Wailing_Banshee schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:23:
[...]
Stel dat je had gezegd (geen idee van je geslacht, ik ga maar even uit van man): ik ben lekker met mijn partner een weekendje weg geweest. Hij en ik hebben een heerlijk romantisch nachtje op het strand doorgebracht'. En dan blijkt die persoon tegenover je homo's te verachten...
Het heeft helemaal niets met het werk te maken, maar de kans dat je aangenomen wordt, zal dan toch wel tot ongeveer 0 zijn gezakt, denk ik.
Grappig, je antwoord helemaal niet met dat je een mannelijke partner hebt. Je antwoord is hierin heerlijk neutraal, dus de persoon tegenover je kan er ook niets mee.
Persoonlijk vind ik het altijd prettig om van iemand te weten of hij/ zij thuis woont, of op zichzelf (afhankelijk van de leeftijd kan dit wat zeggen over zelfstandigheid) en of hij/ zij een partner heeft. Ik geef daarbij zelf ook aan in wat voor (privé) situatie ik zit. Komt denk ik ook omdat we hier (hoofdzakelijk) met jonge mensen werken, die langzamerhand steeds meer in de situatie "huisje boompje, baby" komen, of die jonge kinderen hebben.
Ik stel die vragen bewust ook neutraal (niet "heb je een vrouw en kinderen", maar meer richting woon je op jezelf/ samen). Wil de sollicitant niet vertellen dat hij een mannelijke partner heeft, hoeft dat dan ook niet, en je dwingt iemand ook niet de keuze te maken tussen dit wel te vertellen, of te liegen.
Verder vind ik het ook wel prettig om iets over de vrijetijdsbesteding/ hobby's te weten. (wederom gewoon open vraag, geen verplichting alles te vertellen), waarbij de hobby's vaak ook veel over iemand vertellen.
Bijv:
- ik besteed de meeste vrije tijd aan gamen (gaat niet over mijzelf

)
- Speel je dan single of multiplayer.
Als het antwoord "single" is, dan kan dat mogelijk iets betekenen over de sociale kwaliteiten van iemand.
- In mijn vrije tijd game ik, kijk films en voetbal ik.
Je kan dan ook doorvragen over het voetbal. Niet of hij/ zij goed is, maar hoe hij / zij daarover spreekt kan ook veel informatie verschaffen.
Let wel op bij dergelijke vragen dat deze niet direct een antwoord geven over hoe de persoon op het werk is, maar ze geven wel vaak een idee voor vervolgvragen, waarbij je dit op het werk kan reflecteren.
In het geval van 't gamen kan je dan ook doorvragen waarom hij/ zij het liefst single player games speelt, en vanuit daar het gesprek wat meer richting sociale kant sturen (Wanneer van toepassing voor 't team of voor 't bedrijf, als het iemand is die in zijn 1-tje als chauffeur door NL rijdt met pakketjes, voegt dat natuurlijk veel minder toe).
CEx schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:07:
Overigens ben ik in de reacties hierboven het niet eens dat iemand van zijn werk moet houden om het goed uit te voeren. Iemand die dit oprecht durft te zeggen kan ook overweg met de consequenties van die keuze. Met name in teams of kleinere bedrijven is het erg belangrijk om te weten wat iemand motiveert en wat niet.
Ik hoop niet dat je daarmee op mijn input doelt (onderandere), wat ik bedoel te zeggen is dat het voor een baas gemiddeld meer loont iemand te vinden die het werk ook echt leuk vindt, dan iemand die het niet leuk vindt, en alles professioneel oppakt.
Uiteindelijk denk ik ook dat je een (goede) mix van beide personen nodig hebt in een bedrijf, de professional (die staat er vaak wat zakelijker in) en de "hobbyist", die op een heel andere manier waarde toevoegt aan je bedrijf.
[
Voor 14% gewijzigd door
jbdeiman op 08-12-2016 15:42
. Reden: Reactie op CEx ]