Dat is niet waar, ze geven zelf aan dat 103 van de 174 respondenten een getest IQ hoger dan 130 heeft. Nu kun je twisten over de definitie van hoogbegaafdheid, maar als je puur naar het IQ getal kijkt, dan is het onderzoek in ieder geval ook uitgevoerd onder "officieel erkende hoogbegaafden".
Artjuh schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:35:
Het onderzoek wordt bekritiseerd (huilie-huilie; wc-eend) en met flink wat zout genomen, maar het gros van de kritiek slaat de plank mis, als men ook maar even de samenvatting door zou lezen.
De headline van het Trouw-nieuwsbericht en de topic-titel helpen ook niet mee natuurlijk, aangezien het onderzoek helemaal niet gericht was op hoeveel hoogbegaafden werkloos zijn en al helemaal niet de conclusie trekt dat 33% werkloos thuis zit.
Toch staat die conclusie in alle media.

Ben wel benieuwd hoe dat persbericht er zelf uit ziet en of er in dat persbericht een hint staat, of dat alle media zelf de sensatietoer op zijn gegaan en die 33% hebben bedacht.
Het onderzoek is wel gericht op de vraag waarom/waardoor werkloze hoogbegaafden thuis zitten en wat hun behoeftes zijn om weer aan het werk te komen. Dat het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV) dat onderzoekt en zich daarbij alleen richt op mensen die én werkloos én hoogbegaafd zijn is niet meer dan logisch. Ook het kleine aantal respondenten hoeft geen probleem te zijn voor zo'n onderzoek.
Toch wel.
Want in dit geval is die kleine groep respondenten totaal niet representatief en daadwerkelijk extreem klein. (0,02575% van de totale groep hoogbegaafden in Nederland)
Er is onderzoek gedaan binnen een heel specifiek deel van de hoogbegaafden, namelijk diegenen die werkloos zijn of uit een werkloze situatie komen.
Ook is een groot deel van de respondenten relatief oud (55,6% van de respondenten is tussen de 45 en 75 jaar, de Nederlandse populatie tussen de 45 en 75 is maar 37,5%, zie pagina 19). Deze groep is sowieso een groep die al minder makkelijk aan werk komt. Dat is zeker een factor die ook mee gewogen moet worden en helemaal niets met iemands hoogbegaafdheid te maken heeft.
De groep respondenten is zeker niet representatief voor alle hoogbegaafde werklozen: werklozen die niet weten van hun hoogbegaafdheid zijn uiteraard niet bereikt en de respondenten zijn bovengemiddeld bezig met hun hoogbegaafdheid, want actief op gerelateerde fora.
Precies dat. De gemiddelde hoogbegaafde die op zo'n forum komt, is ergens tegenaan gelopen. Een deel is op zoek naar de vraag waarom er dingen mis gaan in zijn/haar leven en denkt dat hoogbegaafdheid daar een rol in speelt. Een kleiner deel heeft daar inmiddels mee leren leven en blijft op zo'n forum om anderen te helpen in hun proces of omdat ze het zelf fijn vinden onder gelijkgestemden te blijven.
Het zijn in de regel vaak hulpfora. Hardstikke belangrijk en absoluut niets mis met het bestaan van zulke fora, maar juist als je daar je respondenten vandaan haalt, moet je die factor wel heel zwaar mee laten wegen in je onderzoek.
Nou, volgens mij hadden ze meer en betere data gevonden als ze ook werkende hoogbegaafden hadden meegenomen. Die zullen toch deels dezelfde problemen moeten ondervinden? Ook al zijn er nog niet op stukgelopen. Bij de groep respondenten zul je bovengemiddeld mensen treffen die juist ook andere 'problemen' dan hoogbegaafdheid hebben.
Hoeft niet. Ik denk dat een heel groot deel van de hoogbegaafden volkomen onzichtbaar is. Die vind je op de hoge universitaire posities of ze zijn gelukkig met juist eenvoudiger werk waar ze niet al te hard bij hoeven na te denken. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je nergens tegenaan loopt, al in een omgeving zit waar hoogbegaafdheid de standaard is, je niet ook nog eens op zo'n forum gaat zitten of je aan meld bij een vereniging als Mensa.
Maar hen vragen ze eerst naar generieke oorzaken die een rol speelden bij het werkloos raken en vervolgens per oorzaak of die gerelateerd is aan hoogbegaafdheid. Resultaat: veel factoren spelen een rol (uzelf; soort werk; leidinggevende enz.) en deze factoren waren elk overweldigend gerelateerd aan hoogbegaafdheid.
Naar diagnoses als autisme, ADHD, despressie etc. wordt niet eens gevraagd. Terwijl de drempel lager lijkt om het etiket 'hoogbegaafdheid' te onderzoeken/verwijten dan die mogelijke diagnoses als oorzaak.
Juist!
Ik vraag me af welk percentage hoogbegaafden-met-problemen je over houd als je al die groepen er uit haalt.
Wat het wel lastig maakt, is dat het een invloed kan hebben op het ander. Een hoogbegaafde die ergens tegenaan loopt kan depressief raken en zowel depressief als hoogbegaafd zijn, waarbij zijn/haar hoogbegaafdheid in combinatie met de aanleg depressief te worden, de oorzaak is. De vraag is dan of diegene depressief is vanwege onbegrip over zijn/haar hoogbegaafdheid, is diegene depressief puur vanwege aanleg en was diegene ook zonder hoogbegaafdheid maar met een andere aanleiding depressief geworden, etc, etc, etc.
Dat maakt het lastig om de onderzoeksgroep zuiver te houden en het zal ieder onderzoek vertroebelen.
Yet, hoe groter en representatiever je onderzoeksgroep en hoe meer aandacht word besteed aan dit soort mogelijke mede-oorzaken, hoe objectiever de conclusies worden.
Dat is dus wat me hier aan tegen staat. De onderzoeksgroep is extreem klein en daarmee is welke conclusie dan ook niet of zeer beperkt representatief.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.