Ethernet sensor (temperatuur, vochtigheid, licht, ...)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinkyBel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-03 15:17
We zullen eerst beginnen met iedereen al eens prettige feesten toe te wensen :-)
Mijn vraag, ik ben op zoek naar geconnecteerde sensors die ik in mijn huis wil installeren. Weten jullie nog goede oplossingen hiervoor?

Vereisten voor de sensor:
* Communicatiemedium: ethernet (voor alle duidelijkheid, geen WiFi)
* Sensor zou het volgende moeten kunnen meten:
- temperatuur
- vochtigheid
- licht
- (evt CO2, beweging, druk)
Het zou zelfs geweldig zijn moesten ze een API beschikbaar stellen, zodat ik de gegevens kan verwerken in een eigen front-end, maar dat is geen vereiste.

...

Het is dus de bedoeling dat de sensors op mijn switch hun eigen VLAN krijgen, zodat het mooi gescheiden blijft van al het andere verkeer. Er zijn ook overal ethernet aansluitingen aanwezig, dus vandaar ik liever niet kies voor een draadloos medium en hierdoor eventueel ook nog de mogelijkheid heb de sensors te voeden via PoE.

...

Tot dusver heb ik voornamelijk onze vrienden Google en Kickstarter gebruikt. Er zijn DIY oplossingen in combinatie met een Arduino of zelfs Raspberry Pi, maar ik kies liever voor een kant en klare oplossing, voornamelijk wegens tijdsgebrek. Probleem met een Arduino of Raspberry Pi zal ook zijn dat het verbruik heel wat hoger zal liggen dan bij een kant en klare oplossing.

Een aantal oplossing die ik al gevonden heb:

https://cubesensors.com/
- Zeer mooi afgewerkte sensors
- Helaas geen ehternet, maar met WiFi en tamelijk duur. (125EUR)

http://www.hw-group.com/products_ip_monitoring_en.html
- PoE sensors, SNMP (kan ik netjes gebruik van maken voor mijn front-end)
- Wat een gedoe met die modulaire gebeuren, hierbij ben je beperkt in het aantal modules dat je aan een sensor kan hangen

...

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Misschien is hier naar kijken en contact opnemen met de Tweaker? Er is ook een domoticatopic hier op Tweakers (mits je interesse er ligt)

video: Gathering of the Tweakers: Het domoticasysteem van HeroS

Duurzame Energie & Domotica

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinkyBel
Slavy schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:36:
Misschien is hier naar kijken en contact opnemen met de Tweaker? Er is ook een domoticatopic hier op Tweakers (mits je interesse er ligt)

video: Gathering of the Tweakers: Het domoticasysteem van HeroS

Duurzame Energie & Domotica
De interesse is er zeker wel, vandaar dat ik het wil implementeren. Het probleem is dat ik graag de hardware als een kant en klaar pakketje wil aankopen en hoopte ik dat er misschien iemand anders een betreffende soort sensor kent.

Bedankt voor de video, ik had hem destijds inderdaad ook gezien, tof gedaan! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:22

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

KinkyBel schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:32:
Probleem met een Arduino of Raspberry Pi zal ook zijn dat het verbruik heel wat hoger zal liggen dan bij een kant en klare oplossing.
Ik heb mijn RPi ook gevoed middels PoE-Splitter (linkje) en volgens de switch vraagt deze opstelling niet meer dan 2W:

code:
1
2
3
4
5
6
7
SWITCH#sh power inline consumption

Port      Power[W]     Power Limit[W]  Current[mA]   Voltage[V]
---------- ------------- ---------------- ------------ ------------
   gi24         2.000          16.900           56         50.0

SWITCH#

www.google.nl

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:14

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

KinkyBel schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:20:
[...]

De interesse is er zeker wel, vandaar dat ik het wil implementeren. Het probleem is dat ik graag de hardware als een kant en klaar pakketje wil aankopen en hoopte ik dat er misschien iemand anders een betreffende soort sensor kent.
Ik ken deze sensoren voor het checken van temperatuur in serverruimtes gebaseerd op ethernet en PoE gevoed.
Ze hebben meerdere sensoren (dus ook vochtigheid en temp etc etc)

Maargoed kant en klaar betaal je je blauw terwijl je voor 1/20 ste het (laat) bouwen op basis van een Arduino of iets duurder met een RPI.
Let wel je zit hier op het tweakers forum he ;)

En hoe wil je de sensors uitlezen ? Op welk systeem moet het aansluiten of wil je alleen een sensor kunnen benaderen en de huidige waarde uitlezen op een web interface en verder geen grafieken / historie zien ?

Ik heb heel basic een systeem voor luchtvochtigheid / temperatuur (bijelkaar 16 sensoren) op een Rpi aangesloten zitten en dat lukt je ook zonder te solderen. Rpi leest ook nog eens mijn slimme meter uit. En bouw hier heel simpel met RDRtool grafiekjes uit die ik publiceer op de webserver van de Pi ( en vul ook nog eens een MySQL database).
Aan hardware was ik nog geen 5 tientjes kwijt voor 16 sensoren en een seriële verbinding naar mijn slimme meter.

Geen idee hoeveel sensoren jij wilt plaatsen maar zonder uberhaupt ene front end ben je voor 1 sensor meer kwijt dan ik in totaal voor mijn oplossing.

Je opmerking om de sensoren te scheiden in een apart VLAN snap ik niet helemaal, tenzij je het voor security redenen zou willen doen, maar op een thuis netwerk lijkt me dat een beetje overbodig.

Tevens als je toch wilt bekabelen (of bekabeling hebt liggen) en met een Rpi met losse sensoren gaat werken lees je de sensoren gewoon serieel uit en heb je alleen de frontend op ethernet zitten dus komt er helemaal gaan meet data over je ethernet.
Temperatuur sensoren van b.v. Dallas DSB 18B20 kun je namelijk allemaal aan elkaar verbinden en dan aanbieden op 1 pin van je Rpi (ja dus 16 sensoren die je op 1 pin aansluit) gezien deze dingen 1 pin bus communicatie doen.
In totaal heb je 3 aders nodig 2 voor de voeding (5v+ en de min pool) en 1 ader voor de communicatie.
Dus an sich heel simpel.

Ben benieuwd naar hoe je een en ander van plan bent te gaan uitlezen en de gegevens te verwerken en wat je argumentatie is om dit op een apart VLAN te willen doen.

[ Voor 44% gewijzigd door cyclone op 22-12-2016 12:41 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KinkyBel
Allereerste, bedankt voor de reactie!

Dat is ook nog een oplossing, ziet er in elk geval robuust uit. Maar als het idd om eenvoudige meetingen als temperatuur en vochtigheid gaat, zou ik het eventueel zelf nog zien zitten.

Ik nog een boel DHT22's en attiny's liggen waar ik het eventueel mee kan realiseren, maar ik hoopte dat er een mooie all-in-one oplossing zou zijn, waar ik enkel nog wat development werk aan zou hebben om de gegevens uit te lezen en de front-end.
Waar ik me vooral zorgen om maak bij het uitwerken van eigen hardware zijn veiligheidsredenen. Denk aan CO2 metingen.

Het lijkt me een zalig project om aan te werken icm een Rpi, dan kan ik er alle sensoren aanhangen die ik wil en dat dan implementeren in een 3-4tal kamers in het huis.

Hoe ik de sensors wil uitlezen? Zal afhangen van de API die aangeboden wordt als de oplossing reeds bestaat. Bij eigen development staat het vrij natuurlijk, telkens (voor elke kamer) zou ik starten van een arduino (gekoppeld met de sensors) aangesloten op het netwerk en deze dan benaderen met een combo van REST en JSON.
De data nadien opslaan in een MySQL database voor de history.

Het VLAN idee is wss gewoon de autist in me die naar boven komt. De redenering was structuur en security omwille van de afscheiding. Moest ik nadien netwerk problemen tegenkomen leek het me makkelijker te analyseren ook, hoewevel het hele VLAN gebeuren de complexiteit alleen maar omhoog haalt natuurlijk... Dus je vraag is terecht en het is inderdaad een overbodig iets :-)
cyclone schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:30:
[...]

Ik ken deze sensoren voor het checken van temperatuur in serverruimtes gebaseerd op ethernet en PoE gevoed.
Ze hebben meerdere sensoren (dus ook vochtigheid en temp etc etc)

Maargoed kant en klaar betaal je je blauw terwijl je voor 1/20 ste het (laat) bouwen op basis van een Arduino of iets duurder met een RPI.
Let wel je zit hier op het tweakers forum he ;)

En hoe wil je de sensors uitlezen ? Op welk systeem moet het aansluiten of wil je alleen een sensor kunnen benaderen en de huidige waarde uitlezen op een web interface en verder geen grafieken / historie zien ?

Ik heb heel basic een systeem voor luchtvochtigheid / temperatuur (bijelkaar 16 sensoren) op een Rpi aangesloten zitten en dat lukt je ook zonder te solderen. Rpi leest ook nog eens mijn slimme meter uit. En bouw hier heel simpel met RDRtool grafiekjes uit die ik publiceer op de webserver van de Pi ( en vul ook nog eens een MySQL database).
Aan hardware was ik nog geen 5 tientjes kwijt voor 16 sensoren en een seriële verbinding naar mijn slimme meter.

Geen idee hoeveel sensoren jij wilt plaatsen maar zonder uberhaupt ene front end ben je voor 1 sensor meer kwijt dan ik in totaal voor mijn oplossing.

Je opmerking om de sensoren te scheiden in een apart VLAN snap ik niet helemaal, tenzij je het voor security redenen zou willen doen, maar op een thuis netwerk lijkt me dat een beetje overbodig.

Tevens als je toch wilt bekabelen (of bekabeling hebt liggen) en met een Rpi met losse sensoren gaat werken lees je de sensoren gewoon serieel uit en heb je alleen de frontend op ethernet zitten dus komt er helemaal gaan meet data over je ethernet.
Temperatuur sensoren van b.v. Dallas DSB 18B20 kun je namelijk allemaal aan elkaar verbinden en dan aanbieden op 1 pin van je Rpi (ja dus 16 sensoren die je op 1 pin aansluit) gezien deze dingen 1 pin bus communicatie doen.
In totaal heb je 3 aders nodig 2 voor de voeding (5v+ en de min pool) en 1 ader voor de communicatie.
Dus an sich heel simpel.

Ben benieuwd naar hoe je een en ander van plan bent te gaan uitlezen en de gegevens te verwerken en wat je argumentatie is om dit op een apart VLAN te willen doen.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 12:12
Is ZWAVE een optie voor je? AEON labs bv heeft een multisensor:
https://www.robbshop.nl/aeotech-multisensor-6

in combinatie met een RPI en een ZWAVE usb stick kun je die aan elkaar knopen en met de data doen wat je wilt.

Ik geeft toe, het is geen ethernet, maar wel betaalbaar.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:08
Ik heb thuis een setup waarbij Domoticz op een RPi draait. Hierop is mijn slimme meter aangesloten en een aantal DS18b20 sensoren voor de vloerverwarming. De temperatuur, luchtvochtigheid en lichtsterkte (= in mijn geval onbetrouwbaar dus niet super bruikbaar, maar t zat er al op) meet ik met een WeMoS D1 Mini en hier een daar een DHT22 Shield er op geklikt. Kosten per stuk incl sensor net 2 euro uit China.

Voordelen:
- Goedkoop
- Er is zat software geschreven die je 1:1 over kan nemen (ik gebruik EspEasy) maar zelf code kloppen kan ook
- Diverse shields, kosten weinig en je weet zeker dat het direct past. Zo is een battery shield een optie waar je er een lithium accu aan hangt voor plekken waar je geen stroom hebt (buiten bijvoorbeeld). De ESP kan in een deepsleep waarbij hij iedere X interval wakker wordt, sensoren uit leest, verstuurt en weer in slaap valt. Zo kun je prima een hele tijd vooruit op een acculading. Opladen kan via USB.

Nadelen:
- Geen PoE
- Werkt met wifi
- Niet kant en klaar

Voor mij werkt dit prima tot nu toe. Voldoet niet helemaal aan je wensen, maar het zou eventueel ook een oplossing kunnen zijn. Om bij je VLAN's te blijven, maak een apart SSID aan voor dit spul en hang daar een VLAN aan, heb je hetzelfde effect :-)

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Interessant. Zoiets wou ik ooit ontwikkelen voor terraria, waarbij je ze serieel via ethernet met elkaar kan verbinden, en met temp en rv regelaar :)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:14

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

KinkyBel schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:14:
Allereerste, bedankt voor de reactie!

Dat is ook nog een oplossing, ziet er in elk geval robuust uit. Maar als het idd om eenvoudige meetingen als temperatuur en vochtigheid gaat, zou ik het eventueel zelf nog zien zitten.

KNIP
Hahaha mooi en eerlijk antwoord ! Ik denk dat ik wel snap waar je vandaan komt en heen wilt (hoop zaken herken ik wel).
Kant en klaar heb ik een en ander niet gevonden (helaas) want soms is het ook gewoon wel eens lekker niet alles custom te maken.
Maar helaas zover mij bekend is het er botweg niet.

Wat de Rpi betreft robuust, JA, MAAR ... na ruim 2 jaar begaf mijn SD kaart het en ik had natuurlijk net de SD kaart met de recente backup "even" gebruikt voor een ander projectje.

Gelukkig heb ik veel kunnen recoveren dus eigenlijk geen data / scripts kwijt, maar onthoudt s.v.p. goed dat een RPi gewoon kwetsbaar is i.v.m. zijn SD kaart.
Ik ben nu bezig met een Rpi 3 om deze vanaf netwerk te laten booten en alles via NFS op mijn NAS te doen. Tot op heden is me dat echter nog niet stabiel gelukt (projectje ligt ook al even stil).

Qua sensoren kan ik je melden dat de luchtvochtigheid sensoren (DHT22) en temperatuur DS18B20) behoorlijk nauwkeurig zijn en ik daar mooie trends mee kan bouwen gebaseerd op metingen iedere 5 minuten.

Met meten van CO2 heb ik geen ervaring,
Maar misschien is dit wel wat voor je ( ik google er net tegen aan) Een shield voor een Rpi die precies alles kan meten wat jij noemde in je eerste post.

Airpi

Ga ik ook eens beter bekijken

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinkyBel
Is wel een leuke suggestie. Deze was ik nog niet tegengekomen. Het heeft alle aanwezige sensoren, maar echt jammer van het draadloze concept. De batterijen zou ik eventueel nog kunnen vervangen door hem met een transfo op de netspanning te hangen.
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:27:
Is ZWAVE een optie voor je? AEON labs bv heeft een multisensor:
https://www.robbshop.nl/aeotech-multisensor-6

in combinatie met een RPI en een ZWAVE usb stick kun je die aan elkaar knopen en met de data doen wat je wilt.

Ik geeft toe, het is geen ethernet, maar wel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 12:12
KinkyBel schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 00:09:
Is wel een leuke suggestie. Deze was ik nog niet tegengekomen. Het heeft alle aanwezige sensoren, maar echt jammer van het draadloze concept. De batterijen zou ik eventueel nog kunnen vervangen door hem met een transfo op de netspanning te hangen.

[...]
Je kan het ding gewoon via usb voeden dus dat is niet zo lastig. Verder maakt zwave zelf een mesh netwerk aan waarbij alle nodes als repeater/hub reageren en de communicatie is tweeweg, dus je commando komt altijd aan. Wat is je specifieke reden dat je bedraad wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinkyBel
Ik vrees inderdaad dat het ook voor de hardware een serieus tweak project zal worden. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de Arduino omwille van het lagere energieverbruik. Hoewel de meest recht-door-zee hardware het wel zal halen, dus als dat rond de Rpi draait, so be it :)

Wel leuk even je ervaring te lezen. bedankt! Blijkbaar zijn de DHT22 wel in trek ^^

Voor de SSID, ja, ik zou graag mijn mooi weggewerkte CAT5 kabel gebruiken, dus bedraad is wat te klok slaat :-p Jaag ik ook weer wat minder golfjes door mijn lijf heen ;-)
gastje01 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:28:
Ik heb thuis een setup waarbij Domoticz op een RPi draait. Hierop is mijn slimme meter aangesloten en een aantal DS18b20 sensoren voor de vloerverwarming. De temperatuur, luchtvochtigheid en lichtsterkte (= in mijn geval onbetrouwbaar dus niet super bruikbaar, maar t zat er al op) meet ik met een WeMoS D1 Mini en hier een daar een DHT22 Shield er op geklikt. Kosten per stuk incl sensor net 2 euro uit China.

Voordelen:
- Goedkoop
- Er is zat software geschreven die je 1:1 over kan nemen (ik gebruik EspEasy) maar zelf code kloppen kan ook
- Diverse shields, kosten weinig en je weet zeker dat het direct past. Zo is een battery shield een optie waar je er een lithium accu aan hangt voor plekken waar je geen stroom hebt (buiten bijvoorbeeld). De ESP kan in een deepsleep waarbij hij iedere X interval wakker wordt, sensoren uit leest, verstuurt en weer in slaap valt. Zo kun je prima een hele tijd vooruit op een acculading. Opladen kan via USB.

Nadelen:
- Geen PoE
- Werkt met wifi
- Niet kant en klaar

Voor mij werkt dit prima tot nu toe. Voldoet niet helemaal aan je wensen, maar het zou eventueel ook een oplossing kunnen zijn. Om bij je VLAN's te blijven, maak een apart SSID aan voor dit spul en hang daar een VLAN aan, heb je hetzelfde effect :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinkyBel
De kabels liggen er reeds en omwille van PoE heb ik ineens daar ook voeding voor de sensors... Vandaar, ik dacht ook dat het voor de hand lag, dat zulke sensors wel bestonden. Niet dus :-P
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 00:12:
[...]

Je kan het ding gewoon via usb voeden dus dat is niet zo lastig. Verder maakt zwave zelf een mesh netwerk aan waarbij alle nodes als repeater/hub reageren en de communicatie is tweeweg, dus je commando komt altijd aan. Wat is je specifieke reden dat je bedraad wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinkyBel
Blij dat we elkaar begrijpen ^^

Ja, SD kaartjes, je moet het met niet vertellen. Ik had destijds een hele tijd bezig geweest om een propere backup van mijn Rpi te maken. Helaas (of gelukkig?) ook een keer nodig gehad...

ZALIG! Bedankt, als het een zelfbouwprojectje wordt, is het altijd fijn dat je het wiel niet opnieuw moet uitvinden, die AirPi is een goede stap in die richting!
cyclone schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:33:
[...]

Hahaha mooi en eerlijk antwoord ! Ik denk dat ik wel snap waar je vandaan komt en heen wilt (hoop zaken herken ik wel).
Kant en klaar heb ik een en ander niet gevonden (helaas) want soms is het ook gewoon wel eens lekker niet alles custom te maken.
Maar helaas zover mij bekend is het er botweg niet.

Wat de Rpi betreft robuust, JA, MAAR ... na ruim 2 jaar begaf mijn SD kaart het en ik had natuurlijk net de SD kaart met de recente backup "even" gebruikt voor een ander projectje.

Gelukkig heb ik veel kunnen recoveren dus eigenlijk geen data / scripts kwijt, maar onthoudt s.v.p. goed dat een RPi gewoon kwetsbaar is i.v.m. zijn SD kaart.
Ik ben nu bezig met een Rpi 3 om deze vanaf netwerk te laten booten en alles via NFS op mijn NAS te doen. Tot op heden is me dat echter nog niet stabiel gelukt (projectje ligt ook al even stil).

Qua sensoren kan ik je melden dat de luchtvochtigheid sensoren (DHT22) en temperatuur DS18B20) behoorlijk nauwkeurig zijn en ik daar mooie trends mee kan bouwen gebaseerd op metingen iedere 5 minuten.

Met meten van CO2 heb ik geen ervaring,
Maar misschien is dit wel wat voor je ( ik google er net tegen aan) Een shield voor een Rpi die precies alles kan meten wat jij noemde in je eerste post.

Airpi

Ga ik ook eens beter bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ga toch heel koppig een wifi-enabled sensor posten, mede vanwege de lage prijs: https://www.itead.cc/sonoff-sc.html
Broncode en schema zijn ook te downloaden, dus je kan zelf nog sensoren toevoegen en de software aanpassen :)

[ Voor 31% gewijzigd door TommyboyNL op 23-12-2016 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

KinkyBel schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:32:
We zullen eerst beginnen met iedereen al eens prettige feesten toe te wensen :-)
Mijn vraag, ik ben op zoek naar geconnecteerde sensors die ik in mijn huis wil installeren. Weten jullie nog goede oplossingen hiervoor?

Vereisten voor de sensor:
* Communicatiemedium: ethernet (voor alle duidelijkheid, geen WiFi)
Wat is precies de reden dat je ethernet wil gebruiken? Ethernet is nogal overkill voor een netwerk van sensoren. Het is gebruikelijk om er simpeler oplossingen voor te gebruiken zoals 1-wire. In jouw geval zou het goed geschikt zijn om je netwerk van sensoren mee op te bouwen.

Je kunt kant-en-klare multifunctionele ruimtesensoren voor opbouw gebruiken, zoals Esera ze onder andere verkoopt, of de ds18b20 temperatuursensoren ergens inbouwen. In een bedraad smarthome zijn de schakelaars/pulsdrukkers daarvoor een handige plek omdat ze zich op de juiste hoogte hiervoor bevinden (zie foto in deze blog in het stukje over ds18b20-temperatuursensoren), maar in een standaard huis zal het lastig zijn om bij de schakelaars te komen. Die losse ds18b20-sensoren zijn spotgoedkoop en ze doen hun werk perfect. Op eBay heb je ze al voor 60 dollarcent per stuk.
KinkyBel schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:14:

Het lijkt me een zalig project om aan te werken icm een Rpi, dan kan ik er alle sensoren aanhangen die ik wil en dat dan implementeren in een 3-4tal kamers in het huis.

Hoe ik de sensors wil uitlezen? Zal afhangen van de API die aangeboden wordt als de oplossing reeds bestaat. Bij eigen development staat het vrij natuurlijk, telkens (voor elke kamer) zou ik starten van een arduino (gekoppeld met de sensors) aangesloten op het netwerk en deze dan benaderen met een combo van REST en JSON. De data nadien opslaan in een MySQL database voor de history.[...]
Je zou ook kunnen kijken naar domoticasoftware zoals OpenHab, Home Assistant of IP-Symcon. Ik gebruik die laatste (is wel betaald) en dan kun je php tegen je systeem aan programmeren maar hoef je je geen tijd te verspillen aan het implementeren van allerlei hardware interfaces en basale dingen zoals het opslaan van meetgegevens of het afvangen van events. Ook kun je er makkelijk een web interface en app mee inrichten. Het lijkt me wel zo leuk dat je overal op de wereld in een mooie app voor Android of iOS je metingen kunt bekijken en later eventueel wat dingen kunt aansturen.

Home Asistant draait op Python en is open source. Deze lijkt me ook wel goeie mogelijkheden hebben voor de programmeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 14:02

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je al gekeken naar de range van HW-Group? De Poseidon systemen?

http://www.hw-group.com/p...don/poseidon_xxxx_en.html

Als ik het snel zie is zo'n beetje iedere sensor die je noemt daarvoor te vinden:
http://www.hw-group.com/products/sensors/index_en.html

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1