Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:02:
[...]
Ik vroeg mij af of Tweakers zich hierin herkennen.?
Mij lijkt dat veel hoogbegaafde mensen toch een deel van de sociale vaardigheden missen waardoor ze snel in conflictsituaties terecht komen en daardoor vastlopen in hun werk. Terwijl als je puur naar IQ kijkt de mogelijkheden onbegrensd zouden moeten zijn. Toch zonde dat zo'n groot percentage (33%) zelfs thuiszit terwijl er zo'n potentie aanwezig is. Hoe zou zoiets nou opgelost kunnen worden?
Ik was n.a.v. het feit dat het deze week weer "week van de hoogbegaafdheid" is, even aan het googlen op zoek naar wat positieve berichten m.b.t. hoogbegaafdheid, maar die zijn nog niet zo makkelijk te vinden. toen stuitte ik op dit topic, dus d8, ik doe een duit in het zakje
om na alle posten die ingaan op het onderzoek en op wat HB nu precies is en niet zozeer ingaan op de vraag van de TS:
ik herken me niet in het onderzoek. Niet in de laatste plaats omdat ik niet thuis zit, maar 'gewoon' een baan heb. Het onderzoek gaat immers over het waarom dat 'ogenschijnlijk hoogbegaafde mensen' thuis zitten, en niet aan het werk zijn, terwijl aangenomen wordt dat hun potentieel enorm is. Er wordt dus een zeer selectieve groep besproken, met specifieke problemen die al dan niet vaker voorkomen binnen deze groep geïnterviewden.
In het onderzoek worden problemen aangehaald, die wat mij betreft voor elke andere groep ook hadden kunnen gelden (te weinig uitdaging, repeterend werk, geen doorgroeimogelijkheden, zich ondergewaardeerd voelen, in een slachtofferrol kruipen) Volgens mij heeft dat niet specifiek met HB te maken, maar meer specifiek met mensen zonder baan die wél graag willen werken, maar niet aangenomen worden. Dat daardoor de moet je in je schoenen zakt kan ik me iets bij voorstellen. Vraag is dan hoe je daar een vervolg aan geeft.
bovendien, in het onderzoek wordt aangenomen dat de ondervraagden hoogbegaafd zijn, want ze hebben ogenschijnlijk een iq>130.
ten eerste; een IQ van 130 is nog niet eens geen hoog
intelligent; dit geldt voor de bovenste 2% van de bevolking, en als je de normaalverdeling erop na slaat dan kom je op 133

(clubs als Mensa rekenen ook in percentiel-scores en niet in absolute getallen, en zij hebben het over hoogintelligent als je in het 98e en 99e percentiel zit)
daarnaast wordt in het algemeen van hoogbegaafdheid gesproken indien je niet alleen intelligent bent, maar ook gemotiveerd en creatief. dus een hoog IQ alleen is niet voldoende om het predikaat HB te claimen.
Ik kan niet voor mezelf beoordelen of ik sociale skills mis zoals je aangeeft in je TS, maar ik ben me er (na 20 jaar werken) inmiddels wel van bewust dat ik conflictsituaties niet altijd uit de weg ben gegaan. Ik ben daardoor echter niet vastgelopen, maar heb altijd zelf mijn keuzes gemaakt, en zodra ik er niet meer achter stond mijn koers veranderd, of geaccepteerd dat iets was zoals het was. Deze flexibiliteit wordt van elke werknemer gevraagd, dat is inherent aan het inleveren van autonomie ten gunste van een financiële vergoeding.
Wat de oplossing is voor de groep geïnterviewden? geen idee, maar de schrijvers van het stuk zijn bijna zonder uitzondering werkzaam als coach/loopbaanbegeleiders, dus daar zijn ze wel in goede handen lijkt me zo