Condens op de ramen - bestaande bouw 1989

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
In mijn hoekwoning van 1989 heb ik last van condens aan de binnenkant van het originele dubbelglas (geen HR glas).

Nu vraag ik mij of een deel van het probleem niet ligt aan matige ventilatie.

Situatie: MV box op zolder met afzuiging in de badkamer en toitlet beneden. Verder 'natuurlijke ventilatie'.

Ik overweeg een aantal dingen:

- ZR ventilatieroosters beneden
- Decentrale WTW beneden
- HR++ glas

Vervolgens is er nu de subsidieregeling indien je twee energiebesparende maatregelen neemt, maar dan zal ik dus bijvoorbeeld behalve aan het glas ook aan isolatie moeten. De vloer is al geisoleerd met piepschuim en over het algemeen heb ik het idee dat mijn huis op zijn minst redelijk geisoleerd is. Gasverbruik 1200 m3/jaar.

Wie heeft er tips?
Ik zit nu bijvoorbeeld naar de climarad te kijken, maar vind dat (en de andere decentrale WTW oplossingen) eigenlijk wel prijzig... vergeleken met ZR roosters en op termijn HR++ glas bijvoorbeeld. Maar als ik vervolgens een paar honder kuub gas per jaar extra ga verstoken?

We hebben op zich geen 'comfortproblemen' behalve het condens op de ramen. (OK, in de open keuken aan de noordkant van het huis voelt de tegelvloer in de winter een tikkie koud, komt ook omdat ze de radiator die daar ooit zat hebben verwijderd.)

Op de slaapkamers geen probleem vanwege ramen op een kier (hier wordt ook niet verwarmd).
In de badkamer geen probleem vanwege Velux-raam en goede Mechanische Ventilatie.

Ik heb dit al bekeken:
decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
hoe ga ik mijn huis ventilatie (mech/wtw?) aanpakken.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Lijkt mij dat je dubbel glas lek is. Glaszetter bellen en laten beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Als je nog nergens roosters hebt dan moet je in ieder geval luchten.
Een paar keer per dag 10 min een raam open.

Om van je vochtprobleem af te komen zijn die ventilatieroosters de makkelijkste en goedkoopste oplossing denk ik.
En dan niet alleen beneden, maar in iedere ruimte tenminste 1 zo'n rooster plaatsen. Dan hoef je je ramen ook niet meer op een kier te laten staan.

HR++ glas is eigenlijk alleen rendabel bij nieuwbouw of als je kozijnen toch vervangen moeten worden. Dan zit je namelijk alleen met het prijsverschil tussen HR en dubbelglas. Als je dubbelglas gaat vervangen zit je met de hele aanschafprijs + de installatiekosten. Dat weegt niet op tegen de energiebesparing.
Rhaelak schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:09:
Lijkt mij dat je dubbel glas lek is. Glaszetter bellen en laten beoordelen.
Ligt er aan hoe je het leest.
Aan de "binnenkant" van het dubbelglas als in tussen de 2 glasplaten = glas stuk.
Aan de "binnenkant" als in de binnenkant van het huis = een vochtprobleem.

[ Voor 21% gewijzigd door RocketKoen op 06-12-2016 15:11 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
RocketKoen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:10:
Als je nog nergens roosters hebt dan moet je in ieder geval luchten.
Een paar keer per dag 10 min een raam open.

Om van je vochtprobleem af te komen zijn die ventilatieroosters de makkelijkste en goedkoopste oplossing denk ik.
En dan niet alleen beneden, maar in iedere ruimte tenminste 1 zo'n rooster plaatsen. Dan hoef je je ramen ook niet meer op een kier te laten staan.

HR++ glas is eigenlijk alleen rendabel bij nieuwbouw of als je kozijnen toch vervangen moeten worden. Dan zit je namelijk alleen met het prijsverschil tussen HR en dubbelglas. Als je dubbelglas gaat vervangen zit je met de hele aanschafprijs + de installatiekosten. Dat weegt niet op tegen de energiebesparing.

[...]

Ligt er aan hoe je het leest.
Aan de "binnenkant" van het dubbelglas als in tussen de 2 glasplaten = glas stuk.
Aan de "binnenkant" als in de binnenkant van het huis = een vochtprobleem.
Daar heb je gelijk in. Ik bekeek het als de binnenkant tussen 2 glasplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Meet je relatieve vochtigheid is met de binnentemperatuur.
Dan weet je of je voldoende ventileert!
En dan weet je wat je moet doen om het op te lossen.
Als de luchtvochtigheid voldoende "hoog" is condenseert het op de koudste vlakken.
Zijn jouw muren toevallig geisoleerd?

Hier is het 19,7 graden met 42% vochtigheid.
Zelf op me enkelglas klapraampjes heb ik geen condens onder de 0 graden buitentemperatuur.

[ Voor 17% gewijzigd door DJKroon op 06-12-2016 16:04 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
1. Waar heb je condens? Is dat de slaapkamer?
2. Welke stand staan je ventilatieroosters?
3. Welke stand staat de MV en hoe oud is deze?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:43
Met Sjon, vooral punt 3: niet alleen leeftijd, maar hoe schoon zijn ventilator, buizen, inlaat? Dus: wordt er wel (voldoende) lucht verplaatst door de MV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:40
Om hoeveel condens gaat het?

Met -8 buiten 's nachts lijkt me een beetje condens op de ramen 's ochtends wel normaal? Zelfs met HR++ glas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:17:

Met -8 buiten 's nachts lijkt me een beetje condens op de ramen 's ochtends wel normaal? Zelfs met HR++ glas...
Met -8 heb je verwarming wel een beetje aan, die radiatoren zitten meestal onder het raam dus condensatie komt dan niet snel voor op het raam, tenzij de luchtvochtigheid in de kamer hoger is dan zeg maar 60% of zo.
Normale gezonde luchtvochtigheid is tussen de 30 en 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Liefst ligt hij tussen 45 en 55. Als hij bij mij onder de 40 zakt krijg je het retekoud en de katten worden statisch. Daarom probeer ik het minimaal op 50 ter houden, dat is wel zo aangenaam.

Meestal heb ik dan geen condens, maar laatst wel een klein beetje onderop het raam toen het echt koud was buiten. Af en toe een beetje is niet erg, afhankelijk van hoeveel en hoe vochtig het bij je is.

Edit:
Overigens reken ik qua relatieve luchtvochtigheid met 20 graden Celsius. Voor elke graad lager kan je zo'n drie procent erbij rekenen voor dezelfde hoeveelheid vocht. (En andersom)

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 06-12-2016 23:00 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Terpen Tijn schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:17:

Ja dat heb ik ook als het vriest! De ramen zijn dan nat aan de onderkant. Snacht staat de cv op 12, binnen koelt het dan af naar 16° en de luchtvochtigheid is dan 65%

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 08:47
Wat voor kozijnen heb je? Hout, Aluminium, kunstof etc.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb nog enkel glas op de bovenverdieping en ook last van condens. De luchtontvochtiger (munters) een uurtje aan en alles is verdwenen.
Door het vele condens van vorige winter, is het kozijn gaan rotten aan de onderkant. Water tussen kozijn en glas, ingesloten door de glaslat.

Komend jaar alle ramen vervangen voor hr++. Dan draait ook de nieuwe ventilatiewtw, wat ook weer zorgt voor een lagere luchtvochtigheid in huis.
Warme vochtige lucht botst met de koude buitenlucht via de warmtewisselaar in de WTW en dan krijg je ook ontvochtiging. (verwacht ik)

Je kan ook eens kijken in het l/l warmtepomp topic. Er wordt al geklaagd, dat de RV in huis (te) laag is met een daikin ururu sarara. Deze ventileert en bevochtigd ook. Moet er wel voldoende vochtinhoud in de buitenlucht zitten voor bevochtiging.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2016 09:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:02:

Komend jaar alle ramen vervangen voor hr++. Dan draait ook de nieuwe ventilatiewtw, wat ook weer zorgt voor een lagere luchtvochtigheid in huis.
Warme vochtige lucht botst met de koude buitenlucht via de warmtewisselaar in de WTW en dan krijg je ook ontvochtiging. (verwacht ik)
In de warme vochtige afvoerlucht die naar buiten geblazen wordt nadat het de kruisstroomwisselaar heeft gepasseerd zal inderdaad ontvochtiging optreden doordat aan de andere gescheiden kant van de kruisstroomwisselaar koude (drogere) lucht wordt geblazen wat wordt opgewarmd door de WTW. Je ontvochtigd niet je toeverlucht hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je warmt de toevoerlucht op, gevolg is een nog lagere RV dan de buitenlucht. De vochtinhoud in gr/kg blijft echter dezelfde inderdaad als de buitenlucht.

Wil je echter een uitwisseling van vocht, kun je ook nog kiezen voor een enthalpy wisselaar. (Bij sommige fabrikanten)

Wat ik echter wil aangeven dat opgewarmde buitenlucht toevoegen met lage rv ook prima werkt tegen condens op de ramen. We gaan het zien binnenkort als de wtw ventilatie in bedrijf is binnen enkele weken.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2016 10:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:02:
Ik heb nog enkel glas op de bovenverdieping en ook last van condens. De luchtontvochtiger (munters) een uurtje aan en alles is verdwenen.
Door het vele condens van vorige winter, is het kozijn gaan rotten aan de onderkant. Water tussen kozijn en glas, ingesloten door de glaslat.

Je kan ook eens kijken in het l/l warmtepomp topic. Er wordt al geklaagd, dat de RV in huis (te) laag is met een daikin ururu sarara. Deze ventileert en bevochtigd ook. Moet er wel voldoende vochtinhoud in de buitenlucht zitten voor bevochtiging.
Dat werkt feilloos. Had hier een rond raampje op zolder met enkel glas. We drogen ook de was op zolder, dus altijd condens op het raam. Dit drupt naar beneden en zo is het stelkozijn binnen gaan rotten. Afgelopen voorjaar dubbel glas en nergens last meer van.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Señor Sjon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:05:
[...]

Dat werkt feilloos. Had hier een rond raampje op zolder met enkel glas. We drogen ook de was op zolder, dus altijd condens op het raam. Dit drupt naar beneden en zo is het stelkozijn binnen gaan rotten. Afgelopen voorjaar dubbel glas en nergens last meer van.
Maar weer vraag ik me dan af om hoeveel condens het hier gaat. Is het het natte randje onderaan 's ochtends als het heeft gevroren, of is het raam echt constant beslagen van herfst tot lente en drupt het water er vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Nieuw dubbel glas zetten hoeft niet duur te zijn. Glas kost 40 euro per m2 en er zijn zat zzp'ers die dat kunnen.

Oud glas isoleert een stuk minder waardoor er sneller condensatie optreed en er meer warmteverlies is.

Houd er ook rekening mee dat het de laatste tijd erg vochtig geweest is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-06 21:52

hostler

Yeahhh dude!

digifun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:20:
Nieuw dubbel glas zetten hoeft niet duur te zijn. Glas kost 40 euro per m2 en er zijn zat zzp'ers die dat kunnen.

Oud glas isoleert een stuk minder waardoor er sneller condensatie optreed en er meer warmteverlies is.

Houd er ook rekening mee dat het de laatste tijd erg vochtig geweest is.
Voor die 40 euro per m2 voor dubbel glas zou ik zelf upgraden naar HR++ glas.

Bij deze shop kost het 41,75 euro per vierkante meter.
https://www.glasdiscount....olatieglas/hr-dubbel-glas

@ts, er zijn ook verschillende subsidie regelingen. Zoals bijvoorbeeld energiebesparing eigen huis (maar dan moet je wel twee maatregelen treffen).

En zoals eigenlijk iedereen al aan geeft: goed ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Die 40 euro per m2 is uiteraard hr++ en die shop hanteert niet de laagste prijzen dat kan goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-06 21:52

hostler

Yeahhh dude!

digifun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:02:
Die 40 euro per m2 is uiteraard hr++ en die shop hanteert niet de laagste prijzen dat kan goedkoper.
Ah vandaar. Ik dacht dat je doelde op standaard dubbel glas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
HR++ is toch standaard nu?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
Terpen Tijn schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:13:
[...]

Maar weer vraag ik me dan af om hoeveel condens het hier gaat. Is het het natte randje onderaan 's ochtends als het heeft gevroren, of is het raam echt constant beslagen van herfst tot lente en drupt het water er vanaf?
Het gaat om "het natte randje onderaan 's ochtends" als het koud is buiten, maar wel meer dan je met een keukenpapiertje weghaalt.

Het dubbelglas, wat overal zit, is niet lek.
Op de slaapkamers heb ik (uiteraard) ook condens als we met het raam dicht slapen.
Nergens zitten nu roosters, alleen klapraampjes.
Houten kozijnen.

Ik ben van plan de luchtkwaliteit een tijdje te monitoren (ook met het oof op WAF van decentrale WTW).
Wie heeft er nog goede tips voor meters? CO2 meters die ik zie online wel maar die zijn duur/onhandig/niet logging, etc.

Zou een netatmo weerstation geschikt zijn?
pricewatch: Netatmo Weerstation

[ Voor 23% gewijzigd door S0epkip op 07-12-2016 14:10 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Dat natte randje kost je op den duur je houten kozijnen.

Luchtvochtigheid is het enige wat belangrijk is , voor 2 tientjes heb je een digitale. Telkens aflezen en dan weet je ook hoe de luchtvochtigheid zich ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

digifun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:36:
Dat hoop ik toch niet. Mijn houten kozijn is aan de buitenkant elke dag nat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

EddoH schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:38:
[...]

Dat hoop ik toch niet. Mijn houten kozijn is aan de buitenkant elke dag nat ;)
Daarom zijn kozijnen aan de buiten kant ook schuin zodat het water eraf kan lopen en buitenverf is ook beter bestand tegen water dan binnenverf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

even een topic kaap. Ik heb hetzelfde, aan de binnenkant (niet tussen het glas) best wel wat vocht (moet het sochtends wel af doen met een doek). vrij nieuwe kozijnen en dubbel glas. Het kozijn sluit niet helemaal lekker, van boven wel, van onder niet, waardoor er een klein luchtgat van buiten ontstaat. Kan dat zorgen voor extra condensatie? Ik ga maar eens zon vochtmeter kopen, tips voor een fatsoenlijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
digifun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:36:

Luchtvochtigheid is het enige wat belangrijk is , voor 2 tientjes heb je een digitale. Telkens aflezen en dan weet je ook hoe de luchtvochtigheid zich ontwikkeld.
Lijkt me toch wat overdreven, dit. Hangt er vanaf hoe vaak ze nat zijn, lijkt me. Het water zou sowieso eerst nog door de verf heen moeten.

Luchtvochtigheid, sure, maar hoe ver moet je gaan?

Mijn gegevens: Ik had de afgelopen koude dagen ook wat natte randjes op de ramen 's ochtends. 30-39% luchtvochtigheid (2 meters). CV 's nachts op 16.5; kan een paar graden kouder worden op de slaapkamers. U-waarde glas 1.1, houten kozijnen.

Lijkt me toch niet dat er hier iets erg mis is met de 'parameters'. Ontvochtigen zou wel het laatste zijn wat ik zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

digifun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:42:
[...]

Daarom zijn kozijnen aan de buiten kant ook schuin zodat het water eraf kan lopen en buitenverf is ook beter bestand tegen water dan binnenverf.
Condens op zowel de kozijnen als het glas aan de buitenzijde loopt niet compleet van m'n kozijn af hoor.

Volgens mij valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39
Ja, en nee. Op zich is argonvulling en een reflecterende coating wel standaard. Maar om aan HR++-waarden te raken moet de spouw wel breed genoeg zijn. Het ligt er dus aan wat je bestelt (en hoe breed je kunt gaan in je kozijn).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
EddoH schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:55:
Condens op zowel de kozijnen als het glas aan de buitenzijde loopt niet compleet van m'n kozijn af hoor.

Volgens mij valt het allemaal wel mee.
Wilma
Wel ja. Als een beetje condens op je ruit kozijnen kost heb je wat ander achterstallig onderhoud. Dan mag je wel weer eens knap gaan schilderen en/of kitten.

Anders had elke badkamer kunststof kozijnen en buitenverf.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1