Helemaal eens wat betreft afspraken maken. Hangt ook van de verhouding af uiteraard. Eb je hoeft niet perse in 1 keer 30k aan je kinderen te geven natuurlijk, je kan ze ook met de helft (of 1/3e) van dat bedrag helpen (ik roep maar wat) en dat kan prima binnen de huidige grenzen zonder dat je rente hoeft door te rekenen.Raym09 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:00:
[...]
Waar je dan wel weer mee moet oppassen is dat wanneer je ouders je het geld lenen er dan ook rente gevraagd moet worden conform markt tarief (6% meen ik) anders ziet de belastingdienst de niet geheven rente als gift. Dat je die rente weer onderhands terug geeft of als gift terug geeft verdeelt over de jaren waarbij je onder het max per jaar blijft is natuurlijk een simpele uitweg.
Voor kleine bedragen geen probleem maar bij dit soort bedragen zeker wel. Persoonlijk zou ik er dan ook een contract persoonlijke lening aan hangen om de afspraken onderling vast te hebben liggen. Vertrouwen is goed, duidelijke vastgelegde afspraken zijn beter. Voorbeelden hiervan zijn op het internet te vinden, en daarvoor hoef je niet naar de notaris.
[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2017 16:35 ]