Misschien een bijzondere opmerking in dit topic vol met standkachels, milieudiscussies en motorswaps...
Maar... Wat zegt het onderhoudsboekje/informatieboekje?
Mijn ervaring, gewoon direct normaal gaan rijden, maar niet vol belasten.
Dat "bokken" mag aanwezig zijn, maar hoe erg is dat? Meestal is dit een "Picnic" probleem...
Voor mijn eigen gemoedstoestand probeer ik niet boven de 3000TPM te komen.
Maar er zijn natuurlijk wel eens momenten (invoegen snelweg), dat je iets feller moet optrekken.
Mocht het bokken dermate irritant zijn, en je zelf al de nodige maatregelen getroffen heb, kun je altijd nog je auto laten nakijken.
Of zelf kijken of het beter gaat met, een flesje injectorreiniger, een lang stuk goed opwarmen en alles schoonbranden, EGR laten kijken, inlaat schoonmaken, Bougies controleren, ECU een keer resetten zodat deze zich opnieuw gaat inleren naar jouw rijgedrag. (Ga naar een garage en laat hun ook proefrijden met een koude motor)
De auto's die ik gereden hebben, waren iets gevoeliger als de motor koud was, maar nooit irritant...
Onderhoud is wat dat betreft belangrijk.
Ligt wat dat betreft ook aan het type auto, zo vind ik een Renault Clio van 2003 strakker schakelen en ontkoppelen dan bijvoorbeeld een zompige peugeot 308 (2015) of een Golf 4 (2001) die klinkt als een diesel en schakelt als een pan erwtensoep...
Gas bij wegrijden is altijd fijn, zeker als je daarin wat meer controle krijgt, lekker vlot wegrijden is wel zo prettig.
Heb dan zelf ook geen probleem met "bokkende" motor, maar ik heb dan ook maar twéé pedalen.
@Hierboven,
Het opwarmen van de olie, kan een behoorlijke tijd duren. Het koelwater zal eerst opwarmen, het bekende metertje in de auto. De olie zal ook direct beginnen met opwarmen, maar dit zal vaak een stuk langer duren en is afhankelijk van het rijgedrag. De optimale temperatuur van de olie is meestal pas na een kilometer of 20. Nu weet je ook gelijk waarom korte stukken met de auto of stationair draaien 'minder' goed is voor een auto.
[
Voor 12% gewijzigd door
radium6969 op 28-11-2016 13:34
]