Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46
Welkom in het AMD Radeon™ RX 4XX Ervaringentopic, het topic volledig toegewijd aan de gebruikerservaringen en alle belangrijke specificaties uit de Radeon™ 400 series familie van AMD. Lees, om het hier gezellig te houden, wel even onderstaande regels door voordat je in het topic post. :)

Vragen of speculaties over toekomstige kaarten, prijzen en leverbaarheid of op zoek naar de algemene informatie? Kijk hier!Net als alle andere discussietopics gelden hier ook een aantal regels. In dit topic dienen alleen ervaringen besproken te worden, info & nieuws of prijzendiscussies dienen in andere topics gevoerd te worden.

Heb je problemen met je videokaart? Gebruik dan eerst de search-functie van het forum. Bestaat er nog geen onderwerp over... Neem even een kijkje op Google, speur even de officiële AMD Support forums af of open dan een nieuw topic. Post je probleem dus niet hier! Dit is namelijk niet het "Grote AMD Radeon™ Problemen Topic"!

Ook voor advies over de aankoop van een nieuwe videokaart kun je hier niet terecht. Lees daarvoor:
*Algemeen Advies* Welke videokaart moet ik kopen?

Natuurlijk is het normaal dat er vergeleken wordt met de concurrenten, maar doe dat dan zonder geflame en probeer ontopic te blijven om te voorkomen dat dit topic gesloten wordt. Het gaat hier dus enkel en alleen om en over ervaringen.

Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
  • Flamen & Trollen
  • Basic questions. In dit topic gaan we er van uit dat je een beetje self-research hebt gepleegd dmv de search-functie.
  • Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
  • Probeer mensen niet continu te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
  • Offtopic gaan. Dit topic is zo goed als uitsluitend bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van onze ervaringen met AMD kaarten uit de Radeon™ 400 reeks. Dus proobeer dan ook niet even snel een basic vraagje ertussendoor persen!
  • Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".
  • Dit is geen nVidia topic. Vergelijkingen maken is ok, maar ga niet -tig posts vertellen hoe goed/slecht een nVidia kaart is. Na 1x weten we het wel.
---

Verdere TS indeling is w.i.p. voor soon™.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even nadenken wat er allemaal in kan... B)

Edit:
FreeSync natuurlijk.
Monitor FreeSync range verruimen.
FreeSync aanzetten op non-FreeSync monitoren.
WattMan
Radeon Chill
Radeon Software Crimson
GPUOpen
Low Framerate Compensation
TressFX
Virtual Super Resolution
Frame Rate Target Control
High Dynamic Range
DirectX 12
Async Compute
ReLive

Succes :+

O je mag mij ook wel als mede-auteur toevoegen. Dan wil ik bovenstaande dingen ook wel wat aanvullen als je een mooie lay-out hebt gemaakt. :)

[ Voor 109% gewijzigd door -The_Mask- op 09-12-2016 15:09 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-04 19:12
Zou zeggen jat wat dingen van de first post van het levertijden topic :P.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1701765

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54
-The_Mask- schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:02:

Edit:
FreeSync natuurlijk.
WattMan
Radeon Chill
Radeon Software Crimson
GPUOpen
TressFX
Virtual Super Resolution
High Dynamic Range
DirectX 12
Async Compute
CrossFire (en de Fullscreen game eis die het nog altijd heeft, zodra ik bordered ga schakeld 1 kaart uit)

O je mag mij ook wel als mede-auteur toevoegen. Dan wil ik bovenstaande dingen ook wel wat aanvullen als je een mooie lay-out hebt gemaakt. :)
iets toegevoegd :P

Mocht je hulp willen mbt de plaatjes etc, daar kan ik vast bij van dienst zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 09-12-2016 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46
Ik voeg jullie beiden wel toe zo gauw ik iets leuks heb bedacht wat past op basis van dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb een pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G gekocht voor maar 1 doel en dat is RC5-72. Deze doet het al een tijd goed maar ik heb wel gemerkt dat de overhead in win10 groter is dan in win 7, d.w.z. dat er minder keys/s worden gedaan (in mijn geval een dikke 200k). Nu zou het ook aan de cpu (AMD FX-8320 Black Edition vs Intel Celeron G3900 Boxed) kunnen liggen, maar die komt niet boven de 10% uit.

Ik heb wel via Wattmann het fan "profiel" aangepast, zodoende dat ie altijd goed doorblaast.

RC5-72 Win7: +-4,619,874,400keys/s

Voor de geïnteresseerde ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

-The_Mask- schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:02:

Edit:
FreeSync natuurlijk.
WattMan
Radeon Chill
Radeon Software Crimson
GPUOpen
TressFX
Virtual Super Resolution
High Dynamic Range
DirectX 12
Async Compute
ReLive

+ bugs , dat lijkt me ook wel handig aangezien die er nu eenmaal zijn. Het handigste is om bekende bugs en oplossingen ervoor in de openingsreactie te zetten, dan kunnen mensen die er een probleem mee hebben het daar (hopelijk :)) vinden.

+ verschillen tussen modellen: aantal dB bij volle load, boostklok die kan worden vastgehouden voor een lange duur, kwaliteit PCB (betrouwbaarheid)...
Een negatieve kanttekening voor Red Devil, Gigabyte en MSI die inferieure componenten gebruiken onder hun A-merk (Gaming en zo) in vergelijking met de Nvidia-kaarten, een positieve kanttekening voor Sapphire, Asus en XFX. Ik denk dat de XFX en Sapphire de beste keuze zijn, zelf zou ik waarschijnlijk voor XFX kiezen, ik hoop dat ze bij de 490 wat sneller met een goede kaart komen dan dat ze voor de 480 deden. :)

+vermelding over 8 GB bij 4 GB referentiekaart? Al zou iedereen dat wel moeten weten. Toch?

AMD heeft jullie gisteren lekker veel werk gegeven. d:)b

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 09-12-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:15:
[...]

+ bugs , dat lijkt me ook wel handig aangezien die er nu eenmaal zijn. Het handigste is om bekende bugs en oplossingen ervoor in de openingsreactie te zetten, dan kunnen mensen die er een probleem mee hebben het daar (hopelijk :)) vinden.
Dat is veel te veel werk, dat veranderd wekelijks en AMD vermeld ze altijd bij de driver release. Dus het is gemakkelijker om daar te kijken. Daar vermeld AMD ook vaak een oplossing, mits die er is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:15:
[...]
+ verschillen tussen modellen: aantal dB bij volle load, boostklok die kan worden vastgehouden voor een lange duur,
Hiervoor hebben we reviews ;)
[...]kwaliteit PCB (betrouwbaarheid)...
Een negatieve kanttekening voor Red Devil, Gigabyte en MSI die inferieure componenten gebruiken onder hun A-merk (Gaming en zo) in vergelijking met de Nvidia-kaarten, een positieve kanttekening voor Sapphire, Asus en XFX. [...]
Liever niet, aangezien ik vermoed dat je deze conclusie baseert op een bepaalde Youtuber die heel simpel naar de maximale (continue!) stroomratings van de VRM kijkt en daarop gebaseerd de kwaliteit bepaalt. Hij ziet dat een aantal fabrikanten hebben bespaard door iets lager te gaan dan de referentiekaart van AMD (waarover trouwens een algemene concensus bestaat dat de VRM's overkill zijn; deze zijn nota bene beter dan die in een GTX 1080 van 3 à 4 keer de prijs) en besluit dan maar dat fabrikanten een slecht ontwerp hebben als ze lager zitten, zonder ook maar iets te weten wat de daadwerkelijke stroomsterktes zijn. Waarschijnlijk hebben deze 'slechte' fabrikanten iets beter hun componenten aangepast op de daadwerkelijke last, want het lijkt me zeer sterk dat drie fabrikanten het risico nemen om hun hele bedrijf/reputatie om zeep te helpen door op een bepaalde productserie ineens componenten te gebruiken die niet zouden volstaan.

Daarnaast lijkt hij niet te begrijpen dat hij een continuelast gebruikt, terwijl de VRMs aan de ingaande kant juist gepulseerd zijn en meestal slechts 1/12 van de tijd aanstaan (en 11/12 van de tijd dus uit..); het zou veel logischer zijn om die rating ook mee te nemen in de overweging of misschien ook nog wat te zeggen over de rest van de componenten op de printplaat, maar iets zegt mij dat dat deze bepaalde Youtuber de pet te boven gaat. Kortom, lekker makkelijk views scoren met misinformatie en een algeheel gebrek aan kennis...daarom is het wat mij betreft niet wenselijk dat dit soort slechte conclusies verder worden verspreid; dit hoort zeker niet in dit topic thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

CaptainPanda schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 12:48:
[...]

Hiervoor hebben we reviews ;)

[...]

Liever niet, aangezien ik vermoed dat je deze conclusie baseert op een bepaalde Youtuber die heel simpel naar de maximale (continue!) stroomratings van de VRM kijkt en daarop gebaseerd de kwaliteit bepaalt. Hij ziet dat een aantal fabrikanten hebben bespaard door iets lager te gaan dan de referentiekaart van AMD (waarover trouwens een algemene concensus bestaat dat de VRM's overkill zijn; deze zijn nota bene beter dan die in een GTX 1080 van 3 à 4 keer de prijs) en besluit dan maar dat fabrikanten een slecht ontwerp hebben als ze lager zitten, zonder ook maar iets te weten wat de daadwerkelijke stroomsterktes zijn. Waarschijnlijk hebben deze 'slechte' fabrikanten iets beter hun componenten aangepast op de daadwerkelijke last, want het lijkt me zeer sterk dat drie fabrikanten het risico nemen om hun hele bedrijf/reputatie om zeep te helpen door op een bepaalde productserie ineens componenten te gebruiken die niet zouden volstaan.

Daarnaast lijkt hij niet te begrijpen dat hij een continuelast gebruikt, terwijl de VRMs aan de ingaande kant juist gepulseerd zijn en meestal slechts 1/12 van de tijd aanstaan (en 11/12 van de tijd dus uit..); het zou veel logischer zijn om die rating ook mee te nemen in de overweging of misschien ook nog wat te zeggen over de rest van de componenten op de printplaat, maar iets zegt mij dat dat deze bepaalde Youtuber de pet te boven gaat. Kortom, lekker makkelijk views scoren met misinformatie en een algeheel gebrek aan kennis...daarom is het wat mij betreft niet wenselijk dat dit soort slechte conclusies verder worden verspreid; dit hoort zeker niet in dit topic thuis.
Misschien heb jij gelijk dat die componenten het aankunnen (hij gaf zelf trouwens ook aan dat het waarschijnlijk geen problemen zal geven bij normaal gebruik) maar het is wel opvallend dat diezelfde bedrijven bij dezelfde serie bij Nvidia minder hebben bezuinigd op componenten. Waar ik moeite mee heb is dat deze twee bedrijven hun A-merk gebruiken terwijl het er schijn van heeft dat ze daar niet naar hebben gehandled (geen verbeteringen t.o.v. de referentiekaart, wel bezuinigingen). Concreet: stel dat je bij die componenten een kans van 60% hebt dat de kaart na 4 jaar nog goed werkt terwijl je zonder die bezuinigingen (t.o.v. het referentiemodel) een kans van 98% hebt dat de kaart na 4 jaar nog goed werkt...
Helaas verzuimen de meeste reviewers om uberhaupt naar de PCB te kijken, die kijken enkel naar de parameters die gemakkelijk waar te nemen zijn. Eigenlijk zou een medium zoals Tweakers en Hardwareinfo - die dat al eens deed voor een moederbord - (en vergelijkbare buitenlandse evenknieën) dat moeten doen. Ik heb zelf in het verleden ook voortijdig versleten grafische kaarten gehad (gelukkig de huidige niet), dat lag niet aan mij. Ik ben er daarom misschien wat gevoeliger voor dan iemand die daar altijd geluk mee heeft gehad.

Denk je te kunnen besparen zonder dat de gebruiker er ooit iets van merkt? Prima, graag. Maar dan ook een hierbij behorend lagere prijs, niet de A-branding prijs. Dit voedde uiteraard extra mijn scepsis: https://nl.hardware.info/...e-b85m-hd3-inclusief-test
In dit geval daalde de prestatie merkbaar en dan spreek ik nog niet over de kans dat het moederbord het X jaar (laten we 8 nemen als minimum) uithoudt, ik kan me voorstellen dat het heter worden van bepaalde componenten ervoor zorgt dat het moederbord voortijdig defect geraakt.

Een overzichtje over de temperaturen, vastgehouden boostfrequenties etc. zou m.i. wel hier moeten staan. Ja, je kan de reviews opzoeken maar het is handig als die informatie wordt samengevat en je in 1 stuk tekst een overzichtje hebt van alle relevante modellen. Voor mij maakt het weinig uit, ik zoek het zelf wel op, voor bezoekers is het fijn als zoiets hier staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 10-12-2016 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:57:
[...]

Misschien heb jij gelijk dat die componenten het aankunnen (hij gaf zelf trouwens ook aan dat het waarschijnlijk geen problemen zal geven bij normaal gebruik) maar het is wel opvallend dat diezelfde bedrijven bij dezelfde serie bij Nvidia minder hebben bezuinigd op componenten. Waar ik moeite mee heb is dat deze twee bedrijven hun A-merk gebruiken terwijl het er schijn van heeft dat ze daar niet naar hebben gehandled (geen verbeteringen t.o.v. de referentiekaart, wel bezuinigingen).
Ik kan hier op zich in komen, maar het probleem voor mij is in dit geval dat hij specifiek op VRMs concentreert en dan ook nog alleen maar heel selectief kijkt naar een getal in de specsheet. Dat getal zegt op zichzelf ook nog eens niet zoveel, want:
  1. Zoals gezegd, vergelijkt ie maximum continuestromen, terwijl zo'n VRM bij lange na niet continue aan staat.
  2. Zo een uiterst selectief getal helemaal niet hoeft te betekenen dat zo'n VRM van een lagere kwaliteit is. In de commentaarsectie op één van zijn video's geeft iemand ook terecht aan dat de maximumstroom van een bepaalde VRM-type lager is, maar dat de maximale pulsstroom dan weer hoger is.....maar ja, dat ziet natuurlijk niemand en ondertussen worden vrijwel iedereen misleid die de video ziet omdat hij overkomt als een of andere goeroe, maar feitelijk er niet zoveel vanaf lijkt te weten.
  3. Hij doet helemaal geen praktijktesten, dus het is allemaal geneuzel in de ruimte en onderbuikgevoelens. Als maatstaf de VRM's op de referentiekaart nemen is lekker makkelijk, maar wie weet zijn die wel een factor drie overbemeten, wie zal het zeggen? Totdat ie met echte testdata komt, vind ik dat we alles met een enorm zak zout moeten nemen.
  4. Zo'n getal zegt dus absoluut helemaal niks over de levensduur, het zegt alleen wat de maximumstroomdoorvoer is waarop de onderdelen zijn getest. Daarnaast zijn de veiligheidsmarges wellicht zelfs verschillend voor iedere fabrikant en/of is de vermindering van levensduur bij (variërende) deellast verschillend. Kortom, het is wat mij betreft pure speculatie.
  5. Er zijn veel meer onderdelen op de printplaten dan simpelweg de VRM's, dus enige conclusies over kwaliteit en levensduur trekken is zinloos. Het is slechts een hele kleine indicatie, maar het kan gerust alsnog zo zijn dat een bord met duurdere VRM's alsnog eerder overlijdt dan een kaart met 'goedkopere' onderdelen die vrolijk na tien jaar nog doortuft.
Concreet: stel dat je bij die componenten een kans van 60% hebt dat de kaart na 4 jaar nog goed werkt terwijl je zonder die bezuinigingen (t.o.v. het referentiemodel) een kans van 98% hebt dat de kaart na 4 jaar nog goed werkt...
Da's net als zeggen dat een computer die 300 W dissipeert maar beter een 750 W voeding moet gebruiken dan een van 400 W, omdat ie dan wél de 10 jaar haalt, terwijl de voeding van 400 W slechts 4 jaar zal halen omdat het gebruik dichter bij het maximumgetal zit. En dan hebben we het niet eens gehad over verschillen tussen merken of series onderling.

Wat ik bedoel is dat het natuurlijk onzin is om zo een conclusie te trekken, want zo'n getal zegt dus absoluut nul komma nul over de daadwerkelijke levensduur. Getallen als 60% en 98% zijn dan ook een jammer gevolg hiervan, omdat ze ook nergens op gebaseerd zijn.

Hoe dan ook, in de afgelopen paar jaar kan ik me geen grote horrorverhalen herinneren van deze 'slechte' fabrikanten en hun AMD-kaarten, dus ik maak me eigenlijk geen enkele zorgen.
Helaas verzuimen de meeste reviewers om uberhaupt naar de PCB te kijken, die kijken enkel naar de parameters die gemakkelijk waar te nemen zijn. Eigenlijk zou een medium zoals Tweakers en Hardwareinfo - die dat al eens deed voor een moederbord - (en vergelijkbare buitenlandse evenknieën) dat moeten doen. Ik heb zelf in het verleden ook voortijdig versleten grafische kaarten gehad (gelukkig de huidige niet), dat lag niet aan mij. Ik ben er daarom misschien wat gevoeliger voor dan iemand die daar altijd geluk mee heeft gehad.
Dit begrijp ik op zich wel, alleen het is door de complexiteit van de onderdelen heel moeilijk om een goed en wetenschappelijk onderbouwd iets neer te zetten als het neerkomt op levensduur. We kunnen niet verwachten dat iemand even een printplaat laagje voor laagje onderzoekt en wél met meetdata aan komt zetten zonder een GPU finaal te slopen. Misschien mogen ze het niet eens, want anders krijgen ze in de toekomst geen reviewsamples meer toegestuurd. En als het überhaupt al mag, dan nog zet ik vraagtekens bij de juistheid.

Sommige reviews trekken al oneerlijke conclusies door bepaalde kaarten als 'zeer slecht' neer te zetten als deze 78 graden Celcius worden, terwijl een kaart van 72 graden Celcius de hemel worden ingeprezen. In de praktijk zullen beide kaarten waarschijnlijk even goed zijn, helemaal aangezien de Celcius-schaal misschien helemaal niet geschikt is om computerchips aan te duiden, maar meer te maken heeft met water (en dus ook meer 'menselijke' zaken zoals het weer, omdat de mens uit 2/3 water bestaat). Als ze met deze simpele analyse al de mist in gaan en geen voorzichtelijke conclusies te trekken zonder elke kaart maanden- of jarenlang keihard te stresstesten en echt aantonen dat de levensduur merkbaar achteruit gaat, vind ik het echt onbetrouwbare info. Wat mij betreft ga ik gewoon de recente geschiedenis af. De referentie-R9 290X die 95 graden werd.....daar is ook geen enorm schandaal over geweest à la foutief soldeer in de Geforce 8xxx-serie. Dit is slechts om te illustreren dat simpele getallen helemaal niks hoeven te betekenen over levensduur.
Denk je te kunnen besparen zonder dat de gebruiker er ooit iets van merkt? Prima, graag. Maar dan ook een hierbij behorend lagere prijs, niet de A-branding prijs. Dit voedde uiteraard extra mijn scepsis: https://nl.hardware.info/...e-b85m-hd3-inclusief-test
In dit geval daalde de prestatie merkbaar en dan spreek ik nog niet over de kans dat het moederbord het X jaar (laten we 8 nemen als minimum) uithoudt, ik kan me voorstellen dat het heter worden van bepaalde componenten ervoor zorgt dat het moederbord voortijdig defect geraakt.
Deze test illustreert wel duidelijk ook hoe de praktijk wordt beïnvloed, wat zeer wenselijk is om de consument te informeren. Een wezenlijk verschil met die Youtuber die alleen naar verkeerde specs kijkt en een paar kaarten de grond in boort zonder ook maar één test te doen. Daarnaast is er bij HW-info dus duidelijk aangetoond dat de borden niet werken volgens specificaties, terwijl dat in dit geval dus expliciet _niet_ is gedaan, dus heel eerlijk is de vergelijking niet. Pas als we gaan horen dat RX 4x0-kaarten van specifieke merken systematisch falen, vind ik het waard om dit te vermelden en op te nemen als feit in een openingspost.
Een overzichtje over de temperaturen, vastgehouden boostfrequenties etc. zou m.i. wel hier moeten staan. Ja, je kan de reviews opzoeken maar het is handig als die informatie wordt samengevat en je in 1 stuk tekst een overzichtje hebt van alle relevante modellen. Voor mij maakt het weinig uit, ik zoek het zelf wel op, voor bezoekers is het fijn als zoiets hier staat.
Dit vind ik dan weer gevaarlijk, want ik heb al gemerkt dat verschillende reviews andere informatie geven, zeker wat betreft temperatuur en zoals hierboven gezegd, er ook nog eens soms veel te gechargeerde conclusies eraan verbinden. Ik weet niet of het verstandig is om dit soort informatie te geven, omdat het voor mij toch overkomt als FUD (zeker ook gelet op een variabele als temperatuur, naar aanleiding van wat ik hierboven ook al heb gezegd).

Bij het overnemen van reviews wordt er toch impliciet weer voorkeur/onware/gemanipuleerde informatie overgenomen, omdat het helaas nog steeds zo is dat sommige reviewers eerlijker zijn dan anderen die een zak geld hebben gekregen van concurrenten of simpelweg persoonlijk een voorkeur hebben voor bepaalde merken. Daarnaast is het inherent aan verschillende reviews dat er gemeten is in verschillende omstandigheden, dus is er amper goed te vergelijken. Om alles van één bron te nemen, is ook weer niet het beste idee om objectiviteit te waarborgen.

Wat mij betreft heeft het de voorkeur als de openingspost puur als een informatiebron wordt aangeduid en daarbij zo ongekleurd moet worden gebleven bij het geven van die info. Laat de eindgebruiker maar zelf een sloot reviews lezen, deze op zijn eigen manier te interpreteren en dan zijn eigen conclusie trekken, vind ik dan. Het klinkklare feit dat er überhaupt verschil zit in merk of versie van wat de Tweakers besluiten te kopen, laat eigenlijk al zien dat zo'n algemeen stukje eigenlijk nooit bevredigend zal zijn; iedereen heeft immers zijn eigen voorkeuren en zo'n soort advies is niet zaligmakend.

[ Voor 4% gewijzigd door CaptainPanda op 10-12-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:34
Zonet even een paar keer timespy en firestrike gedraaid met de nieuwe AMD drivers.
Ik zat op 16.10.1 en nu op 16.12.1.

Timespy overall: 4246 --> 4340
Timespy graphics: 4351 --> 4427

Firestrike overall: 10509 --> 11325
Firestrike graphics: 12899 --> 14125

Scores zijn gemiddelde van meerdere metingen.
Behoorlijke verbetering in firestrike :)
Heb trouwens een xfx rx480 rs op 1400MHz, geheugen op standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik ben gisteren bezig geweest met het overklokken van mijn Sapphire RX480 Nitro+ OC.

Ik heb de core clock inmiddels stabiel op 1400 MHz, op auto voltage. In Wattman kun je de Vcore nog niet hoger zetten dan 1175 mV, terwijl ik merk dat op auto voltage hij daar wel overheen gaat (tot 1.2 V, zover ik kan zien).

Hoe dan ook, op een hogere clock dan 1400 MHz krijg ik crashes.

Ik heb gisteren ook geprobeerd het VRAM over te klokken, maar daar is iets geks mee aan de hand. Gisteren lukte het me om het geheugen op 2200 MHz te klokken zonder enige memory errors in HWiNFO64, alhoewel het me opviel dat mijn score in Unigine Valley op 2200 MHz lager was dan m'n score op 2100 MHz. Dat is vreemd en suggereert dat er toch wel sprake was van errors maar dan HWiNFO64 het niet goed uitlas of iets dergelijks.

Vandaag mee verder gegaan en tot mijn verbazing krijg ik honderduizenden memory errors, zelfs op de stock clock van 2000 MHz!

Snapt iemand hoe dit zit? Op de stock clock zou ik geen memory errors moeten krijg toch?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Of je op stock geen memory errors moeten krijgen weet ik niet.
Het is mij ook opgevallen dat zodra ik het memory overclock dat de performance alleen maar achteruit gaat.
Vandaar dat die bij mij nog gewoon op 2000 MHz staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Na een reboot zijn de memory errors in HWiNFO64 weg, en komen ze ook niet terug...

Desalniettemin blijft het wel zo dat een hogere VRAM clock voor lagere scores zorgt in de meeste benchmarks (behalve in Unigine Valley, gekgenoeg).

Vreemd allemaal. Dit zijn mijn resultaten:

VRAM clock (MHz)Fire Strike scoreValley scoreHeaven scoreTime Spy score
200010692384620294113
210010664386519874041
220010578397119844041

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan komen door slappere memory timings welke automatisch door het bios van de videokaart worden toegepast bij een hogere kloksnelheid of doordat de kloksnelheid te hoog is waardoor er fouten ontstaan, waarna deze fouten worden gecorrigeerd door ECC, maar dit kost tijd en dus performance.

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 27-12-2016 21:15 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Hmm lijkt enigszins dood in dit topic, maar tijdens de feestdagen maar even aan de slag gegaan met het overclocken van mijn RX470 (Sapphire Reference 4gig model met Samsung memory). Het lijkt wel alsof alle RX GPU's wel tot die ~1400Mhz core komen van wat ik hier en daar zo lees. Inmiddels een mooi stabiel OC gevonden waar ik goede resultaten behaal in games en 3dmark.

Core: 1390Mhz @ 1170mV
Memory: 2150Mhz @ 1025mV
Overig: Power limit @ 50%
Bios mod: Memory draait op de 1750Mhz (stock) timings, memory clock opgerekt tot 2200 en een kleine TDP/power verhoging

Resultaten in 3dmark Timespy zijn gesprongen van zo'n 3200 (graphics score) naar 4281  :*). Zag dat een RX480 8gig iets in de ~4000 deed dus not bad not bad :9.

[ Voor 4% gewijzigd door blmp op 07-01-2017 00:48 ]

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Dat zijn zeer nette resultaten.
Was van plan om dit weekend wat te experimenteren met undervolten en overvolten en zien wat de mooiste combi is van clock en voltage.
En misschien ook wat spelen met de memory clock aangezien eerder de resultaten slechter werden met hogere memory clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:32

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als ik een 38UC99 op 75Hz wil aansturen (geen games), heb ik dan voldoende aan een RX460 met 4GB ram, of kan ik beter een R470 nemenmet 8GB ram?

Ik kan het antwoord niet echt vinden, ook omdat ik geen verstand heb van videokaarten...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet naar de beeldschermaansluiting kijken, LG vermeldt op hun site minimaal HDMI 2.0, maar voor 75Hz met FreeSync heb je minimaal DisplayPort 1.2 nodig, aldus LG. Als je dit in de pricewatch aanklikt dan zie je dan de RX 460 de goedkoopste goed leverbare optie is.

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 07-01-2017 13:38 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
blmp schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 00:34:
Hmm lijkt enigszins dood in dit topic, maar tijdens de feestdagen maar even aan de slag gegaan met het overclocken van mijn RX470 (Sapphire Reference 4gig model met Samsung memory). Het lijkt wel alsof alle RX GPU's wel tot die ~1400Mhz core komen van wat ik hier en daar zo lees. Inmiddels een mooi stabiel OC gevonden waar ik goede resultaten behaal in games en 3dmark.

Core: 1390Mhz @ 1170mV
Memory: 2150Mhz @ 1025mV
Overig: Power limit @ 50%
Bios mod: Memory draait op de 1750Mhz (stock) timings, memory clock opgerekt tot 2200 en een kleine TDP/power verhoging

Resultaten in 3dmark Timespy zijn gesprongen van zo'n 3200 (graphics score) naar 4281  :*). Zag dat een RX480 8gig iets in de ~4000 deed dus not bad not bad :9.
Hoe heb je de power limit op 50% gekregen in wattman gaat ie maar tot +20%.
Met +20% power limit, clock op 1450 >:) en core voltage op 1150 haal ik een graphics score van 4502.
Dat is met een RX480 8GB dan.
Memory draait nog op stock.
Heb het idee dat als ik het memory omhoog zet deze veel meer stroom trekt waardoor de kaart gaat throttlen en ik veel lagere scores krijg.
Denk dat nog wel hoger te behalen is dan dit met +50% power limit.
Maar ik houd het lekker bij 1400MHz en een iets lagere spanning denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Samoht93 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:02:
[...]

Met +20% power limit, clock op 1450 >:) en core voltage op 1150 haal ik een graphics score van 4502.
Memory draait nog op stock.
Heb het idee dat als ik het memory omhoog zet deze veel meer stroom trekt waardoor de kaart gaat throttlen en ik veel lagere scores krijg.
Denk dat nog wel hoger te behalen is dan dit met +50% power limit.
Maar ik houd het lekker bij 1400MHz en een iets lagere spanning denk ik.
In Wattman gaat de powerlimit gewoon tot 50% hoor hier.

Ik krijg inderdaad ook lagere scores met een hogere memory clock, maar dat komt (in mijn geval) niet door throttling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Samoht93 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:02:
[...]

Hij gaat standard van -50 tot +50 hier. 
clock op 1450 >:) en core voltage op 1150 haal ik een graphics score van 4502.
Netjes. Krijg mijn RX470 niet boven de 1400 met de 1175mV max die ik in kan stellen.
Hmm zou eerder zeggen dat je memory timings zodanig aanpassen dat de performance slechter wordt. Lijkt mij namelijk sterk dat het door throttlen komt.

[ Voor 3% gewijzigd door blmp op 07-01-2017 15:49 ]

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Ik gebruik mijn rx480 al een tijdje in combinatie met een Iilyama 144hz freesync monitor. Nu heeft het altijd wel wat langer geduurd om in freesync modes de monitor op te starten (paar seconde) maar sinds de laatste driver verspringt het beeld een aantal keer tussen mijn twee monitoren voordat er weer beeld is als me pc de beeldschermen heeft uigeschakeld. Daarbij worden de icons van plaatst veranderd, heel irritant. Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:32

Mars Warrior

Earth, the final frontier

-The_Mask- schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:35:
Je moet naar de beeldschermaansluiting kijken, LG vermeldt op hun site minimaal HDMI 2.0, maar voor 75Hz met FreeSync heb je minimaal DisplayPort 1.2 nodig, aldus LG. Als je dit in de pricewatch aanklikt dan zie je dan de RX 460 de goedkoopste goed leverbare optie is.
Mijn dank! Ik heb inmiddels toch maar een RX470 (MSI) genomen en deze doet het perfect en totaal stil op 75Hz icm een 38UC99 (3840x1600). Die €60 meer tov de RX460 vond ik het wel waard voor het geval ik toch nog een niet te veel eisende game wil gaan spelen op dit enorme scherm.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 12:21
Mars Warrior schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:51:
[...]

Mijn dank! Ik heb inmiddels toch maar een RX470 (MSI) genomen en deze doet het perfect en totaal stil op 75Hz icm een 38UC99 (3840x1600). Die €60 meer tov de RX460 vond ik het wel waard voor het geval ik toch nog een niet te veel eisende game wil gaan spelen op dit enorme scherm.
Ik heb deze kaart ook en inderdaad hij is echt heerlijk stil. De fans gaan pas draaien bij 58 graden. Bij non-gaming komt de kaart nauwelijks boven de 38 graden passief gekoeld. Dus dat is echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:27
Ik heb een rx480 aangeschaft van xfx en loopt top
erg stil en groot hij paste net in mijn systeem .
Afbeeldingslocatie: https://i931.photobucket.com/albums/ad155/beau555/IMG_0292_zpsazminbug.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i931.photobucket.com/albums/ad155/beau555/IMG_0293_zpsb3fumqdx.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i931.photobucket.com/albums/ad155/beau555/IMG_0294_zpsub6vapjh.jpg
Ga het weekend nog verder tweaken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 17:07

Eboman

Ondertitel

meer mensen met problemen de laatste dagen met hun 480 ? Ik heb het gevoel dat ik problemen heb sinds ik nieuwe crimson live heb geïnstalleerd, continue vastlopers (geen zwart scherm) dat de gehele computer niet meer reageerd, na een reboot wil hij ook nog wel eens hangen. Dit alles tijdens het gamen, vooral Rainbow six siege. Driver deinstalleren en opnieuw installeren resulteerden in een bekende 1603 installatie fout. Inmiddels maar even een oude versie (november) geinstalleerd en kijken of alles wegblijft.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ik heb de koelpasta van de xfx rx 480 vervangen voor liquid pro draai nu 1425 core/ 2000 geheugen.
Met +70 mv power limiter +50 onder het gamen max 74 graden de kaart throttle niet
Blijft steady ga nog met het geheugen aan de slag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik kwam gisteren dit tooltje tegen waarmee je hogere Vcores kunt halen dan via WattMan, zonder BIOS-mod!

Ik heb momenteel een core clock van 1425 MHz op 1.244 V. Lijkt stabiel te draaien, al wordt de VRM op sommige momenten wel warm.

Het lijkt erop dat de VRM van mijn kaart (Sapphire RX480 Nitro+) niet geweldig gekoeld is, waardoor deze sneller opwarmt dan de GPU. Tijdens de 'ramp up'-fase van de fan wil het dus wel eens gebeuren dat de VRM-temperatuur tegen de 100 °C aankomt. Weet iemand of dat veilig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat mag geen probleem zijn, tenminste als dat de hoogste temperatuur. Mocht het VRM te warm worden dan gaat de GPU ook throttlen overigens.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Moet dit topic nu niet hernoemt worden naar het "RX 4xx/5xx ervaringen" topic?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:17
Beaudog schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:52:
Ik heb de koelpasta van de xfx rx 480 vervangen voor liquid pro draai nu 1425 core/ 2000 geheugen.
Met +70 mv power limiter +50 onder het gamen max 74 graden de kaart throttle niet
Blijft steady ga nog met het geheugen aan de slag .
Ik zou voortaan wel gaan voor liquid ultra, pro is nogal vervelend om naderhand te verwijderen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ben al overgestapt naar grizzly .
Gaat ook goed .
In iedergeval bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox