Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelofff
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-04 14:10
Beste Tweakers,

Het is alweer bijna zeven jaar geleden dat ik mijn eerste pc kocht en het wordt tijd voor een nieuwe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer zal voornamelijk gebruikt worden om te browsen, films en series te kijken en uiteraard zo nu en dan gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
800 tot 900 euro (assemblage doe ik zelf). Dit is trouwens exclusief monitor, muis, keyboard ssd, hdd en cd-rom speler.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn monitoren neem ik mee
Acer (https://tweakers.net/pric...09/acer-v223hq-zwart.html),
Benq (https://tweakers.net/pric...2/benq-gw2270h-zwart.html)
en een oude samsung tv die voornamelijk wordt gebruik als serie/film scherm.
SSD https://tweakers.net/pric.../crucial-bx200-240gb.html
HDD's
Samsung https://tweakers.net/pric...d103sj-1tb/specificaties/
en Seagate https://tweakers.net/pric...op-hdd-3tb/specificaties/

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uiteraard alle compunenten en een schoevendraaier kan ook wel van pas komen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1MSI B250 Krait Gaming€ 113,95€ 113,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 277,95€ 277,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 109,90€ 109,90
1Scythe Mugen 5€ 44,95€ 44,95
1Crucial CT8G4DFS824A€ 39,49€ 39,49
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 72,50€ 72,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,69

Onderbouwing bepaalde producten:
Videokaart, stil onder een bepaalde kracht (lees stilstaande fans) + toekomst bestendig dmv 8GB GDDR5
Systeemkast, kwam als één van de beste uit de test met het oog op stilte.
CPU-koeler, kwam ook al één van de beste uit de test met de laagste dB-waardes in de guide naar geschikte onderdelen.
Ram, simpelweg wat gepakt wat ook voorkwam bij andere topics
Voeding, Stil, volgens The Mask één van de stilste in zijn voeding topic. Ook heb ik gekeen naar de Bitfenix Whisper en de Cooler Master (zie lijsje hieronder). Maar ik geloof dat deze twee iets meer geluid produceren.
Verder neem ik aan dat 400W genoeg is om dit systeem te laten draaien?

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Whisper BWG450M€ 77,50€ 77,50
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 141,50

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Om eerlijk te zijn maakt het merk of eventuele kleuren me weinig uit aangezien de kast zonder window is. mocht een product er wat gelikter uitzien met dezelfde specs/prijs prefereer ik deze uiteraard.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zou ik een Atx moederbord hebben zodat alles goed bereikbaar is.
De computer moet stil zijn, liefst zo stil mogelijk, daarom ook de Fractal kast, de Scythe Mugen, de MSI videokaart en de be quiet voeding.

Momenteel heb ik drie beeldschermen op 1080p waarvan ik niet verwacht deze binnen korte termijn te vervangen. Het is dus belangrijk dat de computer drie monitoren aan kan, ik game by the way niet op drie schermen.

Fps, liefst zo hoog mogelijk alhoewel ik niet verwacht de meest zware games te spelen op deze computer omdat ik al een PS4 heb. Spellen die ik van plan ben te spelen zijn: Cities Skylines en Planet coaster en eventuele AAA-games in de toekomst.

en uiteraard als laatste een minimaal 5.1 (sound) of beter moederbord.

Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet

Wat verwacht je van ons?
Advies, het liefst een bevestiging met je mening of de samengestelde computer wel stil zal zijn of verbeterpunten.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en eventueel meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-05 17:33
pricewatch: MSI B250 Krait Gaming heeft betere audiouitgangen en is verder gelijk. Als je rekening houdt met deze actie https://nl.hardware.info/...ij-kaby-lake-moederborden, is het even duur.

Om welke reden moet het stil zijn? Wil je gamen naast je slapende vriendin? Wil je dat hij aan blijft staan wanneer je slaapt en praktisch idle is (e.g. uploaden/downloaden)? Wil je dat hij stil is als je films kijkt?

Er zijn veel gradaties in stil, en bij verschillend verbruik zijn ook andere componenten luidruchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelofff
lactaxative schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 16:52:
pricewatch: MSI B250 Krait Gaming heeft betere audiouitgangen en is verder gelijk. Als je rekening houdt met deze actie https://nl.hardware.info/...ij-kaby-lake-moederborden, is het even duur.

Om welke reden moet het stil zijn? Wil je gamen naast je slapende vriendin? Wil je dat hij aan blijft staan wanneer je slaapt en praktisch idle is (e.g. uploaden/downloaden)? Wil je dat hij stil is als je films kijkt?

Er zijn veel gradaties in stil, en bij verschillend verbruik zijn ook andere componenten luidruchtig.
Hoi, bedankt voor je reactie, dat moederbord ziet er inderdaad iets interessanter uit.
Op het gebied van stilte wil ik het zo hebben dat ik hem niet - of nauwelijks - hoor terwijl ik aan het leren ben. Momenteel maakt mijn computer best wat geluid wat stoort tijdens het leren. Je zou dus kunnen zeggen dat stilte tijdens idle erg belangrijk is. Maar als stilte tijdens browsen, films kijken of eventueel gamen ook mogelijk is wil ik daar best wat extra voor uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-05 11:39
Als je voor stilte gaat heb je de juiste videokaart gekozen. Er is echter een beter alternatief voor dezelfde prijs in de categorie cpu koeler. pricewatch: Scythe Mugen 5

Met een 400 watt voeding zit je overigens meer dan safe.

[ Voor 14% gewijzigd door youridv1 op 04-02-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelofff
youridv1 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:31:
Als je voor stilte gaat heb je de juiste videokaart gekozen. Er is echter een beter alternatief voor dezelfde prijs in de categorie cpu koeler. pricewatch: Scythe Mugen 5

Met een 400 watt voeding zit je overigens meer dan safe.
Youri, bedankt voor je aanmerking. Deze CPU-koeler koelt inderdaad beter lees ik, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-05 11:39
Roelofff schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:49:
[...]

Youri, bedankt voor je aanmerking. Deze CPU-koeler koelt inderdaad beter lees ik, bedankt.
geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
Roelofff schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:15:
[...]
Hoi, bedankt voor je reactie, dat moederbord ziet er inderdaad iets interessanter uit.
Op het gebied van stilte wil ik het zo hebben dat ik hem niet - of nauwelijks - hoor terwijl ik aan het leren ben. Momenteel maakt mijn computer best wat geluid wat stoort tijdens het leren. Je zou dus kunnen zeggen dat stilte tijdens idle erg belangrijk is. Maar als stilte tijdens browsen, films kijken of eventueel gamen ook mogelijk is wil ik daar best wat extra voor uitgeven.
Als het vooral om stilte tijdens idle gaat, heb je het meest aan een stille behuizing en CPU koeler. De i32 staat stil als de temperaturen laag genoeg zijn. Dit is dus zeker een aanrader. Op een 65 Watt processor is de i32 onder load in een goede kast ook niet te horen. Hetzelfde geldt voor de Mugen 5, maar die is vooral voor overklokkers en X99 chipset gebruikers. Door zijn grootte kan hij namelijk veel meer dan 65 Watt afvoeren, wat hier niet nodig is.

Een stille voeding is ook niet erg relevant. Je kunt dan beter de kwalitatief betere pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M kiezen, die overigens ook gewoon stil is. Voedingen maken net als andere componenten vooral herrie onder load. Dit ga je in dit systeem niet halen, aangezien je maar 200 watt verstookt.

Tijdens gamen zal zelfs de stilste GPU alles overstemmen. Het enige wat dan nog helpt is een stille behuizing, en die heb je al.

Uiteindelijk zijn waarschijnlijk de HDD's het luidste in je systeem, dus het is misschien aan te raden om alles wat je tijdens het leren gebruikt op de SSD te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou als je een RX480 wil eerder deze nemen: pricewatch: Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G

Je zegt op zoek te zijn naar een stil systeem, de Gigabyte kaarten schakelen hun actieve koeling uit als ze onder de 40 graden zitten qua temperatuur. Ik heb zelf de GTX 1060 van Gigabyte en het scheelt zeker in geluid. Als je dingen doet als internet, e-mail en Office taken staat vrijwel alle koeling uit of op minimaal. Dat zorgt voor een hele stille computer.

De gelinkte RX 480 komt goed uit de tests van Tweakers: reviews: RX 480 en GTX 1060: negen videokaarten getest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

CMD-Snake schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:03:
de Gigabyte kaarten schakelen hun actieve koeling uit als ze onder de 40 graden zitten qua temperatuur.
Doet een MSI dat niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Geen idee, ik weet alleen van de Gigabyte kaarten dat ze dit doen.

Lees anders voor de zekerheid de test van Tweakers waar ze een flink aantal GTX 1060 en RX 480 kaarten aan de tand voelen. Die Gigabyte kaart scoorde als beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

CMD-Snake schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:26:
[...]

Geen idee, ik weet alleen van de Gigabyte kaarten dat ze dit doen.

Lees anders voor de zekerheid de test van Tweakers waar ze een flink aantal GTX 1060 en RX 480 kaarten aan de tand voelen. Die Gigabyte kaart scoorde als beste.
Ik weet het wel, ik vroeg mij alleen af of jij het wist aangezien je zo stellig de Gigabyte adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelofff
lactaxative schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:24:
[...]

Als het vooral om stilte tijdens idle gaat, heb je het meest aan een stille behuizing en CPU koeler. De i32 staat stil als de temperaturen laag genoeg zijn. Dit is dus zeker een aanrader. Op een 65 Watt processor is de i32 onder load in een goede kast ook niet te horen. Hetzelfde geldt voor de Mugen 5, maar die is vooral voor overklokkers en X99 chipset gebruikers. Door zijn grootte kan hij namelijk veel meer dan 65 Watt afvoeren, wat hier niet nodig is.

Een stille voeding is ook niet erg relevant. Je kunt dan beter de kwalitatief betere pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M kiezen, die overigens ook gewoon stil is. Voedingen maken net als andere componenten vooral herrie onder load. Dit ga je in dit systeem niet halen, aangezien je maar 200 watt verstookt.

Tijdens gamen zal zelfs de stilste GPU alles overstemmen. Het enige wat dan nog helpt is een stille behuizing, en die heb je al.

Uiteindelijk zijn waarschijnlijk de HDD's het luidste in je systeem, dus het is misschien aan te raden om alles wat je tijdens het leren gebruikt op de SSD te zetten.
Bedankt voor je aanvulling. Welke koeling bedoel je precies met i32? de https://tweakers.net/pric...ctic-freezer-i32/reviews/ toevallig? Ik geloof dat de Mugen kwalitatief net wat beter is, waardoor die naar mijn mening waarschijnlijk ook langer meegaat. Over het aantal Watts, als deze veel hoger komen houdt dat dan in dat de voeding er harder voor moet gaan werken waardoor die meer geluid zal maken?

Voor de voeding had ik gelezen dat de Whisper inderdaad ook erg stil is alleen ik kreeg de indruk dat de be quiet nog stiller was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LS88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 19:01
Momenteel in de pricewatch, 8gb ddr 4 reepje, voor deze prijs zou ik het niet nalaten. Bestel er gelijk twee en dan zit je de komende jaren safe. pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A

[ Voor 3% gewijzigd door LS88 op 04-02-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 12:42
De artic freezer i32 is zeker stil de mugen ook maar die is meer bedoeld voor OC de 480 8gb red devil is bij mij weten het stilste Corsair CX450M is goed en meer dan voldoende ik heb zelf de fractal define mini c met 480 4gb red dragon en de i32 en hoor bijna niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
Roelofff schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:56:
[...]
Bedankt voor je aanvulling. Welke koeling bedoel je precies met i32? de https://tweakers.net/pric...ctic-freezer-i32/reviews/ toevallig? Ik geloof dat de Mugen kwalitatief net wat beter is, waardoor die naar mijn mening waarschijnlijk ook langer meegaat. Over het aantal Watts, als deze veel hoger komen houdt dat dan in dat de voeding er harder voor moet gaan werken waardoor die meer geluid zal maken?

Voor de voeding had ik gelezen dat de Whisper inderdaad ook erg stil is alleen ik kreeg de indruk dat de be quiet nog stiller was.
Blijkbaar vergeten de i32 te linken, die inderdaad ja. De Mugen is een vrij groot lomp ding, maar in principe maakt dat niet zo uit. Ze zullen allebei stil zijn. Langer meegaan is niet erg relevant voor CPU koelers, die dingen gaan eeuwig mee, of tenminste zo lang ze op de sockets passen.

Als een voeding meer stroom moet leveren, loopt er logischerwijs ook meer stroom door, waardoor er meer warmte geproduceerd wordt. De fan schakelt dan omhoog om deze warmte af te voeren. Bij 200 watt zijn zelfs degelijke budgetvoedingen stil, dus de BWG450M zeker ook. Qua geluidsniveau gaat het hier om erg minimieme verschillen, maar de Straight power 10 verwacht ik ook iets stiller te zijn. Het zou me verbazen als je daadwerkelijk een meting kon vinden die dat bewijst, elke geluidsmeting is tenslotte anders dan de andere, en dus onvergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelofff
LS88 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:08:
Momenteel in de pricewatch, 8gb ddr 4 reepje, voor deze prijs zou ik het niet nalaten. Bestel er gelijk twee en dan zit je de komende jaren safe. pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A
Top, die zet ik erin, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Anoniem: 660294 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:00:
Ik weet het wel, ik vroeg mij alleen af of jij het wist aangezien je zo stellig de Gigabyte adviseert.
Maar wat is dan het hele punt hiervan? Ik geef alleen mijn 2 cents. Kennelijk moet het een trivia wedstrijd worden.

Mij boeit het niet wel merk er gekozen wordt, ik deel enkel mijn ervaringen.
Pagina: 1