Want? Als je je daadwerkelijk zorgen maakt om de kosten is het veel, veel zinniger om die 23u30min per dag dat zo'n AP niets doet in te grijpen dan om in de marge van stroomverbruik te rommelen tussen apparaten.
Dan zou ik nog liever mobiele data gebruiken.
Advocaat van duivel: waarom doe je dat dan niet ipv een extra AP?
Het grootste gedeelte van de dag staat het apparaat dus niets te doen en dit zal bepalend zijn voor het jaarlijks gebruik in mijn geval. Klopt het dan dat er hiervoor geen betrouwbare informatie beschikbaar is?
Zou dit dan niet betrouwbaar zijn?
https://nl.hardware.info/...resultaten-stroomverbruik
Zoals vaker bij HW.info mis ik gedetailleerde informatie over exact wat en hoe ze testen. Settings kunnen stroomverbruik (mede) bepalen, maar er staat niets over de omstandigheden waaronder gemeten is. Dat gezegd, het gaat hier om idle-gebruik en het is een onafhankelijke test van meerdere apparaten. Veel beter ga je niet vinden.
Maar...
Het is van drie jaar geleden. De apparaten die getest zijn, zijn verouderd, grotendeels niet meer verkrijgbaar en waar het model wel nog te krijgen is zal het vrijwel zeker een nieuwe revisie zijn met andere onderdelen en dus andere eigenschappen, waaronder stroomverbruik. De meest interessante AP's van dit moment (de losse AP's die KPN en Ziggo voor een erg bescheiden prijs voor hun featureset leveren) staan er alvast niet tussen.
Daarnet had je het over 20 minuten per dag. Al hou je ruime marges aan zou hij 23u/dag uit moeten kunnen, oftewel 95% besparing. Of klopte de 20 minuten niet en zit je daadwerkelijk 18u/dag thuis, boven, op de iPad te surfen?

Wat ik hier zie is dat het verbruik varieert van 1,3 w tot 6,3 w
Reken je niet rijk - statistiek 101: outliers weggooien als je normaal gedrag wilt beoordelen. In dit geval is met name die 6.3W Ruckus op alle vlakken een outlier, met totaal ander featureset en toepassingsgebied, en trouwens een prijskaartje dat gelijk is aan vrijwel alle andere apparaten in de test bij elkaar opgeteld. Als hoogste en laagste weglaat hou je verschil van 1.4W-3.3W. Dat is wat realistischer.
Vervolgens moet je bedenken dat de zuinigste apparaten allemaal 2.4GHz-only zijn. Dat anno 2017 kopen is dief van eigen portemonnaie zijn: 2.4GHz is op veel plaatsen al onbruikbaar door drukte/verstoring en wordt alleen maar erger. Ook al werkt het nu bij jou, kan het morgen gedaan zijn met de lol. Je wilt absoluut iets kopen waar 5GHz op mogelijk is (al gebruik je het niet nu.
Slechts 5 apparaten in die test ondersteunen 5GHz, en dan zit je (als je wederom de Ruckus weglaat) te kijken naar verschil tussen 2.7W en 3.2W. Oftewel 15% verschil. Dan is de 25% winst
Ik weet dat Consumentenbond bij hun reviews altijd stroomverbruik meepakt (ze outsourcen dat aan HW.info, dus de tests worden door zelfde testers gedaan als achter jouw link hier, en zijn er volledig mee te vergelijken), dus je kunt daar kijken als ze iets hebben (iig redelijk recent nog routers, weet niet of er toen AP's meegenomen zijn).
Maar stroomverbruik is bij veel electronica iets waar weinig mensen zich druk om maken, dus vind je inderdaad weinig goede data erover