Ik kom steeds vaker (ook omdat ik meer aan het rondkijken ben) kleine (mij onbekende) detacheringsbedrijven tegen die een soort middenweg aanbieden tussen loondienst en zzp.
Het idee is dan dat je een basis-salaris krijgt, zelf je uurtarief bepaalt en dan een bonus krijgt op basis van de omzet die je draait (door ingezet te zijn bij een klant tegen dat uurtarief) minus je basis-salaris.
Sommige van die bedrijven hebben ook een calculator op hun website, waardoor je lekker gemaakt wordt met behoorlijk hoge bonussen. Als je bijv een startende ontwikkelaar bent die nog bij zijn ouders thuis woont kan je met wat spelen met je basis-salaris snel richting de 5k uitkomen tegen een nog behoorlijk schappelijk uurtarief en als je een behoorlijk ervaren developer bent en erop vertrouwt dat je de een na de andere opdracht kan krijgen tegen een hoger uurtarief, loopt het nog verder op.
Het idee is dan dat je een basis-salaris krijgt, zelf je uurtarief bepaalt en dan een bonus krijgt op basis van de omzet die je draait (door ingezet te zijn bij een klant tegen dat uurtarief) minus je basis-salaris.
Sommige van die bedrijven hebben ook een calculator op hun website, waardoor je lekker gemaakt wordt met behoorlijk hoge bonussen. Als je bijv een startende ontwikkelaar bent die nog bij zijn ouders thuis woont kan je met wat spelen met je basis-salaris snel richting de 5k uitkomen tegen een nog behoorlijk schappelijk uurtarief en als je een behoorlijk ervaren developer bent en erop vertrouwt dat je de een na de andere opdracht kan krijgen tegen een hoger uurtarief, loopt het nog verder op.
- Zijn er mensen die ervaring met dit soort bedrijven hebben (bijvoorbeeld omdat ze voor zo'n bedrijf werken of voor gewerkt hebben)?
- Klinkt het te mooi om waar te zijn? (of behelzen kleine lettertjes dat je vooral zelf op zoek moet naar de volgende klus etc)
- die rekenmodules komen dikwijls op hogere bedragen uit dan ik wel eens tegenkom bij verhalen van ZZP-ers, dus waarom nog ZZP-en als dit een hoop administratie wegneemt en ook gouden bergen belooft?
- Is dit de toekomst van detachering? Veel grote detacheerders hebben blijkbaar moeite om mensen vast te houden met een concurrerend salaris, omdat € 75,- per uur meer de norm is (althans bij de klanten waar ik ingezet ben geweest) dan de € 100-120 per uur waar ze groot mee zijn geworden.