Switchie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 02:17:
Ergo. Als het voornamelijk "stress" is wat je wilt ontwijken zou ik mij voornamelijk richten op de inhoud van een functie ipv het aantal uur pw. De factor stress ga je namelijk niet kunnen ontwijken door een paar uur minder te werken.
Ik plak deze vier even bij elkaar omdat ze samen de kern van mijn verhaal raken (al ben ik het niet met Switchie eens dat tijd geen factor is in stress. Een half uur in een druk feestje staan of 4 uur maakt wel degelijk heel veel uit in hoeveel energie het kost / welke stress het oplevert, dat is absoluut niet lineair).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb stage gelopen (5x8) bij een erg klein bedrijfje dat software schreef, dat was behoorlijk relaxed, soms wel bugs die met enige spoed geplet moesten worden maar over het algemeen geen deadlines of zo. Enige stress daar was mijn leidinggevende die mij vertelde dat ik een harde schijf moest maken en dan boos werd als ik na vraaggesprekken en designrondes en aftekening (door hem) met een harde schijf aan kwam want ik had toch kunnen weten dat hij een ventieldopje bedoelde? Verder daar ook het een en ander aan systeembeheer gedaan; het bedrijf en de klanten waren dusdanig klein dat ze daar verder niemand voor hadden.
Om een aantal redenen daar weggegaan en bij een ICT dienstverlener terecht gekomen, wederom 5x8. Dat was een baan waar ze me in eerste instantie 1/3e op Windows systeembeheer wilde hebben, 1/3e op Linux systeembeheer en 1/3e op software design. Dat leek een match made in heaven maar ik merkte al snel dat ik dat systeembeheer toch echt heel veel leuker vond dan het programmeren, en gelukkig groeide dat bedrijf snel genoeg dat ik al snel full time systeembeheer kon gaan doen.
Bij dat bedrijf ben ik overspannen thuis komen zitten door een aantal factoren. Deels bore-out maar paradoxaal genoeg ook deels overwerkt omdat alle moeilijke vraagstukken bij mij terecht kwamen en de administratieve druk ook erg hoog was. Steeds mensen aan je bureau met vragen, continue uren verantwoorden waardoor je soms op een dag al een uur kwijt was aan het uitmesten van de e-mail van die dag, een uur aan het in TOPdesk zetten van wat je teruggemailt had en een uur aan verantwoorden waar je tijd in had gestoken. Ben je 3 uur verder en hen je 30 minuten kunnen schrijven waarna je manager komt vragen wat je de andere 2.5 uur hebt gedaan. Maar ook heel veel klantcontact, mensen bellen, geen servicedesk die telefoontjes afvangt dus bij grotere storingen continue gestoord worden bij het fixen door mensen die niet doorhebben (en ook niet echt door kunnen hebben) dat hun telefoontje er alleen maar voor zorgt dat de fix langer op zich laat wachten. Dat ging dus mis...
Ondertussen kende ik mijn vrouw al, die woonde 80 km verderop, om allerlei redenen was het oneindig veel praktischer dat ik bij haar ging wonen en niet andersom dus toen iets dichterbij (haar

) huis gezocht. Nu werk ik in een ziekenhuis, fulltime is daar 36 uur dus 4x9uur met de woensdag vrij, collega's om me heen die hetzelfde kunnen als ik waardoor niet alle moeilijke vragen automatisch meer bij mij komen, geen billable hours en dus ook maar minimale urenverantwoording, en eerlijk is eerlijk, het is er gewoon niet zo hectisch als het bij een commercieel bedrijf is.
Waar ik bij die ICT dienstverlener dus met 24 uur wel klaar zou zijn geweest houd ik het hier makkelijk 36 uur uit en heb ik geen moeite met overwerkacties. Ik kan me bemoeien met VMware, blade enclosures, core-switches, datacenter-switches, de storage... Kortom, ik wordt wel gestimuleerd maar niet begraven, ideaal...
Bottom line, WAAR je werkt en WAT je doet maakt vaak heel veel uit in hoe je je voelt, iedereen is natuurlijk anders maar het kan goed zijn dat het op je stageplek met 24 uur wel klaar was maar dat je ergens anders wel full time kunt werken. En als je (bijvoorbeeld) weet dat mensen bellen je meer lepeltjes kost dan wanneer je ze kunt mailen (of dat je zelfs alleen maar 2e lijns tickets terug naar de helpdesk hoeft te koppelen) dan kun je daar je werkgever / functie ook op uitzoeken.