Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Buva Vital Air System: smartphone/IoT besturing mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een hele simpele vraag, waar ik nergens het antwoord op heb kunnen vinden:
Is het mogelijk om een Buva Vital Air System op de een of andere manier via een smartphone app of IoT device aan te sturen?

In mijn 5 jaar oude woning hangt dit systeem en ik heb een centrale aansturing vanuit de woonkamer en daarnaast nog een draadloze aansturing in de badkamer. Werkt feilloos, maar ik zoek een oplossing met name om wanneer ik de deur uit ben:
  1. te kunnen zien welke stand de installatie staat
  2. deze te kunnen wijzigen
En als long shot: via een tijdschema in te stellen dat hij 's avonds als iedereen op één oor ligt naar de laagste stand gaat.

Ik heb de centrale bediening al losgehaald en zie dat deze met DIP-switches in te stellen is en aangezien het draadloos (RF?) aangestuurd wordt, is er vast een interface voor. Ik kan echter niks vinden, ook niet op de Buva site/handleidingen.

Als het kan zou ik ook best met een IoT device aan de slag willen om e.e.a. uit te gaan lezen en vanaf daar verder te programmeren, maar aangezien ik daar redelijk nieuw in ben, weet ik niet goed waar ik zou moeten beginnen. Is er bijvoorbeeld een device waarmee je RF signalen kan oppikken en uitlezen of de centrale unit kan uitlezen?

Alle reacties

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Het is volgens mij een gesloten systeem dat je vast wel moet kunnen onderscheppen en wellicht kan repeaten. Google helpt me niet echt, behalve dit topic voor de Homey:
https://forum.athom.com/d...tion-system-with-homey/p2

Ik zie wat posts dat het hetzelfde systeem moet hebben als Itho (?!?!). Dan kom ik daar ook nog dit tegen:
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Dus voor zover ik kan zien is er mogelijk wat mogelijk... Maar echt mooi en kant en klaar gaat hem denk ik niet worden.

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:37
Is er geen CO2-sensormodule beschikbaar? Dan hoef je de snelheid niet steeds bij te regelen, maar gaat dit automatisch op basis van de luchtkwaliteit in je woning. Voor de badkamer houd je dan gewoon de afstandsbediening.

Kun je trouwens wat foto's plaatsen van de elektronica in de unit? 'Buva Vital Air System' lijkt een soort overkoepelende naam te zijn, wat is het typenummer dat op de ventilatieunit staat?

Ik lees in deze datasheet dat het KNX-protocol gebruikt wordt, over een draadloze verbinding. Maar ik heb dus geen idee of dat de ventilatieunit is die jij hebt hangen :+

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2017 09:30 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dank voor beide antwoorden! Daar ga ik vanavond eens dieper op induiken. Als het via een 868 MHz transmitter aan te sturen zou zijn, dan is het ook te IoT'en. ;)

ThinkPad, ik heb niet direct het model bij de hand nu, maar het is in ieder geval niet de Smart gezien de centrale unit. De box ziet er ook lichtelijk anders uit, ik zoek dat ook vanavond even exact op. Overigens is een CO2 sensor wel een mooie, maar dan zou ik daarnaast toch nog wel de mogelijkheid willen hebben om het 's nachts gewoon op de laagste stand te laten draaien.

Goed punt wat je aanhaalt trouwens, want ik ben net allerlei artikelen aan het lezen over IAQ (indoor air quality) en daarvan zijn er al meerdere die zeggen dat CO2 nauwelijks schade berokkend en het bijna niet uit de lucht te halen is, want het komt juist uit de buitenlucht naar binnen, de CO2 die wij als mensen zelf produceren met uitademen lijkt daarmee in het niets te vallen. Wat weer meer schade schijnt te geven, zijn VOC's (vollatile organic compounds) en sensors zoals een Foobot kunnen dat meten.

Als ik de Buva via IoT kan aansturen, kan ik vast een workflow genereren die (uiteindelijk) de waardes van de Foobot gebruikt om de juiste stand te selecteren. Maar een Foobot heb ik nog niet, eerst focussen op de Buva.

• ThinkPad
Sturen op CO2 heeft naar mijn idee wel degelijk zin. Ik merk het bijv. in de slaapkamer. Als ik slaap met het raam dicht, dan heb ik de volgende ochtend hoofdpijn. We slapen daarom altijd met het raam open.

Op het werk kan ik dat ook goed merken, je wordt duf en slaperig als de concentratie CO2 te hoog wordt.

Zie ook deze topics:
CO2-meters voor in huis
Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
Een VOC-sensor wordt daar ook wel besproken, Femme heeft zo'n ding in gebruik.

Ik heb zelf een MH-Z19 CO2-sensor onderweg vanuit China. Die kost zo'n €22 en schijnt voor dat geld nog behoorlijk accuraat te zijn. Ik wil hem dan aan een ESP8266 knopen en op basis daar van mijn ventilatiebox in snelheid laten wisselen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2017 10:34 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks! Dat ga ik eens bekijken. Ik weet overigens niet hoe jouw huis eruit ziet en of het dus wellicht een wat ouder huis is, maar nieuwere woningen vallen onder een bouwbesluit waarbij ventilatieroosters in elke leef-/slaapruimte verplicht zijn in combinatie met mechanische ventilatie. Je mag als bewoner officieel ook niet de mechanische ventilatie uitzetten en de roosters zijn zelfs op stand "dicht" nooit écht dicht. Ook deuren moeten 1,5cm onderruimte hebben wat niet afgedekt mag worden met tochtstrips bijvoorbeeld, etc.

De artikelen die ik heb gelezen wijzen dan ook allemaal op CO2 als minst belangrijke luchtvervuiler in huis. Nu wil ik niet gelijk jouw opmerking teniet doen, maar ik lees jouw opmerking eerder als "je wordt duf en slaperig als de concentratie CO2, VOC en/of PM2.5 te hoog wordt". Zonder al deze partikels te meten, weet je namelijk ook niet welke de hoofdschuldige is, daarnaast is het onderzoek naar PM2.5 nog relatief nieuw en werd voorheen altijd aangenomen dat het CO2 was die onze lucht zo schadelijk maakte. Niet al deze partikels zijn overigens met mechanische ventilatie even effectief te verwijderen. Soms kan een luchtreiniger nodig zijn als je van een bepaald type veel last hebt.

Een reguliere mechanische ventilatie haalt echter al (mits goed afgesteld en onderhouden) de CO2 uit de lucht die er teveel hangt en trekt de lucht van buiten naar binnen aan.

Zie ook dit artikel met o.a. deze uitleg:
Carbon Dioxide – CO2 is a good proxy for air freshness in a home. Outdoor levels are around 400 parts per million (ppm). Berkeley Labs found that concentrations as low as 1000 ppm affect cognitive function, and levels in the 2500 ppm range have a substantial effect on decision making abilities. Even so, this is the least important item to measure because tVOC sensors pick it up indirectly and it will likely be controlled along with other pollutants through filtration or circulation.
Oh en daar zie je ook goed dat sommige sensoren niet al te accuraat zijn. Uiteraard verschilt het per sensor hoe belangrijk dat is. De Foobot is ironisch genoeg de slechtste op CO2 gebied, al komt dat omdat deze geen CO2 sensor gebruikt, maar een algoritme wat ook nog eens niet goed werkt (wordt aan gewerkt). De overige sensoren zijn echter nagenoeg spot-on.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
MooDyBLueS schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:45:
maar nieuwere woningen vallen onder een bouwbesluit waarbij ventilatieroosters in elke leef-/slaapruimte verplicht zijn in combinatie met mechanische ventilatie. Je mag als bewoner officieel ook niet de mechanische ventilatie uitzetten en de roosters zijn zelfs op stand "dicht" nooit écht dicht. Ook deuren moeten 1,5cm onderruimte hebben wat niet afgedekt mag worden met tochtstrips bijvoorbeeld, etc.
Ons huis is ook zo gebouwd en dat is echt frustrerend. Dit besluit heeft met enkele dingen geen rekening gehouden:
- Die ventilatie is maarliefst 75 watt in de laagste stand. Ik trek dus vaak de stekker er gewoon uit;
- Die onderruimte is irritant als een deur opengaat en tegen je voet komt. Een lage deur wordt door voeten gestopt, maar deze hoogte doet nogal pijn;
- Er is in sommige ruimtes altijd onderdruk, waardoor deuren soms moeilijk open gaan;
- Er is in sommige ruimtes altijd overdruk, waardoor deurdrangers sommige deuren niet gesloten krijgen

Anyway, ik ga dit topic volgen. Ik zou ook wel een remote aansturing willen op mijn systeem :)

• ThinkPad
offtopic:
75W continu is echt schandalig veel, dat is €150 per jaar! :o

Is het een installatie die ook inblaast? Als het alleen afzuiging is dan zou ik hem vervangen door een Itho Ecofan. Kost je €149, maar in jouw situatie zou je dat na één jaar al terugverdiend hebben. Zo'n ding doet op de laagstand iets van 3-4W.

Als het een WTW-installatie is die ook inblaast dan wordt het wat complexer. Mogelijk dat de boel niet goed staat afgesteld en je het met (laten) inregelen op een beter niveau kunt krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2017 11:31 ]

• GENETX
  • Laatst online: 22:05
Dat kan natuurlijk ook nog: een simpele klik-aan klik-uit op de afzuiging zelf zetten :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Trommelrem schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:17:
[...]

Ons huis is ook zo gebouwd en dat is echt frustrerend. Dit besluit heeft met enkele dingen geen rekening gehouden:
- Die ventilatie is maarliefst 75 watt in de laagste stand. Ik trek dus vaak de stekker er gewoon uit;
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar hier klopt helemaal niks van. De ventilatie (hangt een beetje van merk/model af) gebruikt in de laagste stand zo'n 12~20 Watt, de hoogste stand zit rond de 90 Watt (MAX, die tijdbeperkt is, dus niet de hoogste continustand). Er moet dus wel iets mis zijn met jouw installatie of je hebt misschien een erg oude variant?
- Die onderruimte is irritant als een deur opengaat en tegen je voet komt. Een lage deur wordt door voeten gestopt, maar deze hoogte doet nogal pijn;
Mee eens, maar heeft een reden.
- Er is in sommige ruimtes altijd onderdruk, waardoor deuren soms moeilijk open gaan;
- Er is in sommige ruimtes altijd overdruk, waardoor deurdrangers sommige deuren niet gesloten krijgen
Als je onder- of overdruk hebt, klopt er iets niet in je complete systeem. Ja, de mechanische ventilatie zorgt voor onderdruk in de ruimtes zodat buitenlucht naar binnen komt, zo is dit ontworpen. Hoe jij het stelt, zitten er echter tussen de ventilatieroosters en de mechanische ventilatie blokkades. Dat kan niet anders.

In mijn vorige woning trof ik tochtstrips onder de deuren aan, dat zorgt exact voor het door jou genoemde probleem. Ik heb ze allemaal verwijderd en voila: nergens meer onder- of bovendruk.

Wat me gelijk terugbrengt naar je eerste punt: stel dat je het verbruik van die van jou gemeten hebt en echt op 75 Watt zit, dan is er wat mis, het kan zijn dat deze sensorgestuurd is en toch probeert meer lucht aan te zuigen dan hij krijgt? Dat zorgt dan juist voor dat hoge verbruik en past qua problematiek ook in de rest van het plaatje wat je schetst.

Ook heb ik eind 2015 in mijn zoektocht naar een nieuwe woning een woning uit 2012 (!!!) afgewezen o.b.v. de bouwtechnische keuring. Hier heb ik ook veel over dit onderwerp geleerd, maar wat bleek: de mechanische ventilatie was ingebouwd in een gesloten constructie, dat mag al niet, maar tevens ontbrak er bij 1 slaapkamer een ventilatierooster. Hierdoor krijg je verkeerde luchtstroming, op de verkeerde plekken onder-/bovendruk en het feit dat de box ingebouwd bleek, maakte onderhoud natuurlijk schier onmogelijk. Bijkomend was de vloerverwarming ook defect, dus die woning hebben we maar laten zitten zoals je zult begrijpen. ;)

Punt van het verhaal is echter dat deze systemen hun nut hebben. En zomaar de stekker eruit trekken zou ik niet doen, dan krijg je juist andere problemen op de lange termijn.

Edit: kleine toevoeging, ik heb die van mij nog niet op het punt zelf gemeten qua verbruik, maar 75 Watt continu is het zeker niet. Ik betaal namelijk € 35 per maand aan elektra en dat is erg hoog ingeschat, ik krijg er altijd van terug (waarna ik het voorschot weer verhoog). Lijkt mij sterk als € 10 per maand daarvan aan de Buva opgaat. ;)

En een laatste edit: ook al is die 75 Watt erg hoog, kwalitatief betere lucht in je woning zorgt ervoor dat je stookkosten dalen. En laten stookkosten nu net 2/3 van de totale gas/elektra/stadswarmte bundel uitmaken. Ze zullen niet halveren en ik heb ook geen parate cijfers, maar dat tientje per maand wat hij je nu kost zou je zomaar weer kwijt kunnen zijn aan stookkosten als daardoor je luchtvochtigheid en dergelijke omhoog gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-01-2017 12:07 ]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:48
Hoi Moody,

Is het jou nog gelukt om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb zelf ook een Vital Air met draadloze bediening in de badkamer en zou deze via Domoticz willen aansturen. De bediening in de keuken heeft bij mij 5 knoppen die ieder een andere spanning op de lijn zetten.

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:56
Ik ben ook benieuwd of je verder bent gekomen. Ik heb denk ik een oudere Buva, maar wel met afstandsbediening zoals jij ze omschrijft.

Nu we het toch over die buva hebben; die van ons gaat regelmatig stuk. De eerste twee waren na een jaar vervangen, en toen kwam er een model zonder kogellagers. Probleem zou dan over moeten zijn. Echter het ding piept weer. Nu wil ik geen muggezifter zijn, maar aangezien je dat piepje door al je ventilatie kanalen hoort is het best irritant. Niet een al te best product, in elk geval niet het model dat ik heb.

Koffie met thee is minder lekker.

Pagina: 1