Dat niet alleen, men is helemaal niet verplicht een reden voor het retourneren binnen 14 dagen op te geven. Al is het omdat hij het niet mooi uit vind zien. In dit geval heeft hij een product gekregen die niet werkt, nou dat is zijn reden, een reden die hij niet eens hoeft te geven.
https://www.rijksoverheid...ten-bij-aankoop-in-europa
Quote:
U heeft een herroepingsrecht. Dit betekent dat u minimaal 14 werkdagen de tijd heeft om zonder opgave van redenen de koop terug te draaien. De enige kosten die de leverancier daarvoor mag rekenen, zijn de verzendkosten voor het terugsturen van het product. Wanneer u al heeft betaald, moet de verkoper het bedrag binnen 30 dagen terug betalen.
Er is geen onderscheid tussen 2e hands of elektronica. Wel indien het om bijvoorbeeld voedsel gaat, ook is er onderscheid indien de verkoper een particulier is, wat hier niet het geval is.
Mja goed wat het nu knap lullig maakt:
De verkoper zegt een andere module retour gekregen te hebben. De module wat de TS (TopicStarter) teruggestuurd heeft is volgens de verkoper niet de module die naar de TS verzonden is.
Uiteraard een vervelend excuus van de verkoper, iets wat het allemaal nog irritanter maakt voor de TS. De verkoper geeft namelijk aan dat hun DNA/kenmerk niet aanwezig is op de module en het daardoor een andere module moet zijn dan verzonden richting de TS.
Het kan dus zijn dat de verkoper het idee heeft (en oprecht ervan overtuigd is) dat het zijn module niet is wat hij retour gekregen heeft. Misschien regelmatig in het verleden meegemaakt dat hij op deze manier opgelicht is (althans poging tot) en zich nu zo hard maakt. Veelal worden dit soort producten verkocht/gekocht omdat het huidige onderdeel van de koper defect is. De koper stuur dan zijn defecte module terug met als reden: werkt niet, ik wil mijn geld terug. Zo heeft de koper zijn geld terug EN een werkend onderdeel.
Het vervelende is (als ik gewoon mijn goodwill gebruik en beiden kanten geloof): de TS heeft WEL de gekocht module retour gestuurd en de verkoper (denkt) is wel overtuigd ervan dat het zijn verkochte module NIET is.
Het probleem met de verkoper in deze, is dat de verkoper al moeilijk deed vanaf de eerste minuut: het retourneren van het product en het terugstorten van het geld. Hij vertikte het vanaf de eerste minuut al om zijn klant te helpen.
Dat maakt het vervolg excuus/smoes/verhaal alleen maar ongeloofwaardiger. Weer een nieuwe reden om het geld niet terug te storten.
Daarnaast is het vaker een vreemd volkje wat in die branche werkt (autosloperij/herstel), al was je daar persoonlijk langs geweest om het te kopen, hun garantie is van toepassing tot aan de stoep. Wetgeving liggen hun totaal niet wakker van (veelal wel wat mensen in de pocket indien het ergens op uit dreigt te lopen waardoor ze gewoon lekker verder kunnen gaan).
Dit is dan automatisch iets waar ik rekening mee hou, stel ik koop daar iets, dan weet ik dat ik 0,0 garantie kan verwachten. Ik kies er zelf voor om vervolgens daar iets te kopen (op de gok), het hoort niet maar het stopt ook niet, geen kip die erom kraait.
Maar goed de TS ging er vanuit gewoon iets bij een bedrijf te kopen, een bedrijf die zich aan onze wet en regelgevingen te houden heeft. En daardoor heeft hij dus gewoon zijn rechten (mja nogmaals, zo'n auto sloop / onderdelen / herstelbedrijf boeit het totaal niks. Dit zijn regelmatig geen mensen van pen en papier maar van de harde hand).
[
Voor 32% gewijzigd door
LopendeVogel op 15-01-2017 11:26
]