trapweerstand door de dynamo :P.
Ik heb juist het idee dat het naafdynamo's wel meevalt met de weerstand qua trappen, zeker in combinatie met LED's die niet zoveel wattage nodig hebben.
Hackus schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:11:
Altijd leuk die topics hier. TS maakt topic aan en reageert zelf niet meer en iedereen gaat met elkaar in discussie
*kuch* :)

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 05-02-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Puch-Maxi schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:04:
Denk dat je de drempel zo laag mogelijk moet maken. Batterijen vervangen kan iedereen en LED gaat lang mee. Repareren van bedrading en vervangen van lampen is al snel teveel moeite. En wat te denken van de extra trapweerstand door de dynamo :P.
Wat is er nu een lagere drempel als eenmalig 10 Euro extra uitgeven en voor eeuwig van het gezeur met batterijen af zijn? (Ja over dit soort bedragen gaat het voor een fabriek met de kostprijs). Maar ja mensen hebben liever ergens een niet functioneel stukje design plastic, of en speciaal ontworpen onderdeel dat later niet makelijk door een indstriesstandaard te vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb hier in het VK nog nooit een dynamo-fiets gezien, en mensen kijken me vreemd aan als ik het ze uitleg. Ben nu ook helemaal om en gebruik gewoon van die ledlampjes, en heb meestal een setje batterijen bij me. Het gemak dient de mens.

En ik heb te vaak zelf en gezien gefietst met een kapot licht in NL, hier in het VK zou ik dat niet durven...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bewijst maar weer dat ze daar geen reet begrijpen van fietsen. :P

Batterijen verwisselen gemak? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:00
True schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:03:Laten we overigens niet beginnen over die hippe elektrische fietsen waarbij halve xenonled verlichting is ingebouwd maar de eigenaar die afstelt om niet het fietspad te verlichten maar om voor je te verlichten, resultaat als tegenligger(voornamelijk als fietser op een fietspad) zie je echt geen drol meer.
Gruwelijk irritant is dat ja, met name in het onverlichte buitengebied. Snap niet helemaal waarom die lichtbundels op oneindig zo vaak voorkomen, je zou toch zeggen dat men spoedig doorheeft dat dat niet tof is.

Maargoed, beter dan geen licht, of van die flutledjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 05-02-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Refro schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:08:
Ik gok dat ik minstens 1x per week in de voorlamp nieuwe batterijen zou moeten doen (of opladen). Ik fiets stukken door landelijk buitengebied en bos dus heb geen straatverlichting om bin te schijnen. Pompen en de ketting spannen doe ik nog niet 1x per maand.
Je hebt duidelijk geen ervaring met batterijgevoede lampen, want één keer per jaar is eerder het geval. Ook bij intensief gebruik, maar laten we voor de grap stellen dat het dan één keer per twee maanden nodig is. Dat stelt alsnog weinig voor in vergelijking met het overige onderhoud dat nodig is bij dergelijke afstanden.

Edit: de geteste lampen doen allemaal minstens 80 uur met een setje batterijen. Zelfs als je ontzettend traag fietst gaan ze 2,5 maand mee met 150 kilometer per week. Fiets je steviger door, dan zit je bijna aan een half jaar met die afstanden.
En een extra weerstand van 1 tot 2 watt is bijna verwaarloosbaar. Een verende vork, zadelpen of te zachte banden kosten veel meer (tot wel 15 watt). En met een rohloff naaf en chainglider is mijn fiets toch niet de meest efficiënte, wel erg onderhouds arm
Drie keer raden waarom een verende voorvork, zadelpen of zachte banden niet op mijn fiets te vinden zijn ;)

Wat wel of niet verwaarloosbaar is is aan de eindgebruiker, maar dat het energie kost staat vast. Ik verricht mijn arbeid liever af en toe in de schuur dan continu op straat. Hoe dan ook, de conclusie is dat het een kwestie van voorkeuren is en dat er geen objectief betere optie bestaat. Zelf rol ik liever lekker door dan steeds met extra weerstand te maken te hebben.

Ik zie overigens wel één scenario waarbij een naafdynamo het voordeel heeft - als je een GPS-tracker inbouwt, kan zo'n ding het spul continu van prik voorzien.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 05-02-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
gambieter schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:18:
[...]

Ik heb hier in het VK nog nooit een dynamo-fiets gezien, en mensen kijken me vreemd aan als ik het ze uitleg. Ben nu ook helemaal om en gebruik gewoon van die ledlampjes, en heb meestal een setje batterijen bij me. Het gemak dient de mens.

En ik heb te vaak zelf en gezien gefietst met een kapot licht in NL, hier in het VK zou ik dat niet durven...
Als je geen keuze hebt is het makkelijk inderdaad :) Ik zie zo af en toe wel eens van die GoPro video's van mensen in de UK en daar heerst inderdaad niet bepaald een fietscultuur, iig niet zoals in Nederland of Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 172410 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:28:
Je hebt duidelijk geen ervaring met batterijgevoede lampen, want één keer per jaar is eerder het geval. Ook bij intensief gebruik, maar laten we voor de grap stellen dat het dan één keer per twee maanden nodig is. Dat stelt alsnog weinig voor in vergelijking met het overige onderhoud dat nodig is bij dergelijke afstanden.

Edit: de geteste lampen doen allemaal minstens 80 uur met een setje batterijen. Zelfs als je ontzettend traag fietst gaan ze 2,5 maand mee met 150 kilometer per week. Fiets je steviger door, dan zit je bijna aan een half jaar met die afstanden.
Nou nee, dat geldt absoluut niet voor de standaard batterij lampen die je er af fabriek op krijgt.

Er zijn inderdaad wel zeer goede en zuinige lampen te krijgen, dat is best mooi spul. Maar dan is het hele kosten argument ook van tafel want die zijn wel wat prijziger. :P
Drie keer raden waarom een verende voorvork, zadelpen of zachte banden niet op mijn fiets te vinden zijn ;)

Wat wel of niet verwaarloosbaar is is aan de eindgebruiker, maar dat het energie kost staat vast. Ik verricht mijn arbeid liever af en toe in de schuur dan continu op straat. Hoe dan ook, de conclusie is dat het een kwestie van voorkeuren is en dat er geen objectief betere optie bestaat. Zelf rol ik liever lekker door dan steeds met extra weerstand te maken te hebben.
Fietsen doe je toch ook voor je beweging? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
[...]

Edit: de geteste lampen doen allemaal minstens 80 uur met een setje batterijen. Zelfs als je ontzettend traag fietst gaan ze 2,5 maand mee met 150 kilometer per week. Fiets je steviger door, dan zit je bijna aan een half jaar met die
Ik heb redelijk wat ervaring op mountainbike gebied hiermee maar met een wat sterkere lamp kom je echt niet aan die 80 uur. Of kan jij me een lamp noemen >40 lux die het langer als 50 uur uit houdt? Ik kon er zo snel geen vinden. Ik heb ook liever de zekerheid dat ik gewoon licht heb en niet dat ik ergens in het buitengebied zonder licht staan (ja ik weer van waarschuwingslampjes en doorfietsen op een lager licht niveau, maar waarom al die moeite doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gonadan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:19:
Bewijst maar weer dat ze daar geen reet begrijpen van fietsen. :P

Batterijen verwisselen gemak? :?
Eens in de 2 of 3 maanden? Ja, dat is gemak ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

gambieter schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:43:
Eens in de 2 of 3 maanden? Ja, dat is gemak ;)
Dus iets elke twee of drie maanden moeten doen is meer gemak gaan het nooit hoeven doen? Zit je in de pub of zo? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gonadan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:37:
Nou nee, dat geldt absoluut niet voor de standaard batterij lampen die je er af fabriek op krijgt.

Er zijn inderdaad wel zeer goede en zuinige lampen te krijgen, dat is best mooi spul. Maar dan is het hele kosten argument ook van tafel want die zijn wel wat prijziger. :P
Dat is het mooie - de eerder genoemde tests laten zien dat een lamp van een tientje uitstekend presteert.
Fietsen doe je toch ook voor je beweging? :P
Een fiets is een transportmiddel. Als het puur om de beweging ging had ik wel een loden fiets met aanlopende remmen.
Refro schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:40:
Ik heb redelijk wat ervaring op mountainbike gebied hiermee maar met een wat sterkere lamp kom je echt niet aan die 80 uur. Of kan jij me een lamp noemen >40 lux die het langer als 50 uur uit houdt?
>40 lux is echt niet nodig om wat te zien op een fietspad tussen de weilanden. Ga je in het bos tussen de bomen ravotten, dan heb je wellicht wat meer licht nodig, maar dat is niet echt de gemiddelde user case - zelfs in Nederland niet.

Mountainbikes zijn sowieso een drama op het vlak van efficiëntie (vering, brede banden die niet altijd goed op spanning zijn), dus die paar watt kan er in dat geval ook nog wel bij.
Gonadan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:46:
Dus iets elke twee of drie maanden moeten doen is meer gemak gaan het nooit hoeven doen?
Hoe zit het dan met iets continu moeten doen? :9

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 05-02-2017 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

[...]

[...]

Geen zadelpen? :o
Heb je dan wel een zadel?

Oh wacht een verende zadelpen |:(
Maar veel fietsen hebben wel een verende zadel. :+

[ Voor 13% gewijzigd door MedionAkoya op 05-02-2017 22:52 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gonadan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:46:
Dus iets elke twee of drie maanden moeten doen is meer gemak gaan het nooit hoeven doen? Zit je in de pub of zo? :D
Je vergeet dat een dynamo extra weerstand geeft, en de bedrading lastiger is bij reparaties. Zeker in een heuvelachtig landschap is extra weerstand helemaal niet fijn.

Maar goed, je wilt blijkbaar geen moeite doen erover na te denken. Geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

gambieter schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:51:
Je vergeet dat een dynamo extra weerstand geeft, en de bedrading lastiger is bij reparaties. Zeker in een heuvelachtig landschap is extra weerstand helemaal niet fijn.
Nee hoor, maar een naafdynamo merk je op een normale woon werk fiets niets van. Daar maak je je pas zorgen om als je voor het absolute optimum gaan zoals Camacha. Ook dat is je goed recht uiteraard maar dan heb je het niet meer over de meerderheid. De groep waar de TS over praat zijn grotendeels gewone fietsers waar het zeker wel baat zou hebben.

Reparaties heb je in principe niet nodig, maar als het moet zal het vast lastiger zijn. Nog geen ervaring mee en anders had ik gewoon naar de fietsenmaker als het te lastig wordt. :P
Maar goed, je wilt blijkbaar geen moeite doen erover na te denken. Geen probleem :)
Gaat het wel een beetje? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je krijgt je pub-comment gewoon teruggeserveerd. Je zit al zo in een "X is superieur" vastgezet dat je geen andere opties wilt overwegen. Die LED-lampen zorgen voor de simpelste fiets met zo min mogelijk bedrading en specifieke componenten, en dat is een stuk makkelijker. Dan eens in de zoveel tijd een setje batterijen vervangen, tja, een minuutje "werk".

[ Voor 44% gewijzigd door gambieter op 05-02-2017 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 172410 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:50:
Dat is het mooie - de eerder genoemde tests laten zien dat een lamp van een tientje uitstekend presteert.
Dat kan nooit op alle fronten vergelijkbaar niveau zijn. Zal eens kijken naar die tests.
Een fiets is een transportmiddel. Als het puur om de beweging ging had ik wel een loden fiets met aanlopende remmen.
Da's wel weer het andere uiterste hè. Ik denk dat het in de praktijk wel mee valt. Maar ja, ik stel dan ook schokdempers boven energieverlies bij trappen. :P

[ Voor 92% gewijzigd door Gonadan op 05-02-2017 23:10 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MedionAkoya schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:51:
Geen zadelpen? :o
Heb je dan wel een zadel?
Om onnodige herhaling te voorkomen is het bijvoeglijk naamwoord uiteraard hergebruikt. Iedereen snapt dat het om een zachte zadelpen ging :+
Gonadan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:56:
Daar maak je je pas zorgen om als je voor het absolute optimum gaan zoals Camacha.
Voor het absolute optimum kan je nog veel radicaler te werk gaan. Ik zou het misschien het laaghangende fruit noemen; een efficiëntere rijpositie voor wat hogere snelheden en de continu benodigde inspanning zoveel mogelijk reduceren zonder dat het een nutteloze of kwetsbare fiets oplevert. Het reduceren van onderhoud wordt daarbij ook meegenomen, want meestal leveren technieken op het scherpst van de snede fors in als het allemaal net niet optimaal draait.

Voor mij is het een daily driver binnen en buiten de stad. Bruikbaarheid en betrouwbaarheid spelen dan op diverse manieren een rol. Het is best leuk om daar een beetje mee te pielen en die soms tegenstrijdige variabelen zo optimaal mogelijk tegen elkaar uit te spelen. Tweakers be tweakin'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb mijn verlichting gewoon dubbel uitgevoerd:

LED Strips voor en achter op een accu.
Originele verlichting op de dynamo, voor die enkele keer, dat de accu leeg is.

Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/02/05/10384589_957241110970904_4769728645619855567_n.md.jpg

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

gambieter schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:04:
Je zit al zo in een "X is superieur" vastgezet dat je geen andere opties wilt overwegen. Die LED-lampen zorgen voor de simpelste fiets met zo min mogelijk bedrading en specifieke componenten, en dat is een stuk makkelijker. Dan eens in de zoveel tijd een setje batterijen vervangen, tja, een minuutje "werk".
Nee dat is wat jij zelf invult, ik geef gewoon mijn ervaring en mening. Andersom lijkt het dan eerder dat wat niet strookt met jouw beeld gelijk vast zitten is, hoe wil je dan discussiëren? Ik maak gewoon een grapje met die pub, hoef je niet gelijk zo humorloos over te doen. :)

Vervangen heb ik jaren gegaan en werd ik erg verdrietig van, het moet altijd als het je even niet uit komt. Dus daarna een goede fiets gekocht waarbij alles op de naaf werkt. Na jaren nog nooit stuk geweest, geen extra onderhoud en de extra weerstand merk ik niet.

Prima als je zelf je onderhoud doet, liever alles zo licht mogelijk houd en die draden niet wilt, maar houd de argumenten wel zuiver. Als het batterijen wisselen gemak zou zijn reed niet half Nederland zonder verlichting achter. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gonadan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:18:
Prima als je zelf je onderhoud doet, liever alles zo licht mogelijk houd en die draden niet wilt, maar houd de argumenten wel zuiver. Als het batterijen wisselen gemak zou zijn reed niet half Nederland zonder verlichting achter. ;)
Ik doe zelf geen onderhoud, dan moet ik mijn handen vuil maken ;) . Ik betaal daar mensen voor. Maar componenten zijn goedkoper als ze geen speciale bedrading e.d. moeten hebben, of verschillen tussen merken gaan geven.

Dat half Nederland zonder achterlicht fietst heeft meerdere oorzaken; het snel opblazen van het achterlicht als de voorlamp het niet meer doet, en de "king of the road" houding van de Nederlandse fietser die zichzelf goed beschermd voelt en ook weet dat veel autorijders zelf fietsen. Dat is in Denemarken ook zo, als voetganger moet je maar eens in Kopenhagen zomaar een fietspad overstekken. Je hebt meer kans door een fietser geraakt te worden dan door een auto op de weg ;) .

In andere landen valt dat tegen. In het VK bijvoorbeeld, heeft Chris Grayling, de Minister voor Transport (zeg maar de Infrastructuur en Milieu in NL?), recent nog gezegd dat fietsers geen weggebruikers zijn. En veel autobestuurders zijn nog steeds geen fietsers gewend en kijken ook totaal niet uit. Dan laat je het wel uit je hoofd zonder licht te rijden, veel fietsers hier hebben standaard die reflecterende gele of oranje jassen aan, minstens 3 of 4 LED lampen die ook nog eens fel flikkeren. Alles om maar op te vallen.

Wijlen mijn vader was een zeer enthousiaste fietsenreparateur, dat was zijn pensioenhobby. Hij had een gloeiende hekel aan fietsers zonder licht en wij hebben vaak zat op onze kop gehad van hem, zelfs als volwassenen :p . Maar zelfs hij was om aangaande LED-lampjes met batterijen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

gambieter schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:31:
In andere landen valt dat tegen. In het VK bijvoorbeeld, heeft Chris Grayling, de Minister voor Transport (zeg maar de Infrastructuur en Milieu in NL?), recent nog gezegd dat fietsers geen weggebruikers zijn. En veel autobestuurders zijn nog steeds geen fietsers gewend en kijken ook totaal niet uit. Dan laat je het wel uit je hoofd zonder licht te rijden, veel fietsers hier hebben standaard die reflecterende gele of oranje jassen aan, minstens 3 of 4 LED lampen die ook nog eens fel flikkeren. Alles om maar op te vallen.
De houding ten opzichte van fietsers in veel andere landen is vrij hilarisch. Fietsen is een sport en kan niet gedaan worden zonder dure sportfiets en dito kleding. Uiteraard ben je dan gelijk een fietsfanatist en heb je automatisch ruzie met automobilisten _O-

Dat iedere automobilist zelf ook een fiets in de schuur heeft staan en dat het geen of/of is komt bijna nergens voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
[...]

waar zijn precies die tests genoemd? ik zie ze namelijk niet genoemd worden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
[...]
>40 lux is echt niet nodig om wat te zien op een fietspad tussen de weilanden. Ga je in het bos tussen de bomen ravotten, dan heb je wellicht wat meer licht nodig, maar dat is niet echt de gemiddelde user case - zelfs in Nederland niet.

Mountainbikes zijn sowieso een drama op het vlak van efficiëntie (vering, brede banden die niet altijd goed op spanning zijn), dus die paar watt kan er in dat geval ook nog wel bij.

[...]

Hoe zit het dan met iets continu moeten doen? :9
Wat is dan voldoende 20 lux? Bij een Busch&Muller IQ Speed staat bij 15 lux 50 uur looptijd. Daar zou ik de gestelde 2 maanden niet mee redden als ik reken met 2 x 20x 1,5h = 60h. Ook zou je qua lichtniveau terug gaan naar mijn 1e led lamp van 8 jaar geleden een Bumm led fly. Heb je concreet een lamp die hier geschikt voor zou kunnen zijn en ook nog een beetje aardig geprijsd is? Zullen we zeggen minder als 100 euro.

Qua verlichting ben ik 10 jaar geleden dit soort afstanden begonnen met een banddynamo en halogeenlamp. Daarna een naafdynamo met halogeen geupgrade naar de Bumm fly. En dan sinds 2010 een naafdynamo met een nieuwere versie van de Bumm Fly senso. Die 40 lux is mischien niet altijd nodig maar vaak wel erg fijn. Collega's die onder dezelfde omstandigheden vergelijkbare afstanden fietsen komen ook allemaal op vergelijkbare lampen uit, er zal dan toch wel ergens een kern van waarheid inzitten.
Pagina: 1 2 Laatste