Clavat schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:40:
Ik heb XP ook nog voor wat old school games.
Deze hing voorheen in een ander segment dan mijn netwerk aan internet.
Documentatie of andere dingen stonden er niet op.
Alleen maar games.
Ik heb hem daarna een verse install gegeven om alleen nog maar offline te gebruiken dus totaal geen internet aansluiting meer.
Heb de updates via een offline wsus gedaan op usbstick zodat deze toch de laatste updates heeft en de net frameworks die ik nodig heb.
Sommige games willen gewoon eenmaal beter draaien op xp dan op w10 van vroeger.
GTA San Andreas is een duidelijk voorbeeld, dat geeft bij mijn hardware hele vreemde artefacten (lucht). Geweldig spel.
Ook al is de optimalisatie om te huilen. Probeer maar eens goud te halen bij alle onderdelen van de rijschool zonder VSync aan te hebben.

Van VSync aan tijdens cutscenes maar VSync uit buiten cutscenes hadden ze toen nog niet gehoord.

Aragnut schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:33:
[...]
Tja, Microsoft is een bedrijf en wil graag winst maken. Helaas hebben ze daarbij gekozen voor een proprietaire opstelling (wat niet altijd handig/praktisch is). Dat betekent ook dat als het te veel geld gaat kosten cq. te weinig/niets oplevert, de aandacht weg is voor het bedrijf. Zoals Aron aan geeft is het ook makkelijker om tegen 1 grote API aan te programmeren, met alle gevolgen van dien.
Daar ben ik het mee eens. Je kan het MS niet kwalijk nemen dat ze ons via API's binden aan hun besturingssysteem, het probleem ligt bij de gebruikers die zich laten binden. Als bijvoorbeeld gamers consistent enkel spellen kopen die ook bij Linux draaien (momenteel 36 van de 78 in mijn bibliotheek terwijl ik er 0 heb gekocht met dat uitgangspunt (wel veel oudere spellen), het gaat de goede kant uit) dan zullen gamedevelopers vanzelf enkel nog Vulkan en OpenGL gebruiken. Overigens is er bewijs dat MS grote delen van Vulkan kopiëerde naar DX12 (mogelijk wat aangepast om het in te passen), dat zie je aan de handleiding van DX12 waarbij een groot stuk tekst letterlijk was overgenomen uit de handleiding van Vulkan (Reddit, waar anders?

).
Idem voor andere software. Als mensen consistent LibreOffice gebruiken, wat voor >99% van de mensen een volwaardig alternatief is voor MSOffice, dan zouden mensen niet meer standaard MSOffice gebruiken en verwachten dat iedereen het maar koopt omdat jij (werkgever, school...) het gebruikt.
Ik heb beide applicaties voldoende gebruikt (vroeger ook OpenOffice voordat LibreOffice bestond en van MSOffice heb ik ook oudere versies gebruikt t/m 2003/2007), het is echt een gelijkopgaande competitie met voor- en nadelen voor beide applicaties, in ieder geval in normale omstandigheden (ik doe neem geen stelling in over extreem grote spreadsheets en het zwaardere databasewerk...). De meeste mensen die MSOffice gebruiken doen dit omdat ze het gewend zijn, niet omdat het beter werkt voor wat zij ermee doen.Open drivers en API's laat wel veel meer ontwikkeling mogelijk, maar dit moet dan wel weer opgepakt worden.
Open source vs. proprietary is op zichzelf een hele interessante discussie maar voor hier offtopic.
offtopic:
Mijn point of view:
- Open source heeft de potentie om beter te zijn dan eender welke proprietary source dankzij de open code, het grote aantal mensen wat meewerkt, meekijkt en meedenkt (ook debugging en ontwerp bijvoorbeeld, niet iedereen hoeft een briljante programmeur te zijn) en het steeds verder kunnen bouwen op wat voorgangers hebben opgeleverd.
- Die potentie wordt enkel gehaald indien lang genoeg voldoende mensen aan het project werken. Je ziet bij OS software - voor zo ver ik er ervaring mee heb - vaak ofwel juweeltjes ofwel gedrochten. Opensource-gemeenschappen kunnen helaas ook doodbloeden en dan kan een product wat een geweldige potentie heeft voortijdig 'sterven'.
- Een groot risico van open source is dat je spaghetticode krijgt (niet dat MS daar geen last van heeft

) doordat in zo'n lange tijd allerlei stukjes code van zoveel mensen bij elkaar werd gevoegd. Zie bijvoorbeeld Firefox wat aanvankelijk geweldig was, voor die tijd (singlecore-CPU's) maar de aansluiting verloor totdat ze een groot deel van de code volledig hadden herschreven.
Voorbeelden van juweeltjes van open source software die ik gebruik: MuseScore2 (arrangementen muziek), GNUSolfege (gehoortraining, gruwelijk lelijke basale Python GUI en het zou nog betere samples kunnen gebruiken maar prima qua functionaliteit) en Rosegarden (studio-software waarmee je meerdere tracks kan opnemen, zowel analoog als digitaal (MIDI)) en natuurlijk Audacity wat helaas niet een MIDI-functionaliteit heeft.
Voor Windows moest ik een driver installeren voor mijn 'instrument' (elektrische piano), vervolgens kon ik niet achterhalen of dat het intstrument wel werd gedetecteerd totdat ik een programma installeerde waarmee ik MIDI kan opnemen en dat programma bleek dan teleurstellend te zijn qua functionaliteit. Bij Linux typ ik 1 simpel commando in in de terminal en zie ik het toestel erin staan vermeld zonder dat een driver hoeft te worden geïnstalleerd (naar verluidt hoeft Linux hier geen driver voor te gebruiken omdat een open standaard wordt gebruikt voor MIDI wat de vraag oproept waarom Windows en OSX wel een driver nodig hebben

). Ik installeer het programma (via de software-applicatie in dit geval), ik start het op, ik klik op 3-5 knopjes (afhankelijk van je keuzes) en ik kan opnemen met een goede kwaliteit. Soms is Open Source erg handig maar veel mensen die het goed kunnen gebruiken kennen het niet, dat is best jammer voor zowel hen als ons allemaal want hoe meer mensen goede open source software gebruiken hoe meer druk er ontstaat op developers om software voor alle platforms aan te bieden (ook Linux).
Ik heb niets tegen proprietary software maar ik vind het belangrijk dat dat beperkt blijft tot third party software, besturingssytemen, API's en drivers moeten open source software zijn zodat mensen zelf hun platform kunnen kiezen, voor de digitale veiligheid en om de concurrentie te verbeteren. Nu moet je bijvoorbeeld Windows gebruiken als je Windows-only third party software gebruikt. Wat als je de GUI van Windows verschrikkelijk vindt en je er niet lekker mee werkt? Wat als W10 onveilig is? Wat als W10 onpraktisch is wegens systeembrekende updates? Wat als het een achterdeur bevat voor inlichtingendiensten? Eigen platformkeuze is belangrijk.
Je ziet nu wel meer een transitie van software verkopen naar service/support verkopen.
Helaas, voor die service houdt het op zo gauw zij die service stopzetten. Geef mij maar software die ik kan blijven gebruiken zolang ik dat wil. Aan die software kan een service gekoppeld worden (multiplayer component) die op een gegeven moment ophoudt of minder goed wordt waarbij de prijs ook sterk daalt. Ik denk dan bijvoorbeeld ook aan MSOffice (als je dat per se wil gebruiken) vs. Office365, eenmalig een retailversie kopen (eventueel bij handelaar zoals Kinguin) vs. elk jaar €100 of zo betalen, ik weet wel wat ik liever heb, het interesseert mij niets om een paar edities over te slaan en dan pas te upgraden. Software as a Service vind ik niets. Ook ik gebruik Steam maar ik ben me er ook bewust van dat als Valve ooit failliet gaat dat ik dan mijn spellen kwijt kan geraken, met uitzondering van de Valve-spellen, als het goed is (dat hebben ze gegarandeerd). Daarom gaat nu mijn voorkeur uit naar Good Old Games (het eigendom van CD Project Red die iedereen hier waarschijnlijk wel kent).
Echter vermoed ik dat dat de veiligheid (of compatibiliteit) veel helpt.
Ik kan me voorstellen dat het een veiligheidsrisico geeft maar of dat dat een motief is voor MS is een andere vraag.
[
Voor 12% gewijzigd door
Verwijderd op 16-04-2018 17:22
]