Stroomverbruik acces point

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:00
Mijn vraag
Bij de acces pointe wordt nergens ingegaan op het stroomverbruik. In een review lees ik wel 7 watt. Dat is op jaarbasis toch aardig wat aangezien het acces point altijd aan zal staan. Ik zoek een acces point om op de 1e verdieping ook WiFi te hebben voor iPad voor ca. €30 met laag stroomverbruik. Iemand een suggestie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 08:57
gebruiker001 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:39:
Mijn vraag
Bij de acces pointe wordt nergens ingegaan op het stroomverbruik. In een review lees ik wel 7 watt. Dat is op jaarbasis toch aardig wat aangezien het acces point altijd aan zal staan. Ik zoek een acces point om op de 1e verdieping ook WiFi te hebben voor iPad voor ca. €30 met laag stroomverbruik. Iemand een suggestie?
Op jaar basis is dat net € 10,- dat is toch 3x keer niets op het plezier wat je hebt van een goed Access Point.
En voor € 30,- ga je geen goed Access Point vinden wat jaren mee gaat.

Wat nog een optie is pricewatch: TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

Dat is een echt Low Budget Access Point maar verwacht er niet al te veel van! >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

7 Watt x 24 uur x 365 dagen = (35040 / 1000) = 35 kWh per jaar

Zoek je een accesspoint voor 30,- of mag het stroomverbruik niet hoger zijn dan 30,- per jaar? In het geval van het eerste is 30,- een krap budget maar is er wel een en ander te halen zoals boven deze post is gemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is idd vaak lastig te achterhalen. Apple is hier wél altijd transparant over. De AirPort express gebruikt 2W.

Zie http://images.apple.com/e...tExpress_PER_june2012.pdf

Alleen kost dat apparaat wel meer dan €30 :p

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik was inderdaad van plan deze aan te schaffen, maar ik zie in een recensie dat deze 7 watt gebruikt. Dat is 5 keer zo veel als sommige andere vind ik nu op internet. 35 kWh is niet heel veel maar je huis zit vol met dit soort kleine apparaten en dat telt stiekem aardig op. Een beetje energiebewust vind ik wel fijn.
pricewatch: TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kunt vrij eenvoudig uitrekenen of de meerprijs voor een zuiniger AP het waard is om een andere aan te schaffen. Houdt daarbij ook rekening met je verwachtte levensduur (zelf houdt ik niet langer dan 2 jaar aan, de maximale "garantie" termijn).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Let even op dat het verbruik niet altijd het continu verbruik is. De opgegeven waarden zijn dus niet altijd direct met elkaar te vergelijken. Zo'n test als van hardware.info is leuk, maar zodra je meerdere clients verbonden hebt, gaat dat echt wel omhoog.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redfoxert schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:57:
Je kunt vrij eenvoudig uitrekenen of de meerprijs voor een zuiniger AP het waard is om een andere aan te schaffen. Houdt daarbij ook rekening met je verwachtte levensduur (zelf houdt ik niet langer dan 2 jaar aan, de maximale "garantie" termijn).
2 jaar levensduur bij 2 jaar garantie is toch wel beetje aan de lage kant of niet? Want mocht het binnen die 2 jaar kapot gaan kun je het nog laten vervangen / repareren.

Maar jij gaat er vanuit dat het na die 2 jaar vrij snel de geest gaat geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:33:
[...]

2 jaar levensduur bij 2 jaar garantie is toch wel beetje aan de lage kant of niet? Want mocht het binnen die 2 jaar kapot gaan kun je het nog laten vervangen / repareren.

Maar jij gaat er vanuit dat het na die 2 jaar vrij snel de geest gaat geven?
Een dergelijk apparaat schrijf ik inderdaad in een jaar of 2 af (in mn hoofd) omdat je bij een overlijden na die 2 jaar toch geen nieuwe meer krijgt. Dan kan je er maar beter vanuit gaan dat je na 2 jaar een nieuwe moet kopen. Dat het apparaat in de praktijk (veel) langer meegaat is dan mooi meegenomen. Hangt natuurlijk ook een beetje af in welke prijscategorie we praten. Een AP van 40 tientjes vind ik minder erg dan een TV van 1500 euro :) Die TV verwacht ik wel wat meer van dan 2 jaar.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gebruiker001 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:55:
Ik was inderdaad van plan deze aan te schaffen, maar ik zie in een recensie dat deze 7 watt gebruikt. Dat is 5 keer zo veel als sommige andere vind ik nu op internet. 35 kWh is niet heel veel maar je huis zit vol met dit soort kleine apparaten en dat telt stiekem aardig op. Een beetje energiebewust vind ik wel fijn.
pricewatch: TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point
Lies, damned lies and marketing data...

De vraag bij opgegeven waardes wat exact opgegeven is (de rating van het apparaat, hoogste realistische verbruik, gemiddelde gebruik, iets anders)?

Ik zou sowieso geen enkele cijfer die niet komt uit een onafhankelijke vergelijking vertrouwen. Komt bij dat bij dit soort apparaat (voorzover ze niet met PoE werken) de grootste verliezen juist in de voedingsblokjes zitten en die nogal eens tusen US en EMEA kunnen verschillen, waardoor de (kleine) verschillen tussen apparaten nog meer kunnen vertekenen.

Tenslotte is WiFi geen continu maar een packet-based protocol. Wat je doet met een AP zal stroomverbruik beinvloeden. Een AP zendt om de X-tijd beacons uit (de beacon interval). Hogere X leidt tot lager idleverbruik. Een AP zendt verkeer met bepaald vermogen en modulatie uit. Minder vermogen kan leiden tot lager verbruik - tenzij de modulatie daardoor omlaag moet en langer verzonden moet worden om dezelfde data te vervoeren. Deze verschillen zijn niet enorm, maar aangezien we het hier maar over een paar Watt verschil tussen apparaten hebben kunnen ze wel significant zijn. Verschillen tussen apparaten kunnen zowaar (mede) gevolg zijn van verschillende defaultinstellingen... (wat voor jou als gebruiker minder relevant is, want je kunt die instellingen zelf optimaliseren)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

Mystikal

It never hurts to help!

Als je energie verbruik zo belangrijk vindt, zet er een klikaan/uit tussen en je bent echt energie bewust bezig. Die AP (althans die van mij Ubiquiti, nee geen 30 euro...) start binnen 30 seconde op. Snachts en overdag als je niet thuis bent heb je geen WIFI nodig.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:07
DaMarcus schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:45:
7 Watt x 24 uur x 365 dagen = (35040 / 1000) = 35 kWh per jaar
7x24x365 is bij mij 61320 Wh ofwel ruim 61 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Heb inderdaad ergens een tikfout gemaak tijdens het berekenen, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
dion_b schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Lies, damned lies and marketing data...

De vraag bij opgegeven waardes wat exact opgegeven is (de rating van het apparaat, hoogste realistische verbruik, gemiddelde gebruik, iets anders)?

Ik zou sowieso geen enkele cijfer die niet komt uit een onafhankelijke vergelijking vertrouwen. Komt bij dat bij dit soort apparaat (voorzover ze niet met PoE werken) de grootste verliezen juist in de voedingsblokjes zitten en die nogal eens tusen US en EMEA kunnen verschillen, waardoor de (kleine) verschillen tussen apparaten nog meer kunnen vertekenen.

Tenslotte is WiFi geen continu maar een packet-based protocol. Wat je doet met een AP zal stroomverbruik beinvloeden. Een AP zendt om de X-tijd beacons uit (de beacon interval). Hogere X leidt tot lager idleverbruik. Een AP zendt verkeer met bepaald vermogen en modulatie uit. Minder vermogen kan leiden tot lager verbruik - tenzij de modulatie daardoor omlaag moet en langer verzonden moet worden om dezelfde data te vervoeren. Deze verschillen zijn niet enorm, maar aangezien we het hier maar over een paar Watt verschil tussen apparaten hebben kunnen ze wel significant zijn. Verschillen tussen apparaten kunnen zowaar (mede) gevolg zijn van verschillende defaultinstellingen... (wat voor jou als gebruiker minder relevant is, want je kunt die instellingen zelf optimaliseren)
Daar heb ik allemaal geen verstand van. Praktijk is dat je zo af en toe boven eens wifi nodig hebt. Zeg 20 min. per dag. Het aan en uitzetten is geen optie. Dan zou ik nog liever mobiele data gebruiken. Het grootste gedeelte van de dag staat het apparaat dus niets te doen en dit zal bepalend zijn voor het jaarlijks gebruik in mijn geval. Klopt het dan dat er hiervoor geen betrouwbare informatie beschikbaar is?
Zou dit dan niet betrouwbaar zijn?
https://nl.hardware.info/...resultaten-stroomverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Tijdschakelaar ertussen om hem 's nachts uit te zetten?
Zie ook Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
ThinkPadd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:29:
Tijdschakelaar ertussen om hem 's nachts uit te zetten?
Zie ook Serieus elektriciteit besparen
Dan kan die 6u/dag uit is 25% besparing. Wat ik hier zie is dat het verbruik varieert van 1,3 w tot 6,3 w (factor 5 ipv 25%) alleen dit zijn wat oudere modellen. Ik zou verwachten dat bij de nieuwe modellen en ook de modellen tussen €30-€50 ook dit soort verbruik bekend zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gebruiker001 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:28:
[...]

Daar heb ik allemaal geen verstand van. Praktijk is dat je zo af en toe boven eens wifi nodig hebt. Zeg 20 min. per dag. Het aan en uitzetten is geen optie.
Want? Als je je daadwerkelijk zorgen maakt om de kosten is het veel, veel zinniger om die 23u30min per dag dat zo'n AP niets doet in te grijpen dan om in de marge van stroomverbruik te rommelen tussen apparaten.
Dan zou ik nog liever mobiele data gebruiken.
Advocaat van duivel: waarom doe je dat dan niet ipv een extra AP?
Het grootste gedeelte van de dag staat het apparaat dus niets te doen en dit zal bepalend zijn voor het jaarlijks gebruik in mijn geval. Klopt het dan dat er hiervoor geen betrouwbare informatie beschikbaar is?
Zou dit dan niet betrouwbaar zijn?
Zoals vaker bij HW.info mis ik gedetailleerde informatie over exact wat en hoe ze testen. Settings kunnen stroomverbruik (mede) bepalen, maar er staat niets over de omstandigheden waaronder gemeten is. Dat gezegd, het gaat hier om idle-gebruik en het is een onafhankelijke test van meerdere apparaten. Veel beter ga je niet vinden.

Maar...

Het is van drie jaar geleden. De apparaten die getest zijn, zijn verouderd, grotendeels niet meer verkrijgbaar en waar het model wel nog te krijgen is zal het vrijwel zeker een nieuwe revisie zijn met andere onderdelen en dus andere eigenschappen, waaronder stroomverbruik. De meest interessante AP's van dit moment (de losse AP's die KPN en Ziggo voor een erg bescheiden prijs voor hun featureset leveren) staan er alvast niet tussen.
gebruiker001 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:32:
[...]

Dan kan die 6u/dag uit is 25% besparing.
Daarnet had je het over 20 minuten per dag. Al hou je ruime marges aan zou hij 23u/dag uit moeten kunnen, oftewel 95% besparing. Of klopte de 20 minuten niet en zit je daadwerkelijk 18u/dag thuis, boven, op de iPad te surfen? 8)7
Wat ik hier zie is dat het verbruik varieert van 1,3 w tot 6,3 w
Reken je niet rijk - statistiek 101: outliers weggooien als je normaal gedrag wilt beoordelen. In dit geval is met name die 6.3W Ruckus op alle vlakken een outlier, met totaal ander featureset en toepassingsgebied, en trouwens een prijskaartje dat gelijk is aan vrijwel alle andere apparaten in de test bij elkaar opgeteld. Als hoogste en laagste weglaat hou je verschil van 1.4W-3.3W. Dat is wat realistischer.

Vervolgens moet je bedenken dat de zuinigste apparaten allemaal 2.4GHz-only zijn. Dat anno 2017 kopen is dief van eigen portemonnaie zijn: 2.4GHz is op veel plaatsen al onbruikbaar door drukte/verstoring en wordt alleen maar erger. Ook al werkt het nu bij jou, kan het morgen gedaan zijn met de lol. Je wilt absoluut iets kopen waar 5GHz op mogelijk is (al gebruik je het niet nu.

Slechts 5 apparaten in die test ondersteunen 5GHz, en dan zit je (als je wederom de Ruckus weglaat) te kijken naar verschil tussen 2.7W en 3.2W. Oftewel 15% verschil. Dan is de 25% winst
alleen dit zijn wat oudere modellen. Ik zou verwachten dat bij de nieuwe modellen en ook de modellen tussen €30-€50 ook dit soort verbruik bekend zou moeten zijn.
Ik weet dat Consumentenbond bij hun reviews altijd stroomverbruik meepakt (ze outsourcen dat aan HW.info, dus de tests worden door zelfde testers gedaan als achter jouw link hier, en zijn er volledig mee te vergelijken), dus je kunt daar kijken als ze iets hebben (iig redelijk recent nog routers, weet niet of er toen AP's meegenomen zijn).

Maar stroomverbruik is bij veel electronica iets waar weinig mensen zich druk om maken, dus vind je inderdaad weinig goede data erover :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

djkavaa schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:44:
[...]

Op jaar basis is dat net € 10,- dat is toch 3x keer niets op het plezier wat je hebt van een goed Access Point.
En voor € 30,- ga je geen goed Access Point vinden wat jaren mee gaat.

Wat nog een optie is pricewatch: TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

Dat is een echt Low Budget Access Point maar verwacht er niet al te veel van! >:)
ik heb deze met op 2 buiten antennes en werkt retegoed.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik denk inderdaad dat deze het wordt. Nog 1 domme vraag. Ik wil dat mijn devices altijd automatisch het sterkste signaal oppakken, dus beneden van de router en boven van het acces point. Niet dat ik beneden op het acces point werk, wat dan een zwakker signaal heeft. Is dit automatisch zo in te stellen?

https://www.update.nl/nl/...g2LsZk0tWx-NEIaAhcI8P8HAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:20
djkavaa schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:44:
[...]

Hij doet het prima voor mijn wifi lichtschakelaars.Zitten op het ogenblik toch 12 op aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gebruiker001 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:08:
Ik denk inderdaad dat deze het wordt. Nog 1 domme vraag. Ik wil dat mijn devices altijd automatisch het sterkste signaal oppakken, dus beneden van de router en boven van het acces point. Niet dat ik beneden op het acces point werk, wat dan een zwakker signaal heeft. Is dit automatisch zo in te stellen?
Je hebt een iPad. Zorg dat dat ding minimaal iOS 8 draait.

Zorg vervolgens dat deze zaken iig identiek ingesteld zijn op alle AP's:
- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- Security (WPA2-only)
- Encryption (CCMP-AES only)
- WMM en WMM Power Save aan

Als dat op orde is zijn iDevices redelijk goed in roamen.

Verder kun je stroomverbruik op AP maar vooral ook iPad beperken door de Beacon Interval van default 100ms te verhogen naar 1000ms. Dan zendt de AP maar eens per seconde (ipv 10x) een beacon uit.

Voordelen:
- Bij inactiviteit 90% minder gebruik radio.
- iPad kan z'n WiFi 10x zo lang in slaapstand houden.
- De overhead van beacons op je maximale bandbreedte zakt van 3% naar 0.3%, dus je wint 2.7% performance. Dit is natuurlijk alleen van toepassing als je de boel maximaal benut in die 20 minuten.
Nadelen:
- Omdat de beacon minder vaak uitgezonden wordt duurt roamen iets langer (maar verschil zal zelden meer dan 0.9sec zijn).
- Bij zeer slecht signaal, vooral bij interferentie, kan de client makkelijker beacons missen en heb je meer risico op verlies verbinding door timeouts. Dat gezegd, onder die omstandigheden kun je toch niet zinnig van de verbinding gebruik maken, dus heb je weinig te verliezen.
2.4GHz only. Sterker afrader.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1