Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies thuisnetwerk.

Pagina: 1
Acties:

• Fantassy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-04-2024
Hallo allemaal,

Afgelopen jaar heb ik een 50Mbps DOWN/UP glasvezelverbinding via telfort aangevraagd en hierbij heb ik een Experiabox v8 modem gekregen.
Dit is netjes aangesloten in de meterkast en werkt prima, 50Mbps bekabeld en 30Mbps Wifi op 2.4Ghz
Ik wil liever geen kabels door het huis daarom zit de modem ook in de meterkast.

Echter wil ik ook graag IPTV kijken op de 1e en 3e verdieping, wifi op de 2e verdieping en ook internetten op de 3e verdieping.
De oplossing die ik geprobeerd heb is een powerline te kopen namelijk : https://tweakers.net/pric...ne-extender-startset.html
De powerline heb ik op de 1e en 3e verdieping geplaats, aan de 1e verdieping is alleen de IPTV aangesloten, aan de 2e verdieping een router : https://tweakers.net/pric...00n-wl-366/specificaties/ en de IPTV die zelden aangaat.
Op de router is een laptop bekabeld aangesloten en 4 mobiele telefoon + de PC draadloos waarvan meestal 2 mobiele telefoons, de PC en de laptop constant/vaak in gebruik is.
De mobiele telefoons en de laptop worden gebruikt om YouTube te kijken en de PC om te gamen (LOL,CS:GO etc.)
Dit resulteert in een hele slome en onstabiel netwerk, 15-20Mbps up en down wordt door de powerline aan de router geleverd.

Hierbij hebben we geprobeerd om een wifi-repeater op de 2e verdieping te installeren. https://tweakers.net/pric...-repeater-wnp-rp-002.html.
Dit access point is wireless gekoppeld aan de modem via WPS maar de Repeater is heel erg sloom en behaalt de 10Mbps draadloos amper dus kan er maar dus 1 device op voordat het letterlijk te sloom wordt.

We willen graag naar andere opties kijken om dit te versnellen/stabiliseren en zijn bereid om wat extra uit te geven of ligt het probleem nou dat wij een te sloom abonnement hebben gekocht?

Bij voorbaat dank. :)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:13

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Kan je even een tekeningetje maken, dat maakt het duidelijker?
Zijn de router in router of ap modus?

Dit is even om mee te beginnen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Verwijderd

Als je buiten (wifi) bereik van je modem komt, zal je kabels moeten trekken als je een stabiele en snelle verbidning op een andere verdieping wilt hebben.
Wifi extenders halveren je bandbreedte per definitie. Je begint dus al met de helft van je bandbreedte puur omdat je de verbinding van je accesspoint naar je extender moet opzetten.

Lang verhaal kort: doe jezelf een lol en trek die kabels. Er zijn vast opties om die kabel niet te hoeven zien.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Kabels trekken is inderdaad de enige goede oplossing. Powerline/wifi is situatie afhankelijk. Powerline kan prima werken, maar de minuut later super brak zijn. Zelfde geldt ook voor wifi.
Kabels (die er voor gemaakt zijn) zullen altijd beter blijven dan wel ander overdrachtsmedium ooit. Helaas zal niemand dit kunnen bewijzen, maar in de geschiedenis is het altijd wel zo geweest. Of heeft iemand tegenbewijs? Dan hoor ik dat graag.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fantassy schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:00:
Hallo allemaal,

Afgelopen jaar heb ik een 50Mbps DOWN/UP glasvezelverbinding via telfort aangevraagd en hierbij heb ik een Experiabox v8 modem gekregen.
Dit is netjes aangesloten in de meterkast en werkt prima

[...]

We willen graag naar andere opties kijken om dit te versnellen/stabiliseren en zijn bereid om wat extra uit te geven of ligt het probleem nou dat wij een te sloom abonnement hebben gekocht?
Huh :?

Je geeft aan dat je internetverbinding an sich prima werkt (in de meterkast waar het geleverd wordt) maar verdenkt je abonnement van het probleem te zijn? 8)7

Als het abonnement goed in de meterkast afgeleverd wordt hoef je daar in ieder geval niet naar te kijken.

Zoals hiervoven gesteld is het probleem de combinatie van powerline (PLC) en WiFi. Wat nog niet genoemd is maar wel relevant: zowel qua powerline als (vooral) qua WiFi router waarom in vredesnaam? de Experiabox is al een router... en repeater heb je extreem low-end apparatuur gekocht. Je kunt voor een dubbeltje niet op de eerste rij zitten. Het is meestal (maar niet altijd) mogelijk om zowel met PLC als WiFi goede snelheden te halen, maar dan moet je ook goede apparatuur halen.

Even op een rijtje:

PLC:
Jij hebt TP-Link WPA-4220 gehaald. Dat is Homeplug AV1.1 SiSo ("500Mbps") spul. 'Goede' PLC-apparatuur is Homeplug AV 2.0 of G.hn MiMo ("1200Mbps" of hoger). Op een plek waar je 20Mbps haalt met die oude zooi zou je ws rond de 60Mbps met AV2 MiMo kunnen halen als je beschikt over randaarde en nog steeds richting 40Mbps als je dat niet hebt.

WiFi AP:
Jij hebt een Sitecom WL-366 router gebruikt. Dat is - naast dat je echt geen twee routers in je netwerk wilt - qua AP ongelofelijk oud en brak. Het ondersteunt alleen maar 2.4GHz met 2x2 MiMo op WiFi-n. Een beetje AP is anno 2016 concurrent dualband (2.4GHz en 5GHz) en ondersteunt in 5GHz WiFi-ac. Voor EUR 50 heb je een erg goede van je provider (KPN/Telfort's Arcadyan AP).

WiFi repeater:
Een goede repeater is ongeveer even schaars als een stijlvolle tokkie. Dat gezegd, als je eentje neemt met twee radio's (meestal maar niet altijd in verschillende banden) halveert hij de capaciteit van je draadloze netwerk dat is wat meer dan de snelheid van een apparaat :o niet meer. Helaas is dit eentje met een enkele radio (wat verwacht je voor EUR 16 :') ). Maar je houdt wel het andere probleem - plaatsing. Je moet het apparaat plaatsen exact halverwege tussen de AP en je client waar signaal niet toereikend is - halverwege het signaalverloop dan. Dat is in een NL huis ofwel halverwege een vloer ( :+ ) danwel in een trapgat ergens. Alleen heeft vrijwel niemand stopcontacten in het trapgat. Dus ga je de repeater op een minder optimale plek hangen en dan is zowel snelheid als betrouwbaarheid minder optimaal.

Nu, betere PLC-set kost zo'n EUR 100, betere AP EUR 50 en betere repeater... beter geen :o Dat is significant meer dan je nu uitgegeven hebt. Het is ook significant duurder dan enkele tientallen meters Cat6 UTP en bijbehorende aansluitmateriaal. Zelfs als je een extra switch erbij moet kopen. Dus ik sluit me helemaal aan met mensen hierboven: meest optimale (ook: kostenoptimale) oplossing is gewoon de boel bekabeld aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dion_b schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 01:11:
[...]
Nu, betere PLC-set kost zo'n EUR 100, betere AP EUR 50 en betere repeater... beter geen :o Dat is significant meer dan je nu uitgegeven hebt. Het is ook significant duurder dan enkele tientallen meters Cat6 UTP en bijbehorende aansluitmateriaal. Zelfs als je een extra switch erbij moet kopen. Dus ik sluit me helemaal aan met mensen hierboven: meest optimale (ook: kostenoptimale) oplossing is gewoon de boel bekabeld aansluiten.
Is deze dan niet wel een redelijke repeater? Zolang je heb laat ontvangen op 5 en versturen op 2.4 (en misschien 5, want met 1,3Gbit kan dat wel).

Ik moest nog aan mijn vader uitleggen dat ik zomin mogelijk wifi wil en zolang mogelijk echt bekabeld. Hij vroeg aan mij of ik een repeater/versterker wilde uitzoeken, hij had geen budget vastgesteld. Nou dan wist ik het wel: Als je geen zin hebt om gaten te boren, dan huur je toch lekker iemand in. ;) ;) ;)
Het er nog niet van gekomen...

Nu nog met de devolo 1200 serie. Die werken redelijk.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:41

BoAC

Memento mori

Daarnaast: Je gaat toch niet elke week je TV verplaatsen hoop ik ;)
Ik zie alleen naar voordelen voor kabels: Kosten, snelheid en stabiliteit :)

[ Voor 36% gewijzigd door BoAC op 17-12-2016 07:03 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

BoAC schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 07:02:
Daarnaast: Je gaat toch niet elke week je TV verplaatsen hoop ik ;)
Ik zie alleen naar voordelen voor kabels: Kosten, snelheid en stabiliteit :)
Ik weet niet of het voor mij bedoeld was, maar inderdaad ik verplaats mijn tv niet elk jaar. Gelukkig heb mijn vader wel zo ver kunnen krijgen om daar wel gaten naar te boren. Ik woon nog bij mijn ouders :)

Dat over die kabels ging vooral over de slaap/werkkamers.

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-12-2016 09:13 ]

• Fantassy
Bedankt allemaal voor de reactie,

Na alle reacties doorgelezen te hebben blijkt toch kabels trekken de beste optie te zijn.
Waarschijnlijk leg ik een kabel vanaf de meterkast naar de 2e verdieping aan de Experiabox, hierdoor heeft de 2e verdieping gewoon prima wifi.
De Sitemcom WL366 als AP aan de Experiabox en de 3e verdieping heeft ook internet.
Daarnaast hou ik dan de Powerline voor IPTV op de 1e verdieping.
dion_b schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 01:11:
[...]
PLC:
Jij hebt TP-Link WPA-4220 gehaald. Dat is Homeplug AV1.1 SiSo ("500Mbps") spul. 'Goede' PLC-apparatuur is Homeplug AV 2.0 of G.hn MiMo ("1200Mbps" of hoger). Op een plek waar je 20Mbps haalt met die oude zooi zou je ws rond de 60Mbps met AV2 MiMo kunnen halen als je beschikt over randaarde en nog steeds richting 40Mbps als je dat niet hebt.
De TP-Link WPA-4220 haalt prima 45-50 Mbps down/up echter wordt dit gehalveerd naar 20-25 Mbps nadat ik de router/AP heb aangesloten maar volgens mij hoort het ook niet zo aangesloten te zijn. 8)7
Toch bedankt voor de reactie.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als je kabels gaat trekken doe er dan gelijk twee, er komt vast wel een moment dat het is.
Gebruik verder stugge kabels. Daar kunnen we/ze je in het topic voor lan afwerking en slechte kabels beter bij helpen. Er staat al veel informatie in en lees ze eens door, dan weet je waar je op moet letten.
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

[ Voor 11% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-12-2016 11:33 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fantassy schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:09:
Bedankt allemaal voor de reactie,

Na alle reacties doorgelezen te hebben blijkt toch kabels trekken de beste optie te zijn.
Waarschijnlijk leg ik een kabel vanaf de meterkast naar de 2e verdieping aan de Experiabox, hierdoor heeft de 2e verdieping gewoon prima wifi.
De Sitemcom WL366 als AP aan de Experiabox en de 3e verdieping heeft ook internet.
Daarnaast hou ik dan de Powerline voor IPTV op de 1e verdieping.
Klinkt werkbaar al zou ik toch echt overwegen die WL-366 te vervangen. Geen 5GHz is vragen om problemen met interferentie, zo niet nu dan wel op willekeurig moment in de toekomst.
[...]

De TP-Link WPA-4220 haalt prima 45-50 Mbps down/up echter wordt dit gehalveerd naar 20-25 Mbps nadat ik de router/AP heb aangesloten
Heb je het dan over bedraad of draadloos? Bedraad lijkt dit me erg raar, draadloos klinkt het alsof je de kanalen niet goed ingesteld hebt en de AP op de WPA-4220 en de WL-366 op zelfde of overlappende kanaal zitten. In dat laatste geval ga je er ook last van hebben als je de boel volledig bedraad aansluit.

Zorg ervoor dat beide ingesteld zijn op 20MHz kanaalbreedte en afzonderlijke kanalen uit de set 1, 6 en 11. Zorg daarnaast voor security WPA2-only en encryption CCMP/AES-only (dus geen TKIP). Niet alleen veiliger maar ook voor performance belangrijk.
maar volgens mij hoort het ook niet zo aangesloten te zijn. 8)7
Hoe is het dan exact aangesloten? Heb er niet echt zo'n beeld bij.

Oslik blyat! Oslik!

• Fantassy
dion_b schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:41:
[...]

Klinkt werkbaar al zou ik toch echt overwegen die WL-366 te vervangen. Geen 5GHz is vragen om problemen met interferentie, zo niet nu dan wel op willekeurig moment in de toekomst.
Na er even over nagedacht te hebben, heb ik toch besloten om een nieuwe te halen binnenkort.
dion_b schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:41:
[...]

Heb je het dan over bedraad of draadloos? Bedraad lijkt dit me erg raar, draadloos klinkt het alsof je de kanalen niet goed ingesteld hebt en de AP op de WPA-4220 en de WL-366 op zelfde of overlappende kanaal zitten. In dat laatste geval ga je er ook last van hebben als je de boel volledig bedraad aansluit.

Zorg ervoor dat beide ingesteld zijn op 20MHz kanaalbreedte en afzonderlijke kanalen uit de set 1, 6 en 11. Zorg daarnaast voor security WPA2-only en encryption CCMP/AES-only (dus geen TKIP). Niet alleen veiliger maar ook voor performance belangrijk.
Ik heb het over bedraad overigens heb ik de wifi apparaten al ingesteld op kanaal 1, 6 en/of 11.
Ook zijn ze ingesteld als WPA2-Only (AES).
De WPA-4220 is ook heel erg onstabiel, ik bedoel hiermee dat het om de zoveel tijd weg valt en je de adapter uit het stopcontact moet halen en het terug erin moet stoppen. (Een goede vriend had precies hetzelfde apparaat en hetzelfde probleem.)

[ Voor 9% gewijzigd door Fantassy op 17-12-2016 23:39 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fantassy schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:36:
[...]

Na er even over nagedacht te hebben, heb ik toch besloten om een nieuwe te halen binnenkort.

[...]

Ik heb het over bedraad overigens heb ik de wifi apparaten al ingesteld op kanaal 1, 6 en/of 11.
Ook zijn ze ingesteld als WPA2-Only (AES).
Dan ben ik erg benieuwd hoe het aansluiten van nog een bedraad apparaat op de PLC-adapters de performance kan beinvloeden. Of heb je het over het plaatsen van een derde PLC-adapter en dan (los van de WL-366 zelf) al het verschil merken? In dat geval duidelijker. Je stroomnet is een gedeeld medium en alle aangesloten devices delen het met overhead. n apparaten toevoegen is <1/n performance.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1