Rijden met koude motor.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 01:26
Glashelder schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:05:
Ramen afvegen :N Dat is echt een hele dikke no-go. Om die strepen later weer weg te krijgen ben je een uur aan het poetsen.

Dan liever de motor wat langer koud stationair.

En wat de TS betreft: volgens mij is alles wel zo'n beetje gezegd wat gezegd kan worden toch?
Oké dan doe je niks met de tips en laat je lekker je auto stationaire lopen (ik lig er niet wakker van haha, ik wilde wat tips geven, nja als dat een no-go is..).

Wel fijn dat jouw raam daar strepen van laat zien, niet normaal tenzij je zelf voor vieze ramen aan de binnenkant zorgt.. Zelfs ik als roker heb daar zo goed als geen last van.

Ja het kan zijn dat ik het van de TS gemist heb, maar is het inmiddels opgelost dan? Mij lijkt tot die tijd, dat we het daarover moeten hebben? Maar goed als het opgelost is, dan mijn excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Volgens mij was dat probleem van de ts vrij simpel. Benzine autos vinden 800RPM niet leuk, koude nog veel minder :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

LopendeVogel schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:09:
[...]

Oké dan doe je niks met de tips en laat je lekker je auto stationaire lopen (ik lig er niet wakker van haha, ik wilde wat tips geven, nja als dat een no-go is..).

Wel fijn dat jouw raam daar strepen van laat zien, niet normaal tenzij je zelf voor vieze ramen aan de binnenkant zorgt.. Zelfs ik als roker heb daar zo goed als geen last van.

Ja het kan zijn dat ik het van de TS gemist heb, maar is het inmiddels opgelost dan? Mij lijkt tot die tijd, dat we het daarover moeten hebben? Maar goed als het opgelost is, dan mijn excuses!
Oke, even voor de duidelijkheid: jij hebt beslagen ramen, gaat daar vervolgens met een doekje langs en ziet daar vervolgens nooit strepen van?

En alle ramen worden vies, ook aan de binnenkant. Daarom is het in de gemiddelde auto zo'n feest bij laagstaande zon. 95% van de automobilisten maken nooit de binnenkant van de ramen schoon :'(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:33

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik zie hier behoorlijk hoge stationair-toerentallen de revue passeren :o Mijn 2002 Focus draait braaf 1200 na het starten en 800 wanneer warm (of 1000 als de airco meeloopt). Sinds de grote beurt deze zomer zit er dikkere olie in en dat vertaalt zich in af en toe wat moeilijker aanslaan, maar bokken e.d. gebeurt me eigenlijk pas als ik onder de 1000 toeren geraak.

Qua starten in de winter: starten -> voor- en achterruitverwarming en verlichting aan -> zijruitjes krabben (wanneer maken ze die eens verwarmd) -> radio inklikken -> met ruitenwissers het zojuist ontdooide prut van de ruit afhalen en wegrijden. Hele proces duurt misschien 2 minuten en gezien ik doorgaans maar 1 stoplicht heb voor ik de snelweg op kan, kan het denk ik weinig kwaad O-)

Als het echt goed aangevroren is versnel ik het proces door de voor en achterruit ook mee te krabben net als de koplampen (die laag ijs verpest je lichtbeeld nogal).

Verder wil de auto met een koude motor erg hard vooruit (lang leve koude lucht en een rijk mengsel) dus hoef zelden boven de 3000 uit te komen, hooguit bij invoegen op de snelweg, dan afhankelijk van de drukte wat extra gas. Na 3km komt er heerlijk warme lucht binnen en kan het cruisen beginnen.

Inmiddels ga ik uit kostenbesparing en tegen extreme motorslijtage met de scooter, ik hoef maar 10km dus erg zonde van al dat rijden met koude motor en parkeergeld.

[ Voor 5% gewijzigd door BdK9001 op 29-11-2016 10:08 ]

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 18:45

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

[...]
Wat als je auto speciaal voorruitverwarming heeft om te ontdooien? Dan moet je motor toch echt wel aan B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 14:32
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe vaak er tegenwoordig motoren kapot gaan door slijtage? Heb namelijk het gevoel dat voornamelijk de oudere generatie hier zenuwachtig doet, problemen heeft met stationair draaien of een kwartier wachten voor er boven de 3000 RPM gekomen mag worden. Vroeger was dit natuurlijk een veel groter issue en was het noodzakelijk een nieuwe auto echt in te rijden, kleppen te stellen, korte onderhoudsintervallen etc. Maar is het niet zo dat tegenwoordig motoren zelden kapot gaan (TSI's en andere productie/ontwerpfouten daargelaten) en dat de elektronica en andere randzaken veel vaker de boosdoener zijn.

Zie in mijn omgeving ook vaak dat mensen heel paniekerig doen over hogere km-standen bij occasions en boven de 200k is een no-go voor veel mensen. Maar volgens mij zijn dit soort km-standen allang geen probleem meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nou, ik lag er vanmorgen dus wel wakker van. Fijn op mijn vrije dag, maar huppelkutje van tegenover gaat eerst een klein beetje krabben en zit dan 10 minuten met draaiende motor in de auto (met de radio hoorbaar aan) zitten whatsappen totdat er zoveel warmte uit de blower komt dat de voorruit voldoende ontdooid is.
Nee, dat is niet okee. Niet voor je auto, niet voor het milieu, niet voor je buurt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 15:23

Bergie

Lekker belangrijk...

SayWhatAgain! schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:16:
[...]

Wat als je auto speciaal voorruitverwarming heeft om te ontdooien? Dan moet je motor toch echt wel aan B)
yep :)
Zo doe ik het ook. Motor starten, voorruit en achterruitverwarming aanzetten. Zijruitjes krabben, achterruit en tegen die tijd kan ik het ijs redelijk makkelijk van de voorruit vegen.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Ik laat de motor met krabben wel warm worden, vind het zo k.u.t. om in een vrieskist te moeten zitten tot de boel binnen enigszins kan opwarmen. Dus motor al warmdraaien en dan de kachel binnen op 1 ipv voluit want dat werkt toch niet en na 10 minuten is het lekker warm binnen :) Alles ontdooit dan mooi verder, als ik het er al niet af heb gekrabt.

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tip: Leg s middags / s avonds een pantykous vol met kattenbakgrit op je dash, dat scheelt wat krabwerk.
Op de binnenkant van je raam moet je zoveelmogelijk afblijven

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

Ik krab de binnen kant nooit :+ Buitenkant alleen als ik vroeg weg moet, voor de rest kan de boel lekker ontdooien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Hackus schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:46:
Tip: Leg s middags / s avonds een pantykous vol met kattenbakgrit op je dash, dat scheelt wat krabwerk.
Op de binnenkant van je raam moet je zoveelmogelijk afblijven
Dat is een goeie! Dank!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
vochtvreters in welke vorm dan ook zijn inderdaad erg handig. Maar uiteindelijk wordt de binnenkant toch vies.

Ik ben wel benieuwd wat volgens jullie de beste manier is om jullie ruiten aan de binnenkant zonder waas en streeploos schoon te krijgen?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JeroenF schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:52:
vochtvreters in welke vorm dan ook zijn inderdaad erg handig. Maar uiteindelijk wordt de binnenkant toch vies.

Ik ben wel benieuwd wat volgens jullie de beste manier is om jullie ruiten aan de binnenkant zonder was en streeploos schoon te krijgen?
Die vraag had ik ook.
Mijn advies zou toch zijn om de boel gewoon eerst schoonmaken met iets dat glas schoon maakt, en dan sprayen met anti-condens. Lijkt mij het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik ben wel benieuwd wat volgens jullie de beste manier is om jullie ruiten aan de binnenkant zonder was en streeploos schoon te krijgen?
Schepje soda oplossen in warmwater, je raam wassen en nadien met koudwater (afnemen) met prop krantenpapier (zwart bedruk, geen reclamefolder) er word ook wel spiritus of amonia gebruikt, alleen kan niet iedereen tegen die damp

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 29-11-2016 11:09 . Reden: uitbreiden antwoord ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-05 07:21

Blucky

Still tweaking my profile

Ik heb een vochtvreter in mijn auto liggen maar dat helpt voor geen meter.
Op mijn vooruit leg ik een antri-vries deken zodat ik die niet hoef te krabben die zijruiten zijn zo gedaan. maar de condens aan de binnenkant van de auto blijft een probleem.
Vanmorgen een raam proberen te openen zodat de condens uit de auto kan ontsnappen maar deze waren vastgevroren -7 , helaas...dit is dus ook niet de oplossing .

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

Echt een oplossing voor de condens is er niet, ik zet meestal direct de aanjager aan (standje 1-2) om tijdens het krabben de eerste condens te doen verdwijnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben wel benieuwd wat volgens jullie de beste manier is om jullie ruiten aan de binnenkant zonder waas en streeploos schoon te krijgen?
Glassex (de blauwe) en een theedoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verplicht leesvoer voor alle mensen die te lui zijn om te krabben en de auto met lopende motor laten ontdooien: Stationair warmdraaien? HELL NO!

[ Voor 5% gewijzigd door MadMarky op 29-11-2016 11:31 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

MadMarky schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:31:
Verplicht leesvoer voor alle mensen die te lui zijn om te krabben en de auto met lopende motor laten ontdooien: Stationair warmdraaien? HELL NO!
Ben niet te lui om te krabben maar ik vertik het om in een vrieskist te zitten :+

Hoewel ik ook wel erger gezien heb; waterkoker met heet water over de ruit bijvoorbeeld :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 19:10
Mijn auto heeft voorruitverwarming. Om die te kunnen gebruiken moet ik de motor toch echt starten. Hoe zit dat dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 11:26
tiguan schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:52:
Mijn auto heeft voorruitverwarming. Om die te kunnen gebruiken moet ik de motor toch echt starten. Hoe zit dat dan?
Er is een verschil tussen starten en na 2 minuten wegrijden en de motor starten en koffie gaan drinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik start mijn auto vast en zet de kachel gewoon hoog aan (nou ja hoog gewoon auto en 23 graden). De spiegel- en achteruitverwarming aan en dan rustig de voorruit en zijruiten krabben en dan als dat is gebeurd dan kan ik redelijk wegrijden, hoewel mijn voorruit dan nog wel wil beslaan maar in ieder geval minder als dat ik pas start na het krabben. Dan de motor rustig max 2.200 toeren houden en dan de snelweg pakken als je kan doorrijden ipv binnendoor om in ieder geval de koelwatertempratuur in ieder geval richting 90 graden te krijgen. Dan begint de olie ook rustig tegen de 50-70 graden te worden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mijn auto is vanmorgen ontploft inderdaad. 12 huizen onbewoonbaar.
Ik heb maar niet gezegd dat ik de motor gestart had voor het krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik het boekje van mijn auto staat dat je de motor bij koud weer stationair moet laten warmdraaien (behalve in Duitsland want daar mag het niet).

Ik zelf krabte altijd zonder dat ik de auto heb gestart, maar ook vanwege het voorruitverwarming verhaal start ik nu echter wel gelijk en ga daarna pas krabben.

[ Voor 21% gewijzigd door EddoH op 29-11-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:03
Ik lees een titel met "HELL NO!" maar als ik dan het stuk lees komt de "HELL NO!" helemaal niet terug, enkel als je altijd korte stukjes rijdt. Als je in een diesel bang bent voor roet, dop dan je EGR af. Die zorgt 1000x sneller voor problemen dan die paar keer dat we moeten krabben. En als je eerst gaat krabben, vervolgens stap je in en rijd je weg dan heb je een héél erg grote kans dat je ruiten van binnen beslaan. Die combinatie is veel gevaarlijker en weegt voor mij niet op tegen dat beetje meer slijtage.

Ik leg trouwens zo'n zilver ding voor mijn voorruit. Zolang er geen pubers langs komen die het hip vinden om dat ding te slopen vind ik het een ideale oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 10:36

vleesjus

echte vleesjus!

Instructieboekje van mijn auto geeft gewoon aan dat je een paar minuten moet warmdraaien voor je weg mag rijden(met koud weer). Ook wel handig dat de motor een beetje warm is zodat de ruiten dan niet direct beslaan als je net 100 meter van huis bent.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:13
Van dat artikel klopt ook geen hol. Alle moderne motoren zijn voorzien van directe inspuiting, een verstuiver voor elke cilinder. Aanslag op de gasklep? Langs die gasklep komt in principe alleen zuurstof, knap dat je daar aanslag op krijgt, hooguit wat olienevel uit de carterventilatie (schijnt bij Duitsers heel normaal te zijn)

Je krijgt hooguit (roet) afzetting in je cilinders, op de zuigers, op de kleppen en in de uitlaat doordat de boel nog niet goed op temperatuur is en het dus niet weg gebrand wordt.. Tenzij je alleen maar korte ritjes rijd of alleen maar laag in toeren rijd brand dat allemaal wel weg zodra de boel op temperatuur is.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 29-11-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
vleesjus schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:17:
Instructieboekje van mijn auto geeft gewoon aan dat je een paar minuten moet warmdraaien voor je weg mag rijden(met koud weer). Ook wel handig dat de motor een beetje warm is zodat de ruiten dan niet direct beslaan als je net 100 meter van huis bent.
Wat is koud weer? Vannacht was het "de koudste herfstnacht van de eeuw", maar koud weer vind ik het niet.

Jaren terug een keer met -15 m'n 206 1.4HDI gestart, het geluid dat dat ding maakte was vergelijkbaar met de oude McCormick tractor van de buurman. Op zo'n moment wil je dat ding even laten draaien totdat het wat minder rauw klinkt voordat je er belasting op gaat gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 10:36

vleesjus

echte vleesjus!

Volgens mij staat het gedefinieerd als <5°C even uit het hoofd, maar dat instructieboekje heb ik al een jaar of 6 niet meer ingezien.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Wij zetten bij vorst voor vertrek een straalkacheltje in de auto (met verlengsnoer naar stopcontact binnen).
Kwartiertje draaien en je rijdt weg in een warme auto met schone ramen.

Voor onderweg hebben we een flesje onverdunde ruitensproeierantivries, daarmee heb je het ijs ook zo weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Joshua
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-02-2021
Om even terug te komen op eerdere reacties. Mijn probleem is nu inderdaad opgelost. Ik hou hem ook in de lage versnelling boven de 1000 toeren, vooral met een koude motor en t loopt nu prima. Wat mij betreft mag het topic nu ook wel Gebruikt/omgedoopt worden naar een algemeen "rijden in de winter" topic. Zie ook omtrent de olie etc. best handige tips langskomen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:03
Ik las net op het nieuws dat je de auto niet onbeheerd achter moet laten tijdens het draaien... In het Brabantse Vught is vandaag een draaiende auto meegenomen :+
Triest dat het gebeurt, laat ik dat voor op stellen. Maar het is 2016, van dit soort dingen sta ik helaas niet te kijken. Volgens mij gaat de verzekering in zo'n geval ook niets vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Blucky schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:23:
Ik heb een vochtvreter in mijn auto liggen maar dat helpt voor geen meter.
Op mijn vooruit leg ik een antri-vries deken zodat ik die niet hoef te krabben die zijruiten zijn zo gedaan. maar de condens aan de binnenkant van de auto blijft een probleem.
Vanmorgen een raam proberen te openen zodat de condens uit de auto kan ontsnappen maar deze waren vastgevroren -7 , helaas...dit is dus ook niet de oplossing .
Deuren vastgevroren is pas feest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-05 13:00
TheBrut3 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:05:
Ik las net op het nieuws dat je de auto niet onbeheerd achter moet laten tijdens het draaien... In het Brabantse Vught is vandaag een draaiende auto meegenomen :+
Triest dat het gebeurt, laat ik dat voor op stellen. Maar het is 2016, van dit soort dingen sta ik helaas niet te kijken. Volgens mij gaat de verzekering in zo'n geval ook niets vergoeden.
Een kennis van mij werd ook gek van de uitlaatgassen van de buurman die naar binnen kwamen door het warm draaien. Na een keer een rondje te gaan rijden was het warmdraaien voorbij. Hij was zich rot geschrokken dat de auto opeens weg was. _/-\o_

En inderdaad, het is niet verzekerd en terecht.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 29-11-2016 19:50 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Anoniem: 699209 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:24:
[...]

Deuren vastgevroren is pas feest :P
WD40
LordSinclair schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:50:
[...]

Een kennis van mij werd ook gek van de uitlaatgassen van de buurman die naar binnen kwamen door het warm draaien. Na een keer een rondje te gaan rijden was het warmdraaien voorbij. Hij was zich rot geschrokken dat de auto opeens weg was. _/-\o_

En hoe tochtig is dat huis als de uitlaatgassen van 1 auto de hele woning blauw zetten? Lijkt me eerder dat jou kennis zich liep te ergeren aan het geluid.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Sloten vastgevroren is pas feest!
Panda 2010, mooi weer dus ik had hem gewassen. En geen *bliepbliep* maar gewoon ouderwetse sleutel.
De volgende dag was het prijs, alle sleutelgaten incl. de kofferbak zaten vast. Verlengsnoer met fohn bracht oplossing, vervolgens wat WD-40 erin gespoten (WD staat voor "Water Displacement") en nooit meer last gehad.
LordSinclair schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:50:

Joyrijden is inderdaad niet verzekerd voor de joyrider maar wel een misdrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

JdBn schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:52:
[...]
Motor moet je dus eigenlijk niet stationair laten warmdraaien, dat doe je beter met wat meer toeren en daarmee hogere oliedruk. Ik ken iemand die behoorlijke schade had (de nokken van de nokkenassen zowat weggesleten :X ) waarbij stationair warmdraaien waarschijnlijk deel van het probleem is geweest.
Glashelder schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:54:
[...]

Dat is echt een van de grootste auto-urban-legend aller tijden :p

Een koude motor stationair laten lopen is echt mega slecht voor de motor en mega slecht voor het milieu (omdat de katalysator nog niet op temperatuur is).

Wat wegrijden betreft in lage versnellingen: eens met de rest hierboven. Dat is compleet verschillend per auto. De 1.2 die voorin mijn 108 ligt heeft geen probleem om zonder gas te geven weg te rijden. Sterker nog, alleen een lompe boer krijgt dat ding afgeslagen :) Zelfs een stoepje op kan zonder gas bij te geven. Maar dat blokje heeft meer het karakter van een diesel dan een benzine.
Ach ik heb dat warmdraaien in de winter zo vaak gedaan met mijn Primera, en na 560.000km (ja meer dan half miljoen) zelf gereden kilometers was de compressie nog alsof hij uit de fabriek kwam. Zo slecht kan het nooit zijn (voor de motor dan)

Denk dat een motor veel meer slijt van veel korte ritjes.

[ Voor 35% gewijzigd door psy op 29-11-2016 21:01 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik heb geen katalysator, maar voor de auto maakt het geen bal uit. Mijn auto's zijn ruim 30 jaar oud en over de 4 ton en draaien altijd warm. Wat is dan niet slecht voor t milieu. De ene draait zn auto warm de ander rijdt onnodig 2km om boodschappen te doen. Ga toch niet krabben om daarna in een koude auto weg te moeten rijden. Starten, auto met ab op slot en lekker naar binnen en van je koffie genieten.

Meest zinlose zijn nog diegene die starten en gaan krabben. Dan ga lekker naar binnen, alleen tegenwoordig kun je auto niet op slot klikken als die aan staat met ab. Bij de mijne wel,ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:51:
[...]

Sloten vastgevroren is pas feest!
Panda 2010, mooi weer dus ik had hem gewassen. En geen *bliepbliep* maar gewoon ouderwetse sleutel.
De volgende dag was het prijs, alle sleutelgaten incl. de kofferbak zaten vast. Verlengsnoer met fohn bracht oplossing, vervolgens wat WD-40 erin gespoten (WD staat voor "Water Displacement") en nooit meer last gehad.

[...]

Joyrijden is inderdaad niet verzekerd voor de joyrider maar wel een misdrijf.
Ik kan mn auto gewoon op slot klikken met de losse afstandsbediening terwijl de motor draait. Ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gek dat achteruit inparkeren nog niet genoemd is, terwijl dat toch echt een van de belangrijkste dingen is om te doen, als je graag veel wilt rijden met koude motor.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 30-11-2016 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

arbraxas schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:54:
En hoe tochtig is dat huis als de uitlaatgassen van 1 auto de hele woning blauw zetten? Lijkt me eerder dat jou kennis zich liep te ergeren aan het geluid.
In ons vorige huis hadden we er ook last van. Had niets met tocht te maken, maar eerder met het feit dat wij altijd met het raam open slapen en die uitlaatgassen dus gewoon door dat raam naar binnen gingen...
Trommelrem schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:27:
Gek dat achteruit inparkeren nog niet genoemd is, terwijl dat toch echt een van de belangrijkste dingen is om te doen, als je graag veel wilt rijden met koude motor.
Die snap ik niet....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:28
Krabben hoef ik eigenlijk nooit te doen (carport), dus ik start de auto en rij gewoon rustig weg, warmdraaien gebeurt dan onderweg wel B)

Wanneer de wind verkeerd staat en ik toch moet krabben, zet ik ook gewoon de auto alvast aan om het krabben gemakkelijker te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Excuses, ik zei het verkeerd. Als je perse je motor zo lang mogelijk koud wilt houden, dan moet je als je arriveert vooruit inparkeren. Wil je dat je motor snel warm is, dan moet je achteruit inparkeren.
sugarlee89 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:06:
Ik heb geen katalysator, maar voor de auto maakt het geen bal uit. Mijn auto's zijn ruim 30 jaar oud en over de 4 ton en draaien altijd warm. Wat is dan niet slecht voor t milieu. De ene draait zn auto warm de ander rijdt onnodig 2km om boodschappen te doen. Ga toch niet krabben om daarna in een koude auto weg te moeten rijden. Starten, auto met ab op slot en lekker naar binnen en van je koffie genieten.
Heb je hem laten verwijderen? Alle auto's van 1986+ hebben een katalysator (en mogen derhalve Rotterdam gewoon in) en daarvoor is het vaak een optie geweest.

Ik weiger overigens te krabben. Daarom zet ik m'n auto gewoon in de garage. Heerlijk is dat als je snel kunt wegrijden en je motor gewoon fatsoenlijk snel op temperatuur is. Wat ook helpt is om de kachel gewoon helemaal uit te zetten als je wegrijdt en om dus achteruit in te parkeren. Allemaal kleine beetjes om het koelwater zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen zodat je zo snel mogelijk de kachel kunt aanzetten in een toch al niet koude auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Trommelrem schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:33:
[...]

Excuses, ik zei het verkeerd. Als je perse je motor zo lang mogelijk koud wilt houden, dan moet je als je arriveert vooruit inparkeren. Wil je dat je motor snel warm is, dan moet je achteruit inparkeren.
Ik snap hem nog steeds niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:15

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Anders moet je een paar keer steken.. En nu kan je meteen wegrijden..

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Terrie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:19:
[...]

Manoeuvreren met warme motor is beter dan met koude motor. Bovendien is achteruit inparkeren en veiliger en makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Terrie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:19:
[...]

hmm, ik hoef nooit te steken... Achteruit rijden, in de vooruit zetten en wegrijden... Bij mijn huidige werklocatie mag je officieel niet eens je auto achteruit inparkeren, daarom zijn alle parkeerplaatsen ook als visgraat ingericht.

(en thuis heb ik de luxe van een eigen oprit :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:15

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik doe zelf altijd wat het makkelijkst uitkomt. Het liefst met warme motor zo veel mogelijk manouvreren en met koude motor wegrijden. Sta zelf thuis op mijn eigen erf met ruimte zat en dan parkeer ik hem ook op een manier dat ik 't snelst kan wegrijden.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Terrie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:29:
Ik doe zelf altijd wat het makkelijkst uitkomt. Het liefst met warme motor zo veel mogelijk manouvreren en met koude motor wegrijden. Sta zelf thuis op mijn eigen erf met ruimte zat en dan parkeer ik hem ook op een manier dat ik 't snelst kan wegrijden.
Ik doe precies hetzelfde, bij ons huis/appartementenblok zitten 12 parkeervakken, waarvan 3 fileparkeren, daarvan pak ik altijd de voorste, kan praktisch vooruit wegrijden, sta het dichtst bij mijn voordeur én het dichtst bij de oprit 8) Het enige wat jammer is, is dat de weg daar muurvast staat vanaf kwart voor 8 's ochtends, en van 16:30-18:30, dus als ik in de spits weg wil schiet dat opwarmen van de motor ook niet echt op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:33:
[...]

[...]

Heb je hem laten verwijderen? Alle auto's van 1986+ hebben een katalysator (en mogen derhalve Rotterdam gewoon in) en daarvoor is het vaak een optie geweest.

Ik weiger overigens te krabben. Daarom zet ik m'n auto gewoon in de garage. Heerlijk is dat als je snel kunt wegrijden en je motor gewoon fatsoenlijk snel op temperatuur is. Wat ook helpt is om de kachel gewoon helemaal uit te zetten als je wegrijdt en om dus achteruit in te parkeren. Allemaal kleine beetjes om het koelwater zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen zodat je zo snel mogelijk de kachel kunt aanzetten in een toch al niet koude auto.
Dat was echt niet standaard hoor in 1986. In 1984 kwam de 3weg katalysator pas op productievoertuigen, door de strenge eisen in de VS. In Europa heeft dit nog jaren geduurd. In 1990 waren gewoon nog auto's te koop zonder katalysator. In 1986 was amper een auto voorzien van katalysator in Europa. Hier kocht men nog massal carburateur auto's, injectievoertuigen waren toen wel beschikbaar. Maar voor Jan, Henk en Piet waren dit geen betaalbare voertuigen. Het begon in 1989 pas langzaamaan steeds meer aanwezig te worden doordat de landen in Europa voor de jaren 90 ook strengere eisen gingen stellen. In 1992 zie je eigenlijk pas dat nagenoeg alle nieuw te kopen auto's voorzien zijn van injectie en bijbehorende katalysator. Tot 1995 waren er gewoon nog auto's verkrijgbaar zonder katalysator. Omdat men ook lang huiverig was voor die complexe techniek van injectiesystemen, dus carburateur en mechanische injectie is tot ver in de jaren 90 aanwezig gebleven.

Op 1-1996 werd in NL de katalysator verplicht voor de APK. 1995 was ook het laatste jaar dat Bosch het mechanische injectiesysteem K-jetronic uit 1973!!! voor een in productie zijnde personenauto leverde. En welgeteld een Porsche 911 3.6 Turbo.

En Rotterdam kom je niet in zonder U9 op je kentekenpapieren. Dan kan je auto uit 84,85 of 86 wel een katalysator hebben maar betekend niet dat je Rotterdam bij voorbaat in mag. U9 stempel hebben auto's pas vanaf 1991/1992. Zo heeft mijn Volvo 740 Turbo van 1990 ook geen U9 stempel, ook niet achteraf mogelijk. Staat namelijk niet in de technische specificaties uit 1990. Een 940 uit 1992, met identiek motor heeft wel netjes U9 codering.

[ Voor 15% gewijzigd door sugarlee89 op 30-11-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RobinHood schreef op maandag 28 november 2016 @ 00:06:
[...]

Ajoh :+

In nog geen enkele benzine-auto waarin ik heb gereden kon ik wegrijden met alleen de koppeling*. De diesel waarin ik leste kon, met hele goede koppeling-beheersing, wegrijden in z'n 3 zonder gas bij :P Vond de instructeur alleen niet zo leuk :+

*de auto van mijn pa, een Subaru Forester, kan het wel, mits hij in lage gearing staat, dan is het net een dieseltje, best fijn in een file :*)

Benzine is gewoon niet zo van de lage toerentallen, die Soeb vind alles onder de 1500 niet echt prettig, en onder de 1000 slaat ie gewoon af. En volgens mij is dat wel zo bij iedere benzineauto.
Mijn Chevrolet (2000cc V6 benzine) start met 800 rpm en kan je met 1000 rpm en alleen koppeling wegrijden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:18
Wailing_Banshee schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:22:
[...]
Bij mijn huidige werklocatie mag je officieel niet eens je auto achteruit inparkeren, daarom zijn alle parkeerplaatsen ook als visgraat ingericht.
Waarom is dat eigenlijk? Bij de NAM, Gasunie etc. moet je juist achteruit inparkeren. Zodat je in geval van een calamiteit snel weg kunt, zonder de parkeerplaats op slot te zetten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Puch-Maxi schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:59:
[...]

Waarom is dat eigenlijk? Bij de NAM, Gasunie etc. moet je juist achteruit inparkeren. Zodat je in geval van een calamiteit snel weg kunt, zonder de parkeerplaats op slot te zetten.
Zal wel met luchtkwaliteit te maken hebben. Ik ken meer plekken waar de parkeerplaatsen tegen het gebouw zitten waar een bordje staat dat er niet achteruit ingeparkeerd mag worden ivm uitlaatgassen die dan door het raam binnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Puch-Maxi schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:59:
[...]

Gasunie is afhankelijk van de locatie. Bij het hoofdkantoor is is het juist vooruit. De vakken zijn daar ook op ingericht (visgraat).
Achteruit inparkeren.
Op andere Gasunie-locaties is het verplicht om operationeel in te parkeren . Onze parkeerplaats op het hoofdkantoor is daar echter niet op ingericht, de vakken zijn immers schuin met de rijrichting mee aangelegd.
Bij de NAM moest ik inderdaad achteruit inparkeren. Het idee daar was geloof ik (is weer een tijdje geleden dat ik er zat...) dat je als je in haast weg moet, je altijd duidelijk zicht hebt, zeker als de parkeerplaats volloopt met mensen te voet.
BdK9001 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:04:
[...]

Zal wel met luchtkwaliteit te maken hebben. Ik ken meer plekken waar de parkeerplaatsen tegen het gebouw zitten waar een bordje staat dat er niet achteruit ingeparkeerd mag worden ivm uitlaatgassen die dan door het raam binnen komen
Daar heb je bij de Gasunie (HK) niet zo heel veel last van... er zit daar nog een hele parkeerplaats tussen de grote parkeerplaats en het gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Interessant stukje geschiedenis. Ik ben al met enkele tientallen auto's van voor 1992 Rotterdam in geweest en omdat die een katalysator op kenteken hebben mag dat gewoon. Voor zover ik weet bestaat de katalysator ook al sinds de jaren '80 en staat U9 ook voor de vereisten "USA jaren '90." Ik wist niet dat er uberhaupt auto's bestonden zonder U9 uit die periode.

Maar omdat de Porsche 911 3.6 Turbo dus geen U9 heeft, mag deze dan wel of niet Rotterdam in? Ik neem aan van wel, omdat in principe iedere auto behalve de echte oldtimers Rotterdam niet in mogen. Wat is eigenlijk het nut van die regelgeving als toch iedere auto Rotterdam in mag, behalve de klassiekers?
Wailing_Banshee schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:22:
[...]
Bij mijn huidige werklocatie mag je officieel niet eens je auto achteruit inparkeren, daarom zijn alle parkeerplaatsen ook als visgraat ingericht.
Die rare scheve vakken parkeer ik ook gewoon achteruit in. Vooruit inparkeren zal ik nooit meer doen. Ik kan het niet. Een keertje geprobeerd, ik doe het nooit meer.
Achteruit inparkeren bespaart brandstof en milieu omdat je 's ochtends direct kunt wegrijden naar een normaal toerental ipv stationair en daardoor je motor eerder op temperatuur is.

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 30-11-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Achteruit inparkeren is makkelijk, en bij wegrijden meer overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:06:
[...]

Interessant stukje geschiedenis. Ik ben al met enkele tientallen auto's van voor 1992 Rotterdam in geweest en omdat die een katalysator op kenteken hebben mag dat gewoon. Voor zover ik weet bestaat de katalysator ook al sinds de jaren '80 en staat U9 ook voor de vereisten "USA jaren '90." Ik wist niet dat er uberhaupt auto's bestonden zonder U9 uit die periode.

Maar omdat de Porsche 911 3.6 Turbo dus geen U9 heeft, mag deze dan wel of niet Rotterdam in? Ik neem aan van wel, omdat in principe iedere auto behalve de echte oldtimers Rotterdam niet in mogen. Wat is eigenlijk het nut van die regelgeving als toch iedere auto Rotterdam in mag, behalve de klassiekers?
[...]

Die rare scheve vakken parkeer ik ook gewoon achteruit in. Vooruit inparkeren zal ik nooit meer doen. Ik kan het niet. Een keertje geprobeerd, ik doe het nooit meer.
[...]

Achteruit inparkeren bespaart brandstof en milieu omdat je 's ochtends direct kunt wegrijden naar een normaal toerental ipv stationair en daardoor je motor eerder op temperatuur is.
Omdat die mechanische injectie en daardoor geen katalysator heeft, denk ik niet. Al denk ik dat dit model in meerdere uitvoeringen beschikbaar was, dus ook met elektronische injectie/lambda/3weg kat. Dit was ook een kostenplaatje, zolang een land geen strengere eisen invoerde bleef men de oude vertrouwde techniek leveren.

Je kunt bij de rdw denk ik U9 stempel krijgen na een herkeuring, want alle autos met lh jetronic 2.x vanaf 1984 hebben alle een computer/lambdasonde en 3wegkat.

Wat ik niet snap dat er niet naar aantal kleppen wordt gekeken. Veel merken hebben nog lang 4cyl 8 kleppers geleverd ipv duurdere 16 klepper met dubbele nokkenas. En dat, ondanks elektronische injectie, veel vervuilender voor het milieu dan 4 kleppen per cylinder.

Denk je nu echt dat een 30 jaar oude kat nog ietd nuttigs doet. Die metalen zijn wel uitgewerkt. En waar die kats worden gerycled, als dat uberhaupt gebeurt, onstaat een groot milieu probleem.

Je ziet het ook bij moderne diesels sinds het roetfilter. Keur dat ding niet af, maar zo heilig is dat ding niet. Ruik maar eens, een hele vreemde chemische lucht die niet naar het ouderwetse dieselrook ruikt. Nanofijnstof, nog gevaarlijker en dan die zelfreinigende functie bij stilstand. Wordt het milieu niet tijdens het rijden belast, maar als die stilstaat op je oprit. Dus nee veel verder dan de ontwikkelde techniek uit de jaren 80 zijn we helaas nog niet. Behalve dan dat de brandstofinspuiting iets nauwkeuriger gaat. Al betwijfel dat als ik de zeer complexe brandstof/lucht verhouding schema's uit de jaren 80 erbij pak van bosch lh jetronic 2.x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

FastFred schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:30:
[...]
Olie doet er veel en veel langer over om warm te worden. Tegenwoordig hebben veel auto's een warmtewisselaar hiervoor, mijn Citroën en die van m'n ouders hebben er ook een. Er loopt dan olie en koelwater door een kleine radiator langs elkaar heen, uiteraard van elkaar gescheiden door verschillende kanaaltjes, het koelwater helpt zo mee om de olie sneller op te warmen, want des te sneller de olie warm is, des te beter het is voor de motor.
Die warmtewisselaar is er vooral voor om de olie te koelen als ie is opgewarmd door de turbo. De turbo moet in moderne motoren namelijk veel werk verzetten en de lagers van de turbo 'drijven' in de olie, die daardoor ook gebruikt wordt voor koeling.

Dat de olie daardoor ook sneller warm is en daardoor dun genoeg is om de turbo goed te kunnen smeren is een fijn neveneffect maar niet de belangrijkste functie.
BdK9001 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:00:
Qua starten in de winter: starten -> voor- en achterruitverwarming en verlichting aan -> zijruitjes krabben (wanneer maken ze die eens verwarmd) -> radio inklikken -> met ruitenwissers het zojuist ontdooide prut van de ruit afhalen en wegrijden. Hele proces duurt misschien 2 minuten en gezien ik doorgaans maar 1 stoplicht heb voor ik de snelweg op kan, kan het denk ik weinig kwaad O-)
Voorruitverwarming is dan ook echt een enorme luxe. Ik heb zelf geen verwarmde voorruit en als het goed koud is kan ik krabben tot ik een ons weeg, maar dan vriezen de ruiten weer net zo hard dicht.

[ Voor 26% gewijzigd door Stoney3K op 01-12-2016 16:10 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:13
Dat is best knap, want beide auto's in mijn door jou gequote post hebben geen turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:07:
[...]

Die warmtewisselaar is er vooral voor om de olie te koelen als ie is opgewarmd door de turbo. De turbo moet in moderne motoren namelijk veel werk verzetten en de lagers van de turbo 'drijven' in de olie, die daardoor ook gebruikt wordt voor koeling.

Dat de olie daardoor ook sneller warm is en daardoor dun genoeg is om de turbo goed te kunnen smeren is een fijn neveneffect maar niet de belangrijkste functie.

Voorruitverwarming is dan ook echt een enorme luxe. Ik heb zelf geen verwarmde voorruit en als het goed koud is kan ik krabben tot ik een ons weeg, maar dan vriezen de ruiten weer net zo hard dicht.
De werking van de warmtewisselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
sugarlee89 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:48:
[...]Denk je nu echt dat een 30 jaar oude kat nog ietd nuttigs doet. Die metalen zijn wel uitgewerkt. En waar die kats worden gerycled, als dat uberhaupt gebeurt, onstaat een groot milieu probleem....
Idee van een katalysator is net dat het katalyserend element niet wordt opgebruikt...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 2 Laatste