Kijk kijk, iemand die zichzelf agnost noemt en de demiurg ontdekt.Op woensdag 04 juli 2001 13:29 schreef FCA het volgende:
Nog even een vraag die altijd bij me opkomt als ik een discussie over God hoor.
Wie zegt dat God niet het "slechte" is, die toevallig de oorlog van de "goede" duivel heeft gewonnen en nu iedereen een rad voor de ogen draait zodat zoveel mogelijk mensen hem aanbidden. Voor een omnipotent iemand moet zoiets geen probleem zijn...
Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars.
Verwijderd
toen mensen niet meer wisten wat ze nou moesten geloven, en toen ze bang voor de dood werden, toen werd god geschapen.
Verwijderd
nee dit is niet toepasbaar, omdat alles een begin moet hebben in het geloof van 3 dimensies, namelijk dimensie: tijd.Op woensdag 04 juli 2001 09:30 schreef chromisX het volgende:
[..]
Of we het ontstaan van het heelal kunnen verklaren, weet ik niet. Er wordt in ieder geval hard geprobeerd, en volgen mij begint het al aardig te lukken. logisch? Tsja, ik snap geen reet van quantumberekeningen (als deze al voorkomen), maar ik denk dat brainers die het bestuderen best 'logisch' zullen vinden
mxstrAEm had het over het geloven in God en niet 5x bidden, het gaat erom dat je op zijn minst gelooft of je dan alsnog je taken vervult is je eigen verantwoordelijkheid.Op woensdag 04 juli 2001 09:30 schreef chromisX het volgende:
Tsja.. wie heeft er gelijk? Zie mijn southpark dialoog ergens terug. Jammer dat je niet hebt aangegeven waarom jij gelijk zou hebben. (de wie heeft er nu gelijk? jij? Op basis van wat?-vraag in mijn vorige post) Voor het zelfde geld ben je ook de pineut, omdat je niet 5x naar het oosten per dag op een matje gehurkt hebt gezeten. jij dacht er namelijk gemakkelijk vanaf te komen!tough luck! LOL! Logisch, he?
hmmm.....Op woensdag 04 juli 2001 15:29 schreef mietje het volgende:
[..]
Kijk kijk, iemand die zichzelf agnost noemt en de demiurg ontdekt.Wat je hier naar voren brengt is de centrale leerstelling van het gnosticisme: de demiurg of OT God der Wrake is volgens hen niet de zelfde als de NT God der Liefde.
Ik bedoelde: Als er een god bestaat, wie zegt dan dat ie de boel niet loopt te flessen?
En dat ze niet beide hetzelfde zouden kunnen zijn... ach, dat boeit me eigenlijk niet. Het is alleen wel leuk om d'r eens met wat Christenen die van wel vinden over te discusieren. Komt er meestal op neer dat ze het OT gaan bagatelliseren.
Of anders ga ik maar naar de tegenpool van het apathetic agnosticism : patethic gnosticism
eh... volgens sommige geloven kom je als je niet al je taken uitvoert in de hel...mxstrAEm had het over het geloven in God en niet 5x bidden, het gaat erom dat je op zijn minst gelooft of je dan alsnog je taken vervult is je eigen verantwoordelijkheid.
edit: quote toegevoegd
Verandert z'n sig te weinig.
Verwijderd
Dat snap ik wel, het aardige aan gnosticisme is dat ze stellen: iedere god die van je eist dat je hem vereert en gehoorzaamt is een demiurg/harkon (een "roofgod"). Een godsdienst die "blind vertrouwen" propageert, is volgens hen niet te vertrouwenOp woensdag 04 juli 2001 16:45 schreef FCA het volgende:
Ik bedoelde: Als er een god bestaat, wie zegt dan dat ie de boel niet loopt te flessen?
Precies, of dat, of het bekende "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Ik ben het met de gnostici eens dat er iets ontbreekt cq. niet klopt aan dat idee.En dat ze niet beide hetzelfde zouden kunnen zijn... ach, dat boeit me eigenlijk niet. Het is alleen wel leuk om d'r eens met wat Christenen die van wel vinden over te discusieren. Komt er meestal op neer dat ze het OT gaan bagatelliseren.
Dat geeft je iig. de vrijheid om over je religieuze ideeen te speculerenOf anders ga ik maar naar de tegenpool van het apathetic agnosticism : patethic gnosticism
Verwijderd
Jaa? hij had het over de "stel je zondigt je hele leven, maar je gelooft toch in God, dan zit je dus goed, want God vergeeft je zonden" issue. ik vroeg dus waarop hij dat baseerde.mxstrAEm had het over het geloven in God en niet 5x bidden, het gaat erom dat je op zijn minst gelooft of je dan alsnog je taken vervult is je eigen verantwoordelijkheid.
zoals FCA al schreef:
..en om je duidelijk te maken waarom ik het over 5x bidden had, kan ik de vraag ook aan jou opnieuw stellen.. hoe weet jij dat "het erom gaat dat je op zijn minst gelooft?" waar baseer je dat op? Hoe weet je dat je niet minstends 5x moet bidden naar het oosten, of dansen om een paal, of (vul ritueel in)? ...eh... volgens sommige geloven kom je als je niet al je taken uitvoert in de hel...
Verwijderd
Je komt inderdaad in de hel als je de taken niet uitvoert, maar als je geboet hebt, wordt je doorverwezen naar hemel. In zowel de Koran / Bijbel en Thora wordt onderscheid gemaakt in het geloven en niet geloven, gelovigen komen uiteindelijk in de hemel, "ketters" niet. Ik dacht dat je dit wel zou weten...Op woensdag 04 juli 2001 19:23 schreef chromisX het volgende:
[..]
Jaa? hij had het over de "stel je zondigt je hele leven, maar je gelooft toch in God, dan zit je dus goed, want God vergeeft je zonden" issue. ik vroeg dus waarop hij dat baseerde.
zoals FCA al schreef:
[..]
..en om je duidelijk te maken waarom ik het over 5x bidden had, kan ik de vraag ook aan jou opnieuw stellen.. hoe weet jij dat "het erom gaat dat je op zijn minst gelooft?" waar baseer je dat op? Hoe weet je dat je niet minstends 5x moet bidden naar het oosten, of dansen om een paal, of (vul ritueel in)? ...
God vergeeft je je zonden als je er spijt van hebt op elke leeftijd...anders zul je moeten boeten in de Hel.
Waar mxstrAEm en ik dat op baseren??
Lees de Koran/Bijbel of Thora eens zou ik zeggen, ik heb hier toevallig geen online manusscript bij mij waar ik het kan aanwijzen, maar je kan het terugvinden in de opgenoemde boeken.
Verwijderd
over het christendom weet ik alleen dat sommige gelovige mensen me verteld hebben dat je jezus christus als verlosser moet accepteren, anders kom je voorgoed in de hel, bijvoorbeeld. voor de rest heb ik me niet verdiept in zulke teksten, en dat zal ik waarschijnlijk ook nooit snel doen.Op woensdag 04 juli 2001 21:39 schreef genitallius_magnificus het volgende:
[..]
Je komt inderdaad in de hel als je de taken niet uitvoert, maar als je geboet hebt, wordt je doorverwezen naar hemel. In zowel de Koran / Bijbel en Thora wordt onderscheid gemaakt in het geloven en niet geloven, gelovigen komen uiteindelijk in de hemel, "ketters" niet. Ik dacht dat je dit wel zou weten...
Dit wilde ik effe weten. ik had namelijk het gevoel dat dit zomaar een uitspraak was, alhoewel ik het nog steeds onlogisch vind en me er zeker van ben dat sommige religieuze schriftkenners mischien bezwaar zullen maken. Ik zal maar niet vervelend gaan doen over die religieuze schriften anyway, want ik zie er persoonlijk totaal geen waarheid in. Ik kan er gelukkig ook niet wakker van liggen.Waar mxstrAEm en ik dat op baseren??![]()
Lees de Koran/Bijbel of Thora eens zou ik zeggen, ik heb hier toevallig geen online manusscript bij mij waar ik het kan aanwijzen, maar je kan het terugvinden in de opgenoemde boeken.
Verwijderd
My opinion on God and the Holy Bible.
De bijbel en daarmee God is geschreven door één of meerdere mensen, boeit voor de rest niet.
Deze mensen waren in ieder geval ontiegelijk intelligent. Door de Bijbel krijgen mensen hoop, geluk en troost. Door de Bijbel zijn mensen gaan nadenken over wat ze deden (oorlog e.d.). Zijn verder ontwikkeld en zijn gaan nadenken.
Het enige is dat een paar andere mensen, die niet zo intelligent waren, er opeens heel erg anders over gingen denken, en voila protestanten
HIER STAAT NIET DAT ALLE PROTESTANTEN DOM ZIJN!!!!! MAAR HET IS FFKES WAT MAKKELIJKER VOOR HET VERHAAL
Die vinden ineens dat de helft niet meer mag (geen beelden, geen paus en dat is maar een klein voorbeeld)
Tja dat schoot in het verkeerde keelgat van alle katholieken die ineens heel de boodschap van de Bijbel vergeten, je naaste lief geen oorlog niet stelen enzo.
Samenvatting:
De bijbel is geschreven door mensen die vrede wilden, maar omdat niet iedereen even slim is wordt het op een gegeven moment verkeerd begrepen en nu heb ik meteen verklaard waarom de bijbel juist NIET voor vrede zorgt.
(en dan wacht ik nu op de opmerking: de Bijbel is dus geschreven door een paar EVIL mensen, of de duivel om de mens te misleiden, en zo blijven we eeuwig in dit topic hangen :):):))
De bijbel en daarmee God is geschreven door één of meerdere mensen, boeit voor de rest niet.
Deze mensen waren in ieder geval ontiegelijk intelligent. Door de Bijbel krijgen mensen hoop, geluk en troost. Door de Bijbel zijn mensen gaan nadenken over wat ze deden (oorlog e.d.). Zijn verder ontwikkeld en zijn gaan nadenken.
Het enige is dat een paar andere mensen, die niet zo intelligent waren, er opeens heel erg anders over gingen denken, en voila protestanten
HIER STAAT NIET DAT ALLE PROTESTANTEN DOM ZIJN!!!!! MAAR HET IS FFKES WAT MAKKELIJKER VOOR HET VERHAAL
Die vinden ineens dat de helft niet meer mag (geen beelden, geen paus en dat is maar een klein voorbeeld)
Tja dat schoot in het verkeerde keelgat van alle katholieken die ineens heel de boodschap van de Bijbel vergeten, je naaste lief geen oorlog niet stelen enzo.
Samenvatting:
De bijbel is geschreven door mensen die vrede wilden, maar omdat niet iedereen even slim is wordt het op een gegeven moment verkeerd begrepen en nu heb ik meteen verklaard waarom de bijbel juist NIET voor vrede zorgt.
(en dan wacht ik nu op de opmerking: de Bijbel is dus geschreven door een paar EVIL mensen, of de duivel om de mens te misleiden, en zo blijven we eeuwig in dit topic hangen :):):))
Verwijderd
Of de echte bedoeling vrede was, zullen we nooit weten. een feit is wel dat de bijbel, de koran en de rest van al die rollen inderdaad door mensen zijn geschreven; volgens mij komen sommige hoofdstukken qua inhoud/schrijver ook overeen, vanwege de paralelle ontwikkeling van de geloven in het midden oosten. dat die mensen geinspirireerd zijn door god, is in principe naar mijn inzicht dezelfde inspiratie die mijnheer Do ook gekregen had van zijn komeetmannetjes (http://www.wave.net/upg/gate/index.htm - raar leesmateriaal trouwens!)Samenvatting: De bijbel is geschreven door mensen die vrede wilden, maar omdat niet iedereen even slim is wordt het op een gegeven moment verkeerd begrepen en nu heb ik meteen verklaard waarom de bijbel juist NIET voor vrede zorgt.
Verwijderd
De bijbel is door meerdere mensen geschreven. Door de inspiratie van God. In bijbelse termen "door de Heilige Geest" . Het is het woord van God.Op woensdag 04 juli 2001 22:57 schreef Childsplay het volgende:
HE ARSEHOLE ZEG JE NU DAT ALLE PROTESTANTEN DOM ZIJN!![Het enige is dat een paar andere mensen, die niet zo intelligent waren, er opeens heel erg anders over gingen denken, en voila protestanten
Beelden, heiligen verering en de paus (en indertijd aflaten) is juist NIET bijbels. Vandaar dat de reformatie kwam. Die wpuden puur geloven zoals het in de bijbel staat dus zonder de extra franje die wij als mensen er aan hebben toegevoegd.Die vinden ineens dat de helft niet meer mag (geen beelden, geen paus en dat is maar een klein voorbeeld)
Ik denk niet dat het ook maar iets met intelligentie te maken heeft. Sterker nog het heeft niets te maken met intelligentie. De allerslimste professor kan de meest ongenuanceerde opmerkingen plaatsen en daardoor rellen veroorzaken. Wat jij zegt is dat de Bijbel juist oorlog veroorzaakt ookal is ie zo niet bedoeld. Het zijn nog steeds wij mensen die oorlogen veroorzaken als er een meningsverschil is (hoe klein ook) kan er oorlog van komen. De verantwoordelijk ligt gewoon bij de mensen zelf, duzz bij de Christenen Moslims hindoes atheisten voetbalfans noordelijken zuidelijken blanken donkeren jongeren ouderen.Samenvatting:
Dit soort topics valt helaas nooit uit te komen. Omdat we beiden vanaf een heel ander punt beginnen. Jij zegt de Bijbel is door mensen geschreven God ook. Ik het tegenovergestelden. Vanuit je visie zie je de rest.(en dan wacht ik nu op de opmerking: de Bijbel is dus geschreven door een paar EVIL mensen, of de duivel om de mens te misleiden, en zo blijven we eeuwig in dit topic hangen :):):))
Wat me bijdeweg opvalt: Als er word gesteld God = Goed, Duivel = slecht komen er reacties van HE! en de eigenverantwoording van mensen dan, je probeert daar nu onderuit te komen.
Daarintegen word de verantwoording wel op de bijbel en God geworpen als het gaat om oorlogen.
Verwijderd
De stukken door mozes geschreven zullen overeenkomen. Ik weet niet of e precies hetzlefde zijn maar er zal een zelfde lijn inzitten.Op donderdag 05 juli 2001 08:53 schreef chromisX het volgende:
[..]
Of de echte bedoeling vrede was, zullen we nooit weten. een feit is wel dat de bijbel, de koran en de rest van al die rollen inderdaad door mensen zijn geschreven; volgens mij komen sommige hoofdstukken qua inhoud/schrijver ook overeen,
uhh hier ben ik het niet mee eensvanwege de paralelle ontwikkeling van de geloven in het midden oosten. dat die mensen geinspirireerd zijn door god, is in principe naar mijn inzicht dezelfde inspiratie die mijnheer Do ook gekregen had van zijn komeetmannetjes (http://www.wave.net/upg/gate/index.htm - raar leesmateriaal trouwens!)
Dat iest niet word goedgekeurd door de Bijbel en de kerk betekend niet dat er geen respect voor die mensen is! Hoe kan je nog normen hebben als respect inhoud dat je alles moet goedkeuren. In Romeinen staat een stukje over homosexualiteit dat het goed is (let wel homoSEXUALITEIT, niet homo (als zijnde mens)). Direct daarna staat ook dat je niemand mag veroordelen! Breng dingen eerst op jezelf in toepassing. Als je bijv. bij een ander gemeentelid (uitgaand van een kerk) iets in zijn leven ziet wat niet goed is kan je het met hem erover hebben (in respect). Je doet dus niet af aan de waarde van die mens.Op dinsdag 03 juli 2001 13:07 schreef effex het volgende:
[..]
leg dat maar eens uit aan een homo, iemand die abortus of euthenasie wil plegen
Verwijderd
[BTW mode]
ff voor de duidelijkheid,
/me is Moslim

[/BTW mode]
Zou iemand zo slim kunnen zijn om iets zoals de Koran te maken terwijl hij dronken is?!
||
||
\/
Als jullie in twijfel verkeren over wat Wij op onze Dienaar hebben neergezonden,
kom dan met een soortgelijk soerat,
En ropep buiten Allah om jullie getuigen op,
als jullie oprecht zijn.
Als jullie dat niet doen - en jullie zullen het nooit kunnen doen,
vreest dan het vuur, klaargemaakt voor ongelovigen,
waarvan mensen en stenen de brandstof zijn
(2:23,24)
Als hij niet van Allah was gekomen,
hadden jullie er veel tegenstrijdigheden in gevonden
(4:135)
Hij heeft niet verwekt, noch is Hij verwekt.
Niemand is aan Hem gelijkwaardig.
(soerat 112)
ff voor de duidelijkheid,
/me is Moslim
[/BTW mode]
Zou iemand zo slim kunnen zijn om iets zoals de Koran te maken?Op zondag 01 juli 2001 22:05 schreef effex het volgende:
[..]
ik denk :
tijdje terug...
iemand die veel had meegemaakt, iets teveel had gedronken en toevallig pen en papier bij zich had
Zou iemand zo slim kunnen zijn om iets zoals de Koran te maken terwijl hij dronken is?!
||
||
\/
Als jullie in twijfel verkeren over wat Wij op onze Dienaar hebben neergezonden,
kom dan met een soortgelijk soerat,
En ropep buiten Allah om jullie getuigen op,
als jullie oprecht zijn.
Als jullie dat niet doen - en jullie zullen het nooit kunnen doen,
vreest dan het vuur, klaargemaakt voor ongelovigen,
waarvan mensen en stenen de brandstof zijn
(2:23,24)
Als hij niet van Allah was gekomen,
hadden jullie er veel tegenstrijdigheden in gevonden
(4:135)
Ik heb zin om je te slaanOp zondag 01 juli 2001 22:05 schreef effex het volgende:
[..]
+ een hoop domme mensen die het lazen en het geloofden hehe
Zeg: Hij is Allah, één. Allah de eeuwige.Op zondag 01 juli 2001 21:54 schreef wrecker het volgende:
Hoe is God ontstaan?
De bijbel zegt dat God altijd al bestaan heeft. Ik kan daar niet bij met mijn kleine hersenmassa. Ik bedoel: God moet toch ook ergens vandaan komen?
Ik weet dat niemand hier een antwoord op weet, maar de reacties van anderen en hoe zij het ervaren zou ik graag eens willen horen.
Hij heeft niet verwekt, noch is Hij verwekt.
Niemand is aan Hem gelijkwaardig.
(soerat 112)
Verwijderd
en... dat slaat op?Op donderdag 05 juli 2001 14:13 schreef Beathoven het volgende:
Maak van het woord 'God' maar eens 'niks' en er veranderd bitter weinig.
En voor degene die boven me poste.. Maak je niet kwaad heeft geen zin. Gelovigen worden hiervaak veweten een tekort respect te hebben voor anderen. Het word duidelijk dat een tekort aan respect door "bekrompenheid" niet alleen bij gelovigen ligt. Het is een beetje een trend gelovigen bekrompen kortzichtig respectloos te noemen. In dezelfde topics worden "we" dom genoemd, afhankelik enz.. Heel respectvol (no offence uiteraard voor de mensen die dit niet zeggen!). Ook het argument christenen hekelen homo's, respecteren ze niet, discrimineren zeword vaak gebruikt. Wel grappig dat 1 topic lager over homosexualiteit gaat en dat ik daar de meest vreemde reacties zie "zolang je maar van men kont afblijft." ( [topic=171810] ). En weer no offence voor degene die zich hier niet schuldig aan maken. Het word wel duidelijk dat dit dus NIETS met de bijbel, God of wat dan ook te maken heeft. Puur met de poster (op GoT) en de mensen op de wereld.
Verwijderd
Absolutely mee eens het is echt vet useless om hier zo veel over te lullen, als jij christelijk bent heb ik daar absoluut geen problemen mee, ik geloof er niet meer in, 'k heb daar genoeg voor mee gemaakt.Op donderdag 05 juli 2001 12:37 schreef Bart_traB het volgende:
[..]
Dit soort topics valt helaas nooit uit te komen. Omdat we beiden vanaf een heel ander punt beginnen. Jij zegt de Bijbel is door mensen geschreven God ook. Ik het tegenovergestelden. Vanuit je visie zie je de rest.
en omdat er twee MENINGEN zijn kan je eeuwig doorlullen
Verwijderd
Je hebt gelijk ja! Daar kwam ik ook zojuist achter door een link van een ander discussie: http://home.hccnet.nl/am.siebers/reli-inleiding.html ; een leuke pagina trouwens. de verschillen van leer en leefregels staan er ook vermeld.uhh hier ben ik het niet mee eens . De moslims en de joden hebben dezelfde roots vanaf daar is het gescheiden gegaan.
Neemt echter niet weg dat voor de roots hetzelfde toepasbaar is, wat ik schreef over ome Do: ik zie namelijk geen verschil, het blijft volgens mij toch altijd een vorm van channeling, en/of een vorm van symbolische spirituele ervaringen gekneden door het menselijke brein (afgezien of spirituele ervaringen nou wat waard zijn of niet; die van ome Do was ook 'echt', maar van 'recycling' hebben we niks kunnen vernemen!)
Mischien moeten we een wedstrijdje organiseren. lijkt me best lachen; eens kijken of iemand een verhaal kan opzetten dat bij deze tijd past, en neee, je mag niks van mijnheer Hubbard lenen! (mischien nog een beter voorbeeld!-- is mijnheer Hubbard slim? Hij deed het helemaal in z'n eentje!Op donderdag 05 juli 2001 14:24 schreef hicham het volgende:
Zou iemand zo slim kunnen zijn om iets zoals de Koran te maken?
Da's inderdaad een leuk probleempje waar wij als mens met onze hersencelletjes nou niet bepaald kunnen bevatten.Op zondag 01 juli 2001 21:54 schreef wrecker het volgende:
Hoe is God ontstaan?
De bijbel zegt dat God altijd al bestaan heeft. Ik kan daar niet bij met mijn kleine hersenmassa. Ik bedoel: God moet toch ook ergens vandaan komen?
Ik weet dat niemand hier een antwoord op weet, maar de reacties van anderen en hoe zij het ervaren zou ik graag eens willen horen.
Wij willen namelijk altijd alles binnen onze 4 dimensies plaatsen, dus we willen ook dat God op een bepaald tijstip is ontstaan; alles en iedereen is volgens onze hersentjes namelijk op een bepaald tijdstip bestaan.
God ken geen begin en ook geen einde, hij is dus niet "ontstaan" of zoals wij mensen dan willen zeggen; "geboren". Da's dus het grote probleempje; God kent geen tijd; wij wel en wij willen alles in die tijd kunnen plaatsen; helaas pindakaas; dat gaat niet op...
Nikon D7000
Verwijderd
In mijn visie zie ik alles wat er was,is en ooit zal zijn als "god". Het is eeuwig, oftewel "Tijd" is niet van belang. Alles in het heelal "leeft"... planeten, zelfs atomen, moleculen en kleinere deeltjes(neutrino s) gaan na een hele lange periode kapot(dood?)(na miljarden jaren). De mens, dieren, planten etc. alleen wat eerder.Op zondag 01 juli 2001 21:54 schreef wrecker het volgende:
Hoe is God ontstaan?
Ik zie het dus als iets eeuwigs,waarbinnen alleen een verandering van materie(antimaterie) plaatsvind. En dit alles zou je ook als niks kunnen hahahahaha....
Waarom hoor ik altijd zoveel mensen zeggen; "daar heb ik genoeg voor meegemaakt" of "daar heb ik teveel voor meegemaakt"Op donderdag 05 juli 2001 16:11 schreef Childsplay het volgende:
[..]
Absolutely mee eens het is echt vet useless om hier zo veel over te lullen, als jij christelijk bent heb ik daar absoluut geen problemen mee, ik geloof er niet meer in, 'k heb daar genoeg voor mee gemaakt.
en omdat er twee MENINGEN zijn kan je eeuwig doorlullen
Alsof God niet zou bestaan omdat je vervelende dingen mee hebt gemaakt; waarom krijg God altijd de schuld; op het moment dat jij zoiets hebt van; ik heb al zoveel ellende meegemaakt en als God dat allemaal toestaat; dan geloof ik er niet meer in.
Waarom is God het zondebok??
Mensen maken oorlog, mensen maken elkaar kapot. Ooit een keer zo'n poster van "Visje" gezien: "Soms zou ik Gods wel eens willen vragen waarom hij honger, armoede en ellende toestaat.... maar ik denk dat hij dan dezelfde vraag aan mij zal stellen
Waarom krijg God altijd van alle onrecht en ellende de schuld....
OK; ik snap ook best dat je verbitterd kan raken; waarom overkomt mij dat onheil..... daar weet ik ook geen antwoord op..... maar om God daarvan dan maar de schul te geven en daarom 'm de bons te geven..... b-tje flauw he..... is wel een heel erg makkelijk zondebok
Nikon D7000
Verwijderd
Het gaat erom dat God de mens en al het andere gemaakt heeft. God is almachtig, de mens niet. God had de mens en de wereld zo kunnen maken dat er geen ellende kon zijn, maar heeft dat niet gedaan. De vraag waarom hij dat niet gedaan heeft is dan dus valide. De enige uitleg waardoor Gods wedervraag een geldig antwoord wordt luidt: "Ik als God heb alle kwaad dat in mij zat in jullie gestopt, zodat ik er af was."Op zaterdag 07 juli 2001 12:22 schreef veryip het volgende:
Waarom is God het zondebok??
Mensen maken oorlog, mensen maken elkaar kapot. Ooit een keer zo'n poster van "Visje" gezien: "Soms zou ik Gods wel eens willen vragen waarom hij honger, armoede en ellende toestaat.... maar ik denk dat hij dan dezelfde vraag aan mij zal stellen
Als je uitgaat van één enkele almachtige, alwetende God die alles geschapen heeft, dan heeft die ene God ook het/zijn kwaad in de wereld gebracht. Omdat hij alwetend is heeft hij dat bewust gedaan, hij wist dat hij het kwaad op zijn schepping los ging laten voor hij dat deed.
Is dat juist niet wat ons mens maakt; we mogen helemaal zelf kiezen of we goed of kwaad doen; en dan geven we God de schuld als we kwaad doen.Op zaterdag 07 juli 2001 15:20 schreef mietje het volgende:
[..]
Het gaat erom dat God de mens en al het andere gemaakt heeft. God is almachtig, de mens niet. God had de mens en de wereld zo kunnen maken dat er geen ellende kon zijn, maar heeft dat niet gedaan. De vraag waarom hij dat niet gedaan heeft is dan dus valide. De enige uitleg waardoor Gods wedervraag een geldig antwoord wordt luidt: "Ik als God heb alle kwaad dat in mij zat in jullie gestopt, zodat ik er af was."
Als je uitgaat van één enkele almachtige, alwetende God die alles geschapen heeft, dan heeft die ene God ook het/zijn kwaad in de wereld gebracht. Omdat hij alwetend is heeft hij dat bewust gedaan, hij wist dat hij het kwaad op zijn schepping los ging laten voor hij dat deed.
Trouwens..... zonder kwaad is er ook geen goed net zoals je zonder donker geen licht hebt; overal moet een tegenpool van zijn om de boel in evenwicht te houden.
Als iedereen en alles altijd maar "goed" zou zijn.... zou dat beter zijn??
Nikon D7000
Alleen maar goed...
Dan zou het wel verdomde saai zijn.
En als God ons het vermogen heeft gegeven om goed en kwaad te kunnen kiezen, waarom dan toch Judgement Day en hemel en hel?
Aan de ene kant moeten we het zelf weten, maar als we eenmaal een keus hebben gemaakt, gaat hij ons daar over achteraf oordelen...
Verder is het idee van een alwetende God en het idee van vrije wil incompatibel met elkaar. God weet al wat we gaan doen, dus kan ik net zo goed op m'n luie reet gaan zitten roesten. God weet toch wel dat ik dat ga doen
En als God ons het vermogen heeft gegeven om goed en kwaad te kunnen kiezen, waarom dan toch Judgement Day en hemel en hel?
Aan de ene kant moeten we het zelf weten, maar als we eenmaal een keus hebben gemaakt, gaat hij ons daar over achteraf oordelen...
Verder is het idee van een alwetende God en het idee van vrije wil incompatibel met elkaar. God weet al wat we gaan doen, dus kan ik net zo goed op m'n luie reet gaan zitten roesten. God weet toch wel dat ik dat ga doen
Saai he...... God zijnOp zaterdag 07 juli 2001 16:19 schreef FCA het volgende:
Alleen maar goed...
BTW... weet God al of het allemaal goed met jou gaat komen
Nikon D7000
Verwijderd
Lees m'n post nu nog eens helemaal door. Als er maar één God is, die de schepper en oorzaak van alles is, dan is die ene God ook de oorzaak van het kwaad. Als je beweert dat de keuze tot het kwaad iets is dat alleen wij mensen kunnen -dus dat de almachtige God iets heeft gemaakt dat iets kan wat hij zelf niet kan- dan staat de mens in dat opzicht boven God. God kan dan dus niet beslissen wat goed of kwaad is, alleen de mens kan dat.Op zaterdag 07 juli 2001 15:56 schreef veryip het volgende:
Is dat juist niet wat ons mens maakt; we mogen helemaal zelf kiezen of we goed of kwaad doen; en dan geven we God de schuld als we kwaad doen.
OK.... weer verkeerd geformuleerd; kiezen tussen goed en kwaad is iets ...... een bepaalde eigenschap .... die God ons heeft gegeven . Zelf heeft hij natuurlijk ook die eigenschap.Op zaterdag 07 juli 2001 16:33 schreef mietje het volgende:
[..]
Lees m'n post nu nog eens helemaal door. Als er maar één God is, die de schepper en oorzaak van alles is, dan is die ene God ook de oorzaak van het kwaad. Als je beweert dat de keuze tot het kwaad iets is dat alleen wij mensen kunnen -dus dat de almachtige God iets heeft gemaakt dat iets kan wat hij zelf niet kan- dan staat de mens in dat opzicht boven God. God kan dan dus niet beslissen wat goed of kwaad is, alleen de mens kan dat.
Iets wat God niet kan?? Volgens mij zijn er wel dingen die God niet kan ..... ons tot iets dwingen??
God heeft ons een hoogwaardig bestaan gegeven door ons zelf voor heel wat keuzes te laten staan... en hij heeft er heus wel eventjes over na lopen denken voordat hij ons die keuzes gaf.
Nikon D7000
Vanuit het Christendom in ieder geval niet; bij sommige andere geloven hebben ze wel eens zoiets van ...... hé; weer een nieuwe god...... joint te clubOp zaterdag 07 juli 2001 20:18 schreef Beathoven het volgende:
Kan God samen met Boedha regeren?
Maar als Christen geloof ik dus van niet...
Nikon D7000
Ik kon het niet laten om even op dit topic te reageren 
Het valt mij toch op dat erg veel mensen een hekel hebben aan het
Christendom en daardoor twijfel hebben over het bestaan van een God.
Ik neem het de niet-christenen niet kwalijk. Waarom? Christenen geloven dat
als je in God gelooft je in de hemel komt, zo niet kom je in de hel. Christenen
proberen niet-christenen te 'bekeren' zo dat zij ook van al het goede van de hemel
en God kunnen genieten. Zie het maar als een ouders - kind relatie. Ouders hebben
regels voor kind voor zijn eigen bestwil. Kind vindt die regels maar niks omdat hij/zij denkt
dat hij/zij geen vrijheid meer heeft. Dit leidt vaak tot opstootjes tussen kind en ouders.
Kind komt er toch vaak later achter(nadat hij/zij de regeltjes overtreden heeft) dat die regels
toch wel zin hadden. Als we dan weer terug naar "christenen - niet-christenen" kwestie gaan, dan is het meestal te laat dat de
niet-christenen erachter komen dat die regeltjes toch wel zin hadden. Ik hoop dat jullie beetje begrijpen
waarom christenen voor jullie gevoel soms een beetje irritant doen. Maar ze doen het om jullie kont
te "redden" en dat vindt ik toch wel iets wat een klein beetje respect verdient (ook al blijf je
het hele geloof verhaal bullshit vinden).
Ik heb ook het gevoel dat het Christendom vaak gehekeld wordt door al de regeltjes. Deze regels zijn opgesteld
om de mens te helpen. Je hebt de vrijheid gekregen om te kiezen om deze regels te volgen, doe je dit niet? Dan
kan je je zelf flink in de nesten helpen of anderen veel pijn doen. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de regel:
"geen sex voor het huwelijk". Velen zijn het niet met deze regel eens. Maar de gevolgen van het overtreden van deze regel
zijn zeer groot. Een paar voorbeelden? Hoeveel mensen zijn er niet dood gegaan door AIDS? Hoeveel kinderen zijn er
niet voor het leven gepijnigd door seksueel misbruik? Hoeveel vrouwen zijn er niet verwoest door verkrachtingen? Hoeveel
kinderen hebben het vertrouwen in hun ouders verloren door scheidingen? (grootste oorzaak scheiding is vreemd gaan)
De lijst kan je zelf aanvullen. (Ik zie deze gevolgen trouwens niet als straf van God)
Om toch beetje ontopic te blijven, ik geloof dat God altijd al bestaan heeft. Ik geloof dat Hij deze aarde met alles
daarop en daaromheen geschapen heeft. Waarom? Als je kijkt naar de complexiteit van de mens, dan kan dat niet zomaar
toevallig inelkaar geploft zijn. Dat moet iemand in elkaar gezet hebben. (haal maar eens een oude wekker helemaal uit elkaar,
gooi alle onderdelen in een emmer en schat hoe lang je moet schudden voordat ie weer helemaal in elkaar zit).
Al met al hoop ik dat ik een beetje duidelijk ben geweest
En ja ik ben ook 1 van die (voor mijn gevoel) weinige Christenen
op GOT
Het valt mij toch op dat erg veel mensen een hekel hebben aan het
Christendom en daardoor twijfel hebben over het bestaan van een God.
Ik neem het de niet-christenen niet kwalijk. Waarom? Christenen geloven dat
als je in God gelooft je in de hemel komt, zo niet kom je in de hel. Christenen
proberen niet-christenen te 'bekeren' zo dat zij ook van al het goede van de hemel
en God kunnen genieten. Zie het maar als een ouders - kind relatie. Ouders hebben
regels voor kind voor zijn eigen bestwil. Kind vindt die regels maar niks omdat hij/zij denkt
dat hij/zij geen vrijheid meer heeft. Dit leidt vaak tot opstootjes tussen kind en ouders.
Kind komt er toch vaak later achter(nadat hij/zij de regeltjes overtreden heeft) dat die regels
toch wel zin hadden. Als we dan weer terug naar "christenen - niet-christenen" kwestie gaan, dan is het meestal te laat dat de
niet-christenen erachter komen dat die regeltjes toch wel zin hadden. Ik hoop dat jullie beetje begrijpen
waarom christenen voor jullie gevoel soms een beetje irritant doen. Maar ze doen het om jullie kont
te "redden" en dat vindt ik toch wel iets wat een klein beetje respect verdient (ook al blijf je
het hele geloof verhaal bullshit vinden).
Ik heb ook het gevoel dat het Christendom vaak gehekeld wordt door al de regeltjes. Deze regels zijn opgesteld
om de mens te helpen. Je hebt de vrijheid gekregen om te kiezen om deze regels te volgen, doe je dit niet? Dan
kan je je zelf flink in de nesten helpen of anderen veel pijn doen. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de regel:
"geen sex voor het huwelijk". Velen zijn het niet met deze regel eens. Maar de gevolgen van het overtreden van deze regel
zijn zeer groot. Een paar voorbeelden? Hoeveel mensen zijn er niet dood gegaan door AIDS? Hoeveel kinderen zijn er
niet voor het leven gepijnigd door seksueel misbruik? Hoeveel vrouwen zijn er niet verwoest door verkrachtingen? Hoeveel
kinderen hebben het vertrouwen in hun ouders verloren door scheidingen? (grootste oorzaak scheiding is vreemd gaan)
De lijst kan je zelf aanvullen. (Ik zie deze gevolgen trouwens niet als straf van God)
Om toch beetje ontopic te blijven, ik geloof dat God altijd al bestaan heeft. Ik geloof dat Hij deze aarde met alles
daarop en daaromheen geschapen heeft. Waarom? Als je kijkt naar de complexiteit van de mens, dan kan dat niet zomaar
toevallig inelkaar geploft zijn. Dat moet iemand in elkaar gezet hebben. (haal maar eens een oude wekker helemaal uit elkaar,
gooi alle onderdelen in een emmer en schat hoe lang je moet schudden voordat ie weer helemaal in elkaar zit).
Al met al hoop ik dat ik een beetje duidelijk ben geweest
op GOT
Verwijderd
Christenen zien atheisten misschien als kinderen die op het juiste pad gezet moeten worden, maar die analogie kan ik ook omdraaien.
Atheisten zien in christenen kinderen die hun ouders ervan proberen te overtuigen dat er een monster onder het bed zit en dat ze allerlei vreemde rituelen moeten uitvoeren om ervoor te zorgen dat dat monster ze 's nachts niet opeet. Alleen: als je onder het bed kijkt, zie je het monster niet... Maar hoe vaak je ook onde het bed kijkt, de kinderen snappen het niet. Ze blijven hun ouders maar op een belerend toontje toespreken...
Snap je dat dat irritant wordt?
Atheisten zien in christenen kinderen die hun ouders ervan proberen te overtuigen dat er een monster onder het bed zit en dat ze allerlei vreemde rituelen moeten uitvoeren om ervoor te zorgen dat dat monster ze 's nachts niet opeet. Alleen: als je onder het bed kijkt, zie je het monster niet... Maar hoe vaak je ook onde het bed kijkt, de kinderen snappen het niet. Ze blijven hun ouders maar op een belerend toontje toespreken...
Snap je dat dat irritant wordt?
Verwijderd
Ach, als je als kind gelooft in boogiemonsters zijn ze er toch ook voor je? Waar lijkt dit op.....?
Immers, boogiemonsters zijn ongrijpbaar, je kan ze niet verklaren, dus je hoeft het niet te proberen.
(edit)
(edit)
Verwijderd
Is dit nu niet exact waar het om draait in religie? De mens kent externe, objectieve waarheden en interne, subjectieve, intuitieve, archetypische waarheden. Een kind zit met de archetypische voorstelling van de boeman, een volwassene met die van God.Op maandag 09 juli 2001 10:49 schreef chromisX het volgende:
Ach, als je als kind gelooft in boogiemonsters zijn ze er toch ook voor je? Waar lijkt dit op.....?Immers, boogiemonsters zijn ongrijpbaar, je kan ze niet verklaren, dus je hoeft het niet te proberen.
(edit)
Het is een feit dat die archetypische voorstellingen niet cultuurgebonden zijn, deze subjectieve voorstellingen heeft iedere mens op de hele wereld op de zelfde manier (dat is een archetype). Is een archetypische voorstelling nu "onzin" omdat ze niet in de reeele wereld voorkomt, terwijl ze in de mentale wereld onontkoombaar is?
Zou het niet beter zijn om een balans tussen de interne en het externe belevingswereld te scheppen, ipv. stompzinnig te ontkennen dat een van die belevingswerelden bestaat, of vol te houden dat een belevingswereld "belangrijker" is dan de andere?
Verwijderd
Dat archetypische voorstelingen niet cultuurgebonden zijn, lijkt me op zich logisch. We zijn allemaal van hetzelfde soort, we hebben dezelfde basisstructuur in de hersenen, en we hebben ver, ver weg in de tijd hoogstwaarschijnlijk ook eenzelfde oorsprong.. Op zich lijkt het mischien wel logisch om daarom een bepaalde archetype als "onontkoombaar" te bestempelen.(....) Het is een feit dat die archetypische voorstellingen niet cultuurgebonden zijn, deze subjectieve voorstellingen heeft iedere mens op de hele wereld op de zelfde manier (dat is een archetype). Is een archetypische voorstelling nu "onzin" omdat ze niet in de reeele wereld voorkomt, terwijl ze in de mentale wereld onontkoombaar is?
Maar... wat is onontkoombaar, en wat is de aard van de onontkoombaarheid? Zover als ik me kan herhinneren, heb ik nog nooit echt angst gehad voor een boeman. (om maar op je voorbeeld van de boeman als archetypische voorstelling te reageren). Mijn ouders hebben me niet gedwongen tot geloof, dus ik kon zelf mijn keuzes maken. Ik heb geen echte behoefte aan een mijnheer in de lucht die de baas is over de wereld die iedereen zondig heeft gemaakt, en ook niet aan pratende dolfijnen trouwens. Bovendien, niet iedereen schijnt behoefte te hebben aan echte diepe spiritualiteit, hoe fantastisch die ook moge zijn. Mischien heb ik je vraag verkeerd opgevat.
In principe heb je zeker gelijk, maar JIJ ziet ze als belevingswerelden, maar al die anderen niet! die zien het als een vast deel van de realiteit, en hebben geen mogelijkheid een balans te creeren. dynamische beelden worden statisch, en als waarheid aangedragen. Ik denk dat dit ook het verschil is: zodra je begrijpt dat je de balans kan zoeken tussen belevingswerelden, opgebouwd met symboliek en al, dan denk ik dat je 'goed bezig' bent. vele zaken gerelateerd aan het spirituele zitten vol met symboliek; dromen, visioenen, drugservaringen en hallucinaties. Sommige mensen die deze symboliek letterlijk serieus nemen draaien door. deze kunnen waarheden bevatten die losstaan of zulke ervaringen nou echt een spirituele bron hebben, of een fysieke neurologische bron.Zou het niet beter zijn om een balans tussen de interne en het externe belevingswereld te scheppen, ipv. stompzinnig te ontkennen dat een van die belevingswerelden bestaat, of vol te houden dat een belevingswereld "belangrijker" is dan de andere?
Wat dus nou werkelijk "onzin" is, is dat deze symboliek zelf, dus niet de betekenis, serieus genomen wordt, en de macht van de rationaliteit wordt aangetast bij het redeneren, althans zo zie ik het tenminste. Zeker weten als die symboliek nog niet eens van je eigen brein/ziel afkomt!! Afgezien van de mensen die 'simpeltjes' in god of de paashaas geloven en blabla, zijn er ook nog de mensen die zichzelf ingraven door middel van deze "onzin"; mensen die bijvoorbeeld zodanig in andermans symboliek geloven (in ons geval de christelijke symboliek) dat de hele redenatie eromheen gekromd wordt. ..en dan ben ik er ook nog stoutjes van uitgegaan dat alles echte symboliek is. mischien is een groot gedeelte wel gewoon uit de duim gezogen.
Dus om terug te komen op jouw vraag of een archetypische voorstelling nu "onzin" omdat ze niet in de reeele wereld voorkomt, terwijl ze in de mentale wereld onontkoombaar is.. ik denk dat de voorstelling *zelf* onzin is, maar de betekenis niet. Echter, of de betekenis waardevol is voor iedereen, is een belangrijke vraag, en ik denk dat het antwoord hoogstwaarschijnlijk "nee" is. Met die mening vindt ik het dus al helemaal waardeloos als een of andere 'symboliek' wordt doorgegeven of doorgeschreven aan iemand anders en dat je zelf de betekenis mag 'uitpuzzelen', terwijl het zogenaamd "de absolute waarheid" bevat.
<edit toevoeging> in dat geval wordt het dus omgezet in een fantasie, een sprookje. </edit toevoeging>
Verwijderd
Zoals je al aangeeft, zijn archetypes een structureel verschijnsel in onze psyche. Je hoeft dus niet een bepaald archetype te ervaren (zoals bv. de boeman of God), maar je ontkomt niet aan het ervaren van het verschijnsel archetype; je hebt altijd een bepaalde persoonlijke symboliek/mystiek en je ontkomt er niet aan die symboliek/mystiek te projecteren op de externe belevingswereld. (Dat is wat Jung met projectie bedoelt.) Een archetype schept dus bepaalde inzichten en verwachtingspatronen tov. de externe belevingswereld.Op maandag 09 juli 2001 19:32 schreef chromisX het volgende:
Maar... wat is onontkoombaar, en wat is de aard van de onontkoombaarheid? Zover als ik me kan herhinneren, heb ik nog nooit echt angst gehad voor een boeman.
Helemaal mee eens, maar het ligt natuurlijk in de aard van het archetypische dat men de projectie als realiteit ervaart. Het kost ontzettend veel moeite om je te realiseren dat je projecteert, en op het moment dat je dat doet (je je dus bewust wordt dat je volgens een bepaald archetype handelt) verandert het archetype en daarmee de projectie.In principe heb je zeker gelijk, maar JIJ ziet ze als belevingswerelden, maar al die anderen niet! die zien het als een vast deel van de realiteit, en hebben geen mogelijkheid een balans te creeren.
Lijkt me stug. Als de symboliek en mystiek van een religie te veel verschilt met de symboliek en mystiek van de archetypes die het representeert, dan zal zo'n religie het niet lang uithouden; mensen ervaren dat het wereldbeeld van die religie niet met hun projectie overeenstemt. De kracht van wereldreligies is nu juist hun archetypische consequentheid, daarom worden ze groot en blijven ze lang bestaan...en dan ben ik er ook nog stoutjes van uitgegaan dat alles echte symboliek is. mischien is een groot gedeelte wel gewoon uit de duim gezogen.
De "betekenis" van een archetypische voorstelling is idd. strikt persoonlijk. Je kunt je projectie niet overbrengen op een persoon die een ander archetype projecteert. In die zin is "bekeren" dus zinloos, mensen zullen zelf onbewust die archetypische voorstelling moeten overnemen.Echter, of de betekenis waardevol is voor iedereen, is een belangrijke vraag, en ik denk dat het antwoord hoogstwaarschijnlijk "nee" is. Met die mening vindt ik het dus al helemaal waardeloos als een of andere 'symboliek' wordt doorgegeven of doorgeschreven aan iemand anders en dat je zelf de betekenis mag 'uitpuzzelen', terwijl het zogenaamd "de absolute waarheid" bevat.
Dat is een eigenschap van archetypes, ze worden constant geprojecteerd in verhalen met een "moraal". Zowat alle sprookjes, sagen, mythes, mystieke teksten enz. bevatten krachtige archetypische voorstellingen.<edit toevoeging> in dat geval wordt het dus omgezet in een fantasie, een sprookje. </edit toevoeging>
Is het niet zo dat het hebben van een bindende godsdienst in vroege culturen een versterkende factor was?
Ik zit een beetje te klooien met het idee van evolutietheorie toegepast op culturen vandaar
Dus een godsdienst waarvan de mensen allemaal vroom moesten zijn en niet mochten vechten, zal misschien wel in een andere, sterkere cultuur kunnen hebben overleven, maar niet op zichzelf staand, als ze vijanden gehad hebben. De Romeinen hadden een redelijk oorlogszuchtige religie (tenminste, ze werden aangemoedigd om grote daden te doen voor de goden).
Volgens mij begin ik incoherent te worden, maakt niet uit, ik schrijf gewoon op wat ik denk.
De Joden werden dat niet. Ze werden eerder aan allerlei regels gebonden en mannen die grote heldendaden verrichten (Saul, Samson) vielen vaak van hun voetstuk (op David misschien na). Het werd vooral aangemoedigd om wijs te zijn. Hebben de Joden een groot wereldrijk gesticht?
Aan de andere kant, ze bestaan nu nog steeds, terwijl niemand nog Romeinen kent (ja, bewoners van Rome, maar goed). Kort maar krachtig?
Die archetypische denkbeelden zijn misschien ook wel overlevingsmechanismen. Als een grotbewonen constant gaat zitten nadenken:
"Waarom zijn we nu hier eigenlijk op deze Aarde" Dan is het erg gauw een dode grotbewoner. En ook angst voor donkere ruimtes is wel slim eigenlijk. Je weet maar nooit of er nog een beer in schuilt. Wat je er dan verder in je fantasie aan vast knoopt, moet jezelf weten, en hangt denk ik voornamelijk van geleerde indrukken af.
Het hebben van een moraal is misschien ook weer gunstig voor de overlevingskans van een volk. Als iedereen elkaar gaat lopen uitmoorden, kom je nergens.
Moraal van dit oeverloze gezwets:
Het zijn allemaal overlevingstactieken. Een volk met een god staat sterker in zijn schoenen, werkt beter samen.
Maar een religie kan ook nadelig werken, als het technische vooruitgang hindert. Misschien wel dat daarom het geloof in een god afneemt. Het is nadelig voor het voortbestaan voor onze cultuur, het verslechtert onze kansen tegen andere culturen.
En dat allemaal dankzij die evolutietheorie voor culturen. Hoewel ik ook flinke kritiek op die theorie heb gehoord (als ware hij achterhaald)
Ik zit een beetje te klooien met het idee van evolutietheorie toegepast op culturen vandaar
Dus een godsdienst waarvan de mensen allemaal vroom moesten zijn en niet mochten vechten, zal misschien wel in een andere, sterkere cultuur kunnen hebben overleven, maar niet op zichzelf staand, als ze vijanden gehad hebben. De Romeinen hadden een redelijk oorlogszuchtige religie (tenminste, ze werden aangemoedigd om grote daden te doen voor de goden).
Volgens mij begin ik incoherent te worden, maakt niet uit, ik schrijf gewoon op wat ik denk.
De Joden werden dat niet. Ze werden eerder aan allerlei regels gebonden en mannen die grote heldendaden verrichten (Saul, Samson) vielen vaak van hun voetstuk (op David misschien na). Het werd vooral aangemoedigd om wijs te zijn. Hebben de Joden een groot wereldrijk gesticht?
Aan de andere kant, ze bestaan nu nog steeds, terwijl niemand nog Romeinen kent (ja, bewoners van Rome, maar goed). Kort maar krachtig?
Die archetypische denkbeelden zijn misschien ook wel overlevingsmechanismen. Als een grotbewonen constant gaat zitten nadenken:
"Waarom zijn we nu hier eigenlijk op deze Aarde" Dan is het erg gauw een dode grotbewoner. En ook angst voor donkere ruimtes is wel slim eigenlijk. Je weet maar nooit of er nog een beer in schuilt. Wat je er dan verder in je fantasie aan vast knoopt, moet jezelf weten, en hangt denk ik voornamelijk van geleerde indrukken af.
Het hebben van een moraal is misschien ook weer gunstig voor de overlevingskans van een volk. Als iedereen elkaar gaat lopen uitmoorden, kom je nergens.
Moraal van dit oeverloze gezwets:
Het zijn allemaal overlevingstactieken. Een volk met een god staat sterker in zijn schoenen, werkt beter samen.
Maar een religie kan ook nadelig werken, als het technische vooruitgang hindert. Misschien wel dat daarom het geloof in een god afneemt. Het is nadelig voor het voortbestaan voor onze cultuur, het verslechtert onze kansen tegen andere culturen.
En dat allemaal dankzij die evolutietheorie voor culturen. Hoewel ik ook flinke kritiek op die theorie heb gehoord (als ware hij achterhaald)
over culturen gesproken, weet iemand hoe de egyptysche cultuur uitgestorven was? (de tijd van de pyramides! zo'n 3 tot 6000 jaar terug)
dat vond ik nog de mysterieuste en slimste cultuur, vooral kwa sterologie (zo'n dude die sterren checkt, hoe heet dat ook alweer? ligt op puntje van me tong!)
hoe zijn die ten einde gekomen? of zijn ze dat niet? ..... weird, maar dat vind ik echt de interresantste van alle, hun en hun goden (aliens? in 3hoekige spaceships die ze na boude in hoop er mee te vliegen, wat je weer kan zien als naar het hiernamaals gaan!?) etc
dat vond ik nog de mysterieuste en slimste cultuur, vooral kwa sterologie (zo'n dude die sterren checkt, hoe heet dat ook alweer? ligt op puntje van me tong!)
hoe zijn die ten einde gekomen? of zijn ze dat niet? ..... weird, maar dat vind ik echt de interresantste van alle, hun en hun goden (aliens? in 3hoekige spaceships die ze na boude in hoop er mee te vliegen, wat je weer kan zien als naar het hiernamaals gaan!?) etc
Verwijderd
Je hebt naar mijn inzicht gelijk, alleen doe ik de redenatie ietsjes anders. Ik denk eerder dat het uithoudingsvermogen van een religie meer bepaald wordt door de verklarende factor, onderwerpingsangst, missionarisdrift en aanlering. Vooral de missionarisdrift en de logische twisted thoughts gebaseerd op angst (dreigen met de hel) en hoop en zingeving (heel belangrijk!) zullen een grote rol gespeeld heben in het 'succes' van de grootste godsdiensten zoals het christendom en de islam. Dit staat trouwens los of de symboliek van die religie uit de duim gezogen is of niet: aanlering gaat een belangrijke rol spelen! Immers, je projectie kan ook een vorm van een aangeleerd iets zijn, tenminste dat lijkt me heel erg waarschijnlijk. in dat geval worden de projecties die in jouw verhaal leiden tot success voor de religie gewoon aangeleerd, mischien wel op een evoluerende manier. dus ze zullen altijd overeenstemmen. Zulke projecties hoeven dus daarom ook niet correct te zijn, maar leiden wel tot meer, cumultatief success.mietje: -=- Lijkt me stug. [-- ..dat niet alles echte symboliek is. mischien is wel een groot gedeelte uit de duim gezogen --] Als de symboliek en mystiek van een religie te veel verschilt met de symboliek en mystiek van de archetypes die het representeert, dan zal zo'n religie het niet lang uithouden; mensen ervaren dat het wereldbeeld van die religie niet met hun projectie overeenstemt. De kracht van wereldreligies is nu juist hun archetypische consequentheid, daarom worden ze groot en blijven ze lang bestaan.
Zodra de projecties niet meer beinvloed worden door religieus getinte opvoedingen, of beinvloed door invloeden van buitenaf (wetenschap e.d), dan brokkelt de religie af (om terug te vallen op mijn 4 redenen voor success van een religie). de verklarende factor wordt ondermijnd. de onderwerpingsangst verdwijnt door logische projecties/denken, de missionarisdrift wordt niet meer serieus genomen en de aanlering is juist de reden waarom het afbrokkelingsproces goed in gang wordt gezet!
Los van de normale gelovigen die altijd geloven, heb ik ooit eens gelezen, en gezien, en eigenlijk ook geoberserveerd, dat mensen zich meer met religie gaan bezighouden als tijden verslechteren o.i.d. het dient dan ook als een soort psychische terugkoppeling. Bovendien zijn religies ook handig om controle over de mensen zelf te houden! Niet dat dit het initatief is van de opzet van de religie zelf, maar observerend gezien (we observeren mensen als dieren; en we concluderen dingen net zoals bij dieren) lijkt dit er heel erg op. Ergens is dit wel een evolutionair voordeel, ja. zeker als de tijden wat tegenzitten!FCA: -=- Moraal van dit oeverloze gezwets: Het zijn allemaal overlevingstactieken. Een volk met een god staat sterker in zijn schoenen, werkt beter samen.
Verwijderd
Jij blijft het vanuit de extraverte kant bekijken, terwijl ik een balans tussen het introverte en het extraverte nastreef.Op dinsdag 10 juli 2001 15:44 schreef chromisX het volgende:
Zodra de projecties niet meer beinvloed worden door religieus getinte opvoedingen, of beinvloed door invloeden van buitenaf (wetenschap e.d), dan brokkelt de religie af (om terug te vallen op mijn 4 redenen voor success van een religie). de verklarende factor wordt ondermijnd. de onderwerpingsangst verdwijnt door logische projecties/denken, de missionarisdrift wordt niet meer serieus genomen en de aanlering is juist de reden waarom het afbrokkelingsproces goed in gang wordt gezet!
Waar ik hiermee heen wil: volgens mij verdringen al die extraverte handelingen (missiedrang, verklaringsdrang) de intoverte aard van "pure" religie. Door het archetype en de projectie op te dringen cq. te "verklaren" maakt men ze ongedaan. Je kunt je per definitie niet bewust zijn van het archetype dat jouw psyche op dat moment beheerst, archetypes zijn een onbewust verschijnsel.
In de westerse wereld is het extravertisme in de loop van de geschiedenis tot de overheersende geestelijke instelling geworden. We hebben het introverte afgedaan als "wazig" en "onzin", maar we worden nog steeds geconfronteerd met onze eigen psyche. Ik propageer dus een soort van terugkeer naar het "dualisme" (in de overdrachtelijke zin), een balans tussen het introverte en het extraverte van de eigen psyche.
Verwijderd
Ja, dat klopt. Ik ben dan in principe op dit moment ook 'extravert', volgens jouw beschrijving. Echt spiritueel ben ik ook niet, alhoewel het me best boeit. Mischien verandert dat nog wel eens.. Maar nu ik jouw verhaal zo doorlees gaat bij mij wel een lampje branden...
Jij ziet het extraverte handelen als een verdringingsfactor voor de introverte aard van "pure" religie. is dat niet gewoon de spiritualiteit wat je bedoelt? Ik zie namelijk grote verschillen tussen die twee. (volgens mijn goedkope Prismawoordenboek is religie gelijk aan godsdienst, godsdienst is volgens dat zelfde boekje godsverering of geloof-- dus dat wat ik altijd onder religie versta). Onder spiritualiteit beschouw ik overigens vormen van onstoffelijkheid/geestelijkheid, symboliek ken kennis van je eigen innerlijke, en eventueel opgedane kennis van de rest van de wereld (zover dat mogelijk is). als je het "extraverte handelen" religie kan noemen en het intoverte handelen spiritualiteit, dan denk ik dat we samen op een lijn zitten.
Mijn visie is dat de huidige religie (die extravert handelt volgens jouw 'model') een verdriningsfactor is voor echte (introversie) spiritualiteit, en uiteindelijk de spiritualiteit zal vernietigen omdat mensen de twee zaken vaak op een hoop gooien. Alhoewel ik (nu) niet echt behoefte heb aan spirituele zaken, zijn er zat mensen die dat mischien wel zouden hebben, maar geblokkeerd zijn omdat ze zich hebben vastgeklikt in religieuze dogma's of alles negeren vanwege de religie/spiritualiteit-gooiopeenhoopdilemma: "Ach, het is toch allemaal zeik van de paus!", hoor je vaak als je over spiritualiteit wil beginnen, terwijl het totaal iets anders is in principe! Idem voor zaken zoals een 'leven na de dood'; men neigt te vaak naar een simpele (IMO domme) religieuze verklaring die samen wordt geklontert met echte spirituele zaken.
Spirituele zaken kunnen belangrijk zijn, ook al is het allemaal een illusie, of echt, lijkt het me toch dat het een belangrijke plaats kan hebben in het geestelijke leven van een ver-ontwikkeld dier zoals de mens.
Jij ziet het extraverte handelen als een verdringingsfactor voor de introverte aard van "pure" religie. is dat niet gewoon de spiritualiteit wat je bedoelt? Ik zie namelijk grote verschillen tussen die twee. (volgens mijn goedkope Prismawoordenboek is religie gelijk aan godsdienst, godsdienst is volgens dat zelfde boekje godsverering of geloof-- dus dat wat ik altijd onder religie versta). Onder spiritualiteit beschouw ik overigens vormen van onstoffelijkheid/geestelijkheid, symboliek ken kennis van je eigen innerlijke, en eventueel opgedane kennis van de rest van de wereld (zover dat mogelijk is). als je het "extraverte handelen" religie kan noemen en het intoverte handelen spiritualiteit, dan denk ik dat we samen op een lijn zitten.
Mijn visie is dat de huidige religie (die extravert handelt volgens jouw 'model') een verdriningsfactor is voor echte (introversie) spiritualiteit, en uiteindelijk de spiritualiteit zal vernietigen omdat mensen de twee zaken vaak op een hoop gooien. Alhoewel ik (nu) niet echt behoefte heb aan spirituele zaken, zijn er zat mensen die dat mischien wel zouden hebben, maar geblokkeerd zijn omdat ze zich hebben vastgeklikt in religieuze dogma's of alles negeren vanwege de religie/spiritualiteit-gooiopeenhoopdilemma: "Ach, het is toch allemaal zeik van de paus!", hoor je vaak als je over spiritualiteit wil beginnen, terwijl het totaal iets anders is in principe! Idem voor zaken zoals een 'leven na de dood'; men neigt te vaak naar een simpele (IMO domme) religieuze verklaring die samen wordt geklontert met echte spirituele zaken.
Spirituele zaken kunnen belangrijk zijn, ook al is het allemaal een illusie, of echt, lijkt het me toch dat het een belangrijke plaats kan hebben in het geestelijke leven van een ver-ontwikkeld dier zoals de mens.
Verwijderd
Ik ben het eigenlijk 100% met je post eens ChromisX
, ik wil alleen nog wat (offtopic) toevoegen. Het gaat in dit geval over religie/spiritualiteit, maar die introverte kant beperkt zich niet tot dat. Het heeft ook te maken met het intuitieve en de beleving van het esthetische, waaronder kunst maar ook bv. de "schoonheid der natuur".
Als je dit soort dingen probeert te rationaliseren, vernietig je de "geest" van zo'n beleving. Je schrijft geen literair meesterwerk als je je aan alle stijlregeltjes houdt, lezers ervaren zo'n werk dan als gekunsteld. Zo vernietig je ook de schoonheid en inspiratie die van een gedicht uitgaat, door die te proberen te verklaren aan iemand die het gedicht niet begrijpt. Ik kan nog wel wat voorbeelden geven, maar het gaat erom dat de "geest" van een ervaring verloren gaat als je die probeert te rationaliseren, en dat je geen "geest" in een (kunst)werk kunt stoppen met ratio.
Dit geldt zeker ook voor religie, en wat is er nu doder dan religie zonder "spirit".
Als je dit soort dingen probeert te rationaliseren, vernietig je de "geest" van zo'n beleving. Je schrijft geen literair meesterwerk als je je aan alle stijlregeltjes houdt, lezers ervaren zo'n werk dan als gekunsteld. Zo vernietig je ook de schoonheid en inspiratie die van een gedicht uitgaat, door die te proberen te verklaren aan iemand die het gedicht niet begrijpt. Ik kan nog wel wat voorbeelden geven, maar het gaat erom dat de "geest" van een ervaring verloren gaat als je die probeert te rationaliseren, en dat je geen "geest" in een (kunst)werk kunt stoppen met ratio.
Dit geldt zeker ook voor religie, en wat is er nu doder dan religie zonder "spirit".
Verwijderd
In principe is dat zeker waar. om terug te komen naar de "schoonheid van de natuur" of "emoties" of andere zaken die ook goede voorbeelden kunnen zijn voor jouw verhaal (muziek eigenlijk ook wel, of de ervaring van bepaalde soorten humor). sommige mensen willen/kunnen bepaalde dingen gewoon niet snappen waarom sommige soorten "schoonheid" een rationele verklaring hebben: de theorieen van het onstaan van leven lijken niet een verklaring te zijn waarom alles 'zo mooi is' enzo, terwijl deze dat juist wel zijn. Hetzelfde met emoties. er zijn zat mensen die beweren dat genoeg valt te verklaren met het huidige neurofysiologische model van de hersenen maar ze durven ook te beweren dat emoties daar niet in passen (om een of andere naar mijn inziens kromme reden).Als je dit soort dingen probeert te rationaliseren, vernietig je de "geest" van zo'n beleving. Je schrijft geen literair meesterwerk als je je aan alle stijlregeltjes houdt, lezers ervaren zo'n werk dan als gekunsteld. Zo vernietig je ook de schoonheid en inspiratie die van een gedicht uitgaat, door die te proberen te verklaren aan iemand die het gedicht niet begrijpt. Ik kan nog wel wat voorbeelden geven, maar het gaat erom dat de "geest" van een ervaring verloren gaat als je die probeert te rationaliseren, en dat je geen "geest" in een (kunst)werk kunt stoppen met ratio.
Ikzelf heb er weinig moeite mee, omdat ik veelal 'extravert' redeneer; de meesten zullen dat hoogstwaarschijnlijk ook doen vanwege het idee dat het introverte(spirituele) als oorsprong het extraverte(fysieke) heeft (fysieke neurale processen zijn de oorzaak; een interne belevingswereld is het gevolg). Of dat wereldbeeld klopt weet ik overigens niet; een groot gedeelte zal iig waar zijn. Vandaar dat ik de redenering van 'succes' van religie effe anders deed.
Zo dood als het Christendom en de Islam bij elkaar?Dit geldt zeker ook voor religie, en wat is er nu doder dan religie zonder "spirit".
Nee, effe weer on-topic en serieus. In de laaste alinea van mijn vorige reply had ik het erover dat spirituele zaken belangrijk kunnen zijn, ook al is het een echt of een illusie. Omdat het een belangrijke plaats kan innemen in het geestelijke leven van een mens, is het mischien ook dat als het geen plaats inneemt, de mens in ernstige geestelijke nood kan komen! Het punt waar ik naartoe wil is dat sommige gelovingen het ongeloof (atheisme) als reden zien waarom de huidige wereld zo 'ellendig' is. in principe kan dat wel zo zijn, maar de echte oorzaak waarom dat zo is, is dan in mijn visie het geloof zelf! geloven zoals het Christendom die het spirituele meesleuren naar de afgrond in hun afbrokkelingsproces hebben als gevolg dat atheisme zodanige vormen aanneemt dat alles wat maar introvert kan zijn ook aangevallen wordt door zulke lui. da's vreselijk jammer, en natuurlijk niet bepaald open-minded, en toch is het ergens logisch dat men zo redeneert: simpele, domme en entertainende redereringen van gelovigen die over god praten lijken op spiritueel gebazel, terwijl het spirituele er in werkelijkheid hevig onder zal lijden op haar eigen manier.
Dit is ook de reden waarom ik het geloof hoe wij het kennen als slecht bestempel, en dat ik het als de methode zie die de mens heeft aangezet om een eventuele spirituele afgrond in te gaan. Als pessimist zie ik geen echte verbetering, en als de mens een andere niet-spirituele afgrond zou ingaan (bijvoorbeeld door een klimaatcatastrofe of een andere ramp), dan zal de mensheid weer teruggrijpen naar religie. als dat zo is, dan zullen we nog een lange tijd de domme diersoort blijven die we nu nog altijd zijn!
Ik denk dat jouw 'dualistische' visie, samen met de rest van de spirituele zaken, plus wat zaken van oosterse filosofieen over het geheel een belangrijke stap is naar een betere geestelijke toestand. Het is iig ontwikkeld, dynamisch en boeiend. dat is ook precies wat een mens die behoefte heeft aan spirituele verrijking ook nodig heeft, naar mijn inzicht...
Groetjes!
idd. verzonnen.. fantasie.. de perfecte mens .. geloofbrouwsel.. blabla..Geplaatst door monkel - zondag 01 juli 2001 22:00
--------------------------------------------------------------------------------
volgens mij onstaan de meeste goden bij het ontstaan van de mens zelf
anders gezegd, meestal wordt een god bedacht door de mens
Wow....
Dat was een hoogstaande discussie....
Even om mijn mening hierover duidelijk te maken.
Het voortdurend extravert behandelen van processen die men introvert ervaart kan idd voor apathie ten opzichte van de wereld zorgen, met alle gevolgen van dien.
Als iemand voortdurend als ie verliefd is zit te rationaliseren: Ach, het zijn m'n hormonen maar.
Of bij altruisme denkt aan : Wat een stommelingen zeg, die denken nooit aan zichzelf.
Dan is die persoon oppervlakkig extravert, maar hij ziet de onderliggende laag niet. Tuurlijk, oppervlakkig gezien is verliefdheid weliswaar een proces van hormonen e.d., maar hij vergeet dat onder andere die hormonen hem maken tot wat ie is, en dat het voor hem dus wel degelijk dieper zit dan "alleen maar wat hormonen"
Oppervlakkig extraverte mensen vind ik vaak onuitstaanbaar, ze doen alsof ze een hoop weten, maar weten eigenlijk niets, ze blaten maar wat na.
Dieper extraverte mensen, blijven denken, nemen niks zomaar voor waar aan, en zien ook vaak het mooie van spirituele ervaringen.
Als ik een soort van mystieke ervaring heb, probeer ik het niet onmiddellijk te verklaren aan de hand een vast dogma (hallucinatie, daad van God) maar zie ik het als een bewijs voor het feit dat ik mezelf nog niet goed snap, en zie ik het als een aanmoediging om op zoek te gaan naar de oorzaak ervan.
Zo bezien zijn diepzinnig extraverte en introverte mensen moeilijk van elkaar te onderscheiden. Het feit is alleen dat iedereen een zekere mate van extravertie in zich heeft. Iedereen gaat wel eens rationaliseren over wat hij/zij heeft gezien of gelezen. Een introvert iemand zal alles als mystiek moment aanvaren, een soort van Gnost als het ware, en zal nooit de achterliggende bedoeling van iets proberen te achterhalen. Lijkt mij ook beperkt, en lijkt mij meer een levenswijze van een onbewust wezen.
Waar veel geloven en wetenschappers blijven steken is het oppervlakkig extraverte, en dat is jammer, aangezien ze veel van het mooie van hun leven weg rationaliseren, maar tegelijkertijd niet het mooie en achterliggende zien.
Hoewel voortdurend doorrationaliseren ook erg vermoeiend kan zijn. Ik heb zelf ook vaak de neiging om wat introvert te zijn, en het leven als het ware van moment tot moment te leven, zonder er veel bij na te denken.
Dat was een hoogstaande discussie....
Even om mijn mening hierover duidelijk te maken.
Het voortdurend extravert behandelen van processen die men introvert ervaart kan idd voor apathie ten opzichte van de wereld zorgen, met alle gevolgen van dien.
Als iemand voortdurend als ie verliefd is zit te rationaliseren: Ach, het zijn m'n hormonen maar.
Of bij altruisme denkt aan : Wat een stommelingen zeg, die denken nooit aan zichzelf.
Dan is die persoon oppervlakkig extravert, maar hij ziet de onderliggende laag niet. Tuurlijk, oppervlakkig gezien is verliefdheid weliswaar een proces van hormonen e.d., maar hij vergeet dat onder andere die hormonen hem maken tot wat ie is, en dat het voor hem dus wel degelijk dieper zit dan "alleen maar wat hormonen"
Oppervlakkig extraverte mensen vind ik vaak onuitstaanbaar, ze doen alsof ze een hoop weten, maar weten eigenlijk niets, ze blaten maar wat na.
Dieper extraverte mensen, blijven denken, nemen niks zomaar voor waar aan, en zien ook vaak het mooie van spirituele ervaringen.
Als ik een soort van mystieke ervaring heb, probeer ik het niet onmiddellijk te verklaren aan de hand een vast dogma (hallucinatie, daad van God) maar zie ik het als een bewijs voor het feit dat ik mezelf nog niet goed snap, en zie ik het als een aanmoediging om op zoek te gaan naar de oorzaak ervan.
Zo bezien zijn diepzinnig extraverte en introverte mensen moeilijk van elkaar te onderscheiden. Het feit is alleen dat iedereen een zekere mate van extravertie in zich heeft. Iedereen gaat wel eens rationaliseren over wat hij/zij heeft gezien of gelezen. Een introvert iemand zal alles als mystiek moment aanvaren, een soort van Gnost als het ware, en zal nooit de achterliggende bedoeling van iets proberen te achterhalen. Lijkt mij ook beperkt, en lijkt mij meer een levenswijze van een onbewust wezen.
Waar veel geloven en wetenschappers blijven steken is het oppervlakkig extraverte, en dat is jammer, aangezien ze veel van het mooie van hun leven weg rationaliseren, maar tegelijkertijd niet het mooie en achterliggende zien.
Hoewel voortdurend doorrationaliseren ook erg vermoeiend kan zijn. Ik heb zelf ook vaak de neiging om wat introvert te zijn, en het leven als het ware van moment tot moment te leven, zonder er veel bij na te denken.
Verwijderd
Inderdaad. Je moet altijd open staan voor dingen, maar dan wel voor je eigen innerlijke 'logische' dingen. Als iets met je gebeurt op een spiritueel niveau, dan heeft dat met jou te maken, dat hoef je nooit te ontkennen want als je dat doet dan ben je in principe oneerlijk tegen jezelf en daar heb je geen fluit aan. Echter, Als jij een nachtmerrie hebt waarbij een struik in de fik vliegt en een zware stem 10 leefregels opzegt terwijl de symbolische mening voor jou "eet meer vlees" schijnt te zijn, heeft dat voor mij helemaal geen toepassing, helaas!Dieper extraverte mensen, blijven denken, nemen niks zomaar voor waar aan, en zien ook vaak het mooie van spirituele ervaringen. Als ik een soort van mystieke ervaring heb, probeer ik het niet onmiddellijk te verklaren aan de hand een vast dogma (hallucinatie, daad van God) maar zie ik het als een bewijs voor het feit dat ik mezelf nog niet goed snap, en zie ik het als een aanmoediging om op zoek te gaan naar de oorzaak ervan.
Tsja, mischien wel, maar in principe blaten we allemaal maar een beetje na. We hebben kennis van iets (wetenschappelijke zaken), maar in werkelijkheid hebben we het nooit echt zelf onderzocht. (tenzij jij in een atoomsplijter quarks met een pincet telt als werk bijvoorbeeld, als je vaak 'blaat' over bepaalde zaken met fysica heet dat), dus ergens is dat ook niet erg. Je hebt je hoogstens verdiept in de materie natuurlijkOppervlakkig extraverte mensen vind ik vaak onuitstaanbaar, ze doen alsof ze een hoop weten, maar weten eigenlijk niets, ze blaten maar wat na.
Da's best jammer, maar in sommige gevallen is dit niets meer dan een aanname: veel gelovigen denken dat niet-gelovigen vanwege hun ideeen niet het mooie van bepaalde dingen (het bestaan) kunnen zien. Ik vindt dat belachelijk!Waar veel geloven en wetenschappers blijven steken is het oppervlakkig extraverte, en dat is jammer, aangezien ze veel van het mooie van hun leven weg rationaliseren, maar tegelijkertijd niet het mooie en achterliggende zien.
Tsja, het is soms vermoeiend, maar vragen hebben is wel iets wat naar mijn mening het leven boeiend maakt. als je alles wist en doorgerationaliseerd had, was het maar een saaie boel. Soms denk ik er ook niet meer over, maar de vraag gaat in ieder geval niet wegHoewel voortdurend doorrationaliseren ook erg vermoeiend kan zijn. Ik heb zelf ook vaak de neiging om wat introvert te zijn, en het leven als het ware van moment tot moment te leven, zonder er veel bij na te denken.
Verwijderd
Iemand van jullie trouwens ooit The Word gelezen van Irving Wallace. Is een roman, dat wel, maar op zich een intrigerend verhaal over het ontstaan van een nieuw bijbelboek (fictief) en hoe dit door de macht van de kerk iedereen in de schoenen wordt geschoven...
Verwijderd
Je maakt een kleine fout. De kruistochten zijn helemaal niet alleen ontstaan om de heidenen te bekeren. De Paus had wel zo'n idee, maar de meeste kruistochtridders gingen naar het heilige land omdat er veel geld te halen was en van bekeren kwam ook niet veel, ze slachten de meesten burgers in de overwonnen steden af en gingen er vandoor met de buit. Dus die kruistochten komen niet helemaal door het geloof, maar door hebzucht (zoals de meeste oorlogen zij ontstaan)Op dinsdag 03 juli 2001 11:40 schreef The End het volgende:
[..]
Als je de geschiedenis er op na leest, zijn de meeste oorlogen ontstaan door het geloof in goden. Wat dacht je van de kruistochten? Onder het motto van de "heilige" oorlog zijn al miljoenen mensen vermoord.
In de bijbel staan verhalen die door mensen zijn opgeschreven. Er staat zelfs bij dat eerst de mensen eeuwen lang deze verhalen doorvertelden. Dan gaan mensen dingen aan het verhaal veranderen en erbij verzinnen. Waarom wordt er nu niks meer bij geschreven??? Waarom staan er dingen in de bijbel die niet kloppen?
Vele jaren was het geloof voor veel mensen heel belangrijk omdat het ze hoop op betere tijden gaf. Nu het goed gaat stappen veel mensen van het geloof af omdat ze geen houvast meer nodig hebben.
Verwijderd
Dus jij vind dat de Protestanten die de nieuwe stroming bedacht hebben minder intelligent waren dan de katholieken? De katholieken waren juist diegene die anders gingen denken dan in de bijbel stond, ze bedachten erbij dat ze beelden moesten hebben en een paar extra heiligen (iets wat helemaal niet in de bijbel staat, er staat juist in dat je geen beelden of andere goden (heiligen) mag vereren. De protestanten zijn juist teruggevallen op het echte bijbelverhaal dat volgens jou geschreven is door ontiegelijk intelligente mensen.Op woensdag 04 juli 2001 22:57 schreef Childsplay het volgende:
Owja en wie hebben er ook alweer bedacht dat de mensen geld moesten betalen om uit het vagevuur te komen en dan je geen condoom mag gebruiken?
Hehe moet bij deze vraag denken aan het einde van de film MEN IN BLACK...
met die knikkers
met die knikkers
Verwijderd
Tipje voor de lezers van dit topic:
Vrijdagavond Nederland 2: 22:10 - 23:02 Gevoel van De Poel
Deze aflevering gaat over religie en het ontstaan en het nut van (een) god.
Vrijdagavond Nederland 2: 22:10 - 23:02 Gevoel van De Poel
Deze aflevering gaat over religie en het ontstaan en het nut van (een) god.
Niks aan toe te voegenOp zondag 01 juli 2001 22:05 schreef effex het volgende:
[..]
ik denk :
tijdje terug...
iemand die veel had meegemaakt, iets teveel had gedronken en toevallig pen en papier bij zich had
+ een hoop domme mensen die het lazen en het geloofden hehe
Verwijderd
Dat vind ik best geloofwaardig.. God is een woord voor alles bij elkaar wat bestaat..Het Apostolisch Genootschap erkent een universeel werkzame, creërende kracht, die zich via een evolutionair proces in ontelbare vormen verwerkelijkt. Het is een mysterie, traditioneel aangeduid met God. God en schepping staan dus niet los van elkaar, maar zijn deel van een ondeelbaar geheel, zonder met elkaar samen te vallen. Heel de schepping, ook de mens, wordt gezien als gestaltegeving Gods.
Eigenlijk best wel hypocriet dat er iets/iemand leven schept volgens zijn/haar regels en je dan bestraft omdat je anders denkt omdat je van haar/hem teveel [geestelijke?] vrijheid hebt gekregen.
Ik bedoel, ik kan er toch niets aan doen dat ik moeite heb te geloven?
Is dat mijn fout?
Ik bedoel ik kan wel zeggen ik geloof of mezelf openstellen [geprobeerd] maar het feit blijft dat ik het onlogisch vindt dat ik gestraft zou kunnen worden voor wie/wat ik ben.
Op de vraag of God ook een vader en moeder heeft weet ik het andwoord dus niet.
Ik bedoel, ik kan er toch niets aan doen dat ik moeite heb te geloven?
Is dat mijn fout?
Ik bedoel ik kan wel zeggen ik geloof of mezelf openstellen [geprobeerd] maar het feit blijft dat ik het onlogisch vindt dat ik gestraft zou kunnen worden voor wie/wat ik ben.
Op de vraag of God ook een vader en moeder heeft weet ik het andwoord dus niet.
Only fools are enslaved by time and space.
Mijn reactie in een ander topic over God bij W&L zou ik ook hier geplaatst kunnen hebben.
Als het niet tegen de regels is wil ik het alsnog hier plaatsen.
Nu ik wat meer forums heb bekeken durf ik wel vragen of de boekjes van Neale Donald Walsch door iemand is gelezen. Zelf heb ik er veel aan gehad maar er zijn nog heel wat zaken die ik nu bij mijzelf moet uitdiepen.
Als het niet tegen de regels is wil ik het alsnog hier plaatsen.
Nu ik wat meer forums heb bekeken durf ik wel vragen of de boekjes van Neale Donald Walsch door iemand is gelezen. Zelf heb ik er veel aan gehad maar er zijn nog heel wat zaken die ik nu bij mijzelf moet uitdiepen.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Vind je? De mens had de keuze om bij God te blijven of zich te verwijderen van God. Eigen verantwoordelijkheid. Als de mens zich dan afkeert van God dan zijn de gevolgen daarvan toch voor de mens? Als die gevolgen zijn dat je sterfelijk wordt en zonder God moet leven dan had je dat eerder moeten bedenken.Op vrijdag 03 augustus 2001 21:49 schreef LoneRanger het volgende:
Eigenlijk best wel hypocriet dat er iets/iemand leven schept volgens zijn/haar regels en je dan bestraft omdat je anders denkt omdat je van haar/hem teveel [geestelijke?] vrijheid hebt gekregen.
Ook jij hebt de keuze om God te volgen of niet. Als je voor Hem kiest, krijg je bijzonder veel van God en dat begint niet na je dood, maar nu.Ik bedoel, ik kan er toch niets aan doen dat ik moeite heb te geloven?
Is dat mijn fout?
Als je niet voor Hem kiest, dan vind ik dat je een armer leven hebt dan met Hem. Als je dat inziet, dan is de keuze makkelijk.
Als je zegt 'ja maar, ik ben zoals ik ben en daar kan ik niets aan doen' dan tja... dat is net zoiets als zeggen dat je niet kunt stoppen met roken. Dat kan wel, als je maar WILT. (ik ben een zeer aktieve roker...
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Volgens mij was het niet mijn keuze hier op aarde rond te lopen, niet dat ik er niet blij mee ben.Op maandag 06 augustus 2001 01:13 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
Vind je? De mens had de keuze om bij God te blijven of zich te verwijderen van God. Eigen verantwoordelijkheid. Als de mens zich dan afkeert van God dan zijn de gevolgen daarvan toch voor de mens? Als die gevolgen zijn dat je sterfelijk wordt en zonder God moet leven dan had je dat eerder moeten bedenken.
[..]
Ook jij hebt de keuze om God te volgen of niet. Als je voor Hem kiest, krijg je bijzonder veel van God en dat begint niet na je dood, maar nu.
Als je niet voor Hem kiest, dan vind ik dat je een armer leven hebt dan met Hem. Als je dat inziet, dan is de keuze makkelijk.
Als je zegt 'ja maar, ik ben zoals ik ben en daar kan ik niets aan doen' dan tja... dat is net zoiets als zeggen dat je niet kunt stoppen met roken. Dat kan wel, als je maar WILT. (ik ben een zeer aktieve roker...)
Verder wat je zegt over het echt WILLEN, tja dan krijg je een soort kip en ei verhaal want moet je dan eerst kiezen wie je gelooft en daarna volgen?
Als je opgroeid tussen christenen die zondags braaf in de kerk zitten maar door de week gewoon vloeken, zaterdags zich lam zuipen en daarbij nooit een poot uitsteken naar een ander dan vind ik mijzelf toch een beter mens.
En ja opzich ben ik jaloers op mensen die God wel gevonden hebben.
Kortom hierboven noem ik omstandigheden op waarom het mij [waarschijnlijk] niet gelukt is en dat het te maken heeft met opvoeding,omgeving en keuzes en of ervaringen in je leven.
Mij vraag dan ook is of dat dat mijn fout is?
Want volgens jouw kan ik mijn buurman zien als god en in hem geloven en dan maar hopen dat wanneer mijn einde is gekomen hij idd God is.
Trouwens wie bedoel jij met god?
Diege van wie je ouders zeiden dat de echte god was?
[bovenstaande is niet lullig bedoeld, meer een dillema]
(leuke discussie)
Maar toch... je praat erover, je leest wel eens bijbel, je komt op fora als deze, denkt na, bidt weer eens tot God en het voelde als 'thuiskomen na weggelopen te zijn van huis'. Ik voelde me leeg. Dit klinkt echt als zo'n EO-praatje maar het is echt wat ik voel.
Waar ik zelf wel een beetje moeite mee heb zijn mensen die christelijk opgevoed worden, tot hun HBO-diploma op christelijke scholen zitten en dan nog steeds niet nagedacht hebben over het leven. Ik interesseer me voor andere religies/overtuigingen/culturen. Ik denk ook niet dat het traditionele christendom alleen maar alle/de waarheid in pacht heeft. Het is ook een enorme uitdaging om de waarheid te vinden.
Wat dat betreft kan ik me ook wel vinden in de bijbel: onderzoekt alles, maar behoud het goede.
Ga dus niet een dikke muur om je heen bouwen en alles nakauwen wat je geleerd wordt, maar wees kritisch en toets alles wat je tegenkomt aan de bijbel en je zult de waarheid vinden.
Da's waar. Toch denk ik dat (bijna?) iedereen het leven als een geschenk ziet.Op maandag 06 augustus 2001 22:04 schreef LoneRanger het volgende:
Volgens mij was het niet mijn keuze hier op aarde rond te lopen, niet dat ik er niet blij mee ben.
Kritisch zijn en daarna volgen. Kijk... sommigen hebben gewoon totaal GEEN godsgevoel en dan houdt het snel op. Maar als je denkt/voelt/gelooft dat er 'meer' is tussen hemel en aarde, lijkt het me vrij logisch dat je op zoek gaat naar wat/wie dat is.want moet je dan eerst kiezen wie je gelooft en daarna volgen?
Ervanuitgaande dat jij minder hypocriet bent, denk ik dat je gelijk hebtAls je opgroeid tussen christenen die zondags braaf in de kerk zitten maar door de week gewoon vloeken, zaterdags zich lam zuipen en daarbij nooit een poot uitsteken naar een ander dan vind ik mijzelf toch een beter mens.
Tja... of roze olifantjes die dansen op een verre planeet. Tuurlijk. Een sluitend bewijs krijg je niet. Daar is het ook een geloof voor.Want volgens jouw kan ik mijn buurman zien als god en in hem geloven en dan maar hopen dat wanneer mijn einde is gekomen hij idd God is.
De God van de bijbel.Trouwens wie bedoel jij met god?
Mijn moeder is ook christelijk. Mijn broer ook, mijn zus niet (meer), mijn vader helemaal niet en ik dus ook. Maar er is een periode geweest dat ik niets meer van God moest hebben en het wel alleen dacht te redden.Diege van wie je ouders zeiden dat de echte god was?
Maar toch... je praat erover, je leest wel eens bijbel, je komt op fora als deze, denkt na, bidt weer eens tot God en het voelde als 'thuiskomen na weggelopen te zijn van huis'. Ik voelde me leeg. Dit klinkt echt als zo'n EO-praatje maar het is echt wat ik voel.
Waar ik zelf wel een beetje moeite mee heb zijn mensen die christelijk opgevoed worden, tot hun HBO-diploma op christelijke scholen zitten en dan nog steeds niet nagedacht hebben over het leven. Ik interesseer me voor andere religies/overtuigingen/culturen. Ik denk ook niet dat het traditionele christendom alleen maar alle/de waarheid in pacht heeft. Het is ook een enorme uitdaging om de waarheid te vinden.
Wat dat betreft kan ik me ook wel vinden in de bijbel: onderzoekt alles, maar behoud het goede.
Ga dus niet een dikke muur om je heen bouwen en alles nakauwen wat je geleerd wordt, maar wees kritisch en toets alles wat je tegenkomt aan de bijbel en je zult de waarheid vinden.
I know. Het is ook moeilijke kost.[bovenstaande is niet lullig bedoeld, meer een dillema]
Verwijderd
Even niet helemaal ontopic (of wel?).. Ik moest overdag denken aan de film "Total Recall". Ik bedacht me naar aanleiding van deze film iets bizars: wat als we 'vakantiegangers' zijn hier op aard. We zijn allemaal 'opperwezens' of wezens van een hoger niveau, en er bestaat een geweldige vorm van vakantie. Deze vakantie heeft als inhoud: een leven op aarde. Je weet niets, je wordt geboren, getogen, je maakt je leven zoals het is. En zodra je doodgaat, wordt je weer wakker en ben je wie je was (het hogere wezen). Je hebt de kick van je leven gehad en zelfs de leer van je leven en dat was het..
Later op de dag ben ik overigens uitgenuchter (of weet ik veel waar ik dit soort gedachtes vandaan haal
), dus 't gaat nu weer goed met me
.. Maar toch vind ik 't een geinig idee .. Gun jezelf een prettige 'vakantie' en geniet dus van het hele leven, that's the moral of this story
Later op de dag ben ik overigens uitgenuchter (of weet ik veel waar ik dit soort gedachtes vandaan haal
Dat is, beste IliasX, waarom ik die vraag stelde over die boekjes. Dat wordt daarin uitgelegd.
Stem blanco!
Verwijderd
De nature van de mens is verklaringen te verzinnen voor vreemde verschijnselen, zoals onweer en Thor, en God was daar een van.
Naar mijn mening: God bestaat niet, het is een verzinsel van de mens zelf zodat zij in zware tijden terug kunnen vallen op hun iets en hier een hoop steun uit kunnen halen.
Een tip: geloof in je zelf!
Ik denk dat je daar een stuk meer mee opschiet, en leef zoals jij dat wilt en gedraag je zelf zo, dat je later zelf geen spijt hebt van de dingen die je hebt gedaan.
En heb respect voor de mensen die WEL geloven, dit is toch hun eigen keuze! Ik denk dat er in het wereld je waarin wij leven te weinig respect voor de mede mens is.
Een tip: geloof in je zelf!
Ik denk dat je daar een stuk meer mee opschiet, en leef zoals jij dat wilt en gedraag je zelf zo, dat je later zelf geen spijt hebt van de dingen die je hebt gedaan.
En heb respect voor de mensen die WEL geloven, dit is toch hun eigen keuze! Ik denk dat er in het wereld je waarin wij leven te weinig respect voor de mede mens is.
Verwijderd
Neeh, ok, het is niet slecht..., goed is het ook niet. Beetje een tweestrijd....Op maandag 02 juli 2001 12:19 schreef arjo_kamp het volgende:
[..]
In europa misschien, maar in Afrika komen er per dag duizenden christenen bij. Ik geloof ook dat het helemaal niet slecht is> heeft iemand last van die mensen. En de belangrijkste geboden die in de bijbel staan, staan bijna letterlijk overgenomen in de grondwet van het landje nederland.
Als je kijkt naar bv ierland, en al de andere gebieden waar oorlog is dankzij godsdienst..., dan denk ik wel eens, is het allemaal wel zo goed?
maja...., dat is weer een ander onderwerp..
ikzelf geloof dat er meer is tussen hemel en aarde, maar wat......
Ik vraag me af hoe je nog christen kunt zijn na het lezen van al die, overigens zeer overtuigende, antwoorden op de 3 vragen.[b]Op woensdag 04 juli 2001 02:03 schreef Lordy79 het volgende:
Ik ben zelf christen en jij ook zo te zien.
Verwijderd
/me zucht
We zijn weer helemaal terug bij "de primitief begrijpt de wereld niet en vindt een god uit als verklaring". Ik ga nu even grof doen: dat is net als verklaren dat mensen aan seks doen om zich voort te planten. Dat klopt wel, maar mensen hebben ook (vooral) seks om andere redenen. Als je nooit seks gehad hebt, zijn die andere redenen niet altijd even duidelijk...
Mensen zijn in staat spirituele ervaringen op te doen, of ze nu ergens in geloven of niet. Als mensen zo'n spirituele ervaring ondergaan veranderen ze daardoor, ze kijken anders tegen de wereld aan. Ze ontwikkelen een spirituele filosofie die voor hun persoonlijk inhoudvol en veelzeggend is. Voor andere mensen, die geen vergelijkbare spirituele ervaring gehad hebben, is zo'n filosofie puur religie; ze hebben geen persoonlijke aanknopingspunten met die filosofie. Als mensen zonder zo'n spirituele ervaring wel zo'n filosofie gaan volgen ontstaat er dogmatische religie met al zijn regeltjes, verklaringen en credo's.
We zijn weer helemaal terug bij "de primitief begrijpt de wereld niet en vindt een god uit als verklaring". Ik ga nu even grof doen: dat is net als verklaren dat mensen aan seks doen om zich voort te planten. Dat klopt wel, maar mensen hebben ook (vooral) seks om andere redenen. Als je nooit seks gehad hebt, zijn die andere redenen niet altijd even duidelijk...
Mensen zijn in staat spirituele ervaringen op te doen, of ze nu ergens in geloven of niet. Als mensen zo'n spirituele ervaring ondergaan veranderen ze daardoor, ze kijken anders tegen de wereld aan. Ze ontwikkelen een spirituele filosofie die voor hun persoonlijk inhoudvol en veelzeggend is. Voor andere mensen, die geen vergelijkbare spirituele ervaring gehad hebben, is zo'n filosofie puur religie; ze hebben geen persoonlijke aanknopingspunten met die filosofie. Als mensen zonder zo'n spirituele ervaring wel zo'n filosofie gaan volgen ontstaat er dogmatische religie met al zijn regeltjes, verklaringen en credo's.
Kun je dat nader toelichten? Ik heb mijn antwoorden nog eens gelezen en zie niet in waarom ik daarom moeite zou hebben met mijn God.Op woensdag 08 augustus 2001 15:06 schreef notgib het volgende:
Ik vraag me af hoe je nog christen kunt zijn na het lezen van al die, overigens zeer overtuigende, antwoorden op de 3 vragen.
Verwijderd
Kijk dat is nu een fundamentele fout, Als iets bestaat (er nu is) dan moet "het" ergens begonnen zijn, en zal ook ergens moeten eindigen. Want anders hadden we een probleem met z'n allen.Het heelal (of hoe noem je het) heeft ook altijd bestaan. Is ook niet echt te bevatten.
Jij bestaat, dus moet je geboren zijn en zal je ook weer verdwijnen, als mens zijnde. Het restje atomen dat van je over blijft, zal op een zekere dag wel eens in een krop sla verschijnen als onderdeel van een blaadje of zo, en de andere atomen zullen misschien wel eens deel uitmaken van een tuinhek of zoiets over duizend jaar. Maar al die atoompjes moeten toch eens ontstaan zijn.
Ten eerste, ik geloof niet in god, en ben het eens met al de bovenstaande die zeggen dat het een verzinsel is om onverklaarbare dingen zoals de dood te verzachten en te verklaren.
Waar ik eigelijk op wacht is dat wij contact maken met een andere "inteligente" samenleving op ander planeetje ergens ver weg ofzo, wie is de god van die "wezens" dan?
Waar ik eigelijk op wacht is dat wij contact maken met een andere "inteligente" samenleving op ander planeetje ergens ver weg ofzo, wie is de god van die "wezens" dan?
Waarom zou dat niet dezelfde kunnnen zijn dan?Op woensdag 08 augustus 2001 19:33 schreef tec het volgende:
Ten eerste, ik geloof niet in god, en ben het eens met al de bovenstaande die zeggen dat het een verzinsel is om onverklaarbare dingen zoals de dood te verzachten en te verklaren.
Stomme vraag misschien maar waarom geloof je niet in een god maar wel in aliens?
Ik geloof gewoon in evolutie, dus big bang.. enz enz.. wat hier op deze planeet is gebeurd kan net zo goed op een andere planeet gebeurd zijn (of nu gebeuren), lijkt me vrij egoistisch om te denken dat we alleen zijn hier. Er is geen bewijs voor, maar de kans dat er "aliens" zijn is groter vind ik dan de kans dat er een creature zoals "God" is, dat alles wel even gemaakt zou hebben... dat kan er bij mij gewoon niet in.
Omdat er niks over in de bijbel staat.Waarom zou dat niet dezelfde kunnnen zijn dan?
Maar als God nu juist die big bang geschapen heeft om alles in het totale universum te starten.Op woensdag 08 augustus 2001 23:14 schreef tec het volgende:
Ik geloof gewoon in evolutie, dus big bang.. enz enz.. wat hier op deze planeet is gebeurd kan net zo goed op een andere planeet gebeurd zijn (of nu gebeuren), lijkt me vrij egoistisch om te denken dat we alleen zijn hier. Er is geen bewijs voor, maar de kans dat er "aliens" zijn is groter vind ik dan de kans dat er een creature zoals "God" is, dat alles wel even gemaakt zou hebben... dat kan er bij mij gewoon niet in.
Stem blanco!
Waarom staat daar dan niks over in de bijbel ?Op donderdag 09 augustus 2001 01:11 schreef KroontjesPen het volgende:
[..]
Maar als God nu juist die big bang geschapen heeft om alles in het totale universum te starten.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
dit is natuurlijk stierepoep. het hele "als je niet gelooft ga je naar de hel" verhaal is natuurlijk onzin. er word altijd beweert dat god GoedTM is. als dat zo is kan ik me gewoon niet voorstellen dat ie mensen straft omdat ze er hun eigen mening op nahouden, omdat ze zich laten leiden door logica en omdat gewoon niet kunnen geloven in een god omdat dat er voor hen geen enkel bewijs/reden is om aan te nemen dat er een god bestaat.Op maandag 06 augustus 2001 01:13 schreef Lordy79 het volgende:
Vind je? De mens had de keuze om bij God te blijven of zich te verwijderen van God. Eigen verantwoordelijkheid. Als de mens zich dan afkeert van God dan zijn de gevolgen daarvan toch voor de mens? Als die gevolgen zijn dat je sterfelijk wordt en zonder God moet leven dan had je dat eerder moeten bedenken.
kunnen zij 't helpen dat ze zo in elkaar zitten.
ik geloof niet in een god, maar de god waar ik niet in geloof is een goede god en niet die klootzak uit de bijbel.
Gelukkig is god alwetend, maar als ie 't ff vergeten is, hij kan me mailen voor m'n bankrekening nummer. als ie een flink bedrag overmaakt zal ik er eens over nadenken om in 'm te gaan geloven.Ook jij hebt de keuze om God te volgen of niet. Als je voor Hem kiest, krijg je bijzonder veel van God en dat begint niet na je dood, maar nu.
hoezo 'armer' ? (heb jij een leuke storting op je bank gehad van hem ?)Als je niet voor Hem kiest, dan vind ik dat je een armer leven hebt dan met Hem. Als je dat inziet, dan is de keuze makkelijk.
heb je voorbeelden waarvan je kan aantonen dat god jouw leven makkelijker heeft gemaakt.
dat is ook stierepoep natuurlijk. denk je nu echt dat ik ooit echt in een god zou kunnen geloven, ookal probeer ik nog zo hard, dat gaat me echt niet lukken. het hele concept god is voor mij net zo belachelijk als 2+2=5 of paarse olifantjes op mars.Als je zegt 'ja maar, ik ben zoals ik ben en daar kan ik niets aan doen' dan tja... dat is net zoiets als zeggen dat je niet kunt stoppen met roken. Dat kan wel, als je maar WILT. (ik ben een zeer aktieve roker...)
pas als jij 100% bewijs hebt voor het bestaan van jouw god dan ben ik bereid te geloven dat ie bestaat. niet dat ik 'm ga aanbidden, ik zou proberen 'm voor de rechter te krijgen zodat ie gestraft kan worden voor z'n misdaden.
Het is wel belangrijk om de Bijbel te lezen in de tijdgeest maar ook naar de lokatie waarin hij is geschreven.Op donderdag 09 augustus 2001 02:56 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Waarom staat daar dan niks over in de bijbel ?
Wanneer kwam het besef bv dat de wereld rond was.
De Sabbat begint op vrijdag avond als de eerste ster zichtbaar wordt. Dat is rond de evenaar steeds ongeveer dezelfde tijd. Rond de noordpool zal je dat nu, in de zomer, niet makkelijk af gaan.
[edit] typo
Stem blanco!
Ja, zie evolutie theorie.Op woensdag 04 juli 2001 01:43 schreef Provision het volgende:
Stel je zelf is drie vragen:
1. Kan de wereld zomaar toevallig ontstaan zijn? toevallig 2 stofjes die zomaar ontstaan zijn, en bij elkaar komen, en zomaar een ongeloofelijk ingewikkelde wereld van planten en dieren creeren.
Goed en kwaad zijn relatief, altijd t.o.v. iets. goed en kwaad is voor mij niet hetelfde als voor jou.2. Hoe komt de mens bij het besef tussen goed en kwaad?
goed == positief voor jezelf
kwaad == negatief voor jezelf.
het hele goed/kwaad gebeuren lijkt me een door de evolutie ontstaan mechanisme wat onze overlevingskansen vergroot.
Een mens is nieuwsgierig en wil alles kunnen verklaren, een mens kan absoluut niet tegen 'gaten' in z'n kennis. (dingen als: wat gebeurt er na de dood, etc.) je gaat dan zelf deze gaten opvullen. (wederop een survival mechanisme)3. Hoe komt het dat de mens een bepaalde drang naar een religie heeft.
Beter nadenken in het vervolgAls je hier is goed over nadenkt, dan kom je erachter dat er wel een hogere macht moet wezen.
sommige mensen kunnen zichzelf vanalles wijsmaken. ook het 'gevoel' dat god bestaat. als je 't maar lang genoeg herhaalt dat het zo is. kijk b.v. naar hypnotische suggestieIk zelf geloof in God, en heb heel duidelijk gemerkt dat als je God niet toelaat in je hart, hij zal er niet voor je wezen, zodra jij zegt ik geloof in hem, dan merk je steeds duidelijker dat hij er is.
waarom staat god het bestaan van de duivel toe, hij is toch almachtig, ff in z'n vingers knippen en 't is voorbijIk wil niet evangeliseren, maar dit is mijn mening die ik effe kwijt wil.
....en voor de mensen die zeggen: God is toch een God van liefde?? nou is niet te merken met al die kankerpatienten ed. Ik begrijp je gedachte, maar dat is de invloed van de duivel.(kunnen we lang over blijven discusieren)
respect krijg je niet, dat is iets dat je moet verdienen, omdat je zonder bewijs als een kip zonder kop achter een boek vol sprookjes aanloopt vind je dat je respect verdient hebt ?Verder zou ik willen vragen aan de mensen die niks van God geloven, toch met iets meer respect over de mensen te praten die wel in hem geloven.
een leuk bewijs dat de bijbel gewoon door mensen geschreven is en niet door god geinspireert. god stond toch buiten de tijd, hij had dan toch ook wel tot een iets algemener boek kunnen 'inspireren'.Op donderdag 09 augustus 2001 03:25 schreef KroontjesPen het volgende:
Het is wel belangrijk om de Bijbel te lezen in de tijdgeest maar ook naar de lokatie waarin hij is geschreven.
Wat is de reactie als er inderdaad boeken geschreven zouden zijn die door God waren/zijn geinspireerd.Op donderdag 09 augustus 2001 03:46 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
een leuk bewijs dat de bijbel gewoon door mensen geschreven is en niet door god geinspireert. god stond toch buiten de tijd, hij had dan toch ook wel tot een iets algemener boek kunnen 'inspireren'.
Mensen die niet in God geloven zeggen dat zulke boeken er niet kunnen bestaan en dat ze een verzindsel zijn van de schrijver. Aan de andere kant zullen er mensen zeer gekwetst zijn en zeggen dat de duivel in het spel is.
Op deze manier is het bestaan van boeken geinspireerd door God altijd te ontkennen.
Stem blanco!
Nou, b.v. je geeft als reactie op deze zinOp woensdag 08 augustus 2001 16:29 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
Kun je dat nader toelichten? Ik heb mijn antwoorden nog eens gelezen en zie niet in waarom ik daarom moeite zou hebben met mijn God.
"Ik zelf geloof in God, en heb heel duidelijk gemerkt dat als je God niet toelaat in je hart, hij zal er niet voor je wezen, zodra jij zegt ik geloof in hem, dan merk je steeds duidelijker dat hij er is."
---------------------------------------------------------
...het volgende antwoord:
"HOE merk je dat dan? Geef eens een voorbeeld? Is het niet een waanidee?"
Dat vind ik typisch een wedervraag van een atheist. En dat vind ik van de rest van de antwoorden van je ook. Beschrijf de vorm eens waarin je in God geloofd (als zoiets kan uberhaupt)
Verwijderd
Kijk di's wel lache; god wordt ook wel 'the alpha and the omega' genoemd; het begin en het einde; maar niemand kan echt aangeven dat god ooit is begonnen met bestaan of waardie dude vandaan komt, evenals niemand kan zeggen wat het adres van god op dit moment is, dus in feite zou god nooit het universum kunnen hebben geschapen, maar voordeel is; hij zal het dus ook weer niet kunnen vernietigen...
Verwijderd
Volgens mij is onze aarde zoiets als een atoom, en zijn wij weer een piepklein onderdeel van iets dat weer veel groter is, buiten het heelal.Op zondag 01 juli 2001 21:54 schreef wrecker het volgende:
Hoe is God ontstaan?
God@wxs.nlOp donderdag 09 augustus 2001 14:54 schreef NeoStreak het volgende:
Kijk di's wel lache; god wordt ook wel 'the alpha and the omega' genoemd; het begin en het einde; maar niemand kan echt aangeven dat god ooit is begonnen met bestaan of waardie dude vandaan komt, evenals niemand kan zeggen wat het adres van god op dit moment is, dus in feite zou god nooit het universum kunnen hebben geschapen, maar voordeel is; hij zal het dus ook weer niet kunnen vernietigen...
Maar serieus, omdat de mens neigt [naar] dat er een begin en een eind is betekend dat dan dat het ook zo is?
Zo ja, wat was er dan voor het begin of wat komt er na het einde?
Volgens mij kan er niet iets uit niets onstaan dus zal er wel altijd iets zijn geweest en dus waarom niet [een] God?
Aan de andere kant lijkt het me ook raar dat wanneer je wakker wordt na dit aardse leven dat ineens blijkt dat je zo'n 70 jaar hebt gelooft, kracht hebt geput uit iets dat niet bestaat.
Als ik goed opgelet heb tijdens zondag-school e.d. wordt je door God pas "berecht" op het moment dat je doodgaat dus nu maar hopen dat sterven alle andwoorden duidelijk maakt
Mijn vraag blijft of je daadwerkelijk afgerekend kunt worden op een bepaalde geloofs-overtuiging.
Verwijderd
God zou het dan niet kunnen vernietigen.. maar hij kan wel mensen tegen elkaar opstoken - door bij geloofsovertuigingen te verspreiden dat je elkaar moet overtuigen tot een bepaald geloof, desnoods met geweld - tot die alles voor hem vernietigen.. het gebruiken van onwetende slaafjes eigenlijk dusOp donderdag 09 augustus 2001 14:54 schreef NeoStreak het volgende:
Met God bedoel je dan Goden neem ik aan?Op vrijdag 10 augustus 2001 23:33 schreef Pacific_Ocean het volgende:
[..]
God zou het dan niet kunnen vernietigen.. maar hij kan wel mensen tegen elkaar opstoken - door bij geloofsovertuigingen te verspreiden dat je elkaar moet overtuigen tot een bepaald geloof, desnoods met geweld - tot die alles voor hem vernietigen.. het gebruiken van onwetende slaafjes eigenlijk dus
Is het feit dat wij er met onze hersentjes 'iets', nog, niet begrijpen een reden om te zeggen dat 'dat iets' niet mogelijk is?
Dat was vroeger ook al zo. Een mens kon niet overleven in water. Kon je zwemmen dan was je een heks.
De aarde was plat en het middelpunt van het heelal.
Nu is het nog moeilijk om te begrijpen dat iets altijd kan blijven bestaan. Maar in de wetenschap weet men dat energie niet verloren kan gaan. Het veranderd alleen van vorm.
Dat was vroeger ook al zo. Een mens kon niet overleven in water. Kon je zwemmen dan was je een heks.
De aarde was plat en het middelpunt van het heelal.
Nu is het nog moeilijk om te begrijpen dat iets altijd kan blijven bestaan. Maar in de wetenschap weet men dat energie niet verloren kan gaan. Het veranderd alleen van vorm.
Stem blanco!
Verwijderd
Dat is niet helemaal waar; voor de oerknal (als die er was natuurlijk) was er theorisch niets, er was geen ruimtetijd, je kan niet zeggen wat was er voor de oerknal, er was simpelweg geen tijd, de tijd begon met de oerknal. Wat er wel was; een ruimte-tijd vacuum. Waarbij er quantummechanische fluctuaties optraden, zogenaamde vacuumgolven (is bewezen), in de vorm van hoeveelheden materie en anti-materie. Een erg grote fluctuatie zorgde voor een blijvende massa....een en ander leidde tot de oerknal.
De wet van behoud van energie is net als de entropiewet een fundamenteel statistische wet
Waarbij soms dus fluctuaties optreden die niet met de wet overeen lijken te komen, de oerknal was een nogal grote fluctuatie(niet ironisch opvatten).
Met fundamenteel, bedoel ik toegepast op de quantumwereld.
Als de theorie van de quantumfluctuatie klopt kunnen we meteen het antropische principe van de tafel vegen, omdat er dan waarschijnlijk af en aan universa worden gecreerd en ach, in een van die universa zullen de omstandigheden wel gepast zijn voor zichzelf replicerende macromolekulaire verbindingen. Het idee is geopperd dat er ook een evolutie plaatsvindt wat betreft heelallen, heelallen die verbonden zouden zijn door wormgaten.
John A. Wheeler heeft eens gezegd:
"Geen enkel feit is belangrijker dan dit: de lege ruimte is niet leeg. Ze is het toneel
van de meest violente natuurkunde"
of uit het boek "de kosmische code" : "...in het vacuum ligt de gehele natuurkunde besloten..."
Om tenslotte op de hoofdvraag "Hoe is God ontstaan?" in te gaan:
Voor mij ligt het goddelijke besloten in de natuurwetten en de natuurwetten (voor dit heelal in ieder geval) zijn begonnen met oerknal, dus voor mij (pantheist) is het goddelijke begonnen met de oerknal.
Geen motieven, geen redenen , geen opgelegde moraal en ethiek, alleen oorzaak en gevolg, prachtig toch..en de rest?
die ontdekken wij homo sapiens vanzelf wel door onze nieuwsgierigheid, laat DE basis van het leven niet in de handen liggen van een entiteit die we nooit zullen kennen of begrijpen, wij zijn leven en daarmee hebben wij hebben de basis in ons, als het God's adem is geweest die ons leven heeft ingeblazen, laat het dan nu onze adem zijn die leven creert.
De wet van behoud van energie is net als de entropiewet een fundamenteel statistische wet
Waarbij soms dus fluctuaties optreden die niet met de wet overeen lijken te komen, de oerknal was een nogal grote fluctuatie(niet ironisch opvatten).
Met fundamenteel, bedoel ik toegepast op de quantumwereld.
Als de theorie van de quantumfluctuatie klopt kunnen we meteen het antropische principe van de tafel vegen, omdat er dan waarschijnlijk af en aan universa worden gecreerd en ach, in een van die universa zullen de omstandigheden wel gepast zijn voor zichzelf replicerende macromolekulaire verbindingen. Het idee is geopperd dat er ook een evolutie plaatsvindt wat betreft heelallen, heelallen die verbonden zouden zijn door wormgaten.
John A. Wheeler heeft eens gezegd:
"Geen enkel feit is belangrijker dan dit: de lege ruimte is niet leeg. Ze is het toneel
van de meest violente natuurkunde"
of uit het boek "de kosmische code" : "...in het vacuum ligt de gehele natuurkunde besloten..."
Om tenslotte op de hoofdvraag "Hoe is God ontstaan?" in te gaan:
Voor mij ligt het goddelijke besloten in de natuurwetten en de natuurwetten (voor dit heelal in ieder geval) zijn begonnen met oerknal, dus voor mij (pantheist) is het goddelijke begonnen met de oerknal.
Geen motieven, geen redenen , geen opgelegde moraal en ethiek, alleen oorzaak en gevolg, prachtig toch..en de rest?
die ontdekken wij homo sapiens vanzelf wel door onze nieuwsgierigheid, laat DE basis van het leven niet in de handen liggen van een entiteit die we nooit zullen kennen of begrijpen, wij zijn leven en daarmee hebben wij hebben de basis in ons, als het God's adem is geweest die ons leven heeft ingeblazen, laat het dan nu onze adem zijn die leven creert.
Verwijderd
p.s. In een vrij recente EOS, worden creationisten op magistrale wijze belachelijk
gemaakt, wee effe niet welke EOS,
gemaakt, wee effe niet welke EOS,
Verwijderd
""HOE merk je dat dan? Geef eens een voorbeeld? Is het niet een waanidee?"
Dat vind ik typisch een wedervraag van een atheist. En dat vind ik van de rest van de antwoorden van je ook. Beschrijf de vorm eens waarin je in God geloofd (als zoiets kan uberhaupt)"
Die vraag is geldig, notgib, hij vraagt alleen om een specificatie, een verduidelijking meer niet, dat daar zo op gereageerd wordt is weer typisch iets voor een theist, vreemd is dat he, dat ik theisten over 1 kam scheer, NIET...ik herhaal..NIET generaliseren
(generalisatie-->discriminatie-->racisme ..etc) dit is tweakers.net niet janmaat.nl. ...alstublieft
Dat vind ik typisch een wedervraag van een atheist. En dat vind ik van de rest van de antwoorden van je ook. Beschrijf de vorm eens waarin je in God geloofd (als zoiets kan uberhaupt)"
Die vraag is geldig, notgib, hij vraagt alleen om een specificatie, een verduidelijking meer niet, dat daar zo op gereageerd wordt is weer typisch iets voor een theist, vreemd is dat he, dat ik theisten over 1 kam scheer, NIET...ik herhaal..NIET generaliseren
(generalisatie-->discriminatie-->racisme ..etc) dit is tweakers.net niet janmaat.nl. ...alstublieft
Verwijderd
Een ding is in elk geval een groot probleem
Als het slecht is dan is het OF onze fout of die van de duivel, en als het goed is, dan heeft God het gedaan!
Nou ik kan je wel vertellen dat we allemaal ZELF OVERAL verantwoordelijk voor zijn.
Maar als ik in een rechtzaak god/duivel/whatever als schuldige kan aanwijzen om mezelf vrijtepleiten, waarom niet?
Als het slecht is dan is het OF onze fout of die van de duivel, en als het goed is, dan heeft God het gedaan!
Nou ik kan je wel vertellen dat we allemaal ZELF OVERAL verantwoordelijk voor zijn.
Maar als ik in een rechtzaak god/duivel/whatever als schuldige kan aanwijzen om mezelf vrijtepleiten, waarom niet?
Verwijderd
Misschien is God wel niet meer dan een naam voor de eerste impuls.
Hetzelfde dat licht bij ons iets met photonen te maken heeft.
OF:
Heel vroeger waren er eens 3 Aliens: Gtochd, D'Allach en Djezui. Gtochd en D'Allach onderwezen de (stomme) mensen in een tracht ze wijs te maken wat wel en niet kon.
Maar ja, de mens is stom, we maakten er goden van....
Hetzelfde dat licht bij ons iets met photonen te maken heeft.
OF:
Heel vroeger waren er eens 3 Aliens: Gtochd, D'Allach en Djezui. Gtochd en D'Allach onderwezen de (stomme) mensen in een tracht ze wijs te maken wat wel en niet kon.
Maar ja, de mens is stom, we maakten er goden van....
Verwijderd
De maker/bedenker van Half-life/CS is mijn god 
en verder denk ik dat het in de middeleeuwen gewoonweg bedacht is want:
ze dachten dat onweer en blikseminslag van god afkomstig was
dus god is ook
dus god is ook
Volgens mij lopen er op deze aarde meer gelovigen rond dan mensen die niet geloven. [in wat voor God of welk geloof dan ook]Op maandag 13 augustus 2001 18:51 schreef RastaMan het volgende:
De maker/bedenker van Half-life/CS is mijn god
dus god is ook
Waar ik alleen mee zit is dat je gestraft kunt worden omdat je het geloof niet kunt vinden.
Lordy97 sprak over het opzoek gaan maar hoe weet je of wat je gevonden hebt het juiste is?
Als God echt goed is hoef ik me volgens mij geen zorgen te maken.
Als je hart het je ingeeft heb je het dan bij het rechte eind?
[Ik weet het, het draagt niet echt bij tot het vinden van de origine van god]
Verwijderd
"Volgens mij lopen er op deze aarde meer gelovigen rond dan mensen die niet geloven. [in wat voor God of welk geloof dan ook]"
Het aantal aanhangers (relatief of absoluut)
kan natuurlijk geen maatstaf zijn voor de integriteit van godsdiensten. Je moet bedenken dat indoctrinatie hier de belangrijkste manier is van overlevering. Het feit dat er zoveel gelovigen zijn ondermijnt eerder de geloofwaardigheid van een godsdienst; er is dan een groter draagvlak voor gelovigen, mensen zijn dan gewoon eerder geneigd te geloven omdat het zo normaal is.
Hoeveel mensen die nu geloven zouden nou neutraal zijn opgevoed, niet veel hoor.
Van de mensen die wel neutraal zijn opgevoed, hoeveel daarvan zouden geloven omdat ze zo beter geaccepteerd worden in hun gemeenschap (zeker geldig in amerika) of gewoon om mensen te leren kennen (geloof me, die mensen bestaan).
Het aantal aanhangers (relatief of absoluut)
kan natuurlijk geen maatstaf zijn voor de integriteit van godsdiensten. Je moet bedenken dat indoctrinatie hier de belangrijkste manier is van overlevering. Het feit dat er zoveel gelovigen zijn ondermijnt eerder de geloofwaardigheid van een godsdienst; er is dan een groter draagvlak voor gelovigen, mensen zijn dan gewoon eerder geneigd te geloven omdat het zo normaal is.
Hoeveel mensen die nu geloven zouden nou neutraal zijn opgevoed, niet veel hoor.
Van de mensen die wel neutraal zijn opgevoed, hoeveel daarvan zouden geloven omdat ze zo beter geaccepteerd worden in hun gemeenschap (zeker geldig in amerika) of gewoon om mensen te leren kennen (geloof me, die mensen bestaan).
Verwijderd
Werkelijk een reusachtige witte vogel met een lange snavel en enorme lange poten. Met een wit doek zo groot als die van de witte reus reclame. Die kwam god brengen in de witte doek