Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-05 16:04
Hey,

Mijn huidige videokaart is stervende en mijn behuizing is ooit beschadigd geraakt. Het plan was om dit jaar deze dingen te upgraden. Zie topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1747095 Hier kwam het er eigenlijk op neer dat mijn huidige componenten vrij oud zijn en dat ik beter een 2e handse videokaart koop om nog even door te gaan of om te gaan voor een compleet nieuw systeem.

Om een goede keuze te maken wil ik eerst graag een overzicht hebben van wat een nieuwe PC gaat kosten en voor voordeel op gaat leveren. Vandaar deze post.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het voor de dagelijkse dingen maar ik game er ook veel mee. Ik gebruik soms hobby/beunmatig CAD en 3D modelling software

Wat mag het systeem gaan kosten?
Eén van de dingen waar ik graag achter wil komen is wat de prijs is van een systeem die er weer even tegenaan kan. Ik heb geen nieuwe schermen en randapparatuur nodig. Onder de 1000 EUR zou fijn zijn :P

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De HDD en SSD zijn in mijn PC net vervangen dus die ga ik meenemen. Ik heb momenteel al 16GB RAM DDR3 en dit kan hoop ik ook mee. Ik denk dat mijn CPU koeling van een AMD niet op een Intel gaat passen? Mijn voeding is 600W maar al wel oud.. vervangen?

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 75,-€ 75,-
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 20,95€ 20,95
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 64,80€ 129,60
1Recom Power Engine 600 Plus€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,98

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De GTX 1060 6GB lijkt me prima videokaart. De processor, diens koeling en het Moederbord heb ik uitgezocht met de Desktop hulp. Dit zijn nog niet heel erg onderbouwde keuzes van mijn kant. Het aanbod is nogal overweldigend en ik weet soms niet meer waar naar te kijken. Ik heb onderstaande eerst uitgekozen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 246,01€ 246,01
1Gigabyte GA-H170-HD3 DDR3€ 77,50€ 77,50
1Palit GeForce GTX 1060 JetStream 6GB€ 302,50€ 302,50
1Aerocool Aero-500 (Wit)€ 42,10€ 42,10
1Arctic Freezer i32€ 28,50€ 28,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,61

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind Nvidia fijn als videokaart. Ik heb nu een AMD processor maar ik heb het gevoel dat intel momenteel beter is. Ik heb nu een Aerocool behuizing en die vind ik ook fijn. Voor de rest maakt het me vrij weinig uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zolang het goed met elkaar werkt, past en een aantal jaar goed blijft vind ik het prima!

Ga je overklokken?
Nooit gedaan. Kleine kans dat ik dit ga doen aangezien ik de boel niet stuk wil hebben in no-time.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoef niet het allerbeste systeem verkrijgbaar. Ik hoef echter ook niet het meest skeere systeem mogelijk.

Ik wil een degelijke PC waar ik lekker op kan gamen zonder problemen. Momenteel kan ik veel spellen niet goed meer draaien en dat verpest gewoon het genieten van gamen. Ik hoop met het systeem toch minimaal 4 jaar vooruit te kunnen.

Ik wil heel graag advies of de componenten in het wensenlijstje goed bij elkaar kunnen. Ook zou ik graag weten welke componenten er wel/niet meekunnen van de huidige setup.

Ik heb niet heel veel verstand van hardware maar vind het wel interessant. Als men bepaalde keuzes afkeurt of een ander item aanraad dan hoor ik graag waarom zodat ik mezelf weer bij kan leren.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Ik probeer de reacties goed in de gaten te houden. Als ik onvolledig ben of iets niet goed heb gedaan in deze post dan pas ik m graag aan!

-Jelle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:36
Ik weet niet precies hoe het zit, nooit zelf geprobeerd, maar officieel supporten de 6xxx en 7xxx geen DDR3. http://wccftech.com/skyla...t-ddr3-damage-ddr3l-only/ Ik ben bekend dat de moederborden bestaan, dus mogelijk is het een storm in een glas water. Ik zou het risico zelf niet nemen.

Verder ga ik geen lange discussie aan, maar informatie aanvoeren waarom de 1060 niet echt een goede koop is, lijkt me wel gewenst. http://www.hardwarecanuck...80-updated-review-23.html

Voeding zou ik maar vervangen. Ken hem niet, maar gezien het prijsniveau in zijn productietijd (35 euro), zal het wel niet veel zijn. Ik zou er geen nieuwe hardware aanhangen. pricewatch: Corsair Vengeance 400W of pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M zou ik aanraden.

Verder zou ik er even opletten dat de i32 nou niet erg mooi is van de bovenkant met een window.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
lactaxative schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:03:
Ik weet niet precies hoe het zit, nooit zelf geprobeerd, maar officieel supporten de 6xxx en 7xxx geen DDR3. http://wccftech.com/skyla...t-ddr3-damage-ddr3l-only/ Ik ben bekend dat de moederborden bestaan, dus mogelijk is het een storm in een glas water. Ik zou het risico zelf niet nemen.
Moet je sowieso ddr3l hebben en dat is het vermelde ram niet.

pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P + pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
lactaxative schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:03:

Verder ga ik geen lange discussie aan, maar informatie aanvoeren waarom de 1060 niet echt een goede koop is, lijkt me wel gewenst. http://www.hardwarecanuck...80-updated-review-23.html

Voeding zou ik maar vervangen. Ken hem niet, maar gezien het prijsniveau in zijn productietijd (35 euro), zal het wel niet veel zijn. Ik zou er geen nieuwe hardware aanhangen. pricewatch: Corsair Vengeance 400W of pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M zou ik aanraden.

Verder zou ik er even opletten dat de i32 nou niet erg mooi is van de bovenkant met een window.
Ah okay dus ik moet of ook nieuw RAM geheugen kopen of een andere CPU kiezen?

Ik heb eerlijk gezegd slechte ervaringen met AMD videokaarten (vrienden/familie).. Ik heb zelf altijd Nvidia kaarten gehad.. Hoe zit het bij AMD met de updates en drivers enzo? Ik gebruik nu altijd GeForce experience en mijn oude videokaart krijgt nogsteeds wekelijks updates. Heeft AMD ook zo'n soort programma die de boel up to date houdt?

Ik zie jou (en de guide/pricewatch) voeding van 400/450W adviseren.. Voor mij gevoel is dat heel weinig gezien mijn oude al 600W heeft.. Of is het tegenwoordig anders met de voeding zodat deze krachtiger is met minder Watt? (Zoals bij auto's tegenwoordig :9 )

Ik weet nog niet of ik de kast met of zonder ruitje doe.. Heb er nu alleen een grote fan zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
Ik zal binnenkort nog eens even de PC openschroeven om te checken of de RAM exact is aangegeven als zoals in mijn inventaris. Ik heb het nu op een usermanual en het uiterlijk gebaseerd.. Ik kon er digitaal niet achter komen wat voor RAM geheugen het precies is (Speccy/Systeem).

Ik had ergens gelezen dat DDR3 en DDR4 eigenlijk niks uitmaakte qua snelheid dus had gehoopt dat ik ze mee kon nemen. :'(

(Alle andere componenten weet ik wel zeker :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
JGHTJUH schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:28:
[...]

Ik zal binnenkort nog eens even de PC openschroeven om te checken of de RAM exact is aangegeven als zoals in mijn inventaris. Ik heb het nu op een usermanual en het uiterlijk gebaseerd.. Ik kon er digitaal niet achter komen wat voor RAM geheugen het precies is (Speccy/Systeem).

Ik had ergens gelezen dat DDR3 en DDR4 eigenlijk niks uitmaakte qua snelheid dus had gehoopt dat ik ze mee kon nemen. :'(

(Alle andere componenten weet ik wel zeker :P)
Het maakt in principe niet uit kwa snelheid alleen het probleem is dat de nieuwe cpu's 6xxx en 7xxx series maar om kunnen gaan met een lager voltage ram. Je huidige ram is 1,5 v terwijl deze chips maar om kunnen gaan met 1,2v (DDR4) en 1.35v (DDR3L (waarin de L staat voor Low Voltage)). Technisch gezien zou je ram kunnen werken in het moederbord in je lijstje maar het zou volgens intel je nieuwe CPU kunnen beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:36
JGHTJUH schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:24:
[...]

Ah okay dus ik moet of ook nieuw RAM geheugen kopen of een andere CPU kiezen?

Ik heb eerlijk gezegd slechte ervaringen met AMD videokaarten (vrienden/familie).. Ik heb zelf altijd Nvidia kaarten gehad.. Hoe zit het bij AMD met de updates en drivers enzo? Ik gebruik nu altijd GeForce experience en mijn oude videokaart krijgt nogsteeds wekelijks updates. Heeft AMD ook zo'n soort programma die de boel up to date houdt?

Ik zie jou (en de guide/pricewatch) voeding van 400/450W adviseren.. Voor mij gevoel is dat heel weinig gezien mijn oude al 600W heeft.. Of is het tegenwoordig anders met de voeding zodat deze krachtiger is met minder Watt? (Zoals bij auto's tegenwoordig :9 )

Ik weet nog niet of ik de kast met of zonder ruitje doe.. Heb er nu alleen een grote fan zitten. :)
Ik zou het ram op V&A gooien en voor 30-40 euro meer nieuw ddr4 kopen.

AMD updates en drivers staan al jaren als beter bekend. Er zijn voldoende then&now benchmarks van oude generaties die dit laten zien. Nvidia GeForce dingetje krijgt inderdaad vaak updates, of ze ook daadwerkelijk iets verbeteren is een andere vraag. Gezien op dit moment de RX480 al beter is, vind ik een 1060 dus een rare koop, maar dat mag je natuurlijk zelf weten.

Ach, als je systeem 300 watt verstookt heb je niet zoveel aan die andere 150 dan wel 300. Verder zou het me verbazen als een oude voeding van die prijs nog daadwerkelijk 600 watt levert, maar dat is een ander verhaal. Size matters bij veel dingen, maar niet bij voedingen. Overigens zijn vooral cpu's en iets minder gpu's een stuk zuiniger geworden over de jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:36:
[...]

Het maakt in principe niet uit kwa snelheid alleen het probleem is dat de nieuwe cpu's 6xxx en 7xxx series maar om kunnen gaan met een lager voltage ram. Je huidige ram is 1,5 v terwijl deze chips maar om kunnen gaan met 1,2v (DDR4) en 1.35v (DDR3L (waarin de L staat voor Low Voltage)). Technisch gezien zou je ram kunnen werken in het moederbord in je lijstje maar het zou volgens intel je nieuwe CPU kunnen beschadigen.
Ah okay! thanks voor de uitleg :D

Ik had geen idee dat er verschil zat in het voltage van die dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
lactaxative schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:36:
[...]

Ik zou het ram op V&A gooien en voor 30-40 euro meer nieuw ddr4 kopen.

AMD updates en drivers staan al jaren als beter bekend. Er zijn voldoende then&now benchmarks van oude generaties die dit laten zien. Nvidia GeForce dingetje krijgt inderdaad vaak updates, of ze ook daadwerkelijk iets verbeteren is een andere vraag. Gezien op dit moment de RX480 al beter is, vind ik een 1060 dus een rare koop, maar dat mag je natuurlijk zelf weten.

Ach, als je systeem 300 watt verstookt heb je niet zoveel aan die andere 150 dan wel 300. Verder zou het me verbazen als een oude voeding van die prijs nog daadwerkelijk 600 watt levert, maar dat is een ander verhaal. Size matters bij veel dingen, maar niet bij voedingen. Overigens zijn vooral cpu's en iets minder gpu's een stuk zuiniger geworden over de jaren.
Ja daar zat ik ook al aan te denken dan inderdaad! Misschien dat ik dit RAM geheugen nog kan verpatsen zodat ik iig niet mijn hele huidige setup weg kan flikkeren ;)

Ik heb vroeger bij een paar mensen meegemaakt dat hun AMD videokaart al binnen een jaar begon te kloten.. Nieuwe koeling erop wou niet baten.. Bij gamen kwamen dan na een tijdje stipjes in beeld en dat werden later strepen.. Vandaar dat ik toen dacht.. Niet voor mij! Alles voor de computer veranderd echter allemaal heel snel dus het kan inmiddels al wel 10x beter zijn natuurlijk :P

Ah okay dat wist ik niet! Ik verwachtte juist dat ik een dikkere voeding nodig had (700/750) met al die nieuwe componenten erin xD Hebben de meeste voedingen dezelfde kabels/stekkers of is dat nog heel erg oppassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M en pricewatch: Corsair Vengeance 400W zijn op dit moment de beste keuzes zoals al gezegd.

Voor alle uitleg waarom dat zo is en andere uitleg over voedingen zie mijn sign hieronder. :)

Wat betreft een defecte videokaart dat kan bij beide fabrikanten, al moet je niet vergeten dat beide niet meer doen als het ontwerpen van de GPU. Het bouwen van de videokaart er omheen wordt door andere fabrikanten gedaan. En als het geen reference videokaart is dan is zelfs het ontwerp van de videokaart niet van nVidia of AMD afkomstig.

[ Voor 30% gewijzigd door -The_Mask- op 17-01-2017 08:53 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
-The_Mask- schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:50:
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M en pricewatch: Corsair Vengeance 400W zijn op dit moment de beste keuzes zoals al gezegd.

Voor alle uitleg waarom dat zo is en andere uitleg over voedingen zie mijn sign hieronder. :)

Wat betreft een defecte videokaart dat kan bij beide fabrikanten, al moet je niet vergeten dat beide niet meer doen als het ontwerpen van de GPU. Het bouwen van de videokaart er omheen wordt door andere fabrikanten gedaan. En als het geen reference videokaart is dan is zelfs het ontwerp van de videokaart niet van nVidia of AMD afkomstig.
Thanks!

Als ik van mijn wensenlijstje + schijven het gevraagde wattage bereken kom ik op +/- 250W uit. Ik weet niet hoeveel de processorkoeling, de fans in de behuizing, het RAM en het MoBo qua stroom vragen tho.. Maakt het ook nog uit als je fans met ledverlichting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
Ik heb even gekeken en zie dat ik 2 x deze heb als RAM:

Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

Nogsteeds 1.5 V maar toch net iets anders dan ik dacht.

Ik heb nu het volgende in de wenslijst. (Mijn SSD en HDD hoeven niet vervangen te worden en staan er dus niet in)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 246,01€ 246,01
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 95,95€ 95,95
1Palit GeForce GTX 1060 JetStream 6GB€ 302,50€ 302,50
1Aerocool Aero-500 (Wit)€ 42,10€ 42,10
1Arctic Freezer i32€ 28,50€ 28,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 106,95€ 106,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,51

Is bovenstaande een combi die goed en lekker elkaar samenwerkt?

PS: Ik ben vergeten te zeggen in de hoofd-post dat ik er 2 (Medion) schermen aan heb hangen :$ .
Pagina: 1