Zelf mechanische ventilatie plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Goedemorgen,

Onlangs een huis gekocht waar geen mechanische ventilatie (MV) aanwezig is. We wonen er nu 2 maanden en we zitten al vanaf week 1 te denken aan het aanschaffen van een MV.

Situatie nu:
Er zijn nu 3 ventilatieprofielen, namelijk in de keuken (niet de afzuigkap, die is apart) de wc beneden en de badkamer.
De buizen zijn in het huis aanwezig, de wc en keuken gaan samen naar de dakdoorvoer:
dakdoorvoer1

De badkamer zit er ongeveer anderhalf meter vanaf met een eigen dakdoorvoer:
dakdoorvoer2

Hier zit dus geen MV tussen (dit is puur natuurlijke ventilatie?). Het ventileert voor geen meter, de badkamer is binnen 3 minuten douchen kletsnat, het vocht druipt van de muren af.

Wat ik wil:
Ik wil een Itho CVE monteren + 3 nieuwe ventilatieprofielen.
Ik wil de badkamer, wc en keuken dan aansluiten op deze MV en via 1 afvoerbuis via de (dubbele) dakdoorvoer naar buiten.

* Kan ik er vanuit gaan dat de huidige dakdoorvoer geschikt is voor MV? (zie foto voor buitenkant)
dakdoorvoer2
* Kan ik de dakdoorvoer van waar nu de badkamer op aangesloten zit gewoon open laten voor toestroming van frisse lucht? (evt een insectenhor erin plaatsen) (we hebben verder geen roosters in huis)
* Kan ik bij de dubbele dakdoorvoer, waar ik 1 buis wil installeren, de andere buis doorgang afsluiten?

Het aansluiten verder lijkt me niet zo spannend, enkele flexibele alupijpen aanschaffen, op maat knippen/snijden en met een slangenklem om de "vaste" buis heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:45
Ik heb zelf ook afgelopen zomer een MV in m'n huis geplaatst, nou had ik nergens een afvoer dus ik heb een gat in het dak moeten maken

Mechanische ventilatie moet je juist niet teveel met flexibel gaan werken, maar dat zal de winkel je ook vertellen waar je de afzuiger vandaag haalt, flexibel zorgt ervoor dat hij begint te 'huilen'
Verder is de bestaande pijp lastig te zien, maar als de diameter klopt hoef je die inderdaad niet te vervangen

De bestaande afvoer van de douche zou ik wel afdoppen, dat voorkomt tocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
FabianGTI schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:14:
De bestaande afvoer van de douche zou ik wel afdoppen, dat voorkomt tocht
We hebben verder geen ventilatieroosters bij de ramen.
Is het afdoppen wel nodig? Enige wat veranderd is dat de dakdoorvoer niet bij de badkamer uitkomt, maar op zolder (en dit zorgt dan ook voor de aanvoer van frisse lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:49
Woning die we binnenkort gaan betrekken zit nog een oude (onzuinige?) StorkAir unit in, die wil ik gaan vervangen door een zuinige Itho. Die heb ik hier voor de laagste prijs kunnen vinden.
Bij mij zou dat een 1:1 swap moeten kunnen zijn, omdat de schakelaars e.d. al in mijn woning aanwezig zijn. In jouw geval is het wellicht handiger om een set met draadloze afstandsbediening te kopen.

P.S. Vergeet je niet om de ventielen in te regelen ? Denk er ook aan om kieren van voldoende hoogte onder deuren te creëren als deze er nog niet zijn, om voor voldoende aanvoer te zorgen.

Kijk ook hier eens voor tips 'n tricks: Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Weet je zeker dat er niet een unit heeft gehangen, die gewoon verwijderd is toen hij ooit stuk is gegaan? De ventilatie kanalen zitten daar waarschijnlijk niet enkel voor wat natuurlijke ventilatie.

Heb je op zolder toevallig een stopcontact op een rare plek zitten en in de keuken ook 1 (of schakelaars die niets doeb)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:34:
Weet je zeker dat er niet een unit heeft gehangen, die gewoon verwijderd is toen hij ooit stuk is gegaan? De ventilatie kanalen zitten daar waarschijnlijk niet enkel voor wat natuurlijke ventilatie.

Heb je op zolder toevallig een stopcontact op een rare plek zitten en in de keuken ook 1 (of schakelaars die niets doeb)?
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar goed er is in ieder geval nu geen MV aanwezig.
Stopcontacten zitten in ons huis niet altijd op een 'handige' plek dus het zou zomaar kunnen :+

Een box '1-op-1' vervangen kan dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
ThinkPadd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:21:
Woning die we binnenkort gaan betrekken zit nog een oude (onzuinige?) StorkAir unit in, die wil ik gaan vervangen door een zuinige Itho. Die heb ik hier voor de laagste prijs kunnen vinden.
Bij mij zou dat een 1:1 swap moeten kunnen zijn, omdat de schakelaars e.d. al in mijn woning aanwezig zijn. In jouw geval is het wellicht handiger om een set met draadloze afstandsbediening te kopen.

P.S. Vergeet je niet om de ventielen in te regelen ? Denk er ook aan om kieren van voldoende hoogte onder deuren te creëren als deze er nog niet zijn, om voor voldoende aanvoer te zorgen.

Kijk ook hier eens voor tips 'n tricks: Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
Wij ook een Storkair, WHR 90R. Heeft vervangen nut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JornA
In jouw geval is het wellicht handiger om een set met draadloze afstandsbediening te kopen.
Ik heb zojuist een all-in-one-set besteld, dat is een groot prijsvoordeel tegenover losse koop.
Ik ga, als het zover is wel even met het inregelen spelen (luchtventielen instelbaar, schroefdraad).
Maar als je om de x jaar dat schoon maakt, zou je het weer opnieuw moeten inregelen.
Hoe zou ik evt kieren moeten creëren? Een stuk van m'n deur afzagen/schuren? Ik zal vanavond thuis even de kieren opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tweakerdennis schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:49:
[...]

Wij ook een Storkair, WHR 90R. Heeft vervangen nut?
Weet ik niet? Zoek de specificaties op en kijk naar het verbruik. Vergelijk dat met een moderne Itho (of ander merk ventilator) en doe wat Excel-magic (investering delen door besparing) om te kijken of het zin heeft.
JornA schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:52:
[...]
Ik ga, als het zover is wel even met het inregelen spelen (luchtventielen instelbaar, schroefdraad).
Maar als je om de x jaar dat schoon maakt, zou je het weer opnieuw moeten inregelen.
Hoe zou ik evt kieren moeten creëren? Een stuk van m'n deur afzagen/schuren? Ik zal vanavond thuis even de kieren opmeten.
Het idee (zoals bedrijven als Energiewacht het presenteren) is dat je de kanalen laat reinigen en daarna inregelt op de juiste debieten (m3/h) per ruimte. Je debiet zal heel langzeem weer afnemen door vervuiling in de ventilator, de ventielen en kanalen, maar dat is een kwestie van schoonmaken om weer op het juiste debiet terug te komen. Als je de instelling van de ventielen goed markeert/noteert dan kun je die ventielen af en toe zelf even schoonmaken in een sopje.

Hier een filmpje hoe dat schoonmaken en inregelen in z'n werk gaat: YouTube: Kies ook voor een gezonder binnenklimaat, laat uw ventilatiekanalen ...

De profs doen het meten van de airflow met dure apparatuur (Testo 417), maar als je van wat knutselen houdt dan kun je ook zelf een flowmeter proberen te bouwen met een anemometer: Theo in "Balansventilatie (WTW) ombouwen naar externe motoren?" Ik ga dat ook proberen zodra ik met de ventilatie aan de slag ga (zal ergens in maart worden verwacht ik).

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
ThinkPadd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:05:

Het idee (zoals bedrijven als Energiewacht het presenteren) is dat je de kanalen laat reinigen en daarna inregelt op de juiste debieten (m3/h) per ruimte. Je debiet zal heel langzeem weer afnemen door vervuiling in de ventilator, de ventielen en kanalen, maar dat is een kwestie van schoonmaken om weer op het juiste debiet terug te komen. Als je de instelling van de ventielen goed markeert/noteert dan kun je die ventielen af en toe zelf even schoonmaken in een sopje.
Ik snap dat de luchtafvoer afgesteld moet worden. Maar wie bepaalt hoeveel er per ruimte afgevoerd moet worden? Dit is toch niet voor elke situatie gelijk, denk aan grootte, gebruiksdoel, intensiviteit, tijdstippen, isolatie, en hoevaak doet iemand het raam open etc.
Het is voor de 'expert' dan ook maar pure giswerk?
Ik denk dat ik het zo zou instellen (voorbeeld): WC 10% - Badkamer 20% - woonkamer 40% en ik wil dan een ventiel op zolder met 30% (daar hangt de was).

Als je dan bijvoorbeeld een hele week niet thuis doucht (vanwege sport of wat voor reden dan ook) dan is die 30% in de badkamer ook overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Het klopt dat het niet voor elke ruimte gelijk is. In het bouwbesluit staan dit soort zaken. Zoek maar eens op "ventilatiedebiet per ruimte".

Vaak is het als volgt:
Badkamer: ≥ 50 m3/h
Keuken: ≥ 75 m3/h
Toilet: ≥ 25 m3/h

Er zijn ook wel formules zodat je het kunt berekenen aan de hand van de oppervlakte/inhoud van een vertrek, maar het viel mij op dat je dan vaak wel om en nabij bovenstaande waardes uitkomt.

Dat je niet op elke plek altijd evenveel afzuiging nodig hebt klopt, daarom zie je ook steeds vaker systemen die een klep hebben om elk afzuigpunt afzonderlijk te kunnen openen/sluiten. Gecombineerd met een luchtvochtigheidssensor en CO2-sensor heb je dan 'optimale vraaggestuurde ventilatie'. Als je een installatie hebt die ook aan warmteterugwinning doet dan kun je in principe nooit teveel ventileren, je blaast dan immers het grootste deel van de warmte weer terug in de woning (en dat is in de zomer een manco aan zo'n systeem, daarom hebben ze een by-passklep).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Toevallig vorige week mijn storkair vervangen voor een Itho. Ging zo 1 op 1 alleen moest ik in de perilex contactdoos 2 draadjes wisselen zodat de drie standen schakelaar goed werkte.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

ThinkPadd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:33:
Het klopt dat het niet voor elke ruimte gelijk is. In het bouwbesluit staan dit soort zaken. Zoek maar eens op "ventilatiedebiet per ruimte".

Vaak is het als volgt:
Badkamer: > 50 m3/h
Keuken: > 75 m3/h
Toilet: 25 m3/h

Er zijn ook wel formules zodat je het kunt berekenen aan de hand van de oppervlakte/inhoud van een vertrek, maar het viel mij op dat je dan vaak wel om en nabij bovenstaande waardes uitkomt.

Dat je niet op elke plek altijd evenveel afzuiging nodig hebt klopt, daarom zie je ook steeds vaker systemen die een klep hebben om elk afzuigpunt afzonderlijk te kunnen openen/sluiten. Gecombineerd met een luchtvochtigheidssensor en CO2-sensor heb je dan 'optimale vraaggestuurde ventilatie'. Als je een installatie hebt die ook aan warmteterugwinning doet dan kun je in principe nooit teveel ventileren, je blaast dan immers het grootste deel van de warmte weer terug in de woning (en dat is in de zomer een manco aan zo'n systeem, daarom hebben ze een by-passklep).
Bwa, onderschat niet het verlies van een D systeem (systeem met warmte terugwinning).

Bij zijn laagste stand (200m3/h) recupereerd hij maar 80% van de warmte. Die moet ik dus opnieuw opwarmen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is toch 80% die je met een C-systeem volledig kwijt zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

JornA schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:45:
[...]

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar goed er is in ieder geval nu geen MV aanwezig.
Stopcontacten zitten in ons huis niet altijd op een 'handige' plek dus het zou zomaar kunnen :+

Een box '1-op-1' vervangen kan dus niet
Ik maak hieruit op, dat je niet van plan bent om de ventueel bestaande stroomleidingen voor de bediening van de unit te herstellen.

Dan zou ik in ieder geval kijken naar een unit die via RF te bedienen is en gewoon met een normale (niet Perilex) stekker aangesloten wordt op het stroomnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:45
Laat hem anders eerst de hele unit inbouwen voordat er weer gel*lt gaat worden over debiet :')

Overigens zou ik nog steeds afdoppen, ik heb zelf nog een ventilatiekanaal open (verbouwing), maar er komt bizar veel kou het huis in daardoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
FabianGTI schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:39:
Laat hem anders eerst de hele unit inbouwen voordat er weer gel*lt gaat worden over debiet :')
[...]
Wat probeer je hier precies mee te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:02:
[...]

Ik maak hieruit op, dat je niet van plan bent om de ventueel bestaande stroomleidingen voor de bediening van de unit te herstellen.

Dan zou ik in ieder geval kijken naar een unit die via RF te bedienen is en gewoon met een normale (niet Perilex) stekker aangesloten wordt op het stroomnet.
Er is in geen periflex aanwezig op zolder nee. Ik heb inderdaad een MV (eurostekker) met RF besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:15
Ik ben geen expert in ventilatie oplossingen, maar zou een afzuig ventilatortje per rooster ook niet kunnen volstaan? Het voordeel daarvan is dat 'm aan- en uit kunt zetten wanneer je wilt.
Ik woon in een huurwoning met een mechanische ventilator op zolder, voor mijn woning en de 2 onder mij. Het gevolg is dat ik constant in de keuken, wc en badkamer een zuiging/zoem hoor en luchtstroom voel. Handig om gelijk die vieze geurtjes van de wc af te zuigen, maar soms zou ik dat ding best wel uit willen kunnen zetten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:10

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Is dit niets voor je dan?

Afbeeldingslocatie: http://www.duco.eu/Wes/CDN/1/Products/Categories/84%20-%20comfort-system.jpg

Hierin zitten electronische kleppen die alles voor je regelen. Als ik het goed gelezen heb hoeft je dan ook niet meer los in te regelen. Op basis van Co2 en/of luchtvochtigheid werkt dit systeem per kanaal.

In jou geval hoef je dan nog maar een afvoer naar buiten te hebben eigenlijk.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Ik heb zelf net een Orcon gekocht met afstandsbediening. Systeem heeft ook een hygrometer ingebouwd. Als hij vocht detecteert toert ie op. Geen losse sensoren nodig. :) Meeste Itho of Stork systemen zijn duurder.

Moet alleen nog wel alles inbouwen. Pijpelarij is een bende hier met dank aan de vorige eigenaar.

Overigens, let wel op. Als er geen toevoer is van lucht, dan werkt de afzuiging ook niet. Het kan je huis niet vacuüm trekken namelijk. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:41
Tip: doe je badkamer apart, die zal vaak aan zijn als je doucht. je wilt niet perse dan alle warmte uit je keuken afzuigen. idem met het toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan moet ik rond 125 door een betonvloer gaan boren. Toilet heeft een raampje en een geveldoorvoer, die is sowieso al steenkoud. :+

Maar apart gaat niet, dan zou je kleppen e.d. toe moeten gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 19:52

Mystikal

It never hurts to help!

Señor Sjon schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:21:
Ik heb zelf net een Orcon gekocht met afstandsbediening. Systeem heeft ook een hygrometer ingebouwd. Als hij vocht detecteert toert ie op. Geen losse sensoren nodig. :) Meeste Itho of Stork systemen zijn duurder.

Moet alleen nog wel alles inbouwen. Pijpelarij is een bende hier met dank aan de vorige eigenaar.

Overigens, let wel op. Als er geen toevoer is van lucht, dan werkt de afzuiging ook niet. Het kan je huis niet vacuüm trekken namelijk. ;)
Ik zit zelf ook naar een Orcon te kijken ter vervanging van mijn huidige MV uit 1993. Ik zou hem het liefst zelf willen plaatsen, aangezien alle kanalen onveranderd blijven en dus het relatief simpel moet zijn. Maar heb toch nog een aantal vragen.
Ik had ook de een Orcon op het oog.

-Op dit moment heb ik een 3 standen schakelaar in de keuken (uit/1/2). Dit betekend volgens mij dat mijn huidige met een perilex schakelaar is aangesloten. Moet dan mijn nieuwe ook met een perilex? Volgens mij niet toch? Ik heb daar ook een 220v stroomaansluiting inzitten.
-Welke capaciteit heb ik nodig. Mijn huis heeft een inhoud van 620m2, echter niet in alle ruimte is er een ventilatiekanaal?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je krijgt er een afstandsbediening bij. Bij mij zit de 3-standenschakelaar achter een tegeltje geplakt en die kan ik niet vinden. Dus ik bouw de perilex op zolder om naar een WCD en sluit hem met een normale stekker aan.

Ik neem aan 620 m³. Je zou voor het mooie een hele ventilatieberekening los moeten laten cf. bouwbesluit. Let wel dat een MV-box met die inhoud altijd wel een wat hogere basissetting moet geven. Lees de installatiehandleiding even door, daar staan ook tabellen met de luchtstroom per MV-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:06
segil schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:40:
Ik ben geen expert in ventilatie oplossingen, maar zou een afzuig ventilatortje per rooster ook niet kunnen volstaan? Het voordeel daarvan is dat 'm aan- en uit kunt zetten wanneer je wilt.
Ik woon in een huurwoning met een mechanische ventilator op zolder, voor mijn woning en de 2 onder mij. Het gevolg is dat ik constant in de keuken, wc en badkamer een zuiging/zoem hoor en luchtstroom voel. Handig om gelijk die vieze geurtjes van de wc af te zuigen, maar soms zou ik dat ding best wel uit willen kunnen zetten :p
Let dan wel op hoe de afvoerkanalen lopen. Als ze allemaal bij elkaar komen kan het zijn dat je met de ventilator de kookluchtjes zo de badkamer in blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:17

BCC

Die Itho ECO heeft energielabel E, waar die Orcon een Energielabel D heeft. Waarom zijn die dingen zo onzuinig?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Omdat die labels voor andere apparaten zo kansloos zijn dat ze al op A+++++ zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
BCC schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Die Itho ECO heeft energielabel E, waar die Orcon een Energielabel D heeft. Waarom zijn die dingen zo onzuinig?
Ik heb naar de datasheet gekeken van de Itho en daarin opgezocht wat het verbruik bij de verschillende standen is. Die vond ik zuinig genoeg om straks de Itho te gaan ophangen.
Dat energielabel interesseert mij niet zoveel, ik weet ook niet op welke ventilatiesnelheid dat gebaseerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:17

BCC

Ik wil er eentje gaan plaatsen voor mijn 2 douches, dus met twee afstandsbedieningen en dus van zo'n 100m3/h, maar bestaat dit niet?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 19:52

Mystikal

It never hurts to help!

Kun je hem niet gewoon knijpen dmv op stand 1 te zetten voor een kortere periode?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kleine kick in dit topic, met name omdat ik me ook aan het verdiepen ben in dit onderwerp. Onze woning van 1985 heeft geen MV maar we merken wel dat ventilatie verre van optimaal is. Zeker in deze tijd van het jaar hebben we veel problemen met de houten vloer die gaat werken door hoge luchtvochtigheid. Dit komt niet uit de kruipruimte voor zover we nu weten aangezien die vrij droog is en redelijk geïsoleerd. Maar doordat zowel vorige bewoners als wij zelf flink aan het (her-)isoleren geslagen zijn met HR++ glas, spouwen etc. Nu los ik dat op met een losse onvochtiger die aanslaat bij hoge luchtvochtigheid, maar die moet geleegd worden (en dat wordt vergeten) en maakt herrie.

Nu loopt er vanaf mijn keuken wel een ventilatiekanaal naar zolder, maar dit is in de keuken dicht gemaakt door een vorige bewoner. Ik wil dus om te beginnen daar een ventilatie unit op gaan zetten op zolder. Echter heb ik ook een aanbouw waar ik vrij kort door het dak naar buiten kan, maar dit zal dus niet op zelfde kanaal zitten. Om te voorkomen dat ik dan met meerdere systemen tegen elkaar in ga zitten werken vroeg ik me af of er ook oplossingen zijn die met meerdere units werken maar dan centraal geregeld zijn?

Heb een lokale bouwkundige al eens gebeld voor een advies, maar die vroegen alleen al 500 euro voor een inventarisatie, dan heb ik nog geen stap gezet voor daadwerkelijk oplossen van de problemen, en dat zou deze man ook niet zelf doen (die verwijst alleen door/adviseert). Iemand een idee voor partijen die wel de hele oplossing leveren? So far nog niet echt kunnen vinden...
Pagina: 1