Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 11:05
Ik wil met dit topic even wat ervaring/feedback opvragen om te kijken wat ik kan verwachten als ik dadelijk afgestudeerd ben en ga solliciteren.

Ik ben op dit moment 27 jaar en ik hoop over grofweg een half jaar afgestudeerd te zijn voor mijn opleiding (HBO ICT eindrichting Infrastructure Design). Voor mijn werkzaamheden zou ik graag bij een groot datacenter of ISP willen werken, en me veel willen bezig houden met switching/routering/firewall's/etc.

Ik ben tijdens mijn vorige stage erachter gekomen dat 40 uur in de week werken er voor mij gewoon niet in zit, door simpelweg teveel stress/vermoeidheid (als gevolg van een psychische beperking).

Nu ben ik me de laatste tijd aan het verdiepen in de arbeidsmarkt en in vacatures. Ik zie veel droomvacatures met leuke werkzaamheden, echter zijn deze praktisch allemaal gebaseerd op 40 uur p/w of 1fte. Af en toe zie je nog wel een 36 uur of 32 uur, maar ik denk dat ik qua werkbelasting eerder op 24 a 27 uur per week uitkom.

Dus nu is mijn vraag eigenlijk: wat kan ik verwachten als ik met deze werkbelasting ga solliciteren op vacatures waar 40 uur "gewenst" is? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben of een mening over hebben, vanuit een leidinggevende functie of uit eigen ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Veel werkgevers zijn er niet heel happig op omdat ze voor dezelfde FTE dan anderhalf tot twee mensen nodig hebben. Dat betekent veel werk overdragen, werknemer vaak niet bereikbaar en extra overhead.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
hangt er ook sterk vanaf wat voor werk je doet. Als je bijvoorbeeld "alle" ICT regelt voor een paar bescheiden bedrijven kun je vaak 1 dag per week per bedrijf werken oid. Maar bij grotere clubs is het gewoon heel afhankelijk van de leidinggevende.

Vaak is fulltime wel de norm en is minder dan 4 dagen wel wat minder handig, maar het zal zeker niet onmogelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het zal imho vooral lastig zijn om met die voorwaarden ergens binnen te komen. Als je als starter tijdens je sollicitatie voor een vacature, waar ze een fulltime iemand vragen, al aangeeft dat je maar 24u wilt werken zullen ze heel snel iemand anders kiezen vrees ik. Maar als je ergens zit, zal het doorgaans iets makkelijker zijn om aan te geven dat je één (of misschien wel twee) dagen minder wilt werken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 11:35

BLACKfm

o_O

Tja, 40 uur werken != 40 uur werken. Je hebt ook werkgevers die het niet zo nauw nemen met de werkdruk en ook blij zijn als er in ieder geval een aanspreekpunt is of iemand aanwezig is om ad-hoc een probleem op te lossen.

Ik kan me geen voorstelling maken van wat de werkzaamheden bij een ISP of datacentrum helemaal moeten voorstellen, maar kan me niet indenken dat het de hele week stressen is om werk af te krijgen. Kan me in ieder geval wel voorstellen dat je ook dagen helemaal niks te doen hebt omdat alles gewoon 'werkt'.

Maar vacatures zijn er dan ook weer om het ideale plaatje binnen te hengelen, er zijn net zo goed bedrijven die al blij zijn als ze een reactie krijgen op een vacature. Het bespreekbaar maken lijkt me sowieso belangrijk.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 17:05
Het is natuurlijk lastig beoordelen, maar is het ook niet gewenning? Ik merkte dat ik er tijdens mijn stage ook veel moeite had met het wisselen van een ~20 uur durende school week, naar 40+ uur met stage opdracht er nog bovenop.

Uiteindelijk ben ik 36u gaan werken en is het gewoon geworden. Je leert beter omgaan met de druk/je werk beter indelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-05 09:16
Ik heb geen glazenbol waarin ik kan zien of mensen zulke uren gaan accepteren. Mijn gevoel zegt dat je 32/36 uur zal moeten accepteren als een start. Je kan dan wellicht op een later moment voorstellen om nog een dag minder te gaan werken.

Had je wel een leuke stage dan? Als ik terugkijk naar mijn vorige stage en ik had op basis van die ervaringen moeten beslissen hoeveel uur ik wil werken, dan was ik nooit gaan werken :') Gelukkig was die stage niet respresentatief voor alle werkgevers in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Je schrijft dat je een psychische beperking hebt, mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe dat dan precies zit? Naar mijn mening zit er namelijk best veel verschil tussen werkzaamheden, als jij als consultant het hele land door rijdt om overal te schroeven dan is dat heel zwaar. Zit jij 24 uur achter een bureau, dan is dat niet fysiek gezien niet zwaar. Maar hoe zie jij dit voor je in combinatie met de werkzaamheden die je wil doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Weet je zeker dat dit door je psychische beperking komt, of misschien ook (deels) door andere zaken zoals bijvoorbeeld:

Te weinig slaap
Veel sporten
Veel tv, films, series kijken
Veel gamen
Hobbies
~100 andere mogelijkheden~

Ik ken wel wat mensen die zeggen veel moeite te hebben met zoveel uur werken, maar als ik dan bekijk wat ze allemaal doen / willen doen naast het werk dan denk ik ook ja geen wonder dat je stressig en / of moe wordt (gaan hand in hand natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
Ben je officieel deels afgekeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Crasheeee schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:21:
Ik heb geen glazenbol waarin ik kan zien of mensen zulke uren gaan accepteren. Mijn gevoel zegt dat je 32/36 uur zal moeten accepteren als een start. Je kan dan wellicht op een later moment voorstellen om nog een dag minder te gaan werken.

Had je wel een leuke stage dan? Als ik terugkijk naar mijn vorige stage en ik had op basis van die ervaringen moeten beslissen hoeveel uur ik wil werken, dan was ik nooit gaan werken :') Gelukkig was die stage niet respresentatief voor alle werkgevers in NL.
Glazen bol is niet nodig, ik ben gewoon oprecht benieuwd naar ervaringen en meningen op dit gebied.

Mijn stage was destijds niet leuk, want daar zijn een hoop dingen fout gegaan. Echter was dit gewoon allemaal te herleiden vanwege het feit dat ik 40 uur moest werken.
FiXeR.nl schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:24:
Je schrijft dat je een psychische beperking hebt, mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe dat dan precies zit? Naar mijn mening zit er namelijk best veel verschil tussen werkzaamheden, als jij als consultant het hele land door rijdt om overal te schroeven dan is dat heel zwaar. Zit jij 24 uur achter een bureau, dan is dat niet fysiek gezien niet zwaar. Maar hoe zie jij dit voor je in combinatie met de werkzaamheden die je wil doen?
Simpel en kort gezegd, ik heb gewoon meer tijd nodig om te herstellen van een werkdag. Ik ben goed in het compenseren van mijn beperkingen, echter kost dat gewoon bakken vol met energie. Niet alleen op het werk, maar ook als ik een familiefeestje heb of naar een concert ga dan heb ik tijd nodig om daarvan te herstellen. Google eens op "spoon theory" of lepeltjes theorie, dat dekt de lading wel.
ToFast schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:32:
Weet je zeker dat dit door je psychische beperking komt, of misschien ook (deels) door andere zaken zoals bijvoorbeeld:

Te weinig slaap
Veel sporten
Veel tv, films, series kijken
Veel gamen
Hobbies
~100 andere mogelijkheden~
Ik slaap 10 uur per nacht, en die heb ik hard nodig (nee, ik slaap echt niet teveel en ja, dat is onderzocht).
Verder sport ik 2 a 3 uur per week, dat zijn een van de weinige dingen waar ik energie van krijg en stress mee verlaag. Gamen doe ik niet en ik heb ook geen TV. Muziek en fotografie zijn twee hobby's van me en daar haal ik plezier uit.

Verder geldt hetzelfde als mijn reactie op FiXeR hierboven, Google eens op "spoon theory" of lepeltjes theorie.
B-lex schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:38:
Ben je officieel deels afgekeurd?
Ik heb (behalve 2 uur per week vakkenvullen) nooit officieel gewerkt, dus ik kom voor een hoop dingen vanuit de UWV niet in aanmerking.

Waar ik wel voor in aanmerking kom is een Wajong, echter moet je daar tegenwoordig 100% afgekeurd voor worden. En ik heb volgens het UWV gewoon een beperkt arbeidsvermogen (ook al is het maar 4 uur per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Overigens, het is een droom van mij om 40 uur te kunnen werken in een leuke functie. Echter is dat niet realistisch, en ben ik daarom op zoek naar wat de mogelijkheden wel zijn.

Ik weet dat non-profit organisaties (ziekenhuizen, gemeente's, etc) wel meer open staan voor mensen met beperkingen en daar ook wel aan mee willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BLACKfm schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:24:
Tja, 40 uur werken != 40 uur werken. Je hebt ook werkgevers die het niet zo nauw nemen met de werkdruk en ook blij zijn als er in ieder geval een aanspreekpunt is of iemand aanwezig is om ad-hoc een probleem op te lossen.

Ik kan me geen voorstelling maken van wat de werkzaamheden bij een ISP of datacentrum helemaal moeten voorstellen, maar kan me niet indenken dat het de hele week stressen is om werk af te krijgen. Kan me in ieder geval wel voorstellen dat je ook dagen helemaal niks te doen hebt omdat alles gewoon 'werkt'.

Maar vacatures zijn er dan ook weer om het ideale plaatje binnen te hengelen, er zijn net zo goed bedrijven die al blij zijn als ze een reactie krijgen op een vacature. Het bespreekbaar maken lijkt me sowieso belangrijk.
Je werkt duidelijk niet in de ICT bij een datacentertoko :) Dat geef je uiteraard ook al aan, maar het kan juist zeer stressvol zijn. Altijd deadlines en bij problemen moet je er gewoon staan. Uiteraard allemaal sterk afhankelijk van je uiteindelijke positie.
Het is al genoemd, maar het is voor een bedrijf gewoon veel makkelijker om 1 iemand full time te hebben. 32 of 36 is dan vaak nog best bespreekbaar, maar ga je echt lager zitten dan denk ik dat je kansen heel snel kleiner worden.

Als je het doet voor lagere stresslevels, dan is de vraag of 32 uur ook echt minder stress op zou leveren. Je ziet dat de praktijk toch vaak is dat je een full time baan moet doen in minder tijd, omdat 1 dag minder natuurlijk geen kans biedt om een 2e persoon aan te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 03-02-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:34

sebasd

loopt op espresso

Een van mijn opdrachtgevers is een social enterprise waar mensen met autisme aan het werk zijn (in de IT). Daarvan werken er veel ook een stuk minder dan 40 uur in de week.

Bestaat er niet ook zoiets voor mensen met jouw beperking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
ImmortalSoul schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:55:
Ik weet dat non-profit organisaties (ziekenhuizen, gemeente's, etc) wel meer open staan voor mensen met beperkingen en daar ook wel aan mee willen werken.
Dat zijn ook de organisaties die meer dan gemiddeld open staan of juist behoefte hebben aan deeltijders.

Topicstarter zou bepaalde intermediairs ook in de gaten kunnen houden (niet de klassieke detacheerders, want die zijn daar absoluut niet op ingericht).

En als het echt niet wil dan is er wellicht wat te bereiken via een werkervaringstraject via UWV of iets in die richting. Zo kun je in elk geval de eerste treden op de arbeidsmarkt zetten. Voor bedrijven is dit risicoloos. Heb eind vorig jaar ook iemand geinterviewd daarvoor die in eerste instantie ook voor 24uur zou beginnen, max 32 en een indeling die past bij de capaciteiten.

Voor werkgevers gelden overigens diverse voordelen en beperkingen van risico's met werknemers met een officieel vlekje (zoals Wajong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:21

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Het zal je niet direct aan het antwoord helpen of < 40 uur geaccepteerd wordt binnen de sector waarin je wilt werken, maar ik zou je willen adviseren om te informeren bij het UWV of een werkgever mogelijk korting op werkgeverslasten kan krijgen wanneer hij jou aanneemt.

Zo kan het namelijk zijn dat het UWV je loon de eerste paar maanden betaalt, het UWV (en niet je werkgever) je loon doorbetaalt bij ziekte, of dat je werkgever op andere manieren korting op de diverse werkgeverslasten kan krijgen wanneer hij je aanneemt. Gezien je aangeeft een Wajong te hebben c.q. er voor in aanmerking te komen lijkt me dit namelijk zeer reëel.

Dit zou dan iets zijn wat ter sprake kan komen tijdens een sollicitatie waardoor de werkgever wellicht geneigd is je een kans te geven, ondanks dat je niet fulltime inzetbaar bent.

Leesvoer op de site van Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...nsen-met-arbeidsbeperking

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

ImmortalSoul schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:33:
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben of een mening over hebben, vanuit een leidinggevende functie of uit eigen ervaring.
Imho betekent een rol als manager / leidinggevende, dat je snel >40u draait.
Je bent verantwoordelijk voor het aansturen van collega's en moet wilt op zijn minst bereikbaar zijn als zij aan het werk zijn.

Je hebt een mooie opleiding genoten en bij functies op dit niveau heb je al snel bepaalde verantwoordelijkheden richting klanten, collega's etc. Beperkte werktijden gaan hiermee imho niet hand in hand.

Het klinkt misschien cru, maar als louter 40 uur werken jou teveel is, zou ik een rol als manager, leidinggevende what so ever überhaupt niet ambiëren. Besef je dat je in een dergelijke rol mentaal gezien eigenlijk 24/7 aan het werk bent.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Switchie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 01:55:
Imho betekent een rol als manager / leidinggevende, dat je snel >40u draait.
Ik neem eerlijk gezegd aan dat hij vraagt om reacties van mensen die personeel aannemen vanuit een leidinggevende functie, dwz of ze part-timers zouden aannemen, niet dat hij gelijk leidinggevend wil worden.
Dus nu is mijn vraag eigenlijk: wat kan ik verwachten als ik met deze werkbelasting ga solliciteren op vacatures waar 40 uur "gewenst" is? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben of een mening over hebben, vanuit een leidinggevende functie of uit eigen ervaring.
Het zal helemaal afhangen van de concurrentie, wat ze zoeken en of er regelingen zijn zoals UVW en zo. NIet geschoten is altijd mis, je kunt contact opnemen en het vragen. Veel part-timers beginnen full-time en bouwen dan af als ze eenmaal er wat langer zitten, waarbij ze gebruik maken van interne regelingen, maar die gaan natuurlijk niet op als je probeert binnen te komen.

Als je het heel droog bekijkt, zal een leidinggevende liever geen part-timer hebben, behalve als die part-timer zoveel beter is dan de full-time concurrentie. Dan zal je dus of naar de genoemde regelingen moeten gaan kijken, of een netwerk inschakelen, of je toch wat breder richten door ook andere banen dan de droombanen te bekijken en werkervaring op te doen, zodat je beter weet wat je echt aankan. Stage is niet altijd representatief voor de werkvloer.

[ Voor 60% gewijzigd door gambieter op 04-02-2017 02:04 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

gambieter schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 02:00:
[...]

Ik neem eerlijk gezegd aan dat hij vraagt om reacties van mensen die personeel aannemen vanuit een leidinggevende functie, dwz of ze part-timers zouden aannemen, niet dat hij gelijk leidinggevend wil worden.

[...]
Zo had ik hem inderdaad ook kunnen lezen dus excuses mocht ik het verkeerd geïnterpreteerd hebben :)

Blijft echter wel dat HBO+ functies een stuk verantwoordelijkheid met zich meebrengen. Al ben je fysiek gezien 28 uur werkzaam, maak je mentaal gezien vaak alsnog overuren.
Zal mijn huidige job zeker niet beschouwen als representatief maar als ik alle uren optel waarin ik mentaal bezig ben met werken kom ik snel op >60u pw. Lijkt mij voor iemand die vanwege psychische motieven minder wil werken niet echt aan te raden.

Ergo, afgaande op de wensen van TS zal hij imho snel uitkomen op een functie onder zijn opleidingsniveau.
Ik ben tijdens mijn vorige stage erachter gekomen dat 40 uur in de week werken er voor mij gewoon niet in zit, door simpelweg teveel stress/vermoeidheid (als gevolg van een psychische beperking).
Voor mijn werkzaamheden zou ik graag bij een groot datacenter of ISP willen werken, en me veel willen bezig houden met switching/routering/firewall's/etc.
Ik zie veel droomvacatures met leuke werkzaamheden
1. Ik snap niet helemaal hoe een droomvacature stress kan veroorzaken. Of het is geen droomvacature of je hanteert een andere definitie van het woord stress
2. Stress is imho niet inherent verbonden aan tijd. Mocht mijn huis nu spontaan ontbranden creëer je binnen nuttele seconden een behoorlijk stressniveau terwijl ik daarentegen 80u aaneensluitend konijnen kan aaien zonder enige vorm van stress.
3. Bij x functie hoort een bepaalde mate van verantwoordelijkheid welke kan zorgen voor stress. Of deze functie in 10, 20, of 40 uur wordt beoefend maakt wat betreft verantwoordelijkheden en dus mogelijke stress niets uit.

Ergo. Als het voornamelijk "stress" is wat je wilt ontwijken zou ik mij voornamelijk richten op de inhoud van een functie ipv het aantal uur pw. De factor stress ga je namelijk niet kunnen ontwijken door een paar uur minder te werken.

[ Voor 91% gewijzigd door Switchie op 04-02-2017 03:51 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Leuk werk met verantwoordelijkheden in de ICT met minder dan 36 uur/week is het zelfde als een ton salaris per maand en alleen maar met je hobbies bezig zijn. Onrealistisch. Voor veel werk, zeker wanneer je verantwoordelijk bent, op HBO niveau wordt er veel van je verwacht. Sterker nog, de werkdag houd niet op na 8 uurtjes. zeker wanneer je werkzaamheden de "core" van de IT raken zoals netwerken en storage.

Er zijn veel banen bij de overheid waar je met "beperkingen" aan de slag kunt in de ICT, maar zelfs met HBO zie ik deze banen vaak niet boven junior/medior niveau uitkomen. Maar je kunt natuurlijk ook geluk hebben.

Persoonlijk gun ik iedereen een leuke baan, maar iemand die ik niet s'avonds kan bellen wanneer er opeens een melding uit een monitor systeem komt en er is extra expertise nodig omdat de calamiteitendienst het niet aan kan is niet echt een pretje als je verantwoordelijk bent voor de infrastructuur.

Dus je moet gewoon geluk hebben. En daarnaast het geluk hebben dat je niet alsnog af brand. Want heb genoeg mensen zien afbranden als ze week in week uit 50/60 uurige diensten draaien wat in de ICT niet ongewoon is tijdens drukke periodes. Daarnaast wordt het na een jaar ook vervelend als steeds maar de zelfde moeten opdraven voor projecten omdat er 1 of meerdere collega's vanwege "iets" steeds niet hoeven mee te werken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Wim-Bart schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 05:03:
Persoonlijk gun ik iedereen een leuke baan, maar iemand die ik niet s'avonds kan bellen wanneer er opeens een melding uit een monitor systeem komt en er is extra expertise nodig omdat de calamiteitendienst het niet aan kan is niet echt een pretje als je verantwoordelijk bent voor de infrastructuur.
Veel sectoren hangen aan elkaar van de parttimers en daar gaat het ook om functies waarbij echt altijd iemand beschikbaar moet zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan de zorg. Dat zoiets in de IT niet zou kunnen lijkt daarmee vooral een kwestie van wat men gewend is en niet van wat de taak vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Je zou bij de overheid kunnen kijken. Heel veel van mijn collega's werken parttime en dat geldt voor alle functies: projectmanagers, it-architecten, ontwikkelaars, infrastructuurspecialisten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 15:46
Ik denk wel dat het mogelijk is maar je moet heel goed zoeken, en wellicht wat je precies binnen de ICT wil doen / betekenen / bijdragen wellicht wat verbreden. De norm in een groot gedeelte van de sector is fulltime; maar tijdens mijn sollicitatiegesprek bij mijn huidige werkgever noemden ze vanuit zichzelf dat je ook minder kon werken, tot zelfs 50%.

[ Voor 51% gewijzigd door Intercity op 04-02-2017 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Intercity schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 07:03:
Ik ben zelf altijd opgevoed met het idee dat er meer is dan alleen werk; tijd met je kinderen kunnen spenderen (ze zien opgroeien) of meer tijd voor hobbies of buiten in de natuur zijn.
Ook vakspecifiek kan je buiten je baan ontzettend veel leren. Je kunt je brood verdienen met computers en toch dingen leren buiten je werktijden die je anders zelden tot nooit gezien had. Mensen staren zich soms zo blind op het treetje boven en onder waar ze nu staan dat de rest volledig buiten beeld verdwijnt.

Ook zonder kinderen of zelfs hobby's is zelfontplooiing en verbreding een waardevolle toevoeging. Dat hoeft helemaal geen of of te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:17

Theo

moederbord

Lepels!
Zou het voor jou hepen om lepels te besparen als je deels thuis kunt werken? Dat je bijv 1.5 dag thuis werkt? Dat scheelt je iig weer een paar lepels voor het heen en weer moeten reizen.

Verder is het gewoon erg lastig; de maatschappij gaat er helaas van uit dat je alles moet kunnen. En zolang er niks te zien is aan je, willen mensen geen rekening houden met je 'beperking'

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:51
Wim-Bart schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 05:03:
Leuk werk met verantwoordelijkheden in de ICT met minder dan 36 uur/week is het zelfde als een ton salaris per maand en alleen maar met je hobbies bezig zijn. Onrealistisch.
Dat vindt ik te kort door de bocht. 32 uur/week is in de IT vrij gebruikelijk. Minder dan 32uur/week dan weer niet. Maar misschien dat TS mogelijkheden ziet in 32 uur/week, en op termijn deels thuis te werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door t_captain op 04-02-2017 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
In Nederland is het ongeveer als volgt geregeld (generalisatie):

- mannen werken 32-40 uur per week
- vrouwen werken 16-32 uir per week
- technische ICT functies worden ingevuld met mannen

En daar zit het probleem. Medisch sectetaresse 20 u/week? Wordt heel normaal gevonden. Datacenter engineer 20 u/week? We zoeken even verder omdat we een fulltime kandidaat in gedachten hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
Goed dat je alles hebt uitgelegd. Vanuit je topicstart konden nogal wat vooroordelen in het spel komen en men kan beter advies geven met een totaalplaatje. Ik zou ook adviseren het bij de overheid / gemeenten te proberen. Desnoods onder je niveau of tegen lager loon, een toontje lager zingen kan ook behoorlijk wat stress verminderen (hoeft niet perse zo te zijn natuurlijk).

Heel veel bellen en solliciteren en openheid verschaffen zoals je hier ook hebt gedaan en ooit komt er wat op je pad, misschien wel sneller dan je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Die cijfers kloppen idd wel werk zelf ook al decennia in de ict met 32-40u p wk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

BLACKfm schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:24:
Volgens mij:
  • Bij een heel groot bedrijf zijn er misschien mensen die de kantjes er af lopen.
  • Middelgroot zeker niet.
  • Bij een klein bedrijf heb je dat misschien wel.
Maar vrijwel de hele bedrijfswereld wil alles kantje boord doen tegenwoordig waardoor werknemers continu op hun tandvlees lopen. Dat is althans mijn theorie. Om ons zoveel mogelijk uit te persen. ;w

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ImmortalSoul schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:37:
Simpel en kort gezegd, ik heb gewoon meer tijd nodig om te herstellen van een werkdag. Ik ben goed in het compenseren van mijn beperkingen, echter kost dat gewoon bakken vol met energie. Niet alleen op het werk, maar ook als ik een familiefeestje heb of naar een concert ga dan heb ik tijd nodig om daarvan te herstellen. Google eens op "spoon theory" of lepeltjes theorie, dat dekt de lading wel.

[...]

Ik slaap 10 uur per nacht, en die heb ik hard nodig (nee, ik slaap echt niet teveel en ja, dat is onderzocht).
Verder sport ik 2 a 3 uur per week, dat zijn een van de weinige dingen waar ik energie van krijg en stress mee verlaag. Gamen doe ik niet en ik heb ook geen TV. Muziek en fotografie zijn twee hobby's van me en daar haal ik plezier uit.
De "spoon theory" die je noemt is geen medisch erkend iets. Het is een uitleg die iemand ooit op een blog heeft gezet over haar chronische ziekte. Wil je om medische redenen minder gaan werken dan zal je toch naar de dokter moeten voor diagnose. Mogelijk als je een diagnose hebt dan er dingen mogelijk zijn om je beter de dag door te laten komen. Er zijn genoeg chronische ziektes die gebrek aan energie als symptoom hebben.

Wellicht dat er ook een kleine gewenning plaats moet vinden. Je schrijft voor je stage geen echte werkervaring te hebben. Als je dan 40 uur per week moet werken komt dat als een hele schok. Mogelijk kan je hier toch aan "wennen" dat het beter samengaat met je gebrek aan energie.

Met deze situatie zoals die nu is heb je weinig kans om aangenomen te worden. Je wil eigenlijk een baan van 36-40 uur laten halveren in uren. Maar weinig werkgevers gaan daarin mee als er om een fulltime kandidaat gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-04 15:39
De ICT sector is één van de grootste sectoren.
Zeer ruim aanbod van werk.
Er zullen vast wel jobs zijn die halftijd zijn in te vullen.
Natuurlijk heb je dan wel het loon verlies.

maar gaan solliciteren voor een fulltime functie, wegens de invulling van de job, en dan vertellen dat je eigenlijk maar halftijds kan werken?
Dan moet je niet verwonderd zijn dat je geen werk zult vinden.

Het advies is inderdaad een diagnose te krijgen. Die lepel theorie is gewoon medische onzin.
Denk je echt dat iedere afgestuurde na een jarenlang mild regime van student zijn, de eerste weken/maanden geen weerslag zal hebben als die 40u / week werkt met alle stress/deadlines/... die erbij komen?

OF
Je kan fulltime gaan werken, na een bepaalde periode ziek zijn en dan terug in het werk stappen met 'progressief werken' (da's een regeling in België).
Da's halftijd terug beginnen binnen u voltijds contract en de andere helft van u voltijdsloon word bijgelegd door de ziekenkas. Echter is er voor de werkgever geen enkele verplichting om u een halftijdse functie aan te bieden, door eventuele ziekte. Hij kan gewoon eisen dat je voltijds terug komt, of dat je je ontslag indient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 10:17

Hokkie

Hello

CMD-Snake schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:51:Maar weinig werkgevers gaan daarin mee als er om een fulltime kandidaat gevraagd wordt.
Als ik een vacature plaats voor 38 uren, wil ik graag iemand hebben voor 38 uren. Deze uren zijn niet uit de lucht gegrepen, maar berekend op basis van de werkzaamheden die gedaan moeten worden, personeelsbudgetten, etc.

Je zou het bedrijf kunnen bellen en vragen of de vacature ook als DUO-baan mag worden ingevuld. Probleem is dat je dan een collega moet hebben, die dat ook wil. Misschien loopt daar intern wel één rond...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 08:32

zomertje

Barisax knorretje

Probeer het eens bij de overheid. Ik denk dat het lastig is zoals al veel geschreven wordt hierboven.

Ik ben zelf ook in een dergelijke situatie beland, maar dan later in mn werkende leven.
Ik werk 4x5 uur. Je zou dus kunnen denken aan 4x7 bijvoorbeeld. Dan ben je toch 4 dagen aanwezig en bereikbaar. Ik werk ook tussen 9 en 15u, dus eigenlijk op t moment dat iedereen ook aan t werk is.

Maar binnenkomen is t lastigs, ik zou die link van t uwv hierboven proberen. Good luck.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 09:40

RVW

Voor mijn werkzaamheden zou ik graag bij een groot datacenter of ISP willen werken, en me veel willen bezig houden met switching/routering/firewall's/etc.
"ImmortalSoul, zou jij die core-router kunnen herconfigureren? Wanneer vraag je? Nou, uiteraard tijdens ons vaste onderhoudswindow: komende nacht dus, van 3:00 tot 4:00...!"

M.a.w. dat soort functies met beperkte uren, en 10 uur slaap gaat hem niet worden vrees ik. Ik denk dat je beter naar Service Desk-achtige functies kunt kijken bij grote bedrijven/overheid: die zijn regelmatig ook in parttime in te vullen, en voor deze functies hoef je buiten je vaste werktijden vrijwel nooit wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 01:32

Fiber

Beaches are for storming.

RVW schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:13:
[...]

"ImmortalSoul, zou jij die core-router kunnen herconfigureren? Wanneer vraag je? Nou, uiteraard tijdens ons vaste onderhoudswindow: komende nacht dus, van 3:00 tot 4:00...!"

M.a.w. dat soort functies met beperkte uren, en 10 uur slaap gaat hem niet worden vrees ik. Ik denk dat je beter naar Service Desk-achtige functies kunt kijken bij grote bedrijven/overheid: die zijn regelmatig ook in parttime in te vullen, en voor deze functies hoef je buiten je vaste werktijden vrijwel nooit wat te doen.
In veel van dat soort functies hebben ze vaak juist liever een grote groep 'flexwerkers' om uit te putten die allemaal parttime werken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
  • Laatst online: 15-11-2022
Geef niet te snel op in elk geval. Er zijn best plekken waar het wel kan. Schrijf open sollicitaties op bedrijven die aangeven meerdere functies open hebben en/of stageplekken: dat zijn vaak bedrijven waar wat meer ruimte is om heen en weer te schuiven. Probeer vooral ook de balletjes op te gooien in het netwerk: omdat openlijk adverteren duur is, wordt dat naar mijn ervaring meestal niet gedaan voor kleinere functies: als men een advertentie plaatst is de nood hoog, en de kans dus klein dat men met minder genoegen neemt.
Kijk ook of er bedrijven zijn die diversiteitsbeleid hebben of die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel hebben staan, want ook die willen wellicht eerder meedenken.

Succes. Ik heb destijds een fijne functie gevonden voor 28 uur (dus 1 dag vrij en de werkdagen net iets korter.)

Aan alle werkgevers zou ik willen meegeven: we richten de maatschappij samen in, dus mogelijkheden creeren voor diverse mensen is wenselijk, ook parttime. Voor veel werkzaamheden, juist in de IT, is dat ook prima haalbaar.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, 32 uur per week is wel haalbaar, minder dan dat wordt gewoon moeilijk bij veel bedrijven. Wel kun je in bepaalde functies vaak thuiswerken.

Ik heb ooit overigens bewust voor programmeren gekozen ipv netwerkbeheer, vanwege de stabielere werktijden. Veel beheeractiviteiten vinden plaats op minder toffe tijden ('s nachts en in het weekend).

Als programmeur werk ik in principe gewoon van half 9 tot 5 (uitzonderingen daargelaten, soms ontkom je er niet aan om ook in eigen tijd iets te doen als er grote issues zijn).

PS:
Als dit over autisme gaat, dan kan ik je vertellen dat werk juist ook als stabiliserende factor kan werken. Het kan fijn zijn om elke dag in een bepaald ritme te zitten met dezelfde mensen. Ik heb altijd de eerste maanden als stressvol ervaren bij een nieuwe werkgever, maar op een gegeven moment wen je aan de nieuwe situatie en de mensen en dan valt de stress deels weg.

Dat je zo'n stage vervelend vond, zegt dus nog niet per definitie iets over een echte baan waar je langer gaat werken en op den duur vrij relaxt met elkaar omgaat.

Persoonlijk vond ik de middelbare school stressvoller en ik kon mij er ook niet toe aanzetten naar de hogeschool te gaan en ben toen maar op afstand gaan studeren.

Dus voor mij is jouw verhaal een soort omgekeerde wereld (ik heb Asperger btw).

[ Voor 58% gewijzigd door Lethalis op 04-02-2017 12:19 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 16:42
Ik werk zelf 4x9, 36 uur dus. Dat is redelijk gangbaar aan 't worden op veel plekken. Bij ons is 32 uur ook nog wel te bespreken maar minder dan dat wordt lastig; de overhead van jou als werknemer wordt dan wel erg hoog.

Je zou dan kunnen overwegen om als ZZPer aan de slag te gaan, dan draag je die overhead zelf. Ook daar zul je relatief gezien meer moeite hebben om aan klussen te komen, en het is daarnaast lastiger voor mensen zonder werkervaring. Misschien dus een idee om eerst voor 32 of 36 uur te gaan en later richting ZZP-schap te gaan?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
CMD-Snake schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:51:
De "spoon theory" die je noemt is geen medisch erkend iets. Het is een uitleg die iemand ooit op een blog heeft gezet over haar chronische ziekte. Wil je om medische redenen minder gaan werken dan zal je toch naar de dokter moeten voor diagnose. Mogelijk als je een diagnose hebt dan er dingen mogelijk zijn om je beter de dag door te laten komen. Er zijn genoeg chronische ziektes die gebrek aan energie als symptoom hebben.
Qinshi schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:06:

Het advies is inderdaad een diagnose te krijgen. Die lepel theorie is gewoon medische onzin.
Denk je echt dat iedere afgestuurde na een jarenlang mild regime van student zijn, de eerste weken/maanden geen weerslag zal hebben als die 40u / week werkt met alle stress/deadlines/... die erbij komen?
Ik heb mijn diagnose (die ik al jaren officieel erkend heb) even bewust buiten dit topic gelaten, puur vanwege het feit dat er geen discussie over mijn klachten/diagnose hoeft te zijn. Ik heb goed zicht op mijn beperkingen en ik voel me niet prettig dat ik hier een verhaal ga doen met mijn klachten en/of medische geschiedenis (en ik neem aan dat daar veel mensen ook niet op zitten te wachten).

Wat ik heb of wat ik kan staat op dit moment gewoon even buiten de discussie, ik heb daarom mijn vraag/informatie in de topicstart zo simpel en beknopt mogelijk gehouden: Ik heb een psychische beperking en kan ongeveer 24 a 27 uur per week werken, wat zijn de ervaringen hierin?

Die spoon theory heb ik even aangehaald omdat er mensen waren die toch vragen hadden over waarom ik geen 40 uur kan werken.
Qinshi schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:06:
Je kan fulltime gaan werken, na een bepaalde periode ziek zijn en dan terug in het werk stappen met 'progressief werken' (da's een regeling in België).
Da's halftijd terug beginnen binnen u voltijds contract en de andere helft van u voltijdsloon word bijgelegd door de ziekenkas. Echter is er voor de werkgever geen enkele verplichting om u een halftijdse functie aan te bieden, door eventuele ziekte. Hij kan gewoon eisen dat je voltijds terug komt, of dat je je ontslag indient.
Hier zou ik me om twee dingen niet comfortabel bij voelen: Allereerst zou ik dan bij mijn sollicitatie moeten liegen over wat ik kan, en ten tweede moet ik dan een periode mijn gezondheid gaan opofferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zegt 24 a 27 uur. Is dat gebaseerd op je stage periode? Hoog inzetten is dan onverstandig, want als gesalarieerd medewerker zijn de verwachtingen hoger, niet lager.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Laatst online: 06-05 07:38
Nu ben ik me de laatste tijd aan het verdiepen in de arbeidsmarkt en in vacatures. Ik zie veel droomvacatures met leuke werkzaamheden, echter zijn deze praktisch allemaal gebaseerd op 40 uur p/w of 1fte. Af en toe zie je nog wel een 36 uur of 32 uur, maar ik denk dat ik qua werkbelasting eerder op 24 a 27 uur per week uitkom.
Kan prima, vooral als je goed bent. Natuurlijk staat het niet in de vacature, je moet er simpelweg om vragen.

32uur waarvan 1 thuiswerkdag, is dat haalbaar voor je?

Eventueel kan je zelfs minder vragen als het bedrijf je wilt, maar misschien moet je dan een concessie maken (bv oproepbasis).

Daarnaast is 40uur vanuit 1990 ontstaan uit de industrie. Alles wordt intussen geautomatiseerd en er is vooral behoefte aan innovatiekracht. Minder werken OF minder mensen aan het werk wordt de standaard.

Resultaat > tijd op locatie, mensen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
gambieter schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:01:
Je zegt 24 a 27 uur. Is dat gebaseerd op je stage periode? Hoog inzetten is dan onverstandig, want als gesalarieerd medewerker zijn de verwachtingen hoger, niet lager.
Bij mijn vorige stage ben ik begonnen met 40 uur, dat is daarna terug geschaald naar 32 uur maar toen had de stress van de 40 uur al zijn tol geëist.

Plan is nu om met 24 a 27 uur te beginnen, gewenning krijgen en als het mogelijk is naar 32 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
ImmortalSoul schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:57:
Ik heb mijn diagnose (die ik al jaren officieel erkend heb) even bewust buiten dit topic gelaten, puur vanwege het feit dat er geen discussie over mijn klachten/diagnose hoeft te zijn. Ik heb goed zicht op mijn beperkingen en ik voel me niet prettig dat ik hier een verhaal ga doen met mijn klachten en/of medische geschiedenis (en ik neem aan dat daar veel mensen ook niet op zitten te wachten).

Wat ik heb of wat ik kan staat op dit moment gewoon even buiten de discussie, ik heb daarom mijn vraag/informatie in de topicstart zo simpel en beknopt mogelijk gehouden: Ik heb een psychische beperking en kan ongeveer 24 a 27 uur per week werken, wat zijn de ervaringen hierin?
Dan is het simpel, je zal het moeilijk gaan krijgen bij het vinden van werk. Je bent een starter op de arbeidsmarkt met een flinke beperking en dat werkt flink tegen je. Was je nu een ervaren Cisco-god met een beperking dan kon je nog wat compenseren.

Zeker binnen de ICT aan de technische kant kan het werk onregelmatig zijn en de uren soms lang. Een datacenter gaat niet op woensdagochtend even een core switch vervangen, dat doen ze ergens in de nacht. Dat zal voor vrijwel elke wijziging gelden. Bij verstoringen kan het ook voorkomen dat je zal moeten doorwerken tot het is opgelost. En vergeet niet dat er ook dingen bestaan als stand-by diensten dat je buiten werktijden opgeroepen kan worden bij problemen. Je kan dan zomaar om 3 uur 's ochtends uit je bed gebeld worden.

Al deze dingen zijn voor jou onmogelijk omdat je dan permanent gesloopt bent. Als je niet eeuwig op de helpdesk wil zitten zal je een manier moeten vinden om meer te kunnen doen zonder meteen kapot eraan te gaan. En mogelijk kan je samen met een arts iets vinden om je uithoudingsvermogen te vergroten.
ImmortalSoul schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:20:
Plan is nu om met 24 a 27 uur te beginnen, gewenning krijgen en als het mogelijk is naar 32 uur.
Een werkgever moet dus een flinke gok doen als ze je aannemen, zo zullen ze het gaan zien.
Harm_H schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:17:
Daarnaast is 40uur vanuit 1990 ontstaan uit de industrie. Alles wordt intussen geautomatiseerd en er is vooral behoefte aan innovatiekracht. Minder werken OF minder mensen aan het werk wordt de standaard.

Resultaat > tijd op locatie, mensen!!
Klinkt leuk in een management boek, de praktijk is weerbarstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 08:32

zomertje

Barisax knorretje

Je kan ook 4 dagen werken met de woensdag als vrije dag. Dan is dat gelijk een hersteldag :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
CMD-Snake schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:22:
Zeker binnen de ICT aan de technische kant kan het werk onregelmatig zijn en de uren soms lang.
Dat is een overgeneralisatie. Voor een beheerfunctie in infra design niet geheel onwaarschijnlijk maar in veel andere domeinen geheel niet. Topicstarter zal op zoek moeten naar die functies.
Een werkgever moet dus een flinke gok doen als ze je aannemen, zo zullen ze het gaan zien.
Dat valt dus wel mee als topicstarter al een Wajong label heeft. Daarvoor zijn regelingen zoals doorbetaling bij ziekte wat niet per se ten laste van de werkgever komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Rukapul schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:28:
Dat is een overgeneralisatie. Voor een beheerfunctie in infra design niet geheel onwaarschijnlijk maar in veel andere domeinen geheel niet. Topicstarter zal op zoek moeten naar die functies.
In de startpost zegt TS:
Dat is bij uitstek een functie waarbij nachtwerk en stand-by diensten komen kijken.
Dat valt dus wel mee als topicstarter al een Wajong label heeft. Daarvoor zijn regelingen zoals doorbetaling bij ziekte wat niet per se ten laste van de werkgever komt.
Het is dan zaak voor TS om dat label te krijgen. Lepeltjes theorieën houden weinig stand, maar het Wajong label kan helpen omdat de werkgever dan meer zekerheid krijgt als TS uitvalt door zijn medische aandoening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Laatst online: 06-05 07:38
[...]

Nee hoor, wij mensen maken onszelf gek met wat men 'normaal' vindt. En zijn traag met veranderingen. De verschuiving naar minder uur per week is al een tijdje geleden begonnen en gaat doorzetten zolang innovatie belangrijker wordt.

Natuurlijk niet voor alle functies (met name fysieke), maar voor IT netwerk hoef je niet een voltallig team 40u achter het bureau te hebben op je hoofdkantoor.

They do because they can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Denk dat voor TS een thuiswerkdag niet echt helpt.

Ook ik werk geregeld thuis omdat ik bv veel conf calls heb met collega's uit Europa waarbij het niet uitmaakt of ik op kantoor zit of niet. Maar na een thuiswerkdag ben ik net zo op als na een dagje kantoor.

Zou toch als TS je licht opsteken over mogelijkheden binnen UWV en soortgelijke organisaties.

Sollicitaties zullen niet fijn zijn als je na de start al meteen naar de reden van je beperkte uren wordt gevraagd. Men gaat er bij een 27 jarige toch niet standaard van uit dat hij beperkt is door een ziekte /aandoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 01:32

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Ik [...] kan ongeveer 24 a 27 uur per week werken, wat zijn de ervaringen hierin?
En kan dan dan in 3 dagen per week of liever in 4, 5 of 6 dagen per week...?

En wellicht moet je je droombaan qua functie voorlopig vergeten en veel breder gaan zoeken. Gewoon ergens beginnen op een helpdesk of klantenservice of iets administratiefs of zo. Dan doe je in ieder geval echte werkervaring op en kun je van daaruit eventueel verder zoeken.

[ Voor 32% gewijzigd door Fiber op 04-02-2017 15:58 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Harm_H schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:34:
[...]

Nee hoor, wij mensen maken onszelf gek met wat men 'normaal' vindt. En zijn traag met veranderingen. De verschuiving naar minder uur per week is al een tijdje geleden begonnen en gaat doorzetten zolang innovatie belangrijker wordt.

Natuurlijk niet voor alle functies (met name fysieke), maar voor IT netwerk hoef je niet een voltallig team 40u achter het bureau te hebben op je hoofdkantoor.

They do because they can.
Ik ben dan heel benieuwd of jij minder uren werkt en toch dan voor 36 of 40 betaald krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 289295 op 05-02-2017 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 289295

[...]

Nee hoor. Ik werk in een kennisinstelling en als je daar niet zo werkt ga je het niet redden.
CMD-Snake schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:08:
[...]

Ik ben dan heel benieuwd of jij minder uren werkt en toch dan voor 36 of 40 betaald krijgt....
Ja. Ik wel. Ik krijg betaald voor een functie, maar er is niemand die mij afrekent op het aantal uren dat ik nodig heb om mijn resultaten te halen, hoeveel verlof ik opneem of wanneer ik werk. En toch werk ik in een team van 30 man en werkt iedereen op die manier. Soms kost het me vijf dagen, soms drie. Interesseert mij ook niet hoe/waar/wanneer de mensen in mijn afdeling hun werk doen.

Vertrouwen, resultaten, delen van informatie als uitgangspunt. Dat werkt echt. Want iedereen voelt zich gezamenlijk verantwoordelijk voor de output.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 289295 op 05-02-2017 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 13:54
Dit is best mogelijk, echter of het meteen vanaf de start van je carriere mogelijk is is de vraag.
Als je eenmaal wat crediet hebt opgebouwd en goed op je plek zit is er meestal goed te praten over je aantal uren, zeker bij grotere bedrijven of bijv. de overheid (denk dat je bij die laatste de meeste kans maakt).
En dat je dan alleen de mindere functies kunt doen is onzin.
Ben zelf senior dba en werk 28 uur in 4 dagen zonder centje pijn.
Wel is het echter zo dat waakdiensten en overwerk (vaak s'nachts) vaak een vast gegeven zijn in veel ict functies, dat is wel iets om bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-03 15:32
Fulltime (en zeker 40 uur) is inderdaad een idiote aanslag op je leven.
Je leeft (zeker in de ICT) alleen maar binnen het pand en je sociale leven kan je bijna wel stopzetten omdat je geen tijd hebt om erin te investeren, je weinig energie meer hebt en je niet gevraagd wordt omdat je alleen maar aan het werk bent.
Zelf vond ik het na een jaar of 7 werken (werkte 36 uur) ook genoeg. Ben mede daarom geheel met de ICT gekapt en ben voor de eerste de beste baan gegaan die ik 24u kon doen. Dat was alweer jaren geleden en was een van de beste keuzes in mijn leven. Wat een vrijheid en mijn ogen werden opnieuw geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
kabelmannetje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:02:
Je leeft (zeker in de ICT) alleen maar binnen het pand en je sociale leven kan je bijna wel stopzetten omdat je geen tijd hebt om erin te investeren, je weinig energie meer hebt en je niet gevraagd wordt omdat je alleen maar aan het werk bent. [...]
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Ik werk fulltime als IT consultant.

Hoe je priveleven eruit ziet, hangt af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld je functie, je energieniveau, en je reisafstand.

Deze week bezoek ik twee klanten (1 voor een uurtje vanwege een offerte en 1 voor een dag vol project-meetings). De rest van de week werk ik thuis. Vrijdagavond heb ik iets sociaals staan en ik weet zeker dat ik nog wel een keer met mijn vrouw uit eten ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-05 17:05
Je leeft (zeker in de ICT) alleen maar binnen het pand en je sociale leven kan je bijna wel stopzetten omdat je geen tijd hebt om erin te investeren, je weinig energie meer hebt en je niet gevraagd wordt omdat je alleen maar aan het werk bent.
Zelf vond ik het na een jaar of 7 werken (werkte 36 uur) ook genoeg. Ben mede daarom geheel met de ICT gekapt en ben voor de eerste de beste baan gegaan die ik 24u kon doen. Dat was alweer jaren geleden en was een van de beste keuzes in mijn leven. Wat een vrijheid en mijn ogen werden opnieuw geopend.
Wat een onzin zeg, ik heb een half jaar lang 55+ uur gewerkt en dat is inderdaad een aanslag op je sociale leven. Ik had nog wel een sociaal leven, alleen niet een heel grote. Nu werk ik 40 uur en woon op 10 minuten fietsen van mn werk, dan heb ik nog ruim de tijd voor een sociaal leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
Bartske schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:26:
[...]
Wat een onzin zeg, ik heb een half jaar lang 55+ uur gewerkt en dat is inderdaad een aanslag op je sociale leven. Ik had nog wel een sociaal leven, alleen niet een heel grote. Nu werk ik 40 uur en woon op 10 minuten fietsen van mn werk, dan heb ik nog ruim de tijd voor een sociaal leven.
Wellicht is mijn definitie van een sociaal leven ruimer dan die van jou. Ik vind 2 dagen in de week "vrij" en s'avonds een paar uurtjes, niet "ruim de tijd".
Sinds ik veel meer vrije tijd heb, vrijwillig ik, doe veel meer leuke dingen met vrienden, help overal, ben op veel meer evenementen en geniet veel meer van waar het leven m.i. echt om draait.
Toen ik 3 dagen werkte, had ik elke week 4 dagen "vakantie" en was overal en nergens. Heerlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 06-02-2017 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 15:03
40 uur is net zo goed een aanslag op je sociale leven. Dat je buiten je werktijden tijd maakt voor je sociale leven doet dat niets aan af.

Die 40 uur tussen 9 en 5 op werkdagen kun je goed gebruiken voor je sociale leven, scheelt een hoop inplannen en wikken en wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 18:47
ImmortalSoul schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:20:
[...]

Bij mijn vorige stage ben ik begonnen met 40 uur, dat is daarna terug geschaald naar 32 uur maar toen had de stress van de 40 uur al zijn tol geëist.

Afhankelijk van je werk is het misschien ook mogelijk om op je werk tussendoor even wat afstand / rust te nemen door bijvoorbeeld even 20min te gaan wandelen of is dat niet iets dat zou helpen?
Dan ben je eventueel wat langer op je werk maar het lukt dan misschien wel om te wennen aan bijvoorbeeld 32u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GtrCraft
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 15:05
Ik vraag me af hoe iemand die een beperking en er zoveel last van heeft, een HBO studie kan afronden maar niet langer dan 27 uur kan werken. Als iemand die zelf ook een beperking heeft denk ik dat je gewoon onderaan moet beginnen met iets heel simpels (servicedesk bijvoorbeeld) om te kijken of je daaruit kan groeien. En niet gelijk een punt zetten van "tot hier en niet verder". En stage als test gebruiken is lastig omdat het niet altijd te vergelijken is met "echt" werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
Divak schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:31:
40 uur is net zo goed een aanslag op je sociale leven. Dat je buiten je werktijden tijd maakt voor je sociale leven doet dat niets aan af.

Die 40 uur tussen 9 en 5 op werkdagen kun je goed gebruiken voor je sociale leven, scheelt een hoop inplannen en wikken en wegen.
Daar heb je helemaal gelijk in, echter verdien ik in die uurtjes tussen 9 en 5 een leuke som geld waarmee ik zeer leuk kan wonen, een nieuwe auto rij, 3x per jaar op vakantie kan, studieschuld inlossen zonder hier rekening mee te moeten houden, elke maand a 2 maanden wel weer een leuke gadget koop.

Ik offer mijn tijd wel op om mijn vrije tijd zoveel prettiger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:24
GtrCraft schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:49:
Ik vraag me af hoe iemand die een beperking en er zoveel last van heeft, een HBO studie kan afronden maar niet langer dan 27 uur kan werken. Als iemand die zelf ook een beperking heeft denk ik dat je gewoon onderaan moet beginnen met iets heel simpels (servicedesk bijvoorbeeld) om te kijken of je daaruit kan groeien. En niet gelijk een punt zetten van "tot hier en niet verder". En stage als test gebruiken is lastig omdat het niet altijd te vergelijken is met "echt" werk.
Ik zou servicedesk niet aanraden aan iemand die niet tegen stress kan. Ik ken iemand dat ook heeft gedaan en nu al meer dan 2 jaar thuis zit met burn out en andere klachten. In dat geval was een hoge werkdruk (binnen 6 minuten een vraag afhandelen oid) en geen autonomie/altijd op je vingers worden gekeken de oorzaak. Het hoeft niet zo te zijn dat dit ook het geval is voor OP, maar er is vast nog wel minder stressvol werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GtrCraft
AMD1800 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:10:
[...]

Ik zou servicedesk niet aanraden aan iemand die niet tegen stress kan. Ik ken iemand dat ook heeft gedaan en nu al meer dan 2 jaar thuis zit met burn out en andere klachten. In dat geval was een hoge werkdruk (binnen 6 minuten een vraag afhandelen oid) en geen autonomie/altijd op je vingers worden gekeken de oorzaak. Het hoeft niet zo te zijn dat dit ook het geval is voor OP, maar er is vast nog wel minder stressvol werk.
Het is inderdaad ook vooral gissen voor ons. Maar ik kan altijd mijn mening geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:24
GtrCraft schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:18:
[...]

Het is inderdaad ook vooral gissen voor ons. Maar ik kan altijd mijn mening geven.
Dat klopt. Misschien werkt het wel voor TS, maar ik moest toch wel even kwijt dat het ook verre van ideaal kan zijn. Het zou eigenlijk wel handig zijn als TS eerst met andere servicedesk medewerkers in contact zou kunnen komen om te bekijken waar hij een poging kan wagen.

Een andere optie is dat je misschien studieadviseur oid kan worden binnen de HBO instelling waar je nu studeert. Die functies zijn voor zover ik weet voornamelijk part-time.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
ReRichard schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:02:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, echter verdien ik in die uurtjes tussen 9 en 5 een leuke som geld waarmee ik zeer leuk kan wonen, een nieuwe auto rij, 3x per jaar op vakantie kan, studieschuld inlossen zonder hier rekening mee te moeten houden, elke maand a 2 maanden wel weer een leuke gadget koop.

Ik offer mijn tijd wel op om mijn vrije tijd zoveel prettiger te maken.
Dat is allemaal maar materialistisch.

Ik offer een klein beetje op om drie dagen weekend te hebben in de week en zoveel meer voor mijzelf kan doen dan ik ooit zou kunnen als ik 40 uur per week werk. Weekend is ook echt weekend en is ontzettend stress en druk verlagend. Dan maar 2x per jaar op vakantie. Alleen geld maakt ook niet gelukkig. :)

Het is allemaal lastig voor mensen om mij heen om af te spreken: Moeten ze allemaal inplannen want het weekend zit tjok vol en 's avonds hebben ze geen energie meer.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 06-02-2017 16:46 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-05 17:05
kabelmannetje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:31:
[...]

Wellicht is mijn definitie van een sociaal leven ruimer dan die van jou. Ik vind 2 dagen in de week "vrij" en s'avonds een paar uurtjes, niet "ruim de tijd".
Sinds ik veel meer vrije tijd heb, vrijwillig ik, doe veel meer leuke dingen met vrienden, help overal, ben op veel meer evenementen en geniet veel meer van waar het leven m.i. echt om draait.
Toen ik 3 dagen werkte, had ik elke week 4 dagen "vakantie" en was overal en nergens. Heerlijk.
Mwja, zal wel persoonijk zijn inderdaad. Vind dat ik zelf voldoende tijd voor dat soort dingen overhou. Als ik minder zou gaan werken zou het 36 uur worden en dan een doordeweekse middag vrij, dat zou ik nog wel lekker vinden, maar meer vrij hoeft van mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
LED-Maniak schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:44:
[...]

Dat is allemaal maar materialistisch.

Ik offer een klein beetje op om drie dagen weekend te hebben in de week en zoveel meer voor mijzelf kan doen dan ik ooit zou kunnen als ik 40 uur per week werk. Weekend is ook echt weekend en is ontzettend stress en druk verlagend. Dan maar 2x per jaar op vakantie. Alleen geld maakt ook niet gelukkig. :)

Het is allemaal lastig voor mensen om mij heen om af te spreken: Moeten ze allemaal inplannen want het weekend zit tjok vol en 's avonds hebben ze geen energie meer.
Ik vind het wat simplistisch om het af te doen als enkel materialistisch. Studieschuld aflossen zonder dat wij dit merken vind ik een grote toevoeging aan het ontzorgen van mijn leven (hetzelfde geld voor een goede woning en auto). Zoveel mensen, zoveel wensen natuurlijk. Maar ik werk liever wat langer en harder (ik doe het met plezier) dan dat ik ook maar 5 minuten per week besteed aan gedachten als: kunnen we dit wel betalen? Gaat dit goed op de lange duur? Doen we hier verstandig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
De dingen die je opnoemt zijn toch echt grotendeels materialistisch. Al die dingen kan je met 4 dagen ook prima hebben, alleen 17% minder en betekent echt niet dat je maar op droog brood moet leven. :)

In plaats van twee weken die derde vakantie doen kan je ook 10 weken een dag extra voor jezelf hebben.

Ieder zijn ding! :)

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 06-02-2017 17:02 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Bartske schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:48:
[...]

Mwja, zal wel persoonijk zijn inderdaad. Vind dat ik zelf voldoende tijd voor dat soort dingen overhou. Als ik minder zou gaan werken zou het 36 uur worden en dan een doordeweekse middag vrij, dat zou ik nog wel lekker vinden, maar meer vrij hoeft van mij niet.
Precies dat. Sterker nog, al mijn vrienden werken ook full time. Dan kan ik zelf wel 3 dagen per week werken, maar op die overige dagen kan ik mijn vrienden toch niet overdag zien. Dat schiet dus niks op. :P

Daarnaast vliegt 40 uur per week zo voorbij als je maar iets doet waar je oprecht met plezier en interesse aan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrMonkE schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 09:48:
Volgens mij:
  • Bij een heel groot bedrijf zijn er misschien mensen die de kantjes er af lopen.
  • Middelgroot zeker niet.
  • Bij een klein bedrijf heb je dat misschien wel.
In ieder bedrijf heb je de mensen die de boel dragen en mensen die het liefst zo min mogelijk doen. Soms wisselt dat zelfs per periode. Dat het een of het ander in bedrijven van een bepaalde maat zou voorkomen vanwege de maat van die bedrijven klinkt onwaarschijnlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

prima ken zat zzp ictérs die 20-30u p/w weken

wanneer jij goed specialistisch werk afleverd moet dat prima te doen zijn

in loon dienst is heel ander verhaal; vergeet het maar :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
[...]

Glazen bol is niet nodig, ik ben gewoon oprecht benieuwd naar ervaringen en meningen op dit gebied.

Mijn stage was destijds niet leuk, want daar zijn een hoop dingen fout gegaan. Echter was dit gewoon allemaal te herleiden vanwege het feit dat ik 40 uur moest werken.

[...]

[...]

Verder geldt hetzelfde als mijn reactie op FiXeR hierboven, Google eens op "spoon theory" of lepeltjes theorie.

[...]

Ik heb (behalve 2 uur per week vakkenvullen) nooit officieel gewerkt, dus ik kom voor een hoop dingen vanuit de UWV niet in aanmerking.

Waar ik wel voor in aanmerking kom is een Wajong, echter moet je daar tegenwoordig 100% afgekeurd voor worden. En ik heb volgens het UWV gewoon een beperkt arbeidsvermogen (ook al is het maar 4 uur per dag).
Ook een Wajonger hier. En klopt UWV gaat in 2018 alleen de mensen uitbetalen die echt niet kunnen werken. De mensen die wel voor een deel arbeidsvermogen hebben(zoals jij en ik). Zullen via de participatie wet naar de gemeente wordengestruurd. En krijgen via de gemeente geld. Maar dat is voor jou als nog goed mogelijk. Tenzij je met die 24 uur al teveel verdient.(wat goedmogelijk is met een HBO functie). Maar UWV zou je daar alsnog wel in kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er zijn natuurlijk ook maar weinig bedrijven die iemand aan gaan nemen met een beperking zonder dat daar een instantie bij aan te pas komt.
Voor jou zijn er heel veel andere kandidaten die wel 110% kunnen geven 40 uur per week.

Misschien moet je je aandoening ook eens verder onder de loep nemen. Misschien kan je wel 40 uur werken als je rustig achter je PC zit en niet de hele dag gestoord wordt door collega's.
Ik zit zelf ook veel liever lekker alleen ipv met 10 collega's om me heen.

[ Voor 44% gewijzigd door Ernemmer op 07-02-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dit is wel extreem erg projecteren.

Om te beginnen vind ik de relatie tussen 40 uur werken, en dus geen sociaal leven kunnen hebben, gewoon belachelijk. Ik zie me zelf best in de nabije toekomst naar 32 uur gaan, maar dat zal echt 0,0 invloed hebben op mijn sociale leven. Immers alle andere werken wel 40 uur per week. Als ik iemand vraag om dinsdag om 11 uur sochtends iets leuks te gaan doen, gaat die antwoorden dat hij dan aan het werk is. Dus tenzij ik iedereen zover krijg om 24 uur te werken gaat dat echt niks uitmaken.

Weinig energie heb ik overigens ook geen last van.

Overigens ben ik het zeker niet ermee oneens dat ik me afvraag of de hele werkweek niet standaard korter kan, en we dan maar wat minder spulletjes kunnen kopen. Maar je redenatie kan het niet mee eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 17:15
zomertje schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:26:
Je kan ook 4 dagen werken met de woensdag als vrije dag. Dan is dat gelijk een hersteldag :)
Dit kan ik onderschrijven. Mijn vrouw heeft best een stressvolle baan en vindt het heerlijk om op woensdag vrij te hebben. Hierdoor heeft ze eigenlijk twee korte werkweken van 2 dagen opgesplitst door een mini-weekend.
Nou werkt zij niet in de IT, maar ik wel en ook ik werk part-time. Normaal is 36 uur bij ons en ik werk er 32.
En de enkele keer dat ik met een bedrijf of recruiter praat, geef ik ook aan dat 32 uur maximaal niet onderhandelbaar is en eigenlijk is dat zelden een probleem.

@ts: ik zou kijken of je een ander deel van de IT ook interessant vindt. Je keuze is namelijk niet iets dat een 9 tot 5 baan oplevert en dat zou je wel moeten willen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
_vision schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:30:
[...]
Precies dat. Sterker nog, al mijn vrienden werken ook full time. Dan kan ik zelf wel 3 dagen per week werken, maar op die overige dagen kan ik mijn vrienden toch niet overdag zien. Dat schiet dus niks op. :P

Daarnaast vliegt 40 uur per week zo voorbij als je maar iets doet waar je oprecht met plezier en interesse aan werkt.
Juist als je minder werkt kom je veel meer mensen buiten je standaard sociale kring tegen. Ik ken nu veel meer mensen dan toen ik fulltime werkte. Dit zijn vooral mensen die 2-3 dagen in de week werken. Persoonlijk vind ik deze mensen ook interessanter dan fulltime werkers. Die hebben m.i. toch een consumerende levensstijl die mij weinig interesseert. En afspreken om een dag wat leuks te doen lukt bijna ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Sissors schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:51:
[...]
Om te beginnen vind ik de relatie tussen 40 uur werken, en dus geen sociaal leven kunnen hebben, gewoon belachelijk. Ik zie me zelf best in de nabije toekomst naar 32 uur gaan, maar dat zal echt 0,0 invloed hebben op mijn sociale leven. Immers alle andere werken wel 40 uur per week. Als ik iemand vraag om dinsdag om 11 uur sochtends iets leuks te gaan doen, gaat die antwoorden dat hij dan aan het werk is. Dus tenzij ik iedereen zover krijg om 24 uur te werken gaat dat echt niks uitmaken.

Weinig energie heb ik overigens ook geen last van.

Overigens ben ik het zeker niet ermee oneens dat ik me afvraag of de hele werkweek niet standaard korter kan, en we dan maar wat minder spulletjes kunnen kopen. Maar je redenatie kan het niet mee eens zijn.
Ik beweer niet dat je met 40 uren werken geen sociaal leven kan hebben. Voor mij is het echter veel te weinig en moest met een fulltime baan altijd heel veel leuke dingen laten lopen...omdat ik aan het werk was. :'(
Ik vind jou uitleg een vreemde denkwijze. Omdat "alle anderen" (wie?) in jouw sociale netwerk allemaal 40 uur werken, overtuig jij jezelf ervan dat vrij zijn dus niets toevoegt aan je sociale leven. Er zijn veel mensen die veel minder werken, maar die ken jij niet omdat je geen energie kan steken in het ontmoeten. Je gaat toch niet "niks" doen als je vrij bent?

Natuurlijk heeft werken invloed op een sociaal leven. Elke minuut dat je werkt, kost je een minuut om wat anders te doen en mensen slaan je over om je uit te nodigen omdat jij aan het werk bent.
Juist minder werken verruimt je blik dat er meer is dan veel (fulltime) werken. Er zijn heel veel mensen die veel minder werken en die interessant zijn. Je kan je tijd met zoveel andere interessante(re) zaken vullen. Doe vrijwilligerswerk, sluit je aan bij een politieke partij, leer een taal in een groep, ga sporten. Fiets de wereld over, ga met vrienden koffie drinken in het park. Terwijl Nederland aan het werk is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 07-02-2017 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Het vervelende is dat het UWV geen biet kan interesseren dat er geen vacatures zijn voor die 4 uur per dag. Dan ben je dus op andere vangnetten aangewezen zoals bijstand, en dan moet je vanuit je sollicitatieplicht ook gewoon solliciteren op vacatures die 1FTE zijn

Ik vind het zelf ook krom. Iemand die zijn beperkingen goed kent en aangeeft wordt in elke reïntegratie gewoon verteld dat ie zich aanstelt en maar gewoon moet solliciteren op functies die hem uiteindelijk nog meer ellende opleveren. Van "werken naar vermogen" kun je dan niet echt spreken.
[...]
Al deze dingen zijn voor jou onmogelijk omdat je dan permanent gesloopt bent. Als je niet eeuwig op de helpdesk wil zitten zal je een manier moeten vinden om meer te kunnen doen zonder meteen kapot eraan te gaan. En mogelijk kan je samen met een arts iets vinden om je uithoudingsvermogen te vergroten.
Dat kan ook twee kanten uit werken: De hele week van 9 tot 5 code kloppen of op een helpdesk zitten kan je ook slopen omdat je dan geestdodend werk doet en totaal geen uitdaging hebt. Dat ligt er maar net aan of je gebrek aan uithoudingsvermogen iets fysieks is of het puur mentaal is (bijvoorbeeld, bepaalde prikkels die harder binnen komen).

Ik merk bijvoorbeeld zelf dat mijn aandachtsspanne veel korter is als ik de hele week op kantoor zit om allerlei rotklusjes op te knappen, dan wanneer ik op lokatie ben en problemen op aan het lossen ben voor een klant. Dan draai ik makkelijk dagen van 10-12 uur zonder dat ik er echt aan onderuit ga.

[ Voor 37% gewijzigd door Stoney3K op 07-02-2017 12:41 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 35872

IT is een 24/7 business en zeker geen 9 tot 5 baantje.
Hoe de uren ingevuld worden verschilt per bedrijf en per functie.

Ik werk in een groot datacenter met een managed services gedeelte. en mijn uren zijn verre van standaard. gemiddeld zit ik op 45 uur, soms weken van 60 uur ivm nachtelijke onderhouden of verstoringen.

Het komt soms voor dat je om 8 uur begint en denkt om half 5 lekker naar huis te gaan, maar in de IT kan altijd iets kapot gaan en zit je s'avonds om 2 uur nog te werken.

Of zoals vandaag een reguliere shift draaien van 8 tot half 5 en vanavond van 11 tot morgenochtend 6 uur een onderhoud uitvoeren..

Geen stress of minder uren is mogelijk, maar zoek daar dan ook een passende werkgever bij. vaak zijn dit (semi-)overheids instellingen die hier wat flexibeler in zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImmortalSoul
GtrCraft schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:49:
Ik vraag me af hoe iemand die een beperking en er zoveel last van heeft, een HBO studie kan afronden maar niet langer dan 27 uur kan werken.
Dat is heel simpel eigenlijk, ik heb 7 jaar over mijn HBO studie gedaan en dat ook op een lagere belasting gedaan. Vanuit de opleiding is daar heel veel begrip, ondersteuning en ook heel mogelijkheden voor. Extra tijd bij tentamens, extra financiële ondersteuning, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@ImmortalSoul: heb je iets (expertise) dat je kunt gebruiken als een uniek "selling point"? Doe eens wat open sollicitaties of vraag om advies en feedback van de mensen die de sollicitaties afhandelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 15:03
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:53:
IT is een 24/7 business en zeker geen 9 tot 5 baantje.
Hoe de uren ingevuld worden verschilt per bedrijf en per functie.
Of het een 24/7 business hangt net zo goed af van je functie. Je kan als automonteur lekker in een garage werken van 8 tot 5 of bij de wegenwacht gaan werken waarbij je ook weinig vaste tijden hebt. In de IT kun je (net zo makkelijk) aan een 9 tot 5 baantje komen als je daar echt behoefte aan hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Divak op 08-02-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GtrCraft
ImmortalSoul schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:12:
[...]

Dat is heel simpel eigenlijk, ik heb 7 jaar over mijn HBO studie gedaan en dat ook op een lagere belasting gedaan. Vanuit de opleiding is daar heel veel begrip, ondersteuning en ook heel mogelijkheden voor. Extra tijd bij tentamens, extra financiële ondersteuning, etc.
Oke maarja, naar een bedrijf zoeken met evenveel begrip en ondersteuning is lastig. Vooral in de ICT. Misschien toch naar een andre richting kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
Als ik TS was zou ik me meer richten op een sector. In sommige sectoren, zoals overheid of zorg, is het vrij gebruikelijk om part time te werken (zelfs direct na afstuderen).

Het meer stroperige, politieke karakter van deze organisaties moet je echter wel liggen als ICT-er.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 02-05 19:31
Ik heb een psychische beperking en kan ongeveer 24 a 27 uur per week werken, wat zijn de ervaringen hierin?
Switchie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 02:17:
Ergo. Als het voornamelijk "stress" is wat je wilt ontwijken zou ik mij voornamelijk richten op de inhoud van een functie ipv het aantal uur pw. De factor stress ga je namelijk niet kunnen ontwijken door een paar uur minder te werken.
ImmortalSoul schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:55:
zomertje schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:26:
Ik plak deze vier even bij elkaar omdat ze samen de kern van mijn verhaal raken (al ben ik het niet met Switchie eens dat tijd geen factor is in stress. Een half uur in een druk feestje staan of 4 uur maakt wel degelijk heel veel uit in hoeveel energie het kost / welke stress het oplevert, dat is absoluut niet lineair).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb stage gelopen (5x8) bij een erg klein bedrijfje dat software schreef, dat was behoorlijk relaxed, soms wel bugs die met enige spoed geplet moesten worden maar over het algemeen geen deadlines of zo. Enige stress daar was mijn leidinggevende die mij vertelde dat ik een harde schijf moest maken en dan boos werd als ik na vraaggesprekken en designrondes en aftekening (door hem) met een harde schijf aan kwam want ik had toch kunnen weten dat hij een ventieldopje bedoelde? Verder daar ook het een en ander aan systeembeheer gedaan; het bedrijf en de klanten waren dusdanig klein dat ze daar verder niemand voor hadden.

Om een aantal redenen daar weggegaan en bij een ICT dienstverlener terecht gekomen, wederom 5x8. Dat was een baan waar ze me in eerste instantie 1/3e op Windows systeembeheer wilde hebben, 1/3e op Linux systeembeheer en 1/3e op software design. Dat leek een match made in heaven maar ik merkte al snel dat ik dat systeembeheer toch echt heel veel leuker vond dan het programmeren, en gelukkig groeide dat bedrijf snel genoeg dat ik al snel full time systeembeheer kon gaan doen.
Bij dat bedrijf ben ik overspannen thuis komen zitten door een aantal factoren. Deels bore-out maar paradoxaal genoeg ook deels overwerkt omdat alle moeilijke vraagstukken bij mij terecht kwamen en de administratieve druk ook erg hoog was. Steeds mensen aan je bureau met vragen, continue uren verantwoorden waardoor je soms op een dag al een uur kwijt was aan het uitmesten van de e-mail van die dag, een uur aan het in TOPdesk zetten van wat je teruggemailt had en een uur aan verantwoorden waar je tijd in had gestoken. Ben je 3 uur verder en hen je 30 minuten kunnen schrijven waarna je manager komt vragen wat je de andere 2.5 uur hebt gedaan. Maar ook heel veel klantcontact, mensen bellen, geen servicedesk die telefoontjes afvangt dus bij grotere storingen continue gestoord worden bij het fixen door mensen die niet doorhebben (en ook niet echt door kunnen hebben) dat hun telefoontje er alleen maar voor zorgt dat de fix langer op zich laat wachten. Dat ging dus mis...

Ondertussen kende ik mijn vrouw al, die woonde 80 km verderop, om allerlei redenen was het oneindig veel praktischer dat ik bij haar ging wonen en niet andersom dus toen iets dichterbij (haar :P) huis gezocht. Nu werk ik in een ziekenhuis, fulltime is daar 36 uur dus 4x9uur met de woensdag vrij, collega's om me heen die hetzelfde kunnen als ik waardoor niet alle moeilijke vragen automatisch meer bij mij komen, geen billable hours en dus ook maar minimale urenverantwoording, en eerlijk is eerlijk, het is er gewoon niet zo hectisch als het bij een commercieel bedrijf is.

Waar ik bij die ICT dienstverlener dus met 24 uur wel klaar zou zijn geweest houd ik het hier makkelijk 36 uur uit en heb ik geen moeite met overwerkacties. Ik kan me bemoeien met VMware, blade enclosures, core-switches, datacenter-switches, de storage... Kortom, ik wordt wel gestimuleerd maar niet begraven, ideaal...

Bottom line, WAAR je werkt en WAT je doet maakt vaak heel veel uit in hoe je je voelt, iedereen is natuurlijk anders maar het kan goed zijn dat het op je stageplek met 24 uur wel klaar was maar dat je ergens anders wel full time kunt werken. En als je (bijvoorbeeld) weet dat mensen bellen je meer lepeltjes kost dan wanneer je ze kunt mailen (of dat je zelfs alleen maar 2e lijns tickets terug naar de helpdesk hoeft te koppelen) dan kun je daar je werkgever / functie ook op uitzoeken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:59

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Paul schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:04:

Waar ik bij die ICT dienstverlener dus met 24 uur wel klaar zou zijn geweest houd ik het hier makkelijk 36 uur uit en heb ik geen moeite met overwerkacties. Ik kan me bemoeien met VMware, blade enclosures, core-switches, datacenter-switches, de storage... Kortom, ik wordt wel gestimuleerd maar niet begraven, ideaal...

Bottom line, WAAR je werkt en WAT je doet maakt vaak heel veel uit in hoe je je voelt, iedereen is natuurlijk anders maar het kan goed zijn dat het op je stageplek met 24 uur wel klaar was maar dat je ergens anders wel full time kunt werken. En als je (bijvoorbeeld) weet dat mensen bellen je meer lepeltjes kost dan wanneer je ze kunt mailen (of dat je zelfs alleen maar 2e lijns tickets terug naar de helpdesk hoeft te koppelen) dan kun je daar je werkgever / functie ook op uitzoeken.
Helemaal mee eens, mijn eerste job was zowel fysiek als mentaal en hield ik amper 12 uur per week vol.
Nu alleen nog maar mentale uitdagingen en dit houd ik 36 uur per week vol met 2 a 3 keer per jaar een uitschieter naar 60 uur.... :Y

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• incaz
Toch zou het volgens mij beter werken als we mensen gewoon op hun woord geloven. De TS leeft al 27 jaar met zichzelf - hij weet wellicht echt wel wat voor hem werkt en wat niet. Soms kan het aantal uren gewoon niet, omdat het niet kan.

En ergens is het natuurlijk heel raar dat er vervolgens allemaal suggesties komen die uitgaan hoe we hem (ongeacht de kwaliteiten) proberen te passen in een hokje met het 'normaal' aantal uren, terwijl het me echt veel logischer lijkt om uit te gaan van iemands sterke punten. De productiviteit is in beide gevallen ongeveer gelijk (en het totaal aan inkomen ook), alleen beperken we iemand fiks in vrije tijd en herstelmogelijkheden. Ik vind dat echt een rare manier van invullen, die op geen enkele manier zinnig lijkt.

Oproep aan iedereen hier: laten we de IT een klein beetje toegankelijker maken. Er is echt genoeg mogelijk om de lasten wat te spreiden en ook een plek te maken voor mensen die niet fulltime willen of kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

incaz schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:07:
Oproep aan iedereen hier: laten we de IT een klein beetje toegankelijker maken. Er is echt genoeg mogelijk om de lasten wat te spreiden en ook een plek te maken voor mensen die niet fulltime willen of kunnen werken.
Helaas zijn Tweakers over het algemeen niet de mensen die beslissingen mogen nemen over HR en ook niet de mensen die over het geld gaan. Want een functie spreiden over twee 0,5-0,6FTE functies betekent meer overhead aan loonkosten, en meer overhead in leiding die gegeven moet worden. Het zou wel alleen al voor de files een hoop schelen.

Natuurlijk zitten er een hoop IT'ers te wachten op een werkgever die ze die gelegenheid biedt, alleen al omdat het een hoop stress en daaruit volgend ziekteverzuim, burn-outs en RSI klaten zou schelen.Jammer genoeg kijkt een HR bij sollicitanten alleen naar het geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 08-02-2017 14:00 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
Stoney3K schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:59:
[...]
Helaas zijn Tweakers over het algemeen niet de mensen die beslissingen mogen nemen over HR en ook niet de mensen die over het geld gaan. Want een functie spreiden over twee 0,5-0,6FTE functies betekent meer overhead aan loonkosten, en meer overhead in leiding die gegeven moet worden.
Maakt niet uit. De sfeer binnen de IT maken we samen - ook als collega kun je je nu alvast voornemen om een volgende keer dat het eens ter sprake komt, begrip te vragen voor dat soort posities.
We kunnen ophouden met het herhalen van al die 'in de IT moet je echt 24u/d beschikbaar zijn.'

En je kunt ook al op dit moment besluiten om mensen die zeggen dat ze bepaalde dingen niet kunnen volhouden te geloven, ipv te weerleggen. Ik weet niet precies of jij dat in dit topic gedaan hebt, maar het is beslist een aantal keer aan de orde gekomen.

Dat maakt nog niet meteen dat TS een baan heeft natuurlijk, maar als veel mensen een klein beetje doen, helpt dat ook.

En... er zijn gelukkig wel degelijk werkgevers die er voor open staan, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 02-05 19:31
incaz schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:07:
Toch zou het volgens mij beter werken als we mensen gewoon op hun woord geloven. De TS leeft al 27 jaar met zichzelf - hij weet wellicht echt wel wat voor hem werkt en wat niet. Soms kan het aantal uren gewoon niet, omdat het niet kan.
Ik doe dat al 36 jaar en ik leer nog steeds bij :) Daarnaast is de 24 uur die wordt aangehaald gebaseerd op één ervaring.

Aangezien TS zelf al aangeeft eigenlijk wel full time te willen bellen lijkt het me niet vreemd dat er suggesties komen hoe / waar dat eventueel zou moeten kunnen :) Overigens lijkt me 3x9 in een bedrijf dat 4x9 gewend is wel haalbaar, al zie ik dat inderdaad wel eerder collega's doen die er al langer (4x9) werken dan dat men zo instroomt, in ieder geval in de IT.

Qua 24/7 beschikbaar moeten zijn, dat hangt van de functie en het bedrijf af. Als de IT-afdeling groot genoeg is moet dat wel kunnen lijkt me; bij ons draait ook niet iedereen dienst, en ook niet iedereen heeft een takenpakket waar overwerkacties (of verschoven uren) bij komen kijken (al zijn dat over het algemeen niet de netwerkmensen, maar die hebben dat soort dingen vooral bij verhuizing of vervanging van apparatuur).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 11:30
Als ik jou was zou ik het inderdaad bij de overheid proberen.
Zo heb ik het gespeeld: Na mijn studie 40 uur gaan werken. Dat ging bijna mis, maar het type bedrijf en soort werk speelt wel een zeer grote rol. Daarna via wat omzwervingen bij de overheid terecht gekomen, ook 40 uur. Dat was goed te doen (lees: je bent niet zo compleet gaar in het weekend, zodat je nog iets van leefplezier kan hebben).
Toen ik eenmaal een vast contract had, heb ik een aanvraag ingediend voor minder uren (ze moeten dan zwaarwegende redenen hebben om dit af te wijzen).
Never nooit dat ik nog 40 uur ga werken, eerder nog minder zodra het salaris stijgt ;) . Maar ik heb dan ook m'n ambities bijgesteld en ben niet zo'n carrièretijger. Ben meer het type levensfilosoof die met weinig genoeg heeft ;) (als je niet veel drang om te consumeren hebt, dan kan je dit veel geld=tijd besparen)
Maargoed, tijdens zo'n proces leer je jezelf ook goed kennen en je moet maar net geluk hebben met een werkgever.

[ Voor 4% gewijzigd door Roman_Craig op 09-02-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 22:34

sebasd

loopt op espresso

Nogmaals:
sebasd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:49:
Een van mijn opdrachtgevers is een social enterprise waar mensen met autisme aan het werk zijn (in de IT). Daarvan werken er veel ook een stuk minder dan 40 uur in de week.

Bestaat er niet ook zoiets voor mensen met jouw beperking?
Mensen in deze organisatie werken tussen de 8 en de 40 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Het gaat veel afhangen van jouw ambitie niveau. Neem je genoegen met een helpdesk- of eerste lijn beheer rol dan is het waarschijnlijk prima te doen in weinig uren.

Wil je "hoger op" of dat nu richting management, architectuur, senior beheer, projecten etc. dan wordt het lastig. Wat al aangegeven is: de voorspelbaarheid (en daarmee de tolerantie voor minder werken) wordt significant lager naar mate de senioriteit toe neemt.

Hoe vaak ik niet een weekeind kwijt was door een change waar toch de specs niet klopten, een grote storing, een project waar buiten jouw schuld toch iets meer werk in komt etc. IT infra is erg leuk werk, maar vaak complete chaos :)

Wel klote voor je dat je die beperking hebt/ervaart. Ik vrees dat networking/IT infra een lastig verhaal gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:47
Grappig is dat ik voor mijn bedrijf eigenlijk op zoek ben naar een IT medewerker voor een uurtje of 16 per week en die dus ook weer niet kan vinden.
Ik snap namelijk ook wel weer dat iemand niet per definitie op een baantje van 16 uur zit te wachten, maar blijkbaar in de IT al helemaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Roman_Craig schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:27:
Als ik jou was zou ik het inderdaad bij de overheid proberen.
Zo heb ik het gespeeld: Na mijn studie 40 uur gaan werken. Dat ging bijna mis, maar het type bedrijf en soort werk speelt wel een zeer grote rol. Daarna via wat omzwervingen bij de overheid terecht gekomen, ook 40 uur. Dat was goed te doen (lees: je bent niet zo compleet gaar in het weekend, zodat je nog iets van leefplezier kan hebben).
Toen ik eenmaal een vast contract had, heb ik een aanvraag ingediend voor minder uren (ze moeten dan zwaarwegende redenen hebben om dit af te wijzen).
Never nooit dat ik nog 40 uur ga werken, eerder nog minder zodra het salaris stijgt ;) . Maar ik heb dan ook m'n ambities bijgesteld en ben niet zo'n carrièretijger. Ben meer het type levensfilosoof die met weinig genoeg heeft ;) (als je niet veel drang om te consumeren hebt, dan kan je dit veel geld=tijd besparen)
Maargoed, tijdens zo'n proces leer je jezelf ook goed kennen en je moet maar net geluk hebben met een werkgever.
Hier kunnen heel veel mensen in NL nog wat van leren. Werken om te leven en niet omgekeerd. _/-\o_ Hoe komt het toch dat ruim 2 miljoen mensen in NL aan de antidepressiva, slaap- en kalmeringsmiddelen zijn? Ik heb altijd respect voor Zuid-Europese mensen/landen. Ok de economie draait minder, maar o wat genieten ze daar van het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
445033 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:23:
[...]

Hier kunnen heel veel mensen in NL nog wat van leren. Werken om te leven en niet omgekeerd. _/-\o_ Hoe komt het toch dat ruim 2 miljoen mensen in NL aan de antidepressiva, slaap- en kalmeringsmiddelen zijn? Ik heb altijd respect voor Zuid-Europese mensen/landen. Ok de economie draait minder, maar o wat genieten ze daar van het leven.
Ik denk dat dit wel een beetje met roze bril bekeken is hoor. ;) De werkloosheid en armoedeproblematiek in Spanje, Griekenland en Italie is niet best vergeleken met West-Europa. Een paar jaar geleden was ongeveer 50% van de Spaanse jeugd werkloos (gaat nu wat beter) en Griekenland is al jarenlang een drama. Dat genieten komt dan ook enorm onder druk staan, want uiteindelijk moet je in die landen ook je huur en boodschappen betalen.

Zelf houd ik liever het uitgangspunt van Confusius aan: "Doe wat je leuk vindt en je hoeft nooit meer te werken." Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd, maar ik doe liever 50 uur per week iets met plezier dan 30 uur uit pure noodzaak omdat er brood op de plank moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

@TS Er zijn gespecialiseerde bureaus die mensen met beperkingen helpen middels hun netwerk om juist die op de arbeidsmarkt te krijgen. Je zult toch ergens met een "kruiwagen" naar binnen moeten komen. Zelfs voor gezonde mensen werkt het niet meer gewoon een brief met cv te sturen. Je komt bij een vacature dan op een stapel van 200 mensen waarbij eerst op leeftijd wordt geselecteerd (weet ik mag niet, gebeurt wel), dan op ervaring, dan opleiding, ook nog op afkomst (mag ook niet) en dan mogen er een stuk of 4 of 5 komen praten. Netwerken, contacten leggen, blijf eerlijk over je probleem maar zeker ook over je kwaliteiten en talenten en dat je toch zeker binnen je mogelijkheden gedreven bent.

Overigens zou ik als ik jou was gewoon proberen als zelfstandige te starten. Werkt het niet, niks verloren en kan je alsnog bovenstaand traject proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

_vision schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:39:
[...]

Ik denk dat dit wel een beetje met roze bril bekeken is hoor. ;) De werkloosheid en armoedeproblematiek in Spanje, Griekenland en Italie is niet best vergeleken met West-Europa. Een paar jaar geleden was ongeveer 50% van de Spaanse jeugd werkloos (gaat nu wat beter) en Griekenland is al jarenlang een drama. Dat genieten komt dan ook enorm onder druk staan, want uiteindelijk moet je in die landen ook je huur en boodschappen betalen.

Zelf houd ik liever het uitgangspunt van Confusius aan: "Doe wat je leuk vindt en je hoeft nooit meer te werken." Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd, maar ik doe liever 50 uur per week iets met plezier dan 30 uur uit pure noodzaak omdat er brood op de plank moet komen.
Misschien heb je wel gelijk, maar las laatste volgens mij ergens dat 80% vd werknemers in NL diep in hun hart niet blij is met zijn werk. Veel mensen hier in NL zijn compleet de weg kwijt en hangen veel te veel alleen aan materiaal. Tja, ik MOET nu eenmaal naar mijn werk want de hypotheek enz enz. Ik zeg altijd: Geld maakt niet gelukkig, helemaal geen geld ook niet. Ik heb zelf ook te lang met veel tegenzin gewerkt omdat ik heel gespecialiseerd werk deed en pluk daar nu de wrange vruchten van. Door schade en schande wordt men wijs (sommige dan :+ ).
Pagina: 1 2 Laatste