Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Allereerst: ik heb een aantal vragen die allerlei topics overstijgen en hopelijk is het oké dat ik op deze manier dit topic start.

We hebben een jaren 30 huis gekocht met ca. 1000 kuub inhoud, behoorlijk groot dus! We willen graag het huis zo duurzaam mogelijk maken voor een redelijk budget en met maximaal gebruik van de subsidies die worden verstrekt.

Het dak is geïsoleerd met een isolatiewaarde van ca. RD 4. De spouw is 7 cm breed en ongeïsoleerd. Het gehele huis is voorzien van HR++ glas. Tevens is er een splinternieuwe CV ketel met 'gewone' radiatoren geïnstalleerd, in de keuken, uitbouw en gang is vloerverwarming voorzien. De vloeren kunnen we niet (aanvullend) isoleren. Er is een oostenrijkse tegelkachel aanwezig in de woonkamer die we veel gaan stoken. Er staat een garage in de tuin van 4 meter breed en 18 meter lang pal op het zuiden zonder schaduw.

Ik zie een heleboel potentie om het energieverbruik te verlagen ( we hebben niet de illusie gasloos te kunnen worden).

Wat zijn wat de zaken die we zéker gaan doen:

- Spouwmuurisolatie
- PV panelen (zo veel mogelijk)

De bijkeuken is 20m2 groot en daar hangt de CV ketel nu ook, net als de wasmachine en de droger. Ruimte genoeg voor allerlei oplossingen dus. Tevens is direct aan de buitenkant naast de bijkeuken (en dus naast de woning) een ruimte om apparaten te plaatsen (denk aan buitenunits).

Wat kunnen we doen:

- L/W warmtepomp
- Pellet ketel
- WP boiler
- Zonneboiler

Wat zouden jullie doen in dit geval, welke types van welke apparatuur zouden jullie aanschaffen, waarom en waar?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:30

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren gezegd?

Het blijft saai en eentonig maar daar start een renovatie toch wel mee, en elke keer weer dat er zo'n topic gestart wordt (verduurzamen bestaande woning).

Dus zoek de topic op van spouw vullen, kijk of je binnen wanden wilt plaatsen
Kieren dichten en balansventilatie plaatsen.

Radiatoren vervangen naar (Z)LTV convectoren (of meer radiatoren plaatsen)
CV Tuning topic doorspitten

PV panelen plaatsen
Topic Zonneboilers doornemen en overige ruimte benutten voor Zonneboiler, tot ongeveer 50% subsidie als je Sanitair water en verwarming ondersteuning erbij doet.

Warmtepomp (L/W en W/W) topic doornemen en kijken hoe het i.c.m. met het grote buffervat van de zonneboiler gecombineerd kan worden.

En als de badkamer wordt verbouwd natuurlijk gelijk die Douche WTW plaatsen.

Zo je hebt een weekend leesplezier :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-11 16:14
Je kan ook grotere radiatoren plaatsen, dat werkt ook. Misschien minder goed dan de speciale ltv-radiatoren maar wel een stuk goedkoper.

Ik denk dat je geen kruipruimte hebt gezien de leeftijd van de woning?

[ Voor 21% gewijzigd door Jron667 op 03-02-2017 20:51 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou eerst de spouw isoleren.
dan nog ergens een andere isolatie actie bedenken om gebruik te kunnen maken van de subsidie.
hier kan je wel leuk meten wat je energieverlies is bij bepaalde temperatuur. zie je ook dat ventilatie ook veel verlies oplevert (als je de makkelijke isolatie/kierdichting hebt gedaan).
http://www.bouw-energie.b...dules/verwarmingsvermogen

dan kan je misschien de oude radiatoren wel laten zitten en pallet/wp met zonneboiler (=gratis subsidie boilervat) installeren. mooiste (wel iets duurder) is met 2 verschillende vaten werken, waarvan 1 voor de verwarming (zoveel mogelijk bufferen met zonneboiler).
qua stroomverbruik alles afdekken met zonnepanelen.

douche wtw is een leuke simpele upgrade.

Nukezone FTW

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je niet gasloos hoeft, dan heeft een pelletketel weinig zin.
Ik zou de spouw isoleren, misschien voorzetwanden, kierdichting zoveel mogelijk regelen, douche-wtw en automatische ventilatie CO2 gestuurd.

Als het budget dan nog een hybride warmtepomp toelaat, die eraan knopen (Daikin heeft mooie met een Intergas ketel, maar een Elga met je bestaande ketel kan natuurlijk ook).

Dan pas PV neerleggen tot maximaal je jaarverbruik (is namelijk makkelijk achteraf te doen, de installatietechnische aanpassingen voor de andere dingen zijn vervelender).

Een warmtepompboiler staat ergens onderaan het lijstje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Markprinsen
Bedankt voor alle tips. Inderdaad, spouwmuur isolatie gaat er in komen. Dan komen er geen voorzetwanden meer, gezien het karakter van het huis en de authentieke details wordt dat erg lelijk.

Het aanleggen van een ventilatie systeem lijkt me vrij lastig in een bestaande woning (hoewel de verdiepingsvloeren hout zijn)?

Ik geloof zelf niet zo in zonneboilers maar ik kan het mis hebben natuurlijk, als het buiten warm is dan hoef ik binnen ook niet te stoken. En als het binnen warm moet zijn schijnt buiten vaak geen zon. Of werkt het ook in de winter als CV ondersteuning?

Ik zie veel Elga's langs komen maar wat is een alternatief (met iets meer vermogen) voor de Elga? Integratie met CV ketel is fijn natuurlijk.

• Jron667
Markprinsen schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 07:24:
Ik zie veel Elga's langs komen maar wat is een alternatief (met iets meer vermogen) voor de Elga? Integratie met CV ketel is fijn natuurlijk.
Een Zubadan?

https://www.alklima.nl/pr...adan-inverter-warmtepomp/

Ik woon in een jaren 20 huis. In de afgelopen jaren 5 daken vervangen, de daken zijn nu goed geisoleerd. Tevens de spouwmuur laten isoleren + een gedeelte wat geen spouw heeft vanaf buiten laten isoleren. Zonnepanelen liggen er al een paar jaar en HR++ glas hebben we ook overal. We zijn een paar stappen verder dan jou maar nog steeds bezig dus dit topic blijf ik volgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Jron667 op 04-02-2017 08:54 ]

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023

Ik geloof zelf niet zo in zonneboilers maar ik kan het mis hebben natuurlijk, als het buiten warm is dan hoef ik binnen ook niet te stoken. En als het binnen warm moet zijn schijnt buiten vaak geen zon. Of werkt het ook in de winter als CV ondersteuning?

ZB is een prachtige aanvulling. Het is eigenlijk het hart van je complete SWW voorziening en SWW stroom door heel je huis. Je kan je water voor de wasmachine ermee voorverwarmen (scheelt ons 50% op wassen), je SWW voorverwarmen in de minder zonnige periodes (in december en januari zie ik toch minimaal 10 graden opwarming op grijze dagen) en vanaf pak hem beet eind maart tot oktober gebruik je geen gas meer voor SWW.

CV ondersteuning heb ik ook, is leuk, maar verwacht er nou niet te veel van. Ik denk dat het misschien 5% opvangt van de CV vraag, maar dat is ook erg afhankelijk van je isolatiegraad.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik een ZB combineren met een douche WTW.

Volgens mij zijn er geen grotere broers van de ELGA. Je komt dan al gauw op een L/W WP die je bivalent moet aansluiten. Kan natuurlijk ook. Zorg er wel voor dat je je huis kan warmhouden met een lage aanvoertemperatuur. Dus dan komt isoleren weer eerst aan bod en het vergroten van je afgiftesysteem :)

• Powrskin
  • Niet online
de focus lijkt me duidelijk.
eerst op isolatie concentreren en hierna kijken wat er mogelijk is met ander soort warmte/stroom opwek.

dus minimaal 2x isolatie + douche wtw, misschien nog ergens een kozijn of deur.
dan kan je daarna je subsidie teruggave gebruiken voor zonnepanelen/boiler/wp/pellet.

Elga zou ik alleen doen als je net een nieuwe cv hebt, mocht die ook aan vervanging toe zijn (of ouder dan een jaar of 7) dan is een wp of pellet een betere en ook veel goedkopere oplossing.

zonneboiler wekt qua kw in oppervlakte ongeveer net zoveel op als (redelijk goede) zonnepanelen.
zoals hierboven gezegd, werkt dit het hele jaar door. vooral met vloerverwarming kan hij het hele jaar door de cv helpen en er zit gewoon veel meer subsidie op dan op zonnepanelen.
Ook is het gewoon leuk dat je 7 maanden helemaal 0kwijt bent aan warm water/verwarming.

Nukezone FTW

• ollie1965

ollie1965

Het aanleggen van een ventilatie systeem lijkt me vrij lastig in een bestaande woning (hoewel de verdiepingsvloeren hout zijn)?

Ook bij ons gewoon balans ventilatie aangelegd in een woning van '72.
Maar als je op kieren jacht gaat (en goed doet), dan moet je ventileren. Doe je dat niet dan krijg je gratis gezondheidsproblemen. Heb je een leuk huis wordt je er ziek van......

Geen opbrengst van een zonneboiler is afhankelijk van de verhouding heatpipes en het aantal liters water.
Dat is in NL meestal behoudend, 1 buis 10 liter, in Duitsland is het 1 op 8 of beter.
Maar met de subsidie die nu hier is zie je al systemen met 1 op 5, dat tikt pas lekker aan (zowel subsidie als
warmte)
Het klopt procentueel is het niet veel, maar wel mooi mee genomen, lees maar hierboven en in het zonneboiler topic.

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 04-02-2017 22:47 . Reden: - ]

Dit , hierom en hierom

• Jron667
ollie1965 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 22:45:
[...]
Ook bij ons gewoon balans ventilatie aangelegd in een woning van '72.
Maar als je op kieren jacht gaat (en goed doet), dan moet je ventileren. Doe je dat niet dan krijg je gratis gezondheidsproblemen. Heb je een leuk huis wordt je er ziek van......
Ik zie altijd de opmerkingen isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Op welk moment moet je balansventilatie aan gaan leggen? Want het kost best wel wat geld.

Hoe zijn je ervaringen met de geplaatste balansventilatie?

• ollie1965

ollie1965

Jron667 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:30:
[...]

Ik zie altijd de opmerkingen isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Op welk moment moet je balansventilatie aan gaan leggen? Want het kost best wel wat geld.

Hoe zijn je ervaringen met de geplaatste balansventilatie?
Op het moment dat het aandeel van CO2 en ander VOC's te hoog wordt en dat is veel sneller dan de meeste denken!

Bouwbesluit is naar mijn mening te hoog (als ik sommige rapporten lees) zelf heb ik de bovennorm van 750 gesteld voor hier. Gelukkig wordt het dat niet hier doordat we een overbemeten installatie hebben 1 voor boven, 1 voor beneden (WHR930).

Tip lees: CO2-meters voor in huis

Dit , hierom en hierom

• Jron667
Eerst maar eens het co2-gehalte meten in huis. Als het te hoog is dan laat ik gelijk balansventilatie plaatsen.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Jron667 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:29:
Eerst maar eens het co2-gehalte meten in huis. Als het te hoog is dan laat ik gelijk balansventilatie plaatsen.
Dat gaat vanzelf omhoog als je aanwezig bent en gaat ook weer naar beneden als je er niet bent en er wordt geventileerd, hetzij natuurlijk hetzij mechanisch.

Het bouwbesluit hanteert 1200ppm als grens, maar dat is erg fors. In de klimaattechniek hanteren we voor een binnenklimaatklasse A maximaal 800 ppm, wat globaal overeenkomt met 45 m3/h per persoon.

Als je de mogelijkheid hebt leg balansventilatie (goed) aan. Het reduceert enorm je warmteverlies en het verbeterd enorm je binnenklimaat qua stabiele temperatuur, vochthuishouding en CO2 niveau.

• Jron667
Rhaelak schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:48:
[...]

Dat gaat vanzelf omhoog als je aanwezig bent en gaat ook weer naar beneden als je er niet bent en er wordt geventileerd, hetzij natuurlijk hetzij mechanisch.

Het bouwbesluit hanteert 1200ppm als grens, maar dat is erg fors. In de klimaattechniek hanteren we voor een binnenklimaatklasse A maximaal 800 ppm, wat globaal overeenkomt met 45 m3/h per persoon.

Als je de mogelijkheid hebt leg balansventilatie (goed) aan. Het reduceert enorm je warmteverlies en het verbeterd enorm je binnenklimaat qua stabiele temperatuur, vochthuishouding en CO2 niveau.
Als ik voor balansventilatie ga dan laat ik het aanleggen, ik laat dit soort klussen liever door een vakman doen.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-11 09:24
Een neef van mij heeft het huis gekocht waar eerst zijn ouders in woonden en daarvoor zijn opa en oma.
Die is niet gaan kutten met spouwmuur na isoleren.
De oude buitengevel is weg gebroken, dikke isolatieplaten zijn aangebracht aan het binnenspouwblad en een nieuwe gevel wordt er weer omheen gemetseld ;) _/-\o_

• Jron667
bluemoon23 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:10:
Een neef van mij heeft het huis gekocht waar eerst zijn ouders in woonden en daarvoor zijn opa en oma.
Die is niet gaan kutten met spouwmuur na isoleren.
De oude buitengevel is weg gebroken, dikke isolatieplaten zijn aangebracht aan het binnenspouwblad en een nieuwe gevel wordt er weer omheen gemetseld ;) _/-\o_
Grondige aanpak. Als ik dat in ons huis had moeten doen dan was ik een kapitaal kwijt geweest. Het bewoonde gedeelte van ons huis is 30 meter diep en 6 meter hoog, dat is best veel muur. We hebben ervoor gekozen om na te isoleren met korrels, kosten rond de 3000 euro.

• Powrskin
  • Niet online
Jron667 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:02:
[...]

Als ik voor balansventilatie ga dan laat ik het aanleggen, ik laat dit soort klussen liever door een vakman doen.
zit 800e subsidie op, dus dan ben je alweer een stukkie heen.

Nukezone FTW

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Bij een jaren dertig woning lopen de binnenmuren nog de grond in. In mijn huis verlies ik daar het meeste warmte mee. Binnenschilisolatie is het toverwoord en dat is best mooi te maken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Markprinsen
Van binnen of buiten isoleren is eigenlijk geen optie. Buiten is te duur. Binnen kan gewoon niet mooi zijn (zeer diepe dagkanten et cetera) en ook duur (alles moet van de muren af, radiatoren en CV buizen verhangen, etc).

We gaan eerst maar is een paar spouwmuur bedrijven laten kijken in de spouw.

Ik heb dan ook niet de illusie dat ik richting huidige bouwnormen kan isoleren en dat hoeft ook niet. Ik wil alleen de stookkosten redelijk houden/maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Markprinsen op 12-02-2017 20:02 ]

• Jron667
Markprinsen schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:00:
Van binnen of buiten isoleren is eigenlijk geen optie. Buiten is te duur. Binnen kan gewoon niet mooi zijn (zeer diepe dagkanten et cetera) en ook duur (alles moet van de muren af, radiatoren en CV buizen verhangen, etc).

We gaan eerst maar is een paar spouwmuur bedrijven laten kijken in de spouw.

Ik heb dan ook niet de illusie dat ik richting huidige bouwnormen kan isoleren en dat hoeft ook niet. Ik wil alleen de stookkosten redelijk houden/maken.
Wij hebben een stuk laten doen, een klein deel van het huis is dubbelsteens. Dat gedeelte is van buiten geisoleerd met platen en daaroverheen keralit. Ziet er prachtig uit maar voor het gehele huis niet te betalen. Kosten inclusief plaatsing ik denk bijna 100 euro per vierkante meter. En de muur komt 15 tot 20 cm naar voren, waardoor de ruiten verder naar binnen vallen.

https://1drv.ms/i/s!Ahlxb1LKQBOMh5Ig7DKhAwfY8RYO-Q

Voor de rest is het spouw met spouwmuurisolatie. In combinatie met het isoleren van het dak ging onze gasrekening dusdanig omlaag dat we een telefoontje van het energiebedrijf kregen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jron667 op 13-02-2017 17:08 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom niet even contact opnemen met een isolatieexpert bij een dergelijk groot project? Die kosten (als ze er al zijn) vallen in het niet bij de potentiële winst die een expert met zich mee brengt. Regio Rotterdam heeft de Woonwijzerwinkel met gratis advies aan huis, wellicht is er ook zoiets bij jou in de buurt.

[ Voor 22% gewijzigd door Aikon op 13-02-2017 10:28 ]

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 22:08
Ook wij lopen rond met het idee eem ouder, vrijstaand, huis te kopen (bj 1926). Ik betwijfel of er uberhaupt een spouw aanwezig is, lijkt erop dat het allemaal enkel laags steen is, en het dak is ook niet geïsoleerd. De vorige eigenaar heeft er wel dubbele beglazing ingelegd, en er is in de jaren 70 behoorlijk verbouwd, maar dat waren ook niet de gouden tijden der isolatie, dus daar houdt het waarschijnlijk wel mee op qua isolatie waardes. Stookkosten waren dan ook richting de 250-300 euro p/m.
Zit dus ook aan energie besparende middelene te denken. Hoop ook op zonnepanelen, maar deze kunnen niet tegen de schuine daken worden geplaatst, maar bovenop het dak is er weer een vlag gedeelte, dus daar zullen die komen (zullen niet erg veel zijn). Verder in eerste instantie een pelletkachel voor in de woonkamer (van 180m3), en dan is er hopelijk ook nog vloerisolatie mogelijk.

Staat wel in de planning om met de woonkamer te beginnen, deze geheel te strippen (allemaal zachtboard :'( ) en dan profielen te plaatsen, isolatie ertussen en gips er tegen aan.

Het dak zullen we kamer voor kamer gaan isoleren in de loop der jaren.

[ Voor 4% gewijzigd door CrazyOne op 05-04-2017 06:23 ]

Pagina: 1