Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:16
Hoi allemaal.
Ergens dit jaar wil ik gaan beginnen met een nieuwbouwwoning, en komt hier dus uiteraard een warmtepomp in. Wat is een verstandiger keus, een lucht/water warmtepomp of toch boren voor een brijn/water warmtepomp? Door het hele huis komt vloerverwarming dus cv temp kan tussen de 30-35 graden liggen. We wonen in flevoland, dit zal effect hebben op de grondwarmtepomp?

Na enig googelen kwam ik ook uit op nibe warmtepompen, heeft iemand hier ervaring mee? Volgens hun site hebben ze een lucht/waterwarmtepomp die zelfs bij -25 water tot 63 graden kan verwarmen, en met een cop van boven de 5. Dan zou dit toch beter moeten zijn dan enig ander brijn/waterwarmtepomp?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:40
Cpt.Chaos schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 04:15:
Hoi allemaal.
Ergens dit jaar wil ik gaan beginnen met een nieuwbouwwoning, en komt hier dus uiteraard een warmtepomp in. Wat is een verstandiger keus, een lucht/water warmtepomp of toch boren voor een brijn/water warmtepomp? Door het hele huis komt vloerverwarming dus cv temp kan tussen de 30-35 graden liggen. We wonen in flevoland, dit zal effect hebben op de grondwarmtepomp?

Na enig googelen kwam ik ook uit op nibe warmtepompen, heeft iemand hier ervaring mee? Volgens hun site hebben ze een lucht/waterwarmtepomp die zelfs bij -25 water tot 63 graden kan verwarmen, en met een cop van boven de 5. Dan zou dit toch beter moeten zijn dan enig ander brijn/waterwarmtepomp?
Nieuwbouw huis hier.

Belangrijkste uitgangspunten:
goed isoleren
geen koudebruggen in ontwerp
zo luchtdicht mogelijk bouwen als mogelijk is zonder al te veel poespas

Ik heb een massabouw huis, dus veel massa

Vloerverwarming op alle verdiepingen (boven vooral voor koelen)

Ik heb een nrgteq 6 kW bodem wp met 2x 110 meter boring, werkt perfect. Is een Nederlands produkt met de nodige innovatie. Nibe is ook goed, maar wel een stuk duurder.

Ik heb bewust gekozen voor een bodem wp, wilde in de winter zeker weten dat ik capaciteit had en bij nieuwbouw is boring makkelijk.

Aanvoer temperaturen zie je wel te hoog, ik zit hier op 24 graden aanvoer en dat trekt het makkelijk.

Verdere voordelen van bodem heb ik wel eens eerder geschreven:
stiller
koeling is ongeveer gratis
hoog rendement

Nadelen:
duurder

Als je een goedkopere bron wilt, moet je eens op haustechnikdialog.,de kijken, in DLD maken ze veel gebruik van grabencollectors.

Verder is mijn advies om cv/sww te scheiden.

Linkje naar water/water thread:
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

[ Voor 3% gewijzigd door jerh op 26-01-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

jerh schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:45:
[...]

Nieuwbouw huis hier.

Belangrijkste uitgangspunten:
goed isoleren
geen koudebruggen in ontwerp
zo luchtdicht mogelijk bouwen als mogelijk is zonder al te veel poespas

Ik heb een massabouw huis, dus veel massa

Vloerverwarming op alle verdiepingen (boven vooral voor koelen)

Ik heb een nrgteq 6 kW bodem wp met 2x 110 meter boring, werkt perfect. Is een Nederlands produkt met de nodige innovatie. Nibe is ook goed, maar wel een stuk duurder.

Ik heb bewust gekozen voor een bodem wp, wilde in de winter zeker weten dat ik capaciteit had en bij nieuwbouw is boring makkelijk.

Aanvoer temperaturen zie je wel te hoog, ik zit hier op 24 graden aanvoer en dat trekt het makkelijk.

Verdere voordelen van bodem heb ik wel eens eerder geschreven:
stiller
koeling is ongeveer gratis
hoog rendement

Nadelen:
duurder

Als je een goedkopere bron wilt, moet je eens op haustechnikdialog.,de kijken, in DLD maken ze veel gebruik van grabencollectors.

Verder is mijn advies om cv/sww te scheiden.

Linkje naar water/water thread:
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Wat betreft de l/w pompen, vergeet COP 5 maar rustig met waterT van 55C en evt hoger.
Meer COP 2,5 en met -25C al helemaal niet tot 65C als er ook nog warmte je woning in moet.

Eigenlijk moet je even gaan kijken en vragen op hethttps://gathering.tweaker...ist_messages/1668127/last topic.

Het is een afweging bij nieuwbouw, een dure boring en weinig kWh verbruik, of een goedkopere l/w pomp welke meer kWh verbruikt. Verschil kan oplopen naar gelang je zelf handig bent tot wel enkele duizenden euro's. En vergeet niet de zonnepanelen erbij te plaatsen voor een NUL op de meter effect O-)

Oh, ik vergeet enkele goede beproefde merken op te noemen:
Mitsubishi met de Ecodan en Hydrolution, Panasonic, Daikin, Techneco, en nog enkele merken die de forumleden daar bezitten.

[ Voor 4% gewijzigd door crazyharrie op 26-01-2017 20:10 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:16
Thanks, ik zal eens even rondsnuffelen in die topics en dan kijken wat het gaat worden!