Maar is het voor een verborgen gebrek geen vereiste dat de verkoper kennis had van dit probleem?wiemelen schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:20:
[...]
In principe wel. Je kan proberen dit onder "verborgen verbreken" te klassificeren.
Maar dan moet je wel kunnen aantonen wat nu juist de oorzaak van de brand is en dat je dat op moment van de aankoop niet zelf hebt kunnen zien en dat de verkoper je daar niet op gewezen heeft.
Helaas ligt dan denk ik de bewijslast wel bij jou ... en kost je dat mogelijk nog wat centen voor een advocaat.
Ik kom bijv. dit tegen:
Wat me dat toch vrij lastig lijkt.Een verkoper is bij verborgen gebreken slechts aansprakelijk als:
hij kennis heeft gehad van de gebreken en hij de aanwezigheid van de gebreken bewust heeft verzwegen en de gebreken voor een koper redelijkerwijs niet zichtbaar waren.
Zeker omdat ik meerdere bronnen tegenkom die bij een auto verkoop tussen particulieren de onderzoeksplicht van de koper vrij belangrijk vinden, zie bijv.
Het enige wat ik zo zie dat de verkoper met zekerheid verantwoordelijk zou maken is wanneer TS (het liefst zwart op wit) van de verkoper de garantie heeft gekregen dat de auto 100% in orde is en geen gebreken heeft. De koper mag er namelijk wel van uit gaan dat dit soort informatie klopt, waardoor hij deze niet zelf meer zou hoeven te onderzoeken.De onderzoeksplicht van de koper staat voorop
Algemeen wordt aangenomen dat van een koper mag worden verwacht dat hij zich maximaal inspant om te voorkomen dat hij onder invloed van een onjuiste voorstelling van zaken handelt. De koper wil immers de overeenkomst sluiten, en heeft daar veelal zelf ook het initiatief toe genomen.
Deze onderzoeksplicht van de koper staat derhalve voorop.
Wanneer de verkoper evenwel bekend is met bepaalde informatie waarvan hij weet, of in ieder geval in redelijkheid moet vermoeden, dat die voor de koper relevant is, dan is de verkoper verplicht de koper daarover te informeren.
Bovendien gaat de onderzoeksplicht van de koper ook niet zover dat hij uitspraken van de verkoper moet wantrouwen. In tegendeel: de koper mag op die uitspraken afgaan. Indien die uitspraken achteraf niet juist blijken te zijn, komt dat voor rekening en risico van de verkoper.
Voor zover op de verkoper dan ook een mededelingsplicht rust, gaat deze voor op de onderzoeksplicht van de koper.
[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 01-12-2016 10:33 ]