hoe ga ik mijn huis ventilatie (mech/wtw?) aanpakken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
In mijn huis (1975) zitten 2 mechanische ventilatie systemen, links en rechts 7 m ertussen. op zolder.
en een 3de buis voor de afzuigkap.

Omdat we beneden 90% zitten, word daar het meeste gestookt.
- we zijn bezig met isolatie / lvt verwarmingen etc..
Zolder is relatief koud(st)

Nu hebben we in het vorige huis erg veel plezier gehad van een losse lucht filter (met hepafilter) deze verminderde enorm de rook/geuren en dwarrelend stof. had alleen nadeel dat er een zwarte vlek achterliet op de muur waar hij stond.

Nu zit ik te denken om op de begane grond een kucht-lucht wtw (liefst tegen het plafond) te bouwen met name om de warmte verlies te minimaliseren, hierbij is de wens om extra zuig vermogen en vervangbare filters op strategische plekken voor kook/rook en ronddwarreld stof te verminderen. zonder al te veel warmte verlies.

1ste verdieping en zolder worden relatief veel minder gebruikt, niet gerookt of gekookt :) het zou wel prettig zijn een hepa filter ertussen te plaatsen omdat deze koeler zijn zie ik meer in 2 systemen dan in 1 enkel systeem.

Nu zoek ik niet naar een "schone" omgeving oftewel elke 5 sec de kamer verversen en 20 filters ofzo.
en de kosten moeten wel opwegen tegen de baten. hercirculatie vinden we niet zo erg prettig
een wtw op zolder zou kunnen maar daar zie ik eerder een "verlies" dan een winst. wat heeft een warmtewinner(eneco) bv voor een nut?)

Voor mij is het onderzoeksfase, ik heb gekeken naar WTW units maar vind eigenlijk weinig met laag plafond profiel. Overgens is dit niet een super issue omdat we een inpandige berging hebben ook nog ruimte hebben om zoiets te plaatsen.

zijn er trouwens speciale meet/regel techniek (goeikoop) voor vraaggestuurde ventilatie per "ruimte"?

Wat is jullie advies/idee ?

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
http://www.climarad.nl/fa...e-warmteterugwinning-wtw/
vind deze unit met 5 man in de woonkamer wel geluid maken. is volledig CO-gestuurd

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Voor zover ik weet zijn er geen kleine ventilatie wtw units. De warmtewisselaar moet nu eenmaal vrij groot zijn om een goed rendement te kunnen halen.

Het aanleggen van buizen/afzuigpunten in bestaande bouw is lastig als je de buizen niet in zicht wilt.
Een wtw unit in de trapkast zou misschien kunnen. Of in je berging, als deze aan de woonkamer ligt.

Zie dit bericht (en de daarop volgende) voor wat praktijk info:
Anoniem: 706893 in "0 op de meter huis?"

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ikzelf heb laast in mijn huis een itho hru 150 geplaatst. Huis is van 1962, werkt prima voor alleen beneden, wc en badkamer. Koste nieuw van marktplaats 350 euro en met de kortingscode op de hru 100 euro korting op de itho spider met intetnet unit. Goede deal. Het apparaat is ongeveer net zo groot als een cv ketel. Kleintje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
De buizen zijn relatief het minste probleem, klein hoeft ook niet maar wel de diepte/plat is dan relevant. voordeel is dat ik nog erg flexibel ben.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174333

Ik weet niet hoe plat ? maar als de capaciteit voldoet : http://www.zehnder.nl/pro...entilatie/zehnder-whr-920

En er zijn nog wel andere merken ... dacht dat PAUL ook zoiets leverde maar die is tegenwoordig vriendjes van zehnder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
platter is beter, en in mijn ervaring is overcapaciteit beter .. 175 "kuub" is de huidige begane grond (totaal oppervlakte) dus 200 a 250 kom je een heel eind.

De vraag is ga ik bv de keuken afzuigkap ook erop aansluiten ? dit wel met extra filtratie ertussen ofzoiets.. maar lijkt me redelijk handig .. (is er niet voor bedoeld dat weet ik ook wel)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174333

Ik heb verscheidene dingen gehoord en weet niet of het waar is.

Er schijnt een passiv haus goedgekeurde klep te bestaan welke gebruikt kan worden voor een normale afzuigkap. Houd er echter rekening mee dat de gemiddelde normale afzuigkap rond de 600m2 lucht per uur afzuigt ... niet iets dat je WTW kan compenseren dus dat wordt tijdens het koken altijd raam open ... brrr met dit weer.

Verder hebben diverse fabrikanten regeneratie afzuigkappen ... duur en werking niet echt ervaring mee. De meneer met energie nul woning uit Groenlo was hier minder gelukkig mee en heeft zelf iets gemaakt met een passieve afzuigkap (zonder motor) en een afzuigunit zoals da Comfo van Zehnder (C ventilatie systeem fan) precieze details staan misschien op zijn site anders ff mailen.
Pagina: 1