Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TheLion01
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 07:49
Vandaag zag ik het weer in een winkel. Die vrolijke blauwe taakbalk met die opvallende groene startknop. De zoveelste Windows XP PC, en dŠt in 2017. Op zich vind ik het zelf niet zo erg, het maakte me zelfs benieuwd. Voor de winkels zal het wel een probleem zijn of kunnen worden. Dat het aansluiten van Windows XP op het internet risico’s met zich meebrengt zijn al verscheidende discussies over geweest maar ben benieuwd of er hier onder de Tweakers nog steeds mensen Windows XP draaien om een specifieke redenen.

Waarvoor gebruik je XP nog? Thuis of op het werk? Gebruik je het in een VM of op een oude PC? Durf je hem aan het internet te hangen?

Ik ben gewoon benieuwd waarvoor mensen nog werken met dit besturingssysteem. Zelf start ik zo nu en dan nog wel eens een VM op met XP om even van de nostalgie te genieten. Het is immers tůch wel 1 van Microsoft beste besturingssystemen imo.

Dit topic is puur uit interesse, dus brand los als je wilt ;)

MacBook Pro with Retina-display 13" late 2013 (macOS Sierra) - Lenovo Ideapad 510-15ISK (Windows 10 Pro) - iPhone SE 16GB Space Grey - Apple Watch Series 2 42mm Aluminium Space Grey

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:09
Ik gebruik het nog wel op het werk. Dit zijn voornamelijk (oude) laptops voor intern gebruik die nooit aan het internet of een netwerk hangen, en gebruikt worden om configuraties van oude apparatuur aan te passen. Pas als ze defect zijn worden ze vervangen, maar waarom zou je er eerder tijd aan besteden? Sommige zijn al 15 jaar oud, en kunnen nog steeds doen wat ze moeten doen. (Er is ergens een backup van de software die er op staat, dus als hij morgen defect raakt is dat geen probleem. :) )

En ik ken ook mensen die nog steeds een oude Windows XP computer hebben staan om af-en-toe patience te kunnen spelen en 1x per maand de e-mail eens te openen. Die computer gaat misschien 1x per week aan, en staan voor de rest helemaal geen documenten op....

Binance | Sudoku oplosser | Nieuw!!! De moeilijke puzzel!. Probeer hem eens uit!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Front verplichte underscores

Zonder enige datacommunicatie en backupwaardige data zou het best gebruikt kunnen worden. Maar met...
quote:
Onbekend schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:37:
En ik ken ook mensen die nog steeds een oude Windows XP computer hebben staan om af-en-toe patience te kunnen spelen en 1x per maand de e-mail eens te openen. Die computer gaat misschien 1x per week aan, en staan voor de rest helemaal geen documenten op....
Dat OK vinden is als zeggen dat het OK is voor suÔcidale heroinehoertjes zonder kinderwens om sex te hebben zonder condoom, zolang ze maar een dag per week werken :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Onbekend
Laat ik het dan iets anders zeggen:
Die betreffende mensen hebben niet eens 200 euro aan spaargeld staan, en gaan dus niet preventief iets vervangen als het nog redelijk werkt. Dus gewoon wachten totdat het niet meer werkt, en dan weer op zoek naar een goedkope tweede hands .......

Binance | Sudoku oplosser | Nieuw!!! De moeilijke puzzel!. Probeer hem eens uit!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:33
Vooral op hobbyapparatuur. Dat aluhoedjes gedoe dat XP + internet gevaarlijk is, is behoorlijk overdreven. Je moet er niet op gaan internetbankieren, maar voor een vintage gamebak oid is er niets aan het handje :)

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:28
Heb het nog draaien op een VM en op een oldschool game pc (Athlon X2 4800+, ATI Radeon X1950XTX _/-\o_ ). Die laatste is niet op het internet aangesloten, staat bij een vriend thuis (die een soortgelijke machine heeft) voor wat oldschool games te spelen die onder Windows 7 of hoger gewoon niet draaien.

Ryzen 5 1600 @4000Mhz ~~ 16GB Corsair Vengeance LED 3200Mhz ~~ ASRock AB350 Gaming ITX ~~ Sapphire R9 Fury-X @1150/570Mhz

• DannyvdM
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:27
Yes, ik heb er nog enkele draaien.

1 in VM voor oude spellen

2 bij klant 1
- 1 voor oude DoS administratie programma, waar nog +/- 150.000 artikelen in staan. Zijn niet overgezet i.v.m. nieuwe nummering, maar word nog wel eens gebruikt om te kijken waar het artikel uit bestaat. Scheelt ongeveer 2 uur werk als ze het eens moeten opzoeken. Staat niet op het netwerk aangesloten. Kapot = jammer dan.
- 1 op een laptop met seriŽle poort, voor het afstellen van oude schrobmachines. Wel op internet aangesloten.

1 bij klant 2. Met oud inkloksysteem. Moet nog +/- 6 jaar bewaard worden of 12.000 euro aan kosten om een nieuwe versie te installeren.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

quote:
Onbekend schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:57:
Laat ik het dan iets anders zeggen:
Die betreffende mensen hebben niet eens 200 euro aan spaargeld staan, en gaan dus niet preventief iets vervangen als het nog redelijk werkt. Dus gewoon wachten totdat het niet meer werkt, en dan weer op zoek naar een goedkope tweede hands .......
Maar wel geld voor internet? En:

Laat ik het zo zeggen: dat heroinehoertje heeft geen 200euro om te eten. En misschien HIV. Dan OK?

Kans op besmet zijn = kans op anderen besmetten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10:40

keur0000

-------- N O N E --------

Ja voor de software paketten uit die tijd en niet goed willen draaien op een hogere win versie. Gaan heel soms aan internet met chrome.

Bron: SR. Engineer met +30 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• TheLion01
Leuke reacties! Thanks!
quote:
nelizmastr schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:58:
Vooral op hobbyapparatuur. Dat aluhoedjes gedoe dat XP + internet gevaarlijk is, is behoorlijk overdreven. Je moet er niet op gaan internetbankieren, maar voor een vintage gamebak oid is er niets aan het handje :)
Ik denk inderdaad dat het op zich ook wel meevalt. Zolang je er inderdaad maar geen gevoelige data oid op hebt staan. Voor evt hackers is er ook vrij weinig te zoeken op zo'n gamebak.
quote:
F_J_K schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:10:
[...]
Daar heb je zeker een punt. Maar zo lang je die PC puur gebruikt voor persoonlijke doeleinden waarbij geen verbinding maakt met andere computers zal dat toch niet zo snel het geval zijn?

MacBook Pro with Retina-display 13" late 2013 (macOS Sierra) - Lenovo Ideapad 510-15ISK (Windows 10 Pro) - iPhone SE 16GB Space Grey - Apple Watch Series 2 42mm Aluminium Space Grey

• Canaria
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:56

Canaria

4313-3581-4704

Wat is er precies gevaarlijk aan en hoe merk je zelf of hoe merken anderen dat er iets onveiligs plaatsvindt of uitgevoerd wordt? En wie doet dat dan?

Ik heb nog nooit een virus op mijn computer gehad dus heb werkelijk geen idee.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Onbekend
quote:
[...]

Maar wel geld voor internet?
Ja. :) Maar jij kent waarschijnlijk ook wel mensen die hun geld vaak niet helemaal op de juiste manier besteden. ;)
quote:
Laat ik het zo zeggen: dat heroinehoertje heeft geen 200euro om te eten. En misschien HIV. Dan OK?

Bij sommigen gaat die kennis er niet in. (Het is het zelfde als veel snoepen en ongezond eten en drinken, en klagen dat ze steeds moeten afvallen.)
Maar zelf denk ik dat als die computer onderdeel word van een botnet o.i.d., dat die computer zo ontzettend traag wordt dat ze hem niet meer gaan gebruiken. >:)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

edit:
Ja die ken ik ook wel ja :P
quote:
TheLion01 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:15:
Daar heb je zeker een punt. Maar zo lang je die PC puur gebruikt voor persoonlijke doeleinden waarbij geen verbinding maakt met andere computers zal dat toch niet zo snel het geval zijn?
Zonder verbinding zie ik idd niet zoveel risico.

Ik overweeg ook een x86 Win Vista PC, voor die ene keer dat nostalgie oude spelletje.

F_J_K wijzigde deze reactie 25-01-2017 22:30 (4%)

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heh ik probeerde laatst nt4.0 gewoon voor de sport.

ik kreeg er geeneens meer een browser op werkend.

de stabdaard browser snapte het gewoon niet meer (ie 3ofzo) , pagina's komen niet meet binnen omdat 1.0 get vaak niet meer werkt etc etc was gewoon de moeite niet meer.ook oude versies van fire fox liepen weer ergens tegen aan :D

Iperf

• Witte
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
We hebben hier een XP bakje (Dell Dimension), daar staat software op die files doorstuurt naar een plaatbelichter.
De belichter zit aan een proprietaire insteekkaart, de software heeft een licentie-dongle die in de lpt-poort zit.

Zaakje vervangen:
PC met windows 10 pro: § 750
Software: § 10.000 (want de nieuwe software kan veel meer)
Kaart (misschien): § 1.000

En dan de uren down time en implementatie door de fabrikant van de belichter nog niet meegenomen

Ik denk dat XP helaas nog wel even draait.

Witte wijzigde deze reactie 26-01-2017 12:21 (15%)

Houdoe

• codeclap
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 10:05
quote:
Canaria schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:22:
Wat is er precies gevaarlijk aan en hoe merk je zelf of hoe merken anderen dat er iets onveiligs plaatsvindt of uitgevoerd wordt? En wie doet dat dan?

Hier ligt juist het (grotere) gevaar met XP: je merkt het zelf hoogstwaarschijnlijk niet tot er een brief van je ISP op de deurmat ligt. Kan je met elke versie van het OS gebeuren trouwens, maar met XP heb je gewoon een veel hogere kans.

Edit: uiteraard mits je het systeem aan het internet hangt. :+
quote:
Witte schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:19:
We hebben hier een XP bakje (Dell Dimension), daar staat software op die files doorstuurt naar een plaatbelichter.
De belichter zit aan een proprietaire insteekkaart, de software heeft een licentie-dongle die in de lpt-poort zit.

Zaakje vervangen:

En dan de uren down time en implementatie door de fabrikant van de belichter nog niet meegenomen

Misschien eens proberen met ReactOS op een soortgelijke setup?

codeclap wijzigde deze reactie 26-01-2017 12:25 (39%)

• EnigmaNL
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 24-04 11:29
Op het werk wordt het nog gebruikt door een aantal klanten omdat specifieke software niet goed werkt op nieuwere versies.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
Canaria schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:22:

Voor Windows XP komen bijvoorbeeld geen updates meer uit, dus als je een lek vindt in Windows XP, kun je vrolijk je gang gaan, aangezien er nog best wel veel machines (ook aangesloten op internet) op Windows XP draaien. Wanneer je dat merkt is dus verschillend, afhankelijk van hoe vuiligheid e.d. zich manifesteert en gedraagt.
quote:
Witte schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:19:

Zaakje vervangen:

Aan de andere kant heb je dan ook weer support vanuit de leverancier en garantie.

CH4OS wijzigde deze reactie 26-01-2017 12:26 (34%)

[ Overwatch ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:30
Ja. Zakelijk, op een VM. Er zijn genoeg klanten van mijn bedrijf die ons softwarepakket nog hebben draaien in de tijd dat XP nog standaard was (hell, we zijn pas net 1-2 jaar over op Windows 7 op dat gebied...). Voor evt support heb ik daarom zelf ook XP (zonder toegang tot internet natuurlijk)

De software stuurt complete fabrieken aan en gaat dus jaren mee. De pc's zijn (logischerwijs,want procesindustrie) ook niet verbonden met internet, trouwens. Dus veiligheid van XP is geen issue.

Nat-Water wijzigde deze reactie 26-01-2017 17:46 (14%)

Waarschuwing! Verkouden pyromaan gesignaleerd. Steekt andere mensen aan.

• Stefan22
  • Niet online
Ik gebruik het nog regelmatig. Ik vond het allemaal een beetje overdreven dat Windows XP zo gevaarlijk was, in 2014 had MS ook last van een slecht verkopende Windows 8.

Hackers gaan denk ik eerder Windows 7 hacken met veel meer gebruikers. Tot nu toe heb ik nog nooit een virus of wat dan ook op XP gehad, maar dat ligt er natuurlijk ook aan wat je doet, welke websites je bezoekt en als je je verstand gebruikt tijdens het gebruik van XP. (er zijn nu ongetwijfeld mensen die gaan reageren dat je geen verstand hebt als je nog XP gebruikt).

• BdK9001
  • Registratie: september 2006
  • Nu online

BdK9001

50cc Prutser

XP draait nog op de laptop van mijn vader en stiefmoeder. Ding wordt denk ik 1-2x in het jaar gebruikt wanneer de situatie zich voordoet dat zowel m'n vader als stiefmoeder tegelijk iets moeten doen dat niet op de iPad gaat. Apparaat was in 2006 al niet de snelste met een Core Duo T2300 en ze hebben ook geen behoefte aan een andere. Misschien dat ik 'm maar ga kapen als legacy-gaming apparaat :+

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
[...]

Dus omdat ze geen geld hebben voor de nieuwste iPhone mogen ze niks? Dan ga ik het een stapje verder nemen en zeggen dat totdat jij een tapelibrary koopt en daar een geautomatiseerde backup op instelt en wekelijks tapes offsite opslaat jij ook niet op het internet mag :D
Je kan niet in de portomonnee van een ander kijken...

Fixing things to the breaking point...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

offtopic:
1) Ik heb het zoals je hebt gelezen niet over de eigen veiligheid. Dat is een eigen keuze. Ik heb het over die van de rest vd wereld als je je zelf defacto aanmeldt voor een botnet.
2) Linux is gratis en niet complex(er).
3) Als een ander zo het internet/web op mag dan mag ik daar wat van vinden ;)

Ik heb in het verleden overigens nog vele jaren een stokoude DOS-machine gebruikt, voor aansturing van een bepaalde machine. En inclusief (niet voor internet bereikbaar) netwerk.

• Jordyz
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07:59
Jep..

Een administratieprogramma wat bij ons op het werk wordt gebruikt draait alleen op Windows XP.
Dus degene die bij dat programma moeten hebben nog Windows XP draaien... En de kassa werkt nog op Windows XP.

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:55

JackSparrow

Moderator WOS/PB

Hide the Gin Tonic!

quote:
F_J_K schreef op Wednesday 25 January 2017 @ 22:10:
[...]

Wel een mooie vergelijking. Een Windows XP gebruiker vergelijken met een heroinehoertje O-)

Maar eh...nee, ik heb geen Windows XP meer draaien...niet fysiek en niet meer in een VM. Waarom niet? Veeeeeel te gevaarlijk! Mijn pc's willen namelijk geen HIV oplopen..... 8)

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dushonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12:05
Alleen een VM, om exploits op te testen. Verder niks.
quote:
Stefan22 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:43:
Ik gebruik het nog regelmatig. Ik vond het allemaal een beetje overdreven dat Windows XP zo gevaarlijk was, in 2014 had MS ook last van een slecht verkopende Windows 8.

Hackers gaan denk ik eerder Windows 7 hacken met veel meer gebruikers. Tot nu toe heb ik nog nooit een virus of wat dan ook op XP gehad, maar dat ligt er natuurlijk ook aan wat je doet, welke websites je bezoekt en als je je verstand gebruikt tijdens het gebruik van XP. (er zijn nu ongetwijfeld mensen die gaan reageren dat je geen verstand hebt als je nog XP gebruikt).
Dat je het niet merkt, betekent niet dat je niet wellicht al besmet bent. Misschien zit je al eeuwen in een botnet zonder het te weten.

Hackers scannen gewoon het hele internet (wat niet eens zo lang duurt trouwens), en proberen automatisch wat uit op je machine. Hoe kwetsbaarder je systeem, hoe groter de kans.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

quote:
TheVMaster schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:07:
Wel een mooie vergelijking. Een Windows XP gebruiker vergelijken met een heroinehoertje O-)
:$ Overigens slechts ervaring met een van de twee :+

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:35
Ik ben binnenkort wel weer van plan om een oude pc te scoren en daar dan gewoon oude games op te draaien. Heb nu een super-de-luxe laptop met Windows 10, maar daar draaien die spellen niet lekker meer. Ik installeer dan gewoon direct vanaf cd Windows erop, zonder te updaten.

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23-04 16:22
quote:
Stefan22 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:43:
Windows XP is hartstikke kwetsbaar. Die hackers, eerder cybercriminelen, richten zich niet specifiek op een bepaalde Windows versie. Op een site staat een advertentie die weer leidt naar een exploit kit. Die exploitkit kijkt of jouw machine gevoelig is voor bepaalde kwetsbaarheden. XP zal daar ook ruimschoots aan voldoen. Dat misbruik proberen te maken is meer een schot hagel methode dan echt gericht.

Vroeger was het inderdaad zo dat bepaalde sites altijd prijs waren voor malware, maar met de opkomst van malafide advertenties kan elke normale site veranderen in een malware pagina. Elke site kan potentieel nu een risico zijn.
quote:
Onbekend schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:57:
Vervang XP dan gewoon door een Linux distro. Iets als Lubuntu is erg licht waardoor het ook vriendelijk is voor oudere computers, een pluspunt is dat het uiterlijk ook nog lijkt op dat van XP.

Overigens kan je bij veel Nederlandse gemeentes aankloppen voor een gesubsidieerde PC of laptop als je aan de eisen voldoet die de gemeente stelt.

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:55

JackSparrow

Moderator WOS/PB

Hide the Gin Tonic!

quote:
F_J_K schreef op Thursday 26 January 2017 @ 17:11:
[...]

:$ Overigens slechts ervaring met een van de twee :+
Ja dat vertelde je laatst ja....jij had XP toch overgeslagen, was het niet? O-)

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dushonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 24-04 19:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

quote:
TheLion01 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:22:
Waarvoor gebruik je XP nog? Thuis of op het werk?
Een paar weken geleden heb ik XP nog nodig gehad thuis. Ik wilde de software upgraden van een USB apparaat en met Windows 10 lukte dat gewoon niet. De oude computer met XP uit de kast gehaald en daarmee ging het probleemloos.

• TheLion01
quote:
F_J_K schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:27:
edit:
Ja die ken ik ook wel ja :P

[...]

Zonder verbinding zie ik idd niet zoveel risico.

Ik overweeg ook een x86 Win Vista PC, voor die ene keer dat nostalgie oude spelletje.
Windows Vista? Interessant, is er veel software die niet op W7 of later draait en wel op Vista?
quote:
krakendmodem schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:42:
Ik ben binnenkort wel weer van plan om een oude pc te scoren en daar dan gewoon oude games op te draaien. Heb nu een super-de-luxe laptop met Windows 10, maar daar draaien die spellen niet lekker meer. Ik installeer dan gewoon direct vanaf cd Windows erop, zonder te updaten.
Zonder te updaten als in: Geen SP1, 2 of 3?
quote:
Fish schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:44:
heh ik probeerde laatst nt4.0 gewoon voor de sport.

ik kreeg er geeneens meer een browser op werkend.

de stabdaard browser snapte het gewoon niet meer (ie 3ofzo) , pagina's komen niet meet binnen omdat 1.0 get vaak niet meer werkt etc etc was gewoon de moeite niet meer.ook oude versies van fire fox liepen weer ergens tegen aan :D
Ja dat vind ik ook leuk om te doen. Zag laatst op YouTube ook een video van iemand die Windows 2000 nog enigszins klaar probeerde te maken voor modern gebruik. (browser, mediaplayer e.d.). Niet slim voor dagelijks gebruik, maar wel gewoon leuk. :*) Ben zelf van plan om op mijn PC een hele serie aan Windows VM's te maken, van jong naar oud, gewoon voor de sport ook inderdaad en uit interesse. Vind de geschiedenis van Windows, macOS e.d. erg interessant. :*)
quote:
krakendmodem schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:42:
Heb zelf wat oude hardware staan. Bij mij is het echter net andersom. Ik probeer er nog een leuke toepassing voor te vinden met een ouder OS (en dan natuurlijk niet aan internet), maar ben helaas net te jong om die oude spellen mee te maken. (Op Putt-Putt en Freddie Fish na dan, maar die zijn na een bepaalde leeftijd niet interessant meer :P )

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21-04 22:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
TheLion01 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:27:
[...]

Windows Vista? Interessant, is er veel software die niet op W7 of later draait en wel op Vista?

[...]

[...]

Ja dat vind ik ook leuk om te doen. Zag laatst op YouTube ook een video van iemand die Windows 2000 nog enigszins klaar probeerde te maken voor modern gebruik. (browser, mediaplayer e.d.). Niet slim voor dagelijks gebruik, maar wel gewoon leuk. :*) Ben zelf van plan om op mijn PC een hele serie aan Windows VM's te maken, van jong naar oud, gewoon voor de sport ook inderdaad en uit interesse. Vind de geschiedenis van Windows, macOS e.d. erg interessant. :*)
Ik heb nu ook een vm Linux netwerk opgezet, maar wat extra ram is wel fijn... 12GB gaat met twee vm's net. ;(
Waar hal je dan al die oude OS'en vandaan? Net als overall een key voor?
quote:
[...]

Heb zelf wat oude hardware staan. Bij mij is het echter net andersom. Ik probeer er nog een leuke toepassing voor te vinden met een ouder OS (en dan natuurlijk niet aan internet), maar ben helaas net te jong om die oude spellen mee te maken. (Op Putt-Putt en Freddie Fish na dan, maar die zijn na een bepaalde leeftijd niet interessant meer :P )

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl

• TheLion01
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:04:
[...]

Ik heb nu ook een vm Linux netwerk opgezet, maar wat extra ram is wel fijn... 12GB gaat met twee vm's net. ;(
Waar hal je dan al die oude OS'en vandaan? Net als overall een key voor?

[...]
Klopt, RAM is wel belangrijk ja. De OS'en hoeven echter zeker niet allemaal tegelijk te draaien. :)
Van Windows 2000 t/m 10 heb ik al een key + DVD of ISO. De rest zal ik moeten zoeken. Het is echter geen project dat snel moet zijn. Zo nu en dan eens kijken wat ik nog kan vinden ergens. Zie het als een verzameling. :)

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09:58

ShitHappens

Shit, I fucked up again

Hier ook nog wel eens, op 't werk in een VM die geen internetconnectie mag maken. Reden hiervoor is dat we nog wel eens met oude databases of software te maken krijgen, die onder Windows 7 niet meer aan de praat te krijgen zijn.

I reject your reality, and substitute my shit

• Niels.68
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 05-04 18:58
Ik heb en gebruik deze nog: https://tweakers.net/pric...15-inch-tft-wxp-pro).html in de originele configuratie.

Draait muziek tijdens feestjes (buiten in partytent) en mag eventueel een slok bier of wat anders hebben als het laat wordt, heeft vorig jaar 1x internet gezien om Winamp te downloaden. Voordeel van deze is het volumedraaiknopje bij de hoofdtelefoonaansluiting, Winamp vanwege het limitergeluid wat je lekker in kunt stellen.
Versterker e.d. zijn wel redelijk veilig opgesteld.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21-04 22:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
TheLion01 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:44:
[...]

Klopt, RAM is wel belangrijk ja. De OS'en hoeven echter zeker niet allemaal tegelijk te draaien. :)
Van Windows 2000 t/m 10 heb ik al een key + DVD of ISO. De rest zal ik moeten zoeken. Het is echter geen project dat snel moet zijn. Zo nu en dan eens kijken wat ik nog kan vinden ergens. Zie het als een verzameling. :)
Modbreak:
Knip. Nee. Geen keygeneratoren oid. via het forum. Licenties kon je toentertijd gewoon kopen.

F_J_K wijzigde deze reactie 29-01-2017 09:30 (23%)

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:35
quote:
TheLion01 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:27:

[...]

]
Een gewone Windows XP SP2 installatie. Verder ook geen updates enzo. Die spellen draaiden namelijk op Windows 98 al prima, dus zal het op XP ook wel werken ;)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik had eigenlijk een tweaker verwacht die die veiligheid ging onderzoeken, XP bak aan t internet en kijken hoelang t duurt voordat de eerste kwaadwillenden aan de deur kloppen.

Hier op t werk tal van XP machines aan t internet, ze willen niet luisteren :+

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

quote:
Brilsmurfffje schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:45:
Ik had eigenlijk een tweaker verwacht die die veiligheid ging onderzoeken, XP bak aan t internet en kijken hoelang t duurt voordat de eerste kwaadwillenden aan de deur kloppen.

toen xp support had was dat al 3 minuten ofzo (voor de firewall)

Iperf

• Marc H
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10:06

Marc H

- Mr. Burstmode -

Hier draait incidenteel nog wel eens een Hyper-V met XP. Ik gebruik nog wel eens Visual Basic 6 (ik weet het, antiek) voor wat handig scriptjes om dingetjes te automatiseren,

Natuurlijk zonder internet. Eventuele codevoorbeelden van internet gaat met knippen en plakken.

Site - Canon: 7D - 40D - 30D - 50mm - 100-400L - 70-200L 2.8 IS - 24-105 F4 L IS - 580EXII - Sigma: EX 10-20 EX 20 - EX 180 Macro - 4.5 Fish - EX 1.4x + 2X extenders

• Hans Olo
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-04 22:43
Ik reageer toch even ondanks dat het een jaar te laat is. :P

Ik heb ook nog Windows XP draaienn in een VM omgeving. Vanwege software wat nu niet meer werkt onder 64bit Windows 10.

Een Windows XP bak kun je prima achter een routertje hangen. Zo lang je geen onbekend verkeer toelaat en liefst gewoon de router standaard in 'stealth-mode' houdt, is er geen bot die de computer zo maar tegenkomt.

Ik heb een paar jaar terug eens een FTP-server op een Windows Vista computer gezet. Mooi stukje software die uitgebreide loging bij hield. Na het opzetten van FTP-port op de router duurde het zo'n 30 minuten voordat er allerlei chinese ip-nummers (tracert) probeerde in te loggen.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb nog een aantal XP PC's draaien op zolder. Waarom? Omdat het lichter is dan Vista/7 en alleen een paar oude(re) games hoeft te draaien en toch niet aan het internet hoeft :)

Alles eruit slopen wat niet nodig is en het draait als een trein op oude hardware :)

GabriŽl Ryzen | tka: Nieuwe Fuji 27mm f/2.8 pancake

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
Hans Olo schreef op zondag 15 april 2018 @ 23:40:
Ik reageer toch even ondanks dat het een jaar te laat is. :P

Ik heb ook nog Windows XP draaienn in een VM omgeving. Vanwege software wat nu niet meer werkt onder 64bit Windows 10.[...]
Tussen XP en Windows 10 zitten aardig wat releases die wel nog ondersteund worden :o
Je router is leuk maar die houdt geen verkeer tegen. Daar heb je een firewall voor nodig ;)

Evanescent wijzigde deze reactie 15-04-2018 23:45 (10%)

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
windows ce, pocketpc en xp nog legio in gebruik hier binnen t bedrijf.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 24-04 17:21
Ik gebruik Windows XP nog op een oude PC om een programma, geschreven in Delphi Pascal, te onderhouden. De Delphi versie, die ik gebruik, is niet te installeren op een hogere Windows versie. En ik wil geen geld uitgeven voor een nieuwe Delphi Pascal of hoe het tegenwoordig heet. Het omzetten van Delphi naar b.v. Lazarus vergt te veel inspanning omdat het een vrij omvangrijk programma betreft.
Verder gebruik ik de Windows XP machine voor het scannen van dia's en negatief films op de achtergrond, zodat ik mijn hoofd PC vrij houdt voor de verdere bewerkingen van de gescande afbeeldingen.
Aangezien ik op de XP machine geen activiteiten op internet doe en ook beveiligd is met AVG protection, zie ik geen probleem m.b.t. bescherming. Staat trouwens de meeste tijd uit.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
elke week.. als domme terminal.. richting een remote server..

maar of het anno 2018 nog steeds wijs is... zelfs als domme terminal?

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 01:08
Windows XP die data uit kan wisselen is altijd kwetsbaar. Zonder netwerk, internet, USB, DVD, CD, floppy enz zou het nog kunnen, maar in alle andere gevallen is Windows XP onzichtbaar over te nemen, ook als je 'bijna nooit online' of 'achter een firewall' werkt. Wat er dan met je systeem gebeurt is eigenlijk niet zo boeiend, maar dat je dan als onderdeel van een botnet rotzooi gaat zitten schoppen op internet of het netwerk van iemand anders is gewoon idioot.

johnkeates wijzigde deze reactie 16-04-2018 00:10 (27%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
johnkeates schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:09:
Windows XP die data uit kan wisselen is altijd kwetsbaar. Zonder netwerk, internet, USB, DVD, CD, floppy enz zou het nog kunnen, maar in alle andere gevallen is Windows XP onzichtbaar over te nemen, ook als je 'bijna nooit online' of 'achter een firewall' werkt.
Waarom zou een USB/CD/FLOPPY erg zijn....zelfs als je de PC besmet? Zolang het ding totaal niks boeiends doet (en daar valt oude games of bv. dia's scannen ook onder bij mij) is de schade minimaal en een reinstall zo gedaan.

Overigens ook gelijk nog een taak van de XP PC's, als brugdienen om data van USB stick naar Floppy over te zetten voor de Pentium MMX PC :)

sapphire wijzigde deze reactie 16-04-2018 00:13 (10%)

• johnkeates
quote:
sapphire schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:12:
[...]

Waarom zou een USB/CD/FLOPPY erg zijn....zelfs als je de PC besmet? Zolang het ding totaal niks boeiends doet (en daar valt oude games of bv. dia's scannen ook onder bij mij) is de schade minimaal en een reinstall zo gedaan.
Om dat het daarna andere systemen kan besmetten die dezelfde media gebruiken. Het probleem zit hem niet in dat jouw XP bak besmet is, maar dat het ding daarna alles waar het mee in aanraking komt ook gaat proberen te besmetten.

johnkeates wijzigde deze reactie 16-04-2018 00:13 (15%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
johnkeates schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:12:
[...]

Om dat het daarna andere systemen kan besmetten die dezelfde media gebruiken. Het probleem zit hem niet in dat jouw XP bak besmet is, maar dat het ding daarna alles waar het mee in aanraking komt ook gaat proberen te besmetten.
Die dan dus ook niet goed beveiligd zijn en net zo goed niet aan het internet moeten hangen.

Zolang de beveiliging op de andere PC's wel op orde is lijkt het risico me minimaal.
Daarvoor heb ik ook 2 aparte sticks die voor niets anders gebruikt worden....

• johnkeates
quote:
sapphire schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:16:
[...]

Die dan dus ook niet goed beveiligd zijn en net zo goed niet aan het internet moeten hangen.

Zolang de beveiliging op de andere PC's wel op orde is lijkt het risico me minimaal.
Daarvoor heb ik ook 2 aparte sticks die voor niets anders gebruikt worden....
Het gaat ook hier niet om wat jij direct doet, maar wat het indirect aan problemen kan opleveren ;-) Stel dat jij er even niet bent en iemand anders met de computer aan de slag gaat, of je media gebruikt, of wel even internet explorer 5.5 start...

• JukeboxBill
quote:
johnkeates schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:09:
Windows XP die data uit kan wisselen is altijd kwetsbaar. Zonder netwerk, internet, USB, DVD, CD, floppy enz zou het nog kunnen, maar in alle andere gevallen is Windows XP onzichtbaar over te nemen, ook als je 'bijna nooit online' of 'achter een firewall' werkt. Wat er dan met je systeem gebeurt is eigenlijk niet zo boeiend, maar dat je dan als onderdeel van een botnet rotzooi gaat zitten schoppen op internet of het netwerk van iemand anders is gewoon idioot.
Ik denk dat je een beetje overdrijft. Veiligheid zit vooral in hoe je met de PC omgaat en niet in het OS systeem dat je gebruikt. In mijn thuissituatie is er verder niemand anders die met de PC werkt en afgezien van Windows XP zijn alle andere programma's up to date.

JukeboxBill wijzigde deze reactie 16-04-2018 00:32 (8%)

• johnkeates
quote:
JukeboxBill schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:29:
[...]

Ik denk dat je een beetje overdrijft. Veiligheid zit vooral in hoe je met de PC omgaat en niet in het OS systeem dat je gebruikt.
Ik denk dat je het flink onderschat. Windows XP en diverse andere besturingssystemen kan je zonder gebruikersinteractie onzichtbaar beÔnvloeden, en andere kan je weer tijdens gebruik overnemen door bijv. een advertentie met malware op een groot advertentienetwerk te serveren. Hoef je als gebruiker niks speciaals voor te doen.

Zo zit er bijvoorbeeld een RCE in Outlook's preview pane. Als je dus 'slechts 1x per maand mailt', dan is die 1x per maand genoeg om random code op de computer van iemand anders te laten draaien. Nu zou een sandboxed of UAC versie van Windows dit kunnen beperken tot de context en rechten van Outlook, maar een oudere versie kan dat niet. Als aanvaller is een simpel mailtje sturen dus al genoeg om random code uit te voeren, en met zo'n injectie kan je prima een RAT, bot client of ander soort malware op het doelwit dumpen, desnoods via een loader.

• JukeboxBill
@johnkeates Dat is allemaal heel indrukwekkend, wat je daar naar voren brengt, maar ik ben niet overtuigd. Zoals ik de XP machine gebruik, plus de nodige beveiliging, zie ik geen enkel risico. En er is niemand anders in huis dan ik, dus ook onnozele halzen kunnen geen gebruik maken van de PC.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• johnkeates
quote:
JukeboxBill schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:40:
@johnkeates Dat is allemaal heel indrukwekkend, wat je daar naar voren brengt, maar ik ben niet overtuigd. Zoals ik de XP machine gebruik, plus de nodige beveiliging, zie ik geen enkel risico. En er is niemand anders in huis dan ik, dus ook onnozele halzen kunnen geen gebruik maken van de PC.
En daarom ben jij de reden dat botnets nog bestaan. (samen met onzinnige vendors die IoT crap verkopen en nooit patchen) Klinkt misschien extreem, maar dat is de realiteit. Jouw gebruik en jouw 'beveiliging' kan een ongepatcht OS niet beschermen, hoe graag je het ook wil.

http://cve.mitre.org/cgi-bin/cvekey.cgi?keyword=windows+xp
https://www.cvedetails.co...Microsoft-Windows-Xp.html

• JukeboxBill
Misschien ben ik eigenwijs, maar ik denk dat je spoken ziet. Ik ben er van overtuigd dat ik geen enkel risico loop. Ik gebruik deze XP machine op de huidige manier al ruim 3 jaar en nog nooit een probleem opgemerkt.
Die links van jou zijn voor een groot deel issues van voordat Microsoft de ondersteuning van XP beŽindigde en voor het overige met name als een gebruiker domme dingen doet.

• Tokkes
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-04 23:58
quote:
johnkeates schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:55:
[...]

En daarom ben jij de reden dat botnets nog bestaan. (samen met onzinnige vendors die IoT crap verkopen en nooit patchen) Klinkt misschien extreem, maar dat is de realiteit. Jouw gebruik en jouw 'beveiliging' kan een ongepatcht OS niet beschermen, hoe graag je het ook wil.

http://cve.mitre.org/cgi-bin/cvekey.cgi?keyword=windows+xp
https://www.cvedetails.co...Microsoft-Windows-Xp.html
Goh, je hebt een punt. Maar als ik dmv een externe firewall letterlijk alles dicht timmer met routing, ACL's en stateful rules, buiten een stel uitgaande poorten, en een IDS gebruikt, daar ook nog eens off-loaded AV scanning op loslaat, en een whitelist proxy installeer, kan je het risico al heel hard beperken.

Volledig veilig is het nooit. Maar ik wil nog eens een XPtje zien deelnemen aan een DNS amplification attack als die door de flow die ik momenteel hanteer in mijn omgevingen, heen moet gaan. En als dat ondanks alles toch gebeurt, word ik er meteen van op de hoogte gesteld en wordt er wat aan gedaan.

Niet dat ik zelf nog ergens XP draai (draai al sinds release op Win7, 8 en 10), en als ik dat zou doen zou dat waarschijnlijk niet aan het internet hangen. Maar je kan, door zowel proactief als reactief te zijn (voorbereidingen treffen en meteen actie nemen als je machine compromised is), 'verantwoord' met een XP machine omgaan in 2018.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
quote:
Tokkes schreef op maandag 16 april 2018 @ 01:17:
[...]
Goh, je hebt een punt. Maar als ik dmv een externe firewall letterlijk alles dicht timmer met routing, ACL's en stateful rules, buiten een stel uitgaande poorten, en een IDS gebruikt, daar ook nog eens off-loaded AV scanning op loslaat kan je het risico al heel hard beperken.
Goh, dat kan met zo'n beetje elke setup de situatie verbeteren, maar dat is dan toevallig ook juist datgene wat bij 99.9999% van de Windows XP gebruikers ontbreekt: alternatieve bescherming. Daarnaast kan je Windows (of elk ander user-OS) dan niet meer gebruiken als normaal desktop systeem om dat geen enkele gebruikelijke activiteit meer werkt.

Stel dat je bijna alles dicht zet maar graag op nu.nl, IRC en GitHub zit, dan ben je nog steeds makkelijk te besmetten en te misbruiken.

• JukeboxBill
quote:
johnkeates schreef op maandag 16 april 2018 @ 01:20:
[...]

Goh, dat kan met zo'n beetje elke setup de situatie verbeteren, maar dat is dan toevallig ook juist datgene wat bij 99.9999% van de Windows XP gebruikers ontbreekt: alternatieve bescherming. Daarnaast kan je Windows (of elk ander user-OS) dan niet meer gebruiken als normaal desktop systeem om dat geen enkele gebruikelijke activiteit meer werkt.

Stel dat je bijna alles dicht zet maar graag op nu.nl, IRC en GitHub zit, dan ben je nog steeds makkelijk te besmetten en te misbruiken.
Ik gebruik mijn XP machine niet om te internetten. Alleen lokaal wat programma's draaien. En helemaal niet voor IRC of GitHub. Heb ik in mijn hele leven zelfs nog nooit gebruikt.

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 01:20
quote:
JukeboxBill schreef op maandag 16 april 2018 @ 01:17:
Misschien ben ik eigenwijs, maar ik denk dat je spoken ziet. Ik ben er van overtuigd dat ik geen enkel risico loop. Ik gebruik deze XP machine op de huidige manier al ruim 3 jaar en nog nooit een probleem opgemerkt.
Die links van jou zijn voor een groot deel issues van voordat Microsoft de ondersteuning van XP beŽindigde en voor het overige met name als een gebruiker domme dingen doet.
Het scheelt sowieso heel erg veel als je een beetje je verstand gebruikt op het internet. Ik vraag me echter af of dat er ook virussen zijn die bij elke computer die bereikt kan worden (open poorten in de firewall) detecteren of dat er XP of een ander oud besturingssysteem wordt gebruikt en dat ze dan zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen je systeem binnendringen. Vroeger merke je het snel als je een virus te pakken had, dan kreeg je allerlei popups of ongewenste toolbars in je browser die je niet gemakkelijk kon verwijderen. Tegenwoordig laten ze je computer functioneren als schakel in een netwerk wat schade aanricht, minen ze met jouw CPU/GPU of proberen ze je harde schijf te encrypteren.

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11:26
Wij hebben hier nog 3 toestellen staan met windows XP. Een CNC, een paneelzaag en een plooibank. :P
Als je daarop wil upgraden lopen de kosten op in het onverantwoordbare.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10:19

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ziekenhuis of een zorg instelling zeker?
quote:
Brilsmurfffje schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:45:

Usenet handleidingen

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
johnkeates schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:18:
[...]

Het gaat ook hier niet om wat jij direct doet, maar wat het indirect aan problemen kan opleveren ;-) Stel dat jij er even niet bent en iemand anders met de computer aan de slag gaat, of je media gebruikt, of wel even internet explorer 5.5 start...
Stel dat de NSA inbreekt, de Russen aanvallen, mijn vrouw een Chineese dubbelspion blijkt ?

Stel dat iemand IE 5.5 start dan zien ze een melding dat er geen netwerkverbinding is en stel dat iemand die media gebruikt (even van de USB stick uitgaande) dan niks want die worden elke keer als ze in een W10/Linux hier in huis gestoken worden gewoon gescant :?

Wees even realistisch, je vind een XP PC boven op een zolder zonder netwerkverbinding, waar niemand bij komt en die alleen verbinding maakt met de 'buitenwereld" door af en toe een USB stick te gebruiken (let op 2 aparte sticks die nergens anders voor worden gebruikt) door mijzelf in een volledig up to date W10/Linux systeem mťt AV + waarbij malafide ad-netwerken netjes geblokkeerd zijn een reŽle bedreiging?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onbekend
quote:
CHBF schreef op maandag 16 april 2018 @ 01:47:
Tegenwoordig laten ze je computer functioneren als schakel in een netwerk wat schade aanricht, minen ze met jouw CPU/GPU of proberen ze je harde schijf te encrypteren.
Een XP-machine draait vaak nog op oude hardware, dus om deze te gebruiken om te minen lijkt mij ook voor de verspreiders geen goed idee.

Het encrypteren van die schijven lijkt mij wel een zorgwekkend punt. Vaak zijn die XP-machines erg belangrijk omdat ze juist niet (of moeilijk) vervangen kunnen worden. Dus als je als cryptoware-verspreider op die machines weet binnen te komen, zou je de prijs van het losgeld gewoon kunnen verdubbelen. :Y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
TheDudez schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:32:
Ziekenhuis of een zorg instelling zeker?
[...]
Nee commercieel en naar wat demo's aan t management zijn ze wel over en is alles vervangen. Als ze willen kan t allemaal wel snel

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
quote:
cadsite schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:30:
Wij hebben hier nog 3 toestellen staan met windows XP. Een CNC, een paneelzaag en een plooibank. :P
Als je daarop wil upgraden lopen de kosten op in het onverantwoordbare.
Wat een luxe, wij hebben nog een CNC die gewoon op een DOS applicatie draait haha. Maar doet zn werk uitstekend dus maakt het uit. En magazijnvoorraad gebruiken we pocketpc handhelds voor uit het jaar 2003, waarom? Omdat ze hun werk prima doen en geen reden tot vervanging. Ja als ooit de batterijen het begeven, maar na 14 jaar dag/nacht shifts gaan ze nog steeds een hele shift mee.

En Microsoft is ook slecht bezig, probeer ActiveSync eeens aan de praat te krijgen onder W10. Succes sinds de laatste release. Niet te doen meer. Maar WindowsCE wordt nog steeds door ze ondersteund en Activesync is al sinds Vista officieel niet meer gesupport.

sugarlee89 wijzigde deze reactie 16-04-2018 11:35 (17%)

• Talagor
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16-04 13:00
Ik gebruik XP zelf nog voor een aantal dingen

1: Bij een klant op een oude standalone PC (zonder internet) om oudere machines aan te sturen. Software werkt helaas niet op Windows 7 of nieuwer.

2: Op een oudere game-laptop voor inderdaad oudere games.

• veloce
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:57
Nog altijd een Pentium 4 systeem met WinXP als floppydrive en SCSI systeem in de hoek staan voor het geval ik van oude hardware/floppy iets terug moet lezen naar USB stick.

• dennis_rsb
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22-04 20:54
Afgelopen week een pc'tje klaar gemaakt voor oude games. Sommige krijg ik met gepruts wel werkend onder Windows 10, maar het is maar semi-optimaal. Of het beeld stottert, of het heeft geen breedbeeldondersteuning of het spel installeert/start uberhaubt niet.

Windows XP er op gezet, wou eerst Windows 98SE of zelfs ME, maar dat luktte me niet. XP dus er op.

Asus PK5PL-CM (s775)
C2D E6750
4 GB RAM
Nvidia Geforce 8400 GS (256 MB videogeheugen)
160 GB HDD
Coolermaster Lite 600 watt voeding (dacht ik)

Ik ga steam niet gebruiken er op, vind ik toch te riskant. Heb zelfs niet eens de netwerkdriver van de LAN geinstalleerd, zodat ik niet per ongeluk een keer wel in een gekke bui de netwerkkabel er in zou steken.

Ik baal alleen dat ik een hoop spelletjes niet meer heb van vroeger zoals Zoo Tycoon 2, Halo Combat Evolved, Midtown Madness, GTA III/Vice City (die heb ik wel, maar dan op de xbox en steam, en die steam variant werkt niet goed)

COD1 kreeg ik met moeite geÔnstalleerd, want disc 1 is beschadigd grotendeels. (oud enzo) Heb wel een no-cd crack er over gegooid. (heb het spel destijds wel origineel gekocht, het is zo'n deluxe edition, dus met UO erbij)

Ik zet de no-cd-crack, en de andere software zoals drivers, of dingen als 7 zip gewoon over via USB. CD is beter omdat dat read-only is, maar dat kost me dan elke keer een hoop cd's. (oo dit kan er nog wel op, oja en dit..) En die no-cd cracks haal ik altijd door virustotal voor ik ze gebruik.

Er gebeurd niks met die XP pc want niet aan internet. En als ik het niet vertrouw scan ik de usb stick nog wel op mijn main pc met bijv. Emergency Kit of Eset Online scan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:13
Vergelijkbaar, voor oude games heb ik hier ook een oude Medion staan met Windows XP.

Ik ben niet zo bang en heb 'm aan het internet hangen om NavyFIELD te kunnen spelen.
Hij is niet opgenomen in het thuisnetwerk (uiteraard) en ik wissel geen bestanden uit van deze naar de andere PC's in huis of vice versa. Behalve games & drivers staat er niets op, ik ga er bewust en verantwoord mee om dus ik vindt het zo wel prima.

Mijn vinyl collectie: Discogs

• CHBF
Is het niet mogelijk om de DDL's van XP in Windows7 te plaatsen en dan met compatibility mode die spellen te spelen?
Te zot voor woorden overigens dat Microsoft zo haar klanten laat stikken. Zij kiezen ervoor om alles proprietary te maken, zorg er dan ook voor dat je het netjes bijhoudt zodat mensen de producten (software en hardware!) die ze gekocht hebben kunnen blijven gebruiken.
quote:
johnkeates schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:18:
[...]

Er moeten dan allerlei voorwaarden gelden die voor veel mensen niet gelden: huisgenoten hebben, computer delen met hen, niet een wachtwoord erop plaatsen (goed genoeg om te voorkomen dat zij voorbij het inlogscherm komen...
Dat is spijkers zoeken op laag water.
Ik vind XP een gruwel van een besturingssysteem (enorm slecht in multitasking, bij de meeste mensen 32 bit...) maar helaas dwingt MS mensen om het nog te gebruiken als ze hun software willen draaien.

CHBF wijzigde deze reactie 16-04-2018 14:57 (61%)

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-04 06:55
quote:
CHBF schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:48:
Is het niet mogelijk om de DDL's van XP in Windows7 te plaatsen en dan met compatibility mode die spellen te spelen?
Te zot voor woorden overigens dat Microsoft zo haar klanten laat stikken. Zij kiezen ervoor om alles proprietary te maken, zorg er dan ook voor dat je het netjes bijhoudt zodat mensen de producten (software en hardware!) die ze gekocht hebben kunnen blijven gebruiken.
Probleem is dat de hele kernel (en driver structuur en alles) veranderd is waardoor de software niet meer werkt.

Hoe lang zou jij schappelijk vinden dat microsoft support blijft bieden? ik vind 13 jaar toch al aardig wat inzet. Uitgekomen in 2001 en support tot 2014. De gemiddelde console bouwer kan hier nog een puntje aan zuigen.

• CHBF
quote:
Aragnut schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:56:
[...]

Probleem is dat de hele kernel (en driver structuur en alles) veranderd is waardoor de software niet meer werkt.
Dat het een klus is om die backwardscompatibiliteit te bieden wanneer je een nieuwe kernel schrijft begrijp ik en ik zal zelfs nog een stap verder gaan en stellen dat het de performance van het latere besturingssysteem kan verminderen als je die functionaliteit biedt maar het is MS haar keuze om alles proprietary te maken en daarmee het voor mensen onmogelijk te maken om zelf een oplossing te regelen wat bij open source wel zou kunnen. Hierbij speelt ook nog mee dat MS er bewust alles aan heeft gedaan om zoveel mogelijk API's te koppelen aan het besturingssysteem en bedrijven te stimuleren om deze API's te gebruiken zodat mensen gebonden zijn aan het besturingssysteem.
Deze uitspraak van Aaron Contorer, hoofd C++-ontwikkeling bij MS, tegen de Europese Commissie zegt alles:
quote:
"The Windows API is so broad, so deep, and so functional that most ISVs would be crazy not to use it. And it is so deeply embedded in the source code of many Windows apps that there is a huge switching cost to using a different operating system instead. It is this switching cost that has given customers the patience to stick with Windows through all our mistakes, our buggy drivers, our high TCO, our lack of a sexy vision at times, and many other difficulties. [...] Customers constantly evaluate other desktop platforms, [but] it would be so much work to move over that they hope we just improve Windows rather than force them to move. In short, without this exclusive franchise called the Windows API, we would have been dead a long time ago. The Windows franchise is fueled by application development which is focused on our core APIs"
quote:
Hoe lang zou jij schappelijk vinden dat microsoft support blijft bieden? ik vind 13 jaar toch al aardig wat inzet. Uitgekomen in 2001 en support tot 2014. De gemiddelde console bouwer kan hier nog een puntje aan zuigen.
Ik zou 9 jaar tellen gezien hoe dramatisch Vista draaide op de hardware die mensen toen hadden en met de default-instellingen van Vista maar dat is haren splijten. ;)
Consoles zijn extreem gesloten platforms waarbij de gebruikers weten dat er geen enkele garantie is op backwards-compatibiliteit, dat ligt voor PC's anders (generiek van aard, geen closed garden) en daarom mag je naar mijn mening andere eisen stellen. Mensen die voor een PC als platform kiezen kiezen juist bewust voor een minder gesloten platform.

offtopic:
Ik ben van mening dat ook de consolegamers zouden moeten eisen dat ze die spellen mogen meenemen naar een latere versie maar als een lam vrijwillig naar het slachthuis loopt...
Ik boycott principieel consoles omdat ik niets moet hebben van die closed gardens: ik wil zelf bepalen welke instellingen het spel hebben, ik wil het spel in de toekomst op betere hardware kunnen draaien, ik wil zelf bepalen met welke inputdevices ik het speel etcetera. Bovendien ben ik tegen het principe om software te koppelen aan hardware terwijl bijvoorbeeld een PC hetzelfde spel veel beter kan draaien. Ik koop dan ook bewust geen consoles, als iemand anders er een heeft dan speel ik mee maar ik zal ze niet kopen.
Ik zou veel liever zien dat Sony het voorbeeld van Microsoft volgt en ook spellen verkoopt voor de PC en ik zou van MS graag zien dat zij DX11, DX12 en alle andere middleware die geburikt wordt om spellen op Windows te draaien opensourcen. Laat MS maar geld verdienen als publisher en met de cloud en zo, en met het besturingssysteem door het beter te maken zodat mensen het vrijwillig gebruiken.

Ik zal een mogelijke oplossing noemen. Microsoft zou de backwards compatibility support actief kunnen ondersteunen totdat je in een virtuele machine alle programma's kan draaien. In principe zou dat nu al kunnen met PCIe-passthrough maar wat houdt MS tegen om bij AMD en Nvidia aan te dringen op het ondersteunen van SR-IOV zodat je ook met 1 enkele grafische kaart WindowsXP in je virtuele machine kan draaien zonder een noemenswaardig performanceverlies te hebben? Als MS dat in hun systeem goed ondersteunt en een donatie geeft aan die bedrijven om dit uit te werken dan zal het waarschijnlijk niet lang duren voordat ook gaming-kaarten die functionaliteit ondersteunen. Aangezien het om legacy-software gaat kan MS ook iedereen gratis XP op die manier laten gebruiken. Zelfs dat heeft MS nog niet gedaan ondanks dat het legacy-software is die MS niet meer ondersteunt.

Maar goed, het loutere feit dat dit probleem met backwardscompatibiliteit er is toont aan hoe nuttig het zou zijn als we open API's en open drivers eisen. Misschien zouden we meer met onze aankopen moeten spreken. Dit spel ondersteunt geen Vulkan of OpenGL en draait niet op OS besturingssystemen? Dan koop ik het niet. ...

CHBF wijzigde deze reactie 16-04-2018 16:22 (15%)

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-04 06:55
quote:
CHBF schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:17:
[...]
... het is MS haar keuze om alles proprietary te maken en daarmee het voor mensen onmogelijk te maken om zelf een oplossing te regelen wat bij open source wel zou kunnen. Hierbij speelt ook nog mee dat MS er bewust alles aan heeft gedaan om zoveel mogelijk API's te koppelen aan het besturingssysteem en bedrijven te stimuleren om deze API's te gebruiken zodat mensen gebonden zijn aan het besturingssysteem.
Tja, Microsoft is een bedrijf en wil graag winst maken. Helaas hebben ze daarbij gekozen voor een proprietaire opstelling (wat niet altijd handig/praktisch is). Dat betekent ook dat als het te veel geld gaat kosten cq. te weinig/niets oplevert, de aandacht weg is voor het bedrijf. Zoals Aron aan geeft is het ook makkelijker om tegen 1 grote API aan te programmeren, met alle gevolgen van dien.
quote:
Mensen die voor een PC als platform kiezen kiezen juist bewust voor een minder gesloten platform.
Klopt, en vaak lukt het ook nog wel om, via een omweg, oude spellen te starten, of oude hardware wat meer leven te geven (los van het makkelijker repareren van systemen).
quote:
...
Maar goed, het loutere feit dat dit probleem met backwardscompatibiliteit er is toont aan hoe nuttig het zou zijn als we open API's en open drivers eisen. Misschien zouden we meer met onze aankopen moeten spreken. Dit spel ondersteunt geen Vulkan of OpenGL en draait niet op OS besturingssystemen? Dan koop ik het niet. ...
Open drivers en API's laat wel veel meer ontwikkeling mogelijk, maar dit moet dan wel weer opgepakt worden. Je ziet nu wel meer een transitie van software verkopen naar service/support verkopen. Vaak is het voor de game ontwikkelaars (die vaak ook gewoon zo veel mogelijk geld willen verdienen) handiger om een centraal aanspreekpunt te hebben met verplichtingen. Daarnaast biedt een proprietair systeem nog iets wat ze heel erg aan staat: mogelijkheid tot DRM.

Dit neemt niet weg dat het jammer is dat microsoft oude software niet vrij geeft aan de community om verder mee te gaan. Echter vermoed ik dat dat de veiligheid (of compatibiliteit) veel helpt.

• Clavat
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:23
Ik heb XP ook nog voor wat old school games.
Deze hing voorheen in een ander segment dan mijn netwerk aan internet.

Documentatie of andere dingen stonden er niet op.
Alleen maar games.

Ik heb hem daarna een verse install gegeven om alleen nog maar offline te gebruiken dus totaal geen internet aansluiting meer.
Heb de updates via een offline wsus gedaan op usbstick zodat deze toch de laatste updates heeft en de net frameworks die ik nodig heb.
Sommige games willen gewoon eenmaal beter draaien op xp dan op w10 van vroeger.

PSN: McMillan0984

• Alex3
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23-04 19:21
quote:
Aragnut schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:56:
[...] Hoe lang zou jij schappelijk vinden dat microsoft support blijft bieden? ik vind 13 jaar toch al aardig wat inzet. Uitgekomen in 2001 en support tot 2014. De gemiddelde console bouwer kan hier nog een puntje aan zuigen.
Verkrijgbaar tot in 2007, dus maar 7 jaar support voor wie het toen aanschafte.

• CHBF
quote:
Clavat schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:40:
Ik heb XP ook nog voor wat old school games.
Deze hing voorheen in een ander segment dan mijn netwerk aan internet.

Documentatie of andere dingen stonden er niet op.
Alleen maar games.

Ik heb hem daarna een verse install gegeven om alleen nog maar offline te gebruiken dus totaal geen internet aansluiting meer.
Heb de updates via een offline wsus gedaan op usbstick zodat deze toch de laatste updates heeft en de net frameworks die ik nodig heb.
Sommige games willen gewoon eenmaal beter draaien op xp dan op w10 van vroeger.
GTA San Andreas is een duidelijk voorbeeld, dat geeft bij mijn hardware hele vreemde artefacten (lucht). Geweldig spel.
Ook al is de optimalisatie om te huilen. Probeer maar eens goud te halen bij alle onderdelen van de rijschool zonder VSync aan te hebben. :')
Van VSync aan tijdens cutscenes maar VSync uit buiten cutscenes hadden ze toen nog niet gehoord. :)
quote:
Aragnut schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:33:
[...]

Tja, Microsoft is een bedrijf en wil graag winst maken. Helaas hebben ze daarbij gekozen voor een proprietaire opstelling (wat niet altijd handig/praktisch is). Dat betekent ook dat als het te veel geld gaat kosten cq. te weinig/niets oplevert, de aandacht weg is voor het bedrijf. Zoals Aron aan geeft is het ook makkelijker om tegen 1 grote API aan te programmeren, met alle gevolgen van dien.
Daar ben ik het mee eens. Je kan het MS niet kwalijk nemen dat ze ons via API's binden aan hun besturingssysteem, het probleem ligt bij de gebruikers die zich laten binden. Als bijvoorbeeld gamers consistent enkel spellen kopen die ook bij Linux draaien (momenteel 36 van de 78 in mijn bibliotheek terwijl ik er 0 heb gekocht met dat uitgangspunt (wel veel oudere spellen), het gaat de goede kant uit) dan zullen gamedevelopers vanzelf enkel nog Vulkan en OpenGL gebruiken. Overigens is er bewijs dat MS grote delen van Vulkan kopiŽerde naar DX12 (mogelijk wat aangepast om het in te passen), dat zie je aan de handleiding van DX12 waarbij een groot stuk tekst letterlijk was overgenomen uit de handleiding van Vulkan (Reddit, waar anders? ;)).
Idem voor andere software. Als mensen consistent LibreOffice gebruiken, wat voor >99% van de mensen een volwaardig alternatief is voor MSOffice, dan zouden mensen niet meer standaard MSOffice gebruiken en verwachten dat iedereen het maar koopt omdat jij (werkgever, school...) het gebruikt.

Ik heb beide applicaties voldoende gebruikt (vroeger ook OpenOffice voordat LibreOffice bestond en van MSOffice heb ik ook oudere versies gebruikt t/m 2003/2007), het is echt een gelijkopgaande competitie met voor- en nadelen voor beide applicaties, in ieder geval in normale omstandigheden (ik doe neem geen stelling in over extreem grote spreadsheets en het zwaardere databasewerk...). De meeste mensen die MSOffice gebruiken doen dit omdat ze het gewend zijn, niet omdat het beter werkt voor wat zij ermee doen.
quote:
Open drivers en API's laat wel veel meer ontwikkeling mogelijk, maar dit moet dan wel weer opgepakt worden.
Open source vs. proprietary is op zichzelf een hele interessante discussie maar voor hier offtopic.
offtopic:
Mijn point of view:
- Open source heeft de potentie om beter te zijn dan eender welke proprietary source dankzij de open code, het grote aantal mensen wat meewerkt, meekijkt en meedenkt (ook debugging en ontwerp bijvoorbeeld, niet iedereen hoeft een briljante programmeur te zijn) en het steeds verder kunnen bouwen op wat voorgangers hebben opgeleverd.
- Die potentie wordt enkel gehaald indien lang genoeg voldoende mensen aan het project werken. Je ziet bij OS software - voor zo ver ik er ervaring mee heb - vaak ofwel juweeltjes ofwel gedrochten. Opensource-gemeenschappen kunnen helaas ook doodbloeden en dan kan een product wat een geweldige potentie heeft voortijdig 'sterven'.
- Een groot risico van open source is dat je spaghetticode krijgt (niet dat MS daar geen last van heeft ;)) doordat in zo'n lange tijd allerlei stukjes code van zoveel mensen bij elkaar werd gevoegd. Zie bijvoorbeeld Firefox wat aanvankelijk geweldig was, voor die tijd (singlecore-CPU's) maar de aansluiting verloor totdat ze een groot deel van de code volledig hadden herschreven.

Voorbeelden van juweeltjes van open source software die ik gebruik: MuseScore2 (arrangementen muziek), GNUSolfege (gehoortraining, gruwelijk lelijke basale Python GUI en het zou nog betere samples kunnen gebruiken maar prima qua functionaliteit) en Rosegarden (studio-software waarmee je meerdere tracks kan opnemen, zowel analoog als digitaal (MIDI)) en natuurlijk Audacity wat helaas niet een MIDI-functionaliteit heeft.
Voor Windows moest ik een driver installeren voor mijn 'instrument' (elektrische piano), vervolgens kon ik niet achterhalen of dat het intstrument wel werd gedetecteerd totdat ik een programma installeerde waarmee ik MIDI kan opnemen en dat programma bleek dan teleurstellend te zijn qua functionaliteit. Bij Linux typ ik 1 simpel commando in in de terminal en zie ik het toestel erin staan vermeld zonder dat een driver hoeft te worden geÔnstalleerd (naar verluidt hoeft Linux hier geen driver voor te gebruiken omdat een open standaard wordt gebruikt voor MIDI wat de vraag oproept waarom Windows en OSX wel een driver nodig hebben :?). Ik installeer het programma (via de software-applicatie in dit geval), ik start het op, ik klik op 3-5 knopjes (afhankelijk van je keuzes) en ik kan opnemen met een goede kwaliteit. Soms is Open Source erg handig maar veel mensen die het goed kunnen gebruiken kennen het niet, dat is best jammer voor zowel hen als ons allemaal want hoe meer mensen goede open source software gebruiken hoe meer druk er ontstaat op developers om software voor alle platforms aan te bieden (ook Linux).

Ik heb niets tegen proprietary software maar ik vind het belangrijk dat dat beperkt blijft tot third party software, besturingssytemen, API's en drivers moeten open source software zijn zodat mensen zelf hun platform kunnen kiezen, voor de digitale veiligheid en om de concurrentie te verbeteren. Nu moet je bijvoorbeeld Windows gebruiken als je Windows-only third party software gebruikt. Wat als je de GUI van Windows verschrikkelijk vindt en je er niet lekker mee werkt? Wat als W10 onveilig is? Wat als W10 onpraktisch is wegens systeembrekende updates? Wat als het een achterdeur bevat voor inlichtingendiensten? Eigen platformkeuze is belangrijk.
quote:
Je ziet nu wel meer een transitie van software verkopen naar service/support verkopen.
Helaas, voor die service houdt het op zo gauw zij die service stopzetten. Geef mij maar software die ik kan blijven gebruiken zolang ik dat wil. Aan die software kan een service gekoppeld worden (multiplayer component) die op een gegeven moment ophoudt of minder goed wordt waarbij de prijs ook sterk daalt. Ik denk dan bijvoorbeeld ook aan MSOffice (als je dat per se wil gebruiken) vs. Office365, eenmalig een retailversie kopen (eventueel bij handelaar zoals Kinguin) vs. elk jaar §100 of zo betalen, ik weet wel wat ik liever heb, het interesseert mij niets om een paar edities over te slaan en dan pas te upgraden. Software as a Service vind ik niets. Ook ik gebruik Steam maar ik ben me er ook bewust van dat als Valve ooit failliet gaat dat ik dan mijn spellen kwijt kan geraken, met uitzondering van de Valve-spellen, als het goed is (dat hebben ze gegarandeerd). Daarom gaat nu mijn voorkeur uit naar Good Old Games (het eigendom van CD Project Red die iedereen hier waarschijnlijk wel kent).
quote:
Echter vermoed ik dat dat de veiligheid (of compatibiliteit) veel helpt.
Ik kan me voorstellen dat het een veiligheidsrisico geeft maar of dat dat een motief is voor MS is een andere vraag.

CHBF wijzigde deze reactie 16-04-2018 17:22 (12%)

• winos
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:08
Op dit moment draait er een compleet bedrijf nog op Windows XP, remote desktop naar Windows server 2008, dat wel maar toch.

Ik schrok best op het moment dat ik een keer een pc overnam. Marja, ooit gaan we een keer naar een nieuw pand...

Ik snap die business keuze echt niet, ik zou juist volop investeren in trainingen, normale pc's en snelle servers. De hardware is inmiddels ook 15 jaar oud. Back-up's? Nee geen geld voor over.

En laatst nog een klant tegengekomen met een 486 en ms-dos, complete administrarie draait er op. Er wordt geen back-up van gemaakt. Dan is Windows XP ineens hypermodern.

Soms snap ik sommige keuzes echt niet. Maarja de klant bepaalt.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 11:02
quote:
CHBF schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:48:
Waarom zou je dat eigenlijk willen, in de regel is het juist niet wenselijk dat backwards compatibiliteit niet zover reikt. Juist alle backwardscompatibility die jaren in vrijwel alle MS producten heeft gezeten heeft juist voor een boel ellende gezorgd. Hoe meer backwardscompatibility, juist hoe meer je vaak vooruitgang en adoptie van nieuwe standaarden en andere vooruitgang in de weg zit

Maar bij dit soort zaken moet je rekening houden met meer dan 1 partij. Namelijk eventuele hardware vendoren, die moeten met drivers komen voor een nieuw OS en dit OS supporten (wat vaak niet gebeurt), maar ook software dev's die moeten zorgen dat hun producten klaar zijn voor een nieuw OS (wat ze vaak niet doen). Je kan niet van MS verwachten dat ze dit allemaal regelen. In de regel is MS spul vaak zeer goed gedocumenteerd, is vaak vrij lang van te voren bekend wat er deprecated gaat worden in een nieuwe release waar ontwikkelaars en fabrikanten op in kunnen spelen.

Nee, als spul niet meer werkt op bijv. Windows 7 wat nog wel werkte in XP dan zul imho toch primair moeten klagen bij de fabrikant als het hardware betreft, of bij de developer als het een game / software betreft.

Als je software developer of je hardware fabrikant je laat zitten zit er vrij weinig op dan bij het OS blijven waar het wel op werkt. Bij Linux e.d. werkt dit trouwens regelmatig hetzelfde, ook daar ben ik vaak genoeg software / hardware tegen gekomen die enkel op kernel versie X of lager werkte.

Dennism wijzigde deze reactie 16-04-2018 19:36 (8%)

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• internet.tuig
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23-04 09:21
Ik gebruik het ter plezier, om bepaalde CVE's te testen ter oefening e.d.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23-04 19:16
quote:
Onbekend schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:26:
[...]

Een XP-machine draait vaak nog op oude hardware, dus om deze te gebruiken om te minen lijkt mij ook voor de verspreiders geen goed idee.

Het encrypteren van die schijven lijkt mij wel een zorgwekkend punt. Vaak zijn die XP-machines erg belangrijk omdat ze juist niet (of moeilijk) vervangen kunnen worden. Dus als je als cryptoware-verspreider op die machines weet binnen te komen, zou je de prijs van het losgeld gewoon kunnen verdubbelen. :Y)
Er zijn zelfs websites die in de web browser van de bezoekers met JavaScript minen naar cryptische munten. Met die kennis lijkt het me heel logisch dat er geprobeerd wordt om oude operating systems te targetten. Dan draait je code native op de hardware en ondanks de leeftijd van de componenten is dat nog altijd veel sneller dan die JS code in de browser van een moderne machine. Als je een paar honderdduizend geÔnfecteerde machines hebt dan ga je vroeg of laat een keer een muntje vinden.

De maatschappij is op dit moment al heel erg afhankelijk van het communicatienetwerk dat internet heet en dit zal in de toekomst alleen maar meer gaan worden. Wanneer we kwetsbaarder worden dan zullen de consequenties van verstoring gaan toenemen. Wellicht zelfs in strafrechtelijke zin.

Ik verwacht dat we binnen vijf jaar wetgeving hebben die slecht beveiligde apparaten zal verbieden. Een fabrikant mag die dan niet meer verkopen. Heb je een gecompromitteerd router, printer, koelkast, webcam, stofzuiger, kattenluikje of eettafellamp? Als consument / eigenaar van het product zal je worden aangesproken op het feit dat een bepaald apparaat is geÔnfecteerd en deel uitmaakt van een botnet. Misschien hebben we tegen die tijd een verplicht "rijbewijs voor de digitale snelweg". Met een puntensysteem waarbij je strafpunten krijgt als je moedwillig onveilige dingen uithaalt. En als je het echt te bont maakt dat een rechter jou dan kan veroordelen tot een voorwaardelijke "offline" straf van een maand en als je nogmaals in de fout gaat dat je dan ook echt een maand offline moet zijn. Of een maand in de gevangenis kan ook. Misschien draaf ik nu een beetje door. Maar op een gegeven moment zal er iets moeten gebeuren aan al die onveilige "connected" rommel.

En oja, dat heeft inderdaad alles te maken met Windows XP.

• Hans Olo
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-04 22:43
quote:
Evanescent schreef op zondag 15 april 2018 @ 23:44:
[...]

Tussen XP en Windows 10 zitten aardig wat releases die wel nog ondersteund worden :o
Je router is leuk maar die houdt geen verkeer tegen. Daar heb je een firewall voor nodig ;)
Ik gebruik 16 bit apps die ooit bedoelt waren voor Windows 3. Tot aan XP kreeg ik ze nog prima aan het werk. Na XP werd het al lastiger en ik ben nu overgestapt naar 64bit Windows 10 en dat gaat echt niet meer werken.

Elke huis-tuin-en-keuken-router heeft basis SPI firewall aan boord. Deze routertjes draaien standaard in stealth-mode. Wanneer er aan de buitenkant wordt gesnift zal niets eens worden weergegeven dat er een verbinding aanwezig. Zodra je een port open zet wordt 'stealth-mode' uitgezet.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23-04 19:16
quote:
Hans Olo schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:43:
[...]

Ik gebruik 16 bit apps die ooit bedoelt waren voor Windows 3. Tot aan XP kreeg ik ze nog prima aan het werk. Na XP werd het al lastiger en ik ben nu overgestapt naar 64bit Windows 10 en dat gaat echt niet meer werken.

Elke huis-tuin-en-keuken-router heeft basis SPI firewall aan boord. Deze routertjes draaien standaard in stealth-mode. Wanneer er aan de buitenkant wordt gesnift zal niets eens worden weergegeven dat er een verbinding aanwezig. Zodra je een port open zet wordt 'stealth-mode' uitgezet.
Ik neem aan dat er naast de XP machine nog meer apparaten in het netwerk zitten? Heb je Wi-Fi die toegankelijk is voor familie en vrienden? Staat WPS ingeschakeld? Er zijn genoeg laptops, tablets en telefoons geÔnfecteerd met een of ander stuk software dat stiekem van binnenuit je netwerk afzoekt naar kwetsbare systemen. Je zult er verbaast over zijn hoe snel die XP machine deel uitmaakt van een botnet. En de router van de gemiddelde consument heeft doorgaans ook de nodige lekken aan de buitenkant, hoewel die volledig stealth lijkt is er een aardige kans dat deze ook op een gegeven moment gecompromitteerd zal raken. "Zeker weten dat je veilig bent" is het meest gevaarlijk.

• oheng
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23-04 22:01
Waarom gebuiken jullie dit niet in de registry:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\WPA\PosReady]
"Installed"=dword:00000001

Doen de XP updates het weer voor die enkeling die weigert iets nieuwers te gebruiken. Werkt totnutoe gewoon goed, al x jaren.
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*