Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Metaalhoofd
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 02-06 14:55
Ik kom steeds vaker (ook omdat ik meer aan het rondkijken ben) kleine (mij onbekende) detacheringsbedrijven tegen die een soort middenweg aanbieden tussen loondienst en zzp.

Het idee is dan dat je een basis-salaris krijgt, zelf je uurtarief bepaalt en dan een bonus krijgt op basis van de omzet die je draait (door ingezet te zijn bij een klant tegen dat uurtarief) minus je basis-salaris.

Sommige van die bedrijven hebben ook een calculator op hun website, waardoor je lekker gemaakt wordt met behoorlijk hoge bonussen. Als je bijv een startende ontwikkelaar bent die nog bij zijn ouders thuis woont kan je met wat spelen met je basis-salaris snel richting de 5k uitkomen tegen een nog behoorlijk schappelijk uurtarief en als je een behoorlijk ervaren developer bent en erop vertrouwt dat je de een na de andere opdracht kan krijgen tegen een hoger uurtarief, loopt het nog verder op.
  • Zijn er mensen die ervaring met dit soort bedrijven hebben (bijvoorbeeld omdat ze voor zo'n bedrijf werken of voor gewerkt hebben)?
  • Klinkt het te mooi om waar te zijn? (of behelzen kleine lettertjes dat je vooral zelf op zoek moet naar de volgende klus etc)
  • die rekenmodules komen dikwijls op hogere bedragen uit dan ik wel eens tegenkom bij verhalen van ZZP-ers, dus waarom nog ZZP-en als dit een hoop administratie wegneemt en ook gouden bergen belooft?
  • Is dit de toekomst van detachering? Veel grote detacheerders hebben blijkbaar moeite om mensen vast te houden met een concurrerend salaris, omdat € 75,- per uur meer de norm is (althans bij de klanten waar ik ingezet ben geweest) dan de € 100-120 per uur waar ze groot mee zijn geworden.

Star Citizen Referral Code

• Metaalhoofd
quote:
ybos schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:52:
Moet je je eigen opdrachten verwerven :? Zo ja, waarom zou je dan voor deze constructie gaan. Ik vermoed als je de kleine lettertjes leest dat je basissalaris ook maar beperkt is.
Anders: zou ik bij hen aan het werk gaan en nooit een opdracht scoren. Gratis geld!
Tja, ik had er een gezien die extra bonussen belooft als je zelf een opdracht vind, dus ik ga er even van uit dat ook zij je helpen zoeken (want ze verdienen natuurlijk ook aan jou als je ingezet bent).

Ongetwijfeld zullen er kleine lettertjes zijn als je langdurig bankzitter bent en zullen ze vast ook niet iedereen aannemen.
Verder is bij sommige bedrijven het basis-salaris al vooraf bepaald en bij andere kan je daar zelf nog invloed op uitoefenen. Daarnaast denk ik dat ze zowiezo een starter geen extreem hoog basis salaris zullen aanbieden etc.

Nu ik er verder over nadenk zal zo'n constructie ook effect hebben over het krijgen van hypotheek, omdat alleen basis-salaris vast is, of op een WW-uitkering bij werkloosheid of Arbeidsongeschikheids uitkering etc, maar volgens mij zijn daar ook regelingen mbt regelmatige bonussen waar ik weinig van af weet.

Desondanks klinken dit soort constructies wel interessant voor de gedetacheerde die niet begrijpt hoe zijn werkgever € 70-90 euro per uur vangt voor zijn inzet, maar moeilijk doet over salarisverhogingen en cursussen.

[Voor 18% gewijzigd door Metaalhoofd op 12-01-2017 22:10]

• Metaalhoofd
quote:
Croga schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:32:
De hamvraag is nogsteeds niet beantwoord: Wie doet de acquisitie?...

Als "het bedrijf" de aqcuisitie doet ben je wel heel erg afhankelijk.
Als je het zelf moet doen is er geen enkele reden om niet te gaan freelancen (en die andere 30% ook gewoon binnen te harken).
Waarom is afhankelijk zijn hier opeens een probleem? Bij detachering ben je toch ook afhankelijk waar je bedrijf mee komt?

• Metaalhoofd
quote:
Osxy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:51:
Klopt maar bij normale detachering is je loon amper afhankelijk van je inzet.
Nee, maar dat motiveert ook niet echt om zelf te zoeken en wat heb je er aan als je voor 65 per uur wordt weggezet of voor 90 per uur (loonsverhogingen lijken toch vaak organisatiebreed te worden uitgesmeerd en minder afhankelijk van individu en diens verkoopbaarheid). En als je op de bank zit wordt je dikwijls onder druk gezet om iets te accepteren dat of ver weg is of niet interessant.

Daarnaast lijkt ZZP me te veel administratie en lijkt mij een tussenvorm interessanter.

• Metaalhoofd
quote:
Blue-eagle schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:27:
Zo had ik als ervaren (15 jaar) front-end developer een aanbieding liggen bij een detacheerder waar ik in een soort freelance/salaris-contract terecht zou komen. Als ik 40 uur zou werken vragen ze tussen de 85 en 100 euro per uur voor mij. Van dat bedrag krijg ik 30% bovenop mijn basis-salaris van bruto 2000 euro per maand.

Uitgaande van 100 euro per uur, 40 uur per week, en daar 30% van (€1.200), als je 4 weken als maand ziet (inclusief 2000 basis-salaris) is dat €6.800 per maand, bruto. In het meest ideale geval. Dat is netto iets meer dan 4000 euro.

Dan hoef je niet zelf je arbeidsongeschiktheidsverzekeringen te regelen, maar veel andere zaken nog altijd wel. Acquisitie deden zij voor je, en je kreeg ook de mogelijkheid om gewoon dingen af te wijzen.

De kleine lettertjes gaven ook aan dat zij geen verplichting hadden om jou aan werk te helpen. Dat mes snijdt aan twee kanten, natuurlijk. Als jij thuis zit krijg je nog 2000 euro per maand (bruto) voor helemaal niks, maar aan de andere kant... je krijgt maar 2000 per maand. In loondienst zou je 2 tot 3 keer zoveel krijgen.

Dus in mijn geval...

Loondienst: gewoon standaard €3000 netto iedere maand bij 32 uur per week.
Freelance/loondienst: soms €4000 netto, soms €1700 netto, en alles daartussen, 40 uur p/w.

Al met al vond ik dat gewoon in loondienst gaan bij een gewone werkgever die mij ongeacht mijn gemaakte uren gewoon een fatsoenlijk salaris betaalt een stuk aantrekkelijker.
Klinkt mij alsof je nu een goed betalende werkgever hebt gevonden als je 3k netto krijgt voor 32 uur per week
Ik wil ook naar 32 uur per week, maar ik moet blij zijn als ik 2K netto haal (met auto) bij mijn huidige werkgever. Nu zit er ook een 10 jaar (althans in huidige vakgebied) ervaringsverschil, maar ik zie het niet gebeuren dat ik hier de komende 10 jaar er jaarlijks 100 netto bij krijg.

Maarja, ik probeer minder te werken, zonder in te leveren en kwam dit soort constructies tegen

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True